eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
824 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 علامتهای تشخیص نقل به لفظ و نقل به معنی در روایات 👤 🔻 در روایات یکی از مسائل مهم توجه به این نکته است که روایت نقل به لفظ است یا نقل به معنی است و برای تشخیص این مساله باید به نکاتی مانند داب راوی، خصوصیات راوی مانند عرب اصیل بودن ، ادیب بودن و در روایات فقهی فقیه بودن یا خصوصیات روایت مانند توقیع و مکاتبه بودن، املایی بودن، بیان حال بودن، خانواده احادیث و غیره و همچنین باید به کیفیت تحمل حدیث هم توجه شود... 📚 برگرفته از صوت نقل به لفظ و نقل به معنی در موسسه امام خمینی 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 مستحب نبودن جهر به بسم الله در نماز برای زنان 👤 استحباب بلند گفتن بسم الله برای زنان دلیلی ندارد و روایاتی مانند(الجهر ببسم الله فی جمیع الصلوات سنه) با توجه به مستحب نبودن جهر در نمازهای جهری برای زنان، اطلاقی ندارند روایت علامات المومن هم در این مورد اطلاق ندارد، زیرا... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
📣 برای اولین بار در علوم حوزوی ⚜️مسابقات آنلاین علمی جناح کوییز⚜️ 📚#نحو و... دانسته های تخصصی خودت رو تو رقابت های به چالش بکش و تقویت کن. رقابت کن🥇،آموزش ببین🧠، جایزه بگیر🏆 شما هم 🏆 باشید مسابقه بزرگ جناح کوییز به مناسبت نیمه شعبان همراه با : (با حمایت مالی بنیاد خیرین حوزه های علمیه) 🥇نفر اول ۲۰میلیون ریال 🥈نفر دوم ۱۵میلیون ریال 🥉نفر سوم ۱۰میلیون ریال و به یک کاربر از ۵۰ نفر اول به قید قرعه ۵ میلیون ریال اهداء می گردد. زمان شروع رقابت: المعظم از ساعت ۰۰:۰۰ روز چهارشنبه لغایت ۲۴:۰۰ ایده،مدیریت ساخت و تولید سوال توسط برخی طلاب درس خارج فقه و اصول قم، با مجوز رسمی از سازمان تبلیغات. 🏃‍♂ اطلاعات بیشتر و دریافت نرم افزار از کانال 🀄️ @janahquiz
🔰 💠 نظریات در مورد نحوه وجود اشخاص حقوقی 👤 یکی از مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی، تحلیل نحوه وجود آن است. نظریه اول برای تحلیل وجود شخص حقوقی، وجود فرضی و مجازی آن است. مقصود از نظریه وجود فرضی و مجازی این است که در خارج صرفاً اشخاص حقیقی وجود دارند، اما بالعرض و المجاز، وجود و همچنین حقوق و تکالیفی که برای شخص حقیقی است، به شخص اعتباری نیز نسبت داده می‌شود. طبق این نظریه نسبت دادن وجود به شخص حقوقی همانند نسبت دادن جریان به میزاب است. عمده اشکال در این نظریه این است که حق و تکلیف را منوط به اراده و شعور دانسته است،‌ در حالی که چنین شرطیتی وجود ندارد. 📚 برگرفته از صفحه ۴۹ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠نقد کلام محقق خوئی و شهید صدر در تحریر محل نزاع اجتماع امر و نهی 👤 محقق فرموده است محل نزاع در اجتماع امر ونهی، برگشت می کند به یک نزاع صغروی به معنای اینکه آیا تعدد عنوان موجب تعدد معنون می شود یا نه؟ به عبارت دیگر آیا ترکیب بین دو عنوان اتحادی است یا انضمامی؟ شهید صدر نزاع را صغروی و کبروی دانسته است و فرموده است: دو نزاع کشف تعدد عنوان از تعدد معنون و برفرض عدم کشف مصحح بودنِ تعدد عنوان برای جواز اجتماع امر ونهی، محل بحث است. به نظر استاد مساله جواز اجتماع امر و نهی در جایی که تعدد عنوان موجب تعدد معنون باشد؛ اصلا محل اختلاف و نزاع نیست. یعنی اگر عناوین متعلقات احکام از قبیل عناوین حقیقی باشند که تعدد آنها موجب تعدد معنون است در جواز اجتماع تردیدی نیست و اصلا محل بحث نیست و لذا حق به نظر ما این است که همان طور که مرحوم آخوند فرمودند یک نزاع بیشتر در این مساله وجود ندارد و آن یک نزاع هم نزاع کبروی است و اینکه در موارد ترکیب اتحادی، اجتماع امر و نهی جایز است یا نه؟ 📚درس خارج اصول، ۹ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 ثمره عملی نداشتن بین قول به علیت تامه داشتن و یا اقتضا داشتن علم اجمالی برای وجوب احتیاط 👤 در بحث علم اجمالی یک بحثی است که آیا علم اجمالی علیت تامه دارد برای وجوب احتیاط یا اقتضا دارد. استاد فرمود: بین این دو نظریه از جهت عملی تفاوتی نیست و در حقیقت فقط ثمره علمی دارد. در نتیجه مواردی که شارع ترخیص داده است قائلین به علت تامه بودن علم اجمالی می گویند کشف بدل می شود ولی اقتضائی ها می گویند بدون جعل بدل این ترخیص رخ داده است. 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۷، ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 پاسخ استاد از اشکال مرحوم آقای خویی به اراده تشریعیه 👤 مرحوم آقای فرمایش مبنی بر اینکه مراد از فعلیت حکم، تعلق اراده مولا به فعل عبد است را نفی کرده و فرموده است: ما چیزی به نام اراده تشریعیه تصویر نمی کنیم چرا که تعلق اراده خداوند به فعل عبد از دو حال خارج نیست: يا اراده او «بما أنه خالق و قادر علی کل شيئ» به أفعال عباد تعلق می گیرد که در این تقدير تعلق اراده به فعل عبد مستلزم جبر است و یا اینکه اراده خداوند به فعل عبد «بما أنه مولی من الموالي» تعلق گرفته که در این فرض تعلق اراده به فعل عبد مستلزم این است که اراده به فعل غير مقدور تعلق بگیرد. استاد در پاسخ از این کلام مرحوم آقای خویی، یک جواب نقضی و یک جواب حلی داده اند اما این است که ... 📚 درس خارج اصول، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 تفاوت ترک استفصال با ترک استیضاح 👤 ترک استفصال در مورد یک قضیه‌ است که حضرت در مقام پاسخ از سوال، بین حصص مختلف تفصیل نداده‌اند. ترک استیضاح در مورد یک لفظ است که چند معنی در آن محتمل است و امام در مقام پاسخ، از سائل توضیح نخواسته‌اند و حکم را به صورت بیان نموده‌اند. 📚 درس خارج فقه، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 ظاهر نهی از اتباع رأی، نهی از بی‌ضابطه بودن استدلال است 👤 در بحث حجیت یکی از مباحثی که مطرح است این است که آیا شارع می‌تواند از عمل به قطع‌ ردع نماید؟ به علمای نسبت داده شده که آنها مدعی هستند شارع از تبعیت از قطع حاصل از ردع کرده است. یکی از ادله ایشان روایات نهی از اتباع رأی است. جواب مختار این است که ظاهر کلمۀ رأی این است که از روی و قاعده صحبت نشده باشد. 📚 درس خارج اصول، ۱۶ آبان ۱۴۰۱. 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 دعا برای فرج دوستان آن حضرت عج الله تعالی فرجه الشریف باید دو مطلب را رعایت کنند: یکی اینکه در شداید برای فرج کنند، که خود همین مژده ای است برای اینکه شداید به متصل است. دیگر اینکه، دعا کنند که ظهور آن حضرت برای اهل ایمان، همراه با عافیت باشد، و تا وقت ظهور با وجود بلاها و شداید، ثابت قدم و استوار در دین و عامل به تکلیف باشند. 📗کتاب حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف ص ۲۴۲ (مجموعه بیانات آیت الله بهجت ره پیرامون حضرت ولی عصر علیه السلام) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 شمول موضوع لزوم تحصیل حجت نسبت به صبی ممیز 👤 مرحوم شیخ در ابتدای بحث مقسم حجج را، «مکلف» و صاحب کفایه «البالغ الذی وضع علیه القلم» قرار داده اند. اما اختصاص بحث به صحیح نیست بلکه شامل ممیزی که احتمال تکلیف در حق خود می دهد نیز می شود. ان قلت: ضرورت فقه بر عدم تکلیف غیر بالغ است. قلت: ضرورت فقه تنها بر عدم عقاب اخروی غیر بالغ است که اطلاق آن هم باید بررسی شود. در برخی از موارد شرط تحصیل حجت به معنای معذر و منجز بلوغ نیست: از جمله در احکام عقلیۀ مبتنی بر قاعده ... 📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تشخیص علت از حکمت 👤 🔻 در روایات ابتدا باید قرینه خاصه یعنی فضای صدور روایات را بررسی کنیم تا ببینیم که در دوران حضور و ملحق به حضور تا پایان غیبت صغری آیا بین این حکم و این خصوصیت تفکیک شده است یا تفکیک نشده است که اگر مانند اختلاط میاه نسبت به حکم عده تفکیک شده است آن خصوصیت حکمت حکم است و علت نیست اما اگر بین خصوصیت و حکم تفکیک نشده است مانند زمان جنگ نسبت به حرمت فروش سلاح و حکم با آمدن خصوصیت آمده است و با رفتن خصوصیت رفته است، خصوصیت علت است. اما اگر قرینه خاص ای نبود سراغ قرائن عامه مانند توجه به استفاده علت یا حکمت از وضع یا اطلاق می رویم و اگر هیچ قرینه ای ثابت نشد، حکم به اجمال می شود... 📚 درس خارج فقه جلسه ۸۱، ۹ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تقدیم روایت ضعیف السند مطابق قرآن بر روایت متعارضِ صحیح السند 👤 در بحث تعارض بین روایات استاد فاضل قائل به تقدیم روایت مطابق با قرآن با وجود ضعف سندی بر روایت صحیح السند می باشند. در بحث مرتد فطری نیز ایشان این روش را به عنوان یکی از راه های جمع بین روایات متعارض بیان می کنند. ایشان در مقام اشکال به مسلک رجالی مرحوم آیت الله می فرمایند: اگر روایتی اجمال داشت یا دو روایت با هم تعارض کنند، روایتی که مطابق با قرآن است اخذ می‌کنیم. در زمان ما بر اساس مسلک رجالی محقق خویی بسیاری از روایات از کتب روایی ما حذف می‌شود. وقتی دو روایت با هم تعارض می‌کنند، در خود روایات وارد شده که ببینید،کدام یک مطابق با است، نمی‌گوید ببینید سند کدام صحیح و کدام ضعیف است؟! 📚 درس خارج فقه، ۲ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 نظریات در مورد نحوه وجود اشخاص حقوقی 👤 🔻یکی از مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی، تحلیل نحوه وجود آن است. یکی از نظریات این است که شخص حقوقی همانند اشخاص طبیعی دارای وجود حقیقی در خارج است که این وجود از طریق به رسمیت شناختن آن از سوی قانون اعطاء نمی‌شود، بلکه وجودی است که قبل از قانون نیز محقق است و صرفاً توسط عقلاء کشف شده و اجازه فعالیت پیدا کرده است. طبق این نظریه، شخص حقوقی همانند شخص حقیقی است؛ چون وقتی به فرد حقیقی به رسمیت شناخته می‌شود، این امر وجود آن را ایجاد نمی‌کند، بلکه به فعالیت‌های انجام شده از سوی او رسمیت می‌بخشد. شخص حقوقی نیز چنین است. در تبیین نظریه وجود حقیقی، تقریب‌های مختلفی مطرح شده است که در این مجال به دو نظریه اساسی و مهم اشاره می‌شود: الف: عضویت ب: اراده 📚 برگرفته از صفحه ۵۹ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 شرطیت اسلام در مؤذن 👤 در بحث اذان یک بحثی مطرح است که آیا اسلام در مؤذن شرط است؟ ادله ای برای شرطیت اسلام ذکر شده است: ۱- قصد قربت از کافر متمشی نمی شود. ۲- کفار مکلف به فروع نیستند و اذان برای آنها تشریع نشده است. ۳- وجود شهادتین در فصول اذان استاد در ادله مناقشه می کند و مستمسک خود را مطرح می کند. 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۰۸، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی وثاقت محمد بن اسماعیل 👤 محمد بن اسماعیل چند صد روایت در دارد ولی توثیق خاص ندارد و لذا آیت الله روایات او را ضعیف می داند. وجوهی برای وثاقت ایشان بیان شده است: ۱- اکثار روایت مرحوم کلینی ۲- اعتماد مرحوم کلینی بر محمد بن اسماعیل ۳- واسطه در اجازه به کتاب ابن ابی عمیر یا حماد یا... 📚 درس خارج فقه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠بررسی جریان استصحاب تمکن از امتثال در ظرف متاخر 👤 چهار اشکال ( بودن، اثر شرعی نبودن جواز تاخیر،کلی قسم ثالث، استقبالی بودن ) به استصحاب تمکن مکلف از امتثال در ظرف متاخر وارده شده است. لکن هیچ کدام از این اشکالات به نظر استاد وارد نیست؛ زیرا موضوع جواز تاخیر تمکن مکلف بر طبیعی است و مستصحب نیز تمکن مکلف است، جواز تاخیر چون حکم عقل مستفاد از حکم شارع است اثر شرعی است؛ استصحاب قدرت مکلف استصحاب شخص است نه کلی و بر فرض کلی بودن از مواردی است که استصحاب در آن جاری است، جریان استصحاب استقبالی داخل در اطلاق «لا تنقض الیقین بالشک»است. لذا استصحاب جاری می شود و جواز تاخیر مکلف در فرض احتمال طرو مانع را اثبات می کند... 📚درس خارج اصول، ٢٨-۲۶ دی ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 درمان عملی وسواس 🔻هيچ وقت فراموش نمى‌كنم استاد بزرگوار ما، مرحوم آيت الله العظمى محقّق داماد نقل مي‌كردند: يكى از روحانيون سر حوض مدرسۀ فيضيه با خودش كلنجار مى‌رفت؛ يعنى يك مقدار وضويش را طول مى‌داد. مؤسّس بزرگ حوزۀ علميۀ قم، مرحوم آيت‌الله‌العظمى حاج شيخ عبد الكريم حائرى اين صحنه را ديدند. جمله‌اى در گوشش گفتند و رفتند. آيت الله داماد مى‌گفتند: اين فرد ديگر تا عمر داشت، براى وضو گرفتن سر حوض مدرسه ديده نشد. بعداً از او پرسيدم: حاج شيخ چه گفت‌؟ گفت: مرحوم حاج شيخ عبدالكريم گفت: اگر مردم اين وضو را از تو ياد بگيرند و خيال كنند وضوى اسلام اين است، در روز قيامت چه جوابى دارى‌؟ و چنان‌كه نقل كرده‌اند خود مرحوم آيت الله العظمى حائرى وقتى براى وضو گرفتن سر حوض مى‌آمدند، يك مشت آب به صورت مى‌زدند، يك مشت آب به دست راست و يك مشت آب به دست چپ و مسح سر و پاها را مى‌كشيدند و به سالن زير كتابخانۀ مدرسۀ فيضيه مى‌رفتند و نماز مى‌خواندند؛ يعنى وضوى ايشان يك دقيقه بيشتر طول نمى‌كشيد. 📚 راهکارهای عملی درمان وسواس (آیت الله مظاهری)، ص ۳۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 شرط بقای خارجی موضوع در استصحاب 👤 🔻 در بحث استصحاب دو شرط مستقل وجود دارد که در کلمات بزرگان با یکدیگر خلط شده است: 1. شرط اول آن است که بقای خارجی موضوع احراز شود. به طور مثال در قضیه زید عادل اگر در زمان شک اصل وجود زید مشکوک باشد عرفا گفته نمی شود در بقای عدالت شک دارم چون اساسا وجود زید مشکوک است. باید دانست این شرط تنها در قضایای به مفاد کان ناقصه معتبر است چون در قضایای به مفاد کان تامه همچون «زیدٌ موجودٌ» وجود موضوع قرار است با استصحاب اثبات شود و لازم نیست پیش از استصحاب بقای خارجی موضوع احراز شود. 2. شرط دوم آن است که... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۲/١۵ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔻شکرانۀ عید آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔸از این فرصت برای اصلاح بین مؤمنان استفاده نماییم و تلاش کنیم که دل‌ها به هم نزدیکتر شود. به شکرانۀ این شادی، سهمی را هم برای فقرا و نیازمندان در نظر بگیریم که رسیدگی به امور فقرا از عبادات تراز اول است. @zanjani_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠 ریشه تاریخی حکم خمس 👤 🔻 آیت الله سیستانی حفظه الله در بحث لا ضرر به یک گزارش تاریخی اشاره کردند مبنی بر اینکه در زمان جاهلیت وقتی جنگی رخ می‌داده رئیس قبیله یک چهارم غنیمت را تحت عنوان مرباع به عنوان حق الریاسه به خودش اختصاص می داده که برخی در تحلیل ریشه تاریخی خمس گفته‌اند ریشه عقلایی حکم خمس همان مرباع بوده که شارع مقدس آن را از یک چهارم ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠١/١٢/١٠ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 بطلان عمل تارک طریق اجتهاد و تقلید از نظر مرحوم نائینی 👤 مرحوم نائینی از بین متاخرین قائل است که اگر احتیاط مستلزم تکرار عمل باشد و متمکن از علم تفصیلی باشد و احتیاط کند عملش باطل است. ایشان چهار مرحله برای امتثال تصویر میکند و در محل بحث از باب دوران بین تعیین و تخییر حکم به تعیین می‌کند، یعنی مکلف باید علم تفصیلی حاصل کند و احتیاط مجزی نیست. 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۱۱، ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir