eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
286 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 2️⃣1️⃣ دوازدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع قلمرو اختیارات ولی فقیه 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام والمسلمین شبان نیا 📕دانشیار علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗓 زمان: چهارشنبه 25 آبان 1401 🕐 ساعت 11 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
4️⃣2️⃣ 7️⃣ ❇️ یکی از تفاوت های «حق و حکم» قابل انتقال بودن و نبودن حق و حکم عنوان شد. در این قسمت به شروط انتقال حق اشاره می شود. چهار شرط برای انتقال حق می توان مطرح نمود. 1️⃣ شرط اول: (شرط اول در مورد «ارث» واقع شدن حق است که از توضیح آن صرف نظر می شود) 2️⃣ شرط دوم: شرط دوم آن است که حق، متقوم به صاحب حق نباشد؛ به عنوان مثال شروطی نظیر «حق جلوس» یا «حق حضانه» یا «حق مضاجعه» متقوم به صاحب حق است، لذا قابل انتقال به عنوان ارث نخواهند بود 3️⃣ شرط سوم: شرط دیگر آن است که مستحق حق، نسبت به حق دارای حیثیت تقییدیه نباشد. ◀️ فهم این شرط در گرو دانستن معنای حیثیت تقییدیه و تعلیلیه است: 🔷 حیثیت تقییدیه، حیثیتی است که می تواند به جای متحیث قرار بگیرد و حکم برای نفس همین حیثیت ثابت می شود، چه آن حیثیت «تمام الموضوع» برای حکم باشد و چه «جزء الموضوع» (الحيثية التقييدية ما يفصل محيثه الكلى الى جزئيين او يحلل محيثه الجزئى الى كليّين و يخص الحكم فى الكلام باحدهما. محمد ابراهیم کلباسی، رسائل المحقق الكلباسى، صفحه 139)؛ 👈 به عنوان مثال حیثیاتی نظیر «کاغذ خوب» یا «جلد مناسب» داشتن برای کتاب، حیثیت تقییدیه محسوب می شوند و یا حیثیاتی نظیر «آب دار» و «شیرین» بودن برای میوه، حیثیت تقییدیه اند. 🔷 حیثیت تعلیلیه: حیثیتی است که خارج از ذات موضوع است، لکن علت ثبوت حکم برای موضوع، آن حیثیت است؛ (رسائل المحقق الكلباسى، صفحه 154.) 👈 به عنوان مثال حیثیاتی نظیر «کمیاب» بودن کتاب، حیثیات تعلیلیه محسوب می شوند و حیثیاتی مثل «متعلق به فصل خاص» بودن برای میوه، حیثیت تعلیلیه محسوب می شوند. ⬅️ با توجه به معنای این دو حیثیت، اگر صاحب حق نسبت به حق، دارای حیثیت تقییدیه باشد، آن حق قابل انتقال نخواهد بود، زیرا در تعریف حیثیت تقییدیه گفته شد، حکم برای همان حیثیت ثابت است، لذا با فقدان عنوان صاحب حق، موضوع حکم محرز نیست و حق بر آن عنوان صدق نمی کند و به تبع متعلق ارث یا انتقال نیز واقع نخواهد شد؛ 👈 به عنوان مثال عنوان «طلبه» یا عنوان «عالم» نسبت به حق سکونت در خانه، دارای حیثیت تقییدیه است، لذا با فوت طلاب و علماء یا تغییر عنوان آنان، موضوع حکم محرز نیست و حق جواز سکونت بر عنوان غیر طلبه یا غیر عالم، صدق نخواهد کرد، درنتیجه با فوت یا تغییر عنوان، حق سکونت در «خانه» انتقال پیدا نمی کند. 4️⃣ شرط چهارم: آخرین شرط از شروط قابل انتقال بودن حق آن است که آن حق برای صاحب حق محدود به زمان حیات صاحب حق نباشد؛ 👈 به عنوان مثال حق سکنی («السکنی ان یجعل منفعه سکانها لغیره مده معلومه». محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، جلد 28، صفحه 135) و رقبی (اگر مالک ملک حق استفاده از ملکی را تا آخر عمر به فرد دیگری واگذار نماید، آن حق را حق «عمری» گویند. میرزا ابوالقاسم قمی، جامع الشتات، جلد 2، صفحه 229) ⬅️ اگر محدود به زمان حیات فرد باشد - قابل انتقال به دیگری نیست، به عنوان مثال در این گونه موارد موضوع ارث که همان عنوان «ماترک» باشد صادق نیست تا متعلق ارث واقع شود؛ 🔶 توضیح آنکه «ما ترک» به این معنا است که مالی در ملک مورث وجود داشته است و الان بعد از فوت، آن مال را رها نموده است و حال آن که در حق «عمری» و «سکنی» چیزی در ملک مورث وجود نداشته است تا بعد از فوت، آن را به عنوان «ما ترک»، رها نموده باشد، لذا قابل ارث نیز نخواهد بود. بحث ادامه دارد... 📚 مطالب جناب استاد مهرکش 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به ششمین نشست علمی (استاد شبان نیا) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/0h247
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی سخنان استاد شبان نیا در نشست علمی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
5️⃣2️⃣ 8️⃣ ❇️ استنباط يا براساس دليل است يا براساس اصل علمى. ◀️ دليل آن است كه واقع را احراز مى‏ كند، ولى اصل تنها وظيفه عملى را مشخص مى ‏كند. 🔦 ولی هر دو از عناصر مشترك در استنباط به حساب مى ‏آيند. ◀️ حجيّت قطع به عنوان اساسى‏ ترين قاعده در تمام علوم استدلالى و از جمله علم اصول، به كار مى ‏رود. ◀️ حجيت قطع به معناى معذّريت و منجّزيت است. ◀️ حجيت قطع ذاتى است، نه جعلى و اعتبارى. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
متن پیاده شده نشست علمی استاد شبان نیا 👆👆👆
🛎 یادآوری ثبت نام فقط تا ساعت 24 امشب امکان پذیر است.
6️⃣2️⃣ 4️⃣ ❇️ یکی از چالشهای در علم رجال تحریف در عناوین راویان است. 👈 تحریف در عنوان یعنی به صورت غیر عمد، هنگام نوشتن یا خواندن یک عنوان، اشتباهی رخ داده است. ◀️ تحریف در عنوان راوي دو پیامد عمده دارد: 1️⃣ گاهی عنوان، مجهول میشود. در این صورت مصداق تحریف ایجاد شده، در کتب رجالی دیده نمی شود، چون وجود خارجی ندارد و پیامد حکم مجهول بودن راوي، از دست دادن یک روایت است. 2️⃣ گاهی اوقات، تصادفاً عنوان محرَّف میتواند مساوي با یک عنوان واقعی باشد. 👈 مثال: صفوان بن یحیی عن یحیی الازرق (صحیح) ← صفوان بن یحیی الازرق (غلط) 👈محمدبن اسماعیل عن ابی اسماعیل سرّاج (صحیح) ← محمدبن اسماعیل سرّاج (غلط) 👈 احمد بن محمد (صحیح) ← احمد بن محمدبن خالد (غلط) ◀️ در عناوین قبل تحریف در عنوان راوي باعث شده تا عنوان صحیح به شکل غلط مبدل شود. با این تحریف، عملاً یک عنوان حذف شده است. در کتب رجال، صفوان بن یحیی الازرق و محمد بن اسماعیل سراج نیست ولی احمد بن محمد بن خالد وجود دارد. ⚫️ مشکل هم اینجا ایجاد میشود. در مباحث رجالی، اینجا سرگردنه است. اگر کسی آشنا با اسناد نباشد میپندارد این عنوان محرف همان احمد بن محمد بن خالد برقی است و در کتب رجالی سراغ شرح حال وي میرود. در حالی که این عنوان، محرف و در آمیخته 2 عنوان است که راوي دوم را خیلیها ضعیف میدانند. 🔶 در نتیجه تحریف در عنوان، ما را به دو وادي میکشاند: یا به وادي جهل یا به وادي اشتباه در تطبیق. 📚برگرفته از درس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
7️⃣2️⃣ 5️⃣ ❇️ مسألة: {إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْراً} والخمر لا يعصر. ◀️ الجواب: إن للناس في هذة الآية طريقين: 1️⃣ منهم من زعم أنها مشتملة على المجاز 2️⃣ منهم من زعم أن لا مجاز فيها. 🔁 اختلف القائلون بالمجاز على طريقين 1️⃣ منهم من زعم أنه في الاسم، وهو خمر، أفاد على أنه أطلق، وأريد به العنب لأنه فرعه. 👈 هذا القول هو المشهور بين الناس. 2️⃣ منهم من زعم أنه في الفعل، وهو أعصر، فادعى أنه أطلق وأريد به استخرج. 👈 إلى هذا ذهب ابن عزيز في غريبه. ◀️ من قال إنه لا مجاز في هذه الآية نقل أنه لغة عمان، إنهم يسمون العنب خمرا بالحقيقة. 📚 برگرفته از کتاب اسئله واجوبه في اعراب القران (ابن هشام الأنصاري) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
8️⃣2️⃣ 8️⃣ ❇️ در منابع فقهی این سه دسته مال شناخته ‌شده است؛ 1️⃣ یک‌وقت مالکیت عین مشخصی در خارج است مثلا یک کسی خودرو فلانی یا این منزل یا این کتاب مالکش هست. 2️⃣ یک‌وقت هست نه عین مشخصی در خارج نیست بلکه مالکیت یک شیء کلی در ذمه‌ی فروشنده است که به محض این‌که تحویل شما داد دیگر تعیّن پیدا می‌کند در آن فرد و از کلی بودن خارج می‌شود. 👈 مثلا می‌روید مغازه می‌گویید یک کتاب کفایه به من بدهید، پول هم پرداخت می‌کنید هنوز کتاب مشخصی نیست ده‌ها کتاب کفایه هم توی انبارش دارد، خب معامله هم تمام شد، شما مالک یک کتاب کفایه‌ی کلی در ذمه‌ی فروشنده مالک شدید، او موظف است تحویل شما بدهد. اما به محض این‌که کتاب را تحویل شما داد دیگر تعیّن پیدا می‌کند در آن فرد و از کلی بودن خارج می‌شود. 3️⃣ اما یک نوع مالکیتی است به‌نام مالکیت فکری یا مالکیت معنوی. این را اگر بخواهیم در مقایسه‌ی با آن دو قسمی که عرض کردیم معرفی‌اش بکنیم می‌شود مال کلیّ محض؛ فرقش با دومی یعنی کلیّ فی‌الذمه این است که در آن یک کلی بود که در ذمه‌ی فرد که با تعیّنش در یک فرد از کلی بودن خارج می‌شد. ولی این سومی کلیِ محض است، یعنی مصادیق متعددی می‌تواند داشته باشد اما با یک مصداق از کلی بودن خارج نمی‌شود. 👈 مثلا نویسنده یک کتاب که چندین نسخه دارد یا صاحب اختراع که چند نمونه درست کرده. هر کدام از این کتاب‌ها و نمونه های اختراعی را دست بگذارییم می‌گویید این محصول فکر فلانی است، یعنی چندین مصداق دارد بعدا هم می شود تولید کرد. پس تعیّن در یک مصداق پیدا نکرد بلکه همچنان کلی است. و قابلیت این را دارد که برای آن کلی افراد جدیدی دوباره ایجاد بشود. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد حیدری (11آبان 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
📣📣 به اطلاع عزیزان پژوهشگر می رساند این هفته نشست علمی برگزار نخواهد شد.
9⃣2⃣ 5⃣ ❇️ چند نکته رجالی 👈 «عبدالله بن سنان» مرویّ عنه «ابن مسکان» است، نه راوی از او. 👈 «محمد بن سنان» راوی «عبدالله بن مسکان» است، «عبدالله بن مسکان» از «عبدالله بن سنان» نقل می‌‌کند. 👈 هر جا گفتند «ابن مسکان عن ابن سنان» او عبدالله بن سنان می‌‌شود و هر کجا گفتند «ابن سنان عن ابن مسکان» این محمد بن سنان می‌شود. 📚 درس خارج فقه استاد محمد تقی شهیدی 📕به کوشش آقای محمدمهدی واعظ طلبه درس خارج 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0⃣3️⃣ 9️⃣ ❇️ قاعده اوّليه درباره ظن، عدم حجّيت است. از اين قاعده به اصل تعبير مى ‏كنند و مى ‏گويند: الاصل فى الظن عدم الحجية الا ما خرج بدليل قطعى. ◀️ دليل محرز يا شرعى است يا عقلى، و دليل شرعى يا لفظى است يا غير لفظى. ◀️ در مورد دليل شرعى، اعم از لفظى و غير لفظى، سه بحث مطرح است: 1️⃣ تعيين ظهور 2️⃣ حجيّت ظهور 3️⃣ اثبات صدور 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
بسمه تعالی 📣 به اطلاع طلاب و اساتید ارجمند می رساند: 📣 ✅ در سایه الطاف الهی و همزمان با ایام میلاد با سعادت عقیله بنی هاشم؛ حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) اولین بازدید پژوهشی برگزار می شود. ✅ مکان بازدید: «انجمن های علمی حوزه علمیه قم» ✅ زمان: پنجشنبه 10 آذر ساعت 13 تا 14:30 🔶 جهت ثبت نام به شماره 09118064553 یا نام کاربری @dnz313 در پیام رسان ایتا پیام دهید. ✅ مهلت ثبت نام: تا ظهر چهارشنبه 9 آذر ✅ ساعت حرکت: 12:45 از مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
انجمنهای علمی حوزه علمیه قم در یک نگاه
1️⃣3️⃣ 6️⃣ ❇️ اصلاح چند کلمه که غلط تلفظ می شوند ◀️ جسارت: به فتح جیم درست است نه کسر آن. ◀️ چنین: چُنین برگرفته از چون این و چُنان برگرفته از چون آن است لذا به ضم درست است نه به کسر. ◀️ شفا: شِفاء به کسر شین به معنای درمان و شَفا به فتح شین به معنای ساحل، کرانه و آستانه است. ◀️ شعار: شِعار به معنای نشان و علامت و سخن گروهی است که به کسر شین درست است و تلفظ به ضم صحیح نیست. ◀️ شفاهی: بسیار شنیده شده که می گویند امتحان شَفاهی در حالی که به فتح غلط است و صحیح آن به کسر است چون مصدر باب مفاعله است. ◀️ ضمان: واژه ضَمان به فتح اول صحیح و به کسر آن غلط است. 📚 برگرفته از کتاب فرهنگ غلط های رایج 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)