#چگونه_نظم_غلط_یک_جامعه_را_اصلاح_کنیم؟
مدیریت حاکم بر شهرهای مذهبی در صدد عوض کردن تصویرها است.
متاسفانه در شهری مانند قم
#نماهای_رومی ساختمانها بر نماهای اسلامی در ساختمانها، غلبه پیدا میکند
و یا دستهایی بدنبال این هستند که این شهر مذهبی و پایگاه اصلی انقلاب اسلامی را به شهری تجاری تبدیل کنند
و کم کم کلمه « #زائر » را حذف و به جای آن از « #توریست » استفاده کنند.
شهری در مرکز ایران را به عنوان پایلوت برنامه جهانی #مسکن_ملل_متحد قرار دادهاند.
نباید روبه روی جلوههای یک فرآیند ایستاد
بلکه باید نقاط حساس را مورد بررسی و برخورد قرار داد.
اگر بخواهیم نظم غلط یک جامعه را اصلاح کنیم باید
ابتدا «تعاریف»، سپس «تصویرها»
و در انتها «تصمیمها» را در اولویت قرار دهیم و آنها را به چالش بکشیم.
امروز بیشتر دغدغهها و چالشهای ما صرفا بر روی «تصمیم» هاست.
به عنوان مثال به #حجاب که جلوهای از یک آسیب است توجه میکنیم
که لازم است
اما به فوندانسیون و اسکله فکری و گفتمانی این آسیب کم توجهیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #محل_نزاع_در_فقه_آینده👇🏼
⚡️ محل نزاع اصلی در فقه آینده #پردازش_حداکثری_فقه است
ما باید سعی کنیم بر اساس استضائه حداکثری به وحی در #فرآیند_تصمیمسازی_کشور حضور داشته باشیم.
#فقه_آینده
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#منشاء_اصلی_پیدایش_محرومیت_در_کشور👇🏼
#تعریف_غلط از #محرومیت_زدائی
مانند تعریف غلطی که کتاب مرجع بخش اول سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ از مسئله توانمندسازی ارائه داده است
منشاء اصلی پیدایش محرومیت در کشور است.
#توسعه_محرومیت_زاست
#توانمند_سازی
#سند_توسعه_پایدار_2030
#نظریه_تَعَرُّف
#کتاب_توانمندسازی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
چگونه بدون استفاده از #منطق و #فلسفه در مخاطب اثر بگذاریم؟
با استفاده از قواعد #فقه_البیان بهتر از فلسفه و منطق می توانیم #فکر_مخاطب را تحریک کنیم.
#تحریک_فکر مبتنی بر #فقه_البیان شامل
۱.ایجاد تأمل
۲.ایجاد تَعَقّل
۳.ایجاد تَدَبُّر
۴.ایجاد تَجَرُّب
۵.ایجاد تَفَقُه در مخاطب است.
اساساً محدود نمودن تفکر به سطوح چرائی، چیستی و چگونگی،
نوعی تنزل در حوزه تفکر محسوب میشود.
اعتقاد ما این است که همه انواع فلسفه و منطقهای موجود، تفکر را تنزل میدهند
و به همین دلیل فاقد حجیت
و #مانع_رشد هستند!
حجیت عروة الوثقی است.
نمیتوان حجیت را نادیده بگیریم.
تلاش مدرسه تمدنی بینات و انتقادات آن برای ارتقای #مفهوم_تفکر،
با انتقادات #مکتب_تفکیک
و انتقادات #تفقهِ_کاشف_معذِّر_و_منجِّز
و انتقادات #مکتب_اصالت_فاعلیت
به فلسفه و منطق تفاوتهای روشنی دارد!
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#تربیت_قابل_تفویض_نیست
تربیت دارای پنج مرحله است:
۱.انتخاب همسر تا تولد فرزند
۲.هفت سال سیادت
۳.هفت سال ادب
۴.هفت سال مشورت
۵.دوران پختگی و تثبیت
هر کدام از این مراحل پنج گانه تاثیری بیبدیل بر #شکلگیری_شخصیت_انسان دارد.
#سیستم_آموزش_و_پرورش
مانعی برای تصور و تحقق این #مراحل_شخصیتساز محسوب میشود!
اشتباه مهلک مدیران و پدر و مادرهای عصر ما #تفویض_امر_تربیت به چنین ساختار معیوبی است.
لازم است که ساختار آینده آموزش و پرورش را به محوریت #خانوادههای_متکفل_تربیت طراحی کنیم.
#نظریه_آموزش_و_پرورش_آینده
به صورت تفصیلی
هدف، محتوا و روش آموزش و پرورش در آینده را ترسیم کرده است.
#فقه_التزکیه
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مفاهيم_اصلی_تمدن_اسلامی_کدامند؟
برای دستیابی به نقشهای جامع برای تحقق #تمدن_اسلامی باید به دو پرسش پاسخ دهیم:
۱.مفاهیم تمدن اسلامی چیست؟
۲.چگونه باید مفاهیم تمدن اسلامی را محقق کرد؟
در پاسخ به پرسش اول:
اعتقاد ما این است که
مفاهیم تمدن اسلامی به دو دسته مفاهیم تقسیم میشود:
۱.مفاهیم اصلی
۲.مفاهیم بخشی
#مفاهیم_اصلی_تمدن_اسلامی
شامل سه دسته مفهوم میباشد:
۱.#تنظیم_روابط_انسان در حوزههای شانزده گانه
۲.#تسخیر_شئ_پایه
در مقایسه با تصرف عنصرپایه
۳.اتکاء به اسماء الهی
#مفاهیم_بخشی_تمدن_اسلامی هم در قالب ۱۰۰ نظریه فقهی در حوزههای
ساختمان
مدیریت شهری
آموزش و پرورش
سلامت
امنیت
برنامه و بودجه
میراث فرهنگی
خبر و...تئوریزه میشود.
در پاسخ به پرسش دوم:
اعتقاد ما این است که سه حوزه فعالیتی
زیر برای تحقق مفاهیم تمدن اسلامی ضرورت دارد.:
۱.برجسته کردن #پرسشهای_جهتساز
۲.#تدریس مفاهیم تمدن اسلامی
۳.#تصمیمسازی بر اساس مفاهیم فقهی
شایان ذکر است که برنامه اجرائی در هر سه حوزه اجرائی بر اساس نظریه چرخه چهاربخشی #تحریک_فکر تنظیم میشود.
#برنامه_جامع_تمدن_اسلامی
#نظام_سازی_فقهی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مسئله_فقه_البیان_چیست؟
قبل از اینکه به تبیین تفصیلی ساختار مباحث فقه البیان بپردازیم؛
مروری مجدد بر تبیین مسئله و دغدغه فقه البیان خواهیم داشت.
به بیان اول:
دغدغه #فقه_البیان تبیین ابعاد مختلف #زبان_شارع است.
به عبارت دیگر
ادلهای مانند #عدم_الردع شارع
و امتناع تخاطب در صورت تاسیس را علیل میدانیم
و معتقدیم شارع ضمن تاسیس یک زبان ویژه برای تفاهم،
تفاهم عمیقتری نسبت به #زبان_عرف با همه اعصار برقرار کرده است.
در #فقه_البیان ابعاد این تاسیس مبارک زبانی را شرح میدهیم.
(زبان شارع امضائی است یا تأسيسي؟)
به بیان دوم:
موضوع #فقه_البیان بررسی ۱۳ دسته از روایات و آیات مرتبط با #تاسیس_زبان توسط شارع است.
اگرچه شارع در همه مجالس گفتگوییِ خود اشارهای به قواعد زبانی نکرده است ولی در طول دوره تشریع این قواعد زبانی را تبیین نموده است.
به عنوان مثال
قواعدی مانند ظرفیت، مقایسه، مُکث و... در بیان #قواعد_زبانی_مورد_تاکید_شارع بوده است.
(بررسی آیات و روایات روشی)
به بیان سوم:
در فقه البیان به دنبال کشف روشمند معقولیت مطرح در آیات و روایات هستیم.
رعایت قواعد فقه البیان
به درایه و تدبر عمیق در وحی
و #کشف_معقولیت آن ختم میشود
و جامعه را از تکیه به #دستگاههای_فلسفی ناقص بینیاز میکند.
(چگونه معقولیت شارع را کشف و بیان کنیم؟)
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#تفاوت_فقه_معذر_و_فقه_نظام
گفتگوهای مرتبط با #فقه_نظام و #الگوی_اداره_جامعه
در حوزه علمیه و در میان نخبگان دانشگاهی روز به روز گسترش بیشتری مییابد
و بالتبع پرسشهای مرتبط با این حوزه،
هر روز عمیقتر و بیشتر میشود.
یکی از پرسشهای مهم این حوزه #تبیین تفاوتها در #استنباط محدود به #کشف_معذر_و_منجز
و #استنباط_نظامساز است.
#قواعد_اصولی_فقه_البیان
متکفل تبیین قواعد استنباط فقه نظام است
و تبیین این قواعد اصولی
ضمن تبیین تفاوتهای میان این دو مکتب فقاهتی
سطح تفقه را از سطح "کشف معذر و منجز"
به سطح فقه نظام ارتقاء میدهد.
یکی از تفاوتهای این دو نوع فقاهت،
مسئله مهم #نظام_مقایسه است.
فقه نظام به بدعتها و غیّهای مقابل یک حکم شرعی توجه دارد
و چگونگی مقابله با آن را به شکل متصل یا منفصل از وحی استنطاق میکند
ولی در کلمات فقهای کاشف معذر و منجز، این نوع از بحثها به نحو حداقلی وجود دارد.
به عنوان مثال
در کلمات بسیاری از فقهاء، احکام مرتبط با انفاقهای واجب و مستحب و حرام به صورت تفصیلی بحث شده است
ولی احکام مرتبط با انفاق با ایدههائی معیوبی مانند
#تعریف_کینزی_پسانداز (Savings)
و
مفهوم #هدایت_نقدینگی در اقتصاد کلان
-که در نقطه مقابل انفاق عمل میکنند
مقایسه نمیشود.
عدم مقایسه یک حکم شرعی با یک قانون عرفی و سکولار در برخی موارد جلوی اجرای حکم شرعی را برای مردم میگیرد
و در خوشبینانهترین وضعیت
"بیان حکم بدون توجه به اصل مقایسه"
به #مهار_بدعت و قانون مبتنی بر آن کمکی نمیکند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
به عنوان مثال دیگر
وقتی درباره #عمومی_شدن_تجارت و ابزارهای آن مانند #بازارهای_موقت
-که ایده اصلی فقه برای #محرومیت_زدایی و توسعه عدالت است- صحبت می کنیم؛ ضرورت دارد آن را با بدعت فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای و #سیتی_سنترها مقایسه کنیم.
برای ارتقاء فقاهت از سطح کشف معذر و منجز به سطح نظامسازی،
علاوه بر اصل نظام مقایسه،
۸ دسته قاعده دیگر مانند توجه به
۱.اصل تأمل
۲.اصل مُکث
۳.اصل رفق
۴.اصل ظرفیت
۵.اصل منزلت
۶.اصل انفتاح
۷.اصل سیاق
۸.اصل کَمیت
در مسیرهای فقاهتی موضوعیت دارد.
#فقه_البیان
#کشف_معذر_و_منجز
#تفقه_نظام_ساز
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #دروس_استنباطی_مدرسه_بینات
#دروس_استنباطی
دروس سطح سوم مدرسه
مدرسه بینات عمدتاً به چهار #سوال اصلی در حوزه تفقه پاسخ میدهد.
#سوال_اول دروس استنباطی
به تحلیل تکاملی #مسئله_صدور میپردازد.
در تحلیلِ مسئله صدور علاوه بر احراز صدور روایت به تبیین #ساختارسازی_امام علیهالسلام برای دستیابی مردم به #هدایت و #علم میپردازیم.
به عبارت بهتر امام علیهالسلام برای #جهتدهی_صحیح به مردم همه اعصار، از روشهای خاصی استفاده میکند.
تأکید امام علیهالسلام بر #مسئله_کتابت_حدیث یکی از شناخته شدهترین این روش هاست.
رجوع شود به
#نظریه_وثوق_صدور_به_معنای_تکاملی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#خطر_کلی_گویی_برای_تمدن_اسلامی
بعد از شکست محسوس و حداکثری #جریان_توسعهگرا در حوزههای مختلفِ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی؛
بار دیگر شرایط برای اجرای نظریات کارآمد فقهی
مانند #نظریه_فقهی_خانه_حیاطدار
آماده شده است.
به فضل الهی دوران تلخِ تدبیر و امیدِ "مبتنی بر #توسعه_غربی"
زمینه برائت مردمی از دیدگاههای غیر بومی توسعه غربی را فراهم آورده است...
👌مهمترین شرط موفقیت در سالهای آینده برای جریان فکری انقلاب اسلامی؛ ارائه #نظریات_فقهی_مسئله_محور برای #اداره_جامعه است.
به عبارت دیگر ارائه بحثهای کلی و انتزاعی درباره "#اداره_دینی_جامعه" به نوعی فرصتدهی برای بازسازی جریان ناکارآمد توسعه غربی محسوب میشود.
همانطور که غربگراها بر ضد منافع مردم عمل میکنند؛
کلیگوها هم ناخواسته بخشی از این پازل شوم محسوب میشوند.
به همه برادران انقلابی خود توصیه میکنیم برای #زمینهسازیظهور و #حل_مشکلات_مردم
مراقب خطر کلی گوها درباره #تمدن_اسلامی و #الگوی_پیشرفت_اسلامی باشند...
#نظام_سازی_فقهی
#اولویتهای_تمدنی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #دروس_استنباطی_مدرسه_بینات
#دروس_استنباطی
دروس سطح سوم مدرسه
مدرسه بینات عمدتاً به چهار #سوال اصلی در حوزه تفقه پاسخ میدهد.
#سوال_دوم دروس استنباطی به تحلیل #روشهای_درایه_و_تدبر_در_آیات_و_روایات میپردازد.
#قواعد_اصولی_فقه_البیان روش درایه و تدبر را به طلبه آموزش میدهند.
یکی از این قواعد کاربردی،
قاعده #نظام_مقایسه_میان_رشد_و_غیّ است.
به عنوان مثال وقتی مشغول تبیین مسائل مرتبط با انفاق هستیم؛
حتماً باید آن را با بدعتی مانند #هدایت_نقدینگی به سمت تولید صنعتی و #پسانداز_با_تعریف_کینز مقایسه کنیم.
بدون توجه به اصل نظام مقایسه میان رشد و غیّ #مزیت_مناسک_شارع نسبت به دیدگاههای عرفی و سکولار تبیین نمیشود
و مردم به رفتارهای دوگانه مبتلا میشوند.
به کارگیری #قواعد_اصولی_فقه_البیان در #فرآیند_استنباط،
ابزاری برای #کشف_معقولیت_آیات_و_روایات محسوب میشود
و طلبه را از #دستگاههای_علمی و #دستگاههای_فلسفی ضعیف و ناقص بینیاز میکند.
رجوع شود به #قواعد_اصولی_فقه_البیان
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#پرسش_از_طلاب_مدرسه_بینات
چه ارتباطی میان #تنظیم_روابط_انسان به عنوان مفهوم اصلی الگوی پیشرفت
و #اولویتهای_تمدنی برقرار است؟
❓شرح سؤال:
ارتباط اولویتهای تمدنی با مفهوم اصلیِ الگوی پیشرفت اسلامی را شرح دهید؟
به عبارت بهتر:
مفهوم اصلی الگوی پیشرفت، "تنظیم روابط انسان" است.
👌🏻پایههای اصلی روابط انسان
در همه زمانها و مکانها
شامل سیزده حوزه زیر میباشد👇🏻
۱. روابط فرد در حوزه #امامت
۲. روابط فرد در حوزه #علم
۳. روابط فرد در حوزه #خانواده
۴. روابط فرد با #همسایه
۵. روابط فرد با #دوست
۶. روابط فرد با #شریک_شغلی
۷. روابط فرد با #طرف_معامله
۸. روابط فرد با #دشمن
۹. روابط فرد با #همسفر
۱۰. روابط فرد با #فقیر
۱۱. روابط فرد با #یتیم
۱۲. روابط فرد با #ابن_سبیل
۱۳. روابط فرد با #مهمان
#نظامسازی_فقهی
#تنظیم_روابط_انسانی
#اولویتهای_تمدنی
#مفهوم_اصلی_الگوی_پیشرفت_چیست ؟
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#سیر_مطالعاتی_نظریات_فقهی
سیر مطالعه نظریات فقهی الگو برای افراد مختلف، مختلف است
و بهتر است هرکسی مطالعه را از موضوع مورد #علاقه خود آغاز نماید.
دو نکته را در مسیر مطالعه نظریات فقهی الگو مدنظر داشته باشید:
اول اینکه بجهت تسلط بر سازههای هر نظریه؛ یعنی #پرسشها، #اصطلاحات و #ارجاعات آن نظریه را یادداشتبرداری کنید.
و دوم اینکه: دو نظریهی
#الگوی_ساخت و #مدیریت_شهری_محله_محور
را به عنوان #مکمل_معنائی_همه_نظریات دیگر
تلقی کنید.
#نظامسازی_فقهی
#اولویتهای_تمدنی
#سیر_مطالعاتی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
صورت صحيح در #تعريف_اشیاء چیست؟
تعریف در #الگوی_ساخت
با تعریف در #منطق_صوری و تعریف در #منطق_سیستمی تفاوت دارد.
همانطور که قبلاً گفتهایم:
در "الگوی ساخت" بعد از #انتخاب_موضوع، برای آن موضوع با #روش_تحقیق_فقهی
تعریف، تصویر و تصمیم نوشته میشود.
#روش_تعریف_فقهی، صورتی رشدیافته برای #تبویب_فکر است
که نتیجهاش انتقال تأثيرگذار معرفتِ نسبت به اشیاء به مخاطب است.
انتقال معرفت از انسان تعریف کننده شئ به انسان مستمعِ تعریف
مستلزمِ رعایت #قواعد_اصولی_فقه_البیان
مانند:
۱.بیان مبتنی بر ظرفیت
۲.بیان مبتنی بر تأمل
۳.بيان مباني بر مُکث
۴.بیان مبتنی بر رفق
۵.بیان مبتنی بر مقایسه
۶.بیان مبتنی منزلت
۷.بیان مبتنی بر انفتاح
۸.بیان مبتنی بر سیاق
۹.بیان مبتنی بر کمّ است.
رعایت اصول نهگانه فوق در #صورتبندی_یک_تفکر در واقع نوعی توسعه در صورتبندی فکر نسبت به صورتبندی #شکل_اول_در_منطق_صوری
(به قول فرنگیها) محسوب میشود.
در آینده صورتبندی تعریف در الگوی ساخت را با روش #تفکر_سیستمی هم مقایسه خواهیم کرد.
#روش_تعریف_اشیاء
#الگوی_ساخت
#نقایص_منطق_صوری
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#چند_نکته درباره #اولویتهای_تمدنی
نکته اول اینکه:
در مباحث الگوی پیشرفت اسلامی به دنبال #تنظیم_صحیح_روابط_انسان در حوزههای شانزدهگانه هستیم.
نکته دوم آنکه:
در بسته اولویتهای تمدنی،
در واقع اولویتهای حوزه برنامهریزی برای تنظیم صحیح روابط انسانی را طرح کرده ایم.
به عبارت بهتر پیشنهاد دادهایم که در ۱۲ حوزه مهمِ ۱- مسکن، ۲-مدیریت شهری، ۳- سلامت، ۴- آموزش و پرورش، ۵- محرومیت زدائی، ۶- مدیریت راهبردی، ۷- مواجهه با اسناد بین المللی، ۸- تجارت کشور، ۹- تنظیم و انتشار خبر، ۱۰- تقنین، ۱۱- برنامه و بودجه و ۱۲- امنیت
#تغییر_هویت_در_برنامهریزی ایجاد شود.
نتیجه تغییر هویت در حوزه های ۱۲ گانه فوق الذکر : #بهبود_روابط_انسان خواهد بود.
نکته سوم اینکه:
اولویتهای تمدنی شامل ۴۰۰ اقدام اجرائی است
و کمک میکند تا فضای اجرائی کشور، ارتباط بهتری با تمدنسازی و الگوی پیشرفت اسلامی برقرار کند.
همچنین فضای کلی این بسته فکری در مواجهه با ۱۷ بخشِ #سند_توسعه_پایدار2030
و ١٦٩ هدف فرعی آن تلقی و تعریف میشود.
نکته چهارم آنکه:
برای تحقق و اجرای اولویتهای تمدنی سه استراتژی پیشنهاد شده است؛
در استراتژی اول
باز تعریف ۱۵ قانون مادرِ مجلس شورای اسلامی بر اساس این اولویتها مفید است.
به عنوان مثال معتقدیم:
#قانون_تجارت_کشور
به دلیل اینکه زمینه #عمومی_شدن_تجارت را فراهم نمیآورد نیازمند تحول است!
#نظام_سازی_فقهی
#اولویتهای_تمدنی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
با تأكيد بر اولویتهای تمدنی تصویری تفصیلی از آینده #برنامهریزی کشور ارائه نمودهایم.
متأسفانه در شرايطی که اختیارات اجتماعی برای مؤمنين آماده است؛ بیشترین بخش از گفتگوهای نیروهای انقلاب اسلامی در فضای #نقد_مدرنیته است!
همچنین بخشی از برنامههای اثباتی نیروهای انقلاب،
کپیبرداری از #سند_توسعه_پایدار2030 است.
#اولویتهای_تمدنی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
⭕️یک مطلب مهم #مخصوص_مدیران👇🏻
چگونه بدون به چالش کشیدن
#آزادی و #اختیار افراد،
حرف خود را به کرسی بنشانیم؟؟؟👇🏻
الگوی فقهی ساخت، #روش_تبویب_راهبردی مباحث را
برای دستیابی به #نظم_اختیاری در اختیار یک #مدیر قرار میدهد!
هر مدیر و مسئولی برای پیاده کردن برنامههای خود دو راه پیشروی خود دارد :
یا باید به #اجبار و #قانون روبیاورد
و
یا کاری کند که زیرمجموعه با اختیار، راه درست را انتخاب کنند.
قطعا #انتخاب_از_روی_آزادی
مطلوب تمام مدیران است؛ بنابراین بهترین راهحل استفاده از #الگوی_ساخت_اجمالی و سپس بکارگیری #الگوی_ساخت_تکمیلی در بین مجموعه است.
🛑اما شیوه #ساخت_اجمالی👇🏻
#تبویب مباحث در الگوی ساخت اجمالی دارای سه مرحله زیر است :
۱. تعریف یعنی #تحلیل_موضوع
۲. تصوير یعنی
#ثبت_موضوع یا #پرورش_موضوع
۳. تصميم یعنی #پردازش_موضوع
❌این نوع از تبویب به #تحریک_فکر و #ساخت_اندیشه در محیط انسانیِ پیرامونِ یک مدیر کمک میکند
و از ایجاد تنش و نزاع در محیط #تشکیلات جلوگیری میکند.
🔴بعد از تبویب تفکر راهبردی،
مدیر میتواند #ساخت_تکمیلی تفکر خود را آغاز نماید.
به عنوان مثال در تدوین راهبردهای مدیریتی تأکید بر
منزلتیابی صحیح در امور،
یک راهبرد تکمیلی در الگوی ساخت محسوب میشود.
🔺با تَتبع در آیات و روایات، به این نتیجه رسیدهایم که ساخت تکمیلی ۸ مرحله دارد.
♦️حوزههای تکمیلی ساخت
عبارت است از توجه به :
۱. ظرفیت
۲. تأمل
۳. منزلت
۴. انفتاح
۵. سیاق
۶. کم
۷. مقایسه
۸. رفق
در مجموعههای مدیریتی است.
#اولویتهای_تمدنی
#اولویت_هفتم
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ایدههای_تمدنی_را_چگونه_ارزیابی_کنیم؟
یکی از سوالات رایج در گفتگوهای تمدنی
چگونگی تشخیص میان یک ایده و نظریه تمدنی و گفتگوهای مشابه است.
پیشنهاد میکنیم برای تشخیص یک گفتگوی تمدنی به ترتیب سه مرحله را طی کنید:
در گام اول:
#سوالات اصلی و فرعی یک نظریه تمدنی را بررسی کنید.
۱.وجود #پرسشهای_نظاممند در یک جریان
و
۲. #طرح_دائمی آن با نخبگان و مردم، علامت اولیه تشخیص یک جریان تمدنی حلال زاده است.
#مخفی_کردن_پرسش ها
و مشغول کردن مخاطب با #عناوین_کلی،
صحت یک ایده را به چالش میکشد.
پرسشهای خوب در تفاهم با نخبگان و مردم سنجیده میشوند و استحکام مییابند
و پرسشهای ضعیف یا غلط در فرآیند گفتگو تقویت یا تبدیل میشوند.
برای تحلیل نظری #چگونگی_تشخیص_پرسش_خوب_از_پرسش_بد،
به #باب_دوم_فقه_البیان رجوع کنید.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ایدههای_تمدنی_را_چگونه_ارزیابی_کنیم؟
گام دوم
در فرآیند ارزیابی نظریات تمدنی
دقت در #نظام_اصطلاحات_نظریات است.
فقدان نظام اصطلاحاتِ روشن
یا استفاده ترکیبی از اصطلاحات دستگاههای فکری متفاوت،
نشانهای بزرگ از #عدم_انسجام_یک_ایده_تمدنی است.
کسی که نظام اصطلاحاتش از خودش نباشد نفوذش کم میشود.
اصلاً ساخت اصطلاحات از علائم نفوذ و سلطان - به اصطلاح روایت شریف - و از علائم هژمونی - به تعبیر غربیها - است، منتها باید سعی کنیم که اصطلاح جا بیافتد.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
گام سوم
در بررسی یک نظریه
#بررسی_نظام_ارجاعات آن نظریه است.
ارجاعات یک نظریه شما را به #اندیشههای_بالادستی یک جریان رهنمون میسازد
و حجیت یا عدم حجیت یک نظریه را به اثبات میرساند.
به غیر از موارد فوق الذکر
که بسیار مهم هستند #دقت_در_سبک_زندگی_افراد یک جریان
و میزانِ تمسک به آیه ی " قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرى لِلْعالَمِينَ" (انعام - بخشی از آیه ۹۰) معیاری مهم در ارزیابی جریانهای تمدنی است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#پاسخ_به_همه_نیازهای_تمدنی از طریق کتاب و سنت ممکن است.
برای فهم #دائره_رجوع_به_دین
باید آیات و روایت مرتبط با این پرسش را بررسی نماییم
و به اصطلاح از صاحب دین در این موضوع #استنطاق و پرسش داشته باشیم.
در حوزه #گستره_دین دو دسته آیه و روایت مغتنم وجود دارد:
دسته اول روایات به ما میگوید:
علم مرتبط با همه چیز در کتاب و سنت وجود دارد
و در واقع بشر برای حل همه مشکلات و حوائج خود میتواند
به کتاب و سنت رجوع کند.
به عنوان مثال:
جناب سدیر از امام صادق علیهالسلام نقل کردهاند:
وعِندَنا واللّهِ عِلمُ الكِتابِ كُلُّهُ
(کتاب کافی/جلد ۱).
همچنین جناب مرازم بن حکیم از امام صادق علیهالسلام نقل کردهاند:
إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى أنزَلَ فِي القُرآنِ تِبيانَ كُلِّ شَيءٍ
حَتّى وَاللَّهِ ما تَرَكَ اللَّهُ شَيئاً يَحتاجُ إلَيهِ العِبادُ.
(کتاب کافی شریف/جلد ۱)
برخی به دلالت این دسته از آیات و روایات اشکال کرده و گفتهاند:
این روایات بر این دلالت ندارد که ما به این نوع از علم دسترسی داریم؛
بلکه فقط به این مطلب دلالت دارد که این علم در کتاب و سنت وجود دارد
و در واقع #تا_زمان_ظهور_امام علیهالسلام دسترسی به این علم تام، برای انسان میسور نیست!!!
اگر چه این استدلال را مخدوش میدانیم؛
ولی باید توجه کرد که برخی دیگر از روایات با صراحت بیشتری دسترسی به این علم را در زمان حاضر ممکن دانستهاند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#پاسخ_به_همه_نیازهای_تمدنی از طریق کتاب و سنت ممکن است.
در دسته دوم روایات در حوزه گستره دین بر دسترسی به علم امام در همه شرایط تاکید شده است.
به عنوان مثال جناب #کمیل از امیرالمومنین علیهالسلام نقل کردهاند: ما مِن عِلمٍ إلاّ و أنا أفتَحُهُ...
(بشارة المصطفي).
همچنین جناب ایوب ابن حر از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند: كُلُّ شَيءٍ مَردودٌ إلَى الكِتابِ وَالسُّنَّةِ ، وكُلُّ حَديثٍ لا يُوافِقُ كِتابَ اللَّهِ فَهُوَ زُخرُفٌ (کافی - جلد ۱)
👌به عبارت بهتر در دسته دوم از آیات و روایات به افتتاح همه علوم برای بشر توسط امام (در دسترس بودن همه علوم وحی) و ضرورت رجوع به این علوم برای جلوگیری از مزخرف گویی تصریح شده است.
👌در مباحثات عمیق فقه البیان نحوه تدبر و درایه در آیات و روایات را بحث کرده ایم. به زودی نشست تخصصی طبقه بندی فقهی علوم و ارتباط آن با گستره دین را برگزار خواهیم نمود.
#نظام_سازی_فقهی
#طبقه_بندی_فقهی_علوم
#سؤالت_را_از_امام_بپرس
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#جمع_ابتدایی_ادله؛ #نقطه_آغاز_فقه_نظام
یکی از افقهای جذاب فقاهت،
فهمِ مفهومِ " #جمع_دلالی " میانِ مجموعهای از آیات و روایات است.
به عبارت بهتر اگر بتوانیم مفهوم جمع را از مقام تعارض و تزاحم به مقامِ جمع ابتدائی توسعه دهیم؛
سرچشمههای جدیدی از #عقلانیت_کاربردی_وحی در قلبِ طلبه متولد میشود!
تحقق ایده جمع ابتدایی،
وابسته به #کشف_ساختارهای_جمع
از منابع اولیه دینی
و عبور از ایده #جمع_عقلائی_و_عرفی است.
در جمع به روش عقلائی،
طلبه از هر ساختارِ بیانی
حتی ساختار ماتریس Swot
برای جمع میان آیات و روایات استفاده میکند؛
ولی در نظریه اصولی جمع ابتدائی،
ساختار جمع از امام علیهالسلام استنطاق میشود.
به عنوان مثال #جمع_ادله_در_ساختار_مُکث (ثبت، تحلیل و پردازش)،
نوعی جمع ابتدایی دارای حجیت است
و از ساختار سه بخشی این نوع از جمع میتوانیم
برای کشفِ جمع دلالی مجموعههایی از روایات و آیات بهره ببریم.
همچنین با استفاده #جمع_ادله_در_ساختار_منزلت
(امر و جایگاه امر و تبیین نسبت منزلتها)،
برای جمع ابتدایی مجموعهای از آیات و روایات استفاده میشود.
این نوع از جمع مسیری قابل تفاهم برای نظامسازی عینی را
مبتنی بر ساختار منزلتها تبیین میکند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
در #قواعد_اصولی_فقه_البیان
۹ گونه جمع ابتدایی میان ادله پیشنهاد شده؛ که ثمره آن، #کشف_عقلانیت_فقه در حوزه نظامسازی است.
جمع در ساختار ظرفیت،
جمع در ساختار تأمل،
جمع در ساختار مُکث،
جمع در ساختار مقایسه،
جمع در ساختار رفق،
جمع در ساختار منزلت،
جمع در ساختار انفتاح،
جمع در ساختار سیاق
جمع در ساختار کَمّ،
الگوهای پیشنهادی جمع ابتدایی ادله در مدرسه تمدنی بینات محسوب میشوند!
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir