eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
288 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
0⃣5️⃣ 🔟 ❇️ اصلاح چند کلمه که غلط تلفظ می شوند ◀️ کساء: این کلمه به کسر کاف به معنای پوشش ویژه است و تلفظ آن در این معنا به فتح کاف درست نیست. ◀️ محال: به فتح میم به معنای ناممکن نیست و تلفظ آن به فتح میم در این معنا غلط است، بلکه به معنای تیز هوشی و نیک اندیشی است. معنای غیر ممکن و نشدنی به ضم میم است. ◀️ وجدان: به کسر واو به چند معنا می آید 1. یافتن 2. نفس و ضمیر 3. خشم کردن 👈 اما وُجدان به ضم جمع وجید به معنای زمین هموار است. ◀️ نعنا: واژه نعنا که در تداول برای یک نوع گیاه معطر به کار می رود در اصل نعناع بوده که در استعمال فارسیان عین آن ساقط شده است. ◀️ عمّامه: این کلمه با تشدید میم و فتح عین نادرست است و عِمامه به کسر عین و بدون تشدید درست است. 📚 برگرفته از کتاب فرهنگ غلط های رایج 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
کلاسهای آموزش مهارتهای پژوهشی از سر گرفته می شود 📣📣 ♦️ با سپری شدن ایام تبلیغ و بازگشت طلاب گرانقدر، آموزش مهارتهای پژوهشی به یاری خدای متعال، با قوت و جدیت بیشتری ادامه می یابد. ⌨️ در همین راستا کلاس تایپ 10 انگشتی، چهارشنبه 14 دی ماه ساعت 18 در حسینیه مدرسه برگزار می شود. 🕕 عزیزان رأس ساعت، حضور داشته باشند.
1️⃣5️⃣ 🔟 ❇️ دو مقطع اساسی در تاریخ اعتبارسنجی احادیث شیعه 🔶 در تاریخ حدیث شیعه، دو مقطع اعتبارسنجی داریم. 1️⃣ یک مقطع قبل از حلّه و قبل از قرن هشت. 2️⃣ و یک مقطع هم بعد از حوزه حله و بعد از قرن هشت است. 👈 این دو مقطع کاملاً با هم متفاوتند. ⬅️ در مقطع حله که علامه حلی بنیانگذار این نگاه بود، آنچه که باعث اعتباربخشی به احادیث یا ستاندن اعتبار از احادیث می شود، فقط راوي است. هیچ چیز غیر از راوي دخالت ندارد. می گویند احادیث یا صحیح است یا حسن یا موثق و یا ضعیف. 🔷 در این نگاه تفاوتی بین این دو نقش قائل نیستند. می گویند احمد بن محمد بن حسن بن ولید راوي است پدرش هم راوي است، فرقی نمی کند. نقش، معنا ندارد. ⬅️ اما قدما بین این دو نقش کاملاً تفکیک قائل می شدند. 👈 مثال: فرض کنید، ابن ابی عمیر از محمد بن خالد (همانکه گفته شد ضعیف است) در دو قالب روایت می گیرد. یک قالب به عنوان ناقل و یک قالب هم به عنوان گزینش کننده یعنی مؤلف اثر حدیثی مستقل. آیا ممکن است ابن ابی عمیر در قالب نقل آثار دیگران، قابل اعتماد باشد و در قالب گزینش کننده (ارائه نقل و نظر و دیدگاه) غیرقابل اعتماد باشد؟ آیا می توان بین این دو حیثیت تفکیک قائل شد؟ 📕 طبق یک اصل عقلائی، قدماي ما بین این دو نقش تفکیک قائل شده اند. خواهید دید که خیلی از ضعفاي ما، ناقل آثار قبل خودشان هستند. ✅کسانی مثل شیخ بهاء، مجلسی و از معاصرین حضرت آیت الله شبیري به این نکته توجه دارند. 📚برگرفته از دروس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣5️⃣ 4️⃣1️⃣ ❇️تعریف «کلی طبیعی»، «کلی عقلی» و «کلی منطقی» ⬅️ کلی طبیعی: کلی طبیعی همان ماهیت لا به شرط مقسمی است و منظور از ماهیت لا به شرط مقسمی ماهیتی است که هیچ نوع لحاظی در مورد آن نشده است الا این که با‌ آن ماهیت، عنوان مقسمیتش برای اقسام ماهیت ـ ماهیت به شرط شیء، ماهیت به شرط لا و ماهیت لا به شرط قسمی ـ لحاظ شده است. ⬅️ کلی عقلی: کلی عقلی همان ماهیت مجرده است به این معنا که ماهیت ملحوظ با خصوصیات خارج از ذات ماهیت و ذاتیات آن را کلی عقلی گویند، مثلا اگر مفهوم انسان به قید تجرد او از تمام آن چه ممکن است بر آن عارض شود، لحاظ گردد، کلی عقلی به منصه ظهور می ‏رسد. ⬅️ کلی منطقی: ملاحظه مفهوم کلی با قطع نظر از عروض آن بر طبیعت یا ماهیتی کلی منطقی است. جایگاه کلی منطقی عقل است زیرا عقل مفهومی که قابلیت صدق بر کثیرین دارد را لحاظ می‏کند. ⭕️👌نکته مهم: دانستن این سه تعریف در مباحث مختلف اصول سود مند است، مانند مبحث وضع و موضوع له حروف یا مبحث مشتق و مانند آن 📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد مهرکش (زید عزه) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
3️⃣5️⃣ 4️⃣1️⃣ ❇️ در معامله برای صحت یک بیع لازم است که علم به عوضین وجود داشته باشد، غرر و جهالت مبطل است باید علم به عوضین باشد. 👈 بعد در باب معاملات مطرح می‌شود علم به عوضین گاهی وقت‌ها با مشاهده است. یعنی خود مشتری می‌آید مبیع را می‌بیند، اوصافش را تشخیص می‌دهد. 👈 گاهی وقت‌ها مبیع عین موصوف است یعنی اوصافش را مشتری نمی‌تواند نگاه کند چون در دسترس نیست. اما بایع می‌آید توضیح می‌دهد مثلاً یک خودروی پراید است، سفید رنگ است و این اندازه کار کرده، و ...، می‌خواهم بفروشم اما اینجا نیست بلکه موصوف است. با اوصاف می‌آید رفع جهالت می‌کند. ⬅️ می‌گوییم مبیع موصوف، عین موصوف. می‌گوییم بیع صحیح است، چون این جهالت با وصف مرتفع می‌شود 📚 برگرفته از نشست علمی استاد احسنی (9 آذر 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت اولین جلسه آموزش تایپ 10 انگشتی ⌨️
فیلم اولین جلسه آموزش تایپ 10 انگشتی (فقط قسمتهایی که نیازمند آموزش تصویری بوده است، در این فیلم ارائه می شود)👇👇
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 5️⃣1️⃣ پانزدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع واکاوی فقهی مشاوره طلاق «مراحل شکل گیری طلاق» 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام و المسلمین مخدومی 🗓 زمان: چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ 🕐 ساعت ۱۱ حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به پانزدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد مخدومی) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/3orvd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی سخنان استاد مخدومی در نشست علمی
به اطلاع پژوهشگران ارجمند می رساند:📣📣 🗓 کارگاه اصول استاد صراطی، روزهای یکشنبه ساعت 14 تا 15 در طبقه بالای مدرسه برگزار می شود. 🕑🕒
4️⃣5️⃣ 1️⃣1️⃣ ✅ [ألف الْقطع] : فَكل مَا ثَبت فِي الْوَصْل فَهُوَ ألف الْقطع، ك (أَحْمد) و (أحسن) ✅ [ألف الْوَصْل] : وَمَا لم يثبت فَهُوَ ألف الْوَصْل ك (استخرج) و (استوفى) ✅ [الْألف المجهولة] : كل ألف لإشباع الفتحة فِي الِاسْم أَو الْفِعْل فَهِيَ الْألف المجهولة، كألف (فَاعل) و (فاعول) ✅ [الْألف المحولة] : كل ألف أَصْلهَا وَاو أَو يَاء، ك (بَاعَ) و (قَالَ) فَهِيَ المحولة 🔶 وكل ألف التَّأْنِيث فَهِيَ على (فعلى) مُثَلّثَة الْفَاء، ك (طُوبَى) و (ذكرى) و (مرضى) 🔷 كل كلمة فِي آخرهَا ألف، إِن كَانَت حروفا فَيكْتب الْجَمِيع بِالْألف إِلَّا (بلَى) و (على) و (حَتَّى) وَكَذَا إِذا كَانَت مَبْنِيَّة إِلَّا (أَنى) و (مَتى) و (لَدَى) 👈 وإِن كَانَت أَسمَاء معربة زَائِدَة على الثَّلَاثَة فَصَاعِدا فَيكْتب جَمِيعهَا بِالْيَاءِ لَا غير، لِأَن الْوَاو تنْقَلب إِلَى الْيَاء فِيهَا إِلَّا فِيمَا إِذا كَانَ قبل الْألف يَاء نَحْو (الْعليا) و (الدُّنْيَا) كَرَاهَة الْجمع بَين الياءين، إِلَّا فِي نَحْو (يحيى) و (رَبِّي) علمين للْفرق 👈 وإِن كَانَت الْأَسْمَاء المعربة ثلاثية فَحِينَئِذٍ ينظر إِلَى أَصْلهَا الَّذِي انْقَلب مِنْهُ الْألف، فَإِن كَانَ يَاء فَيكْتب بِالْيَاءِ تَنْبِيها على أَصْلهَا ويعدل عَن جَوَاز إمالتها، وَإِن كَانَ واوا فَيكْتب بِالْألف ك (عَصا) 🔶 كل كلمة اجْتمع فِي أَولهَا همزتان وَكَانَت الْأُخْرَى سَاكِنة فلك أَن تصيرها واوا إِن كَانَت الأولى مَضْمُومَة، أَو يَاء إِن كَانَت الأولى مَكْسُورَة، أَو ألفا إِن كَانَت الأولى مَفْتُوحَة 📚 برگرفته از کتاب کلیات ابوالبقاء 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
5️⃣5️⃣ 1️⃣1️⃣ ❇️پسر شهید ثانی در کتاب «منتقی الجمان فی الاحادیث الصحاح و الحسان» بنایشان این بوده که یک دوره فقه شیعی بر اساس روایات صحیح و حسن بنویسند. تا کتاب حج که نوشتند رحلت کردند. 👈 ایشان در مقدمه کتاب (ص 2 و 14 )، مطلبی را می گویند که شیخ بهاء هم این مطلب را در کتاب مشرق الشمسین، (چاپ بنیاد پژوهشهاي آستان قدس رضوي، صفحه 26 ) گفته اند. و آن اینکه وقتی می خواهند شروع کنند به تعریف اصطلاحات صحیح، حسن، موثق و ضعیف، یک حقیقت را بازگو می کننند که: پیشینیان ما (قبل از علامه حلی) لا علم لهم بهذا الاصطلاح لإستغنائهم بکثرة القرائن الدالۀ علی صدق الخبر. زیرا آنها براي اعتبارسنجی خبر نیازي به این اصطلاحات نداشته اند. نقش اصلی در حکم به اعتبار یا عدم اعتبار خبر در نزد دانشمندان رجالی قبل از قرن هشت، وجود قرائن فراوانی است که صدور حدیث را از معصوم مطمئن می کرد. 👈 شیخ بهایی می گوید هر کسی عبارات متقدمین را بررسی کند میبیند که آنها اصلاً صحیح، حسن، موثق و ضعیف به این معناي امروزي نداشته اند. ⬅️ بنابراین کلینی روایاتی را که در کافی نقل کرده طبق بیان شیخ بهائی و حسن بن زین الدین، روایاتی است که قرائن اطمینان بخش به صدورشان بوده است. هرچند قرائن را در کتاب وارد نکرده و فقط ذوالقرینه را آورده چون خودش مطمئن بوده است. 🔷 حال اگر ما می خواهیم به کتاب کافی مراجعه کنیم، قرائن اعتبار را در دست نداریم. به بیانی دیگر کلینی این مجموعه را از قرائن اطمینان بخش خود جدا کرده و قرائن از ما فوت شده. لذا ما باید خود ابداع یک فرایند نوین اعتبارسنجی کنیم. 🔶 متأخرین رجالی یک فرایند نوین اعتبارسنجی طراحی کردند که بر خلاف فرایند قبلی که تکیه گاه اصلی آن قرائن عقلایی بود و راوي هم یک قرینه بود، در فرایند جدید همه قرائن، راوي شد. 🔦 نگاه قبل از حوزه حله، نگاه قرینه محوري و جمع آوري قرائن بر اعتبار خبر است و نگاه متأخرین، نگاه راوي محوري است. 📚برگرفته از دروس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
لوح پژوهشی «جواهر» به ایستگاه سیزدهم رسید 📣📣 همزمان با ایام بزرگداشت میلاد حضرت صدیقه طاهره؛ فاطمه زهرا (سلام الله علیها) سیزدهمین شماره لوح پژوهشی جواهر منتشر شد. عناوین مطالب این شماره که به کوشش هیأت تحریریه منتخب از میان طلاب، تهیه و تنظیم شده، به شرح زیر است: ✳️ جایگاه شناسی عقل از منظر شهید صدر ✳️ معنای افتراق مسقط خیار مجلس ✳️رعایت ترتیب در غسل ✳️بررسی سندی نامه 31 نهج البلاغه ✳️حکایتی از شهید قدوسی 🌷🌺🌸💐🌷🌺🌸💐🌷
شماره سیزدهم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت عالی) 👇👇 و کیفیت متوسط 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
2⃣✅خبر خوب دوم 🌹مژده مژده🌹 📣قابل توجه طلاب مدرسه فقهی ثقلین‼️ با عنایت آقا امام زمان (عج) و حضرت معصومه(س) وهمینطور تلاش طلاب مدرسه، اولین جلد از کتاب «سراج الفقاهة» همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا (س) به چاپ رسیده و ان شاالله فردا سه شنبه با حضور حاج آقا حقانی و استاد لیاقتی و مدیریت و معاونین مدرسه همراه با پذیرایی شیرینی، رونمایی خواهد شد. ❇️لذا خواهشمند است مراسم رونمایی از این کتاب حضور داشته باشید. ⚠️توجه داشته باشید که مراسم رونمایی از این کتاب، بعد از جلسه انس استاد لیاقتی (ساعت ۱۱) برگزار خواهد شد. *کتاب سراج الفقاهة: مجموعه مقالات و تقریرات فقهی و اصولی طلاب مدرسه فقهی ثقلین. لینک کانال پژوهش ثقلین: https://eitaa.com/joinchat/3547726036C1630bada89
6️⃣5️⃣ 5️⃣1️⃣ ❇️ دلالت لفظ بر معناى موضوع له كه براساس علاقه لغوى است، دلالت تصورى ناميده مى ‏شود. 🔷 اراده و قصدى كه در نفس متكلم است، «اراده استعماليه» و غرض اساسى متكلم از كلام خويش «اراده جدّيه» ناميده مى ‏شود. دلالت حال متكلم بر اين دو امر «دلالت تصديقى» خوانده مى ‏شود. 🔶 در كلام هازل دلالت تصديقى اوليه موجود است، ولى دلالت تصديقى ثانويه موجود نيست. 🔦 جمله خبرى و جمله انشائى، حتى اگر به لفظ واحد ادا شود، در مدلول تصورى اختلاف دارند؛ علاوه بر آنكه در مدلول تصديقى اختلاف دارند. 📕 زيرا هيئت موجود در جمله خبرى براى معنايى وضع شده كه غير از معنايى است كه براى هيئت موجود در جمله انشائى است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)