eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
304 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
2⃣ 1️⃣ ❇️ کارکرد ها و فواید فلسفه 1⃣ تشخیص واقعیت از غیر واقعیت و جلوگیری از خطا 2⃣ کمک دهی برای فهم معارف دینی 📜 شهید مطهری: علم و دانش مثل عینک می ماند و برخی ابهام ها را می توانی ببینی. تلاشی که در علوم صورت می گیرد می توان شناخت تفصیلی پیدا کنیم و زاویه نگاه و شرح صدر باعث می شود وقتی خدمت آیات و روایات می رویم می توانیم بیشتر استنطاق کنیم و با این چهاچوب وقتی وارد آیات و روایات شویم به فهم کمک می کند. 📚 علامه: باعث شرح صدر می شود و وقتی شرح صدر پیدا کردی به آیات نگاه می کنید و یافته ها تفاوت زیادی دارد. 🔦 به کوشش آقای کاظم زارع طلبه پایه نهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
3⃣ 1⃣ ❇️ اصطلاحات مختلف برای طرح اجماع : 1️⃣ اجماع در اجماع علاوه بر اینکه معمول فقها متعرض مساله شده و نظر خودشان را بیان کرده‌اند، اتفاق نظر هم وجود دارد. 2️⃣ بلا خلاف «بلاخلاف» عبارت است از این که آنهایی که مساله را عنوان کرده‌‌اند، نسبت به حکم آن، اختلافی ندارند. بنابراین ممکن است اکثر فقها متعرض مساله نشده باشند اما آن کسانی که مساله را مطرح نموده‌‌اند، نسبت به حکم آن اتفاق نظر دارند. 👈 بنابراین «بلاخلاف» نسبت به «اجماع» ضعیف‌‌تر است. 3️⃣ بلا خلاف أجده یا لا نعلم فیه خلافاً معنای این تعبیر این است که فرد تحقيق و فحص كامل نكرده ولی به مقداری که تتبع نموده، مخالفی در مسأله نیافته است. 👈 این تعبیر از «بلاخلاف» ضعیف‌‌تر است زیرا «بلاخلاف» شهادت به عدم الخلاف است، اما این تعبیر شهادت به عدم الخلاف نیست. 4️⃣ متفردات این اصطلاح بیشتر در کلام سید مرتضی در کتاب «الانتصار فی ما انفردت به الإمامية» مطرح شده است. 👈 متفردات یا عبارت «ممّا انفردت به الإمامیة» به معنای اجماعی بودن مسأله نیست. بلکه به این معناست که این مسأله تنها توسط علمای شیعه مطرح شده است؛ نه اینکه همه علمای شیعه آن را مطرح کرده باشند و یا در مورد آن اتفاق نظر داشته باشند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه آیت‌الله شبیری زنجانی (1394/10/7) به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
استاد فربهی 1.mp3
12.9M
فایل صوتی سخنان استاد فربهی در نشست علمی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
متن پیاده شده نشست علمی استاد فربهی.docx
60.5K
👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
شماره-11-low.jpg
2.11M
🔷 شماره یازدهم لوح پژوهشی «جواهر» منتشر شد 📣 ✅ در این شماره مطالب متنوع فقهی، اصولی، اخلاقی، احکام و مناسبتی برای استفاده پژوهشگران به چاپ رسیده است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
4️⃣ 2️⃣ ❇️ الزام حجاب توسط حکومت ◀️ اجماع وجود دارد بر اجبار به پوشاندن غیر از صورت و کفین توسط ولاة امر. ◀️ اینکه شایع شده طبق نظر آیت‌الله سیستانی مرد نمی‌تواند همسرش را به حجاب اجبار کند، درست نیست. این نظر برای وقتی است که مساله به حد جرح برسد که امرش به ید ولی‌امر است... استاد محمدتقی شهیدی متن کامل این نوشته را می توانید در شماره 11 لوح پژوهشی «جواهر» (https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad/14)مطالعه کنید. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
5️⃣ 2️⃣ ❇️ اهل سنت در تفكر اصولى مقدم بر شيعه نبودند، ولى به لحاظ آنكه آنها كلام ائمه معصومين- عليهم السلام- را به عنوان نص شرعى قبول نداشتند، زودتر از شيعه دست به اجتهاد زده و در تدوين علم اصول و توسعه مباحث آن بيشتر اهتمام ورزيدند. 📕 كلمه اجتهاد نخستين‏بار در ميان اهل سنت به معناى رأى شخصى فقيه استعمال شد. يعنى چنانكه كتاب و سنت دليل شرعى است، اجتهاد نيز دليل شرعى است. اين معنا نزد شيعه مردود و از اساس باطل⛔️ است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
6️⃣ 1️⃣ ❇️ فرق بین جلوس و قعود ◀️ وقتی انسان قائم و ایستاده است بنشیند می گویند: قعد. پس قعود تبدیل ایستاده به نشسته است. ◀️ اما جلوس زمانی به کار می رود که فرد دراز کشیده است و وقتی می نشیند می گوییم جلوس کرد. 🔶 از همین رو برخی گفته اند: جلوس : انتقال از پایین به بالاست. لذا به کسی که خوابیده است می گوییم: اجلس ؛ اما قعود : انتقال از بالا به پایین است . پس به کسی که ایستاده است می گوییم: اقعد. 📚 عبارت مصباح المنیر (الْجُلُوسُ) غَيْرُ الْقُعُودِ فَإِنَّ (الْجُلُوسَ) هُوَ الانْتِقَالُ مِنْ سُفْلٍ إِلَى عُلْوٍ و القُعُودُ هُوَ الانْتِقَالُ مِنْ عُلْوِ إِلَى سُفْلٍ فَعَلَى الْأَوّلِ يُقَالُ لِمَنْ هُوَ نَائِمٌ أَوْ سَاجِدٌ (اجْلِسْ) وَ عَلَى الثَّانِي يُقَالُ لِمَنْ هُوَ قَائِمٌ (اقْعُدْ) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 8️⃣ هشتمین جلسه از سلسله نشست های علمی (جلسه دوم) ☑️ با موضوع نگاهی دوباره به حجیت قرائن لبیه، شرایط و کارکردهای آن در استنباط 🎤ارائه دهنده حجة الاسلام والمسلمین احمد فربهی (دام عزه) استاد حوزه و پژوهشگر تفسیر و علوم عقلی در موسسه امام خمینی (ره) 🗓 زمان: چهارشنبه 27 مهر 1401 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 📜 فیلم، صوت و متن جلسه اول در کانال پله پله تا اجتهاد موجود می باشد 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه دوم استاد فربهی 1.mp3
10.07M
فایل صوتی سخنان استاد فربهی در نشست علمی جلسه دوم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
7️⃣ 3️⃣ ❇️ فرق عقد الضمان و ضمان عقدی 👈 عقد ضمان آن عقدي است که مدلول و معناي آن اصلا ضمان است؛ کسي که تعهد مي کند مالي که بر ذمه ديگري است را بپردازد، نياز به ايجاب و قبول دارد ــ البته در کتاب الضمان مطرح مي شود که آيا مانند ساير عقود است و قبول لازم دارد، يا مجرد رضايت هم کافي است؟ ــ از اين تعبير مي‌شود به عقد الضمان؛ 👈 اما ضمان عقدي اعم است؛ ضمان عقدي يعني ضماني که منشأ آن عقد است. اين عقد مي تواند عقد بيع باشد يا عقد معاوضه يا عقد صلح باشد، مي تواند عقد الضمان هم باشد. 🔷 بنابراین ضمان عقدي اعم است از عقد الضمان. 📚 برگرفته از درس استاد محمدجواد فاضل به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
متن پیاده شده نشست علمی استاد فربهی جلسه دوم 👇👇👇👇👇
8️⃣ 1️⃣ ❇️ دسته ای از راویان که در میراث رجالی ما با وجود برخورداری از روایات فراوان و مشخص بودن طبقه و نیز دارا بودن از جایگاهی والا در میان دیگر راویان سرشناسِ شیعه، داده های بسیار اندکی در دست است؛ نه توثیق شده اند و نه تضعیف. 📜 یکی از این راویان "ابراهیم بن هاشم القمی" است. 📜 این راوی در سند 7329 روایت ازکتب اربعه واقع شده. 📕 از سویی شاگرد بسیاری از اصحاب برجسته امامیه چون محمد بن ابی عمیر، حماد بن عیسی، حسن بن محبوب، صفوان بن یحیی و .... است و از سویی دیگر استاد علی بن ابراهیم بن هاشم، محمد بن حسن صفار و ... است. 📚برگرفته از کتاب اعتبار سنجی احادیث شیعه 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣ 3️⃣ ❇️غرض و منفعت علم اصول 👈 لازم است تفاوت غرض (غایت) و فایده بیان شود: معمولا در ابتدای هر علمی رئوس ثمانیه مطرح می شود؛ دو مورد از رئوس ثمانیه «فایده» و «غرض» است (حسن ملک شاهی، شرح اشارت و تنبیهات جلد ۲ صفحه ۶۳۹) که در این قسمت به آن پرداخته خواهد شد: 👈 غرض هر چیزی پیش از ایجاد آن چیز در ذهن و فکر حاصل می شود، امّا منفعت بعد از حاصل شدن آن به دست می آید؛ به عنوان مثال مخترعان نیازی مانند «روشنائی» را در گوشه ای از جهان احساس می کنند و به هدف رفع آن نیاز، به اختراع نیروی برق دست می یابند (غرض) لکن منفع برق فقط در روشنای خلاصه نمی شود بلکه در سایر موارد مانند مهندسی و پزشکی نیز جریان دارد (منفعت) (علیرضا فیض، مبادی فقه و اصول، صص 69 و 71) 🔷 همین مطلب در علم اصول نیز جریان دارد به این صورت که غرض علم اصول قدرت بر استنباط حکم شرعی است اما منافع متعدد دیگری مانند توانمند کردن محصل آن در پاسخ به شبهات نیز دارد که در ذیل به یک مورد آن اشاره می شود تنبیه اول مبحث «مشتق» که متکفل بساطت یا عدم بساطت مشتق است در تحلیل برخی از شبهات دکتر سروش و پاسخ به آن ها سودمند است. 📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد احسان مهرکش (زید عزه) 📕 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0⃣1⃣ 2⃣ ❇️ بیان اعراب چند کلمه 🕒 الآن : ظرف زمان مبنی بر فتح است. ☑️ البته : مصدر بتّ است که به معنای قطعاً یا اطلاقاً می آید و مفعول مطلق است برای فعل محذوف. 🔶 خاصة : دو گونه اعراب می گیرد : 1. اگر به معنای مخصوصین باشد حال می شود مثل آیه شریفه وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً 2. اگر به معنای اخصّ باشد و همراه واو باشد مفعول مطلق است مانند : احب المطالعة و خاصة الصحفَ 🔷 خصوصاً دو اعراب می گیرد 1. حال می آید 2. اگر با واو باشد مفعول مطلق می شود. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 9️⃣ نهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع نگاهی دیگر به علم اصول و منطق 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام والمسلمین صراطی 🗓 زمان: چهارشنبه 4 آبان 1401 🕐 ساعت 11 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
نشست علمی حجه الاسلام صراطی.mp3
21.87M
نشست علمی حجة الاسلام صراطی چهارشنبه 4 آبان 1401
1️⃣1️⃣ 4️⃣ ❇️ استصحاب قهقرى : استمرار يقين پسين به زمان پيشين. ◀️ استصحاب قهقرى عكس استصحاب مصطلح است. در استصحاب مصطلح، زمان متيقّن، مقدّم بر زمان مشكوك است، ولى در استصحاب قهقرى يقين به چيزى داريم كه پيش از اين مشكوك بوده است. ◀️ اصوليان استصحاب قهقرى را جز در مورد اثبات معناى لغوى لفظ، حجّت نمى‌دانند مانند اين كه يقين داريم مفهوم «صعيد» مطلق وجه الارض است، ولى شك داريم كه در زمان تشريع حكم نيز همين مفهوم را داشته يا داراى مفهوم ديگرى بوده و سپس به معناى جديد نقل داده شده است. با استصحاب قهقرى ثابت مى‌شود كه معناى كنونى همان معناى زمان تشريع است. ◀️ از استصحاب قهقرى در اين مورد، به اصل عدم نقل نيز تعبير مى‌شود. استصحاب قهقرى در مورد اثبات معناى لغوى لفظ، يك اصل لفظى عقلايى است و مبناى حجيّت آن، بناى عقلا به ضميمۀ عدم ردع آن از سوى شارع است. اهميّت اين اصل تا بدان جا است كه در صورت عدم اعتبار آن، استنباط و اجتهاد ممكن نخواهد بود. 📚 برگرفته از کتاب فرهنگ فقه فارسی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣1️⃣ 2️⃣ ❇️ وجود اشتراك در عناوین راویان ◀️ یکی از مشکلاتی که در عینیت بخشیدن به فائده علم رجال داریم این است که اطلاعات موجود در اسناد روایات شیعه تفصیلی نیست. مشکلی که در اسناد روایات شیعه وجود دارد این است که اکثر عناوین راویان در کتابهاي حدیثی، عناوین کامل و گویا نیست بلکه مشترکند. 👈 مثال حدیثی: در کتب رجالی، 4 راوي با اسم احمد بن محمد داریم که در مقام ارزشگذاري قابل مقایسه با هم نیستند. 1. احمد بن محمد بن عیسی (خیلی ثقه) 2. احمد بن محمد بن خالد (ثقه) 3. احمد بن محمد سیاري (بسیار ضعیف) 4. احمد بن محمد بن سعید (زیدي) 👈 یا مثلا مکرر شهید ثانی می فرماید این عنوان با آن عنوان مشترك است. مثال: و محمدبن قیس فی السند مشترك بین الثقه و غیره فلایمکن الحکم باعتبار روایته. فکیف تُجعلُ روایته مستندا بالحکم. در نتیجه شهید ثانی به دلیل وجود اشتراك در نام راوي، به اعتبار روایت حکم نکرده است. 🔍 در حالی که اگر دقیق بررسی شود با توجه به طبقه این مجموعه از راویان و شاگردان و مشایخ آنها آشکار خواهد شد که تنها محمد بن قیس ابوعبدالله البجلی است که شیخ و استاد عاصم بن حمید است. 📚برگرفته از درس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
3️⃣1️⃣ 5️⃣ ❇️ فرق مبادی با مسائل علم اصول و تاثیر آن در مباحث اصولی ◀️ «مسائل» هر علمی با «مبادی و مقدمات» آن در مقابل یکدیگر قرار دارند، به این معنا که مبادی از امور مسلم بحث میکند و به اصطلاح وجود آنها مفروغٌ منه قلمداد شده است، ولی در مسائل علم از تعینات و خصوصیات بحث به میان می آید؛ به دیگر بیان مبادی به صورت ثابت و اشیائی که وجود دارند فرض می شوند ولی مسائل علم، در مورد تعینات و خصوصیات آن مبادی است که آیا خصوصیاتی مد نظر ـ که در هر مسئله ای از مسائل علم متفاوت است ـ وجود دارد یا نه؟ 👈 به عنوان مثال در علم اصول، اصلِ وجود «اوامر» و یا «خبر واحد» و یا «شهرت» و یا «اجماع» مبادی علم اصول اند و در مسائل علم اصول از چگونگی تشخیص امر ـ به عنوان مثال که آیا علو در آن شرط است یا نه ـ از غیر آن بحث مطرح می شود و یا از حجت بودن یا نبودن هر یک از آنها که همان تعینات است بحث به میان می آید و یا مثلاً بحث می شود که آیا خبر واحد حجت است یا نه؟ ◀️ فهم این مطلب در چند مورد از مباحث علم اصول و نظریات اصولیون، مفید است که یک مورد آن فهم قول میرزای قمی در بیان موضوع علم اصول و نقد آن است. میرزای قمی موضوع علم اصول را ادله اربعه (کتاب، سنت، اجماع و عقل) ی که حجت هستند معرفی می نماید. 🔍 نقدی که به قول میرزای قمی وارد است این است که بر اساس این رأی لازم است مباحث حجت از مسائل علم اصول خارج شوند و حال آن که این چنین نیست و مباحث حجت از مسائل علم اصول است. 🔶 توضیح این که یکی از مباحث علم اصول مباحث حجت است و در آن از حجیت یا عدم حجیت اموری مثل «خبر واحد»، «ظواهر قرآن»، «اجماع»، «سیره»، «قول لغوی» و مانند آن بحث می‏شود، به عنوان مثال در مباحث حجت بحث می‏شود که آیا «اجماع» حجت است یا نه؟ و یا آیا «قول لغوی» حجت است یا نه؟ در این مقصد موضوعات اشاره شده یعنی اجماع و قول لغوی موضوع قرار می‏گیرند و حجت یا عدم حجت بودن ـ طبق مبانی و تقریرات مختلف ـ بر آن موضوعات حمل می‏گردد. 🔷 حال اگر موضوع علم اصول ادله اربعه همراه با قید «حجیت» باشد، بحث کردن از «قرآن، سنت، اجماع و عقل» که آیا حجت اند یا نه، بی‏معنا و لغو خواهد بود، زیرا این موارد طبق قول میرزای قمی حجت هستند و به تبع بحث کردن از «خبر واحد» یا «ظواهر» یا «اجماع» که آیا حجیت اند یا نه ؟ لغو می‏گردد. به عبارت دیگر طبق قول میرزای قمی آن موارد حجت‏اند و قید حجیت همراه آن ها است، لذا بحث کردن از حجت بودن یا نبودن آن ها جزء مبادی و مقدمات قلمداد خواهد شد نه مسائل و حال آن که آن موارد جزء مسائل علم اصول اند نه مبادی و مقدمات. 🔦 به عبارت فنی زمانی مسأله ای از مسائل علم اصول به حساب می آید و داخل در عوارض می گردد که به صورت‌ «کان ناقصه» مورد بحث قرار گیرد، مثلا خبر واحد موضوع واقع شود و حجت یا عدم حجت بر آن حمل گردد و حال آنکه طبق نظر میرزای قمی ادله اربعه و به تبع خبر واحد حجت هستند و مفاد «کان تامه» را به منصه ظهور رسانده اند لذا بحث از حجیت آن ها معنا نخواهد داشت. 📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد احسان مهرکش (زید عزه) 📕 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)