هدایت شده از مباحثه فقاهت
#حکایت_خوبان
❇️ مکرّر در مکرّر تجربه کردم!
🔺️ آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی رضوان الله تعالی علیه:
#توسل به حضرت زهرا صلوات الله علیها و #خدمت به امیرالمومنین صلوات الله علیه و لعن دشمنان اهلبیت علیهم السلام را مکرّر در مکرّر تجربه کردم.
و هر بار نیز به واسطه این عمل، مشکلاتم به طور معجزه آسا برطرف گردید.
📚 ذکر محبوب، ص ۳۸۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
❇️ تقرب به خدا بدون #توسّل به حضرت زهرا (س) ممکن نیست..
🔹️ مرحوم آیت الله #حاج_آقا_نصرالله شاه آبادی میفرمودند:
#مرحوم_والد ( آیت الله محمد علی شاه آبادی) ارادت خاصی به حضرت زهرا- سلام الله علیها- داشتند، تا حدّی که بردنِ نام حضرت زهرا، با جاری شدن اشک ایشان مساوی بود.
🔹️ حتی در مقام #استخاره، تنها عبارتی که به زبان میآوردند این بود:
«الهی به عصمتِ #زهرا، به نورِ زهرا، به شرفِ زهرا، به حیثیتِ زهرا »و آن وقت اشک از چشمانشان جاری میشد و سپس استخاره میکردند.
🔹️ به عقیده ایشان #سلوک الی الله، بدون ارتباط و #توسل به حضرت زهرا ممکن نیست، لذا میفرمودند:
همان طور که ائمه -علیهم السلام- در مقاماتِ عالیه نیازمند توسّل به مادرشان هستند، ما نیز در مقام سیر الی الله، نیازمندِ توسل به حضرت زهرا(ع)هستیم!
📘 حدیث نصر- یادنامه آیت الله نصرالله شاه آبادی، ص ۱۹۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠شهادت مبتنی بر شیاع در مورد نکاح و وقف
👤#استاد_قائینی
مرحوم #محقق پذیرش #شهادت مبتنی بر #شیاع را در جایی که #شیاع مفید #ظن باشد، مشکل می داند حتی در مورد موت و ملک و نسب که عده ای از فقها #شهادت مبتنی بر #شیاع را در مورد آنها معتبر می دانند. اما محقق در مورد #شیاع #نکاح و #وقف کلام متفاوتی دارد و #شهادت مبتنی بر #شیاع را در مورد #نکاح و #وقف مطلقا معتبر می داند. بزرگان از جمله صاحب #جواهر به این تفاوت اشکال کرده اند اما به نظر استاد قائنی این اشکال وارد نیست و وجه مناسبی برای این تفکیک و تفاوت وجود دارد به بیانی که در ادامۀ مطلب قابل مشاهده است...
📚درس خارج فقه، دهم آذر ۱۴۰۳
✅ادامه مطلب و مباحثه👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3699
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 از استحالۀ استعمال لفظ در اکثر از معنا تا مطابق ظاهر شمردن آن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 آیت الله والد پدیدۀ #استعمال #لفظ در #اکثر از معنا را به لحاظ ثبوتی ممکن میدانند ولی میفرمودند این شیوۀ تکلم، به مقامات خاصی اختصاص دارد و در معمول گفتوگوهای بشر رخ نمیدهد زیرا فرایند افهام معنا در آن همراه با نوعی پیچیدگی است. بنابراین اگر در جایی متکلم قصد پیچیدهگویی داشته باشد، از چنین شیوۀ تکلمی بهره میبرد.
برای مثال در لغزها و معمّاها یا مادهتاریخها که اساسشان با پیچیدگی همراه است، از شیوۀ استعمال لفظ در اکثر از معنا استفاده میشود ولی باید دانست در محاورات عادی بشر، عرف متعارف از آن استفاده نمیکند یا اگر استفاده کند بسیار نادر است. همین ندرت، سبب میشود چنین تکلمی خلاف ظاهر تلقی شود.
مرحوم آقای بروجردی مطلبی دارند که قبل از آن در کلمات مرحوم شیخ ...
📚 درس خارج اصول،۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3704
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠عدم حرمت قِران بین سورتین و نکته اصولی آن
👤#استاد_گنجی
در #اصول بحث شده که امر #ظاهر در #وجوب و #نهی ظاهر در #حرمت است ولی این #ظهور خیلی مستحکم نیست. لذا مثل مرحوم صاحب #معالم گفته در شریعت مقدس آنچنان امر در #استحباب و نهی در #کراهت #استعمال شده که ظهوری برای امر در وجوب و نهی در حرمت باقی نمانده. اما به نظر ما امر در وجوب و نهی در حرمت ظهور دارد ولی ظهورش چندان قوی نیست. مرحوم شیخ الشریعة اصفهانی نیز در رساله #لاضرر گفته این ظهور اضعف الظهورات است.....
📚درس خارج فقه، ۷ آبان ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3659
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#رجال
💠 نحوه تحمل احادیث در کتاب تحف العقول
👤#استاد_سیداحمد_مددی
شواهد موجود حاكی است كه اين كتاب ها و #مصادری كه در اختيار صاحب #تحف_العقول بوده، به نحو #وجاده به ايشان رسيده است، البته می شود به اين مطلب با مقدمهای كه در اول كتاب آمده اشكال كرد؛ چون ايشان در مقدمه نوشته است: «واسقطت الأسانيد تخفيفاً و إيجازاً و إن كان أكثره لي سماعا» ايشان تعبير كرده كه اكثر اين كتاب را من به نحو #سماع #تحمل كردم، و اين با وجاده نمي سازد، اما ظواهر نشان نمی دهد كه ايشان در حوزه های عليمهی آن زمان حضور فعالی داشته اند....
📚درس خارج اصول، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3635
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 تعویض سند به جهت تصحیح سند
👤 #استناد
تعویض #سند از نظر هدفی که دنبال میکند دو گونه است گاه هدف از آن، #تصحیح سند است و گاه برای اهدافی دیگر انجام میشود.
۱- #تعويض سند برای تصحیح آن
گونهای که اهمیت بیشتری دارد و در کلمات متأخران دیده میشود تعویض سند برای تصحیح آن است. این گونه را صاحب #معالم در کتاب منتقى الجمان و میرزا محمد #استرآبادی در کتاب منهج المقال به کار برده اند. بعدها محمد بن علی اردبیلی در رسالهی تصحيح الأسانید دیدگاه صاحب معالم را گسترش داد به گونه ای که به ادعای وی این رساله میتواند بیشتر احادیث کتابهای #تهذیب و #استبصار را تصحیح کند. علمای بعدی این گونه از #تعویض سند را به بیانهای گوناگونی رد یا تأیید کردند.
📚 استناد، صفحه ۴۹۸
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3716
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#جرعه_معرفت
❇️ توسل عامه به #امام_هادی_علیه_السلام
📖آیت الله بهجت(ره):
🔹️ در جریان ابتلای اهل #سامرا به وبا، که آقا سید محمد #فشارکی به شیعیان دستور داده بود سه روز روزه بدارند و زیارت #عاشورا بخوانند، فوج فوج از غیرشیعه میمردند و یک نفر شیعه از دنیا نمیرفت.
🔹️ ازاینرو، بعضی از #عامه در صحنِ مقابل ضریح #امام_هادی_علیه_السلام میایستادند و میگفتند: «یا عَلِیّ الْهادی، نُسَلّمُ عَلَیک مِثْلَ ما یسَلّمُ عَلَیک الشیعَةُ؛ ای علیالهادی، همانگونه که شیعه به تو سلام میگویند، ما به تو سلام میگوییم».
🔹️ ملاحظه میکنید با اینکه حقانیت روشن بود، ولی ایمان نمیآوردند و ریشه مطلب را که #زیارت_عاشورا بود دنبال نمیکردند.
📚در محضر بهجت، ج۳، ص۲۳۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
صور تقدم عام بر مطلق .mp3
2.4M
🔸 #اصول
💠 صور تقدیم عام بر مطلق در محل اجتماع عامین من وجه
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج اصول، ۵ آبان ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3714
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 صور تقدیم عام بر مطلق در محل اجتماع عامین من وجه
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 در این مساله شش صورت وجود دارد، که فقط در صورتی که عام کل و ما شابهه باشند، و در #مطلق مقدمات حکمت با اصاله البیان باشد و یا در صورتی که #عام کل و ما شابهه نباشد، ولی مدخولش با احراز مقام بیان با #قرینه باشد و در طرف مقابل مطلق با اصاله البیان، احراز شده باشد، که در این دو صورت عام مقدم می شود و الا در غیر این دو صورت یا #تعارض می کنند و یا مطلق مقدم می شود.
📚 درس خارج اصول، ۵ آبان ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3714
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 پاسخ به اشکال عدم معقولیت جزء مستحب
آقای #خویی و آقای #حکیم فرمودهاند که اگر نماز با «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» تمام میشود و بعد از آن «السلام علیکم» گفته شود، «السلام علیکم» یک #مستحب #نفسی خارج نماز است و نمیتواند داخل در نماز باشد حتی آن مستحباتی که در اثنای نماز هستند مانند قنوت، مستحباتی نفسی هستند که #ظرف آنها نماز است و #معقول نیست که جزء نماز دانسته شود زیرا جزء، چیزی است که ینتفی الکل بانتفاءه. اگر چیزی مستحب است یعنی میتوان آن را نیاورد و کل هم با انتفای آن منتفی نمیشود. اینکه چیزی هم جزء باشد که باید «ینتفی الکل بانتفاءه باشد» و هم مستحب باشد یعنی «لا ینتفی الکل بانتفاءه»، تهافت است.
اما این مطلب قابل پاسخ است زیرا....
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج فقه، ۷ مهر ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3707
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
encode20241206080717.mp3
1.08M
🔰 #فقه
💠 پاسخ به اشکال عدم معقولیت جزء مستحب
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج فقه، ۷ مهر ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3707
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 معلوم شدن موارد تقیه در بین شیعیان تا قرن ۴
👤#استاد_مفیدی
در قرن اول و دوم و سوم روایات در فضای #تقیه صادر می شده و شیعه هم بین خودشان میفهمیدند که ائمه از چه چیزی تقیه کردهاند. تقیه ها و مهمّات در فقه اهل البیت علیهمالسلام تا شروع قرن چهارم بین خود شیعه معلوم شده بود. بعد در حدود سال سیصد و پنجاه، دیگر رسمی شد. #آل_بویه که بغداد را گرفتند و خلیفه هم تابع آنها بود، شیعه قدرت حکومتی پیدا کردند. وقتی شیعه قدرت حکومتی داشتند، دیگر تقیه بهمعنای قرون قبلی محو موضوع شد. لذا در زمان شیخ مفید.....
📚درس خارج فقه ، ۲۱ مهر ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3718
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#جرعه_معرفت
1️⃣☘️ اثرات تکوینی نجاست در تاریکی نفس و از بین بردن صفای معنوی ☘️
🔹️ «یکی از بزرگان علماء نجف اشرف، مرحوم آقا #شیخ_محمد_کاظم_شیرازی (رضوانالله علیه) بودند که استاد ما آقا شیخ کاظم #قاروبی_تبریزی از شاگردان ایشان بوده و فقاهت خودش را از ایشان میدانست. آقا شیخ محمد کاظم شیرازی در علم و عمل، مرد بسیار جلیلالقدری است.
🔹️ ایشان یک وقتی به خانوادهاش میگوید: من حس میکنم یک نحوه کدری و #تیرگی روحی برایم پیدا شده است. نکند این آب یا چیزی که مصرف میکنیم متنجس شده باشد؟! چون آن موقعها آب لولهکشی نبود بلکه آب را از بیرون میآوردند و در خمره سفالی یا یک ظرفهایی میریختند و برای یک هفته، یا چند روز نگهداری میکردند تا سقاها و آبفروشها دو مرتبه آب بیاورند. ایشان به خانوادهاش میگوید یک تاریکیای در خودم احساس میکنم.
🔹️ آدم گاهی یک صفا و جلاء روحانی و معنوی در خودش احساس میکند؛ یک نورانیت و حال معنوی احساس میکند؛ حوصلهی #انس با خدا را دارد، حوصلهی مناجات دارد. یکوقت هم میبینی نه چنین حالتی ندارد و اصلاً نمیتواند دل به این چیزها بدهد!
#ادامه_دارد..
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
2️⃣☘️ اثرات تکوینی نجاست در تاریکی نفس و از بین بردن صفای معنوی ☘️
🔹️ فرموده بود اینطور حس میکنم که در من #تاریکی_روحی ایجاد شد. رفتند بررسی کردند دیدند بلی؛ آن ظرف و خمرهای که برای آب است یک موش مثلاً در درون آن افتاده و مرده است و در آن مدتی که از آن آب استفاده میکردند سبب شده که آن نورانیت و صفای معنوی از بین برود!!؛ با اینکه (به لحاظ شرعی این آب تا آن زمانی که نمیدانستند متنجس شده) اصالة الطهاره و #استصحاب طهارت داشته و به حسَب #ظواهر شرع مشکلی ندارد. حالا بعد از آنکه فهمیدند باید طبق روایت #عمار_ساباطی هر چیزی که آن آب با آن ملاقات داشته را تطهیر کنند و وضوها و نمازها را هم اعاده کنند.
🔹️ بله! نجاست یک واقعیتی در #تکوین است که با انسان ارتباط هم دارد و اگر آن را مصرف کردی در #قلب شما، در آن روحیات معنوی شما اثرگذار است چون اینها یک امور واقعی است و شارع در حکم #تشریعی خود از این امر تکوینی کشف کرده است».
📚 استاد شب زندهدار در درس خارج اصول (۱۴۰۱/۱۱/۱۰)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#هفته_پژوهش
تخفیفهای متنوع در خرید محصولات نور!
✅ خرید از فروشگاه اینترنتی نور (نورشاپ)، خرید دانلودی با 70% تخفیف و خرید فیزیکی با 50% تخفیف
✅ خرید حضوری از فروشگاه دائمی مرکز با 50% تخفیف
✅ ارائه طرح همراهان نور (بیش از 100 نرمافزار در یک بسته) با تخفیف ویژه
خرید از طریق لینک زیر👇
www.noorsoft.org
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#نشست_علمی
شماره 64
نشست علمی با موضوع:
توصیه های راهگشا در پژوهش های دینی
🎤 ارائه توسط استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی
📆زمان: سه شنبه 27 آذرماه
⏱ساعت 12:30
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام
✅برنامه ی ویژه به مناسبت #هفته_پژوهش
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #پخش_زنده #نشست_علمی
شماره 64
نشست علمی با موضوع:
توصیههای راهگشا در پژوهشهای دینی
🎤 ارائه توسط استاد سیدمحمدجواد شبیری زنجانی
🌐 پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
Neshast Elmi64_403_09_27_Shobeiri.mp3
27.51M
🔰 #نشست_علمی
#️⃣ شماره 64
💠 موضوع: توصیه های راهگشا در پژوهشهای دینی
🎤 ارائه دهنده: استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی(دامت برکاته)
📆 زمان: سه شنبه 1403/09/27
🔷 مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠تبین اصل عملی بودن اصالةالظهور
👤#استاد_قائینی
مرحوم #آخوند تمسک به اصالة الظهور برای اثبات #تخصص را صحیح نمیداند؛ به این بیان که اصل #ظهور در جایی جاری است که اثر عملی بر آن مترتب باشد اما در جایی که #اصل ظهور اثر عملی ندارد جاری نیست. در مثل «لاتکرم زیدا» عدم وجوب اکرام زید روشن است لکن ممکن است این عدم وجوب اکرام به جهت خروج تخصصی از «اکرم کل عالم» باشد یا خروج تخصیصی؛ و نمیتوان با جریان #اصل عموم در «اکرم کل عالم» خروج تخصصی زید را از #عموم اثبات نمود؛ زیرا بعد اینکه یقینا خاص وجوب اکرام ندارد در جریان این اصل عموم ثمرۀ عملی وجود ندارد و بنای عقلاء بر جریان اصل ظهور در جایی است که در مقام عمل اثر داشته باشد. و این یعنی...
📚درس خارج اصول، ۴ آذر ۱۴۰۳
✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3691
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
تبیین اصل عملی بودن اصاله الظهور.mp3
1.1M
🔸#اصول
💠تبیین اصل عملی بودن اصالةالظهور
👤#استاد_قائینی
📚درس خارج اصول، ۰۴ آذر ۱۴۰۳
✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3691
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 تمسک به عمومات و اطلاقات امضای معاملات برای اثبات مشروعیت مطلق اشخاص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
در باب #مشروعیت_اشخاص_اعتباری، اقوال و نظریات متعددی از سوی فقها مطرح شده است که نظریه اول، #مشروعیت مطلق اشخاص #اعتباری است. برای اثبات این نظریه، أدله متعددی ذکر شده است که دلیل اول، تمسک به اطلاقات و عمومات أدله امضای معاملات از قبیل «أوفوا بالعقود»، «أحل الله البیع» و «تجارة عن تراض» است.
دلیل اول نیز دارای تقاریب متعددی است که برخی از تقاریب، در مورد همه أدلهی امضای معاملات قابل استناد بوده و برخی نیز اختصاص به برخی از أدله دارد.
تقریب اول برای استناد به أدله امضای معاملات که در همه آنها قابل بیان است، این چنین است که ...
📚 برگرفته از صفحه ۶۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3708
#شخص_اعتباری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#جرعه_معرفت
❇️ نکتهای قابل توجه در خطبه شقشقیه
📖 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔹️ هرچند خلفای سهگانه صفات زیادی داشتند، ولی #امیرالمومنین علیه السلام در خطبه #شقشقیه در مورد هر یک، صفت ویژه و برجسته او را متذکّر میشود. آن حضرت در رابطه با خلیفه اول مساله غصب #خلافت را مطرح میکند:
«أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ [ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ] وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى»
🔹جدای از آنکه نصب، امری الهی است. بر فرض آنکه انتخابی باشد، ابوبکر با #امیرالمومنین علیه السلام قابل مقایسه نبود. آن حضرت در مورد خلیفه دوم، شدّت خشونت او را متذکّر میشود:
«فَصَيَّرَهَا فِي حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ يَغْلُظُ كَلْمُهَا وَ يَخْشُنُ مَسُّهَا وَ يَكْثُرُ الْعِثَارُ فِيهَا»
🔹امیرالمومنین علیه السلام در مورد خلیفه سوم مساله عیّاشی و شکمپرستی وی را مطرح مینماید. تعبیری که حضرت در این مورد به کار برده بسیار عجیب است:
«إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ بَيْنَ نَثِيلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ»
🔹حضرت معمولا مراعات میکردند و این تعبیرات را به کار نمیبردند، ولی در این مورد به جهت آتشی که سالها درون حضرت بود و ایشان را سوزانده بود، در شقشقهای که حضرت بیان کرد این تعبیر را در مورد خلیفه سوم به کار برد.
📚درس خارج فقه، ۲۱ آذر ۱۴۰۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 تفاوت بین اعانه بر اثم و ترغیب الی الحرام و تسبیب الی الحرام
👤#استاد_شوپایی
محل بحث در #اعانه بر #اثم در جایی است که یک #عمل خارجی، عنوان #مساعده بر #حرام بر آن صادق باشد، به طوری که انجام حرام متوقف بر این مساعده باشد، ولی در عین حال اصل فعل حرام #مستند به #مباشر باشد، نه #مُعین
لذا این بحث نباید با عناوین دیگری که شباهتی با این بحث دارند خلط شود.....
📚درس خارج فقه،۶ مهر ۱۳۹۹
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3648
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir