#حکایت_خوبان
☘️ورع و احتیاط #آیت_الله_بروجردی(ره)☘️
🔹️ آیت الله #فاضل_لنکرانی رحمه الله نقل میکند: «با مرحوم آیت الله #بروجردی، به محلات برای استفاده از آب معدنی رفتیم. وقتی مردم متوجه ایشان شدند، گوسفندانی را [برایشان] هدیه آوردند. مرحوم بروجردی دستور داد این گوسفندها را بخرید و بین فقرا تقسیم کنید. دستور ایشان را اجرا کردند و گوسفندان را خریدند، کشتند و میان فقرا تقسیم کردند.
🔹️ سپس مقداری از #گوشت آن را کباب کردند و برای ایشان آوردند، ولی ایشان فقط #نان و ماست و خیار خوردند و از کباب استفاده نکردند. به ایشان عرض کردند: سهم فقرا را داده ایم و این هم سهم شماست، چرا میل نمی کنید؟ آیت الله بروجردی فرمود: من از کبابی که #فقیران بوی آن را استشمام کرده باشند، نمی خورم. به این ترتیب، کباب را هم به فقرا دادیم.
📚 قصص و خواطر، ص ۸۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 توحید عمیق مرحوم آخوند
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 داستانی را آیت الله والد از قول آمیرزا احمد کفایی از قول مرحوم #دشتی که از شاگردان خاص مرحوم #آخوند بود نقل میکردند. مرحوم آخوند زمانی که #مشروطه محترم بوده، در اوج بوده است؛ ولی پس از جریانات شهادت شیخ فضل الله و انحراف مشروطه از مسیر اصلی خودش، جریان مشروطه در #نجف افت بسیاری پیدا میکند. اختلاف نظری که بین مرحوم آخوند و مرحوم سید بوده باعث میشود که مردم از مرحوم آخوند رویگردان بشوند و دیگر کسی به مرحوم آخوند مراجعه نمیکرده به طوری که مرحوم آخوند مجبور میشود برای ادای قرضهایش خانهاش را بفروشد و مستأجر بشود. مرحوم آقای دشتی میگفته در دورهای که مرحوم آخوند شرایطش به این شکل سخت شده بود یک زمان مرحوم آخوند به همراه خادمشان و تاجری هندی ...
📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#توحید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 ادلهی امامی بودن غیاث بن ابراهیم
👤 #آیت_الله_العظمی_شبیری_زنجانی مد ظله العالی
۱- استفادهی امامی بودن #غیاث از مفاد روایات او
۲- تعبیر از امام علی علیهالسلام به #امیرالمؤمنین
۳- توثیق صریح غیاث توسط #نجاشی
۴- اعتماد #کلینی بر غیاث
۵- روایت ابن ابی عمیر از غیاث
به جز دلیل دوم سایر ادله به تنهایی برای امامی بودن غیاث کافی است، چه رسد به مجموع آنها که قطعاً اطمینان آور است. لذا در مجموع، غیاث بن ابراهیم، امامی است. با لحاظ دلیل سوم تا پنجم از این ادله وثاقت وی نیز ثابت میشود.
📚 کتاب نکاح، ج ۱، ص ۲۴۷-۲۴۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3683
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
نکات مهم استفاده از درس خارج.mp3
7.38M
🔸 #روش_تحصیل
💠 نکات مهم در استفاده از درس خارج
👤 #استاد_حسینی_نسب
● تحصیل علم تا چه زمانی؟
● هم تفقه و هم انذار
● روشهای مختلف اساتید خارج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 بررسی ولایت تکلیفی و وضعی فقیه در منطقة الفراغ
👤#استاد_شوپایی
بر اساس ادلۀ #ولایت فقیه در منطقة الفراغ در جائیکه خود مؤمنین #ولایت بر #تصرف در اموالشان داشته باشند یعنی اختیار انجام و یا ترک فعل به دست خود مؤمنین باشد، در این موارد فقیه ولایت دارد و بر اساس ولایتی که دارد هم میتواند از راه #امر و #نهی وارد بشود که از آن تعبیر به ولایت تکلیفیه فقیه میشود و هم میتواند از راه مباشرت به تصرف اعتباری وارد بشود که از آن تعبیر به ولایت وضعیه فقیه در منطقة #الفراغ میشود....
📚درس خارج فقه، ۱۷ آبان ۱۴۰۲
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3627
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ خدمت آیت الله شیخ عبدالکریم(ره) به استادشان سید محمد فشارکی(ره) ☘️
🔹️ آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری(ره):
🔹️ مرحوم والد، آیتالله شیخ عبدالکریم #حائری یزدی(ره) میفرمود:
من در ناخوشی سیّد استاد (یعنی #سید_محمد_فشارکی) برای پرستاری ایشان شبها نزدش میخوابیدم، و چون فرزندان ایشان کوچک بودند خود متکفل لگن بردن و آوردن بودم، تا ایشان فوت شدند و تا موقعی که در #نجف اشرف بودم خدمت خانه ایشان را بر عهده داشتم و از بیرون نان و گوشت و لوازم برای اهل منزل میخریدم و میآوردم.
🔹️ در همان مواقع، ایشان را خواب دیدم که در دالان منزل خود بودند، دستشان را بوسیدم و گفتم آقا نجات در چیست؟
فرمودند در #تزکیه نفس و توجه به بچههای من.
📚 کتاب سرّ دلبران، ص۳۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 نظریات در مورد مشروعیت اشخاص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
#مشروعیت_شخص_اعتباری از مباحث مهم و دقیقی است که نیازمند بررسی است. در این زمینه اقوال و نظریات متعددی از سوی فقها مطرح شده است که این اقوال عبارتند از:
۱- مشروعیت مطلق اشخاص اعتباری
۲- پذیرش جمیع حقوق نسبت به اشخاص #اعتباری منطبق بر اشخاص حقیقی مانند عنوان «امام» و «رئیس جمهور» و بعض حقوق در اشخاص دیگر.
۳- تفصیل بین دولت و غیر آن.
۴- پذیرش اشخاص اعتباری موجود در زمان شارع و عدم پذیرش اشخاص حقوقی #مستحدث.
📚 برگرفته از صفحه ۵۹
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3700
#شخص_اعتباری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 بررسی ظهور امر در روایت مشتمل بر مستحبات
👤 #استاد_شهیدی
یکی از روایاتی که می تواند به عنوان دلیل برای #وجوب هر دو #سلام در نماز (السلام علینا ... و السلام علیکم ...) از طرف قائلین مطرح شود، #موثقه ابی بصیر است.
آقای #خویی در اشکال به این استدلال فرموده اند: «اشتمالها علی کثیر من المستحبات یستوجب ضعف الظهور بالوجوب».
ممکن است که به آقای خویی #نقض شود که ایشان در #صحیحه #حماد با اینکه مشتمل بر کثیری از #مستحبات است #ظهور در #وجوب را می پذیرند.
ممکن است که ایشان پاسخ دهند...
📚 درس خارج فقه، ۷ مهر ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3694
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
encode20241128205024.mp3
1.93M
#فقه
💠 بررسی ظهور امر در روایت مشتمل بر مستحبات
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج فقه، ۷ مهر ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3694
#سلام
#خویی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
#حکایت_خوبان
❇️ مکرّر در مکرّر تجربه کردم!
🔺️ آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی رضوان الله تعالی علیه:
#توسل به حضرت زهرا صلوات الله علیها و #خدمت به امیرالمومنین صلوات الله علیه و لعن دشمنان اهلبیت علیهم السلام را مکرّر در مکرّر تجربه کردم.
و هر بار نیز به واسطه این عمل، مشکلاتم به طور معجزه آسا برطرف گردید.
📚 ذکر محبوب، ص ۳۸۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
❇️ تقرب به خدا بدون #توسّل به حضرت زهرا (س) ممکن نیست..
🔹️ مرحوم آیت الله #حاج_آقا_نصرالله شاه آبادی میفرمودند:
#مرحوم_والد ( آیت الله محمد علی شاه آبادی) ارادت خاصی به حضرت زهرا- سلام الله علیها- داشتند، تا حدّی که بردنِ نام حضرت زهرا، با جاری شدن اشک ایشان مساوی بود.
🔹️ حتی در مقام #استخاره، تنها عبارتی که به زبان میآوردند این بود:
«الهی به عصمتِ #زهرا، به نورِ زهرا، به شرفِ زهرا، به حیثیتِ زهرا »و آن وقت اشک از چشمانشان جاری میشد و سپس استخاره میکردند.
🔹️ به عقیده ایشان #سلوک الی الله، بدون ارتباط و #توسل به حضرت زهرا ممکن نیست، لذا میفرمودند:
همان طور که ائمه -علیهم السلام- در مقاماتِ عالیه نیازمند توسّل به مادرشان هستند، ما نیز در مقام سیر الی الله، نیازمندِ توسل به حضرت زهرا(ع)هستیم!
📘 حدیث نصر- یادنامه آیت الله نصرالله شاه آبادی، ص ۱۹۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠شهادت مبتنی بر شیاع در مورد نکاح و وقف
👤#استاد_قائینی
مرحوم #محقق پذیرش #شهادت مبتنی بر #شیاع را در جایی که #شیاع مفید #ظن باشد، مشکل می داند حتی در مورد موت و ملک و نسب که عده ای از فقها #شهادت مبتنی بر #شیاع را در مورد آنها معتبر می دانند. اما محقق در مورد #شیاع #نکاح و #وقف کلام متفاوتی دارد و #شهادت مبتنی بر #شیاع را در مورد #نکاح و #وقف مطلقا معتبر می داند. بزرگان از جمله صاحب #جواهر به این تفاوت اشکال کرده اند اما به نظر استاد قائنی این اشکال وارد نیست و وجه مناسبی برای این تفکیک و تفاوت وجود دارد به بیانی که در ادامۀ مطلب قابل مشاهده است...
📚درس خارج فقه، دهم آذر ۱۴۰۳
✅ادامه مطلب و مباحثه👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3699
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 از استحالۀ استعمال لفظ در اکثر از معنا تا مطابق ظاهر شمردن آن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 آیت الله والد پدیدۀ #استعمال #لفظ در #اکثر از معنا را به لحاظ ثبوتی ممکن میدانند ولی میفرمودند این شیوۀ تکلم، به مقامات خاصی اختصاص دارد و در معمول گفتوگوهای بشر رخ نمیدهد زیرا فرایند افهام معنا در آن همراه با نوعی پیچیدگی است. بنابراین اگر در جایی متکلم قصد پیچیدهگویی داشته باشد، از چنین شیوۀ تکلمی بهره میبرد.
برای مثال در لغزها و معمّاها یا مادهتاریخها که اساسشان با پیچیدگی همراه است، از شیوۀ استعمال لفظ در اکثر از معنا استفاده میشود ولی باید دانست در محاورات عادی بشر، عرف متعارف از آن استفاده نمیکند یا اگر استفاده کند بسیار نادر است. همین ندرت، سبب میشود چنین تکلمی خلاف ظاهر تلقی شود.
مرحوم آقای بروجردی مطلبی دارند که قبل از آن در کلمات مرحوم شیخ ...
📚 درس خارج اصول،۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3704
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠عدم حرمت قِران بین سورتین و نکته اصولی آن
👤#استاد_گنجی
در #اصول بحث شده که امر #ظاهر در #وجوب و #نهی ظاهر در #حرمت است ولی این #ظهور خیلی مستحکم نیست. لذا مثل مرحوم صاحب #معالم گفته در شریعت مقدس آنچنان امر در #استحباب و نهی در #کراهت #استعمال شده که ظهوری برای امر در وجوب و نهی در حرمت باقی نمانده. اما به نظر ما امر در وجوب و نهی در حرمت ظهور دارد ولی ظهورش چندان قوی نیست. مرحوم شیخ الشریعة اصفهانی نیز در رساله #لاضرر گفته این ظهور اضعف الظهورات است.....
📚درس خارج فقه، ۷ آبان ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3659
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#رجال
💠 نحوه تحمل احادیث در کتاب تحف العقول
👤#استاد_سیداحمد_مددی
شواهد موجود حاكی است كه اين كتاب ها و #مصادری كه در اختيار صاحب #تحف_العقول بوده، به نحو #وجاده به ايشان رسيده است، البته می شود به اين مطلب با مقدمهای كه در اول كتاب آمده اشكال كرد؛ چون ايشان در مقدمه نوشته است: «واسقطت الأسانيد تخفيفاً و إيجازاً و إن كان أكثره لي سماعا» ايشان تعبير كرده كه اكثر اين كتاب را من به نحو #سماع #تحمل كردم، و اين با وجاده نمي سازد، اما ظواهر نشان نمی دهد كه ايشان در حوزه های عليمهی آن زمان حضور فعالی داشته اند....
📚درس خارج اصول، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3635
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 تعویض سند به جهت تصحیح سند
👤 #استناد
تعویض #سند از نظر هدفی که دنبال میکند دو گونه است گاه هدف از آن، #تصحیح سند است و گاه برای اهدافی دیگر انجام میشود.
۱- #تعويض سند برای تصحیح آن
گونهای که اهمیت بیشتری دارد و در کلمات متأخران دیده میشود تعویض سند برای تصحیح آن است. این گونه را صاحب #معالم در کتاب منتقى الجمان و میرزا محمد #استرآبادی در کتاب منهج المقال به کار برده اند. بعدها محمد بن علی اردبیلی در رسالهی تصحيح الأسانید دیدگاه صاحب معالم را گسترش داد به گونه ای که به ادعای وی این رساله میتواند بیشتر احادیث کتابهای #تهذیب و #استبصار را تصحیح کند. علمای بعدی این گونه از #تعویض سند را به بیانهای گوناگونی رد یا تأیید کردند.
📚 استناد، صفحه ۴۹۸
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3716
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#جرعه_معرفت
❇️ توسل عامه به #امام_هادی_علیه_السلام
📖آیت الله بهجت(ره):
🔹️ در جریان ابتلای اهل #سامرا به وبا، که آقا سید محمد #فشارکی به شیعیان دستور داده بود سه روز روزه بدارند و زیارت #عاشورا بخوانند، فوج فوج از غیرشیعه میمردند و یک نفر شیعه از دنیا نمیرفت.
🔹️ ازاینرو، بعضی از #عامه در صحنِ مقابل ضریح #امام_هادی_علیه_السلام میایستادند و میگفتند: «یا عَلِیّ الْهادی، نُسَلّمُ عَلَیک مِثْلَ ما یسَلّمُ عَلَیک الشیعَةُ؛ ای علیالهادی، همانگونه که شیعه به تو سلام میگویند، ما به تو سلام میگوییم».
🔹️ ملاحظه میکنید با اینکه حقانیت روشن بود، ولی ایمان نمیآوردند و ریشه مطلب را که #زیارت_عاشورا بود دنبال نمیکردند.
📚در محضر بهجت، ج۳، ص۲۳۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
صور تقدم عام بر مطلق .mp3
2.4M
🔸 #اصول
💠 صور تقدیم عام بر مطلق در محل اجتماع عامین من وجه
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج اصول، ۵ آبان ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3714
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 صور تقدیم عام بر مطلق در محل اجتماع عامین من وجه
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 در این مساله شش صورت وجود دارد، که فقط در صورتی که عام کل و ما شابهه باشند، و در #مطلق مقدمات حکمت با اصاله البیان باشد و یا در صورتی که #عام کل و ما شابهه نباشد، ولی مدخولش با احراز مقام بیان با #قرینه باشد و در طرف مقابل مطلق با اصاله البیان، احراز شده باشد، که در این دو صورت عام مقدم می شود و الا در غیر این دو صورت یا #تعارض می کنند و یا مطلق مقدم می شود.
📚 درس خارج اصول، ۵ آبان ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3714
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 پاسخ به اشکال عدم معقولیت جزء مستحب
آقای #خویی و آقای #حکیم فرمودهاند که اگر نماز با «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» تمام میشود و بعد از آن «السلام علیکم» گفته شود، «السلام علیکم» یک #مستحب #نفسی خارج نماز است و نمیتواند داخل در نماز باشد حتی آن مستحباتی که در اثنای نماز هستند مانند قنوت، مستحباتی نفسی هستند که #ظرف آنها نماز است و #معقول نیست که جزء نماز دانسته شود زیرا جزء، چیزی است که ینتفی الکل بانتفاءه. اگر چیزی مستحب است یعنی میتوان آن را نیاورد و کل هم با انتفای آن منتفی نمیشود. اینکه چیزی هم جزء باشد که باید «ینتفی الکل بانتفاءه باشد» و هم مستحب باشد یعنی «لا ینتفی الکل بانتفاءه»، تهافت است.
اما این مطلب قابل پاسخ است زیرا....
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج فقه، ۷ مهر ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3707
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
encode20241206080717.mp3
1.08M
🔰 #فقه
💠 پاسخ به اشکال عدم معقولیت جزء مستحب
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج فقه، ۷ مهر ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3707
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 معلوم شدن موارد تقیه در بین شیعیان تا قرن ۴
👤#استاد_مفیدی
در قرن اول و دوم و سوم روایات در فضای #تقیه صادر می شده و شیعه هم بین خودشان میفهمیدند که ائمه از چه چیزی تقیه کردهاند. تقیه ها و مهمّات در فقه اهل البیت علیهمالسلام تا شروع قرن چهارم بین خود شیعه معلوم شده بود. بعد در حدود سال سیصد و پنجاه، دیگر رسمی شد. #آل_بویه که بغداد را گرفتند و خلیفه هم تابع آنها بود، شیعه قدرت حکومتی پیدا کردند. وقتی شیعه قدرت حکومتی داشتند، دیگر تقیه بهمعنای قرون قبلی محو موضوع شد. لذا در زمان شیخ مفید.....
📚درس خارج فقه ، ۲۱ مهر ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3718
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#جرعه_معرفت
1️⃣☘️ اثرات تکوینی نجاست در تاریکی نفس و از بین بردن صفای معنوی ☘️
🔹️ «یکی از بزرگان علماء نجف اشرف، مرحوم آقا #شیخ_محمد_کاظم_شیرازی (رضوانالله علیه) بودند که استاد ما آقا شیخ کاظم #قاروبی_تبریزی از شاگردان ایشان بوده و فقاهت خودش را از ایشان میدانست. آقا شیخ محمد کاظم شیرازی در علم و عمل، مرد بسیار جلیلالقدری است.
🔹️ ایشان یک وقتی به خانوادهاش میگوید: من حس میکنم یک نحوه کدری و #تیرگی روحی برایم پیدا شده است. نکند این آب یا چیزی که مصرف میکنیم متنجس شده باشد؟! چون آن موقعها آب لولهکشی نبود بلکه آب را از بیرون میآوردند و در خمره سفالی یا یک ظرفهایی میریختند و برای یک هفته، یا چند روز نگهداری میکردند تا سقاها و آبفروشها دو مرتبه آب بیاورند. ایشان به خانوادهاش میگوید یک تاریکیای در خودم احساس میکنم.
🔹️ آدم گاهی یک صفا و جلاء روحانی و معنوی در خودش احساس میکند؛ یک نورانیت و حال معنوی احساس میکند؛ حوصلهی #انس با خدا را دارد، حوصلهی مناجات دارد. یکوقت هم میبینی نه چنین حالتی ندارد و اصلاً نمیتواند دل به این چیزها بدهد!
#ادامه_دارد..
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
2️⃣☘️ اثرات تکوینی نجاست در تاریکی نفس و از بین بردن صفای معنوی ☘️
🔹️ فرموده بود اینطور حس میکنم که در من #تاریکی_روحی ایجاد شد. رفتند بررسی کردند دیدند بلی؛ آن ظرف و خمرهای که برای آب است یک موش مثلاً در درون آن افتاده و مرده است و در آن مدتی که از آن آب استفاده میکردند سبب شده که آن نورانیت و صفای معنوی از بین برود!!؛ با اینکه (به لحاظ شرعی این آب تا آن زمانی که نمیدانستند متنجس شده) اصالة الطهاره و #استصحاب طهارت داشته و به حسَب #ظواهر شرع مشکلی ندارد. حالا بعد از آنکه فهمیدند باید طبق روایت #عمار_ساباطی هر چیزی که آن آب با آن ملاقات داشته را تطهیر کنند و وضوها و نمازها را هم اعاده کنند.
🔹️ بله! نجاست یک واقعیتی در #تکوین است که با انسان ارتباط هم دارد و اگر آن را مصرف کردی در #قلب شما، در آن روحیات معنوی شما اثرگذار است چون اینها یک امور واقعی است و شارع در حکم #تشریعی خود از این امر تکوینی کشف کرده است».
📚 استاد شب زندهدار در درس خارج اصول (۱۴۰۱/۱۱/۱۰)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir