eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
288 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
بازنگریِ حجیت ذاتی قطع.pdf
1.15M
جهت مطالعه و آمادگی طلاب برای جلسه ارائه و نقد علمی روز چهارشنبه
4️⃣6️⃣ 7️⃣1️⃣ ❇️ عناصر لغوى دخيل در استنباط حكم شرعى دو دسته هستند: عناصر مشترك و عناصر خاص. 👈 علم اصول عهده ‏دار بحث از عناصر مشترك است. 🔷 صيغه امر براى معناى وجوب وضع شده است. يعنى هيئت فعل امر دلالت مى ‏كند بر نسبت ارساليه كه ناشى از شوق شديد باشد. 🔶 استعمال صيغه امر در معناى استحباب مجاز است؛ چون معناى استحباب معناى متبادر نيست. 🔷 صيغه نهى براى معناى حرمت وضع شده است. يعنى هيئت فعل نهى دلالت مى ‏كند بر نسبت امساكيه كه ناشى از كراهت شديد باشد. 🔶 استعمال صيغه نهى در معناى كراهت مجاز است؛ چون معناى كراهت معناى متبادر نيست. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به نشست ارائه و نقد علمی (آقای موسی زاده و استاد فدایی) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/w2dmr
فایل صوتی نشست ارائه و نقد علمی ـ چهارشنبه 12 بهمن 1401👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
5️⃣6️⃣ 7️⃣1️⃣ ❇️ در خیار رؤیت می‌گوییم اگر آن مبیعی که تحویل داده شد و با رؤیت دیدیم آن اوصافی که بیان شده بود در آن وجود ندارد در اینجا مرحوم شیخ تفکیک و تفصیل قائل می‌شود. 👈 ایشان می فرماید: اگر این تفاوت بین مبیع موصوف و مبیع موجود، تفاوت در وصف مقوم باشد معامله باطل است. 👈 ولی اگر تفاوت‌شان در وصف غیرمقوم باشد معامله صحیح است. اما خیار ایجاد می‌شود. ⬅️ مثلاً یک عبدی دارد با این خصوصیات مثلاً سنش این قدر است و چنین اوصاف و چنین ویژگی‌هایی، بعد مشخص شود این عبد ندارد بلکه یک حیوان وحشی دارد و اصلاً این عبد نیست، این جا می‌گوییم بیع باطل است، چون درست است این مبیع موجود با مبیع موصوف از نظر حیوان بودن مشترک هستند اما در وصف مقوم که مثلاً ناطق بودن باشد با هم متفاوت هستند و این معامله باطل است. ⬅️ اما اگر مثلاً بعداً توی وصف غیرمقوم تفاوت وجود داشته باشد، بعداً معلوم بشود مثلاً این خودرو تصادفی است و رنگ خورده، در حالیکه مدعی بی رنگ بودن خودرو بوده این جا وصف غیرمقوم است، یعنی این خوردو از نظر عرفی همان است که او توضیح داده فقط یک ویژگی‌ را نگفته بلکه اشتباه و دروغ گفته. 👈 این جا خیار ایجاد می‌شود. این را در حقوق فرانسه به اشتباه تعبیر می‌کنند. 🔄 البته اگر فرض کنید اشتباه در غرض باشد، مثلاً فرض کنید یک نفر به خیال این که الان صد میلیون به خاطر جراحی پسرش نیاز دارد برود ماشین را بفروشد بعداً معلوم شود صد میلیون لازم ندارد این جا هیچ اتفاقی نمی‌افتد، معامله صحیح است، خیار هم وجود ندارد. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد احسنی (9 آذر 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
نظر سنجی جلسه ارائه و نقد علمی.xlsx
11.3K
نظرات دوستان درباره نشست ارائه و نقد علمی
6️⃣6️⃣ 4️⃣1️⃣ ❇️ اصلاح چند کلمه که غلط تلفظ می شوند ⬅️ ناجی و منجی: نجی ینجو ناجی ثلاثی مجرد است و لازم استعمال می شود بنابراین نجا یعنی نجات یافت و ناجی یعنی نجات یافته نه نجات دهنده. وقتی به باب افعال و تفعیل برود متعدی است. (نجات دهنده) ⬅️ سکینه: سکینه هم وزن سفینه چند معنا دارد: 1. مهابت و وقار 2. رحمت و .... 👈 ولی نام دختر امام حسین علیه السلام سُکینه است. ⬅️ توصیف و تدفین: کلمه وصف و دفن هر دو متعدی هستند و هیچکدام به باب تفعیل نرفته اند لذا استعمال توصیف و تدفین اشتباه است. ⬅️ لا مَحالة: به معنای ناچار و ناگزیر است و به فتح میم صحیح است نه ضم آن. 📚 برگرفته از کتاب فرهنگ غلط های رایج 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
7️⃣6️⃣ 4️⃣1️⃣ ❇️ از دیباچه کتاب شریف کافی معلوم می شود انگیزه مرحوم کلینی از نگارش کتابش، اجابت درخواست شخصی است که به خاطر نداشتنِ افراد و نیز توان علمی لازم و نیز عدم دسترسی به عالم مورد وثوق در زمینه ی علم به اختلاف در روایات، راهی به درک حقایق شریعت نداشته است. 🔷 بنابر این، مرحوم کلینی می خواهد کتابی را تألیف کند که پاسخگوی نیاز سائل مذکور به مجموعهای از معارف دینی برای انجام فرائض و کشف حقائق دین باشد. 🔶 در ادامه جناب کلینی با بر حذر داشتن افراد از تمییز به رأی در موارد اختلاف روایات، موازین رفع تعارض اخبار را برمی شمرد و در ادامه تصریح می فرماید: «خداوند متعال تألیف آنچه را در خواست کرده بودی، آسان نمود» که اشاره دارد مطالعه این کتاب، مطالب صحیح را به سهولت و بدون نیاز به اعمال نظر و اجتهاد در اختیار سائل خواهد گذاشت. 🔷 بنابر این، شخص مزبور از مرحوم کلینی تألیف کتابی را درخواست کرده است که بر اساس آثار صحیحه، معارف الهی -به معنای عامش - را روشن سازد تا برای کسب آن معارف نیاز ی به إعمال اجتهاد و استنباط نباشد؛ 🔶 چرا که سائل ابزار و توان آن را در اختیار ندارد. پس مرحوم کلینی کتابی را تالیف نموده است که وقتی خواننده به آن مراجعه می کند، می تواند معارف الهی را به سهولت و تنها با به کار بستن آنچه مرحوم کلینی در موارد تعارض فرموده دریابد. 👈 ادامه دارد .... 📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
8️⃣6️⃣ 8️⃣1️⃣ ❇️علامت های حقیقت و مجاز 🔷 یکی از علامت های حقیقت و مجاز تبادر است که در این زمینه توضیح داده می‌شود 👈تبادر به صورت برهان «انی» نشان می‏دهد که فلان لفظ برای فلان معنا وضع شده است. شرط تبادر این است که پیشی گرفتن معنا به ذهن خالی از هر گونه معونه خارجی و قرینه حالیه و مقالیه باشد و الا علامت وضع حقیقی نخواهد بود. 🔦 توضیح برهان انی 👈منظور از برهان انی آن است که تبادر به نحو کاشفیت علت از معلول خود دلالت بر حقیقت معنا برای کلمه می‏کند. به عبارت دیگر سبقت گرفتن معنا به ذهن یکی از معالیل و حوادثی است که به وسیله آن معنای حقیقی فهمیده می‏شود، لذا لازم است علت سبفت گرفتن معنا به ذهن دانسته شود. 👈این علت از سه حال خارج نیست، یا بین لفظ و معنا رابطه ذاتی است یا قرینه‏ ای وجود دارد یا رابطه بین آن دو وضع است، اما مورد اول غیر معقول است چون رابطه بین لفظ و معنی ذاتی و عقلی نیست (البته نگارنده معتقد است منظور از ذاتی بودن لفظ و معنا، معنائی نیست که اصولیون می‌فرمایند که در محل خود تبیین نموده است). ‌مورد دوم نیز منتفی است چون فرض در تبادر این است که قرینه‏ ای مطرح نباشد و تبادر از حاق لفظ صورت گیرد، در نتیجه علت تبادر همان مورد سوم یعنی وضع است. ❎ (البته مناقشاتی در این بحث آمده است) 📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد مهرکش (زید عزه) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣6️⃣ 8️⃣1️⃣ ❇️ معناشناسی و مفهوم اشتباه 🔷 اشتباه نمایش نادرست واقعیت در ذهن است. یعنی من واقعیت را یک چیزی تصور می‌کردم، در حالی که در واقع آن شیء خارجی، آن چیزی که من تصور کردم نبود. 👈 مثلاً یک نفری با ظاهر متناسب با انسان متشخص و پولدار و خودروی شاسی‌بلند می‌آید خواستگاری یک دختری، این دختر تصور می‌کند که این مرد عجب آدم ثروتمند و جایگاه‌دار و مقام‌داری است با او ازدواج می‌کند بعداً معلوم می‌شود همه این‌هایی که آورده، قرضی بوده. حالا این ازدواجی که انجام دادند به خاطر این اشتباه در تصور، آیا این ازدواج ازدواج درستی است؟ 👈 یا مثال دیگر یک شخصی یک جنسی را می‌خرد به این عنوان که این جنس عتیقه است، بعداً معلوم می‌شود که این جنس عتیقه نیست، این معامله صحیح است یا باطل؟ 👈 مثال دیگر فردی می‌رود جنسی می‌خرد با این وصف که این پارچه‌ خصوصیتش این است که آب نمی‌رود. اما بعداً می بیند چنین نیست. این معامله صحیح است یا باطل؟ خیار است یا عدم خیار؟ 🔶 این مباحث در حقوق مطرح است و در قانون هم در مورد آن صحبت شده با عنوان بحث اشتباه قراردادی . 📕 در حقوق فرانسه با این عنوان مطرح است، در بحث فقه ما هم در جای جای مباحث فقهی این بحث مطرح است ولی با این عنوان طرح نشده. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد احسنی (9 آذر 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 6️⃣1️⃣ شانزدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع نظریه تاریخی چگونگی تشکیل جامعه شیعی توسط اهل بیت (علیهم السلام) 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام و المسلمین لیاقتی 🗓 زمان: چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ 🕐 ساعت ۱۱ حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به شانزدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد لیاقتی) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/x40y3
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت نشست علمی استاد لیاقتی
0⃣7️⃣ 5️⃣1️⃣ ❇️ الْأَبَد: الدَّهْر، والدائم، وَالْقَدِيم، والأزلي 🔶 والأبد والأمد: متقاربان لَكِن الْأَبَد عبارَة عَن مُدَّة الزَّمَان ألتي لَيْسَ لَهَا حد مَحْدُود، وَلَا يتَقَيَّد فَلَا يُقَال: (أَبَد كَذَا) 🔷 والأمد: مُدَّة لَهَا حد مَجْهُول إِذا أطلق، وَقد ينْحَصر فَيُقَال: (أمد كَذَا) كَمَا يُقَال: (زمَان كَذَا) 👈 أبدا (مُنْكرا) يكون للتَّأْكِيد فِي الزَّمَان الْآتِي نفيا وإثباتا لَا لدوامه واستمراره فَصَارَ ك(قطّ) و (الْبَتَّةَ) فِي تَأْكِيد الزَّمَان الْمَاضِي يُقَال: (مَا فعلت كَذَا قطّ والبتة) و (لَا أَفعلهُ أبدا) 👈 [الْأَبَد] الْمُعَرّف: للاستغراق، لِأَن اللَّام للتعريف وَهُوَ إِذا لم يكن معهودا يكون للاستغراق 🔶 قيل: الْأَبَد: لَا يثنى وَلَا يجمع، والآباد مولد، وأبد الآبدين: مَعْنَاهُ دهر الداهرين، وعصر البَاقِينَ، أَي يبقي مَا بَقِي دهر وداهر 🔷 آخر الْأَبَد: كِنَايَة عَن الْمُبَالغَة فِي التَّأْبِيد؛ وَالْمعْنَى: الْأَبَد الَّذِي هُوَ آخر الْأَوْقَات 📚 برگرفته از کتاب کلیات ابوالبقاء 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
1️⃣7️⃣ 5️⃣1️⃣ ❇️ منابع نخستین رجالی شیعه عبارت است از فهرست نجاشی فهرست شیخ طوسی رجال شیخ طوسی رجال کَشّی رجال ابن غضائري رجال برقی ❇️ تقسیم بندي منابع اولیه رجالی بر حسب نوع نگارش و پرداخت به مباحث رجالی 🔷 در یک نگاه فراگیر به همه شش کتاب مذکور، کتاب رجال میگوییم. 🔍 اما آیا این شش کتاب داراي یک روش تألیف، یک نوع پرداخت به مطالب رجالی و داراي یک غایت و نتیجه هستند یا این شش کتاب داراي سبکهاي مختلف تألیف و نگرشهاي متفاوت هستند؟ 🔦 اگر بخواهیم از لحاظ سبک نگارشی و برآیند نتیجه، نگاه کنیم این شش کتاب را می توانیم اجمالاً به چهار گروه بر حسب نوع نگارش و پرداخت آنها به مباحث رجالی تقسیم کنیم. 1️⃣ کتب فهرست نگاري 2️⃣ کتب طبقات نگاري 3️⃣ نگارش بر پایه جرح و تعدیل 4️⃣ کتب پراکنده نگاري 📚برگرفته از دروس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣7️⃣ 9️⃣1️⃣ 👈 چند نکته از حلقات ❇️ اطلاق حالت خالى بودن لفظ از جميع قيود است. 🔶 دلالت اطلاق بر عموميّت دلالت تصديقى و به قرينه حكمت است. ❇️ لفظى كه براى عموميت وضع شده است، لفظ عام ناميده مى ‏شود. 🔷 دلالت لفظ عام بر عموميت دلالت تصورى و به سبب ارتباط لغوى است. 🔶 در جمع معرّف به «ال» اختلاف است كه آيا به اطلاق عموميت را مى ‏فهماند يا به وضع؟ ❇️ در بعضى از جملات نوع ديگرى از مدلول موجود است كه آن را مدلول سلبى و يا مفهوم مى ‏گويند. 👈 مفهوم در مقابل منطوق است و به معناى مدلول التزامى در مقابل مدلول مطابقى است. 🔶 ضابطه كلى وجود مفهوم در جمله ‏اى آن است كه تقييد رجوع به حكم داشته باشد. 🔷 جمله شرطيه داراى مفهوم و جمله غائيه داراى مفهوم است. 👈 ولى جمله وصفيه داراى مفهوم نيست؛ چون وصف براى موضوع قيد است، نه براى حكم. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
نشست علمی استاد لیاقتی.docx
1.76M
متن سخنان استاد لیاقتی در نشست علمی
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 7️⃣1️⃣ هفدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع نظریه تاریخی چگونگی تشکیل جامعه شیعی توسط اهل بیت (علیهم السلام) (جلسه دوم) 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام و المسلمین لیاقتی 🗓 زمان: چهارشنبه 3 اسفند 1401 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به هفدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد لیاقتی ـ جلسه دوم) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/7k5wj
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه دوم