eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹🌹، روزی است که ارتباط انسان ها با یکدیگر نیز مستحکم میشود. 🔸 نشاط انسان در عبادت است. وقتی كه از عبادت فارغ شد آن روز، است. مستحضرید که عید رسمی اسلام، است. عید تشریفاتی به آن معنا نیست. جریان عید فطر، بدرقه ماه مبارک رمضان است و عید سعید قربان، بدرقه احرام و حج تمتّع و عمره تمتّع و اینهاست؛ یعنی وقتی بنده عبادتش را انجام داد، به پیشگاه مولایش نزدیک شد می ‌گیرد و این جشن برای همین دو بزرگ اسلامی است. 🔸 درست است كه برنامه‌ های دینی ما در سایه ولی را خودِ خدا فرمود فراموش نكنید! در نامگذاری می‌بینید عید فطر به نام عید صوم نامگذاری نشده در نامگذاری عید قربان به عنوان عید طواف، عید زیارت، عید رمی، عید وقوف نامگذاری نشده نامگذاری شد كه در آنجا مطرح است ذبحی هست، نَحری هست، اطعامی هست 🔶🔶 آنجا كه با یكدیگر مستحكم است آنجا نام می‌گیرد. 🔸 خلیل حق، با آن ذبیح، این سنت را برای ما به یادگار گذاشت، نباید این سنت کمرنگ شود، این افراد را نسبت به هم مهربان می ‌کند و ما را شامل دعای خلیل و ذبیح حق می ‌کند. 🎙آیت اله جوادی آملی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 موضوع: اعتماد به خداوند سعدیا گر بکند سیل فنا خانهٔ عمر دل قوی دار که بنیاد بقا محکم از اوست ✅ چگونگی به خداوند در زندگی / ⏱ 00:23 ✅توضیح پیرامون حقیقت با توجه به سخنی از علیه السلام ⏱ 14:21 ✅ راه اخلاص و در مسیر سلوک ⏱ 20:20 ✅ در مسیر اخلاص، به عذاب وجدان و ملامتگری نفس چقدر باید توجه کرد؟ / ⏱ 23:01 ✅ تا چه میزان می‌توان به احساسات و دریافت‌های درونی خود اعتماد کرد؟ 🔸 معیار ⏱ 27:22 ✅ چگونگی خارج شدن از حالات روحی خاص! / ⏱ 29:19 ✅ توضیح خطبه ۲۸ 🔸 / اعمال / اعمال ⏱ 32:55 ✅ توضیح آیه ۹۳ إِذَا مَا اتَّقَوْا وَآمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ثُمَّ اتَّقَوْا وَآمَنُوا ثُمَّ اتَّقَوْا وَأَحْسَنُوا / پروردگار ⏱ 39:30 ✅ چگونه می‌شود در اوج و درد، یاد خدا افتاد؟ ⏱ 42:11 ✅ سریع‌ترین، بهترین، صاف‌ترین و پاک‌ترین راه رسیدن به کمالات چیست؟ 🔸همنشینی با انسان صاحب کمالات 🔸منظور از چیست؟ / و زانو زدن / ⏱ 44:50 ✅ آیا می‌‌شود طلب ارتباط با خوبان و...اولیا الهی در ما باشد اما آنها پذیرا نباشند؟ بزم ⏱ 56:37 ✅ دلیل نبودن حلاوت و شیرینی در اعمال و عبادات چیست؟ ⏱ 1:01:09 ✅ حقیقت اعمال عبادی ⏱ 1:01:53 ✅ گفتارهایی از علی بزازی 🆔 @bazzazi_ali @quranpuyan
🎊💐🎉شادی برای کسانی است که ، و کنند و و خود را درک کنند 🌹"می‌‏گویند عید شده است. پس مقدم آن را گرامی بداریم و از آن سخن بگوییم شگفتا! عید کی ساکت بوده است تا به کسی نیاز داشته باشد که از طرف آن سخن بگوید؟ که با صدای زنگش گوش را پر و دل انسان‌های غمگین را آکنده از می‌‏کند؛ عامل تحرک ‏بخش بزرگی که کاروان انسانیت را به سرمنزل برادری، و فداکاری سوق می‌‏دهد؛ این نشانه الهی بر زخم دردمندان مرهم می‌‏گذارد، با خستگان و درماندگان همدردی می‌‏کند و دل انسان‌‏های درگیر با هم را به هم نزدیک می‌کند. عید به خاطر در و ماتم است و مردم به خاطر او شادمان و خوشحال‌اند. ولی… ولی عید برای آنان‏ اندوهگین است و جوهر و روح خود را از دست داده است. 🪄پیام با روش کسانی که آن را جشن می‌‏گیرند و گرامی می‌‏دارند، متفاوت است. 🔻🔻 عید به آنان می‌‏گوید: کسی که می‌‏گیرد ولی ‏بخشد، است و امتی که در ساخت بنای انسانیت نقش نداشته باشد و فقط با تکیه بر بخشش و عطای دیگران زندگی می‌‏کند، از زمره امت‌ها بیرون است و سرنوشت آن بدون دخالت اراده‏ اش رقم می‌‏خورد. 🟠شادی عید برای کسانی است که از بند رها شده و توانسته باشند ، و کنند. کسی که خواهان موفقیت است باید از نفس و خواسته‌های نفسانی به سوی خداوند و خداوند مهاجرت کند. معراج و برتری و پیشرفت مختص کسانی است که احساسی بزرگ داشته باشند و و خود را درک کنند و با آنان مانند یک پیکر باشند که اگر عضوی از آن به درد آید دیگر اعضا نیز به خاطر او به بی‏‌خوابی و درد و تب مبتلا می‌‏شوند. 💢همه این‌ها پیام عید قربان است. عید نمی‌‏پذیرد که کسی با وجود دیگران رقص و پایکوبی کند. 💢پذیرفتنی نیست که اندوه‏‌ها را با زینت‌کردن، و ملی و ‏دیدگان را با و آئین‌های سنتی بپوشانیم. عید قربان، تسلیم‌شدن و تباهی و بی‏ مسئولیتی را رد می‌‏کند. ⚫عید قربان عزادار است؛ عزادار خود و دیگر اعیاد و همه اعیاد نیز ، و عزادار سخن [حق] اند…! 💢از این روست که عید ساکت است و هر آنچه ما می‌گوئیم یا می‌‏نویسیم، مرثیه ‏خوانی و نوحه‏ سرایی است. پس ساکت شویم و به ندای عید گوش بسپاریم و به برخیزیم، شاید از این راه بتوانیم روح و زندگی را به سخن و عید و همه عوامل تحرک‏ بخش زندگی و الگوهای جوامع بازگردانیم. 🔸«یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اتَّقوُا اللهَ وَ قُولُوا قَولاً سَدیداً. یُصْلحْ لَکُمْ اَعْمالَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُم.»" 🖌بخشی از یادداشت امام موسی صدر که به مناسبت عید قربان و در تاریخ ۱۹۷۳/۱/۷ در ضمیمه روزنامه الحیاه بیروت منتشر شده است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅قران یک کل به هم پیوسته است که اجزای آن با هم مرتبطند و این موضوع بسادگی در کتاب بیان شده است. 🎙بخشی از سخنرانی اقای دکتر حری.24 مرداد97.در مراسم "کتاب مبانی و روش قران". 💫مشاهده اطلاعات بيشتر درخصوص دوره اموزشي روش ساده فهم قران در @tadabbor_quranpuyan
🟥آيا خداوند دستور را به داد؟ ايا اين كار قبيح و نيست؟ ❓ 1⃣ "در باب ذبح اسماعیل یا اسحاق توسط پدر، نظریات گوناگونی عرضه شده است. اینکه پدری پسرش را بی هیچ گناهی به قتل برساند، عملی غیر اخلاقی محسوب می شود و این که خدایی دستور به قتل بی گناهی -یعنی یک گناه کبیره- بدهد از آن غیر اخلاقی تر و عجیب تر به نظر می رسیده است. لذا متفکران مسلمان در این باب تاویل ها کرده اند. 1⃣-عده ای بر آنند که ، را کرده است که ببیند ابراهیم دست به قتل می زند یا نه؟⁉️ و ابراهیم در این امتحان قبول نشد. اما برغم این نظر، در کتب مقدس و من جمله قرآن هیچگونه مذمّتی متوجه ابراهیم (ع) نشده است. 2⃣- دسته دیگر می گویند البته امتحانی در کار بود که ببیند ابراهیم در هر حالت و شرایطی حکم خدا را بی چون و چرا اجرا می کند و ابراهیم در این امتحان قبول شد و می دانست حکم خدا حکمتی دارد و غیر اخلاقی نیست. چنانچه در ماجرای موسی و بنده صالح خدا نیز بر این اعتماد تاکید شده است. این نظر اکثر مفسران است. 3⃣-کسی مانند کی یرکه گور معتقد است که سنجش ایمان ابراهیم، مسئله ای فرافقهی و فرااخلاقی است. یعنی از دائره ی فقه و اخلاق متعارف فراتر است. بحث بر سر بَرگذشتن از سنجه های متعارف و دلبستگی های متعارف بر اساس عشق و ایمان و اعتماد و توکل است که ابراهیم در آن سرافراز شد. این نظر دکتر سروش هم هست. 4⃣-ابن عربی می گوید ابراهیم خوابش را درست پنداشت و اشتباه کرد. در واقع رویایش را درست تعبیر نکرد. به همین دلیل خداوند مانع کارش شد. چنانکه قرآن در سوره صافات می فرماید: قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۰۵﴾ رؤيا[ى خود] را درست پنداشتی. ما نيكوكاران را چنين پاداش مى‏ دهيم. این تاویل هم قدری دور از ذهن است. به خصوص که در ادامه ی آیه سخن از پاداش و نیکوکاری ابراهیم است. 5⃣-در بین این تفاسیر، تفسیر دوم مقبول تر به نظر می رسد. اما در کنار آن هم می توان قائل به معنای اسطوره ای برای داستان شد. 👈بر این اساس کل ماجرا مبین انتقال بشر از مرحله ی کردن به قربانی کردن در سیر تکاملی ادیان است. فرستادن گوسفند به عنوان جایگزین، موید این نظر است. اگر مقصود تنها امتحانِ میزانِ اطاعت ابراهیم بود، دیگر نیازی به قربانی گوسفند به جای آن نبود. قصه با قبولی ابراهیم پایان می یافت. همچنین می توانیم بگوییم قربانی کردن اسماعیل، نوعی تعلیم برای گذر کردن از دوران قربانی کردن انسان بوده است." 🖌امین مروتی 2⃣" برخي علما از جمله آيت الله جوادي آملي اينگونه پاسخ داده اند كه چون خداوند مالك مطلق و حتي مالك جان و بدن انسانها ست،صدور چنين دستوري از سوي مالك ايرادي ندارد. اما در پاسخ به اين نكته بايد گفت اصلا بناي فكري شيعه عدليه،اين است كه خداوند به همان مفهومي كه عقلا ميفهمند به عدل امر ميكند. با پذيرش امر خداوند به كار قبيح و عير اخلاقي،بناي تفكر شيعه در پذيرش حسن و قبح عقلي دچار مشكل ميشود. 💫مرحوم امام خميني با تاسي به استادشان ايت الله شاه ابادي،موارد فوق را اينگونه پاسخ داده اند كه اصلا به در اين زمينه نشده است بلكه او در مي بيند كه مقام وي در حب به خدا و ترك ماسوي الله بجايي رسيده است كه مي تواند از فرزند خود دل بكند و او را نمايد. لذا در تحقق اين موضوع بر مي ايد كه نهايتا خداوند بعد از مشاهده اين صحنه ، او را از ادامه كار بازميدارد." 🖌محمد سروش محلاتی 3⃣ "روايات از اين ماجرا با سه مهم دارد: ↩️خدا به ابراهيم چنين دستوري ميدهد ، فرزند اسحاق بوده نه اسماعيل، ابراهيم به فرزندش چيزي نمي گويد و او را به مذبح ميبرد و دست و پايش را مي بندد. ↩️ اما در قران اينگونه نيست: دستوري از جانب خدا نيامده بلكه ابراهيم رويايي مي بيند كه اينگونه برداشت ميكند ان فرزند اسماعيل بوده كه فرزند بزرگتر بوده و بعد از ان بشارت اسحاق را دريافت ميكند 👈و نهايتا در مجيد دو نفر، يعني ابراهيم و اسماعيل، با هم آزمايش مي‌شوند و هر دو از سربلند بيرون مي‌آيند. 🔻اما در روايت توراتي، تنها ابراهيم(ع) آزمايش مي‌شود و فرزند در آن نقشي ندارد و ابراهيم او را به زور و بدون اينكه بخواهد، براي ذبح آماده مي‌كند. 📌اما در آياتي كه نقل شد، (ع) تنها ماجراي رؤياهاي مكرر خود را براي (ع) نقل مي‌كند و رأي و نظر او را مي‌خواهد. در واقع اين اسماعيل است كه از رؤياي پدر خواست الهي را مي‌فهمد و تسليم آن مي‌شود پس روايت قران بر خلاف تورات دستور مستقيم ندارد." 🖌عبدالرحیم سلیمانی جهت مطالعه نظر سایر مفسران به لینک زیر مراجعه نمایید http://B2n.ir/t97293 @quranpuyan
⚛💮 ، از قربانی، از ♦️تفاوت اولیای دین با رجال سیاسی در همین جاست: پیامبران «از خود» قربانی «میدهند» و سیاستمداران «از » قربانی «میگیرند» 🔶در ماجرای حضرت ابراهیم (ع) و دستور به او برای قربانی فرزندش، رمزهای فراوانی وجود دارد. یکی از آنها این است که باید قربانی «از خودت» باشد. او باید پاره تن خود را به قربانگاه ببرد و گرنه «قربانی کردن دیگری» هنری نیست. ابراهیم خلیل با این آزمون، شایسته گردید تا سپس از دیگران هم قربانی بخواهد. 🔷تفاوت اولیای دین با رجال سیاسی در همین جاست: پیامبران «از خود» قربانی «میدهند» و سیاستمداران «از مردم» قربانی «میگیرند». چه اینکه اباعبدالله الحسین(ع) از خود قربانی آورد و اصحاب را آزاد گذاشت، در حالیکه یزید و عبیدالله خود نشستند و مردم کوفه را به زور برای قربانی شدن اعزام کردند. 🔶دنیاطلبان بر لاشه های مردم خود بالا میروند تا نشان دهند که قهرمانند، را به میدان میفرستند تا ثابت کنند که ، آنان را روانه شِعب میکنند تا بگویند که اهل و آنان را به چوبه دار میاویزند تا ژست مبارزه با بگیرند. این در حالی است که هرگز خودشان و اطرافیانشان قربانی نمیشوند. چرا که پیوسته در قرار داشته و از خطر به دورند. 🔷اگر مردم در خانه های ناامن ساکنند و زیر قرار میگیرند و قربانی میشوند، آنان در مستحکمترین پناهگاهها سکونت دارند واگر مردم با استفاده از داروی بی کیفیت و کمبود امکانات درمانی، قربانی میدهند، آنان از بهترین تجهیزات و امکانات دارویی استفاده میکنند و اگر مردم مورد حسابرسی قرار میگیرند و به عنوان فساد و قربانی میشوند، آنان به هیچ کس حساب پس نمیدهند و از هفت دولت آزادند. 👈 و این است فرق قربانی از خود و از اینجا (نزدیک) با قربانی از دیگران و از آنجا(دور). 📚محمد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹وفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ 🔸 ما ذبح بسیار بزرگی را به‌ جایِ قربانی شدنِ اسماعیل قرار دادیم‌ 📗سوره صافات، آیه ۱۰۷ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 55 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️به توجّه كنيد، نه به جلوه‌های آن 💠فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ (۵۵/توبه) 🌱‏پس اموال و فرزندان منافقان تو را به شگفتی نيندازد. جز اين نيست كه خداوند می‌خواهد به اين وسيله آنان را در زندگی دنيا عذاب كند و جانشان در حال كفر، خارج شود. 🔹مؤمنان معاصر پيامبر در مقايسه با منافقان، در ضعف مالی بودند. فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ‌ ... ‏ 🔹چه بسيار نعمت‌هايی كه در باطن نقمت است و چه بسا توان‌های اقتصادی كه وسيله‌ی نابودی و بدبختی می‌شود. «لِيُعَذِّبَهُمْ بِها» ‏ 🔹به ذلّت كشاندن ثروتمندانِ منافق، از سنّت‌های الهی است. «لِيُعَذِّبَهُمْ بِها» ‏ 🔹عذاب الهی تنها در آخرت نيست، در دنيا هم وجود دارد. «فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» ‏ 🔹مرگ، جدايی روح از بدن است، نه نيست و فانی شدن. «تَزْهَقَ» ‏ 🔹جان منافق، ارزش گرفتن ندارد، خود خارج می‌شود. «تَزْهَقَ» ‏ 🔹منافقِ ثروتمند، سخت جان می‌دهد. «تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ» ‏ 🔹مال و اولاد فراوان منافقان، زمينه‌ی كافر مردن آنان است. فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ‌ ... تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ‌ ‏ 🔹به عاقبت امور توجّه كنيد، نه به جلوه‌های آن. فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ‌ ... تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️منظور از" " چه اشخاصی هستند؟ 💠إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّـهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ 🌱درآمد زکات، مخصوص فقیران و بیچارگان و مأموران (جمع و پخش) آن، و کسانی که (برای جذبشان به اسلام) از آنان دلجویی می‌شود، و برای (آزاد کردن) بردگان، و (گره‌گشایی از) بدهکاران، و (هر گونه هزینه) در راه خدا، و برای (کمک به) شخصِ در راه مانده است. (این حکم،) به‌طور قطعی از سوی خدا واجب شده است. خداوند، بسیار دانا و حکیم است. توبه - ۶۰ 🔷✨‏آنچه از تعبير" مؤلفة قلوبهم" فهميده می‌شود آن است كه يكی از مصارف زكات كسانی هستند كه به خاطر ايجاد الفت و محبت به آنها زكات داده می‌شود، ولی آيا منظور از آن كفار و غير مسلمانانی است كه به خاطر استفاده از همكاری آنها در جهاد از طريق كمك مالی تشويق می‌شوند؟ يا مسلمانان ضعيف الايمان را نيز شامل می‌گردد؟  🔷✨همانگونه كه در مباحث فقهی گفته‌ايم مفهوم آيه، و همچنين پاره‌ای از روايات كه در اين زمينه وارد شده مفهوم وسيعی دارد، و تمام كسانی را كه با تشويق مالی، از آنها به نفع اسلام و مسلمين جلب محبت می‌شود، در بر می‌گيرد، و دليلی بر تخصيص آن به كفار نيست. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔶 « ما اين كتاب مبارك را بر تو نازل ساختيم، تا در آيات آن كنند، و خردمندان (بر اثر تدبر مطلب را دريابند و) متذكر شوند.ص 29 🌹🌹 اگر شما هم علاقه داريد كه: ☘هنگام خواندن قران ،آیات خدا و مفهوم سوره را بهتر درک کنید و لذت بیشتری ببرید ☘هنگام مطالعه ایات و سوره ها،پیام ها و درس های انها برای کاربرد در زندگی روزمره خود را استنخراج کنید 🔰🔰شما را به حضور در دوره (در ايتا) بهتر قرآن دعوت می کنیم. ✅✅حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند. 👈 اطلاعات بيشتر در خصوص جزييات دوره و کلیپهای اموزشی در كانال اطلاع رساني دوره @tadabbor_quranpuyan ✅ در تلگرام و ایتا👆 https://b2n.ir/p92928 ✅ در واتساپ👆 مهلت ثبت نام تا چهارشنبه 30 خرداد
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره مسد از عبدالعلی بازرگان پیشگفتار سوره مسد (۱۱۱) اين سوره را «ابي‌لهب»، مَسَد يا «تَبّت» خوانده‌اند كه هر سه به سرنوشت يك زوج آتش‌افروز و فتنه‌انگيز، در آغاز رسالت پيامبر اسلام، در مكه برمي‌گردد. ابي‌لهب كنية عبدالعزّي [بندة بُت عزّي] عموي نا اهل پيامبر بود كه به رغم حمايت همة بني‌هاشم از رسول خدا(ص)، به رسم پيوندهاي عشيره‌اي آن روزگار، با كينه‌توزي و بغض و عداوت، به همراه همسرش «اُمّ جميل»، كه خواهر ابوسفيان [سركردة مخالفان پيامبر] بود، با رسول خدا مقابله مي‌كرد. كنية «ابي‌لهب» را به گفته برخي مفسرين به دليل سرخ بودن گونه‌هايش، و به گفته بيشتر آنان مردم يا خدا به دليل آتش افروز بودنش بر او نهاده بودند. آية سوم اين سوره «نَارًا ذَاتَ لَهَب» نيز روايت دوم را تقويت مي‌كند. سبك و سياق قرآن همواره پرهيز از نام بردن از اشخاص و جزييات وقايع، و پرداختن به تجزيه و تحليل حوادث براي شناخت ريشه‌ها و علل وقايع عبرت‌گيري از آنهاست، اما جاي تأمل دارد كه چرا در اين سوره ذرّه‌بين مذمّت را هرچند با كُنيه، بر زوجي ظالم در زماني خاص نهاده است؟ آيا حسادت و عداوت يك خوديِ خطرناك‌تر از دشمن موجب اين مذمّت شده، يا اشاره‌اي است عام بر هر مرد و زني كه در برابر هر دعوت به حق و خيري فتنه‌انگيزي و آتش‌افروزي مي‌كنند؟ ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ مسد : ۴ وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ و زنِ او باركش هيمه است6 [=آتش‌بيار معركه و تحريك كنندة فتنه‌هاست]. ۶ - «حَطَبِ» به خار و هيمه‌اي كه براي تهية آتش فراهم مي‌كنند گفته مي‌شود. اين واژه يكبار ديگر در قرآن آمده است: جن ۱۵ (۷۲:۱۵) - «وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا». عدالت ستيزان [برخلاف عدالت‌طلبان كه بناكنندة بهشت‌اند] براي جهنم خار و هيمه جمع مي‌كنند [انرژي خود را صرف آتش‌افروزي مي‌سازند]. مبالغه ذكر شدن «حَمَّالَهَ» دلالت بر شدت فتنه‌انگيزي مي‌كند. درضمن سخن‌چيني و آشوب بين ديگران را «حَمَّالَهَ الْحَطَب» گويند، در اينصورت نقش همسرِ «ابي‌لهب» كه خواهر ابوسفيان [دشمن درجة يك پيامبر] بود، در جاسوسي و واسطة شرّ بودن ميان بني‌هاشم و بني‌اميه بهتر روشن مي‌شود. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ مسد : ۵ فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ در گريبانش ۷ ريسماني از رشته‌هاي به هم تابيده است. ۸ ۷ - «جِيدِ» به قسمتي از بالاي سينه بانوان گفته مي‌شود كه گردنبند بر آن قرار مي‌گيرد. اين سخن از سالار شهيدان است كه: «خُطَّ الموتُ عَلى وُلدِ آدَمَ مَخَطَّ القِلادَهَ عَلى جِيد الفَتاهِ» مرگ [در راه حق] بر آدميان همچون گردنبند بر گردن دختران جوان زيبنده است. كلمات ديگري نيز همچون رَقَبه و عُنُق در زبان عربي وجود دارد كه نگرش و مفهوم ديگري از گردن مي‌باشد [ر ك به: بلد ۱۳ (۹۰:۱۳) ، نساء ۹۲ (۴:۹۲) ، اسراء ۱۳ (۱۷:۱۳) و ۲۹ (۱۷:۲۹) ]. اين تمثيل و تشبيه، تصوير مسخ شده زني را نشان مي‌دهد كه به جاي گردنبندي از مرواريد، طناب ضخيمي براي هيمه كشي به گردن گرفته است! اگر اولي نمادي از زيبايي فطري است، دومي نماد باركشي و اسارت نفس است. ۸ - «مَسَدٍ» كه يكي از نامهاي اين سوره، و شايد معروف‌ترين آنهاست، دلالت بر پيچيده و بافته شدن رشته‌هايي مي‌كند كه در بافت الياف پشم و پنبه [در صنعت نخ‌ريسي و نسّاجي] و نيز در بافت رشته‌هاي ليف خرما و چرم مشهود مي‌باشد. مكتسبات آدميان نيز در طول زندگي به تدريج بافته و برهم نهاده مي‌شود و مجازاً ملازم گردن سرنوشت او مي‌گردد: «وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ...» [اسراء ۱۳ (۱۷:۱۳) ]. آيا در «فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ» اشاره‌اي به سرنوشت خودساختة همسر ابي‌لهب ديده نمي‌شود؟ https://zaya.io/6rkpp کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره8⃣ . . سوره 🌹🌸به پا داشتن 🔸الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ3/بقره 🌱 همانان كه به غيب [=حقايق پنهان] ايمان مي‌آورند و نماز [=رويكرد به خدا را] به پا مي‌دارند و از آنچه روزيشان داديم انفاق مي‌كنند. 🕊🌹معناي «رويکرد» است، يعني روي آوردن و توجه کردن به چيزي يا به کسي که به آن علاقه و عقيده پيدا کرده‌ايم. واژة مخالف آن «تولّي» است [قيامه 31 (75:31) ] که معناي رويگرداندن، پشت کردن و بي‌اعتنايي دارد. 🕊🌹با اين توجيه، «صلاتِ» همة موجودات، همان خودآگاهي آنان در پيروي از قوانين حاکم بر هستي و هدايت غريزيشان به سوي کاري است که براي آن آفريده شده‌اند، «تسبيح» آنان نيز کار مفيدي است که در مدار سازنده و مثبت خود انجام مي‌دهند. 🕊🌹اما صلاتِ [نماز] آگاهانه و با اختيار و علاقة آدمي، اقبال و روي آوردني است به آفريدگار جهان، با پشت کردن به هواي نفس و تحريکات شيطاني و جاذبه‌هاي فريبندة دنيايي، براي ايفاي نقشي که در اين جهان به عهدة هر كس گذاشته شده است. 🕊🌹 ما [فارسي زبان‌ها] مي‌پنداريم خواندني است! مي‌پرسيم آيا نمازت را خوانده‌اي؟! اما «صلات» خواندني نيست و هرگز، حتي يکبار هم، در قرآن گفته نشده است: «نماز بخوانيد»!... بلکه «نماز را بپا داريد»، بپاداشتن، يعني جدّي گرفتن و اهميّت دادن ، شما اگر چيز با ارزشي را روي زمين افتاده ببينيد، آن را برمي‌داريد و در بلندي قرار مي‌دهيد تا ضايع و خراب نشود. 🕊🌹 ارتباط با آفريدگار را نيز بايد بلند کرد و بپاداشت. اگر به اين ارتباط اهميّت مي‌دهيم چگونه مي‌توانيم آنرا سَرسَري بگيريم و سهل‌انگاري کنيم؟ 🕊🌹بپاداشتن ، در اصطلاح قرآني «اقامه صلوه» است که 47 بار اين ترکيب تکرار شده است. بپاداشتن [اقامه] فقط براي نماز نيست، اين اصطلاح براي امور ديگري نيز به کار رفته است، مثل: «اقامة قسط» [عدالت اقتصادي]، «اقامة شهادت» [گواهي دادن به نفع صاحبان حق]، «اقامة وزن» [ميزان و انصاف را در معاملات رعايت کردن] و «اقامة وجوه» [جدّي گرفتن توجه به آرمان‌هاي بزرگ] و... به طور خلاصه، بها قائل شدن، جدي تلقي کردن و تلاش مسئولانه در هر کار را «اقامة» آن مي‌گويند. [ر ك به مقالة نماز و نياز از ج 2 كتاب پژوهشي در قرآن] 📚تفسیر آقاے بازرگان ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مرحوم دکتر از استعدادها و قریحه‌های برجسته زمان ماست. دکتر از دید من یک انسان خوش‌قریحه باهوش، تیزبین، و ناآرام بود که جستجوگری را آغاز کرده و خواسته هر چیزی را بفهمد و بداند و در این تلاش، که خیلی زود در زندگی‌اش آغاز شد و تا آخرین روزهای زندگی‌اش ادامه داشت، پویشی پرنشیب و فراز را انجام داد. نتایج این پویش، با استفاده از آن استعداد و قریحه سرشار، کتابها و سخنرانیها و آثاری بسیار پرطنین است. همان روحیه پویایی و تحرک اندیشه دکتر و جستجوگری صمیمانه‌ای که در حرکتش بود به کار و آثارش جاذبه خاصی می‌داد. شهید مظلوم آیت الله دکتر 📚کتاب (، جستجوگری در مسیر شدن) ص۱۱۳
▪️با گرامی‌داشت 29خرداد سالروز درگذشت دکتر علی .🥀 🛑🛑احتمال وجود با وجود غلبه ، است . علي ع نه زندان سياسي داشت نه قتل سياسي ✅ یعنی رشد هماهنگ این سه بعد (آزادي، عشق، برابري) در خویش، یعنی در همان حال که خویش را مزدکی احساس می‌کنیم، در درون خویش عظمت بودایی را برپا سازیم و در همان حال انسانی را تا آنجا حرمت نهیم که را و حتی دشمن فکری خویش را به خاطر تقدس آزادی، تحمل کنیم، و تنها به خاطر اینکه می‌توانیم، او را از آزادی تجلی اندیشه خویش و انتخاب خویش، با باز نداریم و به نام اصول، مقدس‌ترین اصل را، که انسان از طریق و و آزادی خلق و آزادی تفکر و تحقیق و انتخاب است، با روشهای پلیسی و فاشیستی پایمال نکینم، 🔻🔻 زیرا هنگامی که « » غالب است، احتمال اینکه در جریان باشد، باوری و خطرناک است و هنگامی که «سرمایه‌داری» حاکم است، ایمان به دموکراسی و آزادی انسان یک ساده‌لوحی است. و اگر به تکامل نوعی انسان اعتقاد داریم، کمترین خدشه به آزادی فکری آدمی و کمترین بی‌تابی در برابر تحمل تنوع اندیشه‌ها و ابتکارها، یک است. ✅اگر یک روشنفکر مسلمان است و به ویژه شیعه، نیازی به چنین ترکیب مصنوعی از سه شخصیت برای داشتن یک «امام» ندارد، زیرا را دارد. او که حساستر از مزدک و انقلابی‌تر از مارکس زندگی کرد و در برابر بهره‌کشان کینه ورزید و با محرومان همدرد بود ✅روحی که در برابر چنان بی‌تاب است که وقتی شنید در مرز حکومت او سپاهیان دشمن یورش آورده‌اند و یک زن یهودی را که در ذمه حکومت او بوده است، آزار کرده‌اند، بر روی منبر از بیتابی درد آنچنان بر چهره‌اش سیلی نواخت و فریاد زد که «اگرکسی از این درد بمیرد او را نباید سرزنش کرد». ✅و اما حرمت و تا بدانجا که نماز می‌خواند و خوارج، که دشمنان خونی وی بودند، نمازش را در هم می‌شکنند، سخن می‌گفت سخنش را قطع می‌کردند، و حتی او را استهزا می‌کردند و او در اوج قدرت بود و هرگز کوچکترین بر کسی وارد نساخت، او حاکمی بود که بر پهنه‌های بزرگی در آفریقا حکم می‌راند اما نداشت، حتی یک زندانی سیاسی و . و طلحه و زبیر قدرتمندترین شخصیتهای با نفوذ و خطرناکی که در رژیم او کرده بودند، هنگامی که آمدند و بر خروج از قلمرو حکومتش اجازه خواستند، و می‌دانست که به یک توطئه خطرناک می‌روند، اما اجازه داد، زیرا نمی‌خواست این سنت را برای قداره‌بندان و قلدران به جای گذارد که👈👈 به خاطر ، را پامال کند. ✅اسلام با اینکه خود را دینی الهی می‌داند و پیامبرش را فرستاده از سوی خداوند برای نشان دادن راه راست به انسانها می‌شناسد، با این همه اعلام می‌کند که: در پذیرش دین نیست و تلاش ما تنها برای آگاه کردن انسان‌ها است تا راه «رشد» از راه «غی» تشخیص داده شود و آنگاه آن با خود آنها است: «لا فی الدین، قد تبین الرشد من الغی». ✅و علی، به فرمانده خود دستور می‌دهد که: «با توده درآمیز و از اشراف دوری کن و بدان که توده یا برادر تواند در دین و یا همانند تو در نوع، خون آنان همچون خون ما است و مال آنان همچون مال ما، هر دو را حرمت نه»، و یک شاعر بدبین نابینای تنها، در هنگامی که قدرت اسلام شرق و غرب عالم را فرا گرفته می‌تواند با همه تنهایی اعتراض خویش را علیه ایمان حاکم، علیه اسلام حاکم، و حتی علیه خدا و مذهب برآورد و بماند. 🔻🔻اکنون این مسلمان رنج دیده چگونه می‌تواند پس از ۱۴ قرن، چهارده قرنی که زخمهای کاری از و از خشونت خلفا و از سیطره جبارانه قداره‌بندان و و بر دل دارد، نظامی را بپذیرد که در آن آنچه را که در یک حکومت واقعي مذهبی از آن برخوردار بوده است، از او باز گیرند؟😔😔 🖌برگرفته از مقاله خودسازي انقلابي، زنده ياد دكتر علي . http://quranpuyan.com/yaf_postst5525_Hkwmt-w-dlt-dr-slm--msy-wlyt-Hkm-dr-brbr-mrdm-z-ngh-qrn-w-nhj-lblGh.aspx @quranpuyan