#نکات_علمی 2️⃣4️⃣1️⃣
#ادبیات_عرب 3️⃣3️⃣
❇️مبتدا و خبر
🔶گفته شد که گاهی هر دو اسم صلاحیت مبتدا واقع شدن را دارند و در این صورت نیاز به ملاک داریم و حکم می شود به ابتداییت اسم مقدم.
1️⃣ اوّلين قسم با اختلافات گذشت
2️⃣ دوّمين قسم از مواضع سهگانهاى كه حكم به ابتدائيت اسم مقدّم مىشود جايى است كه هردو اسم، نكره باشند و در ضمن صلاحيت مبتدا شدن براى هردو وجود داشته باشد
👈 در اين صورت در آن جمله اسم مقدّم، مبتدا مىشود، مانند: «أفضل منك أفضل منّي» كه اسم تفضيل به واسطه عملكردن بر محل مجرور- البته به واسطه جارّ- تخصيص خورده و از نكره محضه بودن خارج شده است.
🔶 نكته: امورى كه باعث مىشوند اسم نكره، صلاحيت مبتدا شدن را دارا گردد همگى آنها نكره را از حالت ابهام شديد خارج كرده و مقدارى از آن ابهام مىكاهند و اسم نكره را به معرفه نزديك مىنمايند.
📕 مغنی باب رابع
📚 برگرفته از شرح استاد صفایی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند
6️⃣2️⃣ بیست و ششمین جلسه از سلسله نشست های علمی
☑️ با موضوع
تنافی بین حجیت ذاتی قطع و تجری
🎤با استفاده از محضر
حجه الاسلام و المسلمین جلالیان
🗓 زمان:
چهارشنبه 01 آذر 1402
🕐 ساعت 11
حضوری و مجازی
🌎 مکان
خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
توضیحات استاد جلالیان برای جلسه فردا و مطالعه بیشتر طلاب
شیخ انصاری در ابتدای کتاب قطع میفرماید که قطع طریقی اعتباری غیر جعلی و وجوب متابعتی عقلی دارد که قابل اثبات یا نفی توسط شارع نیست به دلیل اشکالات عدیده ای که مطرح میشود
در ادامه میفرماید حجت اصولی هم نیست به دلیل عدم توسیط در اثبات حکم متعلق قطع
لکن یکی از اشکالاتی که به این نظریه وارد میشود بحث قطع مخالف واقع در ظرف مخالفت است (تجری)
از یک طرف مخالفت با حجت ، فرد را مستحق عقاب میکند
از طرفی عدممطابقت با واقع شخص را گناهکار نمیکند
حال سوال این است که چگونه با مبنای شیخ مساله را حل کنیم
از مبنا رفع ید کنیم یا قائل به استحقاق عقاب شویم
دو نکته قابل اهمیت و توجه است
اول حرمت شرعی یا خروج از بحث هست یا نیست
دوم راه حلی غیر از رفع ید از مبنا یا اثبات حرمت از راه شرع وجود دارد یا خیر؟؟
قابل توجه طلاب محترم
با توجه به سفر ناگهانی جناب استاد جلالیان
جلسه نشست علمی فردا چهارشنبه برگزار نمی شود
❇️ لوح پژوهشی «جواهر» به ایستگاه شانزدهم رسید 🔊🔊
🟡 در این شماره 5️⃣ مطلب فقهی، اصولی، نکته ناب، احکام و اخلاق چاپ شده است.
📚 مطلب فقهی در مورد واکاوی شرط عقل در شروط متعاقدین است که به کوشش آقای محمدرضا عیسوی (طلبه درس خارج) و برگرفته از درسهای آیت الله شب زنده دار است که قسمت دوم آن دراین شماره آماده است. قسمت اول در قالب سه فصل در لوح شماره 15 بیان شد فصل اول در مورد مراد از عقل بود و فصل دوم در مورد اینکه آیا این شرط لازم است؟ و فصل سوم در مورد اقوال در این مساله بود.
و در این شماره فصل چهارم آمده که ادله در این مساله گفته شده که شش دلیل بیان شده است.
📙 مطلب اصولی در مورد اصطلاحات سه گانه در فعلیت حکم است که به کوشش آقای محمدحسین زهیری (طلبه پایه دهم) و برگرفته از درسهای آیت الله شهیدی است که در قسمت اول دو اصطلاح مرحوم آخوند و مرحوم نائینی مورد بررسی قرار گرفته است.
📓 در قسمت نکته ناب آقای حسین کریمی (طلبه درس خارج) بیانات آیت الله شب زنده دار را جمع آوری کرده که در مورد ضرورت انس با روایات و خاصه کتاب وسائل الشیعه است که باید در مقطع سطح به عنوان کتاب درسی در حوزه های علمیه قرار گیرد.
📘 در بخش احکام مساله جلوتر از قبور معصومین (علیهم السلام) نماز خواندن مورد بحث قرار گرفته و اقوال مراجع عظام تقلید آورده شده.
📒 در قسمت اخلاق هم خاطره جالب از مرحوم آیت الله تبریزی به کوشش آقای مجید خوشه چرخ(طلبه پایه دهم) نقل شده است.
#لوح_جواهر
#پله_پله_تا_اجتهاد
#پژوهش
#پژوهش_آل_یاسین
#نکات_علمی 3️⃣4️⃣1️⃣
#نکات_رجالی 3️⃣3️⃣
❇️ فایده ي علم رجال
⬅️ شـکی نیست که مهمترین مدرك براي اثبات احکام شـرعیه، حدیث است. چون ادله اربعه عبارت است
از کتاب، سنت، اجماع و عقل.
✅ مخفی نیست که کتاب حاوي کلیاتی است که نسـبت به تفاصیل مطالب، اجمال دارد و باید سنت آن را تفسیر کند. اجماع هم با شـرایطی که علماء براي آن ذکر می کنند باید مدرکی نباشد و خصوصـیاتی دارد به ندرت قابل تحصـیل است، موارد حکم عقل هم بسیار کم است. بنابراین عمده چیزي که باقی می ماند همان سنت است.
🟢 در سـنت و احـادیث مرویه از معصومین، قطعا خبر دروغ و کـذب وجود دارد.
◀️ براي اثبات اینکه اینگونه اخبار در میان احـادیث وجود دارد، گـاه به روایات کثیره اي اسـتدلال کرده انـد که رسول خـدا (ص) و معصومین فرموده انـد که اشخاصـی هستندکه به ما دروغ می بندند. این روایات در حد تواتر است و از مجموع آنها اثبات می شود که وضاعینی بوده اند که جعل حدیث می کردند و به معصوم نسبت می دادند.
◀️ راه دیگري نیز براي اثبـات وجود احـادیث موضوعه هست که با این راه احتیاج نـداریم که تواتر مزبور را ثابت کنیم بلکه حتی یک روایت هم باشـد مـدعا را ثابت می کند و آن اینکه روایت مزبور یا مفادش راست است و یا دروغ. اگر راست باشد مدعا ثابت می شود و اگر دروغ باشـد خودش مصـداق براي حـدیث کـذب می باشد. این از مواردي است که اثبات و نفیش هر دو مدعا را اثبات می کند.
👈 نتیجه اینکه باید علمی باشدکه حدیث دروغین را از غیر آن جدا کند و بنا بر این علم رجال مورد احتیاج است.
📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
#نکات_علمی 4️⃣4️⃣1️⃣
#نکات_اصولی 7️⃣3️⃣
❇️نکاتی از حلقه ثانیه
🔶 اجتماع دو حكم تكليفى و نيز اجتماع دو فرد از يك نوع حكم، در موضوع واحد محال است.
🔷 به دليل عقلى و نقلى ثابت شده است كه خداوند كاملترين قانون را براى بشر قرار داده و براى هر واقعه، حكمى مقرر داشته است.
👈 حكم دو گونه است؛ واقعى و ظاهرى.
✅ در موضوع احكام واقعى شك اخذ نشده است، ولى در موضوع احكام ظاهرى شك اخذ شده است و از آنجا كه حكم واقعى و حكم ظاهرى از دو سنخ متفاوتند، اجتماع آن دو در يك مورد محال نيست.
🔶 حكم ظاهرى دو قسم است:
1️⃣حكم ظاهرى كه براساس كاشفيت يك دليل ظنى از واقع است؛ اينگونه دليل را اماره و جعل حجّيت براى آن را قسم اول از احكام ظاهرى مى دانند.
2️⃣ حكم ظاهرى كه در موارد ترديد بين دو نوع مختلف از احكام است و شارع يكى از آن دو نوع حكم را به عنوان اصل عملى اعتبار مى كند.
👈 اعتبار شارع همان جعل حجّيت براى اصل عملى است كه قسم دوم از احكام ظاهرى به شمار مى رود.
◀️ در حجّيت امارات كاشفيت آنها تمام ملاك براى جعل حجّيت است، ولى در حجّيت اصول يا ملاحظه كاشفيت هيچ كاشفى نشده است يا كاشفيت آن كاشف تمام ملاك نيست.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند
6️⃣2️⃣ بیست و ششمین جلسه از سلسله نشست های علمی
☑️ با موضوع
ثمرات خطابات قانونیه
🎤با استفاده از محضر
حجه الاسلام و المسلمین گنج بخش
🗓 زمان:
چهارشنبه 08 آذر 1402
🕐 ساعت 11
حضوری و مجازی
🌎 مکان
خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
زیرزمین
💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
مطالبی که جناب استاد فرستادند جهت مطالعه و آمادگی بیشتر برای حضور در جلسه نشست علمی 👆👆👆👆
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_علمی 5️⃣4️⃣1️⃣
#نکات_فقهی 7️⃣3️⃣
❇️ ماهیت پول
✅بیان دو فرق گذشت
👈 نتیجه اینکه : پول مالی است (مال اعتباری) که ارزش مصرفیاش عین ارزش مبادلهایاش است و ارزش مبادلهایاش هم عین ارزش مصرفیاش هست.
⬅️ بقیه اموال این گونه نیست. به خاطر این که اموال دیگر (اموال واقعی) ارزش مصرفیشان غیر از ارزش مبادلهایشان است.
چون ماهیت پول چنین است یعنی لازمه ماهیتش چنین است که
👈 هم ذخیره ارزش میکند
👈هم سنجش ارزش میکند
👈 هم طرف مبادله قرار میگیرد که به آن میگویند وسیله مبادله.
📚 برگرفته از نشست علمی آیت الله نظری شاهرودی (3 آبان 1402)
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #آیت_الله_نظری_شاهرودی
#نکات_علمی 6️⃣4️⃣1️⃣
#ادبیات_عرب 4️⃣3️⃣
❇️ سماع در یک تقسیم بندی به دو دسته تقسیم می شود:
1️⃣ مسموع مطرد: ابن جنی می گوید: طرد در لغت یعنی تتابع و استمرار پس اهل علم عربیه آنچه که در کلام عرب به صورت مستمر در اعراب (مثل رفع فاعل) استعمال شده،مطرد قرار داده اند.
2️⃣ مسموع شاذ: ش ذ ذ در لغت عرب یعنی تفرق و تفرد،با توجه به این معنا، اهل علم عربیه آن استعمالی را که با باب خود در قواعد ادبی مفارقت کرده را شاذ می نامند (مثل استحوذ که با باب خود در اعلال مفارقت دارد و بدون اعلال استعمال شده) خصائص ابن جنی،ج۱،ص۱۱۷
🔶 استعمال مطرد و شاذ چهار نوع است:
1️⃣ مطرد در قیاس و استعمال؛
(این غایت مطلوبه در ادبیات است):
مانند: قال زید ،ضربت عمرا، مررت بسعید
2️⃣ مطرد در قیاس شاذ دراستعمال:
ماضی یذر و یدع، مکان مقبل، خبر عسی به صورت اسم صریح باشد.
اینها طبق قیاس بوده، در حالی که استعمال اینها شاذ است و استعمال مطرد این کلمات به صورت: ماضی ندارند (یذر و یدع).
( مکان قابل) استعمال مطرد دارد.
خبر عسی به صورت فعل کثرت دارد.
3️⃣ مطرد در استعمال، شاذ در قیاس:
استحوذ ،استنوق ،استوصب،
قیاس اینها اعلال است ولی در سماع عدم اعلال.
4️⃣ شاذ در قیاس و استعمال:
رجل معود من مرضه ،فرس مقوود.
الاقتراح فی علم اصول النحو،ص۵۹
📕 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #مجید_خوشه_چرخ
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند
7️⃣2️⃣ بیست و هفتمین جلسه از سلسله نشست های علمی
☑️ با موضوع
ثمرات خطابات قانونیه
جلسه دوم
🎤با استفاده از محضر
حجه الاسلام و المسلمین گنج بخش
🗓 زمان:
چهارشنبه 15 آذر 1402
🕐 ساعت 11
حضوری و مجازی
🌎 مکان
خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام
🖌 لطفاً با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به بیست و هفتمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد گنج بخش) شرکت فرمایید 👇
https://formafzar.com/form/e4c6s
#نشست_علمی
#نظرسنجی
#نکات_علمی 7️⃣4️⃣1️⃣
#نکات_رجالی 4️⃣3️⃣
❇️ کسانی که منکر احتیاج به علم رجال شده اند اشکالاتی مطرح کرده اند
1️⃣ اشـکال اول:
نجاشـی که شـهادت می دهد کسـی مانند زراره ثقه است، شـرایط اعتبار شـهادت را دارا نیست. زیرا نجاشی، زراره را ندیـده است و با واسـطه از او سـخن می گوید.
✅ جواب:
در بسـیاري از شـهادت ها می دانیم که شـهادت مزبور، مسـتند به شـهادت دیگري است یا اینکه شهادت مزبور، مستند به مبادي قریب به حس است.
🔶 اگر کسـی در محکمه ادعا کرده است که زیـد عادل است، واضـح است که عـدالت امري نیست که قابـل حس باشـد بلکه مظهرات و مبادي محسوسه اي دارد که کمتر پیش می آیـد که در آنها خطا و اشـتباه رخ دهـد و از آنها می توان عـدالت را فهمیـد.
👈 مثلا اینکه ابن سـینا که هزار سـال قبـل زندگی می کرده فردي باسواد بوده است امري است مورد قطع و یقین.
🔷 بنـا بر این در جواب می گوییم چه بسـا مبادي ايکه ملازمه با شـهادتش دارد را دیـده است و از این رو شـهادت او اسـتنباطی محض نیست بلکه از مبادي قریب به حس می باشـد در نتیجه شـهادت او بر عـدالت فرد، مورد قبول قرار می گیرد.
❎ بله اگر بـدانیم که شهـادت فرد، از روي حس نیست در اینصـورت شـهادتش مورد قبول قرار نمی گیرد.
ولی فحص از اینکه شـهادت او از روي حس بوده است یـا نه نیزلازم نیست.
⬅️ نکته دیگر این است که ما به طور اجمال می دانیم که این افرادي که مشـهور به تقوا و عدالت هسـتند مانند شـیخ انصاري و مـا به عـدالت آنهـا علم داریم، نسل به نسل این نکته را از اساتیـد خود گرفته ایم و آنها از اساتید خود و همینطور تـا خود این افراد این سلسـله ادامه داشـته است و فترتی در میان نبوده است.
◀️ در هر نسل و دوره هم بیش از دو نفر عادل این شـهادت را داده اند. بنا بر این علم اجمالی بر عدالت این افراد وجود دارد و اینگونه نیست که مثلا شیخ بعد از دویست سال، ناگهان مشـهور به عـدالت شـده باشـد. بله درشـهادت به عـدالت آنهـا تصـریح نشـده است که مثلا من از اسـتادم و او از اسـتادش شـنیده است یا نه ولی می دانیم که در هرطبقه، افراد متعددي بوده است که لا اقل عدول متعددي در میان آنها وجود داشته است.
📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
#نکات_علمی 8️⃣4️⃣1️⃣
#نکات_اصولی 8️⃣3️⃣
❇️نکاتی از حلقه ثانیه
🔶 احكام شرعى در قالب قضيه حقيقيه يا قضيه خارجيه، مى تواند جعل شود.
⬅️ حكم در قضاياى حقيقيه بر يك موضوع فرضى جعل شده و بر هر فردى كه تحقّق بخش آن فرض است، قابل تعميم است.
◀️ برخلاف قضاياى خارجيه كه در آنها افراد معينى در خارج، مورد نظر و اشاره واقع مى شوند و حكم بر آنها فقط جارى مى شود.
🔷 از آنجا كه استنباط حكم شرعى يا براساس دليل محرز يا براساس اصل عملى است، مباحث علم اصول نيز هماهنگ با روند طبيعى عمل استنباط در طى دو بخش مطرح مى شود:
1️⃣ بخش اول ادله محرزه
2️⃣ بخش دوم اصول عملى
🔶 نسبت به هر واقعه همواره يك اصل عملى موجود است. اگر فقيه بر دليل محرز دست يافت آن را بر اصل عملى مقدم مى دارد و اما اگر بر دليل محرز دست نيافت، آنگاه به اصل عملى مراجعه مى كند. [و چنانكه مشهور است: الاصل دليل حيث لا دليل].
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات
#نکات_علمی 9️⃣4️⃣1️⃣
#نکات_فقهی 8️⃣3️⃣
❇️ مقتضای اطلاق عقد
🔶 عبارت از امری است فرعی که هرگاه عقد به طور مطلق یعنی بدون قید و شرط واقع شود عقد اقتضاء آن امر را مینماید
🔷 مقتضای اطلاق عقد منظور مستقیم و اصلی متعاملین نمیباشد و بدین جهت آنان میتوانند با درج شرط و قید در عقد اقتضای مزبور را تغییر دهند.
⬅️ اگر شرط خلاف مقتضای ذات عقد نباشد، بلکه خلاف مقتضای اطلاق عقد باشد، فاسد و مفسد نیست.
◀️ بعبارت دیگر مقتضای اطلاق عقد چیزی است که اگر قرارداد به طور مطلق و بدون قید و شرط واقع شود آن را اقتضا میکند و معاملهکننده بدان ملزم میگردد؛ لیکن طرفین اصولا میتوانند برخلاف آن توافق کنند.
📕 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #مجید_خوشه_چرخ