#نکات_علمی 1️⃣7️⃣
#نکات_رجالی 5️⃣1️⃣
❇️ منابع نخستین رجالی شیعه عبارت است از
فهرست نجاشی فهرست شیخ طوسی
رجال شیخ طوسی رجال کَشّی
رجال ابن غضائري رجال برقی
❇️ تقسیم بندي منابع اولیه رجالی بر حسب نوع نگارش و پرداخت به مباحث رجالی
🔷 در یک نگاه فراگیر به همه شش کتاب مذکور، کتاب رجال میگوییم.
🔍 اما آیا این شش کتاب داراي یک روش تألیف، یک نوع پرداخت به مطالب رجالی و داراي یک غایت و نتیجه هستند یا این شش کتاب داراي سبکهاي مختلف تألیف و نگرشهاي متفاوت هستند؟
🔦 اگر بخواهیم از لحاظ سبک نگارشی و برآیند نتیجه، نگاه کنیم این شش کتاب را می توانیم اجمالاً به چهار گروه بر حسب نوع نگارش و پرداخت آنها به مباحث رجالی تقسیم کنیم.
1️⃣ کتب فهرست نگاري
2️⃣ کتب طبقات نگاري
3️⃣ نگارش بر پایه جرح و تعدیل
4️⃣ کتب پراکنده نگاري
📚برگرفته از دروس استاد حسینی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
#نکات_علمی 2️⃣7️⃣
#نکات_اصولی 9️⃣1️⃣
👈 چند نکته از حلقات
❇️ اطلاق حالت خالى بودن لفظ از جميع قيود است.
🔶 دلالت اطلاق بر عموميّت دلالت تصديقى و به قرينه حكمت است.
❇️ لفظى كه براى عموميت وضع شده است، لفظ عام ناميده مى شود.
🔷 دلالت لفظ عام بر عموميت دلالت تصورى و به سبب ارتباط لغوى است.
🔶 در جمع معرّف به «ال» اختلاف است كه آيا به اطلاق عموميت را مى فهماند يا به وضع؟
❇️ در بعضى از جملات نوع ديگرى از مدلول موجود است كه آن را مدلول سلبى و يا مفهوم مى گويند.
👈 مفهوم در مقابل منطوق است و به معناى مدلول التزامى در مقابل مدلول مطابقى است.
🔶 ضابطه كلى وجود مفهوم در جمله اى آن است كه تقييد رجوع به حكم داشته باشد.
🔷 جمله شرطيه داراى مفهوم و جمله غائيه داراى مفهوم است.
👈 ولى جمله وصفيه داراى مفهوم نيست؛ چون وصف براى موضوع قيد است، نه براى حكم.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند
7️⃣1️⃣ هفدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی
☑️ با موضوع
نظریه تاریخی چگونگی تشکیل جامعه
شیعی توسط اهل بیت (علیهم السلام)
(جلسه دوم)
🎤با استفاده از محضر
حجة الاسلام و المسلمین لیاقتی
🗓 زمان:
چهارشنبه 3 اسفند 1401
🕐 ساعت 11
حضوری و مجازی
🌎 مکان
خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
با سلام
🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به هفدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد لیاقتی ـ جلسه دوم) شرکت فرمایید 👇
https://formafzar.com/form/7k5wj
#نشست_علمی
#نظرسنجی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه دوم
#نکات_علمی 3️⃣7️⃣
#نکات_فقهی 9️⃣1️⃣
❇️ گستره امور حسبه
🔶 تعداد زیادی از فقهای ما که قائل به ولایت در امور حسبه هستند ولایت فقیه را تا چه حدی قائل هستند؟
👈 حضرت آیتالله خوئی رحمةالله علیه یکی از کسانی هستند که قائل به امور حسبه شده اند، ایشان در کتاب تنقیحشان بعضی از موارد حسبه را اشاره فرمودند. در کتاب منهاج الصالحین جلد دو در ذیل مبحث جهاد، ایشان فرمودند جهاد ابتدایی در عصر غیبت واجب است و جهاد ابتدایی باید زیر نظر فقیه جامع الشرایط باشد.
🔦 درحالیکه حضرت امام که قائل به ولایت مطلقهی فقیه بودند معتقد بودند جهاد ابتدایی از اختصاصات خود معصوم یا نایب خاص معصوم است و شامل نیابت عام نمیشود.
👈 ولی ایشان میفرمایند جهاد ابتدایی در عصر غیبت واجب است و این امر باید زیر نظر فقیه جامع الشرایط باشد. این تناقض در دوتا کتاب نیست. بلکه یک بخشی از مصادیق را آنجا ذکر کردند، آنجا تکمیل شده بعضی از مباحث دیگر را ذکر فرمودند.
👈 یک شاهد دیگر اینکه، آیت الله شیخ جواد تبریزی از شاگردان آیتالله خوئی رحمةالله علیه، ایشان هم ولایت فقیه را در قالب امور حسبه قبول دارند، منتها ایشان در مباحث فقهیشان در کتاب صراطالنجاة فرموده اند: نظمبخشی به امور مسلمین، تدبیر امور مسلمین، اینها برای اینکه جامعهی اسلامی به هرجومرج کشیده نشود، جزء اختیارات فقیه است و از امور حسبه است، این را ایشان تصریح فرمودند. منتها یک موردی هست که ایشان توی کتابهای فقهیشان نفرمودند، بلکه در استفتاءات ایشان آمده، که آیا تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت بر فقیه واجب است؟ ایشان در جواب فرمودند تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت، تشکیل حکومت اسلامی از امور حسبه است و بر فقیه واجب است در صورت امکان نسبت به تشکیل آن اقدام کند.
✅ بنابراین این تلقی عمومی که میگویند اگر کسی قائل به امور حسبه باشد ولایت فقیه به شکل حکومتی را قبول ندارد و این را نسبت میدهند به بعض بزرگان درست نیست. خیلی از فقهای ما که قائل به امور حسبه هستند یکجاهایی خودشان ورود پیدا کردند.
📚 برگرفته از نشست علمی استاد شبان نیا (25 آبان 1401)
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #استاد_شبان_نیا
May 11
#نکات_علمی 4️⃣7️⃣
#ادبیات_عرب 6️⃣1️⃣
❇️ در جمله «زید جاءنی ابوعبدالله» چرا ابو عبدالله بدل است و عطف بیان نیست؟
✳️ جواب: یکی از فرق های هشت گانه عطف بیان با بدل:
عطف بیان نه می تواند ضمیر باشد فلایقال مثلا:رایت زیدا ایاه(بنابراین که ایاه عطف بیان باشد برای زیدا)ونه درقالب اسم ظاهر از ضمیر بیاید؛ فلا یقال ایضا:رایته زیدا(بنابر این که زیدا عطف بیان باشد برای ضمیر منصوب در رایته).
👈 در آن مثال هرچند ابوعبدالله اسم ظاهر است ولی اسم ظاهر هم نمی تواندعطف بیان واقع شود برای ضمیر؛چنان که ضمیر نمی توانست عطف بیان واقع شود.
🔷 این است معنای جمله کوتاه و گویای ابن هشام در مغنی اللبیب:"ان عطف البیان لایکون ضمیرا ولا تابعا لضمیر".
🔶 برخلاف بدل که هم می تواند در قالب ضمیر بیاید،مانند مثال اول(رایت زیدا ایاه) و هم درقالب اسم ظاهر از ضمیر،مانند مثال دوم(رایته زیدا).
👈 توضیح اینکه عطف بیان همانند"صفت" است در ایضاح و روشنگری؛و صفت نه در قالب ضمیر می آید(وبه عبارت دیگر:ضمیر،صفت واقع نمی شود)و نه در قالب موصوف می آید(ضمیر ،موصوف قرار نمی گیرد)از این رو ادبا گفته اند:"الضمیر لا یوصف ولا یوصف به" (ضمیر نه موصوف واقع می شود ونه صفت).
👌 نتیجه:به دلیل مشابهت یادشده میان عطف بیان وصفت،حکم نحوی واعرابی آن دو یکسان است.
📚 برگرفته از مطالب استاد یوسف زاده گیلانی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #عطف_بیان #بدل
#نکات_علمی 5️⃣7️⃣
#نکات_رجالی 6️⃣1️⃣
❇️ معنای واژه «صحیحه»
🔷 چنانکه ذکر شد، مرحوم کلینی از روایاتی که در کتابش گرد آورده است با عبارت «بالآثار الصحیحة عن الصادقین (علیهما السلام)»یاد می کند. مسلم است که مراد از «الصحیحة»، معنای اصطلاحی آن نمی باشد؛ زیرا این اصطلاح واژه ای مستحدث بوده، سه قرن پس از شیخ کلینی توسط مرحوم سید ابن طاووس در علم درایه باب شد.
◀️ لذا دو احتمال در معنای آن مطرح شده است که بنا بر هر دو احتمال، در اعتبار روایات کافی مناقشه شده است اما به عقیده ما تمامی این روایات - طبق هر دو احتمال مذکور -حجت می باشد.
1️⃣ احتمال اول در معنای واژه ی «صحیحه»
👈 مراد از «الآثار الصحیحة» عبارت است از: «الآثار الصادر من المعصومين لبيان الحکم الواقعي».
این همان معنایی است که محقق خویی در بیان صحیح الحدیث بودن «المنبّه بن عبدالله ابی الجوزاء» آورده و فرموده است: صحیح الحدیث به فردی اطلاق میشده که احادیث منقول از او، جملگی احادیثی صادر شده از معصوم(علیه السلام) برای بیان حکم واقعی بوده است.
2️⃣ احتمال دوم در معنای واژه ی «صحیحه»
👈 مراد مرحوم کلینی از احادیث صحیحه، روایات معتبر و دارای حجیت می باشد. روشن است که در این احتمال صرفا شهادت به اعتبار و حجیت روایات صحیحه مطرح است؛ نه تضمین صدور آنها از ناحیه معصومین(علیهم السلام).
🔷 همچنین واضح است که فارق دو احتمال، مشکوک ٌ به آن دو می باشد. مشکوک به در احتمال اول، صدور اخبار از ناحیه معصوم(علیه السلام) برای بیان حکم واقعی است؛ اما در احتمال دوم، حجیت و اعتبار آن اخبار می باشد.
👈 حجیت روایات کافی شریف بنا بر هر دو احتمال خواهد آمد
📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند
8️⃣1️⃣ هجدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی
☑️ با موضوع
نظریه تاریخی چگونگی تشکیل جامعه
شیعی توسط اهل بیت (علیهم السلام)
(جلسه سوم)
🎤با استفاده از محضر
حجة الاسلام و المسلمین لیاقتی
🗓 زمان:
چهارشنبه 10 اسفند 1401
🕐 ساعت 11
حضوری و مجازی
🌎 مکان
خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
با سلام
🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به هجدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد لیاقتی ـ جلسه سوم) شرکت فرمایید 👇
https://formafzar.com/form/jkgx0
#نشست_علمی
#نظرسنجی
May 11
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه سوم
چهاردهمین هدیه معاونت پژوهش؛
شماره جدید لوح «جواهر» منتشر شد 📣📣
همزمان با ایام و اعیاد پرخیر و برکت شعبان و در آستانه میلاد خاتم الاوصیاء حضرت حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چهاردهمین شماره لوح پژوهشی جواهر منتشر شد.
عناوین مطالب این شماره به شرح زیر است:
✳️ بررسی استحاله مبنای «نقل» در بیع فضولی (به کوشش آقایان سیدمحمدجواد شوقی و میثاق احمدی نژاد از طلاب پایه نهم مدرسه)
✳️ بیان فرق بین عام و مطلق (برگرفته از درسهای آیت الله شهیدی ـ به کوشش حجت الاسلام محمدرضا عیسوی طلبه درس خارج و معاون پژوهش مدرسه)
✳️ بررسی سندی روایت مشتمل بر «سهل بن زیاد» (به قلم حجت الاسلام مهرکش استاد سطوح عالی حوزه و استاد راهنمای مدرسه)
✳️ احیاء نظریه ادعایی در بیان مرحوم شیخ محمدرضا اصفهانی (به قلم آقای محمدمهدی دلاوری طلبه پایه هشتم مدرسه)
✳️ حکم خمس اموال کودک قبل از بلوغ (به کوشش آقای مهدی رستمی طلبه پایه دهم مدرسه)
✳️ ریاضت فقیهانه (برگرفته از کتاب پندهای سعادت؛ بیانات حضرت آیت الله شب زنده دار (حفظه الله))
#لوح_جواهر
🌷🌺🌸💐🌷🌺🌸💐🌷
May 11
شماره چهاردهم لوح «جواهر»
نسخه مطالعه (کیفیت عالی) 👇👇
و کیفیت متوسط 👇👇👇
#نکات_علمی 6️⃣7️⃣
#نکات_اصولی 0⃣2️⃣
❇️اشکال به علامیت تبادر
⭕️یکی از اشکالات مطرح حول تبادر اشکال دور است که در ذیل به آن پرداخته خواهد شد.
بیان دور: جاهل به وضع، هر چه قدر کلمه را بشنود و با آن مواجه شود، چیزی به ذهنش تبادر نمیکند؛ پس باید علم به وضع داشته باشد تا معنای کلمه نسبت به دیگر معانی برای او تبادر داشته باشد. از طرف دیگر جاهل به وضع در صدد است به وسیله تبادر علم به وضع پیدا کند و چنین چیزی دور صریح است؛ به عبارت واضح تر تا علم به وضع وجود نداشته باشد تبادر محقق نمیشود و از طرفی وضع نیز متوقف بر تبادر است و چنین امری دور است.
👈عین همین اشکال به شکل اول از اشکال اربعه در منطق وارد شده است؛ به این صورت که علم به نتیجه موقوف است بر علم به کلیت کبری، و علم به کلیت کبری نیز موقوف است به علم به نتیجه، و جوابی که از این اشکال مطرح میشود هر دو یکی است و آن مقوله اجمال و تفصیل است.
👌شهید مصطفی خمینی علامیت تبادر برای تشخیص معنای حقیقی را منکر است و می فرمایند انسباق و تبادر بعد از علم پیدا کردن به علاقه میان لفظ و معنا معقول نیست و زمانی که مکلف علم به آن علقه پیدا نمود، دیگر معنا ندارد دوباره این علقه برای او منکشف شود. ایشان معتقد هستند دور مطرح شده در تبادر، قابل حل نیست. برای توضیح آن رجوع شود به تحریرات فی الاصول جلد ۱ صفحه۱۰۰ چاپ قدیم و جلد ۱ صفحه ۱۶۸ و ۱۶۹ چاپ جدید.
📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد مهرکش (زید عزه)
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #غایه_السؤول_شرح_کفایه_الأصول
#نکات_علمی 7️⃣7️⃣
#نکات_فقهی 0⃣2️⃣
❇️ برای حجاب سه دلیل مورد بحث قرار گرفته. هم از کتاب، هم سنت و هم عقل.
👈 البته ما اجماع در این رابطه نداریم چون معمولاً موضوعش منتفی بوده فقها به آن نپرداختند.
✅ موضوعش منتفی بوده چون حکومت دینی نداشتیم و اگر حکومت دینی بوده تبرج و بیحجابی به سبکی که امروز هست فراگیر نبوده که لازم باشد برای آن یک قانونی جعل کنند.
🔦 لذا یکی از اشکالاتی که مطرح میشود که ما در سیره پیامبر، حکومت ده ساله پیامبر در مدینه یا در سیره حکمرانی امیرالمؤمنین علیهالسلام، حجاب اجباری را نمیبینیم در آن چهار سال و نه ماه دوره حکومت امیرالمؤمنین علیهالسلام، به این دلیل است که موضوعش منتفی بوده.
🔸 عرف آن روز به گونهای بود که به صورت طبیعی حجاب را رعایت میکردند. یک مواردی بوده که غفلت میشده، رعایت نمیکردند، چادرهایشان باز بوده، خب تعبیر قرآن کریم هست که جلابیبتان را جمع بکنید، زینتهای خودتان را نشان ندهید. فرمان آمده اما در مرحله حکمرانی به اندازهای فراگیر نبوده که نیاز باشد به یک جعل قانون.
🔷 معمولاً با همین تذکرات و با همان عرفی که حاکم بوده اینها برطرف میشده. داریم مثلاً که امیرالمؤمنین علیهالسلام میرفته در مسجد کوفه نهیب زدند به مردم که شنیدم که زنان شما و مردان شما در بازار کوفه به هم تنه میزنند. خب توی همین تعبیری که حضرت دارد هیچ وقت بحث حجاب را مطرح نمیکنند، چون موضوعش منتفی بوده اما توی یک مقطعی تنه میزدند این را حضرت مورد اشاراه قرار میدهد.
📚 برگرفته از نشست علمی استاد استوار (18 آبان 1401)
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #استاد_استوار