eitaa logo
نشر خوبی ها محمد مهدی
316 دنبال‌کننده
448 عکس
382 ویدیو
78 فایل
نشر خوبی ها
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری بسیج
از هلهلـه و زوزه ی گـرگان نهراسـیم از فتنه گر و خواب پریشان نهـراسیم شمشیر زِ روبسته اگردشمن این خاک مـا مـرد نبردیـم و ز بُحران نهراسـیم قرآن به سرنیزه اگر دشمن ما کرد از حـیله ی صفّـینیِ شیطان نهـراسـیم ما کـوه بلنـدیـم که با صـبر و صلابت از غُــرش تو خـالیِ طـوفان نهراسـیم در راه دفاع از حرم و، غزه و لبنان ما مرد جهادیم و ز میدان نهراسیم با خـون شهـیدان شده بیمــه وطن ما گرخصم شود سیل خروشان نهراسیم تا پـرچــم ایـران کـفـن ماســت بدانید از دادن جــان در ره ایـران نهراسـیم تا زینت زنـهـای وطن چـادر زهـراست با داشـتـنِ غـیـرت و ایمـان نهـراسـیم تا رهبـرمان سـید علی هادی راه است والله کـه از بذل سر و جـان نهراسـیم ✍شاعر دیار سلیمانی، حمید رضازاده "شقایق" @basijnewsir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶ اقسام واسطه در واسطه در واسطه در واسطه در واسطه واسطه
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم ۲ در علم رجال مسئله اصلی عبارت است از : ۱ - راویِ به خصوصی مثل زراره و محمد ابن مسلم ۲ - عدم وثاقت راوی به خصوص مثل ابن وهب سوال : ان قلت : مسائل علوم باید کلی باشد و نباید جزئی باشد ولی مسائل علم رجال جزئی است چون از احوالات خاص راوی‌ها بحث می‌کند پس ما نمی‌توانید نام این مسائل جزئی را علم بگذارید ؟ جواب : قلنا :چه کسی گفته است که مسائل علوم حتماً باید کلی باشد ؟ این حرف حرف بدون دلیل است چون ما علومی داریم که مسائل آنها جزئی هستند و در عین حال یک علم مستقل می‌باشند مثلاً : در علم موضوع علم عرفان الله تعالی است یعنی وجود خاص و جزئی است ولی باز علم است و از مهم‌ترین علوم است یا مثلاً :در جغرافیا در بحث از خصوصیات ماه و خورشید و ستارگان است که این مباحث مباحث جزئی و مباحث شخصی است ولی باز هم علم جغرافیا علم است و از علوم خارج نیست مثلاً : در علم هیئت در بحث از و ویژگی‌های طبیعی و اقتصادی و اوضاع سیاسی است که بر مناطق مختلف زمین حاکم است که تمام اینها مباحث جزئی هستند ولی باز هم علم هیئت علم است و از علوم خارج نیست پس لازم نیست که حتماً مسائل علوم کلی باشد مخصوصاً علومی که هستند مثل علم ادبیات و علم رجال اگر مسائل علوم جزئی هم باشد اشکالی ندارد بنا بر این علم الرجال یک علم مستقل است چرا ؟ چون یا کلی است یا جزئی است هدف و غرض از تدوین و تاسیس علم اعتباری هم که معلوم است بنا بر این وقتی که مسائل در همان هدف و طریق علم اعتباری باشند کافی است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم موضوع : شناسی جامعه : ۱- هم نیاز به دارد ۲- هم به قانون دارد در جامعه قوانین برای این به وجود آمده اند که : ۱- بهتر زیستن و کردن را به انسان بیاموزند ۲- جلوی و خواسته‌های بشر را بگیرند ۳- جلوی زورمندان را بگیرند تا زورمندان نتوانند با سر پنجه و خود به دیگران و تعدی دراز کنند پس در جامعه : تنها داشتن بهترین قوانین کافی نیست ۱- روی خروارها و ثروت ۲- بودن دارو ها در بهترین و مجهزترین داروخانه‌ها ۳- در داشتن همه داروهای شفابخش نمی‌تواند انسان را از و کشنده نجات دهد در همه مردم باید : ۱- به خود آشنا باشند ۲- بعد از آشنایی به به وظایف خود کنند ۳- بعد از عمل به وظیفه به خود باشند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم علم رجال ۳ و علم تراجم : ۱ - تعریفشان ۲ - موضوعشان ۳ - غرض و هدفشان علمی است که آن را برادر علم رجال می‌نامند تعریفشان : ۱ - تعریف علم رجال : علم رجال علمی است که فقط در باره احوال و حالات راویان و رجالی که از جهت وثاقت و عدم وثاقت در سند حدیث هستند بحث می‌کند ۲ - تعریف علم تراجم : علم تراجم علمی است که در باره احوال همه افراد چه راویان و چه غیر راویان و چه علما و چه غیر علما بحث می‌کند ۲ - علم رجال و موضوع علم تراجم : هر دو علم از نظر موضوع متحدند مثلاً مرحوم کلینی و شیخ صدوق هم راوی هستند هم عالم هستند مثل کلمه که از جهت صحیح و معتل بودن در علم صرف آمده است و از جهت معرب و مبنی بودن در علم نحو آمده است علما قدیم بین علم رجال و علم تراجم تفکیک نمی‌کردند یعنی هم شرح حال رجال و راویان حدیث را و هم شرح حال علما و شعرا را در کتاب‌ها یشان می‌آوردند ولی علما متاخرین علم رجال را از علم تراجم تفکیک می‌کردند و برای هر کدام کتاب جداگانه ای‌ می نوشتند اولین کسی که از متاخرین این کار را کرد شیخ حرّ عاملی بود الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم علم ۴ فرق‌ها و و اهداف علم رجال و : ۱ - اختلاف در ۲ - اختلاف در ۳ - اختلاف در ۴ - اختلاف در ۱ - اختلاف در موضوع : موضوع در راوی است نه شخصیت راوی ولی موضوع در علم تراجم اجتماعی راوی است مثل : شاعر بودن و مبارز بودن و ادیب بودن و هنرمند بودن و سیاستمدار بودن و ... علم تراجم کاری به شخص راوی ندارد ۲ - اختلاف در محمول : محمول در علم رجال وثاقت یا ضعف راوی است ولی محمول در علم تراجم شناخت موقعیت اجتماعی راوی است ۳ - اختلاف درمطلوب : در علم رجال : عبارت است از : تشخیص ثقه بودن یا ثقه نبودن راوی و ضابط بودن یا نبودن راوی و هکذا عبارت است از : ۱ - شناخت طبقه و اساتید و شاگردان راوی ۲ - مقدار روایاتی که راوی نقل کرده است مطلوب در تراجم : مطلوب بالذات در علم تراجم عبارت است از : ۱ - شناخت موقعیت‌ها و نقش افراد در ترویج علم و ادبیات در عرصه سیاست و اجتماع ۲ - افراد در حوادث و وقایع و رویدادها ۴ - در زمان : موسس علم رجال مسلمانان هستند پس علم رجال از زمان به بعد تاسیس شد تا راویان را بشناسند و به روایت آنان اعتماد کنند ولی موسس علم تراجم مسلمانان نیستند تراجم بر اسلام تقدم دارد و در قبل از اسلام هم بوده است چون ۱ - علم تراجم یک شاخه‌ای از علم تاریخ است ۲ - هدف علم تراجم شناخت وقایع و حوادث جاری در اجتماعات بشری است بهترین و مناسب‌ترین راه برای تشخیص قدرت ضبط یک راوی عبارت است از : ۱ - آگاهی از تعداد روایات یک راوی ۲ - مقایسه روایات یک راوی با روایات دیگران از جهت لفظ و معنا بهترین و مناسب‌ترین راه برای تشخیص وثاقت راویانی که در اسم مشترکند عبارت است از : ۱ - اطلاع از طبقه آنها ۲ - اطلاع از مشایخ آنها ۳ - اطلاع از شاگردان آنها الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : الی الشریعه السهله السمحه یعنی من به آیینی مبعوث شدم که به آن برای همه سهل و آسان است انبیا الهی علیهم السلام رسالت خودشان را با ثابت می‌کردند ولی اختلاف‌ها و را نمی‌توانند با معجزه از بین ببرند چون دو گونه است : ۱- اختلافات ناشی از و ۲-اختلافات ناشی از و طغیان قسم اول که اختلافات ناشی از سوء تفاهم و بدفهمی است با برطرف ‌می شود علیهم السلام می‌توانند این اختلاف نوع اول را حل کنند ولی اختلاف ناشی از زورگویی و فقط با حل می‌شود لذا در جهاد شد هم هزینه می‌خواهد لذا مسلمین باید از مال خود کنند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۸ طبیعی یا یا و غرض
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan سلام علیکم 💠 چرا در طبق و شهرت فتوا داده است؟ ✅ با اینکه مرحوم شیخ انصاری (ره) قائل به منقول و نبوده، اما طبق آن داده است. این امر یکی از دو است: 1️⃣ درست است که شهرت یا اجماع منقول بما هو هو نیست، ولی اگر شهرت ادعا شده یا اجماع منقول به حدی زیاد باشد که نقل ها باعث ایجاد بسیار قوی شود، از باب یک مثل حجت است. 2️⃣ مرحوم شیخ، شهرت و اجماع منقول را از باب خاص مثل حجت نمی‌دانسته، ولی به خاطر انسداد از باب حجیت حجت دانسته و در به آن‌ها کرده است. 👈🏻 لذا ما ابتدا فکر می‌کردیم که نظر مرحوم شیخ بر است؛ ولی ظاهرا در حاشیه خود نقل می‌کند که : مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که : نظرش بر است. (بحر الفوائد، ج۱، ص۱۹۰) الحمدلله‌رب‌العالمین کانال‌نشرخوبی‌ها🌹 @nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b گروه طلاب_شاهد_و_ایثارگر https://eitaa.com/joinchat/3675849495C3905e4b076
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حدیث درتفسیر المیزان ۷
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم علم رجال ۵ ما به الاشتراک و ما به الافتراق علم رجال و علم درایه : ما به الاشتراک و علم رجال عبارت است از اینکه : هر دو وحدت در هدف و غرض دارند یعنی هر دو در خدمت به حدیث از جهت سند و متن حدیث وحدت دارند ما به الافتراق در و علم درایه عبارت است از اینکه : علم رجال : محدث و سند حدیث است غرض و هدف علم رجال : شناخت ثقه و ضعیف و میزان ضبط محدث است ولی در علم درایه : موضوع علم درایه : حدیث است هدف و غرض در علم درایه : شناخت اقسام حدیث و خصوصیات حدیث و متن حدیث است گاهی علم دارایه از مسائلی بحث می‌کند که از مسائل علم رجال است و ربطی به علم درایه ندارد مثل بحث از مشایخ راویان ثقه که از مسائل علم رجال است ولی علم دارایه هم از آن بحث می‌کند سه نفر راوی معروف ثقه عبارتند از : ۱ - محمد ابن ابی ۲ - ابن یحیی ۳ - محمد ابن ابی نصر الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم علم رجال ۶ بحث از فرد به چند صورت قابل تصور است : ۱ - بحث از وثاقت شخص معین : مثل زراره و محمد ابن مسلم و دیگران ۲ - بحث در وثاقت تعدادی مشخص از راویان ثقه مثل ابن ابی عمیر ۳ - بحث از وثاقت افرادی که یکی از این دو عنوان بر آنها صادق است : ۱ - عنوان استاد اجازه ۲ - عنوان استاد راوی یا راویان ثقه محور بحث در علم رجال عبارت است از : ثقه از غیر ثقه و کار علم رجال : وظیفه و کار علم رجال ثقه بودن یا ثقه نبودن فلان راوی نیست چرا ؟ چون : ۱ - راویان زیاد هستند ۲ - برای بررسی احوال راویان نیازی به استاد نیست چون همه می‌توانند به کتب رجالی مراجعه کنند وظیفه و کار علم رجال عبارت است از : بیان کردن ضوابط و قواعد کلی ای که : ۱ - مجتهد از آنها استفاده می‌کند : ۱ - در استنباط خودش ۲ - در مراجعه به کتاب‌های رجالی ۲ - باعث بصیرت زیاد برای علمای رجالی می‌شود ضوابط و قواعد کلی را علمای رجالی مطرح کرده‌اند یا : ۱ - در مقدمات کتاب‌های خود ۲ - در خاتمه کتاب‌های خود الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم مائده آیه ۹۰ یا ایها الذین آمنوا انما الخمر والمیسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون منظور از : در زمان بت پرستان سنگ هایی در اطراف کعبه نصب کرده بودند که شکل و صورت خاصی نداشت و آنها را نُصُب می نامیدند در مقابل آنها قربانی می‌کردند و خون قربانی را به آنها می‌مالیدند منظور از ازلام : جمع زلم است ازلام نوع خاصی از بخت آزمایی بود به این شکل که : ۱۰ نفر با هم شرط بندی می‌کردند و حیوانی را می خریدند و ذبح می‌کردند بعد ۱۰ چوب تیر آماده می کردند که : روی ۷ عدد از تیرها عنوان برنده می نوشتند و روی ۳ عدد از تیرها عنوان بازنده می‌نوشتند بعد تیرها را در کیسه مخصوصی می‌ریختند و به صورت قرعه کشی آنها را به نام یک یک از آنها بیرون و در می‌آوردند ۷ چوب برنده به نام هر کسی می‌افتاد سهمی از گوشت بر می‌داشت و چیزی در مقابل و برابر آن نمی‌پرداخت ولی ۳ نفر که تیرهای بازنده را بر داشته بودند باید هر کدام یک سوم قیمت حیوان را بدهند بدون اینکه سهمی از گوشت داشته باشند این چوب ‌های تیر را ازلام می‌دانستند که آمد و این‌ها را کرد الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
نصر من‌الله و فتح قریب
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم در این بی غم نباشد و گر باشد بنی آدم نباشد در : بعضی ها در مبتلا به سختی ها و دشواری های هستند وجود سختی در جامعه : نیست اسلامی نیست نیست نیست بلکه گاهی علت و ریشه تمام ها و گرفتاری ها ناشی از : ۱- سوء خودمان است ۲- سوء رفتار دیگران است پس غرب و اروپا را بهشت برین نیست الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حدیث درتفسیر المیزان ۶
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 🪴بیا تا مونسِ هم یارِ هم هم باشیم انیسِ جانِ غم فرسوده بی خارِ هم باشیم. 🍀«شب آید شمعِ هم گردیم و بهرِ یکدگر گردیم شود چون روز و پا به هم در کارِ هم باشیم»🍀 🍀«دوایِ هم شفایِ هم برایِ هم فدایِ هم هم هم جانانِ هم دلدارِ هم باشیم»🍀 🍀«به هم یک تن شویم ویک دل ویکرنگ و یک پیشه سری در کارِ هم آریم و دوش بارِ هم باشیم»🍀 🍀«به جمعیت پناه آریم از بادِ پریشانی اگر غفلت کند آهنگِ ما هشیار هم باشیم»🍀 🍀«جمالِ یکدگر گردیم و عیبِ یکدگر پوشیم و جُبّه و و دستارِ هم باشیم»🍀 🍀« هم شادیِ هم هم هم گردیم یکدگر را چاره و ناچارِ هم باشیم»🍀 🍀«یکی گردیم در و در و در و و پا یک کرده خدمتکارِ هم باشیم»🍀 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ج ۱۰ موضوع در قوانین در فصول در کفایه
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 رهائی خواهی از سیلاب اندوه قدم بر جای باید بود چون کوه گر از هر باد چون بیدی بلرزی اگر کوهی شوی کاهی نیرزی الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 حکومت اصطلاحا یعنی : تصرف دلیل حاکم در قلیل محکوم : ۱ - گاهی حکومت به نحو توسعه است یعنی دلیل دایره محکوم را توسعه می‌دهد مثل : اکرم العالم به المتقی عالم یا مثل : الخمر حرام به الفقاع خمر ۲ - گاهی حکومت به نحو است یعنی دلیل حاکم دایره دلیل محکوم را کوچک می‌کند مثل : اِذا شَکَکتَ اِبنِ عَلَی الاَکثَر یا مثل : لا شَکَّ لِکَثیرِ الشَّک الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حدیث درتفسیر المیزان ۵
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 💞به محمد(ص)سبب خلقت دنیا 🌸به محبت که نمود هدیه به دلها صلوات 💞به (ع)شیر خدا آن شه مردان جهان 🌸به وجودی همه پر گشته زتقوی صلوات 💞به تمامی ؛فاطمه(س)آن دخت نبی 🌸به همه حجب وحیا،عصمت صلوات 💞به کرامت به درایت به صبوری (ع) 🌸به کریمی که دهد حاجت دلها صلوات 💞به (ع)خون خدا آن شه مظلوم وغریب 🌸به شهیدی که غمش شد به دل ما صلوات 💞به سجودی که نمود آن شه (ع)خدا 🌸به عبادت که نمود حضرت حق را صلوات 💞به شکافنده هر علم و به باقر،به خرد 🌸به شعوری که نمود حل معما صلوات 💞به علمدارتشیع ،به صداقت به صفا 🌸به امام جعفرصادق(ع) همه ازما صلوات 💞به نشاننده خشم،کاظم(ع) محبوس واسیر 🌸به نه تسلیم شده بر ظلم وستمها صلوات 💞به غریبی که غم ازدل ببرد غربت او 🌸به رضا(ع)آن که ستاند غم دل را صلوات 💞به نهم اختر آسمان امامت ،به تقی(ع) 🌸به جوادو همه جود کرم ها صلوات 💞به نقی(ع)هادی ما درره رستگاری ودین 🌸به هدایتگر ما درره عقبا صلوات 💞به امامی که حسن،عسکری است نام خوشش 🌸به ابا حجت حق،شاه نه پیدا صلوات 💞به وجودخوش آن مهدی(عج) پنهان زنظر 🌸به عدالت که نماید همه برپا صلوات الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۷ اقوال و نظرات و ادله در نیاز و عدم نیاز به علم رجال : در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است : ۱ - قول اول که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز داریم دلیل : چون احکام شرعی بر علم رجال متوقف است وقتی که می‌خواهد احکام را استنباط کند باید به حالات راویان حدیث عالم باشد اگر مجتهد عالم به علم رجال نباشد نمی‌تواند احکام شرعی را از دلیل‌های مخصوص استخراج کند ۲ - قول دوم که می‌فرماید : ما به علم رجال نیاز نداریم دلیل : چون احادیث کتب اربعه قطعی الصدور هستند و عمده روایاتی که مجتهد می‌خواهد از آنها در استنباط احکام استفاده کند در کتب اربعه موجود است لذا به علم رجال نیازی نداریم ۳ - قول سوم که می‌فرماید : تفصیل می‌دهیم یعنی می‌گوییم بعضی از جاها به علم رجال نیاز داریم و بعضی از جاها نیاز نداریم دلیل : چون در مقام عمل مشهور روایات دو قسمت می شوند یعنی مشهور به بعضی از روایات عمل کرده‌اند و به بعضی عمل نکرده‌اند در روایاتی که به آن عمل کرده‌اند ما به علم رجال نیاز نداریم ولی در روایاتی که مشهور به آن عمل نکرده‌اند نیاز به علم رجال داریم ۴ - قول چهارم که نظر است می‌فرماید که : ما تفصیل می‌دهیم و می‌گوییم که : ما قائل به سلب کلی نیستیم ما نمی‌گوییم که اصلاً به رجال نیاز نداریم بلکه می‌گوییم : بعضی از جاها به علم نیاز داریم دلیل : چون مجتهد در استنباط احکام شرعی ناچار است که به علم رجال مراجعه کند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b