eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
288 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
عزیزانی که درخواست نصب لوح پژوهشی «جواهر» در مدارس ، مؤسسات یا مراکز مرتبط را دارند یا مایل به معرفی چنین مکانهایی هستند به مدیر کانال اطلاع دهند.👈 @Pazhuhesh_Aleyasin
🔹 بحمدالله جلسه «هم اندیشی»، روز چهارشنبه در فضایی بسیار صمیمی برگزار شد. 🔸 به دلیل فرصت کم و تعاملی بودن جلسه، بیش از 90 درصد مطالب، مجال طرح نیافتند و همین، نیاز به ادامه چنین جلساتی را نمایان می سازد که در نظرات بعضی از شرکت کنندگان محترم هم اشاره شده است. ✅ عمده نکات مطرح شده در این نشست: 1️⃣ لزوم ترسیم نقشه و درختواره سیر پژوهشی 4-5 ساله از سوی متولیان مدرسه 2️⃣ استفاده از اساتید تراز در هر یک از موضوعات در عین غافل نشدن از اساتید دیگر؛ به منظور استمرار چرخه تربیت اساتید تراز 3️⃣ فرصت کم طلاب و دغدغه های فراوان و برنامه های متراکم آموزشی، پژوهشی، رشدی و... 4️⃣ ضرورت تبیین هدف از برگزاری نشست های علمی 5️⃣ چگونگی بررسی و انتخاب موضوعات نشست های علمی 6️⃣ ادامه دار بودن موضوعات بهتر است یا تنوع آن؟ 7️⃣ ضرورت توجه طلاب به وظایف خود ( نسبت به آشنا شدن با موضوع و استاد مدعو) در کنار وظیفه معاونت نسبت به تبیین بهتر تناسب برنامه ها با اهداف طلبگی 🔷🔸🔹🔶🔹🔸🔷
🙏 با تشکر از همه دوستانی که به شکلهای گوناگون، معاونت پژوهش را در انجام وظایف یاری می نمایند، بدینوسیله عزیزانی که بعضی از مسئولیتهای اجرایی این معاونت را به عهده گرفته اند معرفی می شوند: ♦️لوح «جواهر»: الف:هیأت تحریریه بخش اصول: آقای محمد موسی زاده بخش فقه: آقای میثاق احمدی نژاد نکات ناب (فلسفه، کلام، رجال و...): آقای سیدمرتضی افتخار افضلی بخش احکام: آقای مهدی رستمی بخش اخلاق: آقای حسین کریمی ب: ویراستاری: آقای حمیدرضا سپهر ج: طراحی: آقای روح الله پوررحیم د: پشتیبانی: آقای سیدمیثم علوی ♦️کتابخانه: آقای مهدی جعفرپور ♦️ بازدیدهای پژوهشی: آقای رضا عظیم زاده ♦️آموزشهای پژوهشی: آقایان: علی رحمانیان مجتبی رحمانیان ♦️ و تشکر ویژه از آقای محمدحسین دلاوری که با فعالیت های انگیزشی، طلاب گرانقدر را تشویق به همکاری می نمایند. 👌 ان شاءالله همه دوستان در امور مربوط، به این عزیزان مراجعه و همکاری و هماهنگی لازم را مبذول فرمایند. 🤝 معاونت پژوهش، آماده هرگونه همکاری در زمینه های «اجرایی»، «فکری»، «علمی» و «انگیزشی» است. 🌷💐🍀🌸🌺🌷
2️⃣4️⃣ 8️⃣ ❇️ اصلاح چند کلمه که غلط تلفظ می شوند ◀️ طیب الله: بسیاری از مردم برای تحسین گویندگان یا خوانندگان مذهبی می گویند: طیِّب الله به کسر یاء در حالی که درست نیست چون طیَّب فعل ماضی باب تفعیل است. ضمنا این جمله مفعول می خواهد مثل انفاسکم. ◀️ غذا: غِذا به کسر غین به معنای خوراک و خوردنی است و تلفظ آن به فتح غلط مشهور است. این واژه در تداول برخی از مردم مثل اهالی شهرضا صحیح ادا می شود. 👈 نکته دیگر اینکه از بسیاری از کتب لغت استفاده می شود که غذا هم بر خوردنی و هم نوشیدنی اطلاق می شود. ◀️ فناء: فَنا به فتح فاء به معنای از بین رفتن و نابودی است. فِنا به معنای پیشگاه، آستانه، زمین جلوی خانه و کناره های آن است. در زیارت عاشورا حلت بفنائک به کسر فاء و به معنای آستانه و پیشگاه است. 📚 برگرفته از کتاب فرهنگ غلط های رایج 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
3️⃣4️⃣ 8️⃣ ❇️ یک سؤال: چه گروه از راویان در منابع رجالی شیعه توثیق و یا تضعیف شده اند؟ آیا می توانیم در منابع رجالی یک ویژگی مشترك سواي راوي بودن پیدا کنیم که هم راوي تضعیف شده و هم راوي توثیق شده دارد؟ ⬅️ موضوع حکم رجالی نزد پیشینیان حدیثی شیعی، صاحب اثر مکتوب حدیثی بودن است. به عبارتی ویژگی مشترك راویان توصیف شده این است که این راویان در منابع رجالی همگی صاحب اثر هستند. 👈 احمد بن محمد بن حسن بن ولید چه فرقی با احمد بن محمد بن خالد دارد که اولی اصلاً اسمش در کتابهاي رجالی نیامده ولی درباره دومی به تفصیل گفتگو میکنند؟ و این دو نفر چه فرقی با محمد بن اسماعیل نیشابوري دارند که اسمش در کتابهاي رجالی آمده ولی توثیق و تضعیف نمی شود؟ 🔍 واقعیت عینی و مشهود این است که یک نکته و عنصر مشترك بین راویان توثیق و تضعیف شده این است که داراي یک اثر مکتوب حدیثی هستند. 👈 توضیح ادعا با مثال: زراره از امام صادق (ع) روایت گرفته و روایاتش را هم در قالب یک کتاب آورده است. جمیل بن دراج، شاگرد وي، به دو گونه می تواند با زراره ارتباط حدیثی برقرار کند: 1️⃣ یکی اینکه بیاید تمام کتاب زراره را بگیرد و همانطور بدون هیچ دخل و تصرفی براي نسل بعد از خودش نقل کند. به عبارتی فقط حامل و ناقل و پل ارتباطی باشد. 2️⃣ گونه دوم این است که جمیل، از کتاب زراره ده روایت برگزیند و از کتابهاي دیگر حدیثی هم گلچینی از روایات را جمع و خود اثر حدیثی نویی را تألیف کند. 🤔چه تفاوتی بین دو نقش جمیل بن دراج وجود دارد؟ 🔷 در نقش اول، جمیل فقط یک حامل و ناقل است، بدون اینکه دخل و تصرفی نماید یا دیدگاههایش را وارد سازد. بسیاري از راویان فقط داراي این نقش هستند. یعنی ناقل آثار دیگرانند. هیچ راوي که ناقل آثار دیگران است را نمی توان پیدا کرد که توثیق یا تضعیف شده باشد. 🔶 تمام راویان توثیق یا تضعیف شده شیعی آنهایی هستند که نوع حرکت حدیثیشان از نوع دوم است. درست است که از اساتیدشان گرفته اند اما با تجمیع روایات اساتید دیگر، اثر جدیدي را تحویل داده اند. یعنی جمیل بن دراج خودش صاحب یک یا چند اثر حدیثی می شود. 🔷 در کتابهاي رجالی میبینید که احمد بن محمد بن حسن بن ولید هیچ نقش تألیفی و استقلالی ندارد یا محمد بن اسماعیل در اسناد کافی هیچ نقش تألیفی ندارد. بخشی از راویان ما که در مورد آنها اطلاعاتی نداریم اینگونه هستند. یعنی ناقل آثار دیگران هستند. 👌 بنابراین کمبود اطلاعات تأثیرگذار معمولاً درباره راویانی است که صرفاً نقش وساطت و نقل آثار دیگران را دارند. 📚برگرفته از دروس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
4️⃣4️⃣ 2️⃣1️⃣ ❇️ معانى الفاظ موجود در هر زبانى به دو دسته تقسيم مى ‏شود: معانى مستقل و معانى ربطى و غير مستقل. 🔶 در ميان مفردات، اسم و ماده فعل دلالت بر معناى مستقل و حرف و هيئت فعل دلالت بر معناى غير مستقل دارد. 🔷 هيئت جمله اسميه براى ايجاد ربط ميان مبتدا و خبر و هيئت جمله فعليه براى ايجاد ربط ميان ماده و فاعل است. 🔶 جمله تامه داراى نسبت غير اندماجى و جمله ناقصه داراى نسبت اندماجى(1) است. ⬅️ (1) توضیح: نسبت اندماجی از تحلیل ذهن به دست می‌آید؛ به این صورت که ذهن مفهوم واحدی را به دو مفهوم تحلیل می‌نماید و بین آن‌ها یک نسبت درست می‌کند؛ به بیان دیگر، نسبت اندماجی، نوعی نسبت پنهان است که آشکار نمی‌گردد. 📕 شهید در حلقات فرموده: «فهیئة الجملة الناقصة تدل علی (نسبة اندماجیة) ای یندمج فیها الوصف بالموصوف علی نحو یصبح المجموع مفهوما واحدا خاصا و حصة خاصة و من اجل ذلک تکون الجملة الناقصة فی قوة الکلمة المفردة» 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
5️⃣4️⃣ 2️⃣1️⃣ ❇️ ثمره‌ی معاملات اینچنینی (اموال فکری و معنوی) که ما بگوییم این مبیع (مثل کتاب یا نرم افزار یا ....) بسیط است یا مرکب است یعنی دو معامله است یا یک معامله است در چیست؟ ◀️ اگر گفتیم یک معامله است و یک فردی از افراد آن مال کلی را خریدم، لازمه‌اش این است که من مسلط شده باشم بر آن مال، در نتیجه یکی از کارهایی که من می‌توانم با این کتاب انجام دهم مثلا تکثیر آن است چون این شیء با تمام خصوصیاتی که دارد ملک من شده است. درحالی که می‌بینیم آن‌که بین عقلاء رایج است این نیست، یعنی این اجازه را به مشتری نمی‌دهند. ◀️ اما اگر گفتیم دو معامله است و بخشی از عوض در قبال این اعیان خارجیه است بخش دیگر در مقابل اجازه‌ای است که به مشتری داده شده که از آن مالش استفاده کند، و این اجازه اجازه‌ی محدود است مثلا بگوید فقط در قالب این فرد می‌توانی از این مال استفاده کنی. 👈 شبیه این است که کسی یک شب خانه‌اش را در اختیار شما می‌گذارد، اجازه می‌دهد از این خانه‌اش استفاده بکنید، اجاره نیست اجازه است منتها برای این اجازه دادن پولی می‌گیرد نه اینکه تبرعاً باشد، می‌گوید بابت اجازه دادن یک مبلغ پول می‌گیرم، لذا می‌تواند اجازه‌اش را محدود کند. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد حیدری (11آبان 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
با توجه به تعطیلی هفته آینده به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و حضور طلاب در عرصه تبلیغ، جلسه چهارشنبه این هفته برگزار نمی شود
✅ الف: مدارس یا مراکزی که لوح جواهر، برای آنها ارسال شده است:👇👇 1. مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) -سطح 2. مدرسه کرمانی ها- سطح 3. مدرسه امام حسین (علیه السلام) - سطح 4. مدرسه آل یاسین (علیهم السلام) - مقدمات 5. مدرسه ثقلین - سطح 6. مدرسه امیرالمؤمنین (علیه السلام) - سطح 7. مدرسه علوی - مقدمات 8. مدرسه آل یاسین (علیهم السلام) - خارج 9. مدرسه حقانی - مقدمات و سطح 10. مدرسه فاطمی - مقدمات 11. مدرسه امام کاظم (علیه السلام) 12. مدرسه آیت الله بهجت ✳️ ب: مدارس یا مراکزی که در حال رایزنی با آنها هستیم:👇👇 1. جامعة الزهراء (سلام الله علیها) 2. مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) 3. مدرسه شهیدین (بهشتی و قدوسی) 4. مدرسه معصومیه 5.مدرسه آل البیت (علیهم السلام) 6. مدرسه امیرالمؤمنین (علیه السلام) ؛ ابتدای خ سمیه 7. مدرسه فقه الرضا (علیه السلام) 8. بنیاد امامت و سایر مکانهای مناسبی که شناسایی یا معرفی شود.⁧
6️⃣4️⃣ 9️⃣ ❇️ الاشتقاق: أن تجد بين اللفظين تناسبا في اللفظ والمعنى 👈 هو على ثلاثة أنواع : 1️⃣ صغير : و هو أن يكون بينهما تناسب في الحروف والترتيب، نحو : ضرب ، من : «الضّرب». 2️⃣ كبير : و هو أن يكون بينهما تناسب في اللفظ دون الترتيب ، نحو : جبذ : من : «الجذب». 3️⃣ أكبر : وهو أن يكون بينهما تناسب في المخرج دون الحروف والترتيب ، نحو : نعق، من : «النّهق». ⬅️ المراد من الاشتقاق المذكور (المعهود عندنا) اشتقاق صغير . 📚 برگرفته از کتاب مراح الارواح 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
7️⃣4️⃣ 9️⃣ ❇️ گفته شد که کمبود اطلاعات تأثیرگذار معمولاً درباره راویانی است که صرفاً نقش وساطت و نقل آثار دیگران را دارند. 👈 حال سوالی که مطرح می شود این است که مثل احمد بن محمد بن حسن بن ولید که صاحب اثر نیست، در نتیجه توثیق و تضعیف نشده، از طرفی واسطه روایی بین پدرش و شیخ مفید است و حدود سیصد، چهارصد روایت فقهی از ایشان داریم، شاید جعل حدیث کرده یا به گفته هاي پدرش چیزي را اضافه کرده و تحویل شیخ مفید داده باشد. آیا نباید توثیق یا تضعیف شود؟ آیا این گروه از راویان بی نیاز از توثیق یا تضعیف هستند؟ آیا کارهاي عقلایی براي دستیابی به وثاقت آنها وجود دارد؟ ✅ افرادي مثل مرحوم آیت الله خویی یک خط بطلانی روي این گونه افراد می کشند. 🔦 ایشان معتقد است هر راوي که در کتاب هاي رجالی توثیق شده بود یا در مقدمه کتاب هایی مثل کامل الزیارات و تفسیر قمی شاهد عبارتی داشت موثق است. 👈 توضیح اینکه مرحوم آیت الله خویی در توثیق راویان دنبال لفظ و عبارتی از یک بزرگ شیعی هستند. مادامی که عبارت نباشد کسی را توثیق نمی کنند و قائل به راهکارهاي عقلایی براي دستیابی به توثیق و تضعیف راویان نیستند) 🤔 ولی حداقل این دو سؤال مطرح است: 1️⃣ آیا این گروه، بی نیاز از توثیق و تضعیفند؟ 2️⃣ و اگر نیازمندند، راهکارهاي عقلایی براي توثیق یا تضعیف این گروه وجود دارد یا نه؟ جواب این سؤال در ادامه ارائه می شود. 📚برگرفته از دروس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
8️⃣4️⃣ 3️⃣1️⃣ ❇️ مصدر و منشأ دلالت تصورى ارتباط لغوى و وضع است. 🔶 ولی منشأ دلالت تصديقى حال متكلم است. 🔄 دلالت تصورى انتقال از تصورى به تصور ديگرى است. ⬅️ ولى مدلول دلالت تصديقى حكم است به قاصد بودن يا جدّى بودن متكلم. ✅ دلالت تصورى نسبت به هر لفظ موضوعى موجود است. ❎ اما دلالت تصديقى در همه جا موجود نيست. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣4️⃣ 3️⃣1️⃣ ❇️ در کتاب وقف بسیاری از بزرگان می‌گویند یکی از شرایط مال وقفی این است که باید عین باشد. بعد توی مسئله بعدی گفته اند وقف منفعت درست نیست. 👈 اما می‌بینیم بعضی از این بزرگان به این تعبیر عین باشد استناد می‌کنند و نتیجه می گیرند که مثلاً وقف سهام، وقف همین اختراعات و مانند آن جایز نیست و مشروعیت ندارد. چون عین خارجی نیست. 🔍 در حالیکه توجه ندارند؛ آن عین که دلیل خاص ندارد، آن عینی که گفته اند برای احتراز از منفعت است. منفعت بقاء ندارد، امروز تمام شد، فردا یک منفعت جدیدی است. معنی ندارد وقتی منفعت که آناً به آناً حادث می‌شود و تمام می‌شود را وقف کرد. 🔶 بلکه گفتن عین برای احتراز از منفعت است و باید چیزی باشد که قابلیت بقاء باشد و در عین حال از آن انتفاع ببریم. 👈 اگر ملاک‌مان این شد دیگر فرقی ندارد شیء خارجی، جسم خارجی داشته باشد یا نداشته باشد. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد حیدری (11آبان 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0⃣5️⃣ 🔟 ❇️ اصلاح چند کلمه که غلط تلفظ می شوند ◀️ کساء: این کلمه به کسر کاف به معنای پوشش ویژه است و تلفظ آن در این معنا به فتح کاف درست نیست. ◀️ محال: به فتح میم به معنای ناممکن نیست و تلفظ آن به فتح میم در این معنا غلط است، بلکه به معنای تیز هوشی و نیک اندیشی است. معنای غیر ممکن و نشدنی به ضم میم است. ◀️ وجدان: به کسر واو به چند معنا می آید 1. یافتن 2. نفس و ضمیر 3. خشم کردن 👈 اما وُجدان به ضم جمع وجید به معنای زمین هموار است. ◀️ نعنا: واژه نعنا که در تداول برای یک نوع گیاه معطر به کار می رود در اصل نعناع بوده که در استعمال فارسیان عین آن ساقط شده است. ◀️ عمّامه: این کلمه با تشدید میم و فتح عین نادرست است و عِمامه به کسر عین و بدون تشدید درست است. 📚 برگرفته از کتاب فرهنگ غلط های رایج 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
کلاسهای آموزش مهارتهای پژوهشی از سر گرفته می شود 📣📣 ♦️ با سپری شدن ایام تبلیغ و بازگشت طلاب گرانقدر، آموزش مهارتهای پژوهشی به یاری خدای متعال، با قوت و جدیت بیشتری ادامه می یابد. ⌨️ در همین راستا کلاس تایپ 10 انگشتی، چهارشنبه 14 دی ماه ساعت 18 در حسینیه مدرسه برگزار می شود. 🕕 عزیزان رأس ساعت، حضور داشته باشند.
1️⃣5️⃣ 🔟 ❇️ دو مقطع اساسی در تاریخ اعتبارسنجی احادیث شیعه 🔶 در تاریخ حدیث شیعه، دو مقطع اعتبارسنجی داریم. 1️⃣ یک مقطع قبل از حلّه و قبل از قرن هشت. 2️⃣ و یک مقطع هم بعد از حوزه حله و بعد از قرن هشت است. 👈 این دو مقطع کاملاً با هم متفاوتند. ⬅️ در مقطع حله که علامه حلی بنیانگذار این نگاه بود، آنچه که باعث اعتباربخشی به احادیث یا ستاندن اعتبار از احادیث می شود، فقط راوي است. هیچ چیز غیر از راوي دخالت ندارد. می گویند احادیث یا صحیح است یا حسن یا موثق و یا ضعیف. 🔷 در این نگاه تفاوتی بین این دو نقش قائل نیستند. می گویند احمد بن محمد بن حسن بن ولید راوي است پدرش هم راوي است، فرقی نمی کند. نقش، معنا ندارد. ⬅️ اما قدما بین این دو نقش کاملاً تفکیک قائل می شدند. 👈 مثال: فرض کنید، ابن ابی عمیر از محمد بن خالد (همانکه گفته شد ضعیف است) در دو قالب روایت می گیرد. یک قالب به عنوان ناقل و یک قالب هم به عنوان گزینش کننده یعنی مؤلف اثر حدیثی مستقل. آیا ممکن است ابن ابی عمیر در قالب نقل آثار دیگران، قابل اعتماد باشد و در قالب گزینش کننده (ارائه نقل و نظر و دیدگاه) غیرقابل اعتماد باشد؟ آیا می توان بین این دو حیثیت تفکیک قائل شد؟ 📕 طبق یک اصل عقلائی، قدماي ما بین این دو نقش تفکیک قائل شده اند. خواهید دید که خیلی از ضعفاي ما، ناقل آثار قبل خودشان هستند. ✅کسانی مثل شیخ بهاء، مجلسی و از معاصرین حضرت آیت الله شبیري به این نکته توجه دارند. 📚برگرفته از دروس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣5️⃣ 4️⃣1️⃣ ❇️تعریف «کلی طبیعی»، «کلی عقلی» و «کلی منطقی» ⬅️ کلی طبیعی: کلی طبیعی همان ماهیت لا به شرط مقسمی است و منظور از ماهیت لا به شرط مقسمی ماهیتی است که هیچ نوع لحاظی در مورد آن نشده است الا این که با‌ آن ماهیت، عنوان مقسمیتش برای اقسام ماهیت ـ ماهیت به شرط شیء، ماهیت به شرط لا و ماهیت لا به شرط قسمی ـ لحاظ شده است. ⬅️ کلی عقلی: کلی عقلی همان ماهیت مجرده است به این معنا که ماهیت ملحوظ با خصوصیات خارج از ذات ماهیت و ذاتیات آن را کلی عقلی گویند، مثلا اگر مفهوم انسان به قید تجرد او از تمام آن چه ممکن است بر آن عارض شود، لحاظ گردد، کلی عقلی به منصه ظهور می ‏رسد. ⬅️ کلی منطقی: ملاحظه مفهوم کلی با قطع نظر از عروض آن بر طبیعت یا ماهیتی کلی منطقی است. جایگاه کلی منطقی عقل است زیرا عقل مفهومی که قابلیت صدق بر کثیرین دارد را لحاظ می‏کند. ⭕️👌نکته مهم: دانستن این سه تعریف در مباحث مختلف اصول سود مند است، مانند مبحث وضع و موضوع له حروف یا مبحث مشتق و مانند آن 📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد مهرکش (زید عزه) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
3️⃣5️⃣ 4️⃣1️⃣ ❇️ در معامله برای صحت یک بیع لازم است که علم به عوضین وجود داشته باشد، غرر و جهالت مبطل است باید علم به عوضین باشد. 👈 بعد در باب معاملات مطرح می‌شود علم به عوضین گاهی وقت‌ها با مشاهده است. یعنی خود مشتری می‌آید مبیع را می‌بیند، اوصافش را تشخیص می‌دهد. 👈 گاهی وقت‌ها مبیع عین موصوف است یعنی اوصافش را مشتری نمی‌تواند نگاه کند چون در دسترس نیست. اما بایع می‌آید توضیح می‌دهد مثلاً یک خودروی پراید است، سفید رنگ است و این اندازه کار کرده، و ...، می‌خواهم بفروشم اما اینجا نیست بلکه موصوف است. با اوصاف می‌آید رفع جهالت می‌کند. ⬅️ می‌گوییم مبیع موصوف، عین موصوف. می‌گوییم بیع صحیح است، چون این جهالت با وصف مرتفع می‌شود 📚 برگرفته از نشست علمی استاد احسنی (9 آذر 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت اولین جلسه آموزش تایپ 10 انگشتی ⌨️
فیلم اولین جلسه آموزش تایپ 10 انگشتی (فقط قسمتهایی که نیازمند آموزش تصویری بوده است، در این فیلم ارائه می شود)👇👇
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 5️⃣1️⃣ پانزدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع واکاوی فقهی مشاوره طلاق «مراحل شکل گیری طلاق» 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام و المسلمین مخدومی 🗓 زمان: چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ 🕐 ساعت ۱۱ حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به پانزدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد مخدومی) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/3orvd