eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
820 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جواز ازدواج مرد با دختری که از نطفه خودش تکوّن یافته! 👤 📝نسب و علل آن یکی از مباحثی که در کلمات فقهاء مطرح شده است. مشهور، تکون و پیدایش فرزند از نطفه را یکی از علل نسب می‌دانند و برای آن اصطلاح شرعی قائل نیستند. اما مرحوم آقای حکیم مفهوم عرفی نسب را متقوم به انجام عملیات جنسی می‌داند و فرزندی که در اثر عمل جنسی (نه لزوما جماع بلکه به نحوی که سبق الماء را هم شامل شود) متولد نشده باشد را اصلا فرزند نمی‌داند حتی عرقا! حضرت استاد پنج دلیل برای مدعای مرحوم آقای حکیم ذکر کرده‌اند که البته از نظر ایشان همه آنها ناتمام است. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2342 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 مبنای مهم در تقدیم سابق، در باب تعارض و تزاحم 👤 🔻دو واجبی که مشروط به قدرت هستند(اشتراط به قدرت به هر بیانی که اخذ شده باشد تفاوتی ندارد) اگر امکان انجام هر دو نبود مثل اینکه ممکن نبود در تمام رکعات قیام کند یا رکوع کند و... در این صورت دلیل الصحیح یصلی قائما رکعت اول با همین خطاب در رکعت دوم، تعارض می کند(یا تزاحم طبق مبنای مشهور) اما عرف پس از در نظر گرفتن هر دو خطاب، حکم به این می کند که واجب سابق مقدم است؛ زیرا... بله این استظهار در مختلفی النوع، مثل... روشن نیست 📚 درس خارج فقه 1400/9/1 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2333&pid=8468#pid8468 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 نقد کلام آیت الله زنجانی در نفی رویت هلال با تلسکوپ 👤 🔻نقد کلام آیت الله زنجانی در نفی رویت هلال با تلسکوپ آیت الله زنجانی بین حکم شخصی و با حکم نوعی تفاوت گذاشتند.به عنوان مثال اینکه گفته می شود نظر به اجنبیه حرام است یا نظر به مصلوب موجب غسل است حکم شخصی است در احکام شخصی تلسکوپ مجزی است اما برخی احکام نوعی هستند مثل رویت هلال یا وصول به حد ترخص در این موارد رویت متعارف شرط می باشد. استاد در نقد کلام ایشان فرمودند: ...... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۳ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2343 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مناقشه به استدلال آیت الله سیستانی در بحث رویت هلال با تلسکوپ 👤 🔻آیت الله سیستانی با اینکه دیدن خون زیر میکروسکوپ را برای لزوم اجتناب کافی می دانند؛ اما رویت با تلسکوپ را قبول ندارند؛ چرا که با توجه به اینکه آیه ی شریفه فرموده (یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس) هلال باید وسیله ای جهت تنظیم امور عرفی و شرعی مردم باشد. بنابر این رعایت افق محلی و سهولت دسترسی برای عامه ی مردم باید لحاظ شود به همین جهت رویت با تلسکوپ مجزی نیست در نقد این کلام می توان گفت که سهل الوصول بودن... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۸/۱۰ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2329&pid=8449#pid8449 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حمل مطلق بر مقید در مستحبات یکی از مباحثی که در باب مطلق و مقید علم اصول بدان پرداخته شده، مسأله‌ی حمل مطلق بر مقید در مستحبات است. بسیاری از عالمان اصولی، حمل مطلق بر مقید را لازم می‌دانند؛ اما با این حال، در مستحبات چنین حملی را قائل نیستند... ✅ ادامه این مطلب را در لینک ذیل مطالعه بفرمایید👇👇 https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-83/ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 رفع حکم به وسیله حاجت عرفیه 👤 🔻رفع حکم به وسیله عروض عنوان "اضطرار" و یا "حرج"، امری است که در مباحث فقهی بسیار به چشم می خورد. اما به نظر می رسد که در شریعت مبنای اوسعی نیز وجود دارد، و آن رفع حکم به وسیله "حاجت عرفیه" است! در مورد حرج گفته شده "امری است که لاتتحمّل عادة"؛ طبق مدّعای مذکور، برای برداشته شدن حکم، نیازی به این حدّ از سختی نیست؛ بلکه همین مقدار که مکلّف دچار سختی و اذیّت باشد و زندگی اش مختلّ شده و عرفا نیاز داشته باشد(ولو به حدّ حرج هم نرسد)، برای رفع حکم کافی است. 📚 درس خارج فقه، ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2325 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💐💠💐💠💐 💠 💠 🌹 🔸️به جهت دسترسی آسانتر مطالب کانال، فهرستی از بخشهای مختلف کانال با قابلیت جستجو خدمتتان ارائه می گردد. 🔸️علوم حوزوی🔸️ 🔰 🔸️ 🔰 🔸️ 🔰 🔸️ 🔰 🔸️اساتید سطوح عالی و خارج🔸️ 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 👤 🔸️معارف و حکایات🔸️ 💠 💠 💠 💠 🔸️کتب حوزوی🔸️ 📚 📚 📚 📚 📚 📚 📚 🔻ارسال نظرات، پیشنهادات و انتقادات از طریق: 🆔️ @mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 شرط جریان استصحاب چیست؟؟؟ شرعی بودن مستصحب یا اثر عملی داشتن آن 👤 🔻به هنگام احتمال نسخ، آقایان استصحاب بقای جعل یا عدم نسخ جاری می کنند، نکته ای که وجود دارد اینست که جعل یک امر شرعی است ولی اثر عملی مستقیم ندارد چون جعل تا تمام اجزای موضوع محقق نشده باشد و به مرحله فعلیت یا همان مجعول نرسد موضوع تنجیز و تعذیر نیست. مرحوم صدر لا تنقض را به نقض عملی تفسیر می کند و در نتیجه شرط جریان استصحاب را اثر عملی داشتن مستصحب (نه لوازم آن) می داند و در نتیجه طبق مبنای متعارف که مرحله ای به نام فعلیت و مجعول داریم، اثر عملی تنها برای مرحله مجعول است و همانجا استصحاب جاری می شود نه در جعل. استاد فرمودند تفسیر روشن تری برای لا تنقض وجود دارد. لا تنقض نه اینکه نهی از نقض عملی باشد تا لازم باشد مستصحب اثر عملی مستقیم داشته باشد بلکه ... 📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/٩/۲۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2341 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 حل اشکال واجب معلق با مقدمیت حفظ حیات نسبت به همه واجبات 👤 📝مرحوم نهاوندی بر اساس امتناع تعلق اراده تشریعی به آنچه تعلق اراده تکوینی عبد به آن محال است، واجب معلق را محال دانسته اند. یکی از اشکالاتی که خود ایشان در کلامشان به آن اشاره کرده‌اند فعلیت تکالیف نسبت به مکلفینی است که مقدمات وجودی واجب را تحصیل نکرده اند چرا که همان اشکالی که ایشان در واجب معلق مطرح کرده‌اند در این واجبات نیز وجود دارد. بنابراین کسی که بعد از دخول وقت نماز، تحصیل طهارت نکرده است نباید تکلیف به نماز بر او فعلی باشد و انکار فعلیت تکلیف به نماز در این فرض خلاف ضرورت فقه است. مرحوم نهاوندی در جواب این اشکال و برای ابداع تفاوت بین واجب معلق و این موارد بیانی دارند که از نظر حضرت استاد با آن بیان واجب معلق حتی بر مبنای خود مرحوم نهاوندی ممکن خواهد بود. 📚 درس خارج اصول، ۱۰، آذر، ۱۴۰۰. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2330 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 هیچ آیه ای دلالت بر قاعده نفی حرج ندارد؟؟ 👤 🔻مرحوم روحانی در منتقی الاصول قاعده لا حرج را به صورت کلی منکر شده اند یعنی حکم شرعی در موارد حرج، رفع نمی شود مگر به حد اضطرار برسد؛ زیرا هیچ دلیلی بر این قاعده وجود ندارد... خلاصه استدلال ایشان: آیات ذیل تیمم و صوم که در آن آمده (لا یرید بکم العسر) به معنای این است که خدا نمی خواسته شما را به سختی وادار کند بلکه غرض اصلی الهی چیز دیگری بوده(ولکن لیطهرکم... یا لتکمل العده...) چراکه در این آیات حتی با وجود مریضی و... خداوند دست از تکلیف برنداشته که این کار در ذهن مردم شائبه سختگیر بودن خدا داشته و در این آیات نفی آن شده است... استاد در پاسخ به مرحوم روحانی فرمودند این اشکال را در مورد آیه تیمم می پذیریم اما... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۲۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2347&pid=8532#pid8532 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 نهی از و نهی از در کنار نهی از و نهی از ؟؟؟!!!! 👤 در بحث اقتضای نهی از معامله در فساد آن، معمولاً این سؤال مطرح شده است که باید دید مراد از نهی از معامله، نهی از سبب است یا نهی از مسبب. معمولاً سبب را عقد (ایجاب و قبول) دانسته‌اند و مسبب را یکی از ملکیت، انتقال ملکیت یا تملیک دانسته‌اند. شهید صدر گفته است که در کنار نهی از سبب و نهی از مسبب، مناسب است که از نهی از اثر هم بحث شود. (مراد از اثر، جواز تصرف است) در کنار این نوع از نهی، ممکن است شارع از وفای به عقدی نهی کرده باشد (مراد از وفا تسلیم است) باید دید این دو نوع از نهی مقتضی فساد از معامله هستند یا خیر؟.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2345 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تبعیض در انجبار ضعف سند با شهرت!!!!؟؟ 👤 🔻 مشهور قائل به انجبار ضعف سند روایت، با عمل اصحاب است. از جمله روایاتی که به دنبال انجبار آن با عمل اصحاب هستند، روایت عروه بارقی است که در بیع فضولی مورد استناد واقع می شود. با صرف نظر از صغری یعنی عمل اصحاب به این روایت - که اثبات نمی شود- نکته ای را مرحوم حجّت در رابطه با انجبار تذکر می دهند که توجه به آن ضروری است. ایشان چنین می فرمایند: «و بالجملة لا إشكال في رواية عروة في الجملة سندا و دلالة أما سندا فلما تقدم من كونها معمولة بها عند الأصحاب، نعم يوجب ذلك انجبار ضعفها بالنسبة إلى الحيثية المعمولة .... 📚 کتاب البیع (حجت) ص ۳۰۰. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2306 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تاسیس اصل در دوران بین حق و حکم 👤 🔻حق و حکم را با صرف نظر از ماهیتشان باید به لحاظ آثارشان مورد بررسی قرار داد. حق اصطلاحی به لحاظ سه اثر باید بررسی شود: 1. اسقاط پذیری. 2.نقل پذیری. 3.انتقال پذیری. در بحث اسقاط پذیری در فرض دوران بین حق و حکم ابتدا باید تاسیس اصل کزد تا در موارد شک به آن اصل عمل کنیم. در مقام تاسیس اصل ابتدا اطلاق دلیل را به لحاظ بعد از اسقاط در نظر می گیریم اگر اطلاق داشت معنایش اسقاط ناپذیری است در این مرحله پذیرش اطلاق برای خود دلیل مشکل اَست ولی اطلاق مقامی مجموع ادله جاری است و باعث می شود بعد از اسقاط حکم هنوز باقی باشد و اصطلاحا حکم تلقی شود. در مرحله بعد استصحاب بقای حق بعد از اسقاط جاری میشود و عملا به حکم بودن می انجامد. در مرحله بعد ... 📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/٩/۲۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2344 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 شماره 49 نشست علمی با موضوع: بررسی حجیت قرائات مختلف قرآن 🎤 ارائه توسط استاد معظم حاج آقا حسین مفیدی 📆زمان: چهارشنبه 1 دی ماه ⏱ساعت 18:30 🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام 🆔https://www.instagram.com/mfeb.ir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 استدلال به وجدان در مباحث علمی، نکته‌ها و نقدها 👤 📝 در استدلال به وجدان در بحث‌های علمی چه نکاتی وجود دارد؟؟؟!!! بسیار دیده می‌شود که در مباحث علمی به وجدان استدلال می‌شود. این نحوه از استدلال در مباحث اصول فقه به قدری زیاد است که می‌توان ادعا کرد در مباحث الفاظ اصول، عمده‌ی مسائل اصولی دلیلی جز وجدان ندارند. البته روشن است که در همه‌ی این مسائل، برای اثبات مدعا در ابتدا به وجدان رجوع نمی‌شود، بلکه مطالب دیگری به عنوان دلیل آورده می‌شود اما اگر دلیل آنها و دلیل دلیل آنها و .... را مطالبه کنید، در نهایت همه به یک جا ختم می‌شوند: وجدان! در این صفحه برخی مطالبی که در باره‌ی استدلال به وجدان، جایگاه آن در استدلال‌ها و نیز برخی نقدها در تمسک به وجدان مطرح شده است، ارائه می‌شوند... 📚 درس خارج اصول فقه، 20 شهریور 1400. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2319 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تشکیک در نسبت قیاس به ابن جنید 🔻شیخ طوسی در فهرست به ابن جنید نسبت قیاس می دهد: محمّد بن أحمد بن الجنيد، يكنّى أبا علي، و كان جيد التصنيف حسنه، إلّا أنّه كان يرى القول بالقياس! فترك لذلك كتبه و لم يعوّل عليها. قبل از ایشان شیخ مفید هم به استاد خود، نسبت قیاس داده... اما در مقابل مرحوم نجاشی ابن جنید را توثیق و یکی از کتب ابن جنید را کتابی در رد قیاس مطرح می کند!! 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2350&pid=8552#pid8552 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 شماره 49 نشست علمی با موضوع: بررسی حجیت قرائات مختلف قرآن 🎤 ارائه توسط استاد معظم حاج آقا حسین مفیدی 📆زمان: چهارشنبه 1 دی ماه ⏱ساعت 18:30 🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام 🆔https://www.instagram.com/mfeb.ir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠مصادیق سیاق 📝سیاق، خصوصیتی غیر لفظی و مرتبط به کلام است که در کلام و ظهورات آن تأثیر می‌گذارد. در این نوشتار کوتاه ضمن بررسی اجمالی معانی و مصادیق سیاق، به کاربردهای مختلف سیاق اشاره خواهد شد.... سیاق ممکن است به صورت‌های مختلفی بروز کند؛ مثلاً وحدت سیاق یکی از موارد آشنای سیاق است؛ اما سیاق منحصر در آن نیست و ممکن است به صورت‌های مختلفی دلالت ایجاد نماید که در ادامه به آنها اشاره می‌شود: ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-84/ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 روایت مثبت عقلی بودن قدرت بر آب برای وضو 👤 📝مرحوم نایینی برای اثبات عقلی بودن قدرت مأخوذ در آیه وضو به برخی روایات تمسک کرده‌اند و هر دو مقرر ایشان (مرحوم کاظمی و مرحوم آقای خویی) گفته‌اند چنین روایتی وجود ندارد و بلکه مرحوم آقای خویی گفتند من از مرحوم نایینی سوال کردم و ایشان گفت که اشتباه کردم و چنین روایتی وجود ندارد. اما به نظر حضرت استاد دو روایت وجود دارد که دلیل مرحوم نایینی است و احتمالا ایشان بعدا از آن غفلت کرده‌اند. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2351 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 صوت شماره 49 🔻نشست علمی با موضوع: بررسی حجیت قرائات مختلف قرآن 🎤 ارائه توسط استاد معظم حاج آقای حسین مفیدی 📆زمان: چهارشنبه 1 دی ماه 🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام استاد مفیدی در این جلسه ثابت کردند. قرائات مختلف قرآن متواتر از نبی اکرم و از جانب جبرئیل است اثبات این مساله ثمرات فراوان فقهی و اعتقادی و... دارد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 شرط جریان قاعده اشتغال در شک در اصل تکلیف 👤 🔻یکی از شرایط عامه تکلیف، قدرت است بنابراین شک در قدرت به شک در اصل تکلیف باز میگردد با این حال گفته می شود شک در قدرت مجرای احتیاط است. مثلا اگر مولا به عبد دستور دهد فرزندش را از غرق شدن نجات دهد و عبد شک کند آیا با شنا کردن به فرزند مولا می رسد یا نمی رسد نمی تواند به یهانه شک در قدرت نجات دادن، از امتثال سر باز زند. قدر مسلم از جریان اشتغال در شک در قدرت جایی است که دو شرط متوفر باشد:... 📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/٩/۱۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2331 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 روایتی هست که دلالت بر قاعده نفی حرج داشته باشد؟؟ 👤 به نظر می توان به روایاتی برای اثبات قاعده نفی حرج تمسک نمود 1.صحیحه ابی بصیر... در این روایت نجس نشدن آب کر، مستند به آیه نفی حرج شده است و همین روایت می تواند شاهد این باشد که آیه کریمه نیز دلالت بر قاعده نفی حرج دارد... 2.صحیحه هیثم بن عروه... در حال احرام انسان کاری کند که مویش کنده شود حرام است ولی برای اسباغ وضو( به معنای احراز وضوی صحیح و مقدمه علمیه) اشکال ندارد؛ سپس امام در مقام تعلیل به آیه «ما جعل علیکم فی الدین من حرج» تمسک می کنند. 3.معتبره عبدالاعلی... اگر اشکال شود که جهاد و حج و صوم و برخی دیگر از تکالیف فی حد نفسه مستلزم سختی و حرج هستند و لذا ادله، نفی حرج در دین نمی کند؛ پاسخ می دهیم که... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۳۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2354 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 نمی توان در دادگاه به غیر لفظ خاص الله قسم خورد !!!!؟؟ 👤 🔻از نظر همه فقهاء، لازم نیست قسم به لفظ جلاله «الله» باشد و بلکه قسم با سایر اسامی خاص خداوند و بلکه اسامی غیر مختص (با فرض انصراف یا نصب قرینه) نیز صحیح است. البته در کلمات برخی از علماء احتمال لزوم قسم به لفظ جلاله مطرح شده است اما کسی از علماء به آن معتقد نیست. از نظر حضرت استاد اگر چه متفاهم از ادله‌ای که در آنها تعابیری مثل «حلف بالله» آمده است این است که باید به ذات خداوند قسم خورد نه خصوص لزوم قسم به لفظ جلاله .... اما از نظر ایشان بر اساس روایت سکونی، تنها قسم به لفظ الله لازم است. عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: إِذَا قَالَ الرَّجُلُ أَقْسَمْتُ‏ أَوْ حَلَفْتُ‏ فَلَيْسَ بِشَيْ‏ءٍ حَتَّى يَقُولَ أَقْسَمْتُ بِاللَّهِ أَوْ حَلَفْتُ بِاللَّهِ. (تهذیب الاحکام، جلد ۸، صفحه ۳۰۱) بر این اساس مفاد ماده ۲۸۱ آیین دادرسی مدنی و ماده ۲۰۳ قانون مجازات اسلامی، «سوگند بايد مطابق قرار دادگاه و با لفظ جلاله والله، بالله، تالله يا نام خداوند متعال به ساير زبان‏ها اداء شود» اگر چه از نظر حضرت استاد صحیح است اما بر خلاف فتوای همه فقهای امامیه است و مشخص نیست تدوین کنندگان قانون بر چه اساسی چنین ماده قانونی را تدوین کرده‌اند. 📚 درس خارج فقه 1400 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2298 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
ای از دریا 💠کناره گیری از مرجعیت 📝بعد از میرزای شیرازی مرجعیّت با اصحاب سامرّا بود. مرحوم آخوند و آسید محمد کاظم بعداً مرجعیّت پیدا کردند، حتّی از آقای حاج آقا رضا صدر شنیدم که آقای آسیّد محمد کاظم و آقای آخوند به سامرّا آمده بودند که آسید اسماعیل صدر برای آنها شهریه‌ای مقرّر کند؛ چون پیش‌تر، مرحوم میرزای شیرازی آنها را اداره می‌کرد. با اینکه آسید اسماعیل و آمیرزا محمد تقی دو عالم وارسته و بی‌اعتنا به شئون دنیا بودند، بین اصحاب آسید اسماعیل و آمیرزا محمد تقی خیلی نزاع بود. آن دو بزرگوار وقتی می‌بینند که میان اصحاب اختلاف شده است، خودشان کنار می‌روند و آسید اسماعیل به کربلا می‌رود تا در این حوادث نباشد. وقتی آن دو کنار می‌روند مرجعیّت به نجف منتقل می‌شود. آمیرزا محمد تقی هم بعداً به کربلا می‌رود. 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir