eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
682 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 💠وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ 🌱محمد فقط پیامبری ست که پیش از او پیامبرانی بوده‌اند(؛ نه بنا ‌بر پندار شما، الهه‌ای که پیروزی به دست او باشد). آیا اگر بمیرد یا کشته شود، به (عقاید کفر‌آمیز) گذشته‌تان بازمی‌گردید؟ و هر ‌کس به گذشته‌اش بازگردد، به هیچ وجه به خداوند زیانی نخواهد رساند. بی‌شک خداوند به سپاسگزاران پاداش خواهد داد. آل عمران - ۱۴۴ 🔷✨با استفاده از حوادث جنگ احد آيه حقيقت ديگری را به مسلمانان می‌آموزد و آن اينكه اسلام آئين فرد پرستی نيست و به فرض كه پيامبر در اين ميدان شربت شهادت می‌نوشيد وظيفه مسلمانان بدون ترديد ادامه مبارزه بود، زيرا با مرگ يا شهادت پيامبر، اسلام پايان نمی‌يابد بلكه آئين حقی است كه تا ابد جاويدان خواهد ماند. 👈 ‏مسئله فرد پرستی يكی از بزرگترين خطراتی است كه مبارزات هدفی را تهديد می‌كند، وابستگی به شخص معين اگر چه پيامبر خاتم باشد مفهومش پايان يافتن كوشش و تلاش برای پيشرفت، به هنگام از دست رفتن آن شخص است و اين وابستگی يكی از نشانه‌های بارز عدم رشد اجتماعی است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۱۵۱ وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ و از فرمان متجاوزان [به حقوق مردم] پيروی نکنيد. ۷۲ ۷۲- «سَرَفَ» ضدّ ميانه‌روی و تعادل، و مسرفين همان متجاوزين‌اند که از حدّ اعتدال خارج مي‌شوند. همانطور که مصرف زياد يا پُرخوری اسراف محسوب مي‌شود، اختصاص دادن امکانات يک کشور به خود، اسراف مهم‌تری است. قرآن سه بار فرعون و آل فرعون را از مسرفين شمرده است [يونس 83 (10:83) ، غافر 43 (40:43) و دخان 31 (44:31) ]. شعراء : ۱۵۷ فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُوا نَادِمِينَ اما آن را پِی کردند [=کشتند]، ۷۶ پس [از عواقب کارشان] پشيمان شدند. ۷۶- کشتن شتر را به طريق معمول و با آداب آب دادن و... که با ذبح از گلو انجام مي‌شود «نَحرْ» مي‌گويند [کوثر 2 (108:2) ]، اما وحشيانه کشتن و قطع دست و پا را «عقر» مي‌گويند که دلالت بر کشتن بي‌قاعده مي‌کند و قوم ثمود. شتر را عقر کردند. بريدن نخل خرما از بيخ را با همين کلمه بيان مي‌کنند. نحوه اين نافرمانی و پی کردن شتر را که با رضايت مردم، توسط تبهکاری انجام شد را در سوره‌هاي: قمر 29 (54:29) ، اعراف 77 (7:77) ، هود 68 (11:68) و شمس 14 (91:14) نيز مي‌توانيد مطالعه کنيد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت بیست ونهم: 💢⭕ گفته شد كه اولین راه شیوه بررسی سند حدیث است که مرام آیت‏ الله خوئی و دیگران بوده و آسان‏ترین راه است البته اگر از این طریق وارد شویم چیزی ته روایات تفسیری نمی‏ماند چون اکثر روایات تفسیری فاقد سند است و ما روایات تفسیری با سند خوب کمتر داریم. 👈من هفت راه در نقد متن یعنی تشخیص احادیث موضوعه بیان می‏کنم از طریق متن( نه از طریق سند، سند را مفروغ عنه می‏گیریم) 1⃣ روایات به قرآن: اگر روایتی با نص قرآن سازگاری نداشت خود ائمه(ع) به ما گفته ‏اند از ما نپذیرید حالا به دیوار بزنید را درجایی ندیدم «فاضربوه علی الجدار» را در جایی ندیده‏ام در روایات عبارات «زخرف»، «باطل»، «لم اقله»، «به خود قرآن واگذار کنید» و «برگردانید» وجود دارد. من شواهدی برای عرضه روایات این است که؛ احادیثی پیش عایشه خوانده می‏شد می گفتند: شب فلان یا در قیامت خدا دیده می شود عایشه می گفت این خلاف قرآن است «لاتدرکه الابصارو هو یدرک الابصار» 2⃣ نقد با : اگر روایتی از ائمه معصومین(ع) که با سنت، یعنی احادیث محکم منافات داشته باشد آن روایت را کنار می‏گذاریم.آیت الله صافی کتابی دارد به نام «الحدیث النبوی بین الروایه و الدرایه» ایشان در این کتاب در این مورد مفصل بحث کرده است. 3⃣ بررسی تاریخ صدور حدیث: در این بخش علامه تستری خیلی بحث کرده برای نمونه روایتی وجود دارد که پیامبر(ص) دست معاذ را بعد از جنگ تبوک بوسید یا لمس کرد این خلاف تاریخ است، معاذ قبل از جنگ تبوک از دنیا رفته بود شاید کس دیگری است. یا علی ابن مهزیار دنبال امام زمان(عج) می‏گشت این علی ابن مهزیار نمی تواند باشد چون امام زمان(عج) را اصلا درک نکرده است وی زمان امام جواد(ع) است و نامه هایش هم با امام جواد(ع) در رجال کشی وجود دارد. این روایات را به اینکه احتمالا نوه مهزیار بوده باید توجیه کرد. 4⃣ـ بررسی حدیث از طریق : در کتابهای آیت الله جوادی و آیت الله سبحانی و دیگران خیلی در این مورد گشتم در اینکه منظور از نقد حدیث با عقل چیست نتوانستم یک معنای شسته رفته به دست بیاورم. آیت الله جوادی آملی می‏فرماید: عقل برهانی، آیت الله سبحانی می‏گوید عقل خالی از هوا، من در این کتاب بحث کردم و به این نتیجه رسیدم که اگر روایتی با بدیهیات عقلی مشکل داشت و عقل منجر به تناقض شد برای مثال روایت بگوید دو دو تا پنج تا، روایت را نمی‏پذیریم. 5⃣ـ بررسی حدیث از طریق حس: 6⃣ـ اجماع امت 7⃣ـ بدیهیات عقلی 8⃣_ رکاکت: یعنی صدور این حدیث از امام(ع) با ساحت امام(ع) جور در نمی‏آید. 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی، از سخنراني وضع حدیث انگیزه ها وآسیب ها 💫ادامه دارد . https://b2n.ir/y52246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ وَلَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا وَلَدَيْنَا كِتَابٌ يَنْطِقُ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ و هیچ کس را جز به اندازه توانش تکلیف نمی‌کنیم و نزد ما کتابی [چون لوح محفوظ] است که [درباره همه امور آفرینش و نسبت به اعمال بندگان] به درستی و راستی سخن می گوید، و آنان [در پاداش و کیفر] مورد ستم قرار نمی‌ گیرند. 🌿سوره مومنون ، آیه ۶۲ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 149 تا 153 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلی‌ أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! اگر از كسانی كه كفر ورزيدند اطاعت كنيد، شما را به آئين گذشتگانِ كافرتان بر می‌گردانند، پس به خسارت و زيانكاری بازخواهيد گشت. آل عمران - ۱۴۹ 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏در شأن نزول اين آيه می‌خوانيم كه در جنگ احد، وقتی كه مسلمانان شكست خوردند، سردسته‌ی منافقان عبداللَّه‌بن ابیّ فرياد زد: به برادران مشرك ملحق شويد و همان بت‌پرستی را ادامه دهيد.۱ 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ خطر ارتداد وانحراف در كمين مؤمنان است. «الَّذِينَ آمَنُوا ... يَرُدُّوكُمْ عَلی‌ أَعْقابِكُمْ» ‏2⃣ در فراز و نشيب‌ها، مراقب تبليغات و وسوسه‌های دشمن باشيد، مبادا كم‌كم به آنان گرايش پيدا كنيد. «إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا» ‏3⃣ كفر پس از ايمان، ارتجاع وسقوط است. «عَلی‌ أَعْقابِكُمْ ... خاسِرِينَ» ‏4⃣ خسارت واقعی، به هدر دادن سرمايه‌های ايمانی، فكری و روحی است، از دست دادن بهشت و گرفتن دوزخ است. «فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ» ‏5⃣ شكست در ميدان جنگ خسارت نيست، شكست اعتقادی و ارتداد، خسارتی بس بزرگ است. «فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ» ‏۱ تفسير مجمع‌البيان و نورالثقلين. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ پس از 💠وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَ عَصَيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما أَراكُمْ ما تُحِبُّونَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيا وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الْآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ وَ لَقَدْ عَفا عَنْكُمْ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ 🌱بی‌شک هنگامی‌ که با یاری و لطف خدا (در اُحُد) آنان را قلع و قمع می‌کردید، خداوند وعده‌اش را (مبنی بر پیروزی شما) برایتان محقق کرد. پس هنگامی که سستی‌ نشان دادید و در کار (جنگ و تقسیم غنائم)، دچار اختلاف شدید و پس از آن‌که چیزهایی (از پیروزی و غنیمت) را که دوست داشتید، به شما نشان داد، (از پیامبر) نافرمانی کردید، (پس از همه‌ی این اشتباهات، خدا یاری‌اش را از شما دریغ کرد. علت نزاع شما این بود که) برخی از شما، دنیا را می‌خواهد، و برخی از شما، خواهان آخرت است. آنگاه شما را از (پیروزی بر) آنان بازداشت تا شما را بیازماید. البته (خدا) شما را بخشید؛ (زیرا) خداوند بر مؤمنان لطف و عنایت دارد. آل عمران - ۱۵۲ 🔷✨هنگامی كه مسلمانان با دادن تلفات و خسارات سنگين به مدينه بازگشتند با يكديگر می‌گفتند مگر خداوند به ما وعده فتح و پيروزی نداده بود؟ پس چرا در اين جنگ شكست خورديم؟ آيات فوق به آنها پاسخ می‌گويد و علل شكست را توضيح می‌دهد. اكنون به تفسير جزئيات آيات باز می‌گرديم: وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ‌۱ بِإِذْنِهِ حَتَّی إِذا فَشِلْتُمْ‌۲. 🔷✨‏در اين جمله، قرآن ميگويد: وعده خدا در باره پيروزی شما كاملا درست بود و به همين دليل در آغاز جنگ پيروز شديد و به فرمان خدا دشمن را پراكنده ساختيد و اين وعده پيروزی تا زمانی كه دست از استقامت و پيروزی فرمان پيغمبر برنداشته بوديد ادامه داشت، شكست از آن زمان شروع شد كه سستی و نافرمانی شما را فرا گرفت يعنی اگر تصور كرديد كه وعده پيروزی بدون قيد و شرط بوده سخت در اشتباه بوده‌ايد، تمام وعده‌های پيروزی مشروط به پيروی از فرمان خدا است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آيات ۱۷۵-۱۶۰ كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِينَ {160} قوم لوط فرستادگان را تكذيب كردند {160} إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ {161} آنگاه برادرشان لوط به آنان گفت آيا پروا نداريد {161} إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ {162} من براى شما فرستاده‏اى در خور اعتمادم {162} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {163} از خدا پروا داريد و فرمانم ببريد {163} وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ {164} و بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمى‏كنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانيان نيست {164} أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ {165} آيا از ميان مردم جهان با مردها در مى‏آميزيد {165} وَتَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ {166} و آنچه را پروردگارتان از همسرانتان براى شما آفريده وامى‏گذاريد [نه] بلكه شما مردمى تجاوزكاريد {166} قَالُوا لَئِن لَّمْ تَنتَهِ يَا لُوطُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجِينَ {167} گفتند اى لوط اگر دست برندارى قطعا از اخراج‏شدگان خواهى بود {167} قَالَ إِنِّي لِعَمَلِكُم مِّنَ الْقَالِينَ {168} گفت به راستى من دشمن كردار شمايم {168} رَبِّ نَجِّنِي وَأَهْلِي مِمَّا يَعْمَلُونَ {169} پروردگارا مرا و كسان مرا از آنچه انجام مى‏دهند رهايى بخش {169} فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ {170} پس او و كسانش را همگى رهانيديم {170} إِلَّا عَجُوزًا فِي الْغَابِرِينَ {171} جز پيرزنى كه از باقى‏ماندگان [در خاكستر آتش] بود {171} ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرِينَ {172} سپس ديگران را سخت هلاك كرديم {172} وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم مَّطَرًا فَسَاء مَطَرُ الْمُنذَرِينَ {173} و بر [سر] آنان بارانى [از آتش گوگرد] فرو ريختيم و چه بد بود باران بيم‏داده‏شدگان {173} إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ {174} قطعا در اين [عقوبت] عبرتى است و[لى] بيشترشان ايمان‏آورنده نبودند {174} وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ {175} و در حقيقت پروردگار تو همان شكست‏ناپذير مهربان است {175} ♻️عصاره فراز آیات ۱۷۵-۱۶۰ : قوم لوط هم رسولشان را تکذیب و دعوتش به پروا از خداوند را نادیده گرفته به زشتکاری خود ادامه داده و لوط را هم تهدید به اخراج کردند. اما با عذاب خدای عزیز رحیم هلاک شدند . این هم نشانه و عبرتی است اما اکثرشان ایمان نمیاورند. 🖌سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت سی ام: 🔷👈حدیث پژوهان در تعریف حدیث موضوع می نویسند:« وهو المکذوبُ المُختِلقُ المصنوع»؛ حدیث موضوع حدیث دروغین و ساخته شده است در حقیقت ، حدیث نیست، بلکه از باب مجاز و مسامحه در تعبیر، آن را حدیث نامیده اند. حدیث موضوع، بدترین نوع از احادیث ضعیف و روایت آن حرام است؛ زیرا کمک به اشاعه ی گناه است، برخلاف دیگر روایات ضعیف که نقل و روایت آن حرمت ندارد. 💢🔸چه بسا گفته شود این احادیث، کذب در احادیثِ دوران معصومان علیهم السلام را به اثبات می رساند، ولی تلاش اصحاب اصول حدیثی و مؤلفان کتب اربعه در پیرایش احادیث، سبب شد آنچه در این کتب هست، صادق و صحیح باشد، اما در جواب باید سخن شهید صدر رحمه الله را گفت: 👈 آگاهی بخشی امامان نسبت به حرکت جعل حدیث و دقت اصحاب ائمه و علمای شیعه در مقام نقل حدیث، گرچه سهمی وافر در تقلیل جعل و وضع داشته، بدان معنا نیست که مطمئن باشیم در مجموعه های حدیثی کنونی، حدیث جعلی وجود ندارد، به ویژه که جعل و وضع، به طور غالب، در کتب اصحاب موثق ائمه علیهم السلام صورت می گرفت. چه بسا برخی روایات متعارضی که اینک در دست است، مانده ی همان جعل و تزویر باشد. مرحوم آیت الله خویی نیز این شبهه را به همین شکل پاسخ داده است. 👈شیخ صدوق(381ق) در کتاب الاعتقادات، باب الاعتقاد فی الحدیثین المختلفین، قائل به جعلی بودن پاره ای از است. ایشان همچنین وضع و جعل را از جمله ی عوامل تعارض در این اخبار می داند. ↩شیخ مفید(413ق) در تصحیح الاعتقاد نوشته است: به طور کلی هر حدیث منسوب به امامان علیهم السلام صحیح نیست؛ چه بسا احادیثی به دروغ به آنان نسبت داده شده باشد و فردی که شناخت کافی ندارد، درست را از نادرست تمیز ندهد. 👈مرحوم مامقانی(م1351) گفته است: دلیل چهارم [در نیاز به علم رجال] این است که روایات ما متضمن اخبار جعلی است و عمل بدانها روا نیست مگر آنکه رجال سند بررسی شود. در این خصوص دلیل عقلی و نقلی گواهی می دهد. دلیل عقلی آن است که علم اجمالی هست که در میان راویان، افراد دروغگو و وضع کننده وجود داشتند. این اطمینان، با تتبع در کتب اخبار به دست می آید، چنان که مغیرة بن سعید گفت: نزدیک به صد هزار حدیث جعل کردم. دلیل نقلی نیز روایات فراوانی است که بر این مدعا دلالت دارد. ↩مرحوم محمدحسین کاشف الغطاء(م1373ق) می گوید: «در اینجا نکته ای دقیق است که باید بدان آگاهی داد و آن اینکه نزد مسلمین و غیرمسلمین روشن است که جعل حدیث، شایع و فراوان بود. روایات جعلی تا آن اندازه با احادیث درست به هم آمیخت که می توان ادعا کرد حدیث جعلی بیش از روایت صحیح است. این بلیّه در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بروز کرد و پیامبر، امت را از آن برحذر داشت. لیکن این تلاش، در کاستن از جعل موفق نبود، چه رسد که بخواهد آن را ریشه کن کند. غرض آن است که رهبران مذاهب اسلامی و دیگران، حتی عالمان شیعی بدانند که نمی توان بر آنچه در کتب خبر آمده، اعتماد کرد. 👈 همچنین نمی توان بر کتب حدیث شیعه اطمینان کرد؛ زیرا در کتب اربعه که معتبرترین کتب حدیثی است، و وجود دارد؛ چه از جهت متن و چه از ناحیه سند و چه هر دو...» 👈علامه شعرانی نزدیک به بیست درصد احادیث را جعلی و ساختگی دانسته است. 💫ادامه دارد 🖋📖برگرفته از شناسایی مقوله ی وضع در حدیث تاليف حجة الاسلام دکترسیدعلی دلبری https://b2n.ir/y52246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
﷽ یَا مَنْ هُوَ بِعِبَادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ ای آنکه بر بندگانش آگاه و بیناست 🌸 دعای جوشن کبیر 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 154 تا 157 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan