eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
969 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ❇️ گروه‌بندی مردم از نظر اعتقاد به خدا: آیات ۳،۸ ، ۱۱سوره مبارکه حج اشاره به سه گروه مختلف دارد: ⬅️۱- گروه تابعان گمراه : و مِن َ النّاسِ مَن یُجادِلُ فِی اللهِ بِغَیر علمٍ وَ یتبِع کل شیطانٍ مَرید. (3/حج) گروهی که گرفتار تعصبات قوم و قبیلگی شده و از روی تقلید و تعصب و هواپرستی به مجادله درباره خدا پرداختند و از شیطان مرید پیروی کردند. امروزه نیز گاه فرزند و اموال و ... بسان بت سنگی انسان را از صراط مستقیم دور می کند ، چنین کسی هوای نفس را خدای خویش قرار میدهد و درزمره (من اتخذ الهه هواه) قرار می گیرد. ⬅️۲- گروه متبوعان : وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ،(۸/حج) رهبران گمراه کننده ای که گرفتار هوای نفس شدند و مردم را به گمراهی می کشانند. (لیُضِلَّ عن سبیل الله) 👈تاکید به علم در این دو آیه بیانگر این مطلب است که: انسان باید عالمانه و محققانه زندگی کند. به گونه ای که هم پیروی‌اش از دیگران برهانی و بر اساس آموزه‌های هدایتی و معارف قرآن کریم باشد و هم دعوت او از دیگران در جهت پیری از وی، از روی برهان و علم باشد. ⬅️۳- افراد ضعیف الایمان (و مِن الناس مَن یَعبُدُ اللهَ علی حرفٌ.....) (۱۱/ حج) 🔸نکته 👈گاه تکرار آیات در قرآن به جهت تأکید مضمون آیه است. مانند آیه (فَبِأیِّ آلاءِ رَبِّکُما تکَذِّبان) تکرار این آیه در سوره به این دلیل است که با بیان نعمتهای خداوند، عظمت خدای تعالی را تکذیب نکنند. 👈 گاه این تکرار برای تقسیم بندی گروه خاصی است. مانند آیات ۳،۸،۱۱ سوره مبارکه حج. شرح آیه ۱۱حج: وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِين ⬅️این آیه وصف گروهی است که خدا را تنها با زبان می پرستند، اما ایمان قلبی‌شان بسیار سطحی و ضعیف است. (وَ مِنَ النّاسِ یَعبُدُ اللهَ عَلی حَرفٍ) ✍تعبیر«عَلی حَرفٍ» به دو معنا اشاره دارد: ⬅️ ۱- ممکن است اشاره به این باشد که: ایمان آنها بیشتر بر زبانشان جاری است، و در قلبشان جز نور بسیار کمرنگی از ایمان نتابیده است. ایمان تنها لقلقه زبانشان است و عبادتشان تنها ظاهری است نه حقیقی و باطنی. 🔷امام حسین علیه السلام : النَّاسُ عَبِيدُ الدُّنْيَا ، وَ الدِّينُ لَعِقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ ، يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ ، فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُون «مردم بنده دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند. 👈دیّان: صیغه مبالغه است و اشاره به انسانهای قوی الایمان و ثابت القدمی دارد که مشکلات و بلاها آنها را دچار تزلزل نمی کند، و در راه یاری دین خدا نه متوقف شده و نه به عقب برمی‌گردند. ⬅️یکی از علائم مؤمنان واقعی اصطناع معروف است. یعنی خود به دنبال حل مشکلات بندگان خدا می روند و مانند طبیب دواری هستند که به دنبال بیماران می رود. 🔷رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَن رَأى مِنكُم مُنكَرا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ ، فإن لَم يَستَطِعْ فبِلِسانِهِ ، فإن لَم يَستَطِعْ فبِقَلبِهِ و ذلكَ أضعَفُ الإيمانِ؛ هر يك از شما منكرى را ديد بايد با دست خود آن را تغيير دهد. اگر نتوانست، با زبانش تغيير دهد (اعتراض كند) و باز اگر نتوانست، در قلبش آن را انكار كند و اين ضعيف ترين مرحله ايمان است. 🔷 امام علی علیه السلام : «الناس ثلاثة فعالم ربانی و متعلم علی سبیل نجاة و همج رعاع» مردم سه دسته اند: یک دسته علمای ربانی، دسته دوم متعلمان هستند، دسته سوم همج رعاع: از نور علم پرتوی نگرفته اند (جاهل) و به پایگاه محکمی هم تکیه ندارند، انسانهاى سرگردان، بى‏ارزش، کسانی که با مختصر وزش بادی تکان می خورند، از هر شایعه و سخن نابجایى متابعت مى کنند. 👈در واقع یکی از ویژگیهای منتظران واقعی این است که فعالانه عمل کنند نه منفعلانه . باید حرکت جهادی داشته باشند ، و تنها به اشک و روضه برای ائمه بسنده نکند. بلکه ظرفیت وجودی خویش را با ابتلائاتی که در مسیر زندگی‌شان قرار می گیرند بالا برده و لحظه ای از حرکت نایستند. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 امام حسین علیه السلام در خطبه خط الموت عشق و علاقه به مرگ در راه خدا را اینگونه تشبیه کردند: «خُطَّ الْمَوْتُ عَلى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقَلادَةِ عَلى جیدِ الْفَتاةِ قلاّده مرگ بر گردن آدمیزاد، همانند گردنبندى است بر گردن دختران جوان (مرگ همیشه همراه آدمى است). ⬅️ معنای دومـ: ممکن است اشاره به این باشد که آنها در متن ایمان و اسلام قرار ندارند، بلکه در کنار و لبه آنند، زیرا یکی از معانی «حرف» لبه کوه و کناره اشیاء است. کسانی که در لبه چیزی قرار گرفته اند مستقر نیستند و با تکان مختصری از مسیر خارج می شوند. افراد ضعیف الایمان نیز با کوچکترین چیزی ایمانشن بر باد می رود. 🔷رسول الله صلی الله علیه و سلم: «إنَّ الحَلاَل بَیّنٌ و إنَّ الحَرامَ بَیّنٌ و بَینَهُما أُمُورُ مُشْتَبِهاتٌ لا یَعلَمُهُنَّ کَثِیرٌ مِنَ النّاسِ فَمَنِ اتَّقَی الشُّبَهاتِ فَقَدِ استَبرَأَ لِدینِه وَ عِرضِهِ وَ مَن وَقَعَ فی الشُّبَهاتِ وَقَعَ فی الحرامِ کَالرّاعی یَرعَی حَولَ الحِمی یُوشِکُ أن یَرتَعَ فیهِ. ألا و إنَّ لِکُلّ مَلِکٍ حِمیً أَلا وَ إِنَّ حِمَی اللهِ مَحارِمُهُ. أَلا وَ إِنَّ فی الجَسَدِ مُضغَةٌ إذا صَلَحَت صَلَحَ الجَسَدُ کُلُّهُ و إذا فَسَدَت فَسَدَ الجَسَدُ کُلُّهُ ألا وَ هِیَ القَلبُ «حلال و حرام، مشخص و معلوم هستند و امّا در بین حلال و حرام، اموری مشتبه وجود دارند که اکثر مردم به آنها آگاه نیستند. لذا هر کس از این شبهات پرهیز نماید، دین و آبروی خویش را حفظ می کند و هر کس در این شبهات بیفتد، در حرام خواهد افتاد. همانند چوپانی که گله اش را در اطراف یک مرتع قُرُق شده می چراند و احتمال این می رود که گله اش داخل آن شوند و در آنجا بچرند. بدانید که هر پادشاهی برای خود یک قلمرو معیّن دارد و بدانید که قلمرو معیّن خدا نیز چیزهایی است که حرام فرموده است. بدانید که در بدن، پاره گوشتی وجود دارد که اگر صالح گردد، تمام بدن به صلاح می گراید و اگر این پاره گوشت فاسد گردد، تمام بدن دچار فساد می شود، بدانید که این پاره گوشت، قلب است 👈محارم خدا مرزهای الهی و مناطق ممنوعه (قرق گاه) است که نباید به آنها نزدیک شد. مناطق ممنوعه مانند: خلوت زن و مرد، مکانهایی که اسباب لهو لعب وجود دارد، حضور در اماکنی که نتوان دین را حفظ کرد. 👈متقین نه تنها نزدیک مناطق ممنونه(محارم الهی) نمیشوند بلکه تا حد امکان و در حد ضرورت از مباحات استفاده می کنند، از مباحات لذت نمی برند و بر خود سخت می گیرند. 🔷امام علی در حکمت ۲۸۹ نهج البلاغه در توصیف کسی که او را "اخ / برادر" خطاب می کند و گفته شده که این شخص ابوذر غفاری یا عثمان بن مظعون بوده می فرماید: كان اذا بدهه امران ينظر ايهما اقرب الى الهوى فيخالفه. هرگاه دو کار برایش پیش می آمد- در یک دوراهی قرار می گرفت - می دید کدام یک از آن ها به هوای نفس نزدیک تر است پس با آن مخالفت می کرد. ⬅️قرآن در تشریح تزلزل این افراد ضعیف الایمان در ادامه آیه می فرماید: فَاِن اَصابَهُ خَیرٌ اطمَأَنَّ بِهِ و اِن أَصابَتهُ فِتنَةٌ انقَلَبَ عَلی وَجهه تا زمانی که دنیا به آنها رو کند و نفعی به آنان برساند، حالت اطمینان پیدا می کنند، اما اگر به وسیله گرفتاریها و سلب نعمت مورد آزمایش قرار بگیرند، دگرگون شده و به کفر رو می آورند. ⬅️جمله «انقَلَبَ عَلی وَجهِهِ» با توجه به این که «انقَلَبَ» در اینجا به معنی بازگشت کردن است، ممکن است اشاره به این باشد که او به کلی به ایمان پشت می کند، گویی همیشه از ایمان بیگانه بوده است.این عبارت شبیه عبارت «انقلب علی عَقِبَیه» است یعنی متمایل به برگشت شده و به دین جاهلیت خود رجوع می کند.چون در پذیرش فرمان خدا مردد است از ایمان برمی‌گردد و به کفر رو ‌می‌کند. 🔸نکته : قرﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﻭﻯ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ ﺧﻴﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺸﺖ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﻧﻴﺎ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ" ﻓﺘﻨﻪ" (ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ) ﻧﻪ" ﺷﺮ" ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻧﺎﮔﻮﺍﺭ ﺷﺮ ﻭ ﺑﺪﻯ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﻭﺳﻴﻠه‌ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ. ⬅️در پایان آیه می فرماید: او در دنیا و آخرت دچار خسرانی آشکار شدند زیرا هم دینش بر باد رفته و هم دنیایش. (وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ) 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم 👈ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ آیه ۱۱ ﺭﺍ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﺍﮔﺮ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻨﺎﻓﻘﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ ﺍﻳﻦ ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﻇﺎﻫﺮ ﺁﻳﻪ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺟﻤﻠﻪ" ﻳَﻌْﺒُﺪُ ﺍﻟﻠَّﻪَ" ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ" ﺍﻃﻤﺄﻥ ﺑﻪ" ﻭ ﺟﻤﻠﻪ" ﺍﻧْﻘَﻠَﺐَ ﻋَﻠﻰ ﻭَﺟْﻬِﻪِ" ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻗﺒﻠﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺿﻌﻴﻔﻰ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻛﻤﻰ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﮔﻔﺘﻴﻢ ﻣﻨﺎﻓﺎﺗﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ قبول است. آیه 12: يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُ وَمَا لَا يَنفَعُهُ ذَٰلِكَ هُوَ الضَّلَالُ الْبَعِيدُ. ⬅️این آیه ﺑﻪ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺷﺮﻙ ﺁﻟﻮﺩ ﮔﺮﻭﻩ ضعیف‌الایمان ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺍﺯ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:" ﺍﻭ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﻛﺴﻰ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺯﻳﺎﻧﻰ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺳﻮﺩﻯ" (ﻳَﺪْﻋُﻮﺍ ﻣِﻦْ ﺩُﻭﻥِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻣﺎ ﻟﺎ ﻳَﻀُﺮُّﻩُ ﻭَ ﻣﺎ ﻟﺎ ﻳَﻨْﻔَﻌُﻪُ) ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻰ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺎﺩﻯ ﻭ ﮔﺮﻳﺰﺍﻥ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﺣﻘﺎﻧﻴﺖ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﻭ ﺍﺩﺑﺎﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ، ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺑﺘﻬﺎﻳﻰ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺍﻣﻴﺪﻯ ﺑﻪ ﻧﻔﻌﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺗﺮﺳﻰ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻧﺸﺎﻥ، ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺗﻰ ﺑﻰ ﺧﺎﺻﻴﺖ ﻭ ﻓﺎﻗﺪ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺛﺮ ﺩﺭ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ؟! ﺁﺭﻯ" ﺍﻳﻦ ﮔﻤﺮﺍﻫﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﻤﻴﻘﻰ ﺍﺳﺖ" (ﺫﻟِﻚَ ﻫُﻮَ ﺍﻟﻀَّﻠﺎﻝُ ﺍﻟْﺒَﻌِﻴﺪُ) آیه 13: يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُ وَمَا لَا يَنفَعُهُ ذَٰلِكَ هُوَ الضَّلَالُ الْبَعِيد ⬅️ﺍﻭ ﻛﺴﻰ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺯﻳﺎﻧﺶ ﺍﺯ ﻧﻔﻌﺶ ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮ ﺍﺳﺖ"! (ﻳَﺪْﻋُﻮﺍ ﻟَﻤَﻦْ ﺿَﺮُّﻩُ ﺃَﻗْﺮَﺏُ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﻌِﻪِ) ⬅️ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﺒﻮﺩﻫﺎﻯ ﺳﺎﺧﺘﮕﻰ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻓﻜﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺤﻄﺎﻁ ﻭ ﭘﺴﺘﻰ ﻭ ﺧﺮﺍﻓﺎﺕ ﺳﻮﻕ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﺁﺗﺶ ﺳﻮﺯﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﺭﻣﻐﺎﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ 98 ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻧﺒﻴﺎء ﺧﻮﺍﻧﺪﻳﻢ" ﺍﻳﻦ ﺑﺘﻬﺎ ﺧﻮﺩ ﺁﺗﺸﮕﻴﺮﻩ ﻫﺎ ﻭ ﻫﻴﺰم ﺟﻬﻨﻤﻨﺪ"! (ﺇِﻧَّﻜُﻢْ ﻭَ ﻣﺎ ﺗَﻌْﺒُﺪُﻭﻥَ ﻣِﻦْ ﺩُﻭﻥِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺣَﺼَﺐُ ﺟَﻬَﻨَّﻢَ) ⬅️ﻭ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺁﻳﻪ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ" ﭼﻪ ﺑﺪ ﻣﻮﻟﺎ ﻭ ﻳﺎﻭﺭﻯ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺑﺘﻬﺎ، ﻭ ﭼﻪ ﺑﺪ ﻣﻮﻧﺲ ﻭ ﻣﻌﺎﺷﺮﻯ" (ﻟَﺒِﺌْﺲَ ﺍﻟْﻤَﻮْﻟﻰ ﻭَ ﻟَﺒِﺌْﺲَ ﺍﻟْﻌَﺸِﻴﺮُ). ❓❓ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﭘﻴﺶ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻗﺒﻞ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺳﻮﺩ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﺑﺘﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﻔﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﺯﻳﺎﻧﺶ ﺍﺯ ﻧﻔﻌﺶ ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﺍﺳﺖ؟ ✍ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ: ⬅️ ۱- ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﮔﻔﺘﮕﻮﻫﺎ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﻯ ﺭﺍ ﺑﻰ ﺧﺎﺻﻴﺖ ﻣﻰ ﺷﻤﺮﻧﺪ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﺮﻗﻰ ﻛﺮﺩﻩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻨﺸﺎ ﺯﻳﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﺜﻞ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﺋﻴﻢ ﺑﺎ ﻓﻠﺎﻥ ﺷﺨﺺ ﻣﻌﺎﺷﺮﺕ ﻧﻜﻦ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺑﻪ ﺩﺭﺩ ﺩﻳﻦ ﺗﻮ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﺩ ﻧﻪ ﺑﻪ ﺩﺭﺩ ﺩﻧﻴﺎ، ﻭ ﺑﻌﺪ ﺗﺮﻗﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﺋﻴﻢ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺎﻳﻪ ﺑﺪﺑﺨﺘﻰ ﻭ ﺭﺳﻮﺍﻳﻰ ﺗﻮ ﺍﺳﺖ، ﺑﻌﻠﺎﻭﻩ ﺯﻳﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻧﻔﻰ ﺷﺪﻩ ﺯﻳﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﻬﺎ ﻗﺎﺩﺭ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﺿﺮﺭﻯ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺑﺰﻧﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺯﻳﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺷﺪﻩ ﻳﻚ ﺯﻳﺎﻥ ﻗﻬﺮﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﻋﺎﺑﺪﺍﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ. ⬅️۲. مراد از «اقرب» در این آیه، افعل تعیینی است نه تفضیلی، چنین نیست که عبادت بتها، هم سود، هم زیان داشته باشد، ولی زیان آن نزدیک تر باشد، بلکه هیچ گونه نفعی در عبادت اصنام نیست، تا ضرر عبادت، نزدیکتر از آن نفع باشد. ﺻﻴﻐﻪ" ﺍﻓﻌﻞ ﺗﻔﻀﻴﻞ" (ﻛﻠﻤﻪ ﺍﻗﺮﺏ) ﺍﻟﺰﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻭﺟﻮﺩ ﺻﻔﺘﻰ ﺩﺭ ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺍﻯ ﺑﺴﺎ ﻃﺮﻑ ﺿﻌﻴﻔﺘﺮ ﺍﺻﻠﺎ ﻓﺎﻗﺪ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺜﻠﺎ ﻣﻰ ﮔﻮﺋﻴﻢ: ﻳﻚ ﺳﺎﻋﺖ ﺻﺒﺮ ﻭ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻰ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ (ﻫﺮﮔﺰ ﻣﻔﻬﻮم ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺁﺗﺶ ﺩﻭﺯﺥ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻰ ﺻﺒﺮ ﻭ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻰ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺁﺗﺶ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺻﻠﺎ ﻓﺎﻗﺪ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺍﺳﺖ) 👈در این آیه در مورد معبود فرمود:«ضَرُّهُ اَقرَبُ مِن نَفعِه» 👈در سوره بقره در مورد تحریم خمر فرمود:«اِثمُهُما اَکبَرُ مِن نَفعهِما». شاید در استفاده از خمر کمی لذت باشد اما ضررش و گناهش چندین برابر بیشتر است. ⬅️ ۳. برخی مفسرین دیگر ﺍﻳﻦ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻳﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﺍﺯ ﺑﺘﻬﺎ ﺍﺳﺖ: 👈 ﺁﻳﻪ۱۲ﺑﺘﻬﺎﻯ ﺳﻨﮕﻰ ﻭ ﭼﻮﺑﻰ ﺑﻴﺠﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ. این گروه ﻧﻪ ﺳﻮﺩﻯ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺯﻳﺎﻧﻰ، ﺑﻠﻜﻪ ﻛﺎﻣﻠﺎ ﺑﻰ ﺧﺎﺻﻴﺘﻨﺪ، 👈 ﺁﻳﻪ ۱۳ ﻃﺎﻏﻮﺗﻬﺎ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﻯ ﺑﺖ ﮔﻮﻧﻪ. ﮔﺮﻭﻩ ﺩﻭم ﻳﻌﻨﻰ" ﺍﺋﻤﺔ ﺿﻠﺎﻝ" ﺯﻳﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺧﻴﺮﻯ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﺑﻪ ﻓﺮﺽ ﻛﻪ ﺧﻴﺮ ﺍﻧﺪﻛﻰ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺯﻳﺎﻧﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺳﺖ (ﺟﻤﻠﻪ ﻟَﺒِﺌْﺲَ ﺍﻟْﻤَﻮْﻟﻰ ﻭَ ﻟَﺒِﺌْﺲَ ﺍﻟْﻌَﺸِﻴﺮُ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﮔﻮﺍﻩ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ) ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺗﻀﺎﺩﻯ ﺑﺎﻗﻰ ﻧﻤﻰ ماند. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا؛ مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایى که خداوند براى بعضى نسبت به بعضى دیگر قرار داده است، و بخاطر هزینه هایى که از اموالشان (در مورد زنان) مى کنند. و زنان شایسته، زنانى هستند که متواضعند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقى که خدا براى آنان قرار داده، حفظ مى کنند. و زنانى را که از سرکشى و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید. و (اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نمایید. و (اگر راهى جز شدت عمل نبود) آنها را تنبیه کنید. اگر از شما پیروى کردند، راهى براى تعدّى بر آنها نجویید. خداوند، بلند مرتبه و بزرگ است.»(نساء، ۳۴) ✅ موضوع: برخورد مرد با نشوز زن ❓اقدامات اصلاحی برای نشوز زن در چند مرحله تبیین شده است؟ ✍ با نمايان شدن نشانه‌های ناسازگاری و خوف نشوز، به ترتيب سه مرحله برنامه‌های اصلاحی «موعظه، قهر و تأديب» انجام می‌گردد. 1⃣ پند و اندرز: فَعِظوهُنّ؛ آنان (زنان ناشزه) را موعظه كنيد. 2⃣ قهر و هجر: اگر موعظه مؤثّر نشد در بستر از آنان جدا شويد تا متنبّه گردند: واهجُروهُنَّ فِي المَضاجِع. روشن است كه به مطلق هجران امر نشده، بلكه مقيّد است به جدايی در رختخواب. 3⃣ تنبيه بدنی: اگر پند و اندرز بر زن ناشزه كارگر نيفتاد، به قهر و جدايی هم بی‌اعتنايی كرد، نوبت به سومين مرحله اصلاحی می‌رسد، چون اين زن احتمالاً دلداده ديگری است و به شوهر دلبستگی ندارد، زيرا اگر به همسر خود علاقه‌مند بود، به بسترش می‌آمد. ⬅️ شوهر عادل بايد نهی از منكر كند و او را از ادامه معصيت بازدارد و به وظايف شرعی خود وادارد. ◀️ از آنجایی که نهی از منكر واجب است و برای اجرای آن كسی سزاوارتر از خودی نیست لذا بهتر است پای اجانب به حريم خانواده و ناموس كسی باز نشود و خود شوهر بازدارندگی از گناه زن را عهده دار شود، چنان كه برخی از فقها فتوا داده اند كه در عصر غيبت، شوهر می‌تواند حدود الهی را درباره همسرش عمل كرده و او را تنبيه كند. 🔰معنای اين سخن، قيّوميت حكم خدا بر زن است نه قيّم بودن مرد بر زن، پس شوهر در اين گونه موارد، از باب نهی از منكر همسرش را تنبيه می‌كند؛ نه در موارد ديگر، هرچند وی كارهای متعارف خانه را انجام ندهد. ⬅️ گفتنی است كه تنبيه بدنی نبايد افراطی باشد؛ يعنی سبب زخم، شكستگی و كبودی گردد، از اين رو در برخی روايات آمده است كه با چوب مسواك تنبيه كنند. ◀️ از اين حديث برمی‌آيد كه در صورت تجويز زدن، شوهر حق ندارد به دلخواه خود ـ برابر غضب و عصبانيت ـ بزند، بلكه بايد به ميزان و كيفيتی بزند كه تنبّه آور باشد. ✅ مراتب برخورد با زن ناشزه ✍ اگرچه «واو» عطف برای مطلقِ جمع است؛ ولی در اين آيه «فَعِظوهُنَّ واهجُروهُنَّ فِي المَضاجِعِ واضرِبوهُنّ» به قرينه تناسب حكم و موضوع و روايات باب، برای ترتيب واقعی از خفيف به ثقيل و از آن به اثقل است كه مراتب نهی از منكرند و با پيدايش ترس معقول، نشانه های معصيت نمودار می‌شوند. 🔸 توضیح آن که بنابر تناسب حکم و موضوع عرفی و روایات در برخورد با نشوز زن باید به صورت ترتیبی عمل نمود: 👈 نخست بايد موعظه كرد، اگر اثر نبخشيد، 👈 گام‌های بعدی، جدايی در بستر 👈 سپس تنبيه بدنی است، يعنی در هر مرحله‌ای زن از نشوز درآمد و اطاعت كرد، نوبت به مرحله بعدی نمی‌رسد: 💥 «فَاِن اَطَعنَكُم فَلا تَبغوا عَلَيهِنَّ سَبيلا؛ يعنی اگر با موعظه زن از گناه «نشوز» دست كشيد، نوبت به هجر نمی‌رسد و چنانچه با هجر و قهر، تمكين ميسّر شد، نيازی به تنبيه بدنی نيست؛ حتی اگر در آخرين مرحله، اطاعت حاصل شد، به رخ كشيدنِ گذشته و زخم زبان و طعنه زدن برای مرد هرگز روا نيست و هيچ راهی برای آزار همسرش ندارد . ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام_مولا_جانم🌺 دلم خوش‌است به تو ای بهشتِ عطرآگین تو ای ذخیره ی پروردگار، روی زمین تو ای که گستره‌ی آسمان در آغوشت و زیر پای تو پهن است عالَمِ تکوین تو آمدی و از آن پس شکوفه ها بستند به شوق آمدنت بر درخت ها آذین نگاه گرم تو افتاد بر دل سرداب و سلسبیل شد از چشم‌های تو تامین یهود و هندو و بودا تو را دعا کردند مسیحیان همه گفتند یکصدا آمین تویی که معجزه‌ی صد مسیح را داری عجیب نیست که احیاشود به‌دستت دین تو وارث همه‌ی انبیائی و انگار شده تمامی قرآن خلاصه در یاسین نوشته اند که روزی بهار می آید شکوفه می‌دهد این انتظارها به یقین ظهور می‌کنی و با تو می‌رسد حتی صف نماز جماعت به مَعبدی در چین... اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ الفـرج ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 کلیپ سخنرانی استاد عالی " مـعـیار ارزشــمـنــدی مــؤمــن " مهم ترین کار شیعه در زمان غیبت... اللهم عجل لولیک الفرج بحق خانم حضرت زینب کبری سلام الله علیها @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگی‌ها وخصوصیات امام زمان(عج) 🔵 قسمت 0⃣3⃣ ۲۹۱-او محوکننده آثار انحراف و هواهای نفسانی است. ۲۹۲-او قطع‌کننده دام‌های دروغ و بهتان است. ۲۹۳-او نابودکننده سرکشان و سرپیچی‌کنندگان است. ۲۹۴-او ریشه‌کن‌کننده اهل لجاجت و گمراهی و بی‌دینی است. ۲۹۵-او عزّت‌بخش دوستان و خوارکننده دشمنان است. ۲۹۶-او گردآورنده قدرت و اقتدار بر پایه تقوا است. ۲۹۷-او دروازۀ به سوی خدا که از آن آمده شود. ۲۹۸-او جلوه خدا که دوستان به سویش روی آورند. ۲۹۹- او وسیله پیوند بین زمین و آسمان است. ۳۰۰-او صاحب روز پیروزی و گسترنده پرچم هدایت است. @moassese_nooralyaghin
۲۹ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۸۲ ------------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام نمازراههای اثبات دخول وقت م (۷۴۲و۷۴۳) موقعی انسان می تواند مشغول نماز شود که 👇👇👇 1⃣ خود فرد یقین کند داخل وقت شده است. 2⃣ دو مرد عادل به داخل شدن وقت ،خبر دهند. 3⃣ نابینا وکسی که در زندان است و مانند اینها ⬅️ بنابر احتیاط واجب باید تا یقین به داخل شدن وقت نکنند وارد نماز نشوند. 4⃣ اگر انسان بواسطه ابر یا غبار ومانند اینها که برای همه مانع از یقین کردن است ⬅️ چنانچه گمان داشته باشد که وقت داخل شده ،می‌تواند مشغول نماز شود. 📚:قول مشهور فقها 👇 برای خواندن نماز مکلف باید یقین یا اطمینان کند که وقت داخل شده است یا دو مرد عادل خبر دهند که وقت داخل شده است ویا موذن مورد وثوق (مورد اطمینان ) و وقت شناس اذان بگوید. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈ ✅ علم به دخول وقت در بین نماز 👈اگر انسان با یقین به دخول وقت ،مشغول نماز شود وبعد بفهمد وقت داخل نشده👇👇 1⃣ در بین نماز بفهمدکه هنوز وقت داخل نشده ⬅️ نماز باطل است. 2⃣ بین نماز بفهمد هم اکنون وقت داخل شده ⬅️ نماز او صحیح است. 3⃣ بعد از نماز بفهمد که تمام نماز را پیش از وقت خوانده⬅️ نماز او باطل است. 4⃣ بعد از نماز بفهمد که در بین نماز وقت داخل شده ⬅️ نماز او صحیح است. ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ 🔺 سلام بر تو اى وعده خدا كه آن را ضمانت نمود. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فرازی از دعای امام رضا برای امام زمان 🟢 خداوندا! یاری کنندگان او را قوت ببخش و هر کسی که یاری او را وا می نهد واگذار. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀پیغمبر اکرم (صلی الله عليه وآله) فرمودند: کسی که بر من یک مرتبه صلوات بفرستد خدا بر او ده صلوات می فرستد و ده بدی وسیئه را برای او محو می کند و بجای آن ده حسنه برای او می نویسد و دو ملک بر هم سبقت می گیرند که سلام او را به من برسانند. جامع الاحادیث الشیعه ج ۱۵ صفحه ۴۶۸ 🌷روز خود را به نور صلوات روشن کنید.🌷 @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام ◀️ جنگهای سه گانه حضرت علی علیه السلام ⬅️ معاویه و بهانه خون خواهی عثمان ↩️اما ادعای خون خواهی معاویه از خلیفه مقتول و تحویل قاتلان به وی بهانه ای بیش برای توجیه اعمال خود نبود که در تبیین آن به نکاتی اشاره می شود: 1⃣ در زمان محاصره دارالاماره عثمان توسط مخالفان، که قریب دو ماه طول کشید، معاویه با وجود قدرت لازم، به تقاضای کمک عثمان هیچ وقعی ننهاد و بدین سان علاقه اش به قتل وی را نشان داد.  2⃣ اتهام مشارکت حضرت در قتل خلیفه از سوی معاویه ادعای کذب محض است. حضرت شخصا کوشش های بسیاری نمود تا شورشیان را از قتل خلیفه بازدارد و سعی نمود با فرستان دو فرزند خود، امام حسن و امام حسین علیهماالسلام، به درالاماره به عنوان محافظ خلیفه، از قتل وی جلوگیری کند.  3⃣ طلحه و زبیر و همچنین عایشه هر سه از محرّکان مردم به شورش و مخالفت با عثمان بودند و فریاد «وای سنّت پیامبر» سرمی دادند. عایشه آشکارا حکم به قتل عثمان می داد.  4⃣ اصل تقاضای تحویل قاتلان عثمان به معاویه نیز فاقد مشروعیت و اعتبار است؛ زیرا اولاً، اگر قرار بر خون خواهی و محاکمه قاتلان باشد، با وجود خلیفه مشروع الهی و مردمی و همچنین اولیای دم، نوبت به معاویه نمی رسد؛ ثانیا، تحویل قاتلان به معاویه به نوعی رسمیت بخشیدن به حکومت وی در شام بود، در حالی که وی یک حاکم مخلوع و معزول از طرف حضرت بود که حکم یاغی پیدا کرده بود، به تعبیر خود حضرت، راه قانونی حل مسأله، نخست بیعت معاویه و اعلام تبعیت خود از حضرت بود تا سپس معاویه ادعای خود را در دادگاه مطرح کند.  👈 این که چرا حضرت، خود اقدام به محاکمه قاتلان عثمان نکرد، باید گفت: همان گونه که از تاریخ و نیز کلمات امام علیه السلام استفاده می شود، قاتل عثمان شخص واحدی نبود، بلکه وی در جریان یک انقلاب کشته شد که در آن هزاران نفر از اهالی مدینه، بصره، کوفه و بادیه نشینان شرکت کرده بودند. حضرت نمی توانست در اوان حکومت نوپای خود، با چنین انسان هایی که نوعا از افراد برجسته و صحابه و دوست داران حضرت بودند، مقابله کند و بدین سان، معاویه با مشاهده تضعیف جبهه حضرت، درصدد براندازی حکومت علوی برآید. از این روی، حضرت مصلحت حکوت خویش را بر آن دید که در انجام محاکمه قاتلان، عجولانه و شتاب زده عمل نکند، بلکه با مرور زمان و استحکام پایه های حکومت خویش، به سروسامان دادن آن بپردازد. ⏪ سخن آخر این که معاویه با طرح قصاص قاتلان عثمان یا تحویل آنان، حضرت را بین دو محذور و مشکل قرار داد. اگر حضرت، خود به محاکمه و قصاص قاتلان می پرداخت یا آن ها را به معاویه تحویل می داد، با انبوهی از مردم و صحابه معروف رودررو می شد که حکومت نوبنیاد حضرت توانایی تقابل با آن را نداشت و اگر آن را به وقت دیگر واگذار می کرد که چنین کرد دستاویز مخالفان حضرت مانند طلحه و زبیر، عایشه و معاویه قرار می گرفت و فریاد خون خواهی خلیفه مظلوم مقتول بلند می شد و ناکثان و قاسطان می توانستند با این بهانه به مخالفت و جنگ حضرت دست زنند که چنین نیز شد. پس باید گفت: حضرت در این جریان مظلوم واقعی بود که صفحات تاریخ آن را ضبط کرده است این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حج - قسمت اول 👈مدرس: استاد آل مرتضی 👈تاریخ: ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ مصادف با ۲۵ شوال ۱۴۴۵ 👈موضوع: آیات ۵ الی ۷ 👈 ویژگی‌های یاران امام صادق -علیه السلام- 👈تربیت شاگرد 👈توحید مُفَضَّل 👈هدف از یاد گیری علوم اهل بیت -علیهم السلام- ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حج - قسمت دوم 👈مدرس: استاد آل مرتضی 👈تاریخ: ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ مصادف با ۲۵ شوال ۱۴۴۵ 👈موضوع: آیات ۵ الی ۷ 👈 آیات ۵ الی ۷ : خلقت و برانگیختن انسان ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•🌸•••༻﷽༺•••🌸••• ✅ موضوع: اعراب آیه ۱۱۶ سوره بقره 👈وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلٌّ لَهُ قَانِتُون. گفتند كه خدا فرزندى گرفت. منزّه است او. بلكه هر چه در آسمانها و زمين است از آن اوست و همه فرمانبردار اويند. وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. قَالُوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع فاعل اتَّخَذَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح اللَّهُ:اسم جلاله، فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری وَلَدًا: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری سُبْحَانَ: مفعول مطلق (برای فعل مقدر) و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضاف الیه بَلْ: حرف اضراب (اضراب ابطالی)، مبنی، محلی از اعراب ندارد. لَ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور به حرف جرّ لَهُ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، خبر مقدم، محلامرفوع مَا: اسم موصول، مبنی، محلامرفوع، مبتدای مؤخر فِي: حرف جرّ، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. السَّمَاوَاتِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره فِی السَّماوات : جار ومجرور، متعلق به عامل مقدر، صله برای اسم موصول ما، محلی از اعراب ندارد. وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الْأَرْض: معطوف به «السماوات» و مجرور بنابرتبعیت كُلٌّ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری لَ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور به حرف جر قَانِتُون: خبر برای «کُلّ» و مرفوع، علامت رفع «واو» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: انواع مفعول مطلق(تأکیدی) مفعول مطلق یک «مصدر منصوب» است و غالباً «از جنس خود فعلی» است که در جمله ذکر شده، و برای نشان‌ دادن تأکید و یا نوع انجام یافتن فعل و یا تعداد دفعات انجام فعل می‌آید. پس نشانه‌های مفعول مطلق این چنین است: مصدر، منصوب، غالباً از جنس فعل ذکر شده در داخل جمله. 🔹 انواع مفعول مطلق 🌱 مفعول مطلق تأکیدی مثال:
كَلَّآ إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا
🌱مفعول مطلق نوعی مثال:
وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا
🌱 مفعول مطلق عددی مثال:
دَقَّتِ السّاعَةُ دَقَّتَین
🔹 مفعول مطلق تأکیدی اگر تحقق یک فعل برای مخاطب مورد تردید و شک قرار گرفته باشد، برای تأکید و از بین بردن شک و ابهام، مصدر هم ریشه فعل برای کمک به فعل می‌آید، که به آن مفعول مطلق تأکیدی می‌گویند. اگر در کنار این مصدر ذکر شده، صفت و یا مضاف ‌الیه نیاید، مفعول مطلق تأکیدی است. مثال: وَكَلَّمَ اللّهُ مُوسَى تَكْلِيمًا. و خدا با موسى آشكارا سخن گفت.  همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این مثال (تَکْلِیمًا) از جنس خود فعل است و مصدری منصوب و بعد از آن مضاف‌ الیه و صفت نیز نیامده‌است و برای تاکید ذکر شده‌است پس مفعول مطلق تأکیدی است. 👈 جانشین مفعول مطلق مفعول مطلق معمولا مصدری هم جنس یا هم معنای فعل پیش از خود است؛ با این حال هر کلمه ای که بتواند چنین نقشی بازی کند، می تواند مفعول مطلق باشد. 🔹الفاظ نایب از مفعول مطلق تاکیدی 🌱 مصدر مترادف با مصدر فعل مثال: قُمتُ وُقوفَاً (برخواستم ایستادنی) 🌱 مصدر فعل از باب دیگر مثال: تَبَتَّل اِلی اللّهِ تَبتیلاً (تنها به خداوند بپرداز) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۱۱۶ سوره مبارکه بقره: «سُبحانَ» مفعول مطلق تأکیدی برای فعل مقدر است و تقدیر کلام چنین است: سَبَّحتُ سُبحانَ اللهِ •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب مبادی العربیه و نحو کاربردی متوسطه و نحو قرآن) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi