eitaa logo
قران پویان
480 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مجموعه‌ای از 💠وَ عاداً وَ ثَمُودَ وَ أَصْحابَ الرَّسِّ وَ قُرُوناً بَيْنَ ذلِكَ كَثِيراً (۳۸) وَ كُلاًّ ضَرَبْنا لَهُ الْأَمْثالَ وَ كُلاًّ تَبَّرْنا تَتْبِيراً (۳۹/فرقان) 🌱‏و قوم عاد و ثمود و اصحاب رَسّ و نسل‌های فراوان ميان آنان را (هلاك كرديم). ‏و برای هر يك نمونه‌هايی (برای پند گرفتن) آورديم (و چون عبرت نگرفتند) همه را به سختی نابود كرديم. 🔷‏شش گروهی كه در آيات فوق، از آنها نام برده شده است: فرعونيان، قوم متعصب نوح، زورمندان عاد، و ثمود، آلودگان اصحاب الرس، و قوم لوط هر كدام به نوعی از انحراف فكری و اخلاقی گرفتار بودند كه آنها را به بدبختی كشاند. ‏فرعونيان مردمی ظالم و ستمگر و استعمار كننده و استثمارگر و خود خواه بودند. 🔹‏قوم نوح نيز، چنان كه می‌دانيم، مردمی سخت لجوج و متكبر و خود برتربين بودند. 🔹‏و قوم عاد و ثمود تكيه بر قدرت خويشتن داشتند. 🔹‏اصحاب الرس در گردابی از فساد مخصوصا همجنس‌گرايی زنان و قوم لوط در منجلابی از فحشاء مخصوصا همجنس‌گرايی مردان غوطه‌ور بودند، و همگی از جاده توحيد، منحرف و در بی‌راهه‌ها سرگردان. 👈‏قرآن می‌خواهد به مشركان عصر پيامبر ص و همه انسانها در طول تاريخ‌ هشدار دهد هر قدر قدرت داشته باشيد و توانايی و مكنت، و هر اندازه مال و ثروت و زندگی مرفه، آلودگی به شرك و ظلم و فساد، طومار زندگانيتان را در هم خواهد پيچيد، و همان عوامل پيروزی شما عامل مرگتان می‌شود!. 🔷‏فرعونيان و قوم نوح با آبی كه مايه حيات بود، نابود شدند، قوم عاد به وسيله طوفان و بادها كه آنهم در شرائط خاصی مايه حيات است، قوم ثمود با ابری صاعقه‌بار، و قوم لوط با بارانی از سنگ كه بر اثر صاعقه و يا به گفته بعضی آتشفشان به وجود آمده بود، و اصحاب الرس طبق ذيل همان روايت فوق، به وسيله آتشی كه از زمين برخاست و شعله‌ای كه از ابری مرگبار فرو ريخت نابود گشتند، 👌تا اين انسان مغرور به خود آيد و راه خدا و عدالت و تقوا پيش گيرد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلاً (۴۳/فرقان) 🌱‏آيا كسی كه هوای نفس خود را معبود خود قرار داده است ديده‌ای؟ آيا تو می‌توانی وكيل او باشی (و به دفاع از او برخيزی و او را هدايت كنی)؟ 🔻‏هوی‌پرستی از نظر قرآن و روايات: ‏✔️هواپرستی، سرچشمه غفلت است. «وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ» ‏✔️هواپرستی، سرچشمه‌ی كفر است. «مَنْ لا يُؤْمِنُ بِها وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَتَرْدی‌» ‏✔️هواپرستی، بدترين انحراف است. «وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ» ‏✔️هواپرستی، مانع قضاوت عادلانه است. «فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‌» ‏✔️هواپرستی، سرچشمه‌ی فساد است. «لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ»۶ ‏✔️هواپرستی، سرچشمه‌ی غصّه‌هاست. ‏✔️هواپرست، ايمان ندارد. ‏✔️هواپرست، بی عقل است. ‏✔️آغاز فتنه‌ها پيروی از هوسها و ايجاد بدعت‌ها می‌باشد. ‏✔️هوا وهوسها انسان را كر وكور كرده وقدرت تشخيص حقّ از باطل را می‌گيرد. ‏✔️شجاع‌ترين مردم كسانی هستند كه بر هوس‌های خود غلبه كنند. ‏👈 پيامبر صلی الله عليه و آله فرمود: هوی را بدان سبب هوی‌ ناميده‌اند كه صاحب خود را فرو می‌افكند. ‏🔹ريشه‌ی بت‌پرستی، هواپرستی است. «صبرنا علی آلهتنا- اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ» ‏🔹خداجويی در فطرت هر انسانی وجود دارد، لكن او در مصداق و يافتن حقّ گرفتار اشتباه می‌شود. «اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ» ‏🔹انبيا مسئوليّتی در هدايت اجباری هواپرستان ندارند. «أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا» ‏🔹انسان دارای اختيار است. «أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا» ‏🔹تربيت و ايمان بايد بدون اجبار و اكراه باشد. «أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣ تدبر در سوره ♻️عصاره فراز آیات ۹-۱ : ای پیامبر نزول قران و رسالت تو، مطابق سنت همیشگی خدا در ارسال رسولان هشداردهنده است اما انها نمی خواهند بپذیرند نکات آیات ۹-۱ سوره دخان : -خداوند به قرآن سوگند میخورد که ،قرآن از جانب خدا و درشبی مبارک (لیله القدر) با هدف انذار و هشدار دادن مردم نازل شده است.سپس برای توجه دادن مخاطب، قدرت خود و توصیفی از خود را ذکر می کند که پروردگار شما و پدرانتان و پروردگار آسمانها و زمین است و هموکه شما را زنده میکند و می میراند. - در سوره های قبلی، صاد (بل هم فی شک من ذکری) و نمل(بل ادارک علمهم فی الاخره،بل هم فی شک منها) هم شک کافران نسبت به قران و اخرت بیان شده بود. -همانگونه که در توضیحات مبسوط سوره قدر بیان شد، شب قدر آغاز نزول قرآن بوده و این شب ، منحصر به زمان نزول قرآن نبوده و استمرار دارد. -تکرار ۵ باره مبین در سوره ( کتاب دخان رسول سلطان و بلاء مبین) ♻️عصاره فراز آیات ۱۶-۱۰ : اینها از تو و قران رو برمیگردانند، پس صبرکن و ببین که هنگام نزول عذاب و گرفتاری فراگیر، اظهار ایمان و از خدا درخواست رفع عذاب ميكنند اما برایشان فایده ای ندارد (زیرا دوباره به رفتار و باورهای سابق خود برمیگردند.) لذا قطعا در قیامت انها را بازخواست میکنیم. نکات آیات ۱۶-۱ سوره دخان ۱- منظور از دخان مبین در آیه ۱۰ چیست؟ این آیات به واکنش کافران و منکرین پیامبر و معاد در هنگام نزول عذاب دنیوی اشاره می کند که هنگام نزول عذاب، به خدا می گویند ایمان آوردیم و از خدا میخواهند عذاب را برطرف کند .هر چند ایمان ان موقع فایده ای ندارد اما اگر عذاب را هم از انها برطرف کنیم، دوباره به کفرشان بازخواهند گشت (همانطور که در دنیا که رسول خدا برایشان کتاب خدا را خواند ،ایمان نیاوردند و معاد و عذاب را انکار کردند) و ما سرانجام در قیامت از انها انتقام خواهیم گرفت. لذا اینکه برخی دخان و دود آسمانی را از مقدمات قیامت دانسته اند، درست نیست. ۲- به پیامبر تهمت میزدند که قران را از دیگران فراگرفته است.(آیه ۱۴) در سوره نحل هم این مورد تکرار شده و قران پاسخ داده که زبان ان فرد معلم مدنظر شما غیر عربی است نه عربی. ۳- مشابه ایه ۱۳ در سوره های سبا و محمد نیز بیان شده که هنگام مشاهده عذاب و مرگ، موقع ایمان اوردن و نتیجه گرفتن از ان ایمان نیست. و لو تری اذ فزعوا فلافوت و اخذوا من مکان قریب .و قالوا امنا به و انی لهم التناوش من مکان بعید ۵۲ سبا فهل ینظرون الا الساعه ان تاتیهم بغته فقد جائ اشراطها فانی لهم اذاجائتهم ذکراهم.محمد ۱۸ هم چنین در سوره فجر به بی فایدگی ایمان در جهنم اشاره شده است: و جیء یومئذ بجهنم یومئذ یتذکرالانسان و انی له الذکری آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/m42dk کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 157 سوره صفحه_64 🗡💶 و براي شما در برابر كاري نمي كنند 🔸إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَن تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُم مِّنَ اللَّهِ شَيْئًا وَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ال عمران/116 بي‌گمان اموال و اولاد [=ثروت و قدرت] كساني كه كفر ورزيدند [=حقانيت قرآن و پيامبر اسلام را انكار كردند]، هرگز آنان را از [پناه بردن به] خدا [در عواقب اعمالشان] به هيچ وجه بي‌نياز نمي‌كند و چنين كساني اهل [=وابسته] دوزخند كه خود در آن جاودانند. 🧎🧎‍♂ در مسير و كمال سراپا ناقص و نيازمند خدايي است كه تنها او بي‌نياز و ستوده است [فاطر 15]. جملة: ما اَغني/ عَنكُم/ عَنهُم/ عَنه عَنّي، 8 بار و جملات: لَن تُغْنِيَ عَنكُم/ عَنْهُمْ، لا يَغني عَنهُم، لَن يَغنُوا عَنك، لَن تَغنِيَ عَنكُم نيز به دفعات در قرآن تكرار شده است. 🔻معناي ، نوعي و است كه به تدريج شخصيت انسان را با آنكه، يا آنچه با آن مصاحبت مي‌كند شبيه مي‌سازد؛ همچون صحابه رسول خدا و ساير مصاحبت‌هاي دنيايي. «اصحاب النار» بودن، شخصيت جهنمي پيدا كردن مردمان آتش‌افروز و ظالم است و مصاحبت با هر چيز از اعتماد و اتكاء به آن ناشي مي‌شود و گام به گام در تأثيرپذيري از آن مشابهت حاصل مي‌گردد. 📚تفسیر آقاے بازرگان ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و مربوط به جان و روح انسان است كه و ندارد. به فعليت رساندن سرمايه‌ و استعداد وجودي ، است. روح، بردار نیست ✅ مال جان انسان است، (نفخت فیه من روحی)* مال آن (یاء) است؛ آن (یاء) نه مذکر است نه مونث! وقتی انسان یک مقدار بالاتر آمد، از " تجرد نفس " سر در آورد، مگر موجود مجرد زن و مرد است!! این بدن است که یا اینچنین ساخته شده یا آنچنان ساخته شده، و گرنه روح نه مذکر است نه مونث. فرمود: ما این روح را که اوست، (نفخت فیه من روحی)؛ هم درباره آدم (سلام الله علیه) هست، هم درباره حوا (سلام الله علیها)؛ اینطور نیست که حالا روح مذکر و مونث باشد! و قرآن هم آمده برای ما، تربیت روح ما، تکمیل روح ما؛ این روح نه است نه ؛ لذا فرمود: (من عمل صالحاً من ذکر او اُنثی و هو مومن)*، این کار را می کند، این کار را می کند، 🎙ايت الله جوادي آملي ┈┈•°.✤🍃✤.°•┈┈ ✅بخش بندی هائی که در جوامع انسانی صورت می گیرد و پاره ای طبیعی و پاره ای دیگر اعتباری است همگی بر پایه ای یگانه یعنی « » استوار است و «انسانیّت» بر همه این تقسیمات از جمله «زن بودن» و «مرد بودن» مقدم است و پرسش مهم اینکه: «انسان کیست؟». 👈به اجمال می توان گفت که گوهر انسانیّت انسان « ذاتی» او است که: در ساحت نظر در صورت خردورزی و اندیشه گری بروز می کند و در عرصه عمل «به ویژه » بصورت و توان اختیار و آدمی؛ و در ورای این دو عشق به «حقیقت و زیبائی» که اوج عاطفه است. ✅هر نظام حقوقی، سیاسی، اجتماعی و… در صورتی مطلوب «و حتی موجّه» است که بر انسان مبتنی باشد و نظامهای حقوقی و سیاسی و اجتماعی به تناسب تحول در پرسش ها و نیازهای آدمی و سیر تکاملی جوامع می توانند و باید تغییر پذیر و اصلاح پذیر باشند. ♦نکته دیگر اینکه: انسان «چه زن و چه مرد» موجودی است « » یابنده و رشد او را نهایتی نیست؛ چرا که هدف رشد آدمی بی نهایت است، و به آن می توان نزدیک شد. وجود هدف متعالی بیکران سیر مدام این موجود شگفت انگیز را که معجزه آفرینش است، ایجاب می کند. در عرصه حیات این جهانی، «رشد» که استعداد آن به طور مساوی در همه انسانها (اعم از زن و مرد) نهاده شده است و به فعلیّت رسیدن و رساندن آن مهمترین حق همگانی است؛ امری اجتماعی است. رشد در سامان وجودی آدمی که به طبع یا به ناچار مدنی و اجتماعی است، در وجه اجتماعی زندگی قابل حصول و وصول است. 🔶برای اینکه این حق مهم ایفاء و استیفاء شود انسان (اعم از مرد و زن) باید در عرصه حیات اجتماعی و در ساحت سرنوشت داشته باشد و در صورتی می توان میان انسانها به لحاظ استعدادها و شایستگی های بنیادین مقایسه کرد که امکان حضور آنان بطور مساوی در همه ی عرصه های حیات اجتماعی وجود داشته باشد. 🖍حجت الاسلام سیّد محمّد خاتمی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
امام سجاد(ع): خدایا! اگر بر بیچاره ای در حضورم ستم کردند و من یاری اش نکردم، و یا کسی به من نیکی نمود و سپاس نگزاردم، و یا خطاکاری از من عذر خواست و من نپذیرفتم، و تنگدستی از من چیزی طلب کرد و او را بر خود ترجیح ندادم، و حق مؤمنی بر عهده ی من ثابت شد و کامل ادا نکردم، و بر عیب مؤمنی آگاه شدم و نپوشاندم، و از هر گناهی که پیش آمد و من پرهیز نکردم، از تو پوزش می طلبم! 📖صحیفه سجادیه دعای ۳۸ @quranpuyan
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره دخان از عبدالعلی بازرگان دخان : ۳ إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ  که ما آن را در شبي مبارک ۳ [براي آگاهي مردم از عواقب شرک] نازل کرديم. ما همواره [براي هدايت امت‌ها از آثار سوء اعمال‌شان] بيم دهنده بوده‌ايم.۴  ۳- بركت، هر خير و فايده‌اي است كه دوام و افزايش داشته باشد. مصاديق بركت بي‌شمار است، يكي از مهمترين آنها نزول قرآن است كه در اين آيه و نخستين آية سورة فرقان [تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا] و همچنين آيات ۵۰ سورة انبياء (۲۱:۵۰) ، ۲۹ ص (۳۸:۲۹) و ۹۲ انعام (۶:۹۲) بر آن تصريح شده است. شب قدر نيز به دليل نزول چنان كتابي مبارك ناميده شده است. ۴- انذار هشدار و آگاهي دادن به خطر قريب‌الوقوع، همچون آژير حملة هوايي است. پيامبران از اين روي منذر ناميده شده‌اند كه اُمت خود را به عواقب عذاب‌آور شرك و كفر و جهل و جور هشدار مي‌دادند. هدف از انذار ترساندن نيست، ترس فرع بر آن و از آثار آگاهي از خطر مي‌باشد. دخان : ۴ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ  در آن [شب] هر امري [از امور هدايتي، براي هضم و جذب حافظه هدايتي بشر] تفصيل داده مي‌شود.۵  ۵- لقمه‌اي که در دهان مي‌گذاريم، ترکيب يكپارچه و منسجمي از مواد متنوعي است که به صورت تجزيه نشده هرگز نمي‌تواند به سلول‌هاي بدن برسد. ابتدا فک و دندان‌ها با آسياب کردن مواد و تأثيرات شيميائي بزاق، آن را خرد مي‌کنند، آنگاه حرارت و حرکات فيزيکي و شيميائي معده و ترشحات غدد پانکراس آن را به عناصر ساده قابل جذب ديواره‌هاي روده، براي تحويل به گلبول‌هاي خون و تغذيه سلول‌هاي بدن، تبديل مي‌کنند. هضم و جذب رزق معنوي ما نيز مستقل از اين مکانيسم نمي‌باشد؛ حقايق هدايتي در اصل «محکم» [يکپارچه] هستند، اما خداوند براي جذب آن در هاضمة فهم بشري، اين حقايق را نازل، يعني ساده، کرده است. همچنانکه رياضيات و ساير علوم را به تناسب رشد سني و کلاس‌هاي مختلف مدرسه، از حالت محکم به حالت ساده و باز شده [متفرّق] در مي‌آورند. اتفاق مهم شب قدر، همين باز شدن حقايق اجمالي هدايتي به تناسب رشد بشر مي‌باشد. قرآني كه براي انديشه كردن مخاطبان به زبان عربي درآمده است، اصل آن در اُمُّ الكتاب [مخزن اطلاعات و مادر قوانين و نظامات جهان هستي] قرار دارد كه به تناسب نياز رشد و كمال بشر به تدريج در عصرها و نسل‌هاي پي درپي نازل شده و مي‌شود. به كتاب مادر [اُمُّ الكتاب] در دو آيه اشاره شده است: ۱- زخرف ۳ (۴۳:۳) و ۴: «إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ»؛ ۲- رعد ۳۹ (۱۳:۳۹) : «يَمْحُو اللهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ». در مورد محكم بودن اولية حقايق قرآني و تفصيل يافتن تدريجي آن مي‌توان به آية اول سوره هود نگاه كرد: «الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ». و نيز در مورد تفريق و تجزية حقايق ايماني به سوره‌ها و آيات و كلمات جداگانه مي‌توان به آية ۱۰۶ سوره اسراء (۱۷:۱۰۶) مراجعه كرد: «وَقُرْآنًا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنْزِيلاً». https://zaya.io/m42dk کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 158 سوره صفحه_64 به كسي نميكند. نتيجه خودتان است 🟥 وَمَا ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَلَكِنْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ ال عمران/117 مَثَل آنچه (مخالفان دين) در اين زندگى دنيا هزينه مى‌كنند، همچون مَثل بادى است كه در آن سرما و يا گرماى شديدى باشد، بر كشتزار قومى كه بر خود ستم كرده‌اند بوزد، پس آن را از بين ببرد.پس [با توجه به نتيجة طبيعي اعمال] خدا به آنان ستم نكرده است، بلكه خود بر خويشتن ستم كرده‌اند. 🔻، را مى‌كند. «ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَكَتْهُ» 🔻 خداوندى ظلم نيست، بلكه عملكرد خود انسان است. «وَ ما ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَ لكِنْ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» 🔻افراد و آلوده چون انگیزه صحیحی در انفاق خود ندارند روح خودنمایی و ریاکاری همچون باد سوزان و خشک‌کننده‌ای بر مزرعه انفاق آنها می‌وزد و آن را بی‌اثر می‌سازد. 👈در پایان می‌فرماید: «خداوند به آنها نکرده، بلکه آنها خودشان ستم به خویشتن کرده‌اند»َ ما ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَ لکِنْ أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ) به این ترتیب سرمایه‌های خود را بیهوده از بین می‌برند، زیرا عمل فاسد جز اثر چه نتیجه‌ای می‌تواند داشته باشد 📚تفاسير نور و نمونه ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❇نگاه علما به 🛑قسمت ششم؛ ⭕️ اگر را به مردم کنید، مردم علیه این تحمیل تان می کنند! 🟠 به و فضلای حوزه هم یک پیشنهاد دارم و آن پیشنهاد این است که به مردم ایران فرصت بدهید تا آ و خود را برمبنای بسازند و این را بر ما تحمیل نکنید. 🌱 آگاهی بدهید، 🌱زمینه سازی کنید برای رشد اسلام، 👈ولی بر مردم هیچ چیز را تحمیل نکنید. انسان بالفطره خواهان است، 🔻 می‌خواهد خودسازی داشته باشد، خودش، خودش را بسازد، اما بر خلاف دستور قرآن مبادا مسلمان بودن و مسلمان زیستن را بخواهید بر مردم کنید، که اگر تحمیل کردید آنها علیه این تحمیل‌تان خواهند کرد. 🎙 شهید بهشتی. 📚روزنامه اطلاعات ،پنجشنبه، ۱۵/۱۲/۱۳۵۷،ش ۱۵۸۰۱ ،ص۵ ❇جهت ملاحظه نظر سایر فقها و عالمان به لینک زیر مراجعه نمایید https://B2n.ir/t42501 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛