May 11
#نکات_علمی 4️⃣1️⃣
#شخصیت_شناسی
#ولایت_فقیه
#روش_شناسی
❇️ ابتکار روشی سیدمصطفی خمینی در اثبات ولایت فقیه
❇️ برتری آقا مصطفی نسبت به شهید صدر در تتبع علمی
🔷 چیزی که در مورد حاج آقا مصطفی در مورد ولایت فقیه نسبت به سابقین هست، اصلاً ایشان مسئله ولایت فقیه را امر نظری نمیداند، میگوید: بدیهی است. امر واضح و ضروری است. هر کسی اسلام را ببیند و تشریعات اسلام را در جهات مختلف توجه کند این جزم را پیدا میکند که این اسلام بدون حکومت نمیشود.
🔶 از کتابهای آقا مصطفی نشان داده میشود که در تتبع، اوسع از شهید صدر است. تفکرات مرحوم شهید صدر در یک محدودهای در اصول وجود دارد: مرحوم شیخ اعظم، مرحوم آقای آخوند، مرحوم آقای نائینی، مرحوم آقا ضیاء، و به ندرت آقای اصفهانی و محقق خوئی که استادشان بودند.
🔷 ایشان معمولاً در همین حدود سیر میکنند ولی مرحوم آقای حاج آقا مصطفی، اینها که هست مازاد بر اینها هم دارد مثلاً فرض کنید که مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری، حتی مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم آقای بروجردی و دیگران. انسان میبیند که حرفهای اینها را هم متعرض میشود، مطالعه کرده است و یک دامنه وسیعتری را ایشان مورد مطالعه قرار میدهد. چون بعضیها هستند که تتبع دارند ولی دقت ندارند، بعضیها هم دقت دارند ولی تتبع ندارند. ایشان جامع بین منقبتین است که هر دو را در وجود خودش جمع کرده است.
📚 بر گرفته از بیانات آیت الله شبزندهدار
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
با سلام
🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به چهارمین نشست علمی ( استاد حیدری) شرکت فرمایید 👇
https://formafzar.com/form/r0984
#نشست_علمی
#نظرسنجی
استاد حیدری نشست علمی.MP3
13.01M
فایل صوتی سخنان استاد حیدری در نشست علمی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#نشست_علمی
#استاد_حیدری
May 11
#نکات_علمی 5️⃣1️⃣
#انس_با_روایات
🤔 سوال آیا انس با روایات قبل از اجتهاد لازم است؟
❇️ بعضی گمان می کنند خواندن روایات قبل از اجتهاد تاثیری ندارد چون اجتهاد کسب نشده است در حالی که اینچنین نیست؛
1️⃣ اولا اگر چه اطلاعاتی که از روایات و تدبر در آنها به دست می آید حجت نیستند اما اطلاعات فی الجمله ای به ما می دهند که در گرایش ها و جهت گیری های ما در زندگی موثر است، چون خیلی از جاها دوران بین حجت و لاحجت نیست بلکه دوران بین علم و عدم علم است که در این جا علم اجمالی به روایات به کمکمان می آید و باعث می شود که یک طرف رو ترجیح دهیم چون احتمالش از گزینه مقابلش به واقع نزدیکتر است.
2️⃣ ثانیا بعد از مدتی اجتماع این علوم اجمالی در مواردی موجب مسلم شدن بعضی از گزاره های روایی برای ما می شود که امثال این گزاره های مسلم در روایات ما زیاد است اما متاسفانه ما حوزوی ها از آنها مطلع نیستیم.
3️⃣ ثالثا در صورت وجود علم اجمالی این امکان برای ما وجود دارد که بعد از اجتهاد به روایاتی که علم اجمالی در مورد صدور بعضی از آنها داریم ، رجوع کنیم و حجت را از لا حجت تشخیص دهیم.
👈 مسلما در این صورت ما از فقیهی که تنها در فقه و اصول کار کرده است به واقع نزدیک تر هستیم زیرا
1️⃣ اولا با ادبیات روایات آشنایی داریم .
2️⃣ ثانیا به وسیله انس با روایات تمکن بیشتری برای فهم لحن القول کلام روایات از فقیهی که در این زمینه کار نکرده داریم.
3️⃣ ثالثا گزاره های مسلم روایی در حیطه معارف را از غیر آنها تشخیص می دهیم.
4️⃣ رابعا با نظام موضوعات روایی دین آشنا هستیم به طوری که اگر در جامعه با چالشی رو به رو شویم حد اقل می دانیم آیا در روایات به این چالش اشاره شده است یا خیر و اگر شده در چه ابوابی از کتب روایی باید آن ها را دنبال کنیم.
5️⃣ خامسا امکان شناخت قرائن لفظیه یا لبیه ای که در سایر گزاره های حدیثی به آن ها اشاره شده است در جهت فهم معانی الفاظ و عبارت های یک روایت خاص برای ما فراهم است.
👈 و به طور کلی بعد از مدتی به گونه ای می شویم که انگار در فضای آن روایت تنفس می کنیم زیرا دلیل عدم فهم معنای روایات در بسیاری از موارد عدم همراهی متن روایت با قرائن عصر امام معصوم (ع) از جمله شرایط و اوضاع آن زمان و موقعیت و اوضاع شخص سوال کننده و عدم شناخت لحن کلام امام در کمک به فهم معنای روایت است که بسیاری از این مسائل با انس با روایات و تجمیع شواهد روایی عصر معصوم و تجمیع شواهد روایی و غیر روایی پیرامون شخص راوی و مقرون نمودن گزاره های بیان کننده اوضاع و احوال عصری که امام معصوم ع در آن میزیسته با الفاظ روایت قابل فهم است
📚 به کوشش آقای مهدی جعفرپور طلبه پایه دهم
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #مهدی_جعفرپور
#نکات_علمی 6️⃣1️⃣
#نکات_فقهی 4️⃣
❇️ اجهاز (تذفيف) یعنی كشتن مجروح که در باب جهاد از آن سخن رفته است.
◀️ اجهاز مجروحان دشمن كافر در صورتى كه قبل از خاموش شدن آتش جنگ، به دست مسلمانان اسير شوند جايز است.
◀️ اجهاز باغيان مجروح (خروجكنندگان بر پيشواى عادل) در صورتى كه انسجام و سازمان نظامى آنان متلاشى شده و فرمانده و لشگرى براى ايشان نمانده باشد كه با پيوستن به آن، نيرو بگيرند، جايز نيست.
👈 آنچنان كه امير المؤمنين عليه السّلام نسبت به آسيبديدگان دشمن در جنگ جمل توصيه كرد.
◀️ در غير اين صورت، اجهاز آنان جايز است؛ چنان كه آن حضرت در نبرد صفّين فرمان داد تا مجروحان دشمن را اجهاز كنند.
📚 برگرفته از کتاب فرهنگ فقه فارسی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #اجهاز
#نکات_علمی 7️⃣1️⃣
#ادبیات_عرب 3️⃣
#نکته_نحوی
❇️ بیان اعراب چند کلمه
🔷 ایضاً : اعراب مفعول مطلق می گیرد و عاملش محذوف است
🔶 خلافاً: 3 اعراب می گیرد گاهی حال است به معنای مخالفاً گاهی مفعول له است و گاهی مفعول مطلق
🔷 طوبی: همواره مبتدا است و مفرد می آید. به معنای سعادت است. خبرش متعلق جار و مجرور ما بعدش است.
🔶 فاقلّ و فاکثر : فاء در اینجا حرف زائد و برای تزیین است . و اقل و اکثر حال می شوند مثل: امضیت فی الجبل خمس ساعات فاقلّ که حال است از عدد. البته بدل از آن هم می شود گرفت.
📚 برگرفته از کتاب المعجم المفصل فی الاعراب
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #ایضاً #خلافاً #طوبی #فاقلّ #فاکثر
#نکات_علمی 8️⃣1️⃣
#نکات_اصولی 6️⃣
❇️ در اواخر قرن هفتم مرحوم محقق حلى اصطلاح اجتهاد را تغيير و آن را به معناى جديدى قرار داد.
◀️ اجتهاد به معناى نفس عمليات استنباط، چه براساس كتاب و سنت، كه مورد قبول شيعه است، و چه براساس قياس و رأى شخصى، كه مورد قبول اهل سنت است.
اجتهاد در معناى دوم به تصريح محقق حلى مختص به مواردى مىگردد كه استنباط مستلزم گذراندن راههاى نظرى و استدلال باشد.
◀️ تغيير اصطلاح اجتهاد در اين حد نماند و معناى سومى، اعم از معناى دوم، پديد آمد:
اجتهاد به معناى عمليات استنباط چه مستند به ظواهر باشد يا نباشد. چون در همه اين موارد، راههاى نظرى بايد طى شود.
◀️ با تكامل علم اصول معناى اجتهاد نيز تكامل پيدا كرد. اجتهاد به معناى عملياتى كه فقيه براى تعيين وظيفه عملى طى مىكند؛ چه از طريق دليل محرز و استنباط حكم واقعى باشد، و چه از طريق مراجعه به اصول و تعيين وظيفه عملى مستقيما.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات #اجتهاد