eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
310 دنبال‌کننده
114 عکس
2 ویدیو
50 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
3️⃣0️⃣1️⃣ 3️⃣2️⃣ ✅بررسی بعضی از اشکالات به حجیت روایات کتاب کافی 🔶 مهمترین اشکالی که بنابر احتمال دوم (الآثار المعتبره) وارد شده به این شرح است: 👈 مبانی مختلفی برای معتبر دانستن یک روایت وجود دارد. برخی خبر عدل ثقه را حجت میدانند، عده ای خبر عدل امامی را، گروهی حتی قائل به حجیت خبر حسَن هستند و برخی اعم از صحیح، موثق و حسن را حجت شمرده اند. جمعی اساسا خبر ثقه را حجت نمیدانند؛ بلکه قائلند خبر باید موثوق الصدور باشد تا حجیت یابد. لذادر شرایط حجیت خبر - که به نوزده مورد می رسد - اختلاف شده است . 🔦 با توجه به اختلافات موجود در کبرای حجیت خبر واحد و معتبر و نیز عدم احراز اتحاد مبنای ما و جناب کلینی در این باب، این شبهه پیش می آید که چه بسا مبنای ایشان در تشخیص خبر معتبر، غیر از مبنای ما بوده و در نتیجه شهادت ایشان بر اعتبار روایات کتابش اثر لازم را برای ما نداشته باشد . 🔷 پاسخ به این اشکال ⬅️ مقدمه: یک کبرای اصولی با عنوان «اصالة الصحة» مطرح است که مضمون آن ،سیره عقلا بر حمل فعل غیر به صحت می باشد. ◀️ در صورتی می توانیم عمل غیر را - که برای ما موضوع اثر است - حمل بر صحت کنیم که اختلاف نظرش با ما در احکام شرعی احراز نشده باشد. اما در صورتی که اتحاد مبنای ما با وی مسجّل شود یا نسبت به آن جهل داشته باشیم، اصالة الصحة جاری می شود. 👈 مثلا در مورد امام جماعت، در صورتی که محرز نشده باشد نظرش با ما در احکام غسل تفاوت دارد، غسلش را بر صحتْ حمل نموده و می توانیم به او اقتدا کنیم. ⬅️ عقلا نظیر سیره ای که در مورد حمل فعل غیر بر صحت در باب عبادات و معاملات دارند، به سیره ی دیگری نیز در باب إخبار مُخبِر و شاهد نسبت به مصداق کبریات اختلافی ملتزم هستند. 👈 به این بیان که اگر یک کبری مورد اختلاف باشد و فردی بخواهد درباره ی یکی از صغریات آن شهادت بدهد، طبق سیره ی عقلا مادامی که تفاوت نظر وی با ما در آن کبرای اختلافی محرز نشده باشد، شهادتش حجیت دارد. 👈 مثلا وقتی بیّنه ای بر نجاست یک لباس قائم می شود، به رغم اختلافات بسیاری که در کبریات باب نجاسات وجود دارد، پذیرش شهادت او متوقف بر احراز هم مبنا بودنش با ما در این کبریات نیست. 👈 یا وقتی فردی نزد قاضی یا مرجع تقلید به عدالت دیگری شهادت می دهد، در فقه معهود نیست که ابتدائاً از او بخواهند مبنایش را در عدالت بیان کند. ✅ بنابر این، در قبول شهادت فرد به یک صغری اگر تفاوت مبنای وی با ما در کبرای آن صغری به هر نحو احراز شود، نمی توانیم شهادتش را بپذیریم؛ مگر علم پیدا کنیم که در خصوص شهادت به آن صغری، مبنای مقبول ما را رعایت کرده است. اما در صورت جهل داشتن به اختلاف مبنای وی با خود در کبری، لازم نیست درباره آن تفحص کنیم و شهادت او را به صغری می پذیریم. در حقیقت سیره بر این نیست که در این گونه موارد از شخص سؤال کنند. 📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 1️⃣2️⃣ بیست و یکمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع نظریه تاریخی چگونگی تشکیل جامعه شیعی توسط اهل بیت (علیهم السلام) (جلسه پنجم) 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام و المسلمین لیاقتی 🗓 زمان: چهارشنبه 17 خرداد 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه پنجم.MP3
14.6M
صوت نشست علمی استاد لیاقتی جلسه پنجم
4️⃣0️⃣1️⃣ 7️⃣2️⃣ ❇️تعریف حقیقت شرعیه، متشرعه، لغویه و عرفیه 👈 حقیقت شرعیه: یعنی الفاظ عبادات و معاملات از ناحیه شارع مقدس به صورت تعیینی یا تعینی در معانی خاصه وضع شده است. 👈 حقیقت متشرعه: یعنی الفاظ عبادات و معاملات در معانی خاصه در زمان شارع مقدس به صورت مجازی استعمال می‏گردید و سپس به وسیله کثرت استعمال بعد از شهادت نبی اکرم ص در معانی شرعیه حقیقت شد. 👈 حقیقت لغویه: حقیقتی است که وضع‏اش از ناحیه واضع صورت گرفته باشد، مانند وضع کلمه شجر و حجر. 👈 حقیقت عرفیه: حقیقتی است که وضع آن از ناحیه اهل عرف صورت گرفته باشد، مثل سیاره و طیاره. 📕 محقق حلی با بیانی مختصر به موارد فوق - به غیر از حقیقت متشرعه - اشاره نموده اند: «اللفظ اما أن يستفاد وضعه للمعنى بالشرع او بالوضع، و الاول هو الحقيقه الشرعيه، و الثاني: اما ان ينقل عن موضوعه لمواضعة طارئه، و هو العرفيه، او لا ينقل، و هو اللغويه». محقق حلی، معارج الاصول، صفحه 51‌. 📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد مهرکش (زید عزه) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
5️⃣0️⃣1️⃣ 7️⃣2️⃣ ❇️ مرحله سوم مرحله آشفتگی و مرحله خود نشوز ⬅️ یعنی دیگر کار به یک حدی رسیده که یک سری حقوق طرفینی این‌جا رعایت نمی‌شود. یعنی دیگر مرحله‌ای شده که کراهت نسبی به‌وجود آمده، کراهت یک طرفه حداقل به‌وجود آمده. بعد ممکن است به طرفین ضرر جدی برسد چون حقوق همدیگر مورد رعایت قرار نمی‌گیرد. 🔶 مثال‌هایی هم که می‌زنند در همین کارکردها است. 👈 مثلاً یکی از موارد این است که زن تمکین نکند. این می‌شود در کارکرد جنسی. 👈 یا ممکن است بُعد عاطفی باشد. یا ممکن است مسائل مرتبط با نفقه باشد، یعنی بُعد اقتصادی باشد. 🔷یعنی مثال‌هایی که فقهاء زدند در همین بحث حقوق و عدم رعایتش در همین دائره کارکردها است. 👈 یا مثلاً این‌جا که طلاق خلع موضوعش محقق می‌شود که کراهت باشد آیت الله شبیری زنجانی در درس خارج‌شان می فرمایند طلاق خلع و مبارات در این مرحله یعنی نشوز نمایان می‌شود. چون کراهت موضوعش تحقق پیدا کرد. 👈 یا مرحوم صاحب جواهر، ایشان می‌فرمایند که شرط اصلی در خلع و مبارات کراهت است می‌گویند کراهت حالت نفسانی که طرف نسبت به طرف مقابلش احساس انزجار دارد. در این مرحله‌ یک مقدار در شرایط خانواده مرحله خطرناکی است. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد مخدومی (21 دی 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
متن پیاده شده نشست علمی استاد لیاقتی جلسه پنجم 👆👆👆👆
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 2️⃣2️⃣ بیست و دومین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع نظریه تاریخی چگونگی تشکیل جامعه شیعی توسط اهل بیت (علیهم السلام) (جلسه ششم) 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام و المسلمین لیاقتی 🗓 زمان: چهارشنبه 24 خرداد 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
6️⃣0️⃣1️⃣ 4️⃣2️⃣ ❇️ الاستعارة هِيَ اللَّفْظ الْمُسْتَعْمل فِي غير مَا وضع لَهُ للمشابهة، وَبِهَذَا فَارَقت الْمجَاز الْمُرْسل 🔷 والأصوليون يطلقون الِاسْتِعَارَة على كل مجَاز 🔶 قالَ الرَّازِيّ: الِاسْتِعَارَة هِيَ جعلك الشَّيْء للشَّيْء للْمُبَالَغَة فِي التَّشْبِيه، وَقيل: زوّج الْمجَاز بالتشبيه فتولد بَينهمَا الِاسْتِعَارَة، وَالأَصَح أَنَّهَا مجَاز لغَوِيّ لِأَنَّهَا مَوْضُوعَة للمشبه بِهِ لَا للمشبه وَلَا لأعم مِنْهُمَا. 🔷 وقَالَ بَعضهم: حَقِيقَة الِاسْتِعَارَة أَن تستعار الْكَلِمَة من شَيْء مَعْرُوف بهَا إِلَى شَيْء لم يعرف بهَا إِظْهَارًا للخفي، وإيضاحا للظَّاهِر الَّذِي لَيْسَ بجلي، أَو لحُصُول الْمُبَالغَة، أَو لمجموع ذَلِك 👈 كمَا فِي قَوْله تَعَالَى: {وَإنَّهُ فِي أم الْكتاب} {واخفض لَهما جنَاح الذل} {وفجرنا الأَرْض عيُونا} 🔶 والاستعارة أخص من الْمجَاز، إِذْ قصد الْمُبَالغَة شَرط فِي الِاسْتِعَارَة دون الْمجَاز 🔷 ولَا يحسن الِاسْتِعَارَة إِلَّا حَيْثُ كَانَ التَّشْبِيه مقررا، وَكلما زَاد التَّشْبِيه خَفَاء زَادَت الِاسْتِعَارَة حسنا ◀️ واعْلَم أَن الِاسْتِعَارَة بِاعْتِبَار ذَاتهَا تَنْقَسِم: ⬅️ أولا: إِلَى مُصَرح بهَا، ومكنى عَنْهَا ⬅️ والمصرح بهَا تَنْقَسِم إِلَى قطيعة واحتمالية ⬅️ والقطيعة تَنْقَسِم إِلَى تخييلية وتحقيقية ⬅️ثانِيًا: إِلَى أَصْلِيَّة وتبعية ⬅️ وثالثا: إِلَى مُجَرّدَة ومرشحة 📚 برگرفته از کتاب کلیات ابوالبقاء 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه ششم.MP3
19.46M
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه ششم
متن پیاده شده نشست علمی استاد لیاقتی جلسه ششم 👇👇👇👇👇
7️⃣0️⃣1️⃣ 4️⃣2️⃣ ✅بررسی بعضی از اشکالات به حجیت روایات کتاب کافی 🔶 اشکال: در مقدمه کتاب شَریف کافی، علاوه بر عبارت «الآثار الصحیحة »از« وَ السُّنَنِ الْقَائِمَةِ الّتِي عَلَيْهَا الْعَمَلُ» یاد شده است و بیان می کند که «السُّنَن» گرچه خاص مستحبات نیست، ولی مطمئنا ناظر به این امور نیز می باشد . 👈 از طرفی در حوزه مستحبات این امکان وجود دارد که مؤلف با توجه به قاعده تسامح در ادله سنن و با استناد به احادیث من بلغ، روایات غیر ثابت الانتساب را نیز شایسته عمل بداند. ⬅️ پر واضح است که استحقاق روایت برای عمل کردن به آن، غیر از ثبوت انتسابش به معصوم می باشد و بنابر این، نمی توان گفت ایشان اخبار راجع به مستحبات را ثابت الانتساب می دانسته است. بلکه از عبارت مرحوم کلینی تنها همین مقدار به دست می آید که روایات کتاب شریف کافی در باب مستحبات را می توان ملا ک عمل قرار داد . 🔄 به عبارتی دیگر و مختصر این که شاید جناب مؤلف معتقد بوده است در باب مستحبات لزومی ندارد روایات، صحیح السند باشند و اگر روایتی صرفاً مشمول من بلغ باشد، برای ذکر آن در کافی کفایت می کند؛ بدون این که ایشان قصد داشته باشد به صدورش از معصوم برای بیان حکم واقعی (بنابر احتمال اول) و یا اعتبار آن (بنابر احتمال دوم)شهادت دهد. 🔷 پاسخ مقصود از« السُّنَنِ الْقَائِمَة»، مستحبات نمی تواند باشد؛ زیرا عطف به عبارتْ «الآثارِ الصَّحِیحَة» شده است که به قرینه عبارت قبل (وَ يَأخُذُ مِنْهُ مَنْ يُرِيدُ عِلْمَ الدِّين) مراد از آن دو، اموری است که از طریق آنها احکام شریعت و معارف دین استنباط می گردد . 👈 بنابر این، سنن قائمه نیز مانند آثار صحیحه، منبع استخراج معارف الهی، احکام شرعی و مجموعه ی علم دین است. از طرفی می دانیم که منبع استحصال علم دین، قهراً فرمایشات، افعال و تقریر اهل بیت می باشد. 🔍 لذا باید پذیرفت که مقصود از سنن قائمه - همچون آثار صحیحه - قول، فعل و تقریر معصوم می باشد، نه مستحبات؛ در غیر این صورت، عطف آن به «الآثار الصحیحة» بدون تناسب و بی ثمر خواهد بود. 📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
8️⃣0️⃣1️⃣ 8️⃣2️⃣ ❇️چند نکته از حلقات در مورد حکم 🔶 براى حكم دو گونه ثبوت است: 1️⃣ ثبوت حكم در عالم تشريع 2️⃣ ثبوت حكم نسبت به اين فرد يا آن فرد. 🔷 هر حكم مشروط در مرحله جعل و تشريع مشروط نيست، بلكه تمام شروط به مرحله فعليت حكم مربوط است. در اصطلاح مى ‏گويند مجعول مشروط است نه جعل. 🔶 موضوع حكم در اصطلاح اصولى به مجموعه امورى گويند كه فعليت حكم مجعول متوقف بر آنهاست. و قاعده اصولى آن است كه فعليت حكم متوقف بر فعليت موضوع است. 🔷 احكام شرعى ميان عالم و جاهل مشترك است. چون علم متأخر از حكم است و آنچه متأخر است در فعليت حكم دخالتى ندارد و موضوع حكم به شمار نمى ‏رود. 🔶 ارتباط موجود ميان حكم و متعلّق آن درست برعكس ارتباط موجود ميان حكم و موضوع آن است. يعنى حكم داعى به سوى موضوع نيست، ولى داعى به سوى متعلق خود است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣0️⃣1️⃣ 8️⃣2️⃣ ❇️ مرحله چهارم؛ مرحله گسستگی و امکان طلاق. 🔍 چرا امکان طلاق؟ چون از ادله این به‌دست می‌آید که تا آخرین لحظه سعی بر این است که این‌ها را برگردانند سر خانه و زندگی. مرحله گسستگی مرحله شقاق است. 🔷 نکته مهم این است که موضوع حکمین را شقاق دانسته اند نه خوف شقاق. و لو آیه خوف شقاق است، ولی سیره بین علما موضوع رجوع به حکمین را خود شقاق می‌دانند نه خوف شقاق. 👈 به همین دلیل در آیه بحث زیادی صورت گرفته. ظاهرا نظر بهتر این است که آقای شبیری می فرمایند و خوف این‌جا را با خوف توی آیه خوف نشوز دو گونه ترجمه و تبیین می‌کنند. 📜 حالا که شقاق محقق شد (و از این خوف پیدا کردند یعنی از این چیزی که محقق شده) باید هر کدام یک حَکَم از اهل خودش بیاورد. یعنی کار درون خانواده قابل حل نیست. کار می‌رسد به حکمین. ⏸ حکمین هم بنا بر روایات متعدد یا صلح برقرار می کنند یا جدایی و حالت سومی ندارد. ✅ آیه قرآن هم می‌گوید صلح. یعنی یک مقدار هر کدام از حقوقشان کوتاه بیایند 🚫 اگر هم نتوانستند اجازه بگیرند و بعد طلاق جاری کنند. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد مخدومی (21 دی 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0️⃣1️⃣1️⃣ 5️⃣2️⃣ ❇️ الِاشْتِقَاق فِي الِاصْطِلَاح: هُوَ اقتطاع فرع من أصل يَدُور فِي تصاريفه حُرُوف ذَلِك الأَصْل 🔶 قيل: هُوَ أَخذ كلمة من أُخْرَى بتغيير مَا مَعَ التناسب فِي الْمَعْنى 🔶 قيل: هُوَ رد كلمة إِلَى أُخْرَى لتناسبهما فِي اللَّفْظ وَالْمعْنَى 🔷 هوَ من أصل خَواص كَلَام الْعَرَب، فَإِنَّهُم أطبقوا على أَن التَّفْرِقَة بَين اللَّفْظ الْعَرَبِيّ والعجمي بِصِحَّة الِاشْتِقَاق ◀️ قالَ ابْن عُصْفُور: لَا يدْخل الِاشْتِقَاق فِي سِتَّة أَشْيَاء 1️⃣ الْأَسْمَاء الأعجمية: ك (اسماعيل) 2️⃣ الأصوات ك (غاق) 3️⃣ الأسماء المتوغلة فِي الْإِبْهَام ك (من) و (مَا) 4️⃣ البارزة ك (طُوبَى) اسْم للنعمة 5️⃣ اللغات المتقابلة ك (الجون) للأبيض وَالْأسود 6️⃣ الأسماء الخماسية ك (سفرجل) 📕 محال أَن يشتق الأعجمي من الْعَرَبِيّ أَو بِالْعَكْسِ، لِأَن اللُّغَات لَا تشتق الْوَاحِدَة مِنْهَا من الْأُخْرَى 👈 أركانه أَرْبَعَة: الْمُشْتَقّ والمشتق مِنْهُ والمشاركة بَينهمَا فِي الْمَعْنى والحروف، والتغيير؛ فَإِن فَقدنَا التَّغْيِير لفظا حكمنَا بالتغيير تَقْديرا؛ 👈 ثمَّ الِاشْتِقَاق ان اعْتبر فِيهِ الْحُرُوف الْأُصُول مَعَ التَّرْتِيب وموافقة الْفَرْع الأَصْل فِي الْمَعْنى فَهُوَ الصَّغِير وان اعْتبر فِيهِ الْحُرُوف الْأُصُول مَعَ عدم التَّرْتِيب فالكبير 📚 برگرفته از کتاب کلیات ابوالبقاء 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
1️⃣1️⃣1️⃣ 5️⃣2️⃣ ❇️ کتب رجالی بر حسب نوع نگارش به 4 گروه تقسیم می شود (بیان آن گذشت) 1️⃣ گروه اول بیان شد 2️⃣گروه دوم: کتب طبقات نگاري 👈 مراد از طبقه هر راوي یعنی اینکه از چه کسانی گرفته و به چه کسانی تحویل میدهد. 🔶 کتب طبقات نگاري شیعه با یک شاخص معین به بیان طبقه راوي می پردازند و آن شاخص، ارتباط راوي با یک یا چند معصوم میباشد. 🔷 در کتب طبقات شیعه هر طبقه، طبق بازه زمانی هر معصوم تعیین می شود. باب من روي عن النبی (ص)، باب من روي عن علی (ع) ... باب من روي عن حسن عسکري (ع) 👈 اگر فردي مثل جابر بن عبدالله انصاري از زمان پیامبر اکرم (ص) تا وجود مبارك امام باقر (ع) را درك کرده باشد، نامش ذیل تمام این ابواب می آید. 🔶 همه اهتمام کتب طبقات نگاري، بیان تصویر اجمالی از زمان فعالیت حدیثی راوي است، لذا اولاً و بالذات به توثیق و تضعیف راوي نمی پردازند. 👈 رجال برقی و رجال طوسی جزو کتب طبقات نگاري اند. 🔷 در رجال طوسی 10 درصد از راویان توصیف (بیان توثیق یا تضعیف) شده اند از میان راویان توصیف شده، 73 درصد صاحب اثرند و از 27 درصد بقیه هیچ رد پایی نداریم و فقط اسمشان در رجال شیخ طوسی آمده است. یعنی چه بسا اگر از 27 درصد رد پایی پیدا میشد صاحب اثر بودنشان اثبات میشد. 🔍 استاد سید جواد شبیري میفرمودند که در رجال هیچ چیز را تصادفی نبینیم و از کنار هیچ قرینه اي بی تفاوت رد نشویم. 📕 پرکاربردترین واژه براي توثیق، ثقه است و پرکاربردترین واژه براي تضعیف، ضعیف است. 👈 ممکن است در میان اصحاب پیامبر در ترجمه راویی گفته شده باشد شهد بدراً، ولی این تعبیر، مدح است و مدح توثیقی نیست. 📕 رجال برقی هم یک کتاب طبقات نگاري است. در رجال برقی مطلقاً واژه ضعیف نیامده و واژه ثقه دو مرتبه آمده برای عبیدالله بن علی الحلبی و فضیل بن محمد بن راشد؛ 🔶 تا اینجا که چهار کتاب از کتب رجالی را بررسی کردیم، میبینیم که جهت گیري عمومی توصیف راویان از نگاه رجالیان شیعه به سمت صاحبان آثار است. 🔦 در نگاه متأخرین و من تبعهم، راوي ثقه هیچ فرقی با دستگاه ضبط صدا ندارد. درست است که ویژگی هاي انسانی دارد ولی فقط ضبط می کند. این دستگاه ضبط اگر تجهیزاتش سالم باشد، هر چه ضبط کند بدون کم و کاست تحویل دیگران می دهد. ولی ضامن درستی حرفهاي گوینده نیست. 🔍 ولی خواهیم گفت که این صحیح نیست. اگر قدماي ما کسی را توثیق می کنند، اولاً توثیق شده، صاحب اثر است و اگر به یک صاحب اثر مثل کلینی میگویند ثقۀ، کلینی صدور روایات وارده در کافی از معصوم را تضمین کرده است. در غیر اینصورت راوي از نگاه رجالیون شیعه به وثاقت توصیف نمیشد. 📚برگرفته از دروس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣1️⃣1️⃣ 9️⃣2️⃣ ❇️ صحیح و اعم 👈 برای درک مبحث صحیح و اعم باید چند مقدمه مطرح شود 1️⃣ مقدمه اول: بحث اصلی در مسأله صحیح و اعم این است که آیا الفاظ احکام شرعی در خصوص مصادیق صحیح که دارای تمام اجزاء و شرایطند وضع شده اند یا علاوه بر آن، در مصادیق فاسد که فاقد برخی از اجزاء و شرایطند نیز وضع شده اند. 2️⃣ مقدمه دوم: بحث صحیح و اعم در مورد ماهیات مخترعه از قبیل الفاظ صلاة، صوم و مانند آن جاری است و شامل ماهیات خارجیه و الفاظی که برای معانی مفرد وضع شده ‏اند مثل رکوع و سجود نمی ‏شود. 3️⃣ مقدمه سوم: بحث اصلی در صحیح و اعم پیرامون وضع است والا در مقام امتثال واضح است که اعمال باید به صورت صحیح انجام گیرند. 4️⃣ مقدمه چهارم: قائلین به حقیقت شرعیه بدون هیچ شبهه‏ ای می‏توانند وارد بحث صحیح و اعم شوند، زیرا اشاره شد که بحث اصلی در وضع است و اصل وضع از ناحیه شارع مورد قبول قائلین به حقیقت شرعیه قرار گرفته است، لذا پیروان این قول می توانند وارد بحث شوند؛ اما قائلین به عدم حقیقت شرعیه، نمی ‏توانند وارد بحث صحیح و اعم شوند، زیرا بر اساس این قول شارع مقدس وضعی ندارد تا در مرحله بعد بحث شود آن وضع مخصوص مصادیق صحیح است یا اعم از صحیح و فاسد؟. 📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد مهرکش (زید عزه) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
3️⃣1️⃣1️⃣ 9️⃣2️⃣ ❇️ مرحله پنجم مرحله طلاق و بازگشت. 🔦 شاید اسم بهتر پیامدسنجی باشد. این مرحله لازم است. خصوصاً توی دفاتر مشاوره. ❎ حالا که رسید به مرحله گسست، تمام شد حکم آمد و می‌خواهید طلاق بگیرید. یک لحظه پیامدسنجی کنید که مثلا اگر طلاق بگیرم برای بچه‌هایم یا آینده خودم یا خانواده ام (با توجه به شرایط زندگی) چه اتفاقی می‌افتد؟ باید بررسی کنید. باید میزان جدیّت در طلاق و میزان کراهت را بررسی کرد. 🔶 اگر تصمیم گرفت طلاق بگیرد باید نسبت به این طلاق آگاهی پیدا کند. 👈 لذا در آیات قرآن می‌گوید اگر کار رسید به این‌که طلاق بگیرید نگران نباشید از جهت اقتصادی، باز همان «يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه‏» (نور/32) یا «وَ إِنْ يَتَفَرَّقا يُغْنِ اللَّهُ كُلاًّ مِنْ سَعَتِهِ» (نساء/130) یعنی می‌گوید اگر کار رسید به این‌جا که و دیدی نمی‌شود کاری کرد و می‌خواهی از روی آگاهی تصمیم به طلاق بگیری بدان، این‌جوری نیست که خدا رهایت کند. «إِنْ يَتَفَرَّقا يُغْنِ اللَّهُ كُلاًّ مِنْ سَعَتِهِ» یا در تفسیر نمونه داریم که وقتی صحبت از تصمیم بر طلاق است خدا روی اوصاف سمیعٌ علیم تکیه می‌کند. چرا که خدا می‌شنود و انگیزها طلاق و جدایی را آگاه است. ❇️ مرحله آخر (ششم) را طلاق رجعی گذاشتیم. 📜 ما روایات و آیات مختلفی داریم. حالا که می‌خواهند جدا شوند الگوی طلاق سالم چگونه است؟ 🔶 یک‌ چیزی داریم که راز همدیگر را افشاء نکنید. روایت داریم. این‌ها می‌خواهند از هم جدا شوند باید به یک نکته‌ای برسد که حتی با یک هدیه‌ای مثلاً از هم جدا شوند. یعنی این کینه و کدورت باقی نماند. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد مخدومی (21 دی 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
4️⃣1️⃣1️⃣ 6️⃣2️⃣ ❇️ چند نکته در مورد ماده قول 1️⃣ماده"قول" در قالب معلوم،واجد جمیع صیغه ها(ماضی، مضارع، امر) می باشد چون دارای معناست. ولی در قالب مجهول یک صیغه بیش تر ندارد... و آن قیلَ بود در ماضی، و یُقالُ بود در مضارع. 👈 و برای افاده ی تعدد، یعنی* اِفراد و تثنیه و جمع *و نیز جهت افاده ی *جنسیت* و فهماندنِ *خطاب و تکلّم و غیبت*همانند فعل لازم مجهول از ضمیر مجرور به حرف جر(فی،لام،علی)استفاده می شود، مثل: قیلَ فیه:هو عالمٌ قیلَ فیهما:هُما عالمانِ قیلَ فیکُمْ:اَنتمْ عالمونَ قیلَ فیکُنّ:اَنتُنَّ عالماتٌ یا در صیغه غایب به جای ضمیر می توان اسم ظاهر آورد ومثلا گفت: قیلَ فی الزّیْدَیْنِ:اِنّهما شاعرانِ ❗️روشن است که در خطاب و تکلّم نمی توان اسم ظاهر آورد؛ زیرا اسم ظاهر،غایب محسوب می شود و تکلّم و خطاب،حاضر است و آوردن اسم ظاهر ناممکن است. 2️⃣ فعل مجهول "قیلَ" را می توان با حرف جر *لام* و نيز با حرف جر *علی* به کار برد و گفت: مثلا قیلَ لَهُ:هو عالمٌ (بدو گفته شد که خودش یا فلانی دانا است) و:قیل لزیدٍ:علیٌّ عالمٌ(به زید گفته شد علی دانا است) و:قیلَ علیه:هو جاهلٌ(به او گفته شد که او جاهل است) و:قیل علی زیدٍ:هو جاهلٌ(به زید گفته شد که او نادان است) الباقی صیغه ها نیز به همین ترتیب با تغییرات مناسب،صرف می شوند. 3️⃣ در کاربرد قیلَ با حرف جر فی؛ و حرف جر علی"قیلَ فیه:هو عالمٌ" و "قیلَ علیه:هو جاهلٌ"،بین دو ضمیر مزبور اتحاد است؛ برخلاف کاربردش با حرف جر لام که ممکن است بین دو ضمیر مزبور اتحاد یا اختلاف باشد چنانکه در ترجمه مثال "قیلَ له:هو عالمٌ گذشت اگر به جای ضمیر اول،اسم ظاهر بیاوریم و بگوییم"قیلَ لزیدٍ:هو عالمٌ" باز در این جا همان دو احتمال وجود دارد. 4️⃣ تکْ فعل مضارع مجهول یعنی یُقالُ هم، مثل قیلَ صرف می شود و از نظر کاربرد ظاهری با همدیگر فرقی ندارند. 5️⃣ بنابراین باید دقت شود اینکه در کتب و آثار صرفی قدیم،پس از صرف "قیل"، به قُلْنَ که می رسند، می گویند: قُلْنَ مشترک است بین ٣صیغه؛ ماضی معلوم: قالَ قالا قالوا قالتْ قالَتا *قُلْنَ* ماضی مجهول: قیلَ قیلا قیلوا قیلتْ قیلَتا *قُلْنَ* امر حاضر(صیغه١٢): قُلْ قُولا قُولوا قُولی قُولا *قُلْنَ* ◀️ اولی و سومی صحیح اند؛ چون دارای معنی اند، قُلْنَ(ماضی معلوم، صیغه۶) اما دومی یعنی قُلْنَ( ماضی مجهول، صیغه ششم،جمع مؤنث) نادرست است زیرا فاقد مبنا و معناست. 👈 گفتنی است کتب صرفی جدید نیز به تبعیت از کتب قدیم،همان اشتباه آشکار قدیمی ٧قرن پیش را تکرار کرده اند (از باب مثال،صرف ساده،ص١۴٣،چاپ سی و هشتم١٣٧۵، و صرف روان با حدیث و قرآن،ج٢، ص١۶٠) 🔦 در حالی که ماده "قول" در قالب مجهول،١ صیغه بیش تر ندارد و آن صیغه یکم است در ماضی:قیلَ و در مضارع: یُقالُ 📚 برگرفته از مطالب استاد یوسف زاده گیلانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
5️⃣1️⃣1️⃣ 6️⃣2️⃣ ❇️ کتب رجالی بر حسب نوع نگارش به 4 گروه تقسیم می شود 1️⃣ و 2️⃣ گروه اول و دوم گذشت 3️⃣ گروه سوم: کتب رجالی نگارش شده بر پایه جرح و تعدیل 👈 رجال ابن غضائري از این نوع است. یعنی نگارش شده تا راویان را توثیق یا تضعیف کند. هر چند گفته می شود کتاب ایشان کتاب الضعفا است، اما در هر صورت هدفش بیان ویژگیهاي راوي، جهت پذیرش یا رد روایات وي است. 📕 100 درصد راویان رجال ابن غضائري که ماهیتاً کتاب جرح و تعدیلی است، صاحب اثرند. لذا تصادفی نیست و قطعاً بیانگر یک نوع نگرش حاکم بر اذهان رجالیان شیعه است که یک پیشینه تاریخی دارد. 4️⃣ گروه چهارم: کتب پراکنده نگاري رجالی 🔦 نگاه حاکم بر رجال کشی، جمع آوري نکات ریز یا درشت تأثیرگذار در شناخت راوي است. 👈 مثال: اینکه ابو احمد ازدي همان ابن ابی عمیر است یا ابوعلی بجلی همان حسن بن محبوب است، نمونه اي از نکات ریز تأثیرگذار در شناخت راوي است. ⏸ کشی خودش را محصور به فهرست نگاري و طبقات یا جرح و تعدیل نکرده بلکه تمام نکات ریز و درشت که می تواند به گونه اي در شناخت راویان تأثیرگذار باشد را جمع کرده است. 📚 در رجال کشی که کشکول وار است استخراج آمار بسیار مشکل است چون خیلی پراکنده نوشته شده، هر چند کتاب کشی بهترین کتاب رجالی شیعه است. 🔍 حدود 60 درصد از راویان کشی توثیق یا تضعیف شده اند. البته مستقیم توصیف نشدهاند بلکه برآیند مطالب این را اثبات میکند. 📜 اطلاعات موجود در کشی عموماً گزارش گونه است. کشی یک مجموعه گزارش در اختیار خواننده قرار می دهد. برآیند گزارش را باید خواننده تحلیل کند. 📚برگرفته از دروس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
6️⃣1️⃣1️⃣ 0️⃣3️⃣ ❇️چند نکته از حلقات 🔷 مقدمه بر دو قسم است: مقدمه واجب و مقدمه وجوب. ◀️ كليه امورى كه وجود متعلّق متوقف بر آنهاست، مقدمه واجب گفته مى ‏شود و كليه امورى كه وجود موضوع متوقف بر آنهاست، مقدمه وجوب ناميده مى ‏شود. 🔶 بحث اصولى كه تحت عنوان «مقدمة الواجب واجبة شرعا» مطرح مى ‏شود، مربوط به مقدمه واجب است. 🔷 اگر قائل شويم كه وجوب شرعى از ذى المقدمه به مقدمه سرايت مى ‏كند، نوعى از وجوب به نام وجوب غيرى درست مى ‏شود؛ در مقابل وجوب ذى المقدمه كه وجوب نفسى است. 🔶 وجوب غيرى مقدمه، ثواب و عقاب مستقل ندارد و فايده ‏اى براى آن تصور نمى ‏شود، جز الزام مكلف به طرف انجام مقدمه. و اگر حكم عقلى كافى در اين جهت باشد، ديگر وجوب غيرى مقدمه قابل قبول نخواهد بود. 🔷 هرگاه وجوب تعلق به ماهيت مركب گيرد، براى اجزاى آن مركب نوعى از وجوب به نام وجوب ضمنى درست مى ‏شود. 🔶 وجوب ضمنى در مقابل وجوب استقلالى است كه به يك ماهيت بسيط يا مجموع يك ماهيت مركب تعلق مى ‏گيرد. 🔷 رابطه وجوبات ضمنى در داخل يك مركب به گونه ‏اى است كه «اما يسقط كله او يثبت كله». 🔶 در مثل نماز فرد لال و نماز نشسته، امر جديد صادر و نماز بدون قرائت و بدون قيام واجب شده است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
7️⃣1️⃣1️⃣ 0️⃣3️⃣ ❇️ مقتضای قاعده اولیه این است که الاشتغال الیقینی یستدعی الفراغ الیقینی. 👈 اگر کسی نماز بخواند ولی بعض اجزائش را اخلال کند مأتی‌به او ناقص بوده لذا امتثال نماز حاصل نمی‌شود. 👈 اگر شک کردی رکوع انجام دادی یا نه؟ قاعده اشتغال می‌گوید احراز امتثال نکردی، اشتغال یقینی یستدعی الفراغ الیقینی. ✅ اما شارع مقدس در بعضی موارد ارفاق کرده و آسان گرفته. 👈 مثلاً فرموده نماز را که تمام کردی اگر شک کردی قاعده فراغ جاری کن. بعد از وقت شک کردی اصلاً نماز خواندی یا نه، قاعده فراغ جاری کن. یا شک بین عدد رکعات؛ اگر ظن داری عمل به ظن کن، ارفاق شده و الا الظن لایغنی من الحق شیئاً. 👈 در قضیه عمل به احکام اجتهاد نمی‌کنیم، گفته شده تقلید کنید که ارفاق است. و الا اشتغال یقینی یستدعی الفراغ الیقینی. لذا در آن روایت تقلید نفرموده تقلید واجب است، نفرموده علی العوام أن یقلدوه، فرموده للعوام أن یقلدوه. در روایت لام یعنی یک ارفاق و یک نفعی است که به عوام می‌رسد. چون اگر ما نگوییم تقلید برای شما تشریع شده مجبور است یا اجتهاد کند و یا احتیاط کند. پس تقلید را می‌گوییم ارفاقی است نه اینکه یک واجبی است بر شماها که باید تقلید کنید. لزومی ندارد تقلید کردن. ◀️ لذا یک سری ارفاقات شارع مقدس کرده آسان گرفته. یکی از این‌ موارد قاعده تجاوز است. اگر شک کردم در جزیی از اجزاء نماز، و وارد شدم در جزء دیگر. چون تجاوز کردم بنا می‌گذارم که انجامش دادم. ادامه دارد.... 📚 برگرفته از نشست علمی آیت الله شاهرودی (20 اردیبهشت 1402) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
8️⃣1️⃣1️⃣ 7️⃣2️⃣ ❇️ بیان چند اصل از کلیات ابوالبقاء 👈 والْأَصْل فِي الْمُبْتَدَأ التَّقْدِيم، 👈 والْأَصْل فِي الْكَلَام هُوَ الْحَقِيقَة 👈 والْأَصْل: بَقَاء الشَّيْء على مَا كَانَ 👈 والْأَصْل ان يكون لكل مجَاز حَقِيقَة بِدَلِيل الْغَلَبَة وَإِن لم يجب 👈 والْأَصْل فِي الْأَسْمَاء التنكير 👈 والْأَصْل فِي اسْم الاشارة أَن يشار بِهِ إِلَى محسوس مشَاهد قريب أَو بعيد، 👈 والْأَصْل فِي الْأَفْعَال التَّصَرُّف، 👈 والْأَصْل فِي الْأَسْمَاء الْعَارِية عَن العوامل الْوَقْف على السّكُون 👈 والْأَصْل فِي التَّعْرِيف الْعَهْد، وَلَا يعدل عَنهُ إِلَّا عِنْد التَّعَذُّر 👈 والْأَصْل فِي الْجُمْلَة ان تكون مقدرَة بالمفرد 👈 والْأَصْل فِي روابط الْجُمْلَة الضَّمِير 👈 والْأَصْل فِي حرف الْعَطف أَن لَا يحذف 👈 والْأَصْل فِي الصّفة التَّوْضِيح والتخصيص، وَلَا يعدل عَنهُ مَا أمكن 👈 والْأَصْل فِي الرّفْع الْفَاعِل وَالْبَاقِي مشبه بِهِ، قَالَه الْخَلِيل، وَقَالَ سِيبَوَيْهٍ: الأَصْل هُوَ الْمُبْتَدَأ وَالْبَاقِي مشبه بِهِ 👈 والْأَصْل تَقْدِيم الْمَفْعُول بِهِ بِلَا وَاسِطَة ثمَّ ظرف الزَّمَان ثمَّ ظرف الْمَكَان ثمَّ الْمَفْعُول الْمُطلق ثمَّ الْمَفْعُول لَهُ وَقيل: الأَصْل تَقْدِيم الْمَفْعُول الْمُطلق لكَونه جُزْء مَدْلُول الْفِعْل، وَالْبَاقِي كَمَا ذكر 👈 والْأَصْل ذكر التَّابِع مَعَ الْمَتْبُوع لِأَنَّهُ مُتحد بِهِ من جِهَة كَونهمَا بإعراب وَاحِد من جِهَة وَاحِدَة، وَعند اجْتِمَاع التوابع الأَصْل تَقْدِيم النَّعْت ثمَّ التَّأْكِيد ثمَّ الْبَدَل أَو الْبَيَان 👈 والْأَصْل فِي كل من جملتي الشَّرْط وَالْجَزَاء أَن تكون فعلية استقبالية لَا اسمية وَلَا ماضوية 👈 والْأَصْل كَون الْحَال للأقرب؛ فَإِذا قلت: (ضربت زيدا رَاكِبًا) ف (رَاكِبًا) حَال من الْمَضْرُوب لَا من الضَّارِب 👈 والْأَصْل فِي الِاشْتِقَاق أَن يكون من المصادر [عِنْد البصرية] 👈 والْأَصْل فِي اللَّفْظ الْخَالِي من عَلامَة التَّأْنِيث أَن يكون للمذكر. 👈 والْأَصْل فِي الِاسْتِثْنَاء الِاتِّصَال 👈 والْأَصْل فِي الْحَال أَن تكون نكرَة وَفِي صَاحبهَا أَن يكون معرفَة 👈 والْأَصْل فِي الْمُبْتَدَأ أَن يكون معرفَة، 👈 والْأَصْل فِي الْفَاعِل أَن يَلِي الْفِعْل لانه كالجزء مِنْهُ لشدَّة احْتِيَاج الْفِعْل إِلَيْهِ وَلَا كَذَلِك الْمَفْعُول 👈 والْأَصْل فِي الْخَبَر الْإِفْرَاد 👈 والْأَصْل فِي الْعَمَل الْفِعْل 📚 برگرفته از کتاب کلیات ابوالبقاء 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)