🔰 #اصول
💠 ملاک تسمیۀ حکم به «حکم شرعی»
👤 #استاد_فرحانی
#آخوند در بحث #استصحاب، ملاک تسمیۀ حکم به «حکم شرعی» را بیان می کند. او معتقد است قسم دوم احکام #وضعی، با اینکه #مجعول #شارع نیستند و عقل، آنها را از احکام #تکلیفی #انتزاع می کند، اما می توان به آنها «حکم #شرعی» گفت. زیرا ...
📚 درس خارج اصول(مفاهیم)، ۱۴ آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2685
#مفهوم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#فقه
💠تنقیح مجرای قاعده لو کان لبان ذیل بحث از وجوب تکبیر رکوع
👤 #استاد_شهیدی
مرحوم آقای #خویی در استدلال بر عدم وجوب #تکبیر الرکوع می گویند: ما یک دلیل خامسی به نام لو کان لبان داریم، اگر تکبیر #رکوع واجب بود لبان و اشتهر. ایشان روی این جهت تکیه نمیکند که #مشهور قائل به عدم وجوب تکبیر هستند، آن هم مطرح است ولی مهمتر از او برای آقای خوئی این است که اگر بناء باشد ما قائل به وجوب تکبیر رکوع بشویم، باید (به دلیل دلالت روایت #زراره) به وجوب تکبیر در حال انتصاب، قائل بشویم. لکن نوع مردم به این شرط عمل نمیکنند، و لو کان واجبا لبان و اشتهر. پس ما روایت را حمل بر استحباب میکنیم.
به نظر ما این فرمایش تمام نیست......
📚درس خارج فقه، ۲۲ مهر ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3137
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ مقام معنوى آخوند خراسانی(ره) ☘️
🔹️ سؤال: آيا براى مرحوم آخوند خراسانى، تشرّف نقل شده است؟
🔹️ آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
اگر ايشان تشرّفى داشته، مقامش ارفع از اين بود كه بخواهد مطرح كند، ايشان اخلاقياتى داشت كه مانند #كرامت بود. نبوغ و #معرفت و خداشناسى آخوند فوقالعاده بود.
🔹️ از مرحوم #آسيد_جمال_گلپايگانى -كه اهل سلوك و معنا بود- شنيدم كه مىگفت: «توحيدى كه آخوند داشت، احدى نداشت».
آقاى سيد على گلپايگانى فرزند آسيد جمال مىگفت: پدر ما عكس هيچكس را در منزل نداشت، غير از #عكس مرحوم آخوند، و ظاهرش اين بود كه حتى عكس آقاى نايينى را كه قوم و خويش ايشان بود هم نداشت. ايشان شاگرد آخوند بود.
📚جرعهای از دریا، ج ۲، ص ۴۲۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠شهادت شطرنج باز و نردباز
👤#استاد_قائینی
آیا #شهادت کسی که اهل بازی #شطرنج و #نرد باشد، مردود است؟ به نظر استاد قائنی بر اساس روایات متعدد، شهادت شطرنج باز و #نردباز مردود است و از روایات استفاده می شود که مردودیت شهادت آنها مشروط به فعلیت #قمار نیست. در ادامۀ مطلب، به توضیح بیشتر پرداخته ایم و همچنین نکات دیگری را در رابطه با بازی با شطرنج و نرد و روایات موجود در این زمینه از زبان استاد نقل کرده ایم...
📚درس خارج فقه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3504
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 شبهه دسّ در روایات و عدم حجیت اخبار آحاد
👤#استاد_گنجی
در بحث #حجیت خبر #واحد یک شبهه ای برای عدم حجیت مطرح شده و آن #دسّ در روایات است. آیت الله #سیستانی هم در بحث #تعادل و #تراجیح این شبهه را پذیرفته هر چند مانع از حجیت نداسته. استاد دو جواب از شبهه دادند.....
📚درس خارج اصول، ۱ آذر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ فقیه بزرگ و متفکّر شیعه، آیت الله آقا ضیاءالدین عراقی(ره) ☘️
🔹️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
از مرحوم حاج آقاى والد شنيدم كه مى فرمود:
🔹️ من دو نفر را درك كردم كه از نظر #بيان نظيرشان را نديدم: يكى آقا #ضياء_الدين_عراقى و ديگرى حاج ميرزا محمد صادق خاتون آبادى اصفهانى.
آقا ضياء با مرحوم حاج شيخ عبدالکریم همبحث و متقارب السنّ بود.
🔹️ شاگردان آقا ضياء عراقى مرجع شدند، ولى آقا ضياء مرجع نشد. ايشان حدود #شصت_سال درس خارج تدریس كرد و در فقه و اصول فوقالعاده بود. يكى از شاگردان ايشان آقاى حجّت بود كه در زمان حيات آقا ضياء مرجع شد.
🔹️ آقا ضياء آدم #متفكّر و علم دوستى بود و خيلى اصرار داشت كه مطلب را به شاگرد خود ياد بدهد و تا درِ منزل شاگرد مىرفت تا مطلب را به او تفهيم كند.
📚جرعه ای از دریا، ج ۳، ص ۴۲۸ و ص ۶۸۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 تقدم بینه بر اصل در صورت انسدادی بودن
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 در مورد انسدادی ها با توجه به مبنایشان که حجیت #ظن مطلق است اختلاف وجود دارد که در صورت #تعارض بینه با #اصل کدام یک مقدم می شود؟ اما با توجه به اینکه انسدادی هایی که الآن هستند، همه حکومتی هستند که ظن مطلق را در مرتبه #احتیاط قرار می دهند. در نتیجه هر اصلی بیاید، مقدم بر ظن مطلق می شود چون ظن مطلق بر اساس #انسداد حکومتی، تبعض در احتیاط به حسب مراتب احتمال است. البته، اگر کسی قائل به انسداد #کشفی بود که ظن مطلق را #اماره می داند، باید #بینه ناشی از ظن مطلق را بر بینه ناشی از #استصحاب، مقدم کند اما هیچکس قائل به انسداد کشفی نیست.
📚 درس خارج فقه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3463
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
AC_تقدم بینه براصل بنا بر انسداد.mp3
841.5K
🔸 #فقه
💠 تقدم بینه بر اصل در صورت انسدادی بودن
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج فقه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3463
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 قاعدۀ اشتراک احکام بین مردان و زنان
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 آیت الله والد قاعدۀ #اشتراک را انکار نمودهاند. در دانش #فقه قاعدهای وجود دارد به نام قاعدۀ اشتراک. مفاد این #قاعده آن است که #اصل اولی بر آن است که #احکام مردان و زنان، با یکدیگر مشترک باشد. آیت الله والد میفرمودند چنین قاعدهای وجود ندارد و آن اشتراکی که در نوع موارد بین احکام مردان و زنان درک میکنیم به جهت تعمیمی است که در مفاد خود لفظ نهفته است بیآنکه نیازی به قاعدۀ اشتراک وجود داشته باشد.
توجه نکردن به این که مفاد ...
📚 درس خارج اصول، ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 نحوه ادعای اجماع سید مرتضی و شیخ طوسی در برخی مسائل
👤 #استاد_شهیدی
ما از خارج علم پیدا کردیم که ادعای #اجماع توسط سید #مرتضی کنایه از وجود اجماع بر #کبری است و #تطبیق این کبری بر این مورد توسط ایشان است یعنی خود ایشان احراز کردند که این مورد صغرای این کبری است لذا میگوید این #صغری مورد اجماع است. مثلا در #ناصریات فرمودهاند....
📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3345
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
سید و شیخ.mp3
2.81M
🔰 #اصول
💠 نحوه ادعای اجماع سید مرتضی و شیخ طوسی در برخی مسائل
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
#اجماع #منقول
#سید_مرتضی #شیخ_طوسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ سفارش آیتاللهالعظمی بروجردی(ره) ☘️
🔹️آیت الله حق شناس(ره):
حضرت آیتالله بروجردی قدس سره فرمودند:
وقتی که از من #ذکر خواستند، گفتم ذکر مؤمن، نماز شب است. نماز اول وقت است. اگر انسان #متهجد بشود و اهل شب زندهداری باشد، همین او را به مقام #نورانیت میرساند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠شهادت کبوترباز
👤#استاد_قائینی
یکی از اموری که در کلمات بزرگان به عنوان مانع احتمالی از پذیرش #شهادت مورد بحث واقع شده، #کبوتربازی است. به نظر استاد قائنی این امر موجب ردّ شهادت نیست و روایاتی بر این مطلب #دلالت دارند. لکن در ذیل این بحث نکاتی مثل حکم اصل کبوتربازی توسط ایشان مطرح شده است که در ادامۀ مطلب قابل بهره برداری است...
📚درس خارج فقه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3503
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 حکم تکلم در اثنا اقامه و جمع بین روایات
👤#استاد_گنجی
در این مورد #روایات با هم اختلاف دارند بعضی میگویند اشکالی ندارد مطلقا. بعضی میگویند اشکال دارد مطلقا و بعضی #تفصیل بین قبل از قد قامت الصلاة و بعد از آن دارند.....
مرحوم #خویی چهار وجه جمع مطرح میکنند و نقدهایی هم دارند و استاد هم آنها را بررسی میکنند.
📚درس خارج فقه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اقامه
#تکلم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
🔹️ آیت الله سید علی اکبر حائری حفظهالله (از علمای عراق):
🔹️ یک وقت در عراق بی دینی و کمونیست داشت فراگیر میشد و از این جهت #شهید_صدر(ره) بسیار ناراحت بود، ایشان میگفت خودم را #امتحان کردم ببینم این ناراحتی به جهت خداست یا خودم؟
فکر کردم اگر این مشکل در کشور مسلمان دیگری هم بود همین قدر ناراحت میشدم یا خیر؟ چون در عراق اگر اینها غالب میشدند به اولین نفری که حمله میکردند من بودم...
ایشان حتی در احساسات خود هم سعی داشته #اخلاص داشته باشد!
🔹️ ایشان مدتی میرفته #حرم و ساعتی را مشغول مطالعه و فکر میشده است؛ پس از مدتی این عادت را ترک میکند، حضرت امیر(ع) به خواب مادر ایشان یا خادم ایشان میآید و میفرماید چرا ایشان دیگر به درس ما نمیآیند! (آیت الله حائری این را با گریه میفرمود و میگفت این کار ایشان به منزله تلمّذ در محضر حضرت(ع) بوده است).
🎙 جلسه طلاب #مدرسه_فقهی امام محمد باقر(ع) با معظّم له در نجف اشرف (تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 پاسخ به اشکالات آیتالله سیستانی در مورد دخول جعفر بن بشیر در مشایخ ثقات
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻آیتالله #سیستانی میفرماید روی عن الثقات یعنی از #ثقات روایت می کند اما نگفته که فقط از ثقات #روایت می کند. در #مشایخ ثقات لا و إلا داریم که دلالت بر #حصر دارد. لذا آقای سیستانی مشایخ ثقات سه گانه را میپذیرد اما توسعه به اینجا را نمیپذیرند.
اولا: آقای سید جواد #شبیری در بحث لا ضرر خود پس از نقل این کلام آقای سیستانی نکتهی خوبی را میفرمایند که همهی روات از ثقات روایت نقل میکردند اما وقتی در میان بیش از هزار نفر فقط نسبت به جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی میگوید روی عن الثقات و روَوا عنه پس معلوم میشود خصوصیتی در این دو نفر است که این گونه ذکر کرده است و آنها را از باقی روات جدا کرده است.
ثانیا: بر فرض اساتید جعفر بن بشیر همه #ثقه بودند و او فقط از ثقات نقل کرده است اما این که چه کسی از او روایت کند، دست خود او نیست. کما این که در مشایخ ثقات هم راوی بعدی را توثیق می کنیم نه راوی قبلی را.
پاسخ به اشکال دوم
پاسخ این اشکال آن است که جمله وحید #بهبهانی که میگوید باید راوی، اجازهای باشد نه وجادهای دلالت میکند که او به کسی #اجازه روایت می داده که او را به #وثاقت قبول داشته است.
📚 درس خارج، جلسه پرسش و پاسخ، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠اشکالی در اصالت رجال ابن غضائری و پاسخ آن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻شیخ #طوسی در مقدمه ی #فهرست، عبارتی حاکی از نابودی کتب ابن #غضائری و عدم #استنساخ آنها نقل کرده اند که ممکن است از آن نتیجه گرفته شود که #رجال منسوب به ابن غضائری که به دست متاخرین رسیده، اصیل نبوده است. اما به نظر می رسد که این برداشت صحیح نیست...
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2547
#ابن_غضائری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
🔹️ شهيد #آيت_الله_مدني(ره)
🔺️ من در دو موضوع نسبت به خودم شك كردم. يكی اين كه به من میگويند: سيد اسدالله! آيا واقعاً من از اولاد پيامبر هستم؟
🔺️ و ديگر اين كه آيا من لياقت آن را دارم كه در راه خدا شهيد شوم يا نه؟
🔅 روزی به حرم حسين (عليه السّلام) رفتم و در آن جا با ناله و زاری از امام خواستم كه جوابم را بدهد.
🔆 پس از مدّتی، يك شب امام حسين (عليه السّلام) را در خواب ديدم كه بالای سرم آمد و دستی بر سرم كشيد و اين جمله را فرمود: «يا بني انت مقتول» يعنی اي فرزندم كشته مي شوی كه جواب دو سؤال من در آن بود، امام فرمود: فرزندم! پس من سيد هستم و ديگر به من بشارت داد كه من شهيد مي شوم.
📚کرامات حسينيه و عباسيه ؛ موسي رمضانيپور، ص۴۸.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 اقسام تزاحم و تطبیق آن در حکم ظاهری از نگاه شهید صدر
👤 #استاد_شهیدی
تزاحم چند قسم مختلف دارد:
۱- تزاحم ملاکی: #تزاحم ملاکی این است که در یک #فعل هم #مصحلت و هم #مفسده وجود داشته باشد. در این جا هر کدام بر دیگری غالب باشد شارع بعد از کسر و انکسار آن را مقدم میکند.
۲- تزاحم امتثالی: دو فعل #واجب مثلا وجود دارد و مکلف قادر بر #امتثال آن دو با هم نیست.
۳- تزاحم حفظی: برای #مولی در مقام حفظ محبوب او در فرض #شک (در مکلف) و حفظ #مبغوض او در این فرض #تزاحم رخ داده است یعنی مولی در این فرض نمیتواند محبوب و مبغوض خود را در فرض شک با هم حفظ کند...
📚 خارج اصول، ۱۵ آذر ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3251
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#فقه
💠اختلال عدالت با مخالفت با قوانین
👤#استاد_قائینی
مسئله این است که #مخالفت با قوانینی که توسط حاکمان غیر #معصوم به جهت مصالح عامه وضع شده اند، آیا منجرّ به #فسق شخص مخالف است؟ همچنین اگر قائل به عدم چنین تلازمی شویم، آیا چنین شخصی #عادل است؟ به نظر استاد قائنی، پاسخ به این مسئله مبتنی بر دلیل وجوب اطاعت از #حاکم است. اگر دلیل وجوب اطاعت از حاکم، ادلۀ لفظی مثل #مقبوله عمر بن حنظله و آیۀ #ولایت باشد، تخلف از #قوانین، مستلزم فسق است اما اگر دلیل وجوب اطاعت، پرهیز از هرج و مرج و #اضطرار باشد، مستلزم فسق نیست اما آیا شخص مرتکب، عادل است؟ در ادامۀ مطلب بررسی شده است.
📚درس خارج فقه، ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3514
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 در تقیهها آیا ائمه القاء در خلاف شرع کردهاند؟
👤 #استاد_مفیدی
بعضاً در روایات صحیحالسند نیز اختلاف میبینیم، بعضی بزرگان این اختلاف را حمل بر #تقیه کرده برخلاف حکمالله واقعی دانستهاند؛ خصوصاً بعضی بزرگان مثل صاحب #حدائق که در حمل بر تقیه، موافقت با #عامه را لازم ندانستهاند و فرمودهاند بعضاً #ائمه خواستهاند بین شیعیان اختلاف بیندازند تا مذهبشان سخیف به نظر برسد.
به نظر ما نباید به صرف حمل بر تقیه، از کنار یک روایت گذشت و مدلولش را برخلاف حکمالله واقعی دانست؛ ممکن است حضرت حکمالله واقعی را از جهتی نگاه کرده باشند که آن جهت، در نگاه اولی بر ما مخفی باشد. ما برای این ادعای خودمان، چند شاهد داریم: ...
📚 درس خارج فقه ۳۰ بهمن و ۷ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامهی این مطلب، و شواهد مد نظر استاد👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3520
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
تقیه و القاء خلاف شرع.mp3
6.78M
🔰 #فقه
💠 در تقیهها آیا ائمه القاء در خلاف شرع کردهاند؟
👤 #استاد_مفیدی
📚 خارج فقه؛ دوشنبه۳۰بهمن۱۴۰۲ و دوشنبه۷اسفند۱۴۰۲
✅ برای دسترسی به تقریر این نکته، به وبگاه تالار مباحثه فقاهت مراجعه کنید:
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3520
#تقیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
☘️ دزد عقیده مردم نباشید !!!☘️
🔸️ آیت الله #سیستانی فرموده بودند: زمانی که من در قم شاگرد آقای #بروجردی بودم یک روز توصیه اخلاقی داشتند با این عنوان: مواظب باشید دزد عقیده مردم نباشید.
🔸️ حضرت #آیت_الله_بروجردی فرموده بودند یک روز دزدها جلوی کاروانی را میگیرند و اموال آن را غارت میکنند، میان اموال و اثاثیه آنان بقچهای بود که روی آن نوشته شده بود "بسم الله الرحمن الرحیم" آن را به رئیس دزدها نشان دادند و او پرسید این بقچه مال کیست؟ معلوم شد متعلق به یک پیرزن است، از آن پیرزن پرسید این کاغذ بسم الله برای چیست؟ جواب داد این را نوشتم تا از خطر دزدها محفوظ بماند! رئیس دزدها گفت: محفوظ ماند بردار و برو.
🔸️ نوچه های رئیس اعتراض کردند که این همه زحمت کشیدیم و دزدیدیم چرا به او برگرداندی ؟جواب داد :ما دزد اموال هستیم ،دزد #عقیده نیستیم!
⬅️ آقای بروجردی با نقل این داستان فرموده بودند: شما #طلاب عزیز مواظب باشید #دزد_عقیده مردم نباشید.
📚حقیقتی پنهان جلد ۱ صحفه ۱۳۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 حجیت اجماع مدرکی یا محتمل المدرکیه
👤#استاد_گنجی
در السنه شایع شده که #اجماع مدرکی یا محتمل المدرکیه #حجیت ندارد زیرا چه بسا مجمعین طبق آن مدرک #فتوا دادهاند و در حق #مجتهد دیگر حجیت ندارد. بعضی میگویند اگر چنین اجماعی حجیت نداشته باشد تمام اجماعات حجیت ندارند. استاد تفصیل دادند....
📚درس خارج اصول، ۱۴ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#مدرکی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir