eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
302 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
0️⃣5️⃣1️⃣ 5️⃣3️⃣ ❇️مبتدا و خبر 🔶گفته شد که گاهی هر دو اسم صلاحیت مبتدا واقع شدن را دارند و در این صورت نیاز به ملاک داریم و حکم می شود به ابتداییت اسم مقدم. 1️⃣ و 2️⃣ قسم اول و دوم گذشت 3️⃣ سوّمين قسم از مواضع سه‌گانه‌اى كه حكم به ابتدائيت اسم مقدّم مى‌شود، جائى است كه آن دو اسم از حيث تعريف و تنكير مختلف باشند يعنى يكى معرفه و ديگرى نكره باشد و در ضمن اسم مقدّم نيز آن اسم معرفه باشد كه در اين صورت اسم مقدّم معرفه، مبتدا بوده و اسم نكره مؤخّر، خبر آن مى‌باشد، مانند: «زيد قائم». 🔷 امّا اگر اسم مقدّم، نكره و غيرصالح براى مبتدا شدن بود يعنى مسوّغ و مجوّز ابتداء به نكره را نداشت، آن اسم مقدّم، خبر است و آن اسم مؤخّر كه معرفه و يا نكره مسوّغه است مبتدا مى‌باشد، 👈 مانند: «ذهب خاتمك» كه «ذهب» خبر مقدّم و «خاتمك» مبتداى مؤخّر است چون اوّلى نكره محضه و دوّمى معرفه است 👈 يا در مثل «نادر أفضل منك» كه اسم اوّل «نادر» نكره محضه و اسم دوّم «أفضل منك» نكره مسوّغه است، اسم اوّل، خبر مقدّم و اسم دوّم، مبتداى مؤخّر است. 🔶 امّا اگر اسم اوّل نكره مسوّغه و اسم دوّم معرفه بود، مثل: «خير منك زيد» كه «خير» در اصل «أخير» و افعل التفضيل است و به واسطه عمل‌كردن، صلاحيت مبتدا واقع شدن را دارا مى‌باشد و بعد از آن اسم معرفه «زيد» واقع است، بين جمهور نحويين و سيبويه اختلاف است، که حکم آن خواهد آمد. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
1️⃣5️⃣1️⃣ 5️⃣3️⃣ ❇️ در جواب اشکال به شهادت ها (در کتب رجالی) و اینکه این ها مورد قبول واقع نمی شود می گوییم: ✅ ممکن است کسـی بتواند شهادت هایی که نجاشی وشیخ و مانند آن داده اند را از راهی دیگر معتبر کند و آن اینکه از باب ظن خاص بگوییم که بر اساس ادله حجیت خبر واحـد هر خبري که عـدل و ثقه اي گزارش داده است را باید پذیرفت. 🔶 بله شارع در باب مرافعات شـرایط خاصی را معتبر کرده است مثلا گفته است که شاهد باید متعدد باشد ولی چه بسا این شرایط در غیر باب مرافعات لازم الاتباع نباشد و مثلا در باب موضوعات شهادت هر فردي که عادل باشد معتبر باشد. 👈 آیت الله خوئی اعتقاد دارد که شهادت عدل واحد در موضوعات کافی است بنا بر این اگر کسی به نجاست چیزي شهادت داد بایـد از او قبول شود و همچنین اگر یـک نفر به ثبوت هلال شـهادت دهـد کـافی است. مـا هم در بحث هاي خود این مبنی را اقوي دیدیم. ✅ ما اگر به بناء عقلاء مراجعه کنیم میبینیم که در غیر باب مرافعات، به شـهادت یک نفر اکتفاء می کنند. مثلا اگر کسـی به چیزي شهادت دهد و ما احتمال قوي دهیم که از روي حس شهادت داده و یا از روي مبادي اي شهادت داده که بین آن مبادي و نتیجه اش ملازمه هایی باشد که در آن خطا کمتر واقع می شود، از او می پذیریم. 🔶 در شـهادات رجـالی، شـرایط موجود در بـاب مرافعـات موجود نیست در نتیجه شایـد بتوان گفت که شـرایط شـهادت در بـاب مرافعات در آن جاري نباشد. 📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣5️⃣1️⃣ 9️⃣3️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه در مورد قطع ⬅️ قطع خصوصيت انكشاف و محركيت و حجيّت را داراست و خصوصيت سوم در علم اصول محل بحث است. ◀️ حجيّت قطع در دو قضيه خلاصه مى ‏شود: 1️⃣ حجيّت از لوازم قطع است 2️⃣ سلب حجيّت از قطع محال است. 🔶 بر مبناى مسلك حق الطاعة، قطع به تكليف بما هو قطع منجّز نيست، بلكه قطع بما هو انكشاف منجّز است و بدين لحاظ ظن به تكليف و احتمال وجود تكليف نيز منجّز است. 🔷 حجيّت قطع، مطلق يعنى غير مشروط به عدم ورود ترخيص است، اما حجيّت ظن و احتمال، مشروط به عدم ورود ترخيص از طرف شارع است. 🔶 منجّزيت قطع قابل انفكاك از قطع نيست، چرا كه ترخيص شارع در موارد قطع به تكليف محال است؛ چه ترخيص ظاهرى و چه ترخيص واقعى. 🔷 جانب ديگر از حجيّت قطع، معذّريت است؛ يعنى اگر مكلف به عدم تكليف قطع پيدا كرد و در واقع و برخلاف قطع او تكليفى ثابت بود، مولى حق توبيخ و معاقبه ندارد. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 8️⃣2️⃣ بیست و هشتمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع تبیین اختلاف دلالت عموم و اطلاق ومهمترین ثمرات اصولی و فقهی آن 🎤با استفاده از محضر حجه الاسلام و المسلمین حیدری 🗓 زمان: چهارشنبه 13 دی 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام 🖌 لطفاً با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به بیست و هشتمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد حیدری) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/tf3gk
3️⃣5️⃣1️⃣ 9️⃣3️⃣ ❇️ مقتضای اطلاق عقد بیان شد ✅ مقتضای ذات عقد مقتضای ذات عقد عبارت از امری است که عقد برای پیدایش آن منعقد می‌گردد. می‌توان آن را مقصود اصلی و اساسی از عقد دانست. مقتضای ذات عقد آنچنان اثری است که عقد بدون وجود این اثر محقق نمی‌شود. این اثر را ماهیت عقد ایجاد می‌کند. به طوری که عقد بالذات تولید‌کننده آن است. 🔶 هر نوع از عقود مقتضای مخصوصی دارد که مستقیم به سبب آن حاصل می‌گردد، چنانکه مقتضای عقد بیع، ملکیت مبیع برای مشتری و ملکیت ثمن برای بایع می‌باشد و مقتضای اجاره، ملکیت منافع عین مستاجره برای مستاجر و ملکیت اجرت المسمی برای مالک است، و مقتضای تعهد، مدیونیت متعهد به متعهدله و مقتضای هبه، ملکیت مال موهب برای متهب می‌باشد. 👈 پس اگر در بیع شرط شود که مبیع اصلا به خریدار منتقل نگردد، یا در اجاره شرط شود که مستاجر حق استیفاء منفعت را نداشته باشد، این شرط برخلاف مقتضای عقد و باطل است. ا 👈 ین شرط از لحاظ این که به ارکان عقد لطمه می‌زند موجب فساد و بطلان آن می‌گردد: شرط خلاف مقتضای عقد حاکی از آن است که طرفین قصد جدی به واقع ساختن عقد نداشته‌اند؛ زیرا اگر قصد جدی بر وقوع عقد داشته باشند، نباید شرطی در قرارداد بیاورند که برخلاف مقتضای ذات آن باشد. 📕 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
متن پیاده شده نشست علمی استاد حیدری 👆👆👆👆
4️⃣5️⃣1️⃣ 6️⃣3️⃣ ❇️مبتدا و خبر 🔶گفته شد که گاهی هر دو اسم صلاحیت مبتدا واقع شدن را دارند و در این صورت نیاز به ملاک داریم و حکم می شود به ابتداییت اسم مقدم. ✅ بیان سه قسم گذشت 🔶 امّا در صورتی که اسم اوّل نكره مسوّغه و اسم دوّم معرفه بود، مثل: «خير منك زيد» كه «خير» در اصل «أخير» و افعل التفضيل است و به واسطه عمل‌كردن، صلاحيت مبتدا واقع شدن را دارا مى‌باشد و بعد از آن اسم معرفه «زيد» واقع است، گفته شد که بين جمهور نحويين و سيبويه اختلاف است. 👈 جمهور نحويين قائل هستند كه نكره مسوّغه در اين فرض همانند نكره غير مسوّغه در فرض سابق است كه نمى‌توانست تا معرفه در كلام وجود دارد مبتدا واقع شود، بنابراين آن اسم معرفه، مبتدا و آن اسم نكره خبر است. 👈 لكن سيبويه قائل است كه نكره مسوّغه در اين فرض در مثل: «كم مالك؟» كه «كم» استفهامى به واسطه صدرات طلبى خود داراى صلاحيت مبتدا شدن است و يا در مثل: «خير منك زيد» كه «خير» به واسطه عمل‌كردن داراى آن صلاحيت است، مبتدا بوده و اسم معرفه در دو مثال خبر است. ✅ از ديدگاه مؤلف كتاب (ابن هشام) حكم اين صورت، صحيح بودن هردو قول است كه يكى را جمهور و ديگرى را سيبويه قائل است. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 9️⃣2️⃣ بیست و نهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع تأثیر فهم راوی بر استنباط فقهی از حدیث 🎤با استفاده از محضر حجه الاسلام و المسلمین شاهرودی 🗓 زمان: چهارشنبه 20 دی 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی استاد شاهرودی.MP3
19.15M
نشست علمی استاد شاهرودی 20 دی 1402
5️⃣5️⃣1️⃣ 6️⃣3️⃣ ❇️ اصحاب اجماع 🔶 کشی اصحاب اجماع را 18 نفر دانسته و درسه جاي کتاب خود این مطلب را نقل می کند: (در سه طبقه) 1️⃣ در اصـحاب امام باقر و امام صادق علیهما السـلام که عبارتند از زراره، محمد بن مسـلم، برید بن معـاویه عجلی، فضـیل بن یسار، معروف بن خربوذ مکی و ابو بصـیر. البته کشـی نام ابو بصـیر اسـدي را می برد ولی در ذیل اضافه می کند که بعضـی به جاي ابو بصیر اسدي، ابو بصیر مرادي را ذکر کرده اند که همان لیث بن البختري است. 2️⃣ اصـحاب حضـرت صادق علیه السـلام است که شـش نفر در این طبقه وجود دارند این شش نفر که در طبقه ي شاگردان طبقه ي قبل هسـتند عبارتند از: جمیل بن دراج ، أبان بن عثمان، عبد الله بن بکیر ، عبد الله بن مسکان ، حماد بن عثمان و حماد بن عیسی. 3️⃣ اصـحاب امام رضا علیه السـلام هسـتند (و بعضا از اصـحاب امام کاظم و امام جواد علیهما السلام می باشند) شش نفر هسـتند که عبارتند از: عبد الله بن مغیره، صـفوان بن یحیی بجلی که اهل قبیله ي بجلیه بوده است، احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی، محمد بن ابی عمیر،حسن بن محبوب و یونس بن عبدالرحمان. 👈 در این طبقه هم بعضـی به جاي حسن بن محبوب، دو نفر دیگر به نام حسن بن علی بن فضال و فضاله بن ایوب را ذکر کرده انـد. و بعضـی هم به جاي او حسن بن علی بن فضال و عثمان بن عیسی را ذکر کرده اند ✅ بنابراین درشانزده نفر از اصـحاب اجماع اختلاف نیست ولی نسـبت به دو نفر از آنها اختلاف است 👈 حاجی نوري می فرماید: تعداد آنها 22 یا 23 نفر هسـتند. زیرا در رجال کشی 16 نفر بلاخلاف جزء این دسـته هسـتند. بعد کشـی چهار نفر دیگر را در طبقه ي اولی و ثالثه ذکر می کند. 📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
نشست علمی استاد شاهرودی.docx
36.8K
متن پیاده شده نشست علمی استاد شاهرودی 20 دی 1402
تأثیر فهم راوی در استنباط فقهی ما.docx
99.7K
نوشته ای که استاد جهت استفاده طلاب ارسال کردند
❇️ شماره 17 لوح پژوهشی «جواهر» منتشر شد 🔊🔊 🟡 در این شماره 6️⃣ مطلب فقهی، اصولی، نکته ناب، نکته فقهی، احکام و اخلاق چاپ شده است. 📚 مطلب فقهی در مورد اولیای دم و استثنائات آن است که به کوشش آقای محمدعلی سراجی (طلبه پایه هشتم) و برگرفته از درس خارج آیت الله قائینی است. قسمت اول این نوشته در این شماره به چاپ رسیده است که در این قسمت مقام اول مورد بررسی قرار گرفته و در مورد مقتضای قاعده صحبت کرده و نتیجه گرفته هر وارثی مستحق قصاص است. 📙 مطلب اصولی در مورد اصطلاحات سه گانه در فعلیت حکم است که به کوشش آقای محمدحسین زهیری (طلبه پایه دهم) و برگرفته از درسهای آیت الله شهیدی است و در قسمت دوم چاپ شده. در قسمت اول دو اصطلاح مرحوم آخوند و مرحوم نائینی مورد بررسی قرار گرفت و در این قسمت اصطلاح محقق اصفهانی مطرح شده و در نهایت مورد قبول واقع نشده. 📓 در قسمت نکته ناب آقای سید مرتضی افتخار افضلی (طلبه پایه نهم) بیانات آیت الله شهیدی را جمع آوری کرده که در مورد نظارت فقه شیعه بر فقه عامه است. البته فی الجمله مورد قبول واقع شده. 📔 در قسمت نکته فقهی یک مطلب مهم از کتاب الشخص الاعتباری آورده شده که در مورد حیات مستقل شخص حقوقی می باشد. 📘 در بخش احکام مساله انتهای وقت نماز عصر و ابتدای وقت افطار صوم و اقوال مراجع عظام آورده شده. 📒 در قسمت اخلاق هم خاطره جالب برگرفته شده از بیانات آیت الله شب زنده دار در کتاب پندهای سعادت در مورد مرحوم ملاحسینقلی همدانی نقل شده.
17-1.jpg
9.1M
شماره هفدهم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت عالی)
17.jpg
2.44M
شماره هفدهم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت متوسط)
6️⃣5️⃣1️⃣ 0️⃣4️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه در مورد تجری و علم اجمالی 🔶 تجرّى آن است كه مكلف با تكليف مقطوع مخالفت كند، درحالى ‏كه قطع او موافق واقع نباشد در مقابل عصيان، آن است كه مكلف با تكليف مقطوع مخالفت كند، درحالى‏ كه قطع او مطابق واقع باشد. 🔷 متجرّى همچون عاصى مستحق عقاب است، چون از اين نظر كه حرمت مولى را شكسته است، تفاوتى با عاصى ندارد. 🔶 گاه علم، با نوعى شك آميخته مى ‏شود و آن در جايى است كه امرى مبهم كه وجود آن قطعى است، داير بين دو يا چند چيز باشد، در اين حالت اصطلاح علم اجمالى را به كار مى ‏برند. 🔷 علم اجمالى در اصل منجّزيت، نظير علم تفصيلى است، ولى از آنجا كه آميخته با نوعى شك است، شارع مى‏ تواند منجّزيت آن را به نحوى ملغى و اجازه ترخيص صادر كند. به اين شكل كه در هريك از اطراف علم اجمالى كه احتمالى بيش موجود نيست، اجازه ترخيص دهد. وقتى مكلف توانست همه اطراف را رها كند، منجّزيت علم اجمالى نيز ملغى مى ‏شود. 🔶 گرچه در عالم ثبوت، امكان ترخيص شارع در همه اطراف علم اجمالى وجود دارد، ولى در عالم اثبات، وقوع چنين ترخيصى محل بحث و نظر است [و صحيح عدم وقوع آن است‏]. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
7️⃣5️⃣1️⃣ 0️⃣4️⃣ 1️⃣ ❇️ فقه شناسـی (به عنوان مقدمه علم فقه) در حقیقت بحـثی است در مـورد مهندسـی فقه و چگـونگی اسـتفاده از این علم شـریف در مسائـل مـورد ابتلاي روز. 🔶 همانطور که در ابتداي هر علمی در مقدمه آن علم در رابطه با جایگاه آن علم و تعریف و شـناخت آن و غرض از آن و تقسـیمات مسائل علم و امثال آن بحث می شود 👈 چنانکه که در علم اصول بحث شـده است در علم فقه به طریق اولی لازم است بلکه نسـبت به فقه از آنجا که مقصد نهایی علم اصول و اشـرف العلوم است این نکات بسـیار مورد ضرورت و لزوم است در حقیقت شـناخت فقه است و در شـش فصل بیان شده است. 1️⃣ تعریف فقه 2️⃣ موضوع علم فقه و غرض از آن 3️⃣ تقسیم فنی و صحیح مباحث فقهی 4️⃣ روش استدلال و بحث فقهی (متدلوژي فقه) 5️⃣ وجوب اجتهاد در فقه 6️⃣ ادوار و مراحل تکامل فقه 📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
8️⃣5️⃣1️⃣ 7️⃣3️⃣ ❇️ اسم و خبر نواسخ 🔶 حالت اول که بین مبتدا و خبر بود گذشت 🔷 حالت و صورت دوّم اسم و خبر نواسخ- در جايى كه نياز به ملاك و معيار تشخيص اسم از خبر مى‌باشد- صورتى است كه هردو نكره باشند كه اين خود بر دو قسم است: 1️⃣ هر دو داراى شرايط اسم بودن مى‌باشند يعنى از نكرات مسوّغه هستند، در اين صورت شماى متكلم مخير در قرار دادن هركدام از اين دو، اسم و خبر هستيد، لذا شما مى‌توانيد بگوييد: «كان خير من زيد شرا من عمرو» يا به عكس كنيد و بگوييد: «كان شر من عمرو خيرا من زيد» و معنا نيز فرق نمى‌كند. 2️⃣ يكى از دو اسم، مسوّغ داشته و شرط اسم بودن را دارا باشد. كه در اين صورت، آن اسم مسوّغ دار را اسم و ديگرى را خبر قرار مى‌دهى، مثل: «كان خير من زيد امرأة» كه تنها «خير» نكره مسوّغه است و «امرأة» به جهت نكره محضه بودن شرايط اسم نواسخ و ابتدا را ندارد. 🟢 نكته: يك صورت ديگر در مسأله قابل تصور است و آن اين است كه هردو اسم نكره غيرمسوّغه باشند. كه اين صورت به جهت عدم صحت استعمال آن، در زبان عرب واقع نمى‌شود زيرا هيچكدام از اين دو، شرايط اسم واقع شدن را ندارند. 🔷 حالت سوم اين دو اسم بعد از نواسخ، از حيث تعريف و تنكير مختلف باشند، كه در اين صورت متكلم بايد اسم معرفه را اسم و اسم نكره را خبر قرار دهد. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣5️⃣1️⃣ 7️⃣3️⃣ ❇️ بحث در اصحاب اجماع و عبارت کشی بود که بیان داشتند: اجتمعت العصـابه علی تصـحیح مـا یصـح عن هولاء 🔶 باید ملاحظه کنیم مراد از ماء موصول آیا روایت و حکایت است یا محکی و مروي یعنی مراد متن روایت است که از طریق صـحیح به اصـحاب اجماع منتهی شده است و آنها آن را صـحیح دانسته اند و یا اینکه مراد مروي است. 1️⃣ یک احتمال این بود که مراد از تصـحیح ما یصـح، یعنی روایت کردن و نقل اصـحاب اجماع بـدین معنا که آنچه آنها نقل می کننـد نقلی است صـحیح و درست. یعنی منقول بلا واسـطه ي ایشان مطلبی صـحیح است و به عبارت دیگر،کّشـی می خواهد بگوید که این افراد ثقه هستند 2️⃣ احتمال دوم اینکه متن روایتی که به طریق صـحیح به ابن ابی عمیر منتهی شـده و به امام علیه السـلام منتسب است باید بر آن صحه گذاشت یعنی امام علیه السلام آن را فرموده است. این احتمال سه نظریه دارد .... 📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)