eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
309 دنبال‌کننده
112 عکس
2 ویدیو
48 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 5️⃣2️⃣ بیست و پنجمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع تورم و آثار آن 🎤با استفاده از محضر آیت الله نظری شاهرودی 🗓 زمان: چهارشنبه 17 آبان 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت استاد نظری شاهرودی 2.MP3
14.99M
صوت نشست علمی استاد نظری شاهرودی جلسه دوم
9️⃣3️⃣1️⃣ 2️⃣3️⃣ ❇️ فرق بین علم رجـال و درایه و علم تراجم 👈 این سه علم مشـابه هم هسـتند و بایـد تفاوت بین آنها مشـخص شود زیرا در بسـیاري موارد با هم اشتباه می شوند. ✅ به طور کلی تمایزي که ما بین علوم می گذارنـد به چنـد گونه است. بعضـی تمایز علوم را به تمایز موضوعات آن می داننـد و بعضـی به تمایز محمولات و بعضـی مانندمحقق خراسانی به تفاوت غرض که البته طبق تحقیقی که انجام شده است چیزي غیر از تفاوت موضوع و محمول نیست. 👈 فرق بین علم رجـال و درایه و تراجم ممکن است در اختلاف موضوعی باشـد ⬅️ به اینگونه که موضوع در علم رجال، محـدث است (مثلا در رجـال از زراره بحث می شـود که اخبـاري که از او نقـل می شود چه حکمی دارد.) ⬅️ ولی موضوع در علم درایه حدیث است (حدیث ضـعیف و صحیح) ⬅️ ولی در علم تراجم به خصوص محدث کاري ندارد بلکه به شخصیت ها کار دارد چه محدث باشـند یا نه. 🔶 واضح است که گاه چیزي در علم رجال قابل طرح است ولی در علم تراجم نیست مثلا شخصیتی است که درسـند یک حـدیث وارد شـده است که حـدیث مزبور هم محتواي مهمی ندارد مثلا در مورد یک مسأله اسـتحبابی جزئی است. آن شخصـیت را در علم رجال بحث می کنند ولی چون شخصـیت مهمی نیست و مضمون حدیث هم به گونه اي نیست که حکم مهمی را در بر داشته باشد، از آن فرد در علم تراجم بحث نمی شود. 🔷 تفاوت موضوعی بین این علوم لازم نیست به نحو تباین باشد بلکه می توان به شـکل عموم و خصوص من وجه و یا حتی مطلق باشد. 📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0️⃣4️⃣1️⃣ 6️⃣3️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه 🔶 حكم شرعى عبارت است از قانونى كه از سوى خداوند براى تنظيم و توجيه حيات انسان مقرر شده است. 🔷 احكام شرعى بر دو قسمند: احكام تكليفى و احكام وضعى. 🔶 گاه حكم تكليفى جعل مى ‏شود و حكم وضعى از آن انتزاع مى ‏شود و گاه حكم وضعى جعل مى ‏شود و حكم تكليفى برآن بار مى ‏شود. 🔷 حكم شرعى همان اعتبار شارع است كه مسبوق به وجود ملاك و اراده است و اين دو را در اصطلاح «مبادى حكم شرعى» گويند. 🔶 اباحه بر دو قسم است: اباحه به معناى اعم كه در مقابل وجوب و حرمت است و اباحه به معناى اخص كه قسيم احكام چهارگانه ديگر است. 🔷 ملاك اباحه دوگونه تصور مى ‏شود: لا اقتضايى و اقتضايى. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
1️⃣4️⃣1️⃣ 6️⃣3️⃣ ❇️ ماهیت پول ✅ پول یک مالی است که با همه مال‌های دیگر تفاوت دارد. 1️⃣ فرق اول گذشت 2️⃣ فرق دوم: اموال معمولی دیگر (غیر از پول) دو ارزش دارد؛ یک ارزش مصرفی دارد، یک ارزش مبادله‌ای دارد. مثلا پیراهن ارزش مصرفی‌اش پوشیدن آن جهت شرکت در مهمانی است. (رفع نیاز) و ارزش مبادله ای آن به این است که هر وقت لازم شد می شود این پیراهن را فروخت. 👈 بنابراین کالاهای دیگر (غیر از پول) ارزش مصرفی‌شان با ارزش مبادله‌ای‌شان فرق دارد و دو ارزش است. یک ارزش مصرفی دارد و یک ارزش مبادله‌ای. 🟡 البته اگر چیزی ارزش مصرفی نداشته باشد مقتضی برای ارزش مبادله‌ای را ندارد. خیلی چیزها هستند که ارزش مصرفی دارند ولی مقتضی برای ارزش مبادله‌ای ندارند. 👈 مثلاً هوا ارزش مصرفی دارد بی‌نهایت، اما ارزش مبادله‌ای نه. پس ببینید ارزش مصرفی زمینه می‌شود، مقتضی می‌شود برای این که ارزش مبادله‌ای پیدا بشود. 📚 برگرفته از نشست علمی آیت الله نظری شاهرودی (3 آبان 1402) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣4️⃣1️⃣ 3️⃣3️⃣ ❇️مبتدا و خبر 🔶گفته شد که گاهی هر دو اسم صلاحیت مبتدا واقع شدن را دارند و در این صورت نیاز به ملاک داریم و حکم می شود به ابتداییت اسم مقدم. 1️⃣ اوّلين قسم با اختلافات گذشت 2️⃣ دوّمين قسم از مواضع سه‌گانه‌اى كه حكم به ابتدائيت اسم مقدّم مى‌شود جايى است كه هردو اسم، نكره باشند و در ضمن صلاحيت مبتدا شدن‌ براى هردو وجود داشته باشد 👈 در اين صورت در آن جمله اسم مقدّم، مبتدا مى‌شود، مانند: «أفضل منك أفضل منّي» كه اسم تفضيل به واسطه عمل‌كردن بر محل مجرور- البته به واسطه جارّ- تخصيص خورده و از نكره محضه بودن خارج شده است. 🔶 نكته: امورى كه باعث مى‌شوند اسم نكره، صلاحيت مبتدا شدن را دارا گردد همگى آنها نكره را از حالت ابهام شديد خارج كرده و مقدارى از آن ابهام مى‌كاهند و اسم نكره را به معرفه نزديك مى‌نمايند. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 6️⃣2️⃣ بیست و ششمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع تنافی بین حجیت ذاتی قطع و تجری 🎤با استفاده از محضر حجه الاسلام و المسلمین جلالیان 🗓 زمان: چهارشنبه 01 آذر 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
توضیحات استاد جلالیان برای جلسه فردا و مطالعه بیشتر طلاب شیخ انصاری در ابتدای کتاب قطع میفرماید که قطع طریقی اعتباری غیر جعلی و وجوب متابعتی عقلی دارد که قابل اثبات یا نفی توسط شارع نیست به دلیل اشکالات عدیده ای که مطرح میشود در ادامه میفرماید حجت اصولی هم نیست به دلیل عدم توسیط در اثبات حکم متعلق قطع لکن یکی از اشکالاتی که به این نظریه وارد میشود بحث قطع مخالف واقع در ظرف مخالفت است (تجری) از یک طرف مخالفت با حجت ، فرد را مستحق عقاب میکند از طرفی عدم‌مطابقت با واقع شخص را گناهکار نمیکند حال سوال این است که چگونه با مبنای شیخ مساله را حل کنیم از مبنا رفع ید کنیم‌ یا قائل به استحقاق عقاب شویم دو نکته قابل اهمیت و توجه است اول حرمت شرعی یا خروج از بحث هست یا نیست دوم راه حلی غیر از رفع ید از مبنا یا اثبات حرمت از راه شرع وجود دارد یا خیر؟؟
قابل توجه طلاب محترم با توجه به سفر ناگهانی جناب استاد جلالیان جلسه نشست علمی فردا چهارشنبه برگزار نمی شود
❇️ لوح پژوهشی «جواهر» به ایستگاه شانزدهم رسید 🔊🔊 🟡 در این شماره 5️⃣ مطلب فقهی، اصولی، نکته ناب، احکام و اخلاق چاپ شده است. 📚 مطلب فقهی در مورد واکاوی شرط عقل در شروط متعاقدین است که به کوشش آقای محمدرضا عیسوی (طلبه درس خارج) و برگرفته از درسهای آیت الله شب زنده دار است که قسمت دوم آن دراین شماره آماده است. قسمت اول در قالب سه فصل در لوح شماره 15 بیان شد فصل اول در مورد مراد از عقل بود و فصل دوم در مورد اینکه آیا این شرط لازم است؟ و فصل سوم در مورد اقوال در این مساله بود. و در این شماره فصل چهارم آمده که ادله در این مساله گفته شده که شش دلیل بیان شده است. 📙 مطلب اصولی در مورد اصطلاحات سه گانه در فعلیت حکم است که به کوشش آقای محمدحسین زهیری (طلبه پایه دهم) و برگرفته از درسهای آیت الله شهیدی است که در قسمت اول دو اصطلاح مرحوم آخوند و مرحوم نائینی مورد بررسی قرار گرفته است. 📓 در قسمت نکته ناب آقای حسین کریمی (طلبه درس خارج) بیانات آیت الله شب زنده دار را جمع آوری کرده که در مورد ضرورت انس با روایات و خاصه کتاب وسائل الشیعه است که باید در مقطع سطح به عنوان کتاب درسی در حوزه های علمیه قرار گیرد. 📘 در بخش احکام مساله جلوتر از قبور معصومین (علیهم السلام) نماز خواندن مورد بحث قرار گرفته و اقوال مراجع عظام تقلید آورده شده. 📒 در قسمت اخلاق هم خاطره جالب از مرحوم آیت الله تبریزی به کوشش آقای مجید خوشه چرخ(طلبه پایه دهم) نقل شده است.
16---1.jpg
9.39M
شماره شانزدهم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت عالی)
16---2.jpg
2.66M
شماره شانزدهم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت متوسط)
3️⃣4️⃣1️⃣ 3️⃣3️⃣ ❇️ فایده ي علم رجال ⬅️ شـکی نیست که مهمترین مدرك براي اثبات احکام شـرعیه، حدیث است. چون ادله اربعه عبارت است از کتاب، سنت، اجماع و عقل. ✅ مخفی نیست که کتاب حاوي کلیاتی است که نسـبت به تفاصیل مطالب، اجمال دارد و باید سنت آن را تفسیر کند. اجماع هم با شـرایطی که علماء براي آن ذکر می کنند باید مدرکی نباشد و خصوصـیاتی دارد به ندرت قابل تحصـیل است، موارد حکم عقل هم بسیار کم است. بنابراین عمده چیزي که باقی می ماند همان سنت است. 🟢 در سـنت و احـادیث مرویه از معصومین، قطعا خبر دروغ و کـذب وجود دارد. ◀️ براي اثبات اینکه اینگونه اخبار در میان احـادیث وجود دارد، گـاه به روایات کثیره اي اسـتدلال کرده انـد که رسول خـدا (ص) و معصومین فرموده انـد که اشخاصـی هستندکه به ما دروغ می بندند. این روایات در حد تواتر است و از مجموع آنها اثبات می شود که وضاعینی بوده اند که جعل حدیث می کردند و به معصوم نسبت می دادند. ◀️ راه دیگري نیز براي اثبـات وجود احـادیث موضوعه هست که با این راه احتیاج نـداریم که تواتر مزبور را ثابت کنیم بلکه حتی یک روایت هم باشـد مـدعا را ثابت می کند و آن اینکه روایت مزبور یا مفادش راست است و یا دروغ. اگر راست باشد مدعا ثابت می شود و اگر دروغ باشـد خودش مصـداق براي حـدیث کـذب می باشد. این از مواردي است که اثبات و نفیش هر دو مدعا را اثبات می کند. 👈 نتیجه اینکه باید علمی باشدکه حدیث دروغین را از غیر آن جدا کند و بنا بر این علم رجال مورد احتیاج است. 📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
4️⃣4️⃣1️⃣ 7️⃣3️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه 🔶 اجتماع دو حكم تكليفى و نيز اجتماع دو فرد از يك نوع حكم، در موضوع واحد محال است. 🔷 به دليل عقلى و نقلى ثابت شده است كه خداوند كامل‏ترين قانون را براى بشر قرار داده و براى هر واقعه، حكمى مقرر داشته است. 👈 حكم دو گونه است؛ واقعى و ظاهرى. ✅ در موضوع احكام واقعى شك اخذ نشده است، ولى در موضوع احكام ظاهرى شك اخذ شده است و از آنجا كه حكم واقعى و حكم ظاهرى از دو سنخ متفاوتند، اجتماع آن دو در يك مورد محال نيست. 🔶 حكم ظاهرى دو قسم است: 1️⃣حكم ظاهرى كه براساس كاشفيت يك دليل ظنى از واقع است؛ اين‏گونه دليل را اماره و جعل حجّيت براى آن را قسم اول از احكام ظاهرى مى ‏دانند. 2️⃣ حكم ظاهرى كه در موارد ترديد بين دو نوع مختلف از احكام است و شارع يكى از آن دو نوع حكم را به عنوان اصل عملى اعتبار مى ‏كند. 👈 اعتبار شارع همان جعل حجّيت براى اصل عملى است كه قسم دوم از احكام ظاهرى به شمار مى ‏رود. ◀️ در حجّيت امارات كاشفيت آنها تمام ملاك براى جعل حجّيت است، ولى در حجّيت اصول يا ملاحظه كاشفيت هيچ كاشفى نشده است يا كاشفيت آن كاشف تمام ملاك نيست. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 6️⃣2️⃣ بیست و ششمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع ثمرات خطابات قانونیه 🎤با استفاده از محضر حجه الاسلام و المسلمین گنج بخش 🗓 زمان: چهارشنبه 08 آذر 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) زیرزمین 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
مطالبی که جناب استاد فرستادند جهت مطالعه و آمادگی بیشتر برای حضور در جلسه نشست علمی 👆👆👆👆
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی استاد گنج بخش.MP3
15.86M
نشست علمی استاد گنج بخش
5️⃣4️⃣1️⃣ 7️⃣3️⃣ ❇️ ماهیت پول ✅بیان دو فرق گذشت 👈 نتیجه اینکه : پول مالی است (مال اعتباری) که ارزش مصرفی‌اش عین ارزش مبادله‌ای‌اش است و ارزش مبادله‌ای‌اش هم عین ارزش مصرفی‌‌اش هست. ⬅️ بقیه اموال این گونه نیست. به خاطر این که اموال دیگر (اموال واقعی) ارزش مصرفی‌شان غیر از ارزش مبادله‌ای‌شان است. چون ماهیت پول چنین است یعنی لازمه ماهیتش چنین است که 👈 هم ذخیره ارزش می‌کند 👈هم سنجش ارزش می‌کند 👈 هم طرف مبادله قرار می‌گیرد که به آن می‌گویند وسیله مبادله. 📚 برگرفته از نشست علمی آیت الله نظری شاهرودی (3 آبان 1402) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
6️⃣4️⃣1️⃣ 4️⃣3️⃣ ❇️ سماع در یک تقسیم بندی به دو دسته تقسیم می شود: 1️⃣ مسموع مطرد: ابن جنی می گوید: طرد در لغت یعنی تتابع و استمرار پس اهل علم عربیه آنچه که در کلام عرب به صورت مستمر در اعراب (مثل رفع ‌فاعل) استعمال شده،مطرد قرار داده اند. 2️⃣ مسموع شاذ:‌ ش ذ ذ در لغت عرب یعنی تفرق و تفرد،با توجه به این معنا، اهل علم عربیه آن استعمالی را که با باب خود در قواعد ادبی مفارقت کرده را شاذ می نامند (مثل استحوذ که با باب خود در اعلال مفارقت دارد و بدون اعلال استعمال شده) خصائص ابن جنی،ج۱،ص۱۱۷ 🔶 استعمال مطرد و شاذ چهار نوع است: 1️⃣ مطرد در قیاس و استعمال؛ (این غایت مطلوبه در ادبیات است): مانند: قال زید ،ضربت عمرا، مررت بسعید 2️⃣ مطرد در قیاس شاذ دراستعمال: ماضی یذر و یدع، مکان مقبل، خبر عسی به صورت اسم صریح باشد. اینها طبق قیاس بوده، در حالی که استعمال اینها شاذ است و استعمال مطرد این کلمات به صورت: ماضی ندارند (یذر و یدع). ( مکان قابل) استعمال مطرد دارد. خبر عسی به صورت فعل کثرت دارد. 3️⃣ مطرد در استعمال، شاذ در قیاس: استحوذ ،استنوق ،استوصب، قیاس اینها اعلال است ولی در سماع عدم اعلال. 4️⃣ شاذ در قیاس و استعمال: رجل معود من مرضه ،فرس مقوود. الاقتراح فی علم اصول النحو،ص۵۹ 📕 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 7️⃣2️⃣ بیست و هفتمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع ثمرات خطابات قانونیه جلسه دوم 🎤با استفاده از محضر حجه الاسلام و المسلمین گنج بخش 🗓 زمان: چهارشنبه 15 آذر 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام 🖌 لطفاً با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به بیست و هفتمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد گنج بخش) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/e4c6s