#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_210
❇️بزرگترين #ظلم، ظلم فرهنگی، اعتقادی و #تحريف آيات است
💠فمن اظلم ممن افتری علی الله کذبا او کذب بایاته انه لا یفلح المجرمون 17/یونس
🌱پس چه کسی ستمکارتر از آنست که به خدا نسبت دروغ دهد یاآیات او را تکذیب نماید، بدرستی که او گناهکاران را رستگار نمی کند.
👈این جمله استفهامی انکاری است که معنایش این است که احدی ستمکارتر ومجرمتر از این دو گروه نیست :
🔹اول ):کسی که به خدا افترا بزند و بگوید به من وحی می شود و حال آنکه وحیی به او نمی رسد
🔹دوم ): گروهی که آیات خدا راتکذیب کنند و آنها را دروغ بشمارند، چون همچنانکه سابق هم گفتیم هر چه مورد ظلم عظیمتر باشد و شخصی که مورد ستم واقع شده مقام والاتری داشته باشد قهرامرتکب آن ظلم ، گناهش بیشتر بوده و ظالمترین ظالمان خواهد بود، ومسلماکسی که به خدا افترا بزند و آیات او را تکذیب کند، چون خداوند ساحتش والاترین ساحتهاست ، پس ظلم این شخص آشکارتر بوده و او ظالمترین افراداست .
🔷✨یعنی پیامبر در تکمیل احتجاج علیه مشرکین می فرماید: من نمی توانم قرآن دیگری بیاورم ، زیرا اگر چنین کنم به خدا افترا زده ام و اگر هم قرآن را تغییر دهم و آن را مطابق هواهای نفسانی شما تبدیل نمایم ، در این صورت آیات خدا راتکذیب کرده ام و این اعمال هر دو از شنیع ترین ظلمهاست که من هرگز مرتکب نمی شوم ، چون خداوند افراد مکذب و مجرم را رستگار نمی کند و آنها را به سعادت مورد نظر و هدفشان نمی رساند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_210
❇️#معجزات_اقتراحی
💠وَ يَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ (۲۰/یونس)
🌱و میگويند: چرا از سوی پروردگارش بر او آيه و معجزهای نازل نمیشود؟ پس بگو: غيب (و معجزه كه به جهان غيب مربوط است)، از آنِ خداست (نه در اختيار من يا تابع هوس مردم). پس در انتظار باشيد، من نيز همراه شما از منتظرانم (كه خداوند چگونه پاسخ بهانهگيریهای شما را میدهد).
🔹كلمه" آيه" (معجزه) اگر چه مطلق است و هر گونه معجزهای را شامل میشود ولی قرائنی در دست است كه نشان میدهد آنها طالب معجزه برای شناخت پيامبر ص نبودند، بلكه آنها خواهان معجزات اقتراحی بودند، يعنی هر روز معجزهای به نظرشان میرسيد، آن را به پيامبر پيشنهاد میكردند و انتظار داشتند او هم تسليم پيشنهاد آنان باشد، گويی پيامبر انسان بيكاری است كه كليد همه معجزات را در دست گرفته و منتظر است كسی از راه برسد و پيشنهادی به او بكند! غافل از اينكه اولا معجزه كار خدا است، و تنها به فرمان او انجام میگيرد، و ثانيا معجزه برای شناخت پيامبر و هدايت است و يك مورد آن هم برای اين منظور كافی است، و پيامبر اسلام علاوه بر آن، به اندازه كافی معجزه به آنها نشان داده بود، و بيش از آن چيزی جز يك مشت اقتراحات هوسآلود نبود.
🔹بهانهگيران، قرآن وصدها آيه را ناديده میگيرند و خواستار آيهی ديگری میشوند. «لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ»
🔹معجزه، به خواست خداست، نه در اختيار پيامبر و نه تابع هوسها و تمايلات مردم. «إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ»
🔹سنّت و قانون خدا، مهلت دادن است. فَانْتَظِرُوا ...
📚تفسیر نمونه و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣1⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۱۱-۱۰ سوره هود از تفسیر نور
۱- انسان کم ظرفیّت است وبااندک نعمتی،فخرفروشی می کند. أَذَقْناهُ ... لَفَرِحٌ فَخُورٌ
۲- سختی ها و شادی ها زودگذرند. أَذَقْناهُ ... مَسَّتْهُ
۳- فکر اینکه سختی ها دیگر به انسان روی نمی آورد،تصوّر باطلی است. «ذَهَبَ السَّیِّئاتُ عَنِّی»
۴- کامیابی ها را نشانه ی محبوبیّت نزد خداوند ندانیم و نگوییم:دیگر گرفتار نخواهم شد! «ذَهَبَ السَّیِّئاتُ عَنِّی»
۵- تحلیل ها و بینش های غلط،سبب رفتار نادرست می شود.گمان می کند که هیچ بدی ندارد، «ذَهَبَ السَّیِّئاتُ عَنِّی» لذا فخرفروشی می کند. «لَفَرِحٌ فَخُورٌ»
۶- شخصیّت بعضی انسان ها متزلزل و وابسته به حوادث بیرونی است،نه کمالات درونی.گاهی «لَیَؤُسٌ کَفُورٌ» و گاهی «لَفَرِحٌ فَخُورٌ» است.
۷- صبر در برابر حوادثِ تلخ و شیرین زندگی،از بهترین مصادیق عمل صالح است. «صَبَرُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ»
۸- مؤمن،نه یأس دارد ونه کفران وتفاخر،بلکه نشکن ومقاوم است. «صَبَرُوا»
۹- صبر و پایداری وسیله ی آمرزش گناهان است. اَلَّذِینَ صَبَرُوا ... لَهُمْ مَغْفِرَهٌ
۱۰- اگر بدانیم که چه پاداشی در انتظار ماست،صبر برای ما شیرین می شود. اَلَّذِینَ صَبَرُوا ... لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَ أَجْرٌ کَبِیرٌ
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره21
#نڪات_آموزنده_قرآنی
سوره #بقره #صفحه_7
🌹دستور مستمر #قران به اقامه #صلات، ادای #زكات و #ركوع:
#ركوع به چه معناست؟
🔸 وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ "43/بقره "
🌱 و نماز را به پا داريد 89 و زكات بدهيد 90 و با ركوعكنندگان ركوع كنيد 91 [=تمكين و تبعيّت جمعي از فرمان خدا داشته باشيد].
🖋واژه «زکاه» 32 بار در قرآن تکرار شده که 27 بار با فعل يؤتون [يا: آتوا، آتي، مؤتون، آتيتم، ايتاء، آتين، يؤتوا] آمده است که منظور پرداختن زکات ميباشد، 2 بار به معناي کلي آمده است [مريم 13 (19:13) و كهف 81 (18:81) ] و 2 بار نيز به عنوان صفت به کار رفته است.
🔸 آية 40 از سه «امر» خداوند به بنياسرائيل سخن گفته است [ياد نعمت كنيد، وفاي به عهد نماييد، از خدا بترسيد]، در آية 41 از سه «نهي» خداوند نشانه آورده است [اول كافر نباشيد، آيات را نفروشيد، از غيرخدا نترسيد]. در آية 43 نيز سه توصية ايماني را مطرح ساخته است [ #صلات، #زكات و #ركوع].
↩️ معناي #ركوع، عامتر از ركوع خاص نماز است؛ ظاهر ركوع، #سر_خم_كردن و به انحناء درآمدن، و باطن آن ابراز تواضع و احترام است [همچنانكه در ميان ژاپنيها مرسوم است].
👈بيشتر #مردم #زكات [و امروز ماليات] را از سر ناچاري و به اكراه ميدهند، اما به اختيار و اشتياق دادن آن براي آزاد شدن از وابستگي به مال و پرداخت آن به نيازمندان،
👈 معنايش همان ركوع در زكات است.👉
🖋قرآن از #مؤمنيني ياد كرده است كه اصلا براي #زكات كار ميكنند [مؤمنون 4- وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاهِ فَاعِلُونَ]، نه همچون كساني كه با كراهت انفاق ميكنند [توبه 54- ...وَلا يُنْفِقُونَ إِلاَّ وَهُمْ كَارِهُونَ].
👈در مواردي نيز #قرآن #ركوع را مستقل از نماز و پس از زكات توصيه كرده است [بقره 43- وَأَقِيمُوا الصَّلاهَ وَآتُوا الزَّكَاهَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ]. علاوه بر آن خداوند به مريم مقدس نيز در آييني كه صلاتي به شكل مسلمانان به جماعت زن و مرد و با ركوع و سجود نداشت، توصيه به ركوع، آن هم پس از #سجود! كرده است [بقره 43- يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ].
❓آيا جز اين است كه در اين موارد بايد به معناي اصلي #ركوع، كه همان #تواضع و #تسليم در برابر حق است، توجه كرد؟ از آن گذشته، در اين آيه سه حكم مستقل را فرمان داده است، كسي كه نماز را برپا ميكند، ركوع و سجود هم جزئي از نماز است و نيازي به ذكر مجدد ندارد، اما اين ركوع دسته جمعي، به نظر ميرسد همان تمكين جمعي و انضباط در برابر احكام خدا و رسول باشد [والله اعلم]. درضمن، سرفصل نماز تعداد «ركعات» آن است كه حالت خضوع و فرمانبرداري دارد و جاي سؤال دارد كه چرا اركان ديگر مثل #قيام و #قعود و #سجود مبنا قرار نگرفته است!؟
📚تفسیر آقاے بازرگان
┄═❁🍃
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️ايا دين، #بهتان زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟
🛑 بهتان زدن نسبت به هر کسی باشد چه مسلمان، چه مشرک، چه کافر، #خلاف_اخلاق است و ما حق #بهتان_زدن نداریم.
1⃣عدهای میگویند اگر اهل بدعت را دیدید اینجا دیگر دروغ گفتن جایز است. یعنی برای #کوباندن_اهل_بدعت که هدفی مقدس است
از یک وسیله نامقدس یعنی #دروغ بستن استفاده شود.⁉⁉
بعد با هر کسی که کینه شخصی پیدا میکند یک نسبتی به او میدهد و بعد میگوید او اهل بدعت است و شروع میکند به #دروغ گفتن و #تهمت زدن و میگوید به ما اجازه دادهاند!😳
آنوقت شما ببینید بر سر #دین چه میآید!😔
📚شهید مطهری، کتاب سیری در سیره نبوی، صفحه ۱۱۳و۱۱۴
2⃣ «دین با راستی و صداقت پایدار است. هیچجا نیامده که ائمه مخالفین خودشان را با #دروغ و #تهمت از میدان به دور کرده باشند. این روایت #مباهته را یا باید کنار گذاشت و یا آن را باید تعبیر کرد.»
آیت الله شبیری زنجانی
3⃣"یکی از مسائل بسیار بااهمیت در اسلام، اخلاق است؛ اخلاق یک امر فرعی نیست بلکه یک امر اصلی است،
آموزه های دین هیچ وقت با اخلاق تنافی پیدا نمیکند.
❌بعضی از آقایان با اشاره به کلمه « #باهتوهم» در حدیث شریف کافی، استدلال کرده اند که اگر اهل بدعت را دیدید، بهتان به آنها بزنید،
👈👈 بهتان زدن یک امر #غیر_اخلاقی است و وقتی غیر اخلاقی شد، نسبت به هر کسی باشد چه مسلمان، چه مشرک، چه کافر، خلاف اخلاق است و لذا ما حق بهتان زدن نداریم.
♦️اگر «باهتوهم» را به معنای بهتان بگیریم، مخالف با همه روایات دیگر و اصول اصلی ما است و این معنا تمام نیست، ولی بعضی هم به معنای بهتان گرفتهاند و اینگونه نتیجه گیری کرده اند که هر کس با من مخالف هست، ما جواز بهتان به او را داریم آن هم قربة الی الله!⁉️
🔻#حقوق_انسانها در اسلام امر معتبر و محترمی است،
👈اصل #کرامت_انسان، یک اصل اولی است و ما به عنوان #حوزه های_علمیه و #روحانیت باید از این اصل #کرامت_انسان دفاع کنیم."
🎙ایت الله علوی بروجردی،
4⃣حديث باهتوهم چون با اصول و قواعد قطعی عقلی و نقلی سازگار نیست، از درجه اعتبار ساقط است.
♦ قرآن خود راه کار را نشان داده است و آن عرضه مطالب با برهان و حکمت و #موعظه_حسنه و #جدال_احسن است.
👈👈با فحش و ناسزا و بدگویی و #بهتان_زدن و دروغ گفتن نمیشود از حق و حقیقت دفاع کرد"
🗓حجت الاسلام شجاعي
جهت مطالعه نظرات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید
http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
امام علی علیه السلام
❇️ لَيْسَ الْعاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لكِنَّ الْعاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ؛
عاقل آن نيست كه خوب را از بد تشخيص دهد.
عاقل كسى است كه از ميان دو بد، آن را كه ضررش كمتر است بشناسد!
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
هدایت شده از قران پویان
1392582402_815185415.mp3
17.42M
🔹🔷نشستهای علمی شرح نهج البلاغه
✅با موضوع :
مساله #قدرت در نهج البلاغه❗️
🔸جلسه سوم :
#رضایت_مردم در حکومت دینی
در جلسات گذشته درباره این که آیا استفاده از #قدرت در قبول و توسعه دین و اسلام پذیرفتنی است یا نه، بحث شد.
مرحله دوم این است که استفاده از #اجبار و اکراه برای استقرار نظام دینی و حکومت دینی چه حکمی دارد؟
♦️مرحوم مجلسي در بحار نقل كرده كه چند روز بعد از قتل عثمان مردم مرتبا سراغ حضرت علي مي امدند . ايشان فرمود: قَالَ أَيُّهَا النَّاسُ عَنْ مَلَإٍ وَ إِذْنٍ إِنَّ هَذَا أَمْرُكُمْ لَيْسَ لِأَحَدٍ فِيهِ حَقٌّ إِلَّا مَنْ أَمَّرْتُم
👈👈میفرماید ای مردم، ای همه کسانی که حضور دارید و سخنان مرا میشنوید، مسأله حکومت مربوط به شماست و هیچکس در حکومت حقی ندارد، مگر کسی که شما او را انتخاب کنید و با او بیعت کنید. پس رابطه #نصب و #انتخاب چيست؟
♦️شيوه #بيعت با امام
کلام امام این است که برای بیعت با ایشان همه آمده بودند. پیر و جوان، ضعیف و قوی، زن و مرد، کودک و خردسال و ... حکومت امیرالمؤمنین با چنین وضعیتی شکل گرفته.
نه آنکه #اکثریت از حضور در انتخابات کناره گیری کنند .
استادسروش محلاتی
@quranpuyan
#مردم_سالاری در نگاه #شهیدبهشتی:
💫 دخالت حداکثری مردم در اداره امور همراه با #حساب_کشی از مسئولان
✳- #دخالت_مردم در تعیین سرنوشت و اداره امورشان تا آخرین حد ممکن باید گسترش پیدا کند. یعنی نظام باید تا آنجا که می شود به دست خود مردم اداره بشود.
-در جامعه باید مدیریتی به وجود بیاید که، در عین نظام داشتن، همبستگی داشتن، سلسله مراتب داشتن، انضباط داشتن، در آن سانترالیسم و #مرکزیت به حداقل برسد.
✒ کتاب مبانی نظری قانون اساسی- اثر شهید بهشتی
❇تعلیم اسلام به من و شمای مسلمان این است که فردای تو به دست عمل امروز تو ساخته میشود
همه جا مراقب باشید آدم های قالتاق را در این دستگاه پیچیده راه ندهید، ببینید زمام امورتان را به دست چه کسی می سپارید.
❇یکایک شما برادرها و خواهرها، باید #حسابرس و
#حسابکش خودتان و جامعهتان و #حکومتتان باشید.
♦️امر و نهی ( توسط مردم ) طبق فرمان خدا به عنوان " ولایت اجتماعی " ذکر شده است. امر و نهی است که برپادارنده ی نظام صحیح است
✳مردم ما طاغوتپرور هستند.
ما باید مردم را بیدار کنیم.
مردم را از #طاغوتپروری بر حذر بداریم.
من گمان نمیکنم علاجی جز این داشته باشد.
👈👈 اگر فکر میکنید که ما بیاییم خودمان را نصیحت بکنیم بدون اینکه شما بخواهید ما را به راه راست بیاورید، این محال است.
♦♦تا شما مردمی نشوید که مراقب به اصطلاح رهبران و راهنمایانتان باشید، تا شما در مورد مراقبت از گفتار و رفتار کسانی که بر کرسی هدایت و رهبری جامعه نشستهاند احساس وظیفه نکنید،
تا شما با چشم باز به همه چیز ننگرید
و با انصاف به هر کار چشم ندوزید
و با فکر باز هر کاری و هر گفتار را ارزیابی نکنید،
همین آش است و همین کاسه.
تا خر هست، یک خرسوار را پایین بیاورید، دیگری سوارش میشود.
🖋پیامبری از نگاهی دیگر،صفحه 270 و 271
نویسنده: شهید بهشتی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🔹 لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ
🔸از رحمت خدا نااميد نشويد
📗سوره زمر، آیه ۵۳
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یونس آیه 21 تا 25
📄#صفحـہ_211
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_211
❇️#ايمان و #اخلاص بايد دائمی باشد، نه موسمی و به هنگام احساس خطر
💠هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ حَتَّى إِذا كُنْتُمْ فِي الْفُلْكِ وَ جَرَيْنَ بِهِمْ بِرِيحٍ طَيِّبَةٍ وَ فَرِحُوا بِها جاءَتْها رِيحٌ عاصِفٌ وَ جاءَهُمُ الْمَوْجُ مِنْ كُلِّ مَكانٍ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ أُحِيطَ بِهِمْ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنْجَيْتَنا مِنْ هذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ
🌱او کسی ست که شما را در خشکی و دریا سیر میدهد. پس هنگامی که در کشتی قرار گیرید و(کشتیها) با بادی دلپذیر (و موافق)، سرنشینانشان را به حرکت در آورند و آنان از (وزش) آن (باد) خوشحال باشند، (ناگهان) توفانی سخت بر آن کشتی بوزد و امواج از هر طرف به سمتشان بیاید و یقین کنند که در چنگال مرگ خواهند افتاد. (در آن وضعیت،) در حالی که عبادت (خود) را برای خدا خالص کردهاند، او را (چنین) میخوانند که اگر ما را از این (مهلکه) نجات دهی، قطعاً از سپاسگزاران خواهیم شد.
یونس - ۲۲
🔷✨در این آیه دست به اعماق فطرت بشر انداخته و توحید فطرى را براى آنها تشریح مىکند که چگونه انسان در مشکلات بزرگ و به هنگام خطر، همه چیز را جز خدا فراموش مىنماید.
نخست مىگوید: «او خدایى است که شما را در صحرا و دریا سیر مىدهد» (هُوَ الَّذِی یُسَیِّرُکُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ).
«تا هنگامى که در کشتىها قرار مىگیرید و (کشتىها) سرنشینان را به کمک بادهاى موافق آرام آرام به سوى مقصد حرکت مىدهند و همه شادمان و خوشحالند» (حَتَّى إِذا کُنْتُمْ فِی الْفُلْکِ وَ جَرَیْنَ بِهِمْ بِرِیحٍ طَیِّبَةٍ وَ فَرِحُوا بِها).
«اما ناگهان طوفان شدید و کوبندهاى مىوزد، و امواج از هر سو به طرف آنها هجوم مىآورد، آن چنان که مرگ را با چشم خود مىبینند و دست از زندگانى مىشویند» (جاءَتْها رِیحٌ عاصِفٌ وَ جاءَهُمُ الْمَوْجُ مِنْ کُلِّ مَکانٍ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ أُحِیطَ بِهِمْ).
درست در چنین موقعى به یاد خدا مىافتند «و او را از روى اخلاص مىخوانند و آیین خود را براى او از هرگونه شرک و بت پرستى خالص مىکنند»! (دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ).
در این هنگام دست به دعا بر مىدارند و مىگویند: «خداوندا! اگر ما را از این مهلکه رهایى بخشى سپاسگزار تو خواهیم بود» نه ستم مىکنیم و نه به غیر تو روى مىآوریم (لَئِنْ أَنْجَیْتَنا مِنْ هذِهِ لَنَکُونَنَّ مِنَ الشَّاکِرِینَ).
👈با این که این بیدارى موقتى، اثر تربیتى در افراد فوق العاده آلوده ندارد حجت را بر آنها تمام مىکند، و دلیلى خواهد بود بر محکومیتشان.
ولى افرادى که آلودگى مختصرى دارند در این گونه حوادث معمولا بیدار مىشوند و مسیر خود را اصلاح مىکنند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_211
❇️حركت در #صراط_مستقيم، توفيق الهی میخواهد
💠وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلی دارِ السَّلامِ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلی صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ (۲۵)
🌱و خداوند (مردم را) به سر منزل سلامت و سعادت (بهشت) میخواند و هر كه را بخواهد، به راه راست هدايت میكند.
🔹دعوت الهی، نشانهی لطف خاصّ او بر بندگان است. «وَ اللَّهُ يَدْعُوا»
🔹سلامتی دنيا گذراست، ولی سلامت آخرت، پايدار است. «دارِ السَّلامِ»
🔹صراط مستقيم، مايهی آرامش است و علاوه بر آخرت، همين دنيا را هم برای انسان دارالسلام میسازد. «يَدْعُوا إِلی دارِ السَّلامِ»
🔹زندگی و جامعهای سالم، خواستگاه خداوند است. «يَدْعُوا إِلی دارِ السَّلامِ»
🔹خداوند، هم دعوت میكند و هم راه نشان میدهد. «يَدْعُوا، يَهْدِي»
🔹دعوت الهی برای همه است، ولی هدايتِ ويژه، مخصوص كسانی است كه او بخواهد و خواست خداوند هم متوقف است بر آگاهسازی خود فرد. «يَهْدِي مَنْ يَشاءُ»
🔹حركت در صراط مستقيم، توفيق الهی میخواهد. يَهْدِي ... إِلی صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan