eitaa logo
ققنوس
1.4هزار دنبال‌کننده
262 عکس
98 ویدیو
4 فایل
گاه‌نوشته‌های رحیم حسین‌آبفروش... نقدها و‌ نظرات‌تان به‌روی چشم: @qqoqnoos
مشاهده در ایتا
دانلود
حاشیه‌نگاری دیدار ستایش‌گران اهل‌بیت(ع) با رهبر معظم انقلاب (قسمت دهم) «گر نگاهی به ما کند زهرا، دردها را دوا کند زهرا» شروع می‌کند: ف فاءٌ فيضُ وحيِ الأنبيا خلفَ الحجابْ فِردوسُ الفراديسِ احتوى العُجبَ العُجابْ فاءٌ فاتحةْ و الفاتحة جمعُ الكِتابْ فاءٌ فاز مَنْ فيها دَعیَ اللهُ استجابْ فاءٌ فِطرةُ الرحمانْ فوحُ الرَّوحِ والريحانْ فاءُ الفجرُ والفرقان فاءٌ فُصِّلَتْ قرآن يا فخرَ الله يا زهراء ا ألِفٌ إسمِ جّلَّ اللهُ في «اللهُ اكبرْ» ألِفٌ أمُّ طه باسمِها أخفى وأظهَر إعجازٌ و إيمان وآلاءٌ واكثر ألِفٌ قولُ «إنّا» جاءَ في قَدرٍ وكوثر ألِفٌ أصلُ اصلِ الدينْ ألِفٌ آيةُ التكوينْ ألِفٌ أوّلُ آدمْ ألِفٌ أحمدُ الخاتَم یا اهل الله یا زهراء ط طاءٌ طورُ سينينَ وما أعلاهُ طورْ و الطاءُ طُوى فيها انطوى طِيبُ الحضورْ طاءٌ في الطياسيمِ و طوبى و الطفوفْ طاءٌ طالِبُ الثاراتُ في يومِ الظهورْ طاءٌ طائرُ الإسراء طاءٌ طلعةُ الزهراء طاءٌ طينةُ التسليم طاءٌ طافَ إبراهيم یا طُهر الله یا زهراء م ميمُ الماءُ والميزانُ مِشكاةُ الزبرجدْ مسرى المصطفى ليلاً و معراجٌ ومقصدْ ميمٌ مَشعَرُ الله و مكةُ و المدينة ميمُ المطمئنّه في مَقاماتِ محمد ميمٌ منتهى السِّدرة ممتَحنة على القُدرة ميمٌ مصدَرُ الأملاك ميمُ مِحْوَرُ الأفلاك مستور الله یا زهراء ة والتَّاءُ تراتيلٌ تلاها جبرائيلْ تنزيلٌ وتأويلٌ به تاهَ الدَّليل تسبيحٌ، تجلّي التَّيْمِ، تسليمٌ، تُقى تَمرٌ مَرْيَمي، تاءٌ «تُساقِطْ» في النَّخيل تاءُ التِّينُ والزيتونْ تاءٌ توبةُ المحزونْ " تا" تفاحةً تُهداه تاءٌ تُرجُمانُ الله یا تِبر الله یا زهراء بلافاصله مدح فارسی را شروع می‌کند: همه دیدند پس از این همه قرن ابتر کیست بنگر در همه آیات بگو کوثر کیست کفو حیدر چو به دنیای علی پای نهاد می‌توان گفت دگر آینه داور کیست درد بی‌مادری خیل رسل درمان شد شأن دختر بنگر، حال بگو مادر کیست آن‌قدر کفو علی، روح علی، مثل علی است غیرممکن شده تشخیص دهی حیدر کیست گر نبُد فاطمه و قدرت تبیینی او مانده بودیم کنون، خیر کدام و شر کیست دختر زندهٔ‌درگور سؤالش این بود آن‌که ارزش بدهد بر قدم دختر کیست پسر لؤلؤ و مرجان علی و زهرا آخر اثبات کند اول و الآخر کیست همه خلق معطل‌شده در روز نشور همه فریادبه‌لب شافعه محشر کیست جمعیت این مصرع را زمزمه می‌کنند... نسل زهراست که تسخیر نموده دل ما جز جگرگوشه زهرا و علی رهبر کیست صدای تحسین جمعیت بالا می‌رود... نور اعجاز خمینی است در آفاق جهان همه دیدند پس از این همه قرن ابتر کیست پشت‌بندِ مدح، سرود را شروع می‌کند: ای مادر هر چه بود، ای مادر هر چه هست، ای مادر هر چه خواهد آمد ای مادر مؤمنان، ای مادر عاشقان، ای مادر آن‌که خواهد آمد ای مادر هستی، الگوی کمال حق‌پرستی ساکت ننشستی بت‌های زمانه را شکستی جان جهان و جنانی، اسوه امام زمانی رهبر مکتب تبیین، تویی به تمام مبانی ای اوج شکوه زن، در ساحت زندگی، آیینه ذکر یا لطیفی معنای رهاشدن، آزادی و بندگی، محبوبه هر دل عفیفی در اوج تعالی، تو منزل آخر کمالی هم ام‌ابیها، هم نور دل علی و آلی چشمه آب بقایی، مجاهد راه خدایی الگوی اهل بصیرت، طریقت اهل ولایی ای غایت در سنگر اعتقاد، پیغمبر باور و امیدی ای مادر لاله‌ها در معرکه جهاد، تو مادر و عشق هر شهیدی ام‌النجبائی، تضمین اجابت دعایی سرچشمه نور پیغام قیام کربلایی جان ابالحسنینی، بانی قیام حسینی رهروِراه‌توبودن، هدف قیام خمینی پایان سرود را هم به زمزمه‌ای پیوند می‌زند و حال جمعیت را منقلب می‌کند: گر نگاهی به ما کند زهرا دردها را دوا کند زهرا نه عجب گر به شأن او گویند خاک را کیمیا کند زهرا گر نگاهی به ما کند زهرا دردها را دوا کند زهرا مهر از نور او وضو دارد ماه از مهرش آبرو دارد به همه هستی حسین سوگند هرچه دارد حسین از او دارد گر نگاهی به ما کند زهرا دردها را دوا کند زهرا تو چه جانی و برتر از جانی تو خود حسن و عشق و ایمانی مدح و وصف تو می‌کنم امروز هدیه بر قاسم سلیمانی گر نگاهی به ما کند زهرا دردها را دوا کند زهرا این‌جا را حاج_محمود با بغض و اشک می‌خواند: روز محشر که از شفاعت خویش حشر دیگر به پا کند زهرا هم‌چو مرغی که دانه برچیند با این مصرع صدای گریه جمعیت بلند می‌شود... دوستان را سوا کند زهرا برای بار آخر جمعیت زمزمه می‌کند: گر نگاهی به ما کند زهرا دردها را دوا کند زهرا و جایگاه را ترک می‌کند... آقا هم بدرقه‌اش می‌کند: طیب‌الله انفاسکم، احسنت، زنده باشید... ادامه دارد... @qoqnoos2
«سلامٌ علی قلب زینب‌الصبور» در جوار حرم عقلیه بنی‌هاشم(س) نایب‌الزیاره همه دوستان و عزیزان، اقوام و اصدقاء، ارحام و احباب بودم، همه بزرگوارانی که «التماس‌دعا» فرموده بودند، شخصی یا در گروه‌های مختلف، آنانی که می‌شناختم‌شان و آنانی که نمی‌شناختم... ان‌شاءالله به‌زودی نصیب همه محبان اهل‌بیت(ع) شود... به یاد همه شهدای مدافع حریم اهل‌بیت(ع)، به‌ویژه شهید ... @qoqnoos2
حاشیه‌نگاری دیدار ستایش‌گران اهل‌بیت(ع) با رهبر معظم انقلاب (قسمت یازدهم) «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند...» بعد از اجرا آمد و وسط جمعیت نشست، در همین حین از وسط جمعیت برخاست و کار خودش را کرد! همان کاری را که برای اجرا در بیت آماده کرده بود، از وسط جمعیت خواند... به آقای گفتم پرونده خودش را برای اجرا در بیت بست! هم اشاره کرد که دیر خبردار شده که قرار نیست امسال بخواند و احتمالاً از این جهت ناراحت شده باشد... شروع می‌کند...، برگه‌های سرود را که در اول جلسه بین جمعیت پخش می‌کردند، عده بیش‌تر جمعیت در دست دارند و عده‌ای هم نه...  برگه‌ها در قطع آ.شش، اما خیلی ساده و شاید بتوان گفت کم‌سلیقه تهیه و توزیع شده...، این برگه تنها چیز فیزیکی است که شاید بتوان به یادگار از این جلسه همراه برد، به نظرم ارزش داشت که با طراحی و کیفیت بهتری تهیه می‌شد، این‌ها که جای خود، غلط املایی در متن را دیگر نمی‌شود به هیچ طریقی توجیه نمود! از بچه‌های پابه‌کاری است که آینده روشنی در ناصیه‌اش دارد، دو باری که برای جلسه انتخاب آمد، آن‌قدر برای جلسات هیأت‌ها و مساجد و یادواره شهداء، راهی شهرها و روستاهای بزرگ و کوچک شده بود که صدایش به شدت خسته و گرفته بود؛ بعد از انتخاب برای اجرای سرود خواهش کرده بودم که حداقل این ده روز قبل از دیدار را به حنجره‌ات استراحت بده... شروع می‌کند... سرودی نسبتاً طولانی در پنج بند، از حاج‌آقای بر نغمه‌ای از نشسته است: زمان ز لحظه‌ها ترانه دارد زمین شکوه بی‌‌کرانه دارد دل از توحید ناب آکنده است خدا مهمان قلب بنده است جهان تحت‌الکسا پاینده است پی تسبیح تو جهان پرنفحه شد کتاب وصف گل هزاران صفحه شد تبسم کن، تبسم‌های تو جان‌پرور است که نامت روح و ریحان دل پیغمبر است یامولاتی یا زهرا(س) سلام صفای اشهد اذان‌ها سلام دعای اهل آسمان‌ها بهاری در چمن دامن‌کشان امید از چشمه جانت روان تویی بال دعا تا آسمان به باغ نافله گل باور شکفت که چشمت تا سحر به شوق حق نخفت دعا کردی برای ما چه از این بهتر است که حقا هر چه داریم از دعای مادر است یا مولاتی یا زهرا(س) قسم به قلب ازصفاپر تو قسم به وصله‌های چادر تو که چادر افتخار هر زن است نشانی از وقار هر زن است نماد اقتدار هر زن است اگر برپا کنند منافق صدمصاف نمیرد این حجاب نمیرد این عفاف زن و مرد مسلمان عاشق این کشور است پی راه شهیدان و مطیع رهبر است یا مولاتی یا زهرا(س) صفا به چلچراغ ندبه تو وفا به کوچه‌باغ خطبه تو تلاطم در نهاد کوثر است خروش تو حماسه‌پرور است که زینب دختر این مادر است جهان با شور تو حسینی می‌شود همیشه پیرو خمینی می‌شود چرا دل‌ها نباشد محو و مست مهدی‌ات که این پرچم رسد آخر به دست مهدی‌ات یا مولاتی یا زهرا(س) شرف از اوج ما چکامه دارد هلا! مقاومت ادامه دارد رسیده مرگ اسرائیلِ شر افول آمریکا شد جلوه‌گر شده آل‌سعود آواره‌تر همه از برکت شهیدان تو بود به روح قاسم سلیمانی درود پی ایجاد ایران قوی دارم شتاب تن و جانم فدای رهبر و این انقلاب یا مولاتی یا زهرا(س) هم در پایان یک رباعی را بدون هماهنگی قبلی تقدیم می‌کند و خطاب به آقا می‌خواند: امروز به غیر دل، در این صحرا نیست دل ریخته آن‌قَدَر که جای پا نیست گویید به عمروعاصیان، حیله بس است آیید و ببینید، علی تنها نیست! ✳️✳️✳️ جمعیت یک‌صدا فریاد می‌زنند: ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند... کمی که جمعیت آرام می‌شود، پسربچه‌ای بلند می‌شود و از آقا تقاضای انگشتر می‌کند، فرد دیگری از میانه جمعیت شروع می‌کند با اعتمادبه‌نفس و صدای بلند ابتدا شعری را خطاب به آقا می‌خواند: دسته‌گلی از سلام آورده‌ام... و بی‌توجه به تذکرات خادمان جلسه و سایر حاضران، درباره کتابی که چاپ کرده توضیح می‌دهد و از آقا می‌خواهد که برای کتاب جدیدش عنوانی انتخاب کنند! نفر بعدی که بلند می‌شود است که دیگر جمعیت تحمل نمی‌کند و در همان ابتدای کلام خاموش می‌شود، اما ناگهان از کنار ستون سمت راست آقا، حاج بلند می‌شود، از روی برگه‌ای که در دست دارد شروع می‌کند و متنی را خطاب آقا می‌خواند... ظاهراً زور جمعیت دیگر به او نمی‌رسد! به قولش عمل می‌کند، پیش از دیدار پیغام فرستاده بود که برای جلسه حرف‌هایی دارم، یا فرصت می‌دهید که رسمی بیان کنم یا خودم بلند می‌شوم... که دومی محقق شد... چهارپنج‌دقیقه‌ای طول کشید، بعد از نفر بعدی بلند شد که در جا نشاندندش، بعدی هم خواست صلواتی بگیرد که با آغاز کلام آقا خاموش شد! رسماً بیش از زمانِ دوسه‌اجرا، با این حواشی از دست رفت، یا بهتر بگویم از فرصت فرمایشات آقا کم شد! ادامه دارد... @qoqnoos2
هوالله قال الإمام‌الهادی(ع): «اِنَّ الظّالِمَ الْحالِمَ يَكادُ اَنْ يُعْفی عَلی ظُلْمِهِ بِحِلْمِهِ وَ إنَّ الْمُحِقَّ السَّفيهَ يَكادُ اَنْ يُطْفِیءَ نُورَ حَقِّهِ بِسَفَهِهِ.» و قالَ علیه‌السلام: «الشاكِرُ أسعَدُ بالشُّكرِ مِنهُ بِالنِّعمَةِ التي أوجَبَتِ الشُّكرَ ؛ لأنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ ، و الشُّكرَ نِعَمٌ و عُقبىٰ.» تحف العقول خوشنویسی: خط نسخ استاد حجت‌الاسلام @qoqnoos2
حاشیه‌نگاری دیدار ستایش‌گران اهل‌بیت(ع) با رهبر معظم انقلاب (قسمت دوازدهم) «مادح خورشید، مداح خود است...» بالاخره بعد از یازده قسمت به متن صحبت‌های جلسه می‌رسیم، خودم برای بازخوانی این صحبت‌ها لحظه‌شماری می‌کردم! مردی با بیش‌از هشتادوسه‌سال سن، نزدیک دو ساعت است به‌سان کوهی از نور نشسته‌ است و گوش می‌کند! آقا حدود ساعت ۹:۲۵ وارد حسینیه شده بودند و الآن ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه است که بعد از بسم‌الله و خطبه‌ای کوتاه، شروع به صحبت می‌کنند، مثل همیشه ساده و باصلابت، مهربان و مقتدر: «خیلی خوش اومدید! این‌جور جلسات شروع با خودمونه، ختمش با خداست!» صدای خنده جمعیت بالا می‌رود... آقا توجهی به صحبت‌های غیررسمی و خارج از برنامه مطرح‌شده قبل از صحبت‌های‌شان نمی‌کنند، اگر همین عبارت اول را کنایه به این عزیزان تلقی نکنیم... از جلسه ابراز رضایت می‌کنند (البته بعدتر هم خبر رضایت و‌ تأیید کلی ایشان از جلسه و اجراها به گوش می‌رسد): «امروز خیلی جلسه خوبی بود؛ جدّاً، حقّاً، بهره‌مند شدیم. انوار و فیوضاتِ وجودِ مبارکِ فاطمه زهراء، سیّدةالنساء، صدّیقه کبریٰ(س)، فضا را انباشته؛ خدا را شکر! محبّت و ارادت و شوق دل‌های پاک شما به اُمّ‌الائمّةالنّجباء قطعاً تأثیرات بنیانی خواهد داشت در همه اموری که در پیش داریم در زندگی‌مان؛ در امور شخصی، در امور عمومی، در آینده این کشور.» و باز هم جامعه مداحان را مورد تفقد قرار می‌دهند: «من در جمع شما مدّاحان اهل‌بیت(ع) که حقیقتاً مفتخرید به اینکه مدّاح این بزرگواران هستید ــ که «مادحِ خورشید مدّاحِ خود است» ــ مایلم اوّلاً یادآوری کنم افتخار بزرگ شما را؛ افتخار کنید به این خصوصیّت و سعی کنید همه شما شرایط مدّاحی این انوار مقدّسه را هرچه بیش‌تر تأمین کنید، هم در خودتان، هم در مستمعین‌تان.» ✳️✳️✳️ نمی‌دانم به‌خاطر همین تنگی وقت بود یا امر دیگری، اما امسال عمده تمرکز بیانات صرفاً روی مسأله مداحی بود، هم‌چنان که در ابتدای کلام خودشان هم تصریح کردند: «امروز، من فقط چند جمله در مورد مسأله مدّاحی می‌خواهم عرض بکنم» بعد هم در تبیین جایگاه مداحی عبارتی طلایی را به کار بردند: «مدّاحی میراث ما است، میراث شیعه است.» در ادامه اشاره‌ای به تاریخ تطور مداحی داشتند و در آخرین مرحله این سیر تحول، از مداحی امروز به‌عنوان یک هنر ترکیبی یاد کردند: «معلوم نیست که کُمیت و دعبل و سیّد حمیری مثلاً با آهنگ می‌خواندند، امّا شعر می‌گفتند، شعر می‌خواندند، معارف اهل‌بیت را منتشر می‌کردند. شما آمده‌اید این را تبدیل کرده‌اید به یک هنر مرکّب. مدّاحی، امروز، یک هنر ترکیبی است. «هنر است» یعنی زیبایی است؛ هنر، زیبایی است دیگر؛ هم زیبایی است، هم زیباسازی است. شما چند هنر را با هم جمع کرده‌اید که مجموع این‌ها می‌شود مدّاحی.» و بعد چند قِسم از این هنرها را برشمردند: ۱. صدای خوش ۲. شعر خوب ۳. آهنگ خوب ۴. مضمون و محتوای خوب و این تذکر را هم دادند که «هر کدام از این‌ها یک خصوصیّاتی، شرایطی و حدودی دارد.» ✳️✳️✳️ نکته بسیار ظریفی که در قامت یک کارشناس و استاد ادبیات مطرح کردند، تفاوت شعر خوب و مضمون و محتوای خوب بود و علت این‌که چرا این دو مؤلفه را مستقل بیان کردند: «چون شعر خوب یک مسأله است، محتوای خوب یک مسأله‌ دیگر است. ممکن است یک شعری خیلی خوب باشد، امّا محتوای آن‌چنان برجسته‌ای نداشته باشد یا محتوای درستی نداشته باشد؛ یعنی در محتوا اشکال باشد. ما در شعرهای بسیار خوب‌مان از این‌جور شعرها داریم که شعر خوب است، امّا محتوا بی‌اشکال نیست.» بعد هم برای جاانداختن مطلب معلم‌وار حسینیه را تبدیل به کلاس درس می‌کنند و مثالی از صائب می‌زنند: «نسازد لن‌ترانی چون کلیم از طور مأیوسم نمک‌پرورده عشقم زبانِ ناز می‌دانم» اکثر جمعیت تشویق می‌کنند و صدای به‌به و احسنت بالا می‌رود، بعد از آن‌که جمعیت حسابی ابراز عواطف کرد، با رندی خاصی سؤال می‌کنند: «قشنگ بود؟» جمعیت یک‌پارچه تأیید می‌کنند، آقا هم بلافاصله می‌گویند: «ولی غلط بود!» این بار صدای خنده جمعیت است که بالا می‌رود! به نظرم اگر نگویم جذاب‌ترین، یکی از جذاب‌ترین تصاویر دیدار امسال همین‌جا شکل گرفت! آقا ادامه می‌دهند: «یعنی خدای متعال، ذات اقدس الهی(جلّ‌جلاله)، ناز کرده گفته «لَن تَرانی»! نه، «لَن تَرانی»، «لَن تَرانی» است دیگر؛ در کلام خدا مبالغه وجود ندارد. خب شعر به این قشنگی است، امّا مضمون، مضمون نادرست. پس ما این‌جا دو چیز داریم: یک شعر خوب، یک مضمون خوب و محتوای خوب که همه این‌ها را شما باید در نظر بگیرید.» ادامه دارد... @qoqnoos2
حاشیه‌نگاری دیدار ستایش‌گران اهل‌بیت(ع) با رهبر معظم انقلاب (قسمت سیزدهم) «ای لشکر صاحب‌زمان آماده باش، آماده باش» آقا قدمت این جلسه را یادآور می‌شوند که از دوران ریاست جمهوری ایشان آغاز گشته است: «به نظرم الان چهل سال است که این جلسه تشکیل می‌شود» و در یک نگاه کلان این مسیر طولانی را موفق ارزیابی می‌کنند: «امروز که من نگاه می‌کنم، نسبت به سال‌های قبل، از لحاظ نوع مدّاحی و شعری که خوانده می‌شود، کاری که انجام می‌گیرد خیلی پیشرفته‌تر و بهتر است؛ در این شکّی نیست.» ✳️✳️✳️ در ادامه ریشه هنر مداحی را در گنجینه متون دینی می‌بینند: «کار شما یک هنر مرکّب است، هنر هم که زیبایی است. این را ما از متون دینی‌مان داریم؛ متون دینی ما یعنی ، ، و بسیاری از درباره قرآن به روایتی اشاره کردند: «فرمود «ظاهِرُهُ اَنیق»؛ «اَنیق» به معنای زیبا نیست، به معنای زیبای شگفت‌آور است، ...از لحاظ زیبایی و هنر نظیر ندارد...» و‌ را در نهایتِ فخامت و استحکام و زیبایی توصیف کردند، از دعاها هم به دعای ، دعای روز امام حسین اشاره کردند و آن‌ها را در نهایتِ زیبایی برشمردند. و متذکر شدند که هنر مداحی دنباله آن هنری است که در این متون دینی تجلی یافته... ✳️✳️✳️ و بعد تأکید می‌کنند بر جامعیت هنر مداحی: « این هنر به این است که بخش‌هایش زیبا باشد؛ فقط زیبایی ظاهری کافی نیست، محتوا هم بایستی زیبا باشد» و روایتی که قبل‌تر گفته بودند را کامل کردند: «ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیق» و نکته مهم میزان و خط‌کشی بود که در این زمینه ارائه دادند: «این شیوه کار است؛ یعنی ظاهر، زیبا و باطن، پُرمحتوا و محکم.» در ادامه بحث بسیار مهم و پرمغزی را درباره نغمه و آهنگ مداحی بیان کردند و تأکید داشتند که این مطلب را مخصوصاً در یاد نگه داشته بودند که به مداحان بگویند: «آهنگ مفهوم دارد، معنا منتقل می‌کند؛ یعنی شما اگر چنان‌چه یک آهنگی را اجرا کنید که لفظ هم نداشته باشد... زبان ندارد، امّا معنا دارد، معنایی را منتقل می‌کند...» بعد هم چند دسته از انواع تأثیرات آهنگ‌ها را برشمردند: - آهنگ‌هایی شجاعت را القا می‌کنند برای این دسته از آهنگ‌ها، به حاج اشاره کردند و فرمودند: «این آهنگی که ایشان می‌خواند «ای لشکر صاحب‌زمان آماده باش، آماده باش»، اگر این کلمه را هم نخوانند، این لحن، لحن آماده‌سازی است.» - آهنگ‌هایی افسردگی می‌آورند، انسان را مأیوس می‌کنند - آهنگ‌هایی انسان را به گناه می‌کشانند بعد هم بسیاری از آهنگ‌های معروف گذشته را از همین قسم اخیر دانستند که انسان را به گناه می‌کشاند و ادامه دادند: «این دستگاه‌های موسیقیِ معروف، هر کدام یک ترانه‌ای قبلش دارد که این آهنگ، ترانه‌ را القا می‌کند به آن خواننده؛ این ترانه‌ها اغلب، ترانه‌های نامناسب است.» و هشدار دادند: «مواظب باشیم شعری که می‌خوانیم، آهنگی که می‌خوانیم،‌ مدّاحی‌ای که می‌کنیم ــ چه آن‌جایی که مصیبت می‌خوانیم، چه آن‌جایی که سینه می‌زنیم، چه آن‌جایی که مدح می‌خوانیم ــ با این‌ها مخلوط نشود؛ این نکته مهمّی است؛ من اصرار دارم به این توجّه کنید.» این بخش را این‌گونه جمع‌بندی کردند: «پس بنابراین، باید خوب باشد، هم باید خوب باشد. ، ، باید خوب باشد؛ این، سطح فکر مخاطب را بالا می‌برد. اگر بهترین مضامین را شما در یک شعرِ سست بریزید و ارائه کنید، تأثیرش خیلی کاهش پیدا می‌کند. ذهن مخاطب را عادت بدهید به اینکه با ادبیّات فاخر اُنس پیدا کند؛ این به رشد فکری جامعه کمک می‌کند. من چند سال قبل از این، در همین جلسه اشاره کردم به بعضی از غزل‌های که غزل‌های عشقی نیست، غزل‌های حکمتی است، پُر از حکمت است، شعر هم در نهایت استحکام و زیبایی است؛ این‌ها را آدم پیدا کند بخواند...» ادامه دارد... @qoqnoos2
هدایت شده از شعر هیأت
میان شعله می‌سوزد مگر باران؟ نمی‌سوزد اگرچه «جسم» هم آتش بگیرد، «جان» نمی‌سوزد به آتش می‌کشند این روزها قرآنِ ما را... لیک نمی‌دانند «فجر» و «طارق» و «فرقان» نمی‌سوزد نمی‌دانند این اصحاب نار، این شعله بر دوشان که «حمد» آتش نمی‌گیرد که «الرحمان» نمی‌سوزد خدای قصۀ قرآنیِ «عاد» و «ثمود»! آخر چرا این شهرها در آتشِ کفران نمی‌سوزد؟ مگر قرآن چه دارد؟ سوره سوره، خط به خط، ایمان دل مردم برای این همه ایمان نمی‌سوزد؟ به این کافرمرامان، منکرانِ نور و زیبایی بگو قرآن نمی‌سوزد، بگو قرآن نمی‌سوزد 📝 🌐 shereheyat.ir/node/5873@ShereHeyat
حاشیه‌نگاری دیدار ستایش‌گران اهل‌بیت(ع) با رهبر معظم انقلاب (قسمت چهاردهم) «چون شمع، تازیانه پروانه‌ایم ما» کلاس درس ادامه دارد: «در مدّاحی، علاوه بر ، هم هست؛ این هم نکته مهمّی است.» ابتدا بر وجهه معرفت‌آموزی مداحی تأکید می‌کنند: «معرفت‌آموزی... یعنی شما با شعری که می‌خوانید درس می‌دهید. خیلی از چیزها را ما پای مدیحه‌خوانی مدّاحان یاد می‌گیریم که خودمان آن‌ها را قبلاً به زبان عادّی بارها گفته‌ایم به دیگران، حالا که مدّاح با صدای خوش و با آهنگ خوب همان مضمون را می‌خواند، ما یک چیز تازه‌ای کأنّه می‌شنویم و می‌فهمیم و یاد می‌گیریم.» بعد به تفاوت اساسی مداحی و منبر اشاره می‌کنند: «البتّه ؛ مدّاحی منبر نیست؛ یک طبیعت دیگر است، یک حقیقت دیگر است. هم این است، هم احساس‌برانگیزی است.» دقت‌نظر و توجه آقا به مقوله احساس، برایم جالب است، امری که در فضای عقلانیت، گاه مغفول واقع می‌شود و گاه مطرود، اما این‌جا به اقتضای حکمت، در کنار معرفت می‌نشیند: «این مسأله را نباید دستِ‌کم گرفت. خصوصیّت ما شیعیان این است که در تعالیم ما و معرفت‌آموزی ما، از اوّل تا آخر، وجود دارد، انباشته از است؛ دیگران کم‌تر دارند. ذکر مصیبت‌مان است، مدح‌خوانی‌مان است، دعای‌مان است، زیارت‌مان است؛ احساسات را برانگیخته می‌کنند.» و بلافاصله تذکر می‌دهند: «البتّه اگر بدون باشد، فایده ندارد. حُسن کار معرفت‌آموزی متون شیعی این است که در کنار برانگیختن احساس، عمق معرفتی را هم به انسان اهدا می‌کند» این درجه از اعتدال هر ناظر منصفی را به خضوع وادار می‌کند؛ در ادامه این خصوصیت ممتاز مکتب تشیع را با ظرفیت‌های مشابه مقایسه می‌کنند: «من یک وقتی دعاهای رایج بین غیرشیعه را از مسلمین نگاه می‌کردم ــ که در یکی از کتاب‌های «زمخشری» مفصّل ذکر کرده دعاها را ــ دیدم اگر ما مثلاً فرض کنید ده سطر از را یا را بغل این‌ها بگذاریم، ده سطر آن‌ها از همه این‌ها بیش‌تر مطلب دارد، بیش‌تر روح دارد!» ✳️✳️✳️ آقا حکمت این توجه به احساسات را بیان می‌کنند که در معرکه‌های حسّاس کشور، مانند دفاع مقدس به داد کشور رسید؛ این مدّاح‌ها و شاعران خوب بودند که واقعاً توانستند فضا را آماده کنند برای آن حماسه بزرگ. و این شعر را در وصف حال مداحان خواندند: عشّاق را به تیغ زبان گرم می‌کنیم چون شمع، تازیانه پروانه‌ایم ما این انس آقا هم با اشعار صائب، جالب و درس‌آموز است... آقا نقش بزرگ مداحی را آماده‌سازی دل‌ها و معنوی‌کردن فضا برمی‌شمارند و عرصه‌های مختلفی را که در طول این سالیان محل تجلی این نقش بودند، فهرست می‌کنند: «در مراسم اعزام بسیجی‌ها و دیگران به جبهه، در شب‌های عملیّات، در صبح‌گاه‌های نظامی، در تشییع پیکر شهداء، در مراسم ختم شهداء، در مسجد، در حسینیّه، در میدان جنگ، همه‌جا... در سال‌های بعد از جنگ هم تا امروز همین‌جور... در قضایای گوناگون در فتنه ۸۸ در نهم دی در موارد گوناگون...» در همین بین هم اشاره می‌کنند به نورانیّتی که در دفاع مقدّس ما حضور داشت و در هیچ‌جای دنیا و در هیچ‌وقت تاریخ، جز در صدر اسلام، سابقه ندارد... در ادامه هم غرض‌شان را از تکرار این نقش بیان می‌کنند: «برای این‌که شما به‌ عنوان مدّاح بدانید کجا ایستاده‌اید، بدانید چه کار می‌کنید و چه کار می‌توانید بکنید؛ مقصودم این است.» آقا با اشاره به ظرفیت هزاران نفر در سراسر کشور که با تسلّط بر شگردهای گوناگونِ جذبِ مخاطب، مشغول کار مدّاحی‌اند، این امر را پدیده‌ بزرگی دانستند که باید مورد استفاده قرار بگیرد: «مقصود استفاده کشور، استفاده نظام، استفاده انقلاب است. انقلاب باید استفاده کند؛ انقلاب محتاج است، محتاج روزبه‌روز است. شما می‌توانید در این زمینه نقش ایفا کنید؛ حرف من این است. شما باید را، را، را، را در فضای کشور منتشر کنید.» ادامه دارد... @qoqnoos2
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ گزارشی از وضعیت هم‌وطنان زلزله‌زده و الزامات خدمت‌رسانی جهادگران هیآت حسینی 🔹 در‌حال‌حاضر نیازی به اعزام نیروهای جهادی به منطقه نیست و جهادگران بومی و هیأتی عملیات خدمت‌رسانی را دنبال‌می‌کنند. بخاطر پس‌لرزه‌ها مردم از خانه‌ها خارج شده‌اند و به‌همین‌دلیل نیازمند وسایل گرمایشی و غذای گرم هستند که بهترین فرصت برای فعالیت موکب‌داران پخت غذا و نان است. 🔹 موکب‌دارن و هیأتی‌هایی که می‌توانند در عرصه پخت غذا و نان کمکی به زلزله‌زدگان شهرستان خوی داشته‌باشند، می‌توانند پیگیری لازم را از طریق شماره تلفن 📞۰۲۱ ۹۱۶ ۹۱۵ ۹۱۴ انجام دهند. 🔹 ‌هموطنان عزیز می‌توانند کمکهای نقدی خود را به شماره کارت: ۶۰۳۷ ۹۹۷۹ ۵۰۰۴ ۴۷۷۷ به‌نام "میاندارخدمت" ارسال نمایند. ‌‌‌ 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
حاشیه‌نگاری دیدار ستایش‌گران اهل‌بیت(ع) با رهبر معظم انقلاب (قسمت پانزدهم) «دغدغه هدایت مردم را داشته باشید» آقا در ادامه ضمن آسیب‌شناسی بسیاری از اقدامات فرهنگی، به توان و ظرفیت مداحان برای جبران این نقیصه اشاره می‌کنند: «اشکال کار ما در بسیاری از جاها این است که می‌دهیم، می‌کنیم، می‌کنیم، می‌آوریم، اثر نمی‌کند؛ چرا؟ برای این‌که ، فضای متناسب با آن‌چه ما خواسته‌ایم نیست. من بارها تکرار کرده‌ام «»؛ یعنی همین کاری که شما می‌توانید بکنید.» و سپس نمونه‌هایی از فضاسازی‌های لازم را برشمردند: «یک‌جا لازم است فضای کشور در مقابل دشمن باشد، یک‌جا لازم است به دشمن باشد، یک‌جا لازم است باشد، یک‌روز لازم است باشد؛ فضاسازی باید بشود.» و در ادامه تکالیفی که پیش از این در همین زمینه به شاگردان سپرده بودند را یادآوری کردند؛ و و تأکید کردند: «نقشی که شما در این زمینه می‌توانید ایفا کنید از نقش و و مانند این‌ها خیلی بیش‌تر است!» این عبارت از طرفی مدال افتخاری بر گردن جامعه مداحان بود و از طرف دیگر، بار سنگینی را بر گُرده آنان نهاد... البته برای کاستن از شگفتی حاصل از شنفتن این کلام، توان ، ، مداحان را دلایل این تحلیل عنوان کردند... و تزریق ناامیدی را یکی از مهم‌ترین شگردهای دشمن دانستند و نقطه هدف این ناامیدسازی را بیان کردند: «در مهم‌ترین نقطه وجودی کشور، یعنی که آن‌ها را با انواع شیوه‌ها و طرق و شگردها مأیوس کنند.» و دقیقاً در نقطه مقابل اقدامات دشمن به توان مداحان اشاره کردند: «شما می‌توانید درست ضدّش عمل کنید، امیددهی کنید؛ شما می‌توانید در فکر و عمل هدایت کنید» البته برای این‌که جامعه ستایش‌گران اهل‌بیت(ع)، در این امر موفق شوند، سه شرط را بیان کردند: شرط اول: «شرط لازم و اوّلش این است که را داشته باشید.» و اشاره کردند که چون ماها آدم‌های ضعیفی هستیم، به‌کلّی نمی‌توانیم خودمان را از پول و شهرت و جایگاه اجتماعی و مانند این‌ها برکنار کنیم! امّا این موارد باید تحت‌الشّعاع باشد: «وقتی شعر را حفظ می‌کنید یا روی کاغذ می‌نویسید که بخوانید، وقتی دعوت مجلس را قبول می‌کنید، وقتی می‌روید روی منبر می‌نشینید، همه فکرتان این باشد که می‌خواهید مخاطب را کنید.» شرط دوم: «شرط دوّم است.» بلافاصله هم این بیت معروف را از هفت اورنگ جامی خواندند: «ذات نایافته از هستی ‌بخش کِی تواند که شود هستی‌بخش» و شرح دادند: «اگر خود انسان مبانی معرفتی مستحکمی در درون نداشته باشد، بعید است که بتواند در دیگران معرفت ایجاد کند.» و بعد هم فهرستی از کتاب‌های مفید برای جامعه ستایش‌گران را توصیه نمودند: «شماها جوانید، شماها باحوصله‌اید، شماها وقت دارید؛ مطالعه کنید، کتاب بخوانید: هم ، هم ؛ را بخوانید، را بخوانید، را بخوانید، بخوانید؛ ما تفسیرهای خوبی داریم؛ اگر به عربی هم مسلّط نیستید، تفسیرهای فارسیِ خیلی‌خوبی امروز دردست‌رس همه هست.» شرط سوم: « باشید.» توضیح دادند: «شرایط جهانی روزبه‌روز دارد تغییر پیدا می‌کند. به‌روز باشید، حوادث را در حیطه ذهن خودتان و در حیطه فکر خودتان حاضر و موجود داشته باشید.» اشاره کردند که در دلِ یک پیچِ تاریخیِ مهم داریم حرکت می‌کنیم... و بعد هم دو واحد آینده‌پژوهی فشرده را در چندجمله خلاصه کردند: «دنیا دارد تغییر می‌کند، تغییرات اساسی؛ تغییرات اساسی و بزرگ را نمی‌شود در ظرف یک هفته و یک ماه و یک سال فهمید؛ این‌ها به تدریج انجام می‌گیرد. باید مسلّط باشید ببینید در دنیا چه دارد اتّفاق می‌افتد، در کشور چه اتّفاقی دارد می‌افتد.» ادامه دارد... @qoqnoos2
هدایت شده از هیات شهدای گمنام
🔰 ویژه برنامه ولادت امیرالمومنین(ع) مراسم هفتگی هیأت شهدای گمنام ✅ جلسه قرآن: برادر 🔹 منبر فقهی: برادر 🎙 به بیان برادر 🔸 با نوای ذاکرین هیات شهدای گمنام ☑️ مسجدالنبی(ص) شبستان امیرالمؤمنین(ع) 📆 پنجشنبه 13 بهمن ماه ‌۱۴۰۱ از ساعت ۱۹ |به ساعت شروع توجه فرمایید| همراه با پخش زنده برنامه از صفحه آپارات هیات به آدرس زیر: https://www.aparat.com/heyat1342/live 🌹ثواب مراسم این هفته هدیه می‌شود به شهید حمید دیالمه 🆔 @heyat1342
حاشیه‌نگاری دیدار ستایش‌گران اهل‌بیت(ع) با رهبر معظم انقلاب (قسمت شانزدهم) «نقشه جامع، محاسبه غلط» به پایان جلسه نزدیک می‌شویم، آقا مباحث مرتبط با مداحی را جمع می‌کنند و به مناسبت اشاره‌ای به قضایای اخیر می‌کنند: «در این قضایای اخیر، دشمن، نقشه جامعی بود، دشمن محاسبه غلطی بود...» ابتدا نقشه جامع دشمن را توضیح می‌دهند: «همه عوامل مسلّطی را که یک قدرت می‌تواند برای اخلال و تخریب در یک کشوری به کار ببرد به کار انداخت» و در ادامه این عوامل را فهرست می‌کنند: ۱. عامل اقتصادی ۲. عامل امنیّتی ۳. ایران‌هراسی ۴. همراه‌کردن عناصر داخلی ۵. عامل تبلیغات فراگیر؛ تلویزیون‌ها، ماهواره‌ها، فضای‌مجازی، اینترنت آقا برای هر عامل توضیحاتی دادند، اما در بحث همراه‌کردن عناصر داخلی نکته‌ای گفتند که به نظر جای تأمل دارد: «یک‌کسی را در کشور با انگیزه‌های مختلف: - انگیزه قومی، - انگیزه مذهبی، - انگیزه سیاسی، - انگیزه‌های شخصی:         - چرا به سلام من درست جواب ندادید         - چرا من را فلان‌جا نگذاشتید ...آماده کنند برای هم‌راهی.» ذهنت به هزار راه می‌رود، خیلی‌ها را در دور و نزدیک از نظر می‌گذرانی و گمان می‌بری شاید مصداق کلام آقا باشند، اصلاً همین ماجرای دعوت‌های بیت را به یاد می‌آوری و کارت‌دادن‌ها و ندادن‌ها را، جایگاه ویژه و عادی را و... که یک لحظه به خودت می‌آیی و نهیب می‌زنی که دیگران را چه کار داری! کارَت به خود باشد! مبادا روزی، جایی، در موقعیتی قرار بگیری که مصداق این کلام باشی! زنده نباشیم روزی که دشمن روی هم‌راهی ما حسابی باز کند... اولین‌بار است که تحسین آقا را درباره نقشه دشمن این‌گونه صریح می‌شنوم: «بنده به عنوان یک آدمی که این مسائل را نگاه می‌کنم و زیر نظر دارم و می‌فهمم، در دلم به آفرین گفتم! خوب مهندسی کرده بود؛ همه چیز را در ، به ، آماده کرده بود.» بعد از توضیح ، را هم به‌عنوان علت عدم موفقیت دشمن، شرح دادند و متناظر با پنج عاملی که موجب قوت نقشه دشمن شده بود، پنج محور محاسبات غلط را هم بیان کردند؛ یک لحظه احساس کردم این صحبت‌های آقا، برای ما که هیچ، چه‌قدر برای دشمنان مفید و مورد استفاده است! کسی این‌گونه اقدامات‌شان را تجزیه و تحلیل نکرده است... جالب این‌جا بود اگرچه آقا نقشه دشمن را تحسین کردند، اما محاسبات دشمن را با عبارت «خیال می‌کرد»، در حد خیال‌پردازی تحقیر کردند: «۱. خیال می‌کرد ملّت ایران به ‌خاطر مشکلات اقتصادی ــ که وجود دارد ــ با نقشه براندازی و تجزیه‌طلبی دشمن هم‌راهی خواهد کرد... ۲. خیال می‌کرد با فحش و بددهنی و اهانت‌های گوناگون می‌تواند مسئولین کشور را از میدان خارج کند، منفعل کند. وقتی یک خرده بدگویی شد، هتّاکی شد، بعضی‌ها منفعل می‌شوند دیگر... ۳. خیال کردند با وسوسه‌ها و هیاهوها می‌توانند مسئولان سطح بالای کشور را دچار اختلاف نظر کنند؛ یکی بگوید این کار را بکنیم، یکی بگوید نکنیم، بین‌شان اختلاف بیفتد... ۴. خیال می‌کردند می‌توانند با دلارهای نفتی فلان کشور مزدور آمریکا، اراده جمهوری اسلامی را تحت تأثیر قرار بدهند. ۵. خیال می‌کردند با این‌که چندعنصر خودفروخته را تشویق کنند که بروند پناهنده بشوند به این کشور یا به آن کشور و علیه کشور خودشان لجن‌پراکنی کنند، این موجب می‌شود جوان‌های ما ناامید بشوند؛ اشتباه کردند؛ رفتند پناهنده شدند،‌ لجن‌پراکنی هم کردند، کسی به آن‌ها اعتنائی نکرد.» و در آخر هم تیر خلاص را شلیک کردند: «این محاسباتِ دشمن بود، محاسباتِ غلطی بود. چهل‌سال است که دشمن، با انواع طرق، علیه نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کند و چون محاسباتش غلط بوده و غلط است، تا حالا شکست خورده، در این قضیّه هم شکست خورد، در آینده هم هر وقت اقدام کند شکست خواهد خورد.» ادامه دارد... ✍️ @qoqnoos2
مرکز تخصصی احیاء امر با همکاری گروه فرهنگ و هنر دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات برگزار می‌کند: 📌 آهات؛ سلسله نشست‌های تخصصی تحلیل هنری و اجتماعی عزاداری ها و سوگواری های فاطمیه ۱۴۰۱ (نشست دوم) 👤 با حضور حاج حنیف طاهری 🗣 دبیر علمی: دکتر محمدمهدی سیار 👥️️ کارشناسان: ▫️ رحیم آبفروش، کارشناس اجتماعی ▫️ مهدی زنگنه، کارشناس ادبی ▫️ امیرحسین سمیعی، کارشناس موسیقایی 🗓 تاریخ برگزاری: سه شنبه ۱۸ بهمن‌ماه 🕰 زمان: ساعت ۹ صبح 🏢 مکان: دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ✅ هماهنگی جهت حضور از طریق شناسه @ehyayeamr1 در پیام‌رسان بله 🔻🔻🔻 🌐 ehyayeamr.ir 🆔 @heyatiha72
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ گزارشی 🔹 بخشی از مهمترین فعالیت‌های جامعه‌ایمانی‌مشعر ‌ در بازه زمانی چهاردهم جمادی‌الثانی تا چهاردهم رجب 💠جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
ققنوس
🎥 کلیپ گزارشی 🔹 بخشی از مهمترین فعالیت‌های جامعه‌ایمانی‌مشعر ‌ در بازه زمانی چهاردهم جمادی‌الثانی
«چهاردهم‌های چهارده‌تومانی» ، جریانی است در خدمت ترویج و گسترش (ع) که در طول این سال‌ها با هر سختی که بوده، فرازوفرودهای روزگار را سپری کرده است و اکنون در آغاز فعالیت خود بیش از هر زمان دیگری، به همراهی شما نیاز دارد... 🚩🚩🚩 ما آموخته‌ایم که در سخت‌ترین شرایط و در تنگناهای زندگی شخصی خود، به کسی جز این خاندان پاک رو نزنیم امروز هم باافتخار از شما دعوت می‌کنیم برای ادامه فعالیت‌های این جریان فرهنگی همراه ما بوده و داشته باشید. 🚩🚩🚩 قرار ما ، حداقل و حداکثر هرمقدار که در توان داشتید... 🚩🚩🚩 راه‌های مشارکت و حمایت مالی: 🌐 درگاه پرداخت آنلاین: https://zarinp.al/www1542org 💳 شماره کارت: 5041721112174868 💳 شماره حساب: 1088550691 💳 شماره شبا: IR760700001000228855069001 نزد به نام جامعه ایمانی مشعر @qoqnoos2
هدایت شده از هیات شهدای گمنام
📷 | هیات هفتگی 🔹 ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ 🔸مسجدالنبی(ص) 💠 هیات شهدای گمنام 🆔 @heyat1342
هدایت شده از هیات شهدای گمنام
هدایت شده از هیات شهدای گمنام
هدایت شده از هیات شهدای گمنام
هدایت شده از هیات شهدای گمنام
هدایت شده از هیات شهدای گمنام
هدایت شده از هیات شهدای گمنام
هدایت شده از هیات شهدای گمنام
هدایت شده از هیات شهدای گمنام
هدایت شده از هیات شهدای گمنام