📌 مروری بر اندیشههای سیاسی فیرحی و طباطبایی
#گزیده_یادداشت
🔺 در اولین سالگرد درگذشت داود #فیرحی، سلسله یادداشتهایی از #سید_جواد_طباطبایی در کانال تلگرامی وی انتشار یافت که در تداوم لحن تند و عتابآلود طباطبایی، حاوی انتقادها و اتهامزنیهایی به فیرحی بود.
🔻پیش از آن نیز کتابی با عنوان «#سکولاریسم_پنهان» از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در نقد اندیشههای حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی انتشار یافته بود.
🔹 #مواجهه_انتقادی، تند و گاه عاری از اخلاق حرفهای با اندیشه داود فیرحی، از دو سوی ناهمگون -که یکی او را نماد عبور از فقه و نیل به #سکولاریسم تلقی میکند و دیگری بهدلیل برافراشتن پرچم فقه سیاسی در برابر #فلسفه_سیاسی به نقد وی مینشیند- بهانهای است برای بررسی سیر تطور تضاد اندیشهورزی میان این دو اندیشمند.
▫️ دکتر سید جواد طباطبایی از چهرههای مشهور اندیشه سیاسی در ایران معاصر است که با نظریه «ایرانشهری» شناخته میشود و در سال ۱۳۷۳ بیآنکه به استخدام رسمی #دانشگاه_تهران درآید، وادار به ترک همکاری شد. طباطبایی در همین سال کتاب مهم و اثرگذار خود، «زوال اندیشه سیاسی در ایران» را به دست چاپ سپرد.
- وی تاریخ ایران را در دو دوره «قدیم» و «جدید» مطالعه میکند و ...
طباطبایی ایده محوری فلسفه سیاسی خود را از دوره باستان تاریخ ایران وام میگیرد و آن را «اندیشه #ایرانشهری» میخواند و بر آن است که این مفهوم حاوی سه اصل بنیادین است: ۱. پادشاه مقتدر، غیرمطلقه و دادگر، ۲. خردورزی، و ۳. فره ایزدی (مشروعیت الهی)
▫️ حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۹۹ پس از دوره کوتاه ابتلا به بیماری #کرونا درگذشت.
- اصلیترین دغدغه حجتالاسلام والمسلمین فیرحی، نزدیک ساختن دین و زندگی با بهرهگیری از #فقه_سیاسی بود؛ چرا که بهباور وی، از میان دانشهای دینی، فلسفه سیاسی عملاً جایگاه خود را از دست داده و تنها دانش فقه است که میتواند متکفل نظم و حفظ #نظم_عمومی زندگی باشد و راهبری جامعه را به عهده گیرد.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین فیرحی بر خلاف رویکرد فلسفی طباطبایی، با اتخاذ موضعی #عملگرایانه و غیرفلسفی، و با پذیرفتن آنکه فلسفه سیاسی جایگاهی در دانشهای امروز مسلمانان ندارد، دغدغههای اصلاحی مورد نظر خود در #شیوه_حکومتداری را نه با اتکا به اندیشه فلسفی و فلسفه سیاسی، بلکه با استفاده از فقه سیاسی دنبال مینمود.
🔹 وجه اصلی #درگیری_معرفتی و تفاوت دکتر طباطبایی و حجتالاسلام والمسلمین فیرحی آن است که یکی پروژه فکری خود را در اتصال #امر_دینی به #امر_مدرن پیگیری میکند و دیگری بهدنبال ایجاد پیوند میان امر باستانی و امر مدرن، و از سوی دیگر تحدید امر دینی است.
🔺 مجادله نابرابر میان حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی و دکتر سید جواد طباطبایی، گرچه ممکن است در نگاه اول به سود کسانی باشد که فیرحی و رویکرد وی را در راستای سکولاریسم و بر خلاف چشماندازهای #نظریه_ولایت_مطلقه فقیه تلقی میکنند، اما با دیدی وسیعتر و دوراندیشانهتر باید دریافت که فیرحی همچنان فقه را واجد توانایی #اداره_جامعه میپنداشت و اعراض از آن را نادرست میشمرد.
☑️ انتشار آثاری مانند «سکولاریسم پنهان» از سوی مراکز حوزوی، نشانگر وجود دغدغههای جدی در باب جلوگیری از گسترش سکولاریسم در حوزههای علمیه و ساختار اداره کشور است، اما میتواند در بلندمدت به عاملی در تشدید سکولاریسم تبدیل شود؛ چرا که مواجهههای اینچنینی بهتدریج فضای علمی را با تنش و عدم اطمینان همراه میسازد و بهتدریج مانع از تولید علم شده و فقه سیاسی را با چالش مواجه میسازد.
☑️ حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی از نگاه دکتر سید جواد طباطبایی، نماد وارد ساختن فقه به عرصه #حکومت_داری است و وجه اصلی مخالفت طباطبایی با فیرحی را میتوان همین امر دانست. با چنین نگاهی لازم است نهادها و مؤسسات حوزوی به تبیین تلاشها و رویکردهای حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی پرداخته و بهعنوان پژوهشگری پرکار، در معرفی آثار و اندیشههای وی بکوشند و کفه #فقه_سیاسی را در برابر اندیشههای رقیب و از جمله ایده ایرانشهری سنگینتر سازند.
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/morori-bar-andishehaye-siyasi-feirahi-tabatabai/
🖋 به قلم #حسن_اجرایی، دانشآموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد فلسفه دین
🆔 @piramoonhawzah
مروری بر مواضع و سخنان چالشبرانگیز #خطیبان_جمعه
🔺 #مواضع_چالش_برانگیز ائمه جمعه حول چه محورهایی است؟
🔻چگونه میتوان از #هزینه_سازی_های_بی_مورد برخی خطیبان جمعه برای #نظام جلوگیری کرد؟
🔸 یادداشت #مهدی_پایدار را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/morori-bar-sokhanane-khatibane-jomeh/
🆔 @piramoonhawzah
📌 مروری بر مواضع و سخنان چالشبرانگیز خطیبان جمعه
#گزیده_یادداشت
🔸 خلاف آنچه شهرت یافته، #نماز_جمعه را باید آیینی عبادی-مردمی دانست و عبادی-سیاسی خواندن آن، تمام وجوهی را که شرعاً و عرفا از آن مورد انتظار است پوشش نمیدهد.
🔸 امامجمعه باید از ویژگیها و تواناییهایی خاص و فراتر از سخنرانان مذهبی معمولی برخوردار باشد و محتوای خطبههایش متفاوت از محتوای منبرهای معمولی باشد.
🔹 امامان جمعه ما چه میگویند؟
میتوان مجموع سخنان ائمه جمعه را به سه دسته کلی تقسیم کرد:
1️⃣ سخنان دینی محض، مانند سفارش به #تقوای_الهی، بیان برخی #معارف_دینی و احیاناً #احکام_شرعی
2️⃣ تطبیق برخی دیدگاههایِ دینیِ انضمامی بر بعضی مصادیق #فرهنگی، #اجتماعی، #سیاسی، #اقتصادی و مانند اینها
3️⃣ بیان نکتهها و دیدگاههایی در باب فرهنگ، جامعه، مردم، اقتصاد، سیاست، برخی اشخاص و مانند آنها
🔹 در این مجال به سخنان درست و قابلدفاع آنان که حجمی چند برابرِ سخنان #چالش_برانگیز دارند نمیپردازیم اما سخنان چالشی برخی ائمه محترم جمعه را مورد بررسی قرار میدهیم.
🔺 به نظر میرسد در بیان مسائل دینی و در تطبیق آنها بر #مصادیق، نگاهی #فقهی و #قشری بر اندیشۀ دینی رایج حاکم شده است. این در حالی است که معارف دین از سه بخش #عقاید، #اخلاق و #فقه تشکیل شده و فقه، بیرونیترین لایه دین بوده و در مقایسه با دو لایه پیشین از اهمیت کمتری برخوردار است... آنچه اغلب مشاهده میشود، سنگینی بیشتر کفه فقه در موضعگیریهاست.
🔻 همچنین #ساده_سازی_ناهنجاری_ها باعث #نگاه_سطحی به مسائل و معضلات اجتماعی میگردد که در برخی موضعگیریها مشهود است.
🔻 سخن گفتن در باب بسیاری از مسائل جامعه، آگاهی کارشناسانه و تخصصی میطلبد. خطیبان جمعه در مواردی در باب اوضاع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... جامعه اظهارنظرهایی میکنند که نسبت به اوضاع واقعی #کف_جامعه غیرواقعی هستند و آشکارا خلاف چیزی است که مردم مشاهده میکنند و علاوه برآن، دربردارنده راهحلی کلی، مبهم و غیرکارشناسانه و #ناکارآمد برای حل معضل است.
☑️ چند #پیشنهاد
▫️ عملاً حوزه و بزرگان آن نقشی در برگزیدن خطیبان جمعه و نظارت بر آنها ندارند؛ لازم است تفاهمنامهای در خصوص تأیید ائمه جمعه یا پیشنهاد آن توسط حوزه، بین شورای سیاستگذاری نماز جمعه و حوزه علیمه تنظیم و قرارداد شود.
▫️ امامان جمعه مکلف شوند که یا در حوزههای تخصصی ورود نکنند و یا با #مطالعه و نیز #مشورت با کارشناسان در این حوزهها اظهارنظر نمایند.
▫️مسیری برای طرح #شکایت_های_مردمی و رسانهای از ائمه جمعه در محدوده مسئولیتهایی که بر عهده دارند و سخنانی که بر زبان میآورند در نظر گرفته شود.
▫️ یک #تیم_رسانه_ای قوی برای بازنشر سخنان درست مردمی، انتقادی و #عدالت_خواهانه امامان جمعه در #فضای_مجازی تشکیل شود.
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/morori-bar-sokhanane-khatibane-jomeh/
🖋 به قلم #مهدی_پایدار، دانشآموخته حوزه علمیه قم
🆔 @piramoonhawzah
#بودجه_دولتی_حوزه؛ آمار و ارقام
🔺 آیا همانگونه که در برخی #رسانه_ها عنوان میشود، سهم #حوزه_های_علمیه در بودجه بسیار است؟!
🔻#بودجه_فرهنگی ایران در مقایسه با دیگر کشورها در چه وضعیتی قرار دارد؟
🔸 گزارش تحلیلی #حسین_قاسمی_فرد را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/bodje-dolate-howzah-amar-argham//
🆔 @piramoonhawzah
📌 بودجه دولتی حوزه؛ آمار و ارقام
🔹 اظهارنظرهای پراکنده و گستردهای درباره مقدار #بودجه_نهادهای_فرهنگی، بهویژه نهادهای دینی وجود دارد و عدهای این مسئله را مقدمهای برای بیان موضوع #کارآمدی و یا #ناکارآمدی نهادهای فرهنگی-دینی از جمله حوزههای علمیه قرار میدهند.
🔹در این یادداشت برآنیم آمار دقیق بودجه نهادهای فرهنگی و مقایسه آن با سایر بخشها، مقایسه سهم نهادهای حوزوی با سایر بخشها، و مقایسه #بودجه_حوزه_علمیه_قم با دانشگاههای مطرح کشور بپردازیم تا تصور دقیقتری از بودجهای که به حوزه تخصیص مییابد شکل گیرد.
🔸از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۹ بودجه یا اعتبارات فرهنگی از روندی روبه#رشد برخوردار بوده اما نسبت بودجه فرهنگی از سطحی مشخص فراتر نرفته و همواره میان ۱ تا ۴ درصد در نوسان بوده، بهگونهای که کمترین آن ۱.۲۶ درصد در سال ۱۳۶۰ و بیشترین آن ۳.۶ درصد در سال ۱۳۹۱ بوده است.
🔸 در سال ۱۴۰۱ بودجه نهادهای فرهنگی تنها به ۹ دستگاه بهعنوان دستگاههای اصلی متولی فرهنگ کشور پرداخت میگردد. در واقع بهنوعی #نهادهای_فرهنگی در دریافت بودجه در ۹ نهاد فرهنگی ادغام شدهاند.
🔹 سه وزارتخانه #فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی، #میراث_فرهنگی، #صنایع_دستی_و_گردشگری و #وزارت_ورزش_و_جوانان، همچنین #سازمان_صدا_و_سیما، #سازمان_تبلیغات_اسلامی، #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی، #شورای_عالی_حوزههای_علمیه، #شورای_برنامهریزی_مدیریت_حوزههای_علمیه_خراسان و #شورای_سیاستگذاری_حوزههای_علمیه_خواهران نیز بهعنوان دستگاههای اصلی شناسایی شدند.
🔸مقایسه بودجه فرهنگی #ایران با سایر کشورها
آمارها نشان میدهد رقم بودجه فرهنگی کشور در سال ۲۰۱۹ با لحاظ شاخص برابری #قدرت_خرید، ایران در مقایسه با #ژاپن، #کره_جنوبی، #ترکیه، #آلمان، #امریکا، #چین، #روسیه و #رژیم_صهیونیستی کمترین میزان هزینهکرد در موضوعات فرهنگی را دارد.
🔹 سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عیالوارترین نهادهای فرهنگی در #لایحه_بودجه سال ۱۴۰۱ هستند؛ بهبیان دیگر، مجموع بودجه تعریف شده برای این دو نهاد در سال آینده میان ۳۷ نهاد تقسیم خواهد شد.
این بدان معنا است که رقم ۱۵۳۴ میلیارد تومان اعتباری که برای سازمان تبلیغات اسلامی منظور شده، باید میان ۲۰ نهاد مختلف توزیع شود که یکی از آنها سازمان تبلیغات اسلامی است و این سازمان در هزینهکرد این میزان بودجه، ۱۹ شریک دیگر هم دارد.
🔺 حداقل سرانه آموزشی در #دانشگاه_دولتی ۱۴ میلیون تومان است، در حالی که آن دانشگاه دارای پراکندگی واحد در کشور نیز نیست و طبیعتاً هزینه سربار پراکندگی نیز ندارد، اما این سرانه در بودجه حوزه بر اساس مثلاً پیشنهاد در لایحه بودجه، نزدیک ۶ میلیون تومان است که در صورت بررسی بر اساس تخصیص دریافتی، کمتر از ۴ میلیون تومان میشود.
🔻نگاهی به بودجه #دانشگاههای_بزرگ و اصلی کشور نشان میدهد که ارقام بودجه نهادهای دینی چندان هم نجومی و زیاد به نظر نمیرسد. امسال #دانشگاه_تهران با بودجه ۶۸۸میلیاردی بالاترین میزان بودجه را به خود اختصاص داده است.
▫️ مثلاً بودجه حوزههای علمیه خواهران با تمام مدارس علمیه فعال در سراسر کشور، یکسوم #دانشگاه_الزهرای_تهران است.
▫️ یا بودجه #جامعة_المصطفی با بیش از ۵۰ هزار دانشپژوه غیرایرانی و نتایج آن در آشنایی بیش از ۳۰۰ هزار غیرایرانی با #فرهنگ_و_ادبیات_فارسی، تنها یکبیستم بودجه دانشگاه تهران با ۴۰ هزار دانشجو است.
🔺 برخی بودجه «#مرکز_خدمات_حوزههای_علمیه» را با بودجه «اورژانس» مقایسه میکنند، یا بودجه #سازمان_تبلیغات با #آموزش_و_پرورش مقایسه میشود که حساسیت کافی برانگیخته شود.
معنای ضمنی این مقایسه این است که مردم عزیز ایران! اگر سال بعد #آمبولانس دیر به بیمار شما رسید، به مرکز خدمات حوزههای علمیه مراجعه و روحانیان را مؤاخذه کنید!
✅ راهکارهایی برای کاهش حساسیتها درباره دریافت بودجه حوزههای علمیه
1️⃣ ضرورت #شفافیت در مقدار تخصیص بودجه و هزینهها و اعلام آن در رسانهها
2️⃣ اعلام #دستاوردهای_سالیانه حوزههای علمیه در طول سال و مقایسه آن با گذشته
3️⃣ اعلام برنامههای آینده با هدف مشخص کردن محلهای مصارف بودجه
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/bodje-dolate-howzah-amar-argham//
🖋 به قلم #حسین_قاسمی_فرد، دانشآموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد فقه سیاسی
🆔 @piramoonhawzah
حوزه و پدیدههای نوظهور مجازی؛ #متاورس
🔺کلیدواژههای مهم و #مفاهیم_کلیدی متاورس چیست؟
🔻بهترین راهکار #حوزههای_علمیه در برابر #پدیدههای_نوظهور همچون متاورس چه باید باشد؟
🔸متن کامل یادداشت #دکتر_احمد_اولیایی را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/hawzah-metaverse/
🆔 @piramoonhawzah
حوزه و پدیدههای نوظهور مجازی؛ #متاورس
🔹 متاورس هنوز یک #فرضیه است و بهعنوان پدیدهای غالب بر جوامع شناخته نمیشود. تمام اتفاقاتی که ما اکنون در فضای مجازی به آن دسترسی داریم، مسیری را در #فیلم_ها و #رمان_ها طی کرده است؛ خودِ #اینترنت در بسیاری از فیلمها و داستانهای علمی-تخیلی به تصویر کشیده شد و بعدها وارد جامعه شد.
🔹 متاورس، نسل بعدی اینترنت خواهد بود. در فضای مجازی فعلی که فضای مجازیِ دوبعدی است، دو حس #بینایی و #شنوایی انسان فعال است. متاورس قرار است به سراغ حواس دیگر انسان برود و آنجا حس #لامسه هم موضوعیت پیدا میکند. حتی #بویایی و #چشایی انسان هم میتواند در این فضا فعال شود.
چهار #کلیدواژه مهم در فهم متاورس:
1️⃣ واقعیت مجازی
2️⃣واقعیت افزوده
3️⃣بلاکچِین
4️⃣ تکِنهای غیرمثلی
🔹سه #مفهوم_کلیدی در متاورس
▫️حضور: در فضای مجازیِ فعلی، شما حضور ندارید ولی در متاورس، حضور دارید!
▫️تعاملپذیری: این نوع تعامل در فضای مجازیِ فعلی وجود دارد.
▫️ استانداردسازی: استانداردسازی، تعامل بین پِلَتفُرمها و سرویسها را در سراسرِ متاورس فراهم میکند.
🔸 لبههای مماس فقه و متاورس
در فقه، موضوعشناسی ما درباره متاورس کامل نیست. ناسا ۲۰ عالم دینی و فیسبوک ۵ عالم دینی برای پیدا کردن راه چاره برای لبههای مماسِ متاورس با دین استخدام کرده است.
▫️ چند مسئله که باید در متاورس بحث شود، #حریم خصوصی، #مالکیت، و #سلطه_و_سلطنت است. یکی دیگر از نکات در رابطه با متاورس، دایره #تکلیف است. اگر ضرورتها آنقدر زیاد شود که تخصیص اکثر به وجود بیاید، دایره تکلیف کوچک میشود.
🔸 لبههای مماس فرهنگ و متاورس
- تمام #چالش_های_فرهنگی که ما در فضای مجازی داریم، در متاورس تشدید میشود.
- در متاورس، شما «#حس_بی_مکانی» دارید؛ دیگر مشخص نیست به کجا تعلق دارید.
- #لذت، عنصر اصلی متاورس خواهد بود در این فضا انسان احساس «#فقدان_هویت» میکند و اساساً فقط #تنوع مفهوم دارد.
▫️ تحولات آنقدر سریع هستند که ما نباید در مقابل آنها #موضع_انفعالی داشته باشیم و فقه ما صبر کند که مسئله وارد شود، بعد پاسخ بدهد. با این رویکرد، نگاه فقه به مسائل، همیشه به چشم #آسیب است؛ یعنی مسئله چه آسیبهایی برای من ایجاد میکند و من فقط بگویم انجام بده یا انجام نده.
✅ به نظر می رسد حوزه در مواجهه با این پدیدهها چند مرحله را طی میکند:
الف. احتمال عقلایی وقوع
ب. شناخت
ج. مطالعه
د. استفاده
🔹 بهطور کل #فقه_نظام بر #فقه_حکومتی، #فقه_معاصر، #فقه_مستحدثه و مانند اینها اولویت دارد؛ چرا که فقه باید نظام بسازد تا بتواند رقابت کند.
نظام عینیتیافته مبتنی بر فلسفه غرب و یا بهعبارتی، امتداد عینی #فلسفه_غرب که در فضای مجازی یا متاورس عینیت پیدا کرده است، اکنون رقیب حوزه است.
حوزه اگر مدعی ست که فقه میتواند #سبک_زندگی بسازد، باید نظام جایگزین را ارائه دهد. شاید بتوان نظام سیاسی ولایت فقیه را بهعنوان مثالی خوب برای نظامسازی فقهی در تقابل با نظامهای #سوسیالیستی، #مارکسیستی، #لیبرالیستی و مانند آن تلقی کرد.
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/hawzah-metaverse/
🖋 به قلم #دکتر_احمد_اولیایی، دانشآموخته حوزه علمیه قم و دکتری فرهنگ و ارتباطات
🆔 @piramoonhawzah
امام رضا علیهالسّلام فرمود:
🏴 محرم ماهی بود که اهل جاهلیت نبرد را در آن حرام میدانستند ولی خون ما را در آن حلال شمردند و حرمت ما را هتک کردند ...
تا روز قیامت بر مانند حسین باید گریست این گریه گناهان بزرگ را بریزد.
امالی شیخ صدوق، ج1 ص190
🆔 @piramoonhawzah
بودجه دولتی حوزه؛ حساسیتهای افکار عمومی
🔺چرا #افکار عمومی تا این اندازه بر مسأله #بودجه_دولتی_حوزه_علمیه و مراکز دینی حساسیت دارد؟
🔻چالش مشترک دو ایده اقتصادی #حوزه_وجوهاتی (مردمی) و #حوزه_نفتی (دولتی) چیست؟
🔸متن کامل یادداشت #احسان_قرائتی را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/bodje-dolate-howzah-hassaseyat-afkare-omomi/
🆔 @piramoonhawzah
📌 بودجه دولتی حوزه؛ حساسیتهای افکار عمومی
در سالهای گذشته و همزمان با #اعلام_بودجه مراکز دینی و حوزوی، امواج رسانهای در نقد، حمایت و #تخریب_روحانیت ایجاد میشود.
▫️آنچه هر ساله در اذهان مخاطبان عمومی باقی میماند، سؤالاتی است که توسط رسانههای فراگیر مخالف ایجاد شده و به هر دلیلی پاسخهای قانع کننده دریافت نکرده است و نیاز به تلاش بیشتری در راستای #اقناع_سازی دارد.
▫️نقطه کانونی این یادداشت بررسی علل حساسیت #افکار_عمومی و #رسانه_ها درباره وضعیت و اعلام #بودجه_مراکز_دینی و حوزوی است.
🔺مهمترین علل حساسیتها به بودجه دولتی حوزههای علمیه:
1️⃣ فقدان اعلام و اطلاعرسانی عمومی دستاوردهای حوزه و روحانیت
گرچه برکات #حوزه_های_علمیه و ترویج و تبلیغ دین قابل #سنجش و #ارزیابی_کمی نیست، اما فقدان اطلاعرسانی عمومی در حوزه #دستاوردهای_حوزه و روحانیت، از جمله خلأهایی است که همهساله سؤالاتی را در اذهان عمومی ایجاد میکند.
▫️باید به این نکته توجه داشت که بین دو مفهوم #گزارش_عملکرد و #دستاورد، مرزی دقیق وجود دارد. «دستاوردها» عمدتاً ناظر به حل مسئله و کاراییهای عینی است که قابللمس باشد.
2️⃣ پروپاگاندای تبلیغاتی دشمن
نگاهی به عملکرد #رسانه_های_معاند در ایام اعلام بودجههای مراکز رسمی، گویای این است که در همین ایام حداقل یک یا دو شبکه رسانهای شروع به #تولید_محتوا در این زمینه میکنند که طی پنج سال گذشته به سمتوسوی هدفمندی در حال حرکت است.
▫️از بین رفتن #محرمانگی و #شفافیت نسبی مسئله بودجه در کشور باعث شده که هر کاربر ساده نیز بتواند به اعداد و ازقام این بودجهها دسترسی پیدا کند و بهجهت فقدان اطلاعرسانی منسجم از سوی نهادهای حوزوی، همچنین هژمونی رسانههای معاند و گفتمان آنها در فضای مجازی، کاربران بهراحتی به سمتوسوی مخالف سوق داده شوند.
3️⃣ برخی ناکارآمدیهای حاکمیتی
اینهمانی نظام و روحانیت از جمله مسائلی بوده که از ابتدای #انقلاب در #افکار_عمومی شکل گرفته و در ادامه نیز تقویت شده است.
این انگاره فارغ از ارزشداوری، باعث میشود هرگونه کاستی در فضای #دولت_ها و جزئیترین #امور_اجرایی به #روحانیت نسبت داده شود و روحانیت مسئول مستقیم این ناکارآمدیها قلمداد شود.
4️⃣ مشکلات ساختاری حوزه در زمینه بودجهها
حوزه علمیه سالها است که با موضوع #بودجه و #اقتصاد در چالش است. اختلاف دیدگاه در اختصاص بودجه به حوزههای علمیه، تقسیم حوزویان به دو گروه حامیان #استقلال_حوزه و مخالفان آن و در نهایت پراکندگی و فقدان دیدگاه واحد زمینهساز #تفرقه و #اختلاف_نظر بیشتر در بین حوزویان بوده است.
▫️ در میان دو ایده اقتصادی #حوزه_وجوهاتی (مردمی) و #حوزه_نفتی (دولتی)، چالشی مشترک وجود دارد و آن وابستگی مالی و #فرع_انگاری مسئله #اقتصاد است.
▫️همان اندازه که حوزه نفتی ممکن است به تربیت روحانیت سفارشی منتج شود، حوزه وجوهاتی نیز میتواند به عوامگرایی روی آورد که تخطی از هر دو، بقای حوزه را تهدید خواهد کرد.
▫️حوزه زمانی میتواند به استقلال بیندیشد که بتواند در ایده اقتصادی خود میان #تولید_ثروت (عقل مولد) و #مصرف_ثروت، توازن برقرار کند.
✅به نظر میرسد آنچه که بیش از پیش مهم است، نگاه درجهدوم متولیان حوزوی به این مسئله است. آنچه در گذشته بهعنوان #سرّ تلقی میشده و بزرگان از علنی کردن آن احتراز داشتهاند، امروزه در #فضای_مجازی در دسترس هر نوجوانی است.
▫️بر این اساس همواره لازم است مسئله #افکار_عمومی مدنظر باشد و هر از چند گاهی یک #عکس_پهپادی از وضعیت حوزه در بین افکار عمومی گرفته شود.
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/bodje-dolate-howzah-hassaseyat-afkare-omomi/
🖋 به قلم #احسان_قرائتی، دانشآموخته حوزه علمیه قم
🆔 @piramoonhawzah
جایگاه عزاداری بر #امام_حسین (ع) در فرهنگ تشیع
🔺نسبت میان #شور و #شعور در #تعظیم_شعائر حسینی چگونه باید باشد؟
🔻 #جعل_و_بسط_بی_رویه مناسبتهای #سوگواری چه تأثیری در #فضای_عمومی_جامعه دارد؟
🔻 آثارمنفی قرائت #فدیه_وار و #عقل_گریز از دستگاه سیدالشهدا چه خواهد بود؟
مصاحبه کامل #نشریه_پیرامون، با جناب دکتر #سیدحسین_شرف_الدین را اینجا بخوانید◀️http://m-ph.ir/jaygahe-azadari/
🆔 @piramoonhawzah