هوالبصیر
#هویت_طلبه
🔹ببینید مردم چه چیزی لازم دارند.
#مقام_معظم_رهبری :
قم، مرکزی است برای اینکه بتواند جواب جامعه را بدهد. آقایان! من عرض کنم شماها خودتان خوب میدانید که فلسفه حوزه علمیه، مردماند؛ یعنی برای مردم است. ما اگر یک روز، مردمی، مقلدانی و عاملین به دینی نداشته باشیم، اصلاً وجود اینهمه فقیه و اینها هم لازم نیست؛ کار بیفایدهای است. فلسفه هر گوینده و هر مبلغی، این
است که مردمی باشند که نیاز به او داشته و مستمع او باشند. ما باید ببینیم مردم امروز، به چه چیزهایی نیاز دارند.
این غیر از آن حرفی است که گاهی بهغلط - یا نیمه غلط، نیمهدرست - گفته میشود که ببینید مردم چه میخواهند؟!
اینجا، بحث «میخواهند» نیست؛ بحث «لازم دارند» است؛ مردم، چه چیزی لازم دارند؟
📚 بیانات در ابتدای درس خارج فقه، ۲۶ فروردین ۱۳۷۲
#روش_تحصیل_حوزه
#کارکرد_طلبه #هدف_طلبه
#امتداد_اجتماعی
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
آنی که به دنبال آنی.mp3
245.6K
هوالنافع
#صوت #سلوک
🔹انسان در شب و روز با گفتنها و شنیدنها و افکارش خود را میسازد.
#علامه_حسنزادهآملی :
📌 لیس للانسان الّا ما سعی
ببینیم خودمان را چگونه میسازیم!؟
سعی ما چیست؟ غایت آن چیست؟
در راه چیست و در کار کیست؟
⬅️ به سوی هرچه میروی، آنی.
⬅️ دنبال هرچه میروی، آنی.
⬅️سعیت تو هرچیز است، آنی.
📌علم و عمل جوهر هستند و انسانساز هستند. انسان در کنار سفره خودش نشسته است.
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحق
#سلوک
🔹باید فکر را تغییر داد ...
آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی ضمن نامهای به میرزا محمد حسین اصفهانی از قول میرزا حسینقلی همدانی نقل میفرمایند:
باید فکر را تغییر داد و همهی صورتها و موهومات را محو کرد و فکر در عدم کرد و اگر انسان این را ملکه نماید، لابد تجلّی سلطان معرفت خواهد شد.
#علامه_طباطبایی :
مراد از فکر در عدم، عدم استقلال خود است و مراد عرفا از اینکه میگویند همه چیز غیر حق معدوم است، همین است. یعنی همه چیز به او موجود است، چون پردهای که در حرکت است؛ در واقع میتوان گفت به خود حرکت ندارد، دستی است که پرده را حرکت میدهد. در توحید افعال به این نظر، فاعل حق است، و در توحید صفات و اسماء همه از اوست نه از اشیاء و در توحید ذات، جز یک ذات دیده نمیشود.
📚 رسائل عرفانی، ص ۲۹۷
#عرفان_عملی #نور_وحدت
#وحدت_وجود #توحید
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم
#نقد_مخالفان
🔹 آیا آیت الله خوئی عقیده به وحدت وجود را کفر میدانند؟!
📌 نویسنده دو کتاب «تنزیه المعبود فی الرد على وحدت الوجود» و «نقدی قویم بر تفسیر نسنیم» با تحریف و تقطیع کلام مرحوم #آیتالله_خوئی کفر قائلین به وحدت وجود را به ایشان نسبت دادند.
آیت الله خوئی رضواناللهعلیه معتقدند که وحدت وجود ۴ تفسیر دارد:
1⃣ تفسیر اول آن مطابق اعتقاد عموم مسلمین است و به هیچ وجه کفر نیست.
2⃣تفسیر دوم مسلما کفر است ولی هیچ کس از عالمان و عارفان به آن معتقد نیست؛ بلکه بعید است عاقلی به آن معتقد گردد.
3⃣ تفسیر سوم نظریه ذوق تألّه است که کفر نیست ولی چون مبتنی بر اصالت ماهیت است باطل است زیرا حق با اصالت وجود میباشد.
4⃣ تفسیر چهارم نظریه صدرالمتألهین و عرفاست که ما تا به حال معنای درستی برای آن نفهمیدهایم ولی در هر حال کفر نیست.
🔰 جمعبندی: ایشان آنچه را مورد اعتقاد عرفاست، کفر نمی شمارند و تصریح میکنند آنچه کفر است مورد اعتقاد هیچ یک از بزرگان نبوده است.
📚فقه الشیعه، ج ۳، ص ۱۴۸
التنقیح فی شرح العروه الوثقى، ج ۳، ص ۷۴
#وحدت_وجود #عرفان_اسلامی
#صدرا #شریعت #عرفان_و_دین
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم
#هویت_طلبه
🔹 کارگزاران انبیاء در جامعه امروز
#مقام_معظم_رهبری:
فرض کنید انبیاء در جامعه اسلامی یا در جامعه بشری، حضور پیدا کردهاند... دینشان را آوردهاند و احکامشان را تدوین کردهاند؛ اینها بایستی در بین مردم مرتب ترویج و تبیین بشود و سؤالها پاسخ داده بشود و جهالتها برطرف گردد. اینها به مجموعه شاگردانی احتیاج دارد. امروز، فرضا اگر پیغمبر مکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم بنا بود در این دنیای بزرگ و پیچیده، حضور داشته باشند...، لابد برای اینکه کارهای خودشان را انجام بدهند - فکر را، امربه معروف را، نهی از منکر را، تبیین احکام را، همان کاری که آن زمان، گروهی را به اینطرف و گروهی را به آن طرف میفرستادند - سازمانی لازم داشتند ... اگر آن بزرگوار، در این زمان میخواستند چنین سازمانی درست کنند، این سازمان، شما (حوزه علمیه) بودید! امروز، روحانیت باید خودش را در این موضع ببیند. چون بنا نبود کارها با امور غیبی و با معجزه پیش برود؛ بالاخره باید از طرق عادی و با زبان انسانها، کارها انجام میگرفت. بنابراین، از سازمانی استفاده میکردند که امروز، نام آن، روحانیت است.
📚حوزه و روحانیت، ص ۶
#روش_تحصیل_حوزه
#کارکرد_طلبه #هدف_طلبه
#مسیر_طلبه #امتداد_اجتماعی
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم
#احادیث_توحیدی
🔹من گدا، من گدا، من گدایم
امیرالمؤمنین علیهالسلام :
إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً عَامَلُوهُ بِخَالِصٍ مِنْ سِرِّهِ فَشَكَرَ لَهُمْ بِخَالِصٍ مِنْ شُكْرِهِ فَأُولَئِكَ تَمُرُّ صُحُفُهُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فُرَّغاً فَإِذَا وُقِفُوا بَيْنَ يَدَيْهِ مَلَأَهَا لَهُمْ مِنْ سِرِّ مَا أَسَرُّوا إِلَيْهِ.
خداوند بندگانی دارد که با خالص سرّ و رازش با او رفتار میکنند و خداوند نیز با خالص شکرش از آنها سپاسگزاری میکند. آنها کسانی هستند که کتاب اعمالشان در روز قیامت خالی است و در هنگام حضور در پیشگاه الهی، خداوند آنها را از رازهای نهانی که با او داشتند، پر میسازد.
📚بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۳۶۹
#علامه_طباطبایی :
⬅️ مراد از "خالص سرّه " انیّت (رفع خیال و توهم اثنینیت و دوگانگی) است که سرّ الهی است و خدای سبحان آن را نزد همه بندگانش امانت گذاشته است.
⬅️ مراد از " عاملیت بخالص من سرّه" فناء فی الله است.
⬅️ مراد از " فشکر لهم بخالص شکرش " بقاء بالله است.
🔰 اینها قبل از این معامله، هستی و کمالات را از خود میدانستند و چنین خیال میکردند، اما بعد از معامله و اداء امانت، وجودی و کمالی جز برای خدای متعال نمیبینند و حجاب غفلت از آنها برداشته میشود.
بنده را پادشاهی نیاید
از عدم کبریایی نیاید
بندگی را خدایی نیاید
از گدا جز گدایی نیاید
#تصحیح_خیال #سلوک
#نفی_خواطر #نور_وحدت
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم
#روش_تحصیل_حوزه
🔹 از امام رضا علیهالسلام چه بخواهیم؟
#آیتالله_جوادیآملی :
یک وقت کسی در فلسفه مجتهد مطلق است، در منقول مجتهد متجزی است. این چون جمع مکسر کرده است، مشکل دارد. یا در منقول مجتهد مطلق است، در فلسفه همهاش چهار سال درس خوانده است، این هم مشکل جدی دارد که جمع مکسر کرده است بین منقول و معقول. اگر کسی مجتهد مطلق بود در معقول و منقول، این میتواند بگوید حاشا که فلسفه مخالف شریعت باشد، حاشا که شریعت مخالف فلسفه باشد و راحت جمع میکند. او اگر جمع مکسر بود در احد طرفین، همیشه درگیر است. و اگر وارد صحنه سوم یعنی صحنه جهاد اکبر شد، آن هم اگر جمع مکسر کرد، همیشه درگیر است. و اگر جمع سالم کرد، طوبی له حسن مآب. و این راه دارد منتها راهش سخت است. اینکه فرمودند صعب مستصعب است لایحتمله إلا کذا و کذا و کذا، و اگر مشهد مشرف شدیم یا در زیارت ائمه علیهم السلام بهترین یعنی بهترین خواسته ما در حرم این است که محتمل لعلمکم. یعنی شما فرمودید بعضی از علمهاست که فقط عبد مؤمن تحمل میکند. من آمدم برای همان. حالا بهشتی هست و جهنمی هست. خیلیها را بهشت میبرند، ما را هم میبرند إنشاءالله.
خب شما وقتی خواستید جمع مکسر بکنید، همین در طلیعه امر بگویید قلم اینجا رسید سر بشکست.این مشکل است و خب مرحوم آخوند و امثال آخوند و خب مشکل خیلیها است. و اگر کسی خواست جمع سالم کند، به مقصد میرسد.
این یک طرز فکر است. یک طرز فکر این است که نه، جمع سالم کند، کاملاً عقلی در فلسفه و کاملاً قلبی در عرفان باشد و بتواند مشاهده کند. این راه باز است. و بهترین فراز زیارت جامعه همان است که انسان میگوید من آمدم که علم شما را تحمل کنم. مگر نگفتید علم ما را، حدیث ما را، مستصعب است، صعب است «لایحتمله إلا نبی مرسل أو ملک مقرب أو عبد إمتحن الله قلبه للایمان». این جمله جمله خبریه است. چون زیارت و دعاست، به داعی انشاء القاء شده است. یعنی به من بدهید. شما که میتوانید به من بدهید.
📚حکمت اسلامی ۱۵، بیانات حضرت آیتالله جوادی آملی در تجلیل از مقام علمی علامه حسن زاده آملی
پ.ن: آیتالله جوادی آملی، مرحوم #علامه_حسنزادهآملی را مصداق جمع سالم بین معقول و منقول میدانند.
#روش_تحصیل_در_نگاه_عارفان
#روش_تحصیل_در_نگاه_حکما
#فلسفه_و_عرفان #شریعت
#معقول_و_منقول #نقد_مخالفان
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم
#روش_تحصیل_حوزه
🔹 عرفان دل را آماده میکند برای رسیدن به محبوب.
#رهبر_فقید_انقلاب :
کتب فلسفى خصوصاً از فلاسفه اسلام و کتب اهل حال و عرفان هر کدام اثرى دارد.
اوّلى ها، انسان را و لو به طور دورنما آشنا مىکند با ماوراء طبیعت، و دوّمى ها خصوصاً بعضى از آنها چون «منازل السائرین» و «مصباح الشریعه» که گویى از عارفى است که به نام حضرت صادق- علیه السلام- به طور روایت نوشته است، دلها را مهیّا مى کنند براى رسیدن به محبوب و از همه دل انگیزتر مناجات و ادعیه ائمه مسلمین است که راهبرند به سوى مقصود نه راهنما، و دست انسان حقجو را مى گیرند و به سوى او مى برند، افسوس و صد افسوس که ما از آنها فرسنگها دور هستیم و مهجور.
سعى کن اگر اهلش نیستى و نشدى، انکار مقامات عارفین و صالحین را نکنى و معاندت با آنان را از وظایف دینى نشمرى، بسیارى از آنچه آنان گفته اند در قرآن کریم به طور رمز و سربسته، و در ادعیه و مناجاتِ اهل عصمت بازتر، آمده است و چون ما جاهلان از آنها محرومیم با آن به معارضه برخاستیم.
📚صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۴۴۲ الی ۴۵۰.
#روش_تحصیل_در_نگاه_عارفان
#رهبران_انقلاب #نقد_مخالفان
#مصباحالشریعه #منازلالسائرين
#فلسفه #عرفان
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوالعلی
#امام_الموحدین
🔹 امیرالمؤمنین جامع اضداد
#رهبر_فقید_انقلاب :
🔰علی علیه السلام هر جا میرویم، اسم اوست.
⬅️ پیش فقها وقتی میرویم فقه علی
⬅️ پیش زاهدها وقتی میرویم زهد علی
⬅️ پیش صوفیها وقتی میرویم تصوف علی
⬅️ پیش ورزشکاران هم که میرویم آنها هم میگویند که علی و با اسم علی شروع میکنند.
🔰 این علی همه چیز است. یعنی در همه ابعاد انسانیت درجه یک است. این یک اعجوبهای است که جمع، مابین متضاد با هم کرده است.
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
42.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالعلیّ الاعلی
#امام_الموحدین
🔹امام، مأموم را میبرد همانجا که خودش هست.
#آیتالله_سیدمحمّدصادق_حسینیطهرانی:
بزرگترین آیه پروردگار کیست؟ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه. یعنی امیرالمؤمنین علیهالسلام خدا را نشان میدهد. علمش بتمامه علم پرودگار است، قدرتش بتمامه قدرت پرودگار است ... .
آینه تمامقد و تمامنمای خدا هستند. یعنی خدا را بتمامه نشان میدهند.
انسان میتواند به آنجا برسد. آنها امام هستند و ما مأموم هستیم. امام مأموم را میبرد به همانجایی که خودش هست.
کسی که جلودار است و راهنمای کوهنوردی است و از کوه بالا میرود، همه دنبال او میروند، به آن قله میرود که آنهایی که متابع او هستند، به همونجا میرسند.
قله کجاست؟ معرفة الرب است.
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
6.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالعلیّ العالی
#امام_الموحدین
🔹 نقص شعر علی ای همای رحمت !
#آیتالله_جوادیآملی :
خدا مرحوم شهریار را رحمت کند، درست است که او در مدح حضرت امیر علیهالسلام شعری گقته است، ولی یک بیت آن ناقص است. آنجا که گفت:
برو ای گدای مسکین در خانه علی زن
که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را
⬅️ باید شهریار میگفت:
مرو ای گدای مسکین تو درِ سرای مولی
که علی همیشه میزند درِ خانه گدا را
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعزیز
#عرفان_اسلامی
🔹 امیرالمؤمنین علیهالسلام در عرفان نظری
#استاد_رمضانی:
عرفا وقتی که صحبت از اولین قابل میکنند یعنی کسی که قابلیت دریافت فیض وجود را از حضرت حق تبارک و تعالی دارد، صادر اول را معرفی می کنند.
صادر اول، در انفعال از حضرت حق تبارک و تعالی تام است، همان طور که حق تبارک و تعالی در فعل، تام است و در فیاضیت، متوقف بر چیزی نیست.
صادر اول، حقیقت فرا زمانی و فرا مکانی است. اول ندارد، آخر ندارد، یعنی نمیتوان برای او، اول و نهایتی در نظر گرفت.
در عرفان اسلامی به این حقیقت، حقیقت محمدیه نیز می گویند چرا که شخص رسول خدا، حضرت محمد بن عبدالل ه(صلی الله علیه و آله) در مقام عروج و ارتقا در قوس صعود با آن حقیقت، یگانه شده و اتحاد برقرار کرده است. همچنین می توان چنین گفت که مظهر تام و کامل آن حقیقت در نشئه دنیا، شخص رسول الله است.
چون امیرمومنان علی(سلام الله علیه)، وصی و خلیفه رسول الله است در ظاهر و باطن، تشریع و تکوین، و بلکه باید گفت چون علی (علیه السلام) جان و نفس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است، لذا ایشان نیز در مقام عروج و ارتقا در قوس صعود، با آن حقیقت اتحاد برقرار کرده است و بعد از رسول الله، مظهر تام و کامل آن حقیقت در دنیا، حضرت امام علی علیهالسلام است.
در عرفان اسلامی، یکی از مهمترین مسائل، بحث انسان کامل است. «انسان کامل» مظهر اسماء الهی است. انسان کامل، آیینه تمام نمای خداست، مظهر اسم الله است. لذا رویت او رویت حق است؛ دوستی او دوستی حق است؛ اطاعت او عین اطاعت حق است. ولایت او ولایت الله است.
◀️ نگاه عارف به انسان کامل، یک چنین نگاهی است. شما هر توقعی از حق تعالی داشتید میتوانید از انسان کامل داشته باشید منتها باید دقت کنید که در حق تعالی، وجود، صفات و کمالات و افعال بالاصاله و اصیل است و در انسان کامل هر چه هست از جانب خداست و بالمظهریه و باذن الله است. مقام امیرمؤمنان علی علیه السلام یک چنین مقامی است.
دقت کنید اگر کسی این کمالات را در انسان کامل، مستقل از خدا ببیند، غلوّ کرده است ولی اگر مستقل نبیند بلکه به عنوان مظهر و آیت و نشانه و باذن الله ببیند هیچ غلوی نکرده است.
#امام_الموحدین #ولایت
#حقیقت_محمدیه #ولیالله
#صادر_اول #عرفا
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687