eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
گـر بر در دِیــر می‌نشـــانی ما را گـر در ره کعبــه می‌دوانـی ما را اینها همگی لازمه‌ی هستیِ ماست خوش آنکه ز خویش وارهانی ما را ابوسعید ابوالخیر سلام صبحتان سرشار از معنویت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات و جملات ✅ رفتار نیک و بد شما به خودتان بر میگردد در چند جا از قرآن تاکید شده که اگر کار خوب کنید،برای خود و به سود خود کرده اید و اگر کار بدی کنید،به زیان خود کرده اید. از جمله در سوره اسراء آیه ۷ 💠 إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا 🔸فولادوند: اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده ‏ايد و اگر بدى كنيد به خود [بد نموده‏ ايد]  یا در سوره فصلت آیه ۴۶ 💠 مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ ﴿۴۶﴾ 🔸خرمشاهی: و هركس كه كارى شايسته پيشه كند، به سود خود اوست، و هركس كارى بد پيش گيرد، به زيان خود اوست، و پروردگارت در حق بندگان ستمگر نيست‏ و یا در سوره جاثیه آیه ۱۵ 💠 مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ ﴿۱۵﴾ 🔸فولادوند: هر كه كارى شايسته كند به سود خود اوست و هر كه بدى كند به زيانش باشد سپس به سوى پروردگارتان برگردانيده مى ‏شويد. https://goo.gl/PUAi3Z 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره انسان ✅ تاملی در بخش سوم سوره آیات ۲۸-۲۳ سوره : نکته ۲: تفاوت معنای و کفور صیغه مبالغه بروزن فعول و صبور مثل جزع جزوع نمی خواهد بگوید کفور صرف حق پوشی تنهاست می خواهد بگوید زیاد حق را سر پوش می گذارند.(سیدمحمد علی ایازی) (بنابراین در آیه ۳ که خداوند شاکر را در برابر کفور قرار داده،گویای لطف و مرحمت زیاد خدا به انسانهاست که شما نیاز نیست خیلی شاکر و شکور باشید.شاکر بودن کافیست.) كلمه ی «كفر» چه كلمه ای است؟ معنی كلمه ی «كفر» همان سَتْر و پوشش است. كافر را از این جهت كافر می گویند كه در واقع می خواهد روی چیزی را بپوشد و آن را طرد كند. شاید این طور تصور شود كه كفر در هر جای قرآن كه آمده همان مفهوم پوششِ اولیه را دارد، در صورتی كه این گونه نیست، مفهوم خاصی كه قرآن از كفر دارد همان طرد و انكار است یعنی موضع مخالف گرفتن، نه فقط قبول نكردن. صِرف قبول نكردن نیست، بلكه قبول نكردن و موضع مخالف و ضد گرفتن و مبارزه كردن.(مرتضی مطهری) «کفور» واژه اى است که هم در مورد کفران نعمت به کار مى رود و هم در مورد «کفر اعتقادى» (همان گونه که «راغب» در «مفردات» آورده است.(تفسیر نمونه) نکته ۳- آثم اسم فاعل است و به کسی خطاب میشود که گناه کار و رفتار غالب او باشد و در واقع مشهور به گناه باشد.نه اینکه گاها و بنابر نسیان یا خطا ،مرتکب گناهی شود. 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 Http://V.Ht/ensan 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دكترحري در مراسم بررسي كتاب"مباني و روش فهم ساده قران":اين كتاب چون حاصل جلسات اموزشي است،كاملا كاربردي و مطالب و اصول اكادميك را بسيار ساده سازي كرده است. https://t.me/fahmequran
هدایت شده از قران پویان
4_5892982746891945256.pdf
4.26M
معرفي كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" شامل مطالب و فصول و برخي از مطالب مهم به همراه مقدمه آقاي دكتر
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: ◀️خداوند در سوره ال عمران می فرمایند ؛ 🔶«وَ اللَّهُ لا یحِبُّ الظَّالِمین؛  ♦️خداوند ستمکاران رادوست ندارد»(57) ال عمران 👈 : این قسم نیز دارای مصادقی فراوانی است. از جمله: ظلم مالی، که شامل پایمال کردن حق مالی یک انسان یا یک جامعه می‌باشد و یا ظلم جانی که این گونه و ستمکاری از وارد کردن یک جراحت کوچک بر بدن تا کشتن یک یا چند انسان را شامل می‌شود و یا ظلم اعتباری که همان تجاوز به حقوق اعتباری انسانهاست و نیز مصادیق دیگر . 🍂 🍂🍁🍂 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓ جايگاه در قرآن چيست؟ ❓ از در چه زمينه هايي پذيرفته است؟ ✴با توجه به اينكه در قرآن بارها از از ابا و اجداد و بزرگان و سران قوم، نكوهش كرده است،چرا در مسايل ديني به تقليد مراجعه ميكنيم؟آيا قرآن با اين گونه از يك نفر موافق است؟ آيا،تقليد،اطاعت مطلق و بدون چون و چراست؟ 🔴قسمت چهارم : ✅ بخشي از نظرات مرحوم ايت اله دكتر صادقي تهراني كه در ديدگاه هاي فقهي وتفسيري خود تاكيد بيشتري بر قران دارند: ✳مسأله ی 4- آياتى مانند: «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكْ بِهِ عِلْمٌ» (سوره ى إسرإ، آيه ى 36) مسئوليت دانستن علمىِ صحيح و شايسته ى احكام اسلامى را برعهده ى نهاده، و آن ها را در پيروى از آن چه به آن علم و اطمينان ندارند بازداشته است. ❇ راه دنبال روى و و ناآگاهانه را به طور كلى به روى همگان بسته است، كه شخص مسلمان هر اندازه هم از مسائل اسلامى ناآگاه باشد پيرويش از آن چه مطرح است بايستى از روى آگاهى باشد و بس. و از طرفى هم «إنَّ شَرَّ الدَّوابِّ عِنْدَاللَّه الصُّممُّ البُكْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُونَ» (سوره ى انفال، آيه ى 22) «بدترين جنبدگان نزد خداى تعالى كر و لال هايى هستند كه نمى انديشند و عقل و هوش خود را به كار نمى گيرند». ❎اين دانستن 1-يا به چهره ى خودكفا و مستقيم است كه احكام شرعيه را از و استنباط كند، و به اصطلاح است. 2-و يا خودش توانايى آن چنانى را ندارد، و اين جا بايستى از كمك بگيرد، كه در صورت امكان ميان نظراتشان كند، مگر در صورتى كه احتياط خود برخلاف احتياط باشد و يا موجب يا حرج گردد، كه اين «احتياط» زندگى را بر او سخت و تنگ يا ناشدنى سازد، و برحسب كريمه ى «يُريدُ اللَّه بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْرَ» (سوره ى بقره، آيه ى 185): «خداى سبحان از شما آسانى خواسته و نه سختى» چنان احتياطى نه تنها واجب نيست، بلكه در صورت عسر و زيان يا تضاد حرام نيز مى باشد. 3-در غير اين صورت بايستى «» و به عبارتى ديگر از پيروى كند، و اين گونه كه خود اجتهادى است اجمالى نه تنها با عقل و شرع سازگار است، بلكه اساساً كارى است عقلى و شرعى كه «فاسألوا اهل الذكران كنُتُمْ لاتَعْلَمُونَ » (سوره ى نحل، آيه ى 43): هرگاه نمى توانى بدانى، از آن كه مى داند به شايستگى بپرس، كه در اين جا ترك تقليد بى عقلى است زيرا موجب ترك انجام تكليف الهى است، و مسلماً برعهده تمامى مكلفان است كه از هر راه درستى تكاليف خود را به خوبى بدانند و سپس به آن ها عمل نمايند. 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/925338 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
⁠⁣ فرازهایی از (عج) ✨اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَة ....وَ ✨وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَ الرَّاحَةِ ✨وَ عَلَى الْأُمَرَاءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ ✨وَ عَلَى الرَّعِيَّةِ بِالْإِنْصَافِ وَ حُسْنِ السِّيرَةِ 💫خدایا روزیمان بفرما توفیق فرمان بری را ....وَ 💫و تفضل فرما بر اسیران آزادی و راحتی 💫بر حاکمین دادگستری و دلسوزی 💫و بر زیردستان انصاف و خوش‌رفتاری را کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ ✅ و اصرار بر حرف قبلی:رفتار مشترک اقوام پیشین در آیه ۷۴ سوره چنین آمده است: 👈ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِ رُسُلًا إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَآؤُوهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ بِهِ مِن قَبْلُ كَذَلِكَ نَطْبَعُ عَلَى قُلوبِ الْمُعْتَدِينَ ﴿۷۴﴾👉 👈آنگاه پس از وى رسولانى را به سوى قومشان برانگيختيم و آنان دلايل آشكار برايشان آوردند ولى ايشان بر آن نبودند كه به چيزى كه قبلا آن را دروغ شمرده بودند ايمان بياورند 😞 اين گونه ما بر دلهاى تجاوزكاران مهر مى‏ نهيم (۷۴)👉 https://goo.gl/dsW5s9 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی «مبانی و روش فهم ساده قرآن»و «اپلیکیشن »در برنامه زنده رصد از شبکه قرآن سیما، quranpuyan@
💐💐 به علاقه مندان بهتر قران: 👈👈 بمناسبت سالگرد میلاد حضرت و روز بمدت یک هفته از 25 بهمن تا دوم اسفند 1- عرضه كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن" با 20درصد به مبلغ 12000 تومان، پستي كتاب از لينك https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 2-عرضه بسته اموزشي ويژه فهم ساده قران با 25 درصدي 🔷🔶 براساس پيشنهادهاي قرآن آموزان دوره هاي اموزشي و مخاطبان كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" به منظور فهم بهتر و تسلط بيشتر بر اين روش تدبر، براي عزيزاني كه قادر به حضور در دوره هاي اموزشي حضوري يا مجازي نبوندند، ،لوح فشرده فيلم جلسات دوره حضوري(که سال 96با حضور آقایان گنجه ای و فرهنگ برگزارشد) نيز به همراه كتاب دوره و با تخفيف ويژه25 درصدي،عرضه مي شود. ♻️♻️ قيمت كتاب 15000 تومن و دو عدد لوح فشرده 20000 تومان است كه مجموعا با تخفيف 25 درصدي،26000 عرضه ميشود. جهت و پرداخت اينترنتي لينك زير را كليك نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره انسان ✅ فراز آخر آیات ۳۱-۲۹ سوره إِنَّ هَذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَن شَاء اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا {29} اين [آيات] پندنامه اى است تا هر كه خواهد راهى به سوى پروردگار خود پيش گيرد وَمَا تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا {30} و تا خدا نخواهد [شما] نخواهيد خواست قطعا خدا داناى حكيم است يُدْخِلُ مَن يَشَاء فِي رَحْمَتِهِ وَالظَّالِمِينَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا {31} هر كه را خواهد به رحمت خويش در مى آورد و براى ظالمان عذابى پردرد آماده كرده است 💠 عصاره فراز آیات (۳۱-۲۹) : قرآن مایه تذکر است برای هرکس که بخواهد راهی بسوی رحمت خدا برگزیند.نپذیرندگان هم با ظلم به خود مستحق عذاب خواهند شد. 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 Http://V.Ht/ensan 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: 🌹امام على عليه‏ السلام : 🔶خَيْرُ الْمُلوكِ مَنْ اَماتَ الْجَوْرَ وَ اَحْيَى الْعَدْلَ؛ 👌🔸بهترين فرمانروا كسى است كه را از بين ببرد و را زنده كند. 🌹امام باقر عليه‏ السلام : 🔸 ليس من شيعتنا من ظلم الناس‏ 🔺از شیعیان ما نیست ، كسى كه به مردم كند.(1) 1)شرح بر غررالحکم و دررالکلم ج3، ص 431، ح 5005 2)غرر الاخبار ص 136 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و پاسخ قرآنی: ❓ جايگاه در قرآن چيست؟ ❓ از در چه زمينه هايي پذيرفته است؟ ✴ايا در زمينه مسايل سياسي مثل هم بايد تقليد كرد؟ ايا شركت در انتخابات، است؟ 🔴قسمت پنجم : "با نزدیک شدن فصل برگزاری انتخابات بکارگیری تعبیر "" رواج پیدا میکند و از مردم خواسته میشود برای انجام "تکلیف دینی" در انتخابات حضور یافته و به افراد شایسته رای دهند . استفاده از این تعبیر بلحاظ مبنایی محذوری ندارد و چه بسا یک شخصیت اگاه و متعهد در بررسی اوضاع و شرایط سیاسی و اجتماعی به این نتیجه برسد که شرکت در رای گیری شرعا واجب بوده و ان را اعلام نماید . چه اینکه در سالهای اول جمهوری اسلامی با توجه به اینکه هنوز فرهنگ مشارکت در انتخابات در مردم نهادینه نشده بود و کشور در شرایط بحران ناشی از ترور و جنگ بسر میبرد ، رهبر فقید انقلاب اسلامی ، از این تعبیر استفاده میکردند . ولی استفاده از این ادبیات پس از چند دهه با توجه به این نکات ، توجیهی ندارد : ✅۱ ۰ مسائلی از قبیل ، خارج از موضوعات احکام شرعی است و ذاتا در شرع حکمی برای ان مقرر نشده است . در این موارد ، بر حسب شرایط ، حکم شرعی سیال و متغیر میباشد مثلا گاه از باب حرمت تضعیف نظامِ عدل ، شرکت نکردن حرام میگردد و گاه به عکس از باب حرمت تقویت نظام جور ، شرکت کردن حرام میشود . بنا بر این هرگز فقیهی فتوای کلی و دائمی در این موارد نمیتواند صادر کند. ✅۲ ۰ در موضوعاتی مانند انتخابات که فاقد حکم ذاتی شرع است ، تشخیصِ موضوع ، صرفا جنبه نداشته و به فقها و کارشناسان فقه محول نمیباشد و کارشناسان مختلف حق دارند با توجه به ارزیابی شرایط و جنبه های مثبت و منفی حضور و عدم حضور ، نظر خود را اعلام کنند . مثلا یک کارشناس اقتصاد یا سیاست میتواند با اعلام نظر خود در این باره ، شهروندان را در درک درست از وظیفه دینی شان کمک کند ، حتی انها میتوانند استدلال سیاسی و یا اقتصادی فقیهی که فتوی به وجوب یا حرمت داده را نقد کنند . ✅۳ . انسان متدین و خردمند ، برای هر اقدام خود بدنبال یافتن و دلیل است . ولی ایا در تشخیص مصادیق ( مثل شرکت يا عدم شركت در یک تظاهرات و یا یک انتخابات) ، نظر فقیه حجت است ؟❓ اگر فتوای فقیه در حقِ اشخاص عامی "حجت" است ، از باب رجوع جاهل به خبره است ، ولی مگر که در استنباط احکام کلی شرع خبره و صاحب نظر است ، الزاما در تشخیص مصادیق سیاسی هم اهل نظر میباشد ؟❗ بنابر این چگونه میتوان در تشخیص هر امر سیاسی بسراغ کارشناسان دینی رفت ؟ ✅۴ ۰ ادبیات "تعیین وظیفه شرعی" کردن در مصادیق سیاسی ، ادبیات نابالغ پنداری مردم است . اگر مردم بالغ و رشیدند و از قدرت تشخیص برخودارند ، پس باید به شعور و بلوغ انها احترام گذاشت و اجازه داد خوشان بر مبنای درک و تحلیلشان از جریانات به تصمیم برسند . اگر شرع به انها اجازه داده تا در مصادیق وارد شده و با درک شرایط تصمیم بگیرند ، پس چرا ما با تعیین تکلیف شرعی و محصور کردنشان ، این حق شرعی را از انها سلب میکنیم ؟" 🖋استاد سروش محلاتي ادامه دارد: 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
هر که با عشق بدین دایره پیوسته سلام مهرجویانه بدین قافله دل بسته سلام صبحتان بخیر روزتان خوش @quranpuyan