eitaa logo
علی مترقّب
793 دنبال‌کننده
62 عکس
30 ویدیو
12 فایل
هوالعزیز 📌 ادمین کانال: @al_asem
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالحق 🔹 مستِ میِ ابوترابم به مرحوم آیت الله محمدعلی شاه‌آبادی گفتند: فلان شاگرد شما، علی اللهی شده است. سر را پائین انداخته و در اندیشه فرو رفتند. گویندگان مطمئن بودند الان آقای شاه‌آبادی چیزی در نکوهش آن شاگرد یا کفر و انحراف آن خواهد گفت، اما آیت‌الله شاه‌آبادی پس از درنگ فرمودند: در شگفتم، او این اندازه نمی‌فهمید !!! آنان که زیاده مست گشتند رفتند و علی‌پَرَست گشتند 📚 نقل قول شفاهی یکی از شاگردانِ ایشان https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹 ولایت در کلام ابن عربی : فلا یکون خلیفه الا من استخلفه الحق علی عباده، لا من اقامه الناس و بایعوه و قدموه لانفسهم و علی انفسهم،فهذه هی درجه الکمال. خلیفه نیست مگر کسی که حق تعالی وی را بر بندگانش خلیفه کرده باشد، نه کسی که مردمان انتخابش کرده و بر کرسی خلافت نشانده و با او بیعت کرده و بر خویش پیشوا داشتند و بر خودشان حاکم کردند، این همان درجه کمال است. 📚 فتوحات مکیه، دوره ۱۳ جلدی، ج ۵، ص۴۷۸، باب۱۶۷ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
fa680e60785f9b1e774ab4b5c251cdbc.mp3
6M
هوالفتّاح 🔻هوالحق هوالحی هوالهو🔻 🔺علی‌حق علی‌حی علی‌هو🔺 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوالعلیم 🔹 حقيقت عرفان مأثور از امیرالمؤمنین علیه‌السّلام است. : يكى از بهترين شواهدى كه دلالت دارد بر اين كه ظهور اين طايفه از تعليم و تربيت ائمه شيعه سرچشمه مى‌گيرد، اين است كه همه اين طوائف (كه در حدود بيست و پنج سلسله كلى مى‌باشد و هر سلسله منشعب به سلسله‌هاى فرعى متعدد ديگرى است) به استثناء يک طائفه، سلسله طريقت و ارشاد خود را به پيشواى اول شيعه منتسب مى‌سازند. دليل ندارد كه ما اين نسبت را تكذيب نموده و به واسطه مفاسد و معايبى كه در ميان اين طائفه شيوع پيدا كرده، اصل نسبت و استناد را انكار كنيم يا حمل به دكان‌دارى بنماييم. : حقيقت عرفان از امير المؤمنين علىّ بن ابى‌طالب عليه السّلام مأثور است، و طرقى كه يداً بيد اين حقيقت را نشر داده‏اند از يك‏صد متجاوز است ولى اصول دسته‏هاى تصوّف از بيست و پنج دسته تجاوز نمى‏كند و تمام اين سلسله‏ها منتهى به حضرت علىّ بن ابى طالب عليه السّلام مى‏گردد، و فقط در بين اين بيست و پنج فرقه دو سه فرقه از خاصّه مى‏باشند و بقيّه همگى از عامّه‏اند، و بعضى از آنها سلسله‏شان به «معروف كرخى» و از او به امام رضا عليه السّلام منتهى مى‏گردد. ولى طريقه ما كه همان طريقه مرحوم آخوند است به هيچ يك از اين سلسله‏ها منتهى نيست. 📚 رسالت تشيع در دنياى امروز، ص ۹۳ 📚 رساله لبّ اللباب، ص ۱۴۶ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالواحد 🔹 دعای خاصِ دارای مضامین توحیدی بسیار عالیِ منقول از امیرالمؤمنین علیه‌السلام که مورد تأکید و توجّه اهل معرفت است‌. : (مرحوم علامه طهرانی) در بين ادعيه به دعاى كميل و دعاى صباح و همچنين دعاى سيفى صغير كه مضامين توحيدى بسيار عالى در آن آمده است عنايت خاصّى داشتند و ميفرمودند: عظمت مقام توحيدى حضرت أميرالمؤمنين عليه‏السّلام در اين ادعيه ظهور و بروز دارد. 📚نور مجرّد، ج۲، ص ۳۶۰ 🔻متن دعای 🔻 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ رَبِّ أَدْخِلْنِى فِى لُجَّةِ بَحْرِ أَحَدِيَّتِكَ، وَطَمْطَامِ يَمِّ وَحْدانِيَّتِكَ، وَقَوِّنِى بِقُوَّةِ سَطْوَةِ سُلْطانِ فَرْدانِيَّتِكَ، حَتَّىٰ أَخْرُجَ إِلىٰ فَضَاءِ سَعَةِ رَحْمَتِكَ، وَفِى وَجْهِى لَمَعاتُ بَرْقِ الْقُرْبِ مِنْ آثارِ حِمايَتِكَ، مَهِيباً بِهَيْبَتِكَ، عَزِيزاً بِعِنايَتِكَ، مُتَجَلِّلاً مُكَرَّماً بِتَعْلِيمِكَ وَتَزْكِيَتِكَ، وَأَلْبِسْنِى خِلَعَ الْعِزَّةِ وَالْقَبُولِ، وَسَهِّلْ لِى مَناهِجَ الْوُصْلَةِ وَالْوُصُولِ، وَتَوِّجْنِى بِتاجِ الْكَرامَةِ وَالْوَقارِ، وَأَلِّفْ بَيْنِى وَبَيْنَ أَحِبَّائِكَ فِى دارِ الدُّنْيا وَدارِ الْقَرارِ، وَارْزُقْنِى مِنْ نُورِ اسْمِكَ هَيْبَةً وَسَطْوَةً تَنْقادُ لِىَ الْقُلُوبُ وَالْأَرْواحُ، وَتَخْضَعُ لَدَىَّ النُّفُوسُ وَالْأَشْباحُ، يَا مَنْ ذَلَّتْ لَهُ رِقابُ الْجَبابِرَةِ، وَخَضَعَتْ لَدَيْهِ أَعْناقُ الْأَكاسِرَةِ، لَامَلْجَأَ وَلَا مَنْجٰا مِنْكَ إِلّا إِلَيْكَ، وَلَا إِعانَةَ إِلّا بِكَ، وَلَا اتِّكاءَ إِلّا عَلَيْكَ؛ ادْفَعْ عَنِّى كَيْدَ الْحاسِدِينَ، وَظُلُماتِ شَرِّ الْمُعانِدِينَ، وَارْحَمْنِى تَحْتَ سُرادِقَاتِ عَرْشِكَ يَا أَكْرَمَ الْأَكْرَمِينَ، أَيِّدْ ظاهِرِى فِى تَحْصِيلِ مَراضِيكَ، وَنَوِّرْ قَلْبِى وَسِرِّى بِالاطِّلاعِ عَلىٰ مَناهِجِ مَساعِيكَ، إِلٰهِى كَيْفَ أَصْدُرُ عَنْ بابِكَ بِخَيْبَةٍ مِنْكَ، وَقَدْ وَرَدْتُهُ عَلىٰ ثِقَةٍ بِكَ ؟! وَكَيْفَ تُؤْيِسُنِى مِنْ عَطائِكَ وَقَدْ أَمَرْتَنِى بِدُعائِكَ ؟! وَهَا أَنَا مُقْبِلٌ عَلَيْكَ، مُلْتَجِئٌ إِلَيْكَ، باعِدْ بَيْنِى وَبَيْنَ أَعْدائِى كَما باعَدْتَ بَيْنَ أَعْدائِى، اخْتَطِفْ أَبْصارَهُمْ عَنِّى بِنُورِ قُدْسِكَ وَجَلالِ مَجْدِكَ، إِنَّكَ أَنْتَ اللّٰهُ الْمُعْطِى جَلائِلَ النِّعَمِ الْمُكَرَّمَةِ لِمَنْ نَاجَاكَ بِلَطائِفِ رَحْمَتِكَ، يَا حَىُّ يَا قَيُّومُ، يَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ وَصَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنا وَنَبِيِّنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ أَجْمَعِينَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالخبیر 🔹راهبرد خیلی مهم رهبری برای طلاب و حوزه‌ها : آنچه در درجه‌ی اول من در این جمع نورانی و معنوی به نظرم میرسد که عرض کنم، همین حکایت سنگینی مسئولیت است. علماء دین در اسلام، پیشروان اصلاح و ترقی و پیشرفت ملتند. این مسئولیت بر عهده‌ی عالمان دین گذاشته شده است. اینکه در خطبه‌ی نهج البلاغه هست که: «و ما اخذ اللَّه علی العلماء ان لا یقارّوا علی کظّة ظالم و لا سغب مظلوم»؛ یعنی عالم دین در مقابل ظلم، بیعدالتی، تجاوز انسانها به یکدیگر نمیتواند ساکت و بی‌طرف بماند. بی‌طرفی در اینجا معنا ندارد. فقط مسئله این نیست که ما حکم شریعت و مسئله‌ی دینی را برای مردم بیان کنیم. کار علماء کار انبیاء است. «انّ العلماء ورثة الأنبیاء». انبیاء کارشان مسئله‌گوئی فقط نبود. اگر انبیاء فقط به این اکتفا میکردند که حلال و حرامی را برای مردم بیان کنند، این که مشکلی وجود نداشت؛ کسی با اینها در نمیافتاد. در این آیه شریفه‌ «الّذین یبلّغون رسالات اللَّه و یخشونه و لا یخشون احدا الّا اللَّه»، این چه تبلیغی است که خشیت از مردم در او مندرج است که انسان باید از مردم نترسد در حال این تبلیغ. اگر فقط بیان چند حکم شرعی بود که ترس موردی نداشت که خدای متعال تمجید کند که از مردم نمیترسند؛ از غیر خدا نمیترسند. این تجربه‌های دشواری که انبیاء الهی در طول عمر مبارک خودشان متحمل شدند، برای کی بود؟ چه کار میکردند؟ «و کأیّن من نبىّ قاتل معه ربّیّون کثیر فما وهنوا لما اصابهم فی سبیل اللَّه و ما ضعفوا و ما استکانوا». چی بود این رسالتی که باید برایش جنگید؟ باید جنود اللَّه را برای او بسیج کرد، پیش برد؛ فقط گفتن چند جمله‌ی حلال و حرام و گفتن چند مسئله است؟ انبیاء برای اقامه‌ی حق، برای اقامه‌ی عدل، برای مبارزه‌ی با ظلم، برای مبارزه‌ی با فساد قیام کردند، برای شکستن طاغوتها قیام کردند. طاغوت آن بتی نیست که به فلان دیوار یا در آن زمان به کعبه آویزان میکردند؛ او که چیزی نیست که طغیان بخواهد بکند. طاغوت آن انسان طغیانگری است که به پشتوانه‌ی آن بت، بت وجود خود را بر مردم تحمیل می‌کند. طاغوت، فرعون است؛ «انّ فرعون علا فی الارض و جعل اهلها شیعا یستضعف طائفة منهم». این، طاغوت است. با اینها جنگیدند، با اینها مبارزه کردند، جان خودشان را کف دست گذاشتند، در مقابل ظلم ساکت ننشستند، در مقابل زورگوئی ساکت ننشستند، در مقابل اضلال مردم سکوت نکردند. انبیاء، اینند. «انّ العلماء ورثة الأنبیاء». ما اگر در کسوت عالم دین قرار گرفتیم - چه زنمان، چه مردمان، چه سنیمان، چه شیعه‌مان - ادعای بزرگی را با خودمان داریم حمل میکنیم. ما میگوئیم نحن ورثة الأنبیاء. این وراثت انبیاء چیست؟ مبارزه‌ی با همه‌ی آن چیزی است که مظهر آن عبارت است از طاغوت؛ با شرک، با کفر، با الحاد، با فسق، با فتنه؛ این وظیفه‌ی ماست. ما نمیتوانیم آرام بنشینیم، دلمان را خوش کنیم که ما چند تا مسئله گفتیم. با این، تکلیف برداشته نمیشود. 📚بیانات در دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان‌ ۲۳ اردیبهشت ۸۸ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
شروع فلسفه.mp3
3.16M
هوالعلیم 🔹سوال: از چه زمانی مطلوب است که طلبه سیر تحصیل فلسفه را آغاز کند؟ 🔸پاسخ اجمالی: پیشنهاد می‌شود طلاب بلافاصله بعد از اتمام یک دور منطق مقدماتی در حدّ منطق مرحوم مظفر و یک دور منطق متوسط در حدّ شرح شمسیه (احتمالا پایه چهارم) فلسفه را شروع کند. ⬅️ جهت پاسخ تفصیلی، صوت را استماع بفرمایید. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هواللطیف 🔹 خطر انحراف مردم به دستِ طلبه! : شما که امروز در این حوزه ها تحصیل می‌کنید و می‌خواهید فردا رهبری و‏‎ ‎‏هدایت جامعه را به عهده بگیرید، خیال نکنید تنها وظیفۀ شما یاد گرفتن‏‎ ‎‏مشتی اصطلاحات می‌باشد، وظیفه‌های دیگری نیز دارید. شما باید در‏‎ ‎‏این حوزه ها خود را چنان بسازید و تربیت کنید که وقتی به یک شهر یا ده‏‎ ‎‏رفتید، بتوانید اهالی آنجا را هدایت کنید و مهذّب نمایید. از شما توقع‏‎ ‎‏است که وقتی از مرکز فقه رفتید، خودْ مهذب و ساخته شده باشید تا‏‎ ‎‏بتوانید مردم را بسازید و طبق آداب و دستورات اخلاقی ـ اسلامی، آنان را‏‎ ‎‏تربیت کنید. اما اگر خدای نخواسته در مرکز علم خود را اصلاح نکردید،‏‎ ‎‏معنویات کسب ننمودید، به هر جا که بروید العیاذ بالله مردم را منحرف‏‎ ‎‏ساخته، به اسلام و روحانیت بدبین خواهید کرد.‏ شما وظایف سنگینی دارید. اگر در حوزه ها‌به وظایف خود عمل‏‎ ‎‏نکنید و درصدد تهذیب خود نباشید و فقط دنبال فراگرفتن چند اصطلاح‏‎ ‎‏بوده مسائل اصولی و فقهی را درست کنید، در آتیه خدای نخواسته برای‏ اسلام و جامعه اسلامی مضرّ خواهید بود؛ ممکن است. العیاذ بالله ؛‏‎ ‎‏موجب انحراف و گمراهی مردم شوید. اگر به سبب اعمال و کردار و رفتار‏‎ ‎‏ناروای شما یک نفر گمراه شده از اسلام برگردد، مرتکب اعظم کبائر‏‎ ‎‏می باشید؛ و مشکل است توبۀ شما قبول گردد. 📚 جهاد اکبر، ص ۱۲ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
4_6012520229429575842.mp3
641.4K
هوالعلیم 🔹خطرناک‌ترین شبهه‌ای که حضرت قائم علیه‌السلام در هنگام ظهور با آن مواجه هستند. : اگر دو تا فهم از یک کلام، مبنای ضابطه‌مندی نداشته باشد، این همان شبهه‌ای است که حضرت در هنگام ظهور با آن مواجه هستند. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: قائم ما روزی که قیام کند، برخورد مردم جاهل و نادان، از او برتر و شدیدتر از برخورد جاهلان دوره جاهلیّت از رسول‌خدا صلی اللّه علیه و آله خواهد بود. از حضرت پرسیدند: چطور؟ فرمود: وقتی پیامبر مبعوث شد، در حالی مردم را دعوت به اسلام کرد که سنگ و کلوخ و چوبهای ساخته شده را می پرستیدند ولی وقتی قائم ما قیام کند، در حالی به سوی مردم آید که با کتاب خدا و تأویلهای غلط با او برخورد کنند و به او احتجاج نمایند و با قرآن به جنگ او برآیند. 📚 الغیبة نعمانی، ص ۱۵۹ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۶۱ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعزیز 🔹 سؤال از آیت‌الله خوئی: فايده حوزه چیست؟ : سال‌ها پیش به مناسبت فوت مرحوم آقا سید عبدالهادی شيرازی به عتبات مشرف شدم. خدمت آيت‌الله خویی رسيدم. از ايشان سوال كردم: فايده حوزه چيست؟ ايشان با تعجب پرسيد: اين چه سوالی است؟! اشاره كرد به آقا سيد علاءالدين بحر‌العلوم، كه در آن جلسه حضور داشت و گفت: فايده‌اش، تربيت ده‌ها نفر مانند ايشان و نوشتن كتابها و تقريرها و ... . گفتم: پاسخ سوال من داده نشده! با اين همه كه فرموديد، ما چند نفر داريم كه بتواند اسلام را در دنيا، به صورت منطقی و درست تبليغ كند؟ فرمود: زياد هستند. گفتم: ممكن است نام ببريد؟ فرمود: آقا سيد محمدباقر صدر، شيخ محمدرضا مظفر. ايشان، ديگر اسم كسي را نبردند. گفتم: آيا اين افراد را برنامه حوزه تربيت كرده است، يا خودشان انگيزه داشته‌اند؟ فرمود: خودشان برنامه داشته‌اند. گفتم: كار خوبي كرده‌اند؟ فرمود: بله گفتم: پس چرا شما آن را تعقيب نمي‌كنيد؟ فرمود: نمي‌شود. گفتم: شما آقاي طباطبایی را مي‌شناسيد؟ فرمود: بله، از رفقاست. گفتم: ايشان در قم همين روش را دارند. ايشان افرادي را كه پاسخگوی نياز زمان باشند، تربيت مي‌كند. به جای متخصص شدن در فقه و اصول. فرمود: ايشان تک است و خود را تضحيه كرده است. گفتم: پس ما از نجف مأيوس باشيم. فرمود: نه. من به سهم خود، حاضرم هرچه را شما بگوييد، انجام دهم؛ ولی مانع وجود دارد و آن متقدسين هستند. يک وقتی ما خواستيم يكي از همين افرادي را كه اهل تحقيق و نوشتن مقاله درباره مسائل روز بود، [منظور ايشان آقای محمدتقی جعفری بود] كمک كنيم و مورد تشویق قرار بدهيم، مورد اعتراض برخی از اين متقدّسين واقع شديم، به طوري كه گفتند: سهم امام را در ترويج غير فقه و اصول به كار می‌برد! 📚منبع: سایت استاد سید رضی شیرازی https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
خیالِ من.mp3
3.55M
هوالحی 🔻 رمز همه گرفتاری‌ها، بیچارگی‌ها و مشکلات انسان در《خیال مَن و چشم اَحول》ماست. دارا شدن در راه خدا در عدم است.🔺 : نیستم نیست، که هستی همه در نیستی است‏ هیچم و هیچ، که دَر هیچ نظر فرمائی https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687