eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۱-۲۹ سوره هود از تفسیر نور ۱- بی توقّعی پیامبران،یکی از نشانه های حقّانیّت آنهاست. «لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مالاً» ۲- رمز موفّقیّت مبلّغ،توقّع نداشتن از مردم و بی اعتنایی به سرمایه داران است. «لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مالاً» البتّه مبلّغان دینی نزد خداوند،اجر بزرگی دارند. «إِنْ أَجرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ» ۳- اگر انبیا دنبال سوء استفاده بودند،به سراغ اشراف می رفتند،نه فقرا. «لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مالاً» ۴- اشراف برای ایمان آوردن خود شرط می کردند که فقرا رانده شوند،ولی انبیا قاطعانه با این درخواست مخالفت می کردند. ما أَنَا بِطارِدِ ...(جمله اسمیّه و حرف(باء)نشانه ی قاطعیّت است) ۵- کسی که هدفش از تبلیغ،مال و مقام نیست،فقیر و غنی در نزد او یکسان است. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِینَ آمَنُوا» ۶- کفّار مؤمنان را اراذل می شمردند،امّا پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمود:من آنها را با شماعوض نمی کنم. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِینَ آمَنُوا» ۷- آنها که نزد خدا آبرو دارند نباید طرد شوند. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِینَ آمَنُوا» ۸- یاد قیامت،به موضع گیری های دنیوی جهت صحیح می دهد. «مُلاقُوا رَبِّهِمْ» ۹- تحقیر مؤمنان به خاطر فقرشان،نشانه ی بی خردی است. «قَوْماً تَجْهَلُونَ» ۱۰- قرآن کسانی که مؤمنان را اراذل می شمرند،جاهل و نادان معرّفی می کند. «قَوْماً تَجْهَلُونَ» (نه اشرافی گری نشانه ی فهم است و نه فقر نشانه ی جهل) ۱۱- یکی از درجات عرفان،ملاقات وشهود است که مرفّهان نسبت به این مقام بی خبرند. «الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ لکِنِّی أَراکُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ» ۱۲- طرد و تحقیر مردمِ با ایمان،(حتّی از طرف انبیا)قهر الهی را به دنبال خواهد داشت. «مَنْ یَنْصُرُنِی مِنَ اللّهِ إِنْ طَرَدْتُهُمْ» ۱۳- هیچ کس نمی تواند مانع قهر خداوند شود. «مَنْ یَنْصُرُنِی مِنَ اللّهِ» ۱۴- رضای مخلوق را با غضب خالق معامله نکنیم. «مَنْ یَنْصُرُنِی مِنَ اللّهِ إِنْ طَرَدْتُهُمْ» ۱۵- مردم داریِ انبیا،از روی وظیفه ی الهی بوده است،نه به خاطر موقعیّت شخصی یا اجتماعی خودشان. «مَنْ یَنْصُرُنِی مِنَ اللّهِ» ۱۶- در تبلیغ،با شیوه سؤال،وجدان و فکر مردم را به قضاوت بخوانیم. «مَنْ یَنْصُرُنِی،أَ فَلا تَذَکَّرُونَ» ۱۷- ناتوانی همه ی موجودات را در برابر قهر الهی،همگان به آن اعتراف دارند، گرچه گاهی از آن غفلت کنند. «أَ فَلا تَذَکَّرُونَ» ۱۸- انبیا ادّعای توخالی ندارند،کارشان دعوت و هدفشان ارشاد است،آنهم در چارچوب بندگی خداوند. وَ لا أَقُولُ لَکُمْ ... ۱۹- شرط نبوّت،علم غیب و در دست داشتن گنجینه های هستی نیست. وَ لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدِی خَزائِنُ اللّهِ ... ۲۰- هدف انبیا ارشاد معنوی است،نه تقسیم خزائن مادّی. وَ لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدِی خَزائِنُ اللّهِ ... ۲۱- هر نعمتی که به ما می رسد،سرچشمه و خزینه ای دارد.( «خَزائِنُ» جمع است و اشاره به سرچشمه ی همه ی نعمت هاست) ۲۲- نسبت به اولیای خداوند غلوّ نکنیم. وَ لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدِی خَزائِنُ اللّهِ وَ لا ... وَ لا ... ۲۳- اشراف قوم نوح،ظاهربین بودند. تَزْدَرِی أَعْیُنُکُمْ ... ۲۴- در قضاوت نسبت به دیگران،به ظاهر آنها نگاه نکنیم. تَزْدَرِی أَعْیُنُکُمْ ... ۲۵- الطاف خداوند نصیب مؤمنان گمنام و ضعیف خواهد شد و کاری به خیال و وهم ما ندارد. «تَزْدَرِی أَعْیُنُکُمْ لَنْ یُؤْتِیَهُمُ اللّهُ خَیْراً اللّهُ أَعْلَمُ بِما فِی أَنْفُسِهِمْ» ۲۶- ملاک لطف خداوند،لیاقت باطنی ومعنوی انسان است. «اللّهُ أَعْلَمُ بِما فِی أَنْفُسِهِمْ» ۲۷- طرد ونالایق پنداشتن محرومان به خاطر فقر،ظلم است. «إِنِّی إِذاً لَمِنَ الظّالِمِینَ» ۲۸- ادّعاهای پوچ و توخالی و سوء استفاده از عناوین و مناصب دروغین،ظلم است. «إِنِّی إِذاً لَمِنَ الظّالِمِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 44 سوره صفحه_25 🌸 در راه : 🔶 وَ أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ‌(195بقره) 🔹و در راه خدا انفاق كنيد (و با ترك انفاق،) خود را به دست خود به هلاكت نياندازيد. و نيكى كنيد كه خداوند نيكوكاران را دوست مى‌دارد. 💢این آیه تکمیلى است بر آیات جهاد، زیرا جهاد به همان اندازه که به مردان با اخلاص و کار آزموده نیازمند است به اموال و ثروت نیز احتیاج دارد. 📌زیرا از سربازان که عامل تعیین‏کننده سرنوشت جنگ هستند بدون وسائل و تجهیزات کافى (اعم از سلاح، مهمات، وسیله نقل و انتقال، مواد غذایى، وسائل درمانى) کارى ساخته نیست. 💢لذا در اسلام تأمین وسائل جهاد با دشمنان از واجبات شمرده شده در این آیه با صراحت دستور مى‏دهد و مى‏فرماید: «در راه خدا انفاق کنید و خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید» (وَ أَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ). 👈در آخر آیه دستور به داده، مى‏فرماید: «نیکى کنید که خداوند نیکوکاران را دوست مى‏دارد» (وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ). سبب پیشگیرى از هلاکت جامعه است!- 👈این آیه گر چه در ذیل آیات جهاد آمده است ولى بیانگر یک حقیقت کلى و اجتماعى است و آن این که ا بطور کلى سبب نجات جامعه‏ ها از مفاسد کشنده است، زیرا هنگامى که مسأله انفاق به فراموشى سپرده شود، و ثروتها در دست گروهى معدود جمع گردد و در برابر آنان اکثریتى محروم و بینوا وجود داشته باشد دیرى نخواهد گذشت که انفجار عظیمى در جامعه بوجود مى‏آید، که نفوس و اموال ثروتمندان هم در آتش آن خواهد سوخت، بنابراین ، قبل از آن که به حال محرومان مفید باشد به نفع ثروتمندان است، 👈 زیرا تعدیل ثروت حافظ ثروت است. 🌹امیر مؤمنان على علیه السّلام در یکى از کلمات قصارش مى‏فرماید: 💫حصّنوا اموالکم بالزّکاة: «اموال خویش را با دادن زکات حفظ کنید». 📚 تفسیر نمونه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🚩 ، قیام برای اسلامی ونه فقط تغيير 💠 (ع) انسانی خشن نبود، بلکه در برابر از سوی دیگران ایستادگی کرد. امام حسین(ع) صرفاً یک فرد انقلابی نبود که در پی ساقط کردن یک فرد باشد، بلکه آن حضرت در پی از بردن وضعیت موجود بود و این فرد نیز بخشی از این همین واقعیت است. این‌‌ همان چیزی است که ما باید آن را درک کنیم، حتی اگر [این فرد] در مراکز حساس سیاسی حضور داشته باشد. وقتی که مردم ضد فردی و ستمگر و مستکبر شورش می‌کنند، عین همین حقیقت وجود دارد. ⭕زیرا برخی تصورشان این است که اگر فردی ساقط شد، مشکل حل می‌شود. ولی ما باید متوجه باشیم شخص حاکم نیز برخاسته از در جامعه است. همین ذهنیت‌ها هستند که چنین فردی را به حاکمیت می‌رسانند، او را مورد پذیرش قرار می‌دهند و از او حمایت به عمل می‌آورند. 👈ما این را در تاریخ معاصر خود نیز می‌بینیم. اشخاص توسط و کودتا‌ها ساقط شدند، اما دیدیم که مشکل حل نشد. زیرا نهاد و نظام‌ها و اصولی وجود دارند که می‌توانند دوباره همین راه را در پیش بگیرند. از این رو برای اینکه بتوانی موقعیت افراد و میزان تأثیرگذاری آن‌ها را بر صحنه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهی باید خود صحنه را بررسی کنی. تنها در این صورت است که مشکل با همه ابعاد آن درمان خواهد شد. ولی مشکل ما این است که ما شرقی‌ها، نمی‌گویم فقط اعراب، چشممان فقط به است نه قهرمانی. ما فقط افراد را می‌بینیم نه عناصر شخصیت و توانمندی او را. با توجه به همین واقعیت هاست که باید بپرسیم: وقتی که سخنان امام حسین(ع) را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم، باید چگونه آن‌ها را به تصویر بکشیم؟ 🔴چگونگي و در سخن امام حسین(ع) امام حسین(ع) نقاط منفی موجود در شخصیت حاکم را از نگرش اسلامی مورد توجه قرار می‌دهد. آن حضرت از ویژگی‌های شخصی حاکم سخن نمی‌گوید، بلکه از ویژگی‌های خطی که این فرد تجسم آن می‌باشد، سخن می‌گوید. (ع) می‌فرماید: «مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلا لِحُرُمِ الله ناکِثاً لِعَهْدِالله، مُخالِفاً لِسُنةِ رَسُولِ اللهِ یَعْمَلُ فِى عِبادِاللهِ بِالِاثْمِ وَ الْعُدْوانِ.» ایشان در این فراز از سخنان خویش، روی نقاط منفی کسی که با استفاده از رابطه‌هایی که میان او و مردم وجود دارد، خود را به عنوان رهبر بر جامعه اسلامی تحمیل کرده است، تأکید می‌نماید. «فَلَمْ یُغَیِّر عَلَیْهِ بِفِعْل وَ لاقَوْل کانَ حَقَّاً عَلَى اللهِ اَنْ یُدْخِلَهُ مُدْخَلَهُ.» وقتی که امام حسین(ع) از سخن می‌گوید، از یک واقعیت سخن می‌گوید، از یک نظام و دستگاه‌های آن سخن می‌گوید. از کسانی سخن می‌گوید که برای تحمیل این نظام فعالیت می‌کنند. 🔸«اَلا وَ اِنَّ هؤلاءِ قَدْ لَزِمُوا طاعَةَ الْشَیْطانِ وَ تَرَکُوا طاعَةَ الْرحْمنِ وَ اَظْهَرُوا الْفَسادَ وَ عَطَّلُوا الْحُدُودَ وَ اسْتَأثَرُوا بِالْفَىْءِ وَ اَحَلُّوا حَرامَ اللهِ وَ حَرَّمُوا حَلالَهُ وَ اَنَا اَحَقُّ مَنْ غَیَّرَ.» 👈👈 او از کسی سخن می‌گوید که در رفتار و حکومتداری، عملکرد نامناسبی دارد. سپس از جامعه‌ای سخن می‌گوید که با این فرد هماهنگی دارد تا جامعه اسلامی به جامعه‌ای غیر اسلامی تبدیل شود. 📌 آن حضرت خود را فردی معرفی می‌کند که آمده است تا این وضعیت را تغییر دهد. منظور او فقط تغییر فرد نیست، بلکه آماده است تا خطی را که این شخص نماد آن است و نظامی را که این جامعه، جامعه همنوا با این فرد و این نظام، تجسم آن می‌باشد، تغییر دهد. 👌👌از خلال این گفتار چنین می‌توان درک کرد که وقتی با مواجه می‌شویم، نباید در خود این فرد غرق شویم و تأثیراتی را که فرد بر جامعه دارد و گروه‌هایی را که از این فرد حمایت به عمل می‌آورند و جامعه‌ای را که می‌رود تا در کام این فرد سقوط نماید، در نظر نگیریم. باید این مسأله را در قیام (ع) بررسی کنیم. ↩️و از آن برای مقابله با ظلم و انحراف، آگاهی سیاسی کسب کنیم. ↩️باید برای و هرم برنامه ریزی کنیم، نه اینکه برای رأس برنامه داشته باشیم، ولی قاعده را فراموش کنیم. زیرا اگر چنین کنیم، باز هم رأس دیگری از این قاعده سر بلند خواهد کرد. 🖋 علامه سید محمد حسین فضل الله کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 15 تا 22 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5872977798544495323.mp3
3.41M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ دو چهره دارد: بلا و سختی،  و زيبائی 💠وَ جاؤُ عَلی‌ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ عَلی‌ ما تَصِفُونَ (۱۸/یوسف) 🌱‏و پيراهن يوسف را آغشته به خونی دروغين (نزد پدر) آوردند. (پدر) گفت: ‏چنين نيست، (كه يوسف را گرگ دريده باشد)، بلكه نفسِتان كاری (بد) را برای شما آراسته است. پس صبری جميل و نيكو لازم است و خدا را بر آنچه (از فراق يوسف) می‌گوييد، به استعانت می‌طلبم. 🔷✨منظور از «کذب» مکذوب فیه است یعنى خونى که در آن دروغ جعل کرده بودند، مراد از «امرا» کار مجهول یا کار بزرگى است «فصبر» ظاهرا مبتدا و خبر آن محذوف است مثل «اولى» یعنى «فصبر جمیل اولى» مى شود خبر مبتداى محذوف باشد مانند «فشأنى صبر جمیل» و در این ماجرا که نقل مى کنید از خدا یارى مى جویم یعنى: یوسف را گرگ نخورده است، بلکه باطن و حسد شما جنایت بزرگى را بر شما خوب وا نموده است، صبر خوب براى من بهتر است و از خدا یارى مى خواهم ناگفته نماند در اینجا چند مطلب هست. 🔹اول آنکه: یعقوب این نقشه را ظاهرا از اینکه دید پیراهن یوسف پاره نشده دانسته است که اگر گرگ او را خورده بود پیراهنش را پاره مى کرد، از امام باقر علیه السّلام منقول است: بزغاله اى را بر روى پیراهن یوسف ذبح کردند، از امام صادق علیه السّلام نقل شده: چون پیراهن یوسف را براى یعقوب آوردند گفت: خدایا چه گرگ مهربانى بوده که پیراهن یوسف را پاره نکرده است دوم: به نظر مى آید این گفتۀ ضمیر یعقوب بوده نه اینکه رو در رو به آنها چنین گفته باشد و گرنه ناراحتى بیش از حد مى شد و اللّٰه العالم سوم: در حدیثى از رسول خدا صلّى اللّٰه علیه و آله و سلّم نقل شده: صبر جمیل آنست که در آن به خلق شکایت نشود: «الصبر الجمیل الذى لا شکوى فیه للخلق» 📚تفسیر احسن الحدیث ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️وجود و در كنار يكديگر، بسيار ارزشمند و كارساز است 💠وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (۲۲/یوسف) 🌱‏و چون (يوسف) به رشد و قوّت خود رسيد به او حُكم (نبوّت يا حكمت) و علم داديم و ما اينگونه نيكوكاران را پاداش می‌دهيم. 🔹علم وحكمت، ظرفيّت وآمادگی می‌خواهد. «بَلَغَ أَشُدَّهُ» ‏ 🔹ترفيعات الهی بدون فوت زمان و در وقت خود صورت می‌گيرد. لَمَّا بَلَغَ‌ ... آتَيْناهُ ‏ 🔹حكمت، غير از علم است. (علم، دانش است، ولی حكمت، بينش و بصيرتی است كه انسان را به حقّ می‌رساند) «آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً» ‏ 🔹علوم انبيا، اكتسابی نيست. «آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً» ‏ 🔹وجود علم و حكمت در كنار يكديگر، بسيار ارزشمند و كارساز است. «حُكْماً وَ عِلْماً» ‏ 🔹دليلِ عزل و نصب‌ها را برای مردم بيان كنيد. آتَيْناهُ حُكْماً ... كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ‏ 🔹بايد احسان كنيم تا لايق دريافت پاداش خاصّ الهی باشيم. «نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ» ‏ 🔹نيكوكاران، در همين دنيا نيز كامياب می‌شوند. «كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ» ‏ 🔹هر كس كه توان علمی و جسمی داشته باشد، مشمول لطف الهی نمی‌شود، بلكه محسن بودن نيز لازم است. «نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۳۱ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَائِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ إِنِّي مَلَكٌ وَلَا أَقُولُ لِلَّذِينَ تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ لَن يُؤْتِيَهُمُ اللَّهُ خَيْرًا اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا فِي أَنفُسِهِمْ إِنِّي إِذًا لَّـمِنَ الظَّالِـمِينَ  و به شما نمي‌گويم که گنجينه‌هاي خدا نزد من است [=وعده‌ مال و ثروت دنيائي نمي‌دهم] ادّعاي علم غيب هم ندارم و نمي‌گويم که فرشته‌ام، و [نيز] به کساني که در چشم شما حقير مي‌آيند، ۳۳ نمي‌گويم که خدا هرگز خيري نصيب‌شان نخواهد کرد! خدا به آنچه در نفس‌شان است [=به نيّات آنها؛ از من و شما] آگاه‌تر است. در آن صورت [اگر چنين گويم] مسلماً از ستمگران خواهم بود.  __ ۳۳- «تَزْدَرِي»از ريشة «زَرَي»، عيب گرفتن و حقير شمردن کسي يا چيزي است. اين کلمه يک بار در قرآن آمده است. امام علي(ع) نيز در نهج البلاغه [خطبه ۱۷۴] از خود راضي نبودن و انتقاد به خود را با همين کلمه بيان کرده است: «إن المؤمن لا يمسي و لا يصبح إلّا و نفسه ظنون عنده فلا يزال زارياً عليها و مستزيداً لها» نفس مؤمن هميشه مورد سوء ظن اوست، دائماً بر او عيب مي‌گيرد و بيشتر از او طلب مي‌کند. هود : ۳۲ قَالُوا يَانُوحُ قَدْ جَادَلْتَنَا فَأَكْثَرْتَ جِدَالَنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ  گفتند: اي نوح، با ما مجادله کردي و خيلي هم ادامه دادي ۳۴ [اما بدان گوش ما به اين حرف‌ها بدهکار نيست] اگر راست مي‌گوئي آنچه را [از عذاب] بيم مي‌دهي بياور!  __ ۳۴- معناي اصلي جدال، محکم کردن و تابيدن نخ و ريسمان است و در مجادله ميان انسان‌ها، گوئي طرفين با بحث و گفتگوي خصمانه تلاش مي‌کنند گِره اعتقادات خود را محکم‌تر و پيوستگي نظريات طرف مقابل را سُست‌تر کنند و به اين وسيله همچون دو کُشتي‌گير، ديگري را مغلوب نمايند. اين واژه ۲۸ بار در قرآن آمده است و اين از ويژگي‌هاي آدمي است که نه تنها از جسم و جان و موجوديت خود، بلکه از حيثيت و آبرو و آرمان، حتي باطل خويش هم به سختي دفاع مي‌کند. قوم نوح نصايح خيرخواهانه و محبت‌آميز او را به حساب مجادله و قصد سلطه‌جوئي او بر خود تلقي کردند و موضع مخالفت با او را در پيش گرفتند. https://zaya.io/ldpig ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 45 سوره صفحه_25 🔸 وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ "بقره/186" 🌱 و اگر بندگانم سراغ مرا از تو گرفتند [=از خود برتر آمده و مرا طلب كردند]، من كه مسلماً نزديكم [یعنی حجاب و دوري از خود آنهاست]. من دعاي دعاكننده را، آنگاه كه مرا [نه براي حاجات مادّي خود] بخواند اجابت مي‌كنم. پس بايد براي [نزديك شدن به] من [تشنه و] طالب اجابت باشند و بايد به من ايمان بياورند، باشد تا رشد يابند. __ 🍃🍃حرف «اذا» نشان مي‌دهد سراغ خدا گرفتن استثنايي است و اكثريت مردم خدا را براي رفع حاجات و دفع بلايا مي‌خوانند و در واقع او را براي خود مي‌خواهند، نه برعكس! 🍃🍃«قَرِيب» مبالغه «قُرب» است و نهايت نزديكي خدا به بندگان را، كه از رگِ گردن نزديكتر است، نشان مي‌دهد. اين نزديكي تا جايي است كه حتي گفته نشده: به آنها بگو من نزديكم، بلكه بي‌واسطه بيان شده است. 🌹 تنها زماني است كه از خود و خود برتر آمده و طالبِ خود خدا [اسماء نيكو و جمال و جلالش] باشيم. خواندن خدا البته در هر شرايطي و به هر نيتي شايسته است، اما آنچه تعهّدِ اجابت شده، برداشتن موانع و حجاب‌هاست كه همان «من» و تمنيّات شخصي است. آنچنان كه فرمود: «مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم» [غافر 60 (40:60) ] و «خدا كسي است كه شخص درمانده را وقتي او را مي‌خواند اجابت مي‌كند» [نمل 62 (27:62) ]. 🌹مانع ما براي رسيدن به حاجات خدايي، خودمان هستيم كه با دور شدن از خودخواهي‌ها مانع از بين مي‌رود و به خواسته‌هاي خدايي خود مي‌رسيم. به همين دليل دعاهاي به ظاهر غير ممکن پيامبران اجابت شده است. ✨ به تعبير مولوي در داستان تشنه و ديوار:🔻 سجده آمد كنـدن خشت لزب موجب قُربي كه واسجد واقترب تاكه اين‌ديوار‌عالي‌گردن است مانـع اين سر فـرود آوردن است هركه تشنه‌تر بُوَد بر بانگ آب او كلوخ زفت‌تر كند از حجاب 🌹منظور همين ايمان عادي نيست، بلكه ايمان به حقيقت توحيدي دعاست كه جز خدا چيزي خواندنی نیست. 📌برحسب موضوع، معناي رشد تفاوت مي‌کند؛ وقتي موضوع هدايت مطرح باشد، معناي رشد مقابل «غي» [بي‌راهه] مي‌باشد بقره/256 اعراف/146، وقتي سخن از سود و زيان در کار باشد، رشد معنائي متضاد «شرّ» جن/10يا ضرر جن /21پيدا مي‌کند. اين سومين هدف و برنامة زيربنايي رمضان است كه با خداخواهي [نه خواندن خدا براي حاجات مادّي خود] حاصل مي‌شود. به نسبت دور شدن از منيّت‌هاست كه به او نزديك مي‌شويم و رشد مي‌كنيم، وگرنه با خرج كردن خدا براي خود در جا مي‌زنيم. 📚تفسیر آقاے بازرگان ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️خطر و فضائل 📌◽️یکی از آسیب های مهم در نظام ديني ، تحریف و دستکاری در معانی واژه های ارزشی و وارونه جلوه دادن آنهاست که موجب پیامدهای ناگوار از جمله انحراف در مسیر انقلاب و نظام می شود ؛ چنانکه تحریف در معنا و مفهوم « متقی » ، « انقلابی » ، « » و « عماریون » از همین قبیل می باشد. امروز در میان مردم و مسئولان افراد بسیاری حضور دارند که واقعا متصف به این اوصاف ارزشی بوده و مایه افتخار برای همه هستند ؛ اما در کنار اینها با آدم هایی مواجه می شویم که از این واژه های مقدس و ارزشی تنها دینی مانند: ریش ، تسبیح ، انگشتر و اهتمام به نماز جمعه، جماعت ، روزه و حج را دارا هستند. 🔸در حالی که وقتی به متون آیات و روایات مراجعه می کنیم ، این امور تنها بخشی از اوصاف و حزب الله شمرده شده است و بعضی صفات مهم تری مانند: ، صراحت ، متانت ، پاکدامنی، ادب، امانت داری ، احترام به هم نوع ، تکریم بزرگان ، عدالت محوری ، ظلم ستیزی هم وجود دارند که اگر فردی فاقد اینها باشد نمی توان او را انسان متقی ، انقلابی و حزب اللهی نامید. 📌نماز، روزه و حج به رابطه انسان با خدا و « حقوق الله » بر می گردد ، اما این امور با « » ارتباط مستقیم دارد و اگر در مناسک سستی شود شاید خدای رحمان و رحیم از آن بگذرد، اما از حقوق مردم هرگز؛ مگر این که رضایتِ طرف جلب و ترمیم شود. ⭕امروز متاسفانه در سطح جامعه انقلابی ما بعضی افرادی را شاهد هستیم که فقط به همین دلخوش کردند و حتی در اثر شدت عبادات ، پیشانی شان پینه بسته است ، اما به راحتی می گویند ، دزدی ، و دغل بازی در میانشان شیوع دارد ، به دیگران می زنند ، مرتب به فضای جامعه، آتش بد بینی، نفرت، تفرقه، خصومت و دو قطبی پمپاژ می کنند؛ به ظاهر عماریونی که هیچ شباهتی به « عمار علی » ندارند و اغلب بر خلاف توصیه های رهبری خودسرانه عمل می کنند. ◽️چرا که ما در تعلیم و تربیت جوانان تک بُعدی عمل کردیم و تنها به آنها اهتمام ورزیدیم ، بدون این که به علم و شان توجه کنیم در نهایت آنها را آدم های متنسکِ خشک و دارای عقاید قوی، اما منهای منطق و اخلاق بار آوردیم. در تعریف « » گویند : ظاهری زیبا و فریبنده دارد ولی باطنی تاریک و خالی از نور معرفت و فاقد فکر و اندیشه، سجده هایش به مثابه نوک کلاغیست بر زمین کوبیده شود. 🔸این که گفته می شود: « آدم هایی دارای اعتقادات قوی، اما فاقد علم و رشد عقلی خطرناکتر می باشند » سخن درستی است ، چون اولا: اینها ظاهر نگرند و از دین و مذهب فقط پوسته ی آن را می بینند و از هسته و حقیقت آن دو غافل می باشند؛ ثانیا: خیلی راحت از شیطنت های شیاطین فریب می خورند؛ ثالثا: چون زود بازی می خورند ، به قول شهید مطهری همیشه آلت فعل قرار می گیرند و تیری می شوند در کمان آنها و سیاهیِ لشکر در جبهه و جناح آنها. 📌در انتخابات اخیر ، بعضی از همین مناسکی ها ، دوقطبیِ ( علی و معاویه ) به راه انداختند و خودشان را به جای حق و رقیب را به جای باطل نشاندند، می گفتند: اگر به فلان کاندیدا رای بدهید در تأخیر ظهور حضرت حجت ( عج ) شریک خواهید شد ، با این گونه رفتارهای جاهلانه مردم را از انتخاب درست باز می داشتند و با خود همراه می کردند و یا در اذهان آنان شک و سردرگمی ایجاد می نمودند. ای کاش به همین حد بسنده می شد اما وقتی به آنها القا می شود طرفِ مقابل در صف معاویه ، عمر سعد و یا عامل امپریالیزم جهانی است، بدون این که تحقیق کنند و از صحت و سقم آن بپرسند درصدد ترور شخصیت و یا حتی ترور فیزیکی وی بر می آیند . ◽️از جمله ویژه گی های اخلاقی اکثر جاهلان متنسک ، چون منطق ندارند پرخاشگری، ، ، خود خدا پنداری و تصور کردن دیگران است. این پدیده خطرناک امروز یکی از آسیب ها و معضلات جدی به شمار می آید و همچون موریانه در سطح وسعی از داخل به ارکان نظام و جامعه رسوخ کرده است و پیش از آنکه به مرحله انفجار و بحران برسد چاره اندیشی اساسی لازم دارد؛ پس در کنار مناسک به و فضائل نیز باید اهتمام ورزید. ✍عبدالرحیم اباذری کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠اللَّهُمَّ اشْرَحَ بِكِتَابِكَ صَدْرِي 🌟خدایا به وسیله کتابت (قرآن)سینه ام را بگشای! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 23 تا 30 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5875127485510719756.mp3
3.4M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan