eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
310 دنبال‌کننده
114 عکس
2 ویدیو
50 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
مراسم رونمایی از کتاب جواهر (مجموعه مطالب منتشر شده در لوح جواهر در دو جلد) 👆👆👆👆👆
❇️ خلاصه بیانات حجه الاسلام حقانی (موسس مدرسه) در مراسم رونمایی از کتاب جواهر 🔶 ماموریت ما در مسیر حوزه تفقه است 👈 که یک مسیر آن آموزش است و یک مسیر پژوهش. 👌 تفقه های جدید با پژوهش امکان پذیر است نه آموزش. 🔷 در حقیقت هدف آموزش (بخشی از هدف آموزش) این است که کسانی برسند به توان پژوهش ◀️ مسائل حل نشده در کارهای تخصصی بسیار بیشتر از آنی است که تا الان بهش رسیده شده. ⬅️ در کتب آموزشی نیاز به تحول هستیم (تحول رو به جلو) 📜 مقدمه این تحول کارهای پژوهشی است. ✅ چند مثال برای کارهای پژوهشی که نیاز است کار شود 👈 موسوعه های فقهی و اصولی 🔦 در اصول یک کتاب مثل عروه می خواهیم 📕 موارد زیادی در فقه هست ولی در اصول نیامده 📚 در اصول بیشتر اجتهادی بحث می شود اگر یک مجموعه ای از قواعد کاربردی در اصول جمع آوری شود مناسب است که کار پژوهشی است. 👈 مثال دیگر بر اساس قواعد اصولی که در فقه به کار می رود آموزش دهیم. 📜 الان در اصول اجتهادی بررسی می شود بعد در فقه هم هر بابی (فرد به فرد) بررسی می کنیم. 🔦 ولی خوب است به این شکل باشد که قواعد که بررسی شود ذیل آن مثالهای متنوع فقهی بیاوریم. 👈 کف اجتهاد این است که اگر طلبه درس خوان باشد حدود 20 سال طول میکشد اگر بشود با پژوهش و برنامه ریزی مثلا برسانیم به 15 سال کار بزرگی است. 👈 ما دو نشریه علمی نیاز داریم در حوزه: 1️⃣ یکی اینکه قوی ترین اساتید حوزه در آن قلم بزنند. 2️⃣ یک نشریه هم نشریه آموزشی است برای کسانی که در مسیر رشد هستند. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
3️⃣0️⃣1️⃣ 3️⃣2️⃣ ✅بررسی بعضی از اشکالات به حجیت روایات کتاب کافی 🔶 مهمترین اشکالی که بنابر احتمال دوم (الآثار المعتبره) وارد شده به این شرح است: 👈 مبانی مختلفی برای معتبر دانستن یک روایت وجود دارد. برخی خبر عدل ثقه را حجت میدانند، عده ای خبر عدل امامی را، گروهی حتی قائل به حجیت خبر حسَن هستند و برخی اعم از صحیح، موثق و حسن را حجت شمرده اند. جمعی اساسا خبر ثقه را حجت نمیدانند؛ بلکه قائلند خبر باید موثوق الصدور باشد تا حجیت یابد. لذادر شرایط حجیت خبر - که به نوزده مورد می رسد - اختلاف شده است . 🔦 با توجه به اختلافات موجود در کبرای حجیت خبر واحد و معتبر و نیز عدم احراز اتحاد مبنای ما و جناب کلینی در این باب، این شبهه پیش می آید که چه بسا مبنای ایشان در تشخیص خبر معتبر، غیر از مبنای ما بوده و در نتیجه شهادت ایشان بر اعتبار روایات کتابش اثر لازم را برای ما نداشته باشد . 🔷 پاسخ به این اشکال ⬅️ مقدمه: یک کبرای اصولی با عنوان «اصالة الصحة» مطرح است که مضمون آن ،سیره عقلا بر حمل فعل غیر به صحت می باشد. ◀️ در صورتی می توانیم عمل غیر را - که برای ما موضوع اثر است - حمل بر صحت کنیم که اختلاف نظرش با ما در احکام شرعی احراز نشده باشد. اما در صورتی که اتحاد مبنای ما با وی مسجّل شود یا نسبت به آن جهل داشته باشیم، اصالة الصحة جاری می شود. 👈 مثلا در مورد امام جماعت، در صورتی که محرز نشده باشد نظرش با ما در احکام غسل تفاوت دارد، غسلش را بر صحتْ حمل نموده و می توانیم به او اقتدا کنیم. ⬅️ عقلا نظیر سیره ای که در مورد حمل فعل غیر بر صحت در باب عبادات و معاملات دارند، به سیره ی دیگری نیز در باب إخبار مُخبِر و شاهد نسبت به مصداق کبریات اختلافی ملتزم هستند. 👈 به این بیان که اگر یک کبری مورد اختلاف باشد و فردی بخواهد درباره ی یکی از صغریات آن شهادت بدهد، طبق سیره ی عقلا مادامی که تفاوت نظر وی با ما در آن کبرای اختلافی محرز نشده باشد، شهادتش حجیت دارد. 👈 مثلا وقتی بیّنه ای بر نجاست یک لباس قائم می شود، به رغم اختلافات بسیاری که در کبریات باب نجاسات وجود دارد، پذیرش شهادت او متوقف بر احراز هم مبنا بودنش با ما در این کبریات نیست. 👈 یا وقتی فردی نزد قاضی یا مرجع تقلید به عدالت دیگری شهادت می دهد، در فقه معهود نیست که ابتدائاً از او بخواهند مبنایش را در عدالت بیان کند. ✅ بنابر این، در قبول شهادت فرد به یک صغری اگر تفاوت مبنای وی با ما در کبرای آن صغری به هر نحو احراز شود، نمی توانیم شهادتش را بپذیریم؛ مگر علم پیدا کنیم که در خصوص شهادت به آن صغری، مبنای مقبول ما را رعایت کرده است. اما در صورت جهل داشتن به اختلاف مبنای وی با خود در کبری، لازم نیست درباره آن تفحص کنیم و شهادت او را به صغری می پذیریم. در حقیقت سیره بر این نیست که در این گونه موارد از شخص سؤال کنند. 📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 1️⃣2️⃣ بیست و یکمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع نظریه تاریخی چگونگی تشکیل جامعه شیعی توسط اهل بیت (علیهم السلام) (جلسه پنجم) 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام و المسلمین لیاقتی 🗓 زمان: چهارشنبه 17 خرداد 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه پنجم.MP3
14.6M
صوت نشست علمی استاد لیاقتی جلسه پنجم
4️⃣0️⃣1️⃣ 7️⃣2️⃣ ❇️تعریف حقیقت شرعیه، متشرعه، لغویه و عرفیه 👈 حقیقت شرعیه: یعنی الفاظ عبادات و معاملات از ناحیه شارع مقدس به صورت تعیینی یا تعینی در معانی خاصه وضع شده است. 👈 حقیقت متشرعه: یعنی الفاظ عبادات و معاملات در معانی خاصه در زمان شارع مقدس به صورت مجازی استعمال می‏گردید و سپس به وسیله کثرت استعمال بعد از شهادت نبی اکرم ص در معانی شرعیه حقیقت شد. 👈 حقیقت لغویه: حقیقتی است که وضع‏اش از ناحیه واضع صورت گرفته باشد، مانند وضع کلمه شجر و حجر. 👈 حقیقت عرفیه: حقیقتی است که وضع آن از ناحیه اهل عرف صورت گرفته باشد، مثل سیاره و طیاره. 📕 محقق حلی با بیانی مختصر به موارد فوق - به غیر از حقیقت متشرعه - اشاره نموده اند: «اللفظ اما أن يستفاد وضعه للمعنى بالشرع او بالوضع، و الاول هو الحقيقه الشرعيه، و الثاني: اما ان ينقل عن موضوعه لمواضعة طارئه، و هو العرفيه، او لا ينقل، و هو اللغويه». محقق حلی، معارج الاصول، صفحه 51‌. 📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد مهرکش (زید عزه) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
5️⃣0️⃣1️⃣ 7️⃣2️⃣ ❇️ مرحله سوم مرحله آشفتگی و مرحله خود نشوز ⬅️ یعنی دیگر کار به یک حدی رسیده که یک سری حقوق طرفینی این‌جا رعایت نمی‌شود. یعنی دیگر مرحله‌ای شده که کراهت نسبی به‌وجود آمده، کراهت یک طرفه حداقل به‌وجود آمده. بعد ممکن است به طرفین ضرر جدی برسد چون حقوق همدیگر مورد رعایت قرار نمی‌گیرد. 🔶 مثال‌هایی هم که می‌زنند در همین کارکردها است. 👈 مثلاً یکی از موارد این است که زن تمکین نکند. این می‌شود در کارکرد جنسی. 👈 یا ممکن است بُعد عاطفی باشد. یا ممکن است مسائل مرتبط با نفقه باشد، یعنی بُعد اقتصادی باشد. 🔷یعنی مثال‌هایی که فقهاء زدند در همین بحث حقوق و عدم رعایتش در همین دائره کارکردها است. 👈 یا مثلاً این‌جا که طلاق خلع موضوعش محقق می‌شود که کراهت باشد آیت الله شبیری زنجانی در درس خارج‌شان می فرمایند طلاق خلع و مبارات در این مرحله یعنی نشوز نمایان می‌شود. چون کراهت موضوعش تحقق پیدا کرد. 👈 یا مرحوم صاحب جواهر، ایشان می‌فرمایند که شرط اصلی در خلع و مبارات کراهت است می‌گویند کراهت حالت نفسانی که طرف نسبت به طرف مقابلش احساس انزجار دارد. در این مرحله‌ یک مقدار در شرایط خانواده مرحله خطرناکی است. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد مخدومی (21 دی 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
متن پیاده شده نشست علمی استاد لیاقتی جلسه پنجم 👆👆👆👆
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 2️⃣2️⃣ بیست و دومین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع نظریه تاریخی چگونگی تشکیل جامعه شیعی توسط اهل بیت (علیهم السلام) (جلسه ششم) 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام و المسلمین لیاقتی 🗓 زمان: چهارشنبه 24 خرداد 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
6️⃣0️⃣1️⃣ 4️⃣2️⃣ ❇️ الاستعارة هِيَ اللَّفْظ الْمُسْتَعْمل فِي غير مَا وضع لَهُ للمشابهة، وَبِهَذَا فَارَقت الْمجَاز الْمُرْسل 🔷 والأصوليون يطلقون الِاسْتِعَارَة على كل مجَاز 🔶 قالَ الرَّازِيّ: الِاسْتِعَارَة هِيَ جعلك الشَّيْء للشَّيْء للْمُبَالَغَة فِي التَّشْبِيه، وَقيل: زوّج الْمجَاز بالتشبيه فتولد بَينهمَا الِاسْتِعَارَة، وَالأَصَح أَنَّهَا مجَاز لغَوِيّ لِأَنَّهَا مَوْضُوعَة للمشبه بِهِ لَا للمشبه وَلَا لأعم مِنْهُمَا. 🔷 وقَالَ بَعضهم: حَقِيقَة الِاسْتِعَارَة أَن تستعار الْكَلِمَة من شَيْء مَعْرُوف بهَا إِلَى شَيْء لم يعرف بهَا إِظْهَارًا للخفي، وإيضاحا للظَّاهِر الَّذِي لَيْسَ بجلي، أَو لحُصُول الْمُبَالغَة، أَو لمجموع ذَلِك 👈 كمَا فِي قَوْله تَعَالَى: {وَإنَّهُ فِي أم الْكتاب} {واخفض لَهما جنَاح الذل} {وفجرنا الأَرْض عيُونا} 🔶 والاستعارة أخص من الْمجَاز، إِذْ قصد الْمُبَالغَة شَرط فِي الِاسْتِعَارَة دون الْمجَاز 🔷 ولَا يحسن الِاسْتِعَارَة إِلَّا حَيْثُ كَانَ التَّشْبِيه مقررا، وَكلما زَاد التَّشْبِيه خَفَاء زَادَت الِاسْتِعَارَة حسنا ◀️ واعْلَم أَن الِاسْتِعَارَة بِاعْتِبَار ذَاتهَا تَنْقَسِم: ⬅️ أولا: إِلَى مُصَرح بهَا، ومكنى عَنْهَا ⬅️ والمصرح بهَا تَنْقَسِم إِلَى قطيعة واحتمالية ⬅️ والقطيعة تَنْقَسِم إِلَى تخييلية وتحقيقية ⬅️ثانِيًا: إِلَى أَصْلِيَّة وتبعية ⬅️ وثالثا: إِلَى مُجَرّدَة ومرشحة 📚 برگرفته از کتاب کلیات ابوالبقاء 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه ششم.MP3
19.46M
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه ششم
متن پیاده شده نشست علمی استاد لیاقتی جلسه ششم 👇👇👇👇👇
7️⃣0️⃣1️⃣ 4️⃣2️⃣ ✅بررسی بعضی از اشکالات به حجیت روایات کتاب کافی 🔶 اشکال: در مقدمه کتاب شَریف کافی، علاوه بر عبارت «الآثار الصحیحة »از« وَ السُّنَنِ الْقَائِمَةِ الّتِي عَلَيْهَا الْعَمَلُ» یاد شده است و بیان می کند که «السُّنَن» گرچه خاص مستحبات نیست، ولی مطمئنا ناظر به این امور نیز می باشد . 👈 از طرفی در حوزه مستحبات این امکان وجود دارد که مؤلف با توجه به قاعده تسامح در ادله سنن و با استناد به احادیث من بلغ، روایات غیر ثابت الانتساب را نیز شایسته عمل بداند. ⬅️ پر واضح است که استحقاق روایت برای عمل کردن به آن، غیر از ثبوت انتسابش به معصوم می باشد و بنابر این، نمی توان گفت ایشان اخبار راجع به مستحبات را ثابت الانتساب می دانسته است. بلکه از عبارت مرحوم کلینی تنها همین مقدار به دست می آید که روایات کتاب شریف کافی در باب مستحبات را می توان ملا ک عمل قرار داد . 🔄 به عبارتی دیگر و مختصر این که شاید جناب مؤلف معتقد بوده است در باب مستحبات لزومی ندارد روایات، صحیح السند باشند و اگر روایتی صرفاً مشمول من بلغ باشد، برای ذکر آن در کافی کفایت می کند؛ بدون این که ایشان قصد داشته باشد به صدورش از معصوم برای بیان حکم واقعی (بنابر احتمال اول) و یا اعتبار آن (بنابر احتمال دوم)شهادت دهد. 🔷 پاسخ مقصود از« السُّنَنِ الْقَائِمَة»، مستحبات نمی تواند باشد؛ زیرا عطف به عبارتْ «الآثارِ الصَّحِیحَة» شده است که به قرینه عبارت قبل (وَ يَأخُذُ مِنْهُ مَنْ يُرِيدُ عِلْمَ الدِّين) مراد از آن دو، اموری است که از طریق آنها احکام شریعت و معارف دین استنباط می گردد . 👈 بنابر این، سنن قائمه نیز مانند آثار صحیحه، منبع استخراج معارف الهی، احکام شرعی و مجموعه ی علم دین است. از طرفی می دانیم که منبع استحصال علم دین، قهراً فرمایشات، افعال و تقریر اهل بیت می باشد. 🔍 لذا باید پذیرفت که مقصود از سنن قائمه - همچون آثار صحیحه - قول، فعل و تقریر معصوم می باشد، نه مستحبات؛ در غیر این صورت، عطف آن به «الآثار الصحیحة» بدون تناسب و بی ثمر خواهد بود. 📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
8️⃣0️⃣1️⃣ 8️⃣2️⃣ ❇️چند نکته از حلقات در مورد حکم 🔶 براى حكم دو گونه ثبوت است: 1️⃣ ثبوت حكم در عالم تشريع 2️⃣ ثبوت حكم نسبت به اين فرد يا آن فرد. 🔷 هر حكم مشروط در مرحله جعل و تشريع مشروط نيست، بلكه تمام شروط به مرحله فعليت حكم مربوط است. در اصطلاح مى ‏گويند مجعول مشروط است نه جعل. 🔶 موضوع حكم در اصطلاح اصولى به مجموعه امورى گويند كه فعليت حكم مجعول متوقف بر آنهاست. و قاعده اصولى آن است كه فعليت حكم متوقف بر فعليت موضوع است. 🔷 احكام شرعى ميان عالم و جاهل مشترك است. چون علم متأخر از حكم است و آنچه متأخر است در فعليت حكم دخالتى ندارد و موضوع حكم به شمار نمى ‏رود. 🔶 ارتباط موجود ميان حكم و متعلّق آن درست برعكس ارتباط موجود ميان حكم و موضوع آن است. يعنى حكم داعى به سوى موضوع نيست، ولى داعى به سوى متعلق خود است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣0️⃣1️⃣ 8️⃣2️⃣ ❇️ مرحله چهارم؛ مرحله گسستگی و امکان طلاق. 🔍 چرا امکان طلاق؟ چون از ادله این به‌دست می‌آید که تا آخرین لحظه سعی بر این است که این‌ها را برگردانند سر خانه و زندگی. مرحله گسستگی مرحله شقاق است. 🔷 نکته مهم این است که موضوع حکمین را شقاق دانسته اند نه خوف شقاق. و لو آیه خوف شقاق است، ولی سیره بین علما موضوع رجوع به حکمین را خود شقاق می‌دانند نه خوف شقاق. 👈 به همین دلیل در آیه بحث زیادی صورت گرفته. ظاهرا نظر بهتر این است که آقای شبیری می فرمایند و خوف این‌جا را با خوف توی آیه خوف نشوز دو گونه ترجمه و تبیین می‌کنند. 📜 حالا که شقاق محقق شد (و از این خوف پیدا کردند یعنی از این چیزی که محقق شده) باید هر کدام یک حَکَم از اهل خودش بیاورد. یعنی کار درون خانواده قابل حل نیست. کار می‌رسد به حکمین. ⏸ حکمین هم بنا بر روایات متعدد یا صلح برقرار می کنند یا جدایی و حالت سومی ندارد. ✅ آیه قرآن هم می‌گوید صلح. یعنی یک مقدار هر کدام از حقوقشان کوتاه بیایند 🚫 اگر هم نتوانستند اجازه بگیرند و بعد طلاق جاری کنند. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد مخدومی (21 دی 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0️⃣1️⃣1️⃣ 5️⃣2️⃣ ❇️ الِاشْتِقَاق فِي الِاصْطِلَاح: هُوَ اقتطاع فرع من أصل يَدُور فِي تصاريفه حُرُوف ذَلِك الأَصْل 🔶 قيل: هُوَ أَخذ كلمة من أُخْرَى بتغيير مَا مَعَ التناسب فِي الْمَعْنى 🔶 قيل: هُوَ رد كلمة إِلَى أُخْرَى لتناسبهما فِي اللَّفْظ وَالْمعْنَى 🔷 هوَ من أصل خَواص كَلَام الْعَرَب، فَإِنَّهُم أطبقوا على أَن التَّفْرِقَة بَين اللَّفْظ الْعَرَبِيّ والعجمي بِصِحَّة الِاشْتِقَاق ◀️ قالَ ابْن عُصْفُور: لَا يدْخل الِاشْتِقَاق فِي سِتَّة أَشْيَاء 1️⃣ الْأَسْمَاء الأعجمية: ك (اسماعيل) 2️⃣ الأصوات ك (غاق) 3️⃣ الأسماء المتوغلة فِي الْإِبْهَام ك (من) و (مَا) 4️⃣ البارزة ك (طُوبَى) اسْم للنعمة 5️⃣ اللغات المتقابلة ك (الجون) للأبيض وَالْأسود 6️⃣ الأسماء الخماسية ك (سفرجل) 📕 محال أَن يشتق الأعجمي من الْعَرَبِيّ أَو بِالْعَكْسِ، لِأَن اللُّغَات لَا تشتق الْوَاحِدَة مِنْهَا من الْأُخْرَى 👈 أركانه أَرْبَعَة: الْمُشْتَقّ والمشتق مِنْهُ والمشاركة بَينهمَا فِي الْمَعْنى والحروف، والتغيير؛ فَإِن فَقدنَا التَّغْيِير لفظا حكمنَا بالتغيير تَقْديرا؛ 👈 ثمَّ الِاشْتِقَاق ان اعْتبر فِيهِ الْحُرُوف الْأُصُول مَعَ التَّرْتِيب وموافقة الْفَرْع الأَصْل فِي الْمَعْنى فَهُوَ الصَّغِير وان اعْتبر فِيهِ الْحُرُوف الْأُصُول مَعَ عدم التَّرْتِيب فالكبير 📚 برگرفته از کتاب کلیات ابوالبقاء 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
1️⃣1️⃣1️⃣ 5️⃣2️⃣ ❇️ کتب رجالی بر حسب نوع نگارش به 4 گروه تقسیم می شود (بیان آن گذشت) 1️⃣ گروه اول بیان شد 2️⃣گروه دوم: کتب طبقات نگاري 👈 مراد از طبقه هر راوي یعنی اینکه از چه کسانی گرفته و به چه کسانی تحویل میدهد. 🔶 کتب طبقات نگاري شیعه با یک شاخص معین به بیان طبقه راوي می پردازند و آن شاخص، ارتباط راوي با یک یا چند معصوم میباشد. 🔷 در کتب طبقات شیعه هر طبقه، طبق بازه زمانی هر معصوم تعیین می شود. باب من روي عن النبی (ص)، باب من روي عن علی (ع) ... باب من روي عن حسن عسکري (ع) 👈 اگر فردي مثل جابر بن عبدالله انصاري از زمان پیامبر اکرم (ص) تا وجود مبارك امام باقر (ع) را درك کرده باشد، نامش ذیل تمام این ابواب می آید. 🔶 همه اهتمام کتب طبقات نگاري، بیان تصویر اجمالی از زمان فعالیت حدیثی راوي است، لذا اولاً و بالذات به توثیق و تضعیف راوي نمی پردازند. 👈 رجال برقی و رجال طوسی جزو کتب طبقات نگاري اند. 🔷 در رجال طوسی 10 درصد از راویان توصیف (بیان توثیق یا تضعیف) شده اند از میان راویان توصیف شده، 73 درصد صاحب اثرند و از 27 درصد بقیه هیچ رد پایی نداریم و فقط اسمشان در رجال شیخ طوسی آمده است. یعنی چه بسا اگر از 27 درصد رد پایی پیدا میشد صاحب اثر بودنشان اثبات میشد. 🔍 استاد سید جواد شبیري میفرمودند که در رجال هیچ چیز را تصادفی نبینیم و از کنار هیچ قرینه اي بی تفاوت رد نشویم. 📕 پرکاربردترین واژه براي توثیق، ثقه است و پرکاربردترین واژه براي تضعیف، ضعیف است. 👈 ممکن است در میان اصحاب پیامبر در ترجمه راویی گفته شده باشد شهد بدراً، ولی این تعبیر، مدح است و مدح توثیقی نیست. 📕 رجال برقی هم یک کتاب طبقات نگاري است. در رجال برقی مطلقاً واژه ضعیف نیامده و واژه ثقه دو مرتبه آمده برای عبیدالله بن علی الحلبی و فضیل بن محمد بن راشد؛ 🔶 تا اینجا که چهار کتاب از کتب رجالی را بررسی کردیم، میبینیم که جهت گیري عمومی توصیف راویان از نگاه رجالیان شیعه به سمت صاحبان آثار است. 🔦 در نگاه متأخرین و من تبعهم، راوي ثقه هیچ فرقی با دستگاه ضبط صدا ندارد. درست است که ویژگی هاي انسانی دارد ولی فقط ضبط می کند. این دستگاه ضبط اگر تجهیزاتش سالم باشد، هر چه ضبط کند بدون کم و کاست تحویل دیگران می دهد. ولی ضامن درستی حرفهاي گوینده نیست. 🔍 ولی خواهیم گفت که این صحیح نیست. اگر قدماي ما کسی را توثیق می کنند، اولاً توثیق شده، صاحب اثر است و اگر به یک صاحب اثر مثل کلینی میگویند ثقۀ، کلینی صدور روایات وارده در کافی از معصوم را تضمین کرده است. در غیر اینصورت راوي از نگاه رجالیون شیعه به وثاقت توصیف نمیشد. 📚برگرفته از دروس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)