eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
3.4هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 بخش سوم ـ آیه دوم 🌺بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم🌺ِ 🌿إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا 🔸در این آیه درباره خلقت انسان می‎فرماید: ﴿إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ﴾، اصلش اختصاصی به حضرت آدم ندارد البته حضرت آدم از نطفه نبود، ولی این طور نیست که اصل آدم را بخواهد بگوید از نطفه است. انسان این طور است؛ منتها اصلش از تراب، نسلش از آب. در بعضی از آیات دیگر دارد که: ﴿مِن مَاءٍ مَهِینٍ﴾، در آن آیات بررسی کرد بین خلقت خود حضرت آدم که اصل است از تراب است و بین فرزندان او که از نطفه‎اند. 🔹 درباره خلقت انسان فرمود: ﴿إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلیهِ﴾؛ در بخش پایانی سوره مبارکه قبل که سوره «قیامت» بود فرمود: ﴿أَ یَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدیً أَ لَمْ یَکُ نُطْفَةً مِنْ مَنِیٍّ یُمْنی﴾. ❗️ درباره بدن انسان فرمود: این نطفه مخلوط بود در درون خود یک آمیزشی داشت بعد با نطفه همسر هم که مشیج است آن هم مخلوط شد، آن وقت ما این را خلق کردیم و سمیع و بصیر قرار دادیم. ☘در بین حواسّ پنجگانه سمع و بصر را ترجیح می‎دهند برای اینکه اینها به تجرّد نزدیک‎ترند. مسئله لامسه، مسئله شامه، مسئله ذائقه این گونه‎ها به مادیت نزدیک‎ترند. انسان تا از نزدیک چیزی را نچشد ذائقه تشخیص نمی‎دهد لامسه هم همچنین اما سمع و بصر این طور نیست از جهات مختلف انسان صدا را می‎شنود و از راه‎های دور چیزهایی را می‎بیند. سمع و بصر به تجرّد نزدیک‎ترند تا نسبت به شمّ و ذوق و لمس. لذا در غالب آیات از سمیع و بصیر قرار دادن انسان سخن به میان آمده و می‎آید؛ اما از لامس و شامّ و ذائقه بودن کمتر. فرمود ما این را قرار دادیم برای آزمون. 👂سمع گفتند به تجرّد نزدیک‎تر از بصر است. گرچه بصر فایده ظاهری او بیشتر است. اگر کسی بصر نداشته باشد می‎تواند دانشمند باشد از راه سمع، اما اگر گوش شنوا نداشت چه چیزی را بشنود و از چه راهی عالم بشود؟ 👁 اما اگر اعمی بود خیلی از علوم را می‎تواند یاد بگیرد از راه گوش و با زبان هم می‎تواند بگوید. بحث هم بکند. بنابراین سمع به تجرّد نزدیک‎تر است تا بصر؛ گرچه فایده بصر خیلی به حسب ظاهر محسوس است اما سمع آن قدرت را دارد که اگر کسی سمیع بود ولو بصیر نباشد دانشمند بشود، چون دو قوه ادراکی و گویایی در اختیار اوست. ادامه دارد @qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺ادامه بخش سوم 🌼 در این سمیع و بصیر قرار دادن که بعد از «نَبتلی» آمده، یک بیان لطیفی سیدنا الاستاد دارد که با بیانات سایر مفسران فرق می‎کند. سایر مفسران بر این هستند که ما او را سمیع و بصیر قرار دادیم چرا؟ برای اینکه می‎خواهیم او را امتحان بکنیم. وقتی موجودی را می‎شود امتحان کرد که او عاقل باشد سمیع باشد بصیر باشد، موجودی که ادراک ندارد که قابل امتحان نیست. این ﴿نَبْتَلیهِ﴾ را همان ابتلا به معنی آزمون می‎گیرند؛ آن وقت خودشان مثل فخر رازی و دیگران به خودشان اعتراض می‎کنند که اگر این سمیع و بصیر برای ابتلاست چرا ابتلا مقدم بر سمیع و بصیر قرار گرفت؟ ❗️بعد می‎گویند این تقدیم و تأخیر است اصلش این است که ﴿إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ ... فَجَعَلْناهُ سَمیعاً بَصیراً﴾ چرا؟ برای اینکه ﴿نَبْتَلیهِ﴾ می‎خواهیم ابتلا بکنیم ابتلا متفرع بر سمیع و بصیر است نه اینکه سمیع و بصیر متفرع بر ابتلا باشند. این کاری است که غالب مفسران مخصوصا فخر رازی دارند. 🍃 اما بیان ابتکاری سیدنا الاستاد(علامه طباطبایی رضوان الله علیه) این است که این ماده ابتلا از بِلاء است یعنی اینکه می‎گویند ما امتحان کردیم معنای ابتلاء امتحان نیست! آدم لباسی را که می‎پوشد وقتی چند مدت پوشید و آن را خوب کهنه کرد می‎گوید من آن را آزمودم من آن را کهنه‎اش کردم... اگر با یک دوستی با یک رفیقی چند سال رفاقت داشته باشد می‎گوید من او را کهنه‎اش کردم کهنه کردم؛ یعنی در اثر این تکرر رفت و آمدهای سالیان متمادی من برایم معلوم شد که او در چه حد می‎اندیشد اخلاقش چگونه است. 🌸 ﴿نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً﴾ ما شما را امتحان می‎کنیم یعنی با این وضع می‎آزماییم کهنه‎تان می‎کنیم. ❓چرا غم را می‎گویند بلا؟ برای اینکه باعث کهنگی اوست انسان را کهنه می‎کند تلاش و کوششی در انسان ایجاد می‎کند زیر و رو می‎‎کند؛ غم را اگر می‎گویند بلا به همین مناسبت است، حوادث تلخ را اگر می‎گویند بلا به همین مناسبت است. 🌿 پس ابتلا به معنای امتحان یعنی یک تحولی در او ایجاد می‎کنم یا تحولات ایجاد شده او را برای خودم تبیین می‎کنم. ادامه دارد @qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺ادامه بخش سوم ☘ ذات اقدس الهی همان طوری که در بخش‎هایی از سوره مبارکه «مؤمنون» تحولات یکی پس از دیگری خلقت انسان را ذکر می‎کندکه ﴿وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طینٍ ٭ ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فی‏ قَرارٍ مَکینٍ ٭ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً﴾ این تحولات را ما انجام می‎دهیم، اینجا هم فرمود تحولات را ادامه دادیم تا به سمع و بصر رسیدیم. 🍃﴿نَبْتَلیهِ﴾ یعنی «نحوّله و نبدّله و نقلّبه تارة بعد أُخری» یکی از تحولات و تقلّبات و انقلاباتی که در او به عمل آوردیم این است که او را و قرار دادیم. ➖ پس این تقدیم و تأخیر نمی‎خواهد، «فاء» هم سر جایش محفوظ است تقدیم و تأخیری در کار نیست. 🌱اما آنچه فرمایش ایشان را می‎تواند تأیید کند این است که ابتلاء در قرآن کریم به معنای امتحان به امور خارج از ساختار خلقت است، به امتحان می‎کند، به امتحان می‎کند به امتحان می‎کند به امتحان می‎کند به و امتحان می‎کند؛ اینها چیزهایی است که یا «نِعَم» است یا «نِقَم» یا به می‎آزماید تا مشخص بشود یا به و عنایت می‎آزماید تا شکر روشن بشود 🍂 در ذیل این آیه: ﴿وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً﴾ مرحوم امین الاسلام طبرسی نقل می‎کند که وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) بیمار شد، به عیادت آن حضرت رفتند و عرض کردند «کیف حالک»؟ فرمود «علی شرّ». عرض کردند شما هم تعبیر شر می‎فرمایید؟ فرمود بله برای اینکه خدا در قرآن فرمود: ﴿وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً﴾ و این بیماری شرّ است برای ما، نه اینکه ما ـ خدای ناکرده ـ در برابر حوادث الهی ناراضی باشیم. چون خدا فرمود، ما هم عرض می‎کنیم که شرّ است؛ ﴿وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً﴾، وگرنه در نظام أحسن چیزی شرّ نیست. «ما لیس موزونا بنقم خاص»، آنچه که مناسب با نقم است در اسرار خلقت نیست؛ 🍁در ساختار خلقت بی‎نظمی نیست ولو به حساب بعضی افراد مناسب حال آنها در نیاید؛ یا ﴿الْمالُ وَ الْبَنُونَ زینَةُ الْحَیاةِ الدُّنْیا﴾؛ یا در بخش‎هایی از سوره مبارکه «فجر» آمده است که ما انسان را با رحمت‎های خاص و گاهی با نقمت‎ها می‎آزماییم. 🔸سوره مبارکه «فجر» آیه پانزده به بعد: ﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَن﴾ یعنی ﴿أَکْرَمَنِ﴾؛ ﴿وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهانَن) یعنی ﴿أَهانَنِ﴾؛ ﴿کَلاَّ﴾. ما گاهی انسان را مبتلا به سلامت می‎کنیم؛ سالم است در خانه‎اش زندگی می‎کند در محل کار است رفت و آمد دارد خیلی شاداب است، این مبتلا به است. گاهی بعضی را به بیماری مبتلا می‎کنیم که در بیمارستان بستری می‎شوند این مبتلا به مرض است. در هر دو حال ما داریم انسان را آزمایش می‎کنیم. ﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ﴾، این مبتلا به می‎شود مبتلا به می‎شود مبتلا به می‎شود، مبتلا به جاه می‎شود مبتلا به و می‎شود این شخص مبتلاست. او خیال می‎کند ما او را گرامی داشتیم گرامی داشتن در روز دیگر است اینها همه امتحان است! برای اینکه انسان در برابر او باید یک پاسخ مثبت بدهد؛ آن وقت ﴿فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَن﴾، خدا مرا گرامی داشت! نخیر، ﴿کَلاَّ﴾، این طور نیست. ﴿وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهانَنِ﴾، ﴿کَلاَّ﴾، این آقایان مبتلا به سلامت‎اند آن آقایان که در بیمارستان هستند مبتلا به بیماری‎اند ما هیچ کدام را گرامی نداشتیم. گرامی داشتن، اجر و پاداش دادن، بعد از حساب است و توزین اعمال است و صحنه قیامت. الآن هر چه به ما دادند است پس هیچ کس نباید خیال کند که حالا خدا او را گرامی داشت. 🔸غرض این است که آنچه به ما می‎دهند امتحان است آنچه از ما می‎گیرند امتحان است؛ اما آن ساختار خلقت ما را که سمیع بودن بصیر بودن اینها را وسیله امتحان قرار بدهند در قرآن کریم نیست یا بسیار کم است. این است که سیدنا الاستاد فرمود امتحان با سمیع و بصیر کاری با او ندارد سمیع و بصیر بودن جزء تحولات خلقت است، مثل اینکه این بیان را تقویت می‎شود. ادامه دارد @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۳۲۹ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ ✅ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ دعای دعا کننده را، هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم. 📚بقره_آیه١٨۶ @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۳۲۹ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #انبیاء ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ ✅ أُجِيبُ دَع
(بهرامپور) 82 - و عده‌ای‌ ‌از‌ شیاطین‌ ‌برای‌ ‌او‌ غواصی‌ می‌کردند و ‌غیر‌ ‌از‌ ‌آن‌ نیز کارهایی‌ انجام‌ می‌دادند، و ‌ما مراقب‌ اوضاع‌ ‌آنها‌ بودیم‌ [‌تا‌ ‌از‌ فرمان‌ سلیمان‌ تمرد نکنند] 83 - و ایوب‌ ‌را‌ [یاد کن‌]، هنگامی‌ ‌که‌ پروردگارش‌ ‌را‌ ندا داد ‌که‌ مرا رنج‌ و عسرت‌ گرفته‌ ‌است‌ و تو ‌از‌ همه مهربانان‌ مهربان‌تری‌ 84 - ‌پس‌ دعای‌ ‌او‌ ‌را‌ اجابت‌ نمودیم‌ و آسیب‌ وارد ‌شده‌ ‌بر‌ ‌او‌ ‌را‌ برطرف‌ کردیم‌، و خانواده‌ی‌ ‌او‌ و نظیرشان‌ ‌را‌ همراه‌ ‌با‌ آنان‌ مجددا ‌به‌ وی‌ عطا کردیم‌ ‌تا‌ رحمتی‌ ‌از‌ جانب‌ ‌ما و تذکری‌ ‌برای‌ خداپرستان‌ ‌باشد‌ 85 - و اسماعیل‌ و ادریس‌ و ذو الکفل‌ ‌را‌ [یاد کن‌] ‌که‌ همه‌ ‌از‌ صابران‌ بودند 86 - و ‌آنها‌ ‌را‌ ‌در‌ جوار رحمت‌ ‌خود‌ ‌در‌ آوردیم‌، همانا آنان‌ ‌از‌ شایستگان‌ بودند 87 - و ذو النّون‌ (یونس‌) ‌را‌ [یاد کن‌]، آن‌گاه‌ ‌که‌ خشمگین‌ [‌از‌ میان‌ مردم‌ ‌خود‌] برفت‌ و پنداشت‌ ‌که‌ ‌ما هرگز ‌بر‌ ‌او‌ تنگ‌ نمی‌گیریم‌، [‌که‌ ماهی‌ ‌او‌ ‌را‌ بلعید،] ‌پس‌ درون‌ تاریکی‌ها ندا ‌در‌ داد ‌که‌ معبودی‌ جز تو نیست‌ منزّهی‌ تو ‌به‌ راستی‌ ‌که‌ ‌من‌ ‌از‌ ستمکاران‌ بودم‌ 88 - ‌پس‌ دعایش‌ ‌را‌ اجابت‌ کردیم‌ و ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ اندوه‌ رهانیدیم‌، و مؤمنان‌ ‌را‌ چنین‌ نجات‌ می‌دهیم‌ 89 - و زکریّا ‌را‌ [یاد کن‌]، هنگامی‌ ‌که‌ پروردگار ‌خود‌ ‌را‌ خواند: پروردگارا! مرا تنها [و بی‌فرزند] مگذار و تو بهترین‌ وارثانی‌ 90 - ‌پس‌ دعای‌ ‌او‌ ‌را‌ اجابت‌ نمودیم‌ و یحیی‌ ‌را‌ بدو بخشیدیم‌، و همسرش‌ ‌را‌ ‌برای‌ ‌او‌ شایسته‌ [و آماده‌ی‌ حمل‌] کردیم‌ همانا ‌آنها‌ ‌در‌ کارهای‌ نیک‌ پیشقدم‌ بودند و ‌با‌ بیم‌ و امید ‌ما ‌را‌ می‌خواندند و ‌در‌ برابر ‌ما خاشع‌ بودند @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃السلام علیڪ یا بقیة اللہ صبح همچنان جای خالی‌ات را نشانمان می‌دهد... سلام ... حاضرترین غایب زمین @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#روزشمارعیدغدیر 3⃣2⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر تا عیدالله الاکبر، هر روز چشم مان را به نور یکی ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
2⃣2⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر تا عیدالله الاکبر، هر روز چشم مان را به نور یکی از فضائل مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام روشنایی بخشیم... ▫️پیامبر صلی الله علیه وآله: لَوِ اجْتَمَعَ النَّاسُ عَلَى حُبِّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ النَّارَ. اگر مردم همگی علی بن ابیطالب علیهماالسلام را دوست داشتند خدا اصلاً جهنم را خلق نمی‌کرد! 📚 بشارة المصطفی ص۷۵ ۲۲ روز تا عید هم‌عهدی (غدیر) ✨ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_369063533268173082.mp3
3.28M
🔺 شرح دعای بیستم(دعای مکارم الاخلاق) 💠جلسه پنجم(غنای درون و برکت در رزق ) 🌸 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اکْفِنِی مَا یَشْغَلُنِی الاِهْتَِمامُ بِهِ ، وَ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تَسْأَلُنِی غَداً عَنْهُ ، وَ اسْتَفْرِغْ أَیَّامِی فِیما خَلَقْتَنِی لَهُ ، وَ أَغْنِنِی وَ أَوْسِعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِکَ ، وَ لَا تَفْتِنِّی بالنَّظَر (بِالبَطَر) ِ ، وَ أَعِزَّنِی... خدایا! بر محمد و دودمانش درود فرست و مرا از دل ‏مشغولى به خویشتن و بازماندن از وظیفه‏ ى بندگى، کفایت کن، و مرا به کارى که در آخرت از آن بازخواست مى‏ کنى، برگمار، و روزگارم را به انجام دادن کارى که مرا براى آن آفریده ‏اى (عبودیت)، مصروف دار، و بى‏ نیازم کن، و در روزى‏ ام فراخى بخش، و مرا به فتنه‏ ى ناسپاسى و سرکشى (سنت امهال) میازماى، و عزیز و گرامى‏ ام دار، ...  @qurantehran
🌀 نماز توبه 📝 عمل یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده ☘امروز اخرین یکشنبه ماه ذیقعده است☘ ❇️ کیفیت و شرایط نماز: ➖ غسل و وضو ➖ ۲ تا دو رکعت نماز مانند نماز صبح بجا آورید که در هر نماز ، در هر رکعت سوره «حمد» را یک مرتبه، سوره «توحید» را سه مرتبه، سوره «فلق» را یک مرتبه و سوره‏ «ناس» را یک مرتبه بخوانید 🔻 پس از نماز هفتاد مرتبه استغفار کنید : (استغفرالله ربی و اتوب الیه) 🔻بعد از ۷۰ استغفار یکبار بگویید : «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» 🔻 سپس یکبار بگویید: «یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات فَإِنَّهُ لایَغْفِرُ الذُّنُوبَ الا انت». @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۳۳۰ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ ✅ و لقد نَعلَمُ اَنَّک یضیقُ صدرُکَ بما یقولون... ما می‌دانیم که از زخم زبان‌ها دلت می‌گیرد.... 📚حجر آیه٩٧ @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۳۳۰ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #انبیاء ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ ✅ و لقد نَعلَ
(بهرامپور) 91 - و [‌به‌ یاد آور] ‌آن‌ بانو (مریم‌) ‌را‌ ‌که‌ دامنش‌ ‌را‌ پاک‌ داشت‌، ‌پس‌ ‌از‌ روح‌ خویش‌ ‌در‌ ‌او‌ دمیدیم‌ و ‌او‌ و پسرش‌ ‌را‌ ‌برای‌ جهانیان‌ آیتی‌ قرار دادیم‌ 92 - [گفتیم‌:] ‌این‌ ‌است‌ آیین‌ ‌شما‌ ‌که‌ آیینی‌ یگانه‌ ‌است‌ [‌با‌ یک‌ هدف‌ و یک‌ ‌خدا‌]، و ‌من‌ پروردگار شمایم‌، ‌پس‌ مرا بپرستید 93 - ولی‌ ‌آنها‌ امر [دین‌] خویش‌ ‌را‌ میان‌ ‌خود‌ قطعه‌ قطعه‌ کردند [و فرقه‌ها شدند، ولی‌] همه آنان‌ ‌به‌ سوی‌ ‌ما باز می‌گردند 94 - ‌پس‌ ‌هر‌ ‌که‌ کارهای‌ شایسته‌ انجام‌ دهد و مؤمن‌ ‌باشد‌، سعی‌ ‌او‌ ناسپاسی‌ نخواهد شد، و ‌ما نویسنده‌ی‌ اعمال‌ ‌او‌ هستیم‌ 95 - و مردم‌ شهری‌ ‌که‌ ‌آن‌ ‌را‌ هلاک‌ کرده‌ایم‌ محال‌ ‌است‌ بازگشتی‌ داشته‌ باشند 96 - ‌تا‌ وقتی‌ ‌که‌ [راه‌] یأجوج‌ و مأجوج‌ گشوده‌ شود و ‌آنها‌ ‌از‌ ‌هر‌ بلندی‌ بتازند 97 - و ‌آن‌ وعده‌ی‌ راستین‌ [قیامت‌] نزدیک‌ می‌شود و ‌به‌ ناگاه‌ چشمان‌ کسانی‌ ‌که‌ کافر شدند خیره‌ می‌شود [و می‌گویند:] ای‌ وای‌ ‌بر‌ ‌ما ‌که‌ ‌از‌ ‌این‌ روز غافل‌ بودیم‌! بلکه‌ ‌ما ستمگر بوده‌ایم‌ 98 - ‌در‌ حقیقت‌ ‌شما‌ و آنچه‌ ‌غیر‌ ‌از‌ ‌خدا‌ می‌پرستید، هیزم‌ دوزخید و همه‌ ‌در‌ ‌آن‌ وارد می‌شوید 99 - ‌اگر‌ اینها ‌خدا‌ بودند وارد جهنم‌ نمی‌شدند، و حال‌ ‌آن‌ ‌که‌ جملگی‌ ‌در‌ ‌آن‌ ماندگارند 100 - ‌آنها‌ ‌را‌ ‌در‌ ‌آن‌ جا ناله‌هایی‌ [دردناک‌] ‌است‌ و ‌ایشان‌ ‌در‌ ‌آن‌ جا چیزی‌ نمی‌شنوند 101 - البته‌ کسانی‌ ‌که‌ قبلا ‌از‌ جانب‌ ‌ما ‌به‌ ‌آنها‌ وعده‌ی‌ نیکو داده‌ ‌شده‌، ‌از‌ ‌آن‌ [عذاب‌] دور نگاه‌ داشته‌ شدگانند @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 عزیز بی جهت 🔹 اصرار قرآن كریم این است كه خدا نام دارد, ذكر دارد و این كتاب ﴿ذِی الذِّكْرِ﴾ است، شما را می‌ خواهد كند ﴿إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ﴾؛ در قبال این افكار نورانی, كسانی هستند كه دو مشكل جدّی دارند: یكی اینكه عزّت و اعتلا و استكبار و مقام‌ خواهی دارند و دیگر اینكه سعی می ‌كنند خود را از دیگران جدا كنند؛ این ، این غرور و این باعث می ‌شود كه وحدت اسلامی را «شَق» كند و داعیه ‌ای داشته باشد؛ این دو چیز كه یكی محصول دیگری است، درد خانمان ‌برانداز این است. عزّت اینها دروغین است. 🔹 در سوره مباركه «بقره» بحث آن گذشت كه فرمود: ﴿وَ إِذَا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ﴾؛ وقتی یك آمر به معروف و یك ناهی از منكر به اینها می‌ گویند از خدا بپرهیزید، اینها هستند ﴿أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ﴾ در اثر «اثم» و گناه و معصیت خود را عزیز و نفوذناپذیر كردند؛ این گروه كه عزیز بی‌ جهت هستند می باشند. 🔹اگر یك فرد یا ملتی عزّتش دروغین و بی‌ جهت بود، ذلّتش راستین است و با جهت، چون دیگر معنا ندارد كه هم این دروغ باشد و هم آن دروغ، این یك اصل و اصل دوم اینکه قیامت هم است، هر چه حق است در ﴿ذلِكَ الْیوْمُ الْحَقُّ﴾ ظاهر می‌ شود، چون عزّت اینها دروغ بود و ذلّت اینها راست بود در قیامت ذلّت و «هوان» و «هون» و خواری و رسوایی اینها روشن می ‌شود... @qurantehran
📖 السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مُحْیِیَ مَعَالِمِ الدِّینِ وَ أَهْلِهِ... 🌿 سلام بر تو و نَفَس مسیحایی تو که روح زندگی را در کالبد مرده ی نشانه های دین خدا می دمد تا قلب اهالی ایمان با تپشی عاشقانه زندگی حقیقی را از سر بگیرند. سر فدای قدمت ای مَه کنعانی من قَدَمی ‌رنجه ‌کن ای‌ دوست ‌به ‌مهمانی من عمرمان رفت به تکرار نبودن هایت غیبتت ‌سخت ‌شد از دست‌ مسلمانی من... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#روزشمارعیدغدیر 2⃣2⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر تا عیدالله الاکبر، هر روز چشم مان را به نور یکی از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣2⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر تا عیدالله الاکبر، هر روز چشم مان را به نور یکی از فضائل مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام روشنایی بخشیم... ▫️امیرالمومنین علیه السلام: وَ لَقَدْ كَانَ حَبِيبِي رَسُولُ اللَّهِ كَثِيراً مَا يَقُولُ يَا عَلِيُّ حُبُّكَ تَقْوَى وَ إِيمَانٌ وَ بُغْضُكَ كُفْرٌ وَ نِفَاقٌ وَ أَنَا بَيْتُ الْحِكْمَةِ وَ أَنْتَ مِفْتَاحُهُ وَ كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ يُحِبُّنِي وَ يُبْغِضُكَ. 🔸حبیبم رسول خدا صلی الله علیه وآله زیاد می‌فرمود: یا علی! محبت تو تقوا و ایمان است و دشمنی با تو کفر و نفاق است. من خانه حکمت هستم و تو کلید آن هستی و دروغ می‌گوید هرکس گمان می‌کند مرا دوست دارد ولی با تو دشمنی دارد. 📚 الامالی شیخ صدوق، ص۲۵ ۲۱ روز تا عید هم‌عهدی (غدیر) ✨ @qurantehran
✅‏حواسمون بود یا رد شدیم؟ رهبری فرمود هرکس مردم را ناامید کند، بداند یا نداند در خدمت دشمن است. ۳۱/۳/۱۴۰۱ چند جمله دیگر را هم مرور کنیم. ✅‏فرمود: هیچ بهانه ای... ناامیدی سمّ است. هیچ بهانه‌ای مجوّز ناامیدی نمیشود ۱۳۹۸/۰۵/۱۶ ‎ ✅‏بدترین حادثه.. برای یک ملّت بدترین حادثه این است که امیدش به آینده را از دست بدهد۱۳۹۶/۱۰/۰۶ ✅‏و اما راه حل اطمینان و امید... فرمود: بیعت با خمینی بیعت با انقلاب، بیعت با پیامبر است. . ✅چرا!؟ ‏فرمود: شما وقتی با انقلاب بیعت میکنید...با پیغمبر بیعت کردید. آنکسی که امروز با امام خمینی بیعت میکند، با پیغمبر بیعت کرده ....با پیغمبر که بیعت کردید،...خدای متعال آرامش را به دلها خواهد داد. وقتی آرامش داشتید... در عرصه ی مقابله ی با دشمن دچار حیرت و ناامیدی نمیشوید.۱۳۹۴/۱۰/۱۹ @qurantehran
✅ هفت پیشنهاد برای امید در دل سختی ها ❌رهبری فرمود ناامید کردن مردم دانسته یا نادانسته خدمت به دشمن است.. ❗️یادمان باشد سختی را باید در دل حرکت دید. اگر چنین شد هیچگاه یاس مسلط نمی شود. ✅ پیشنهاد می کنم برای عبور امیدوارنه از دل سختی ها پای منبر پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بنشینیم. در این زانوی ادب زدن، و از گفتار و خاطراتشان درس بگیریم؛ 🔺قدیمی ها حداقل با هفت ایمان و باور اکسیری، را در بلا و مشقت رها نمی کردند. 1⃣ وقتی با بلا مواجه می شدند در کنارش پی نعمت بودند. مثلا می گفتند گرچه فلان مشقت رسید، اما خدا را شکر سقف به سر دارم و صحت به بدن. بلا را می دیدند؛ اما در دل حرکت. 2⃣ بلا را می دانستند. می گفتند رنج کشیدیم اما سبب شد تجربه کنیم. مثلا اگر گرفتار شریک بد می شدند، مال باختگی را درس آدم شناسی و رفیق گزینی می دانستند. 3⃣ اعتقاد داشتند اقتضای خدا چنین است که مشقت فزونتر از توان آنها نیست. لذا یقین داشتند راهی هست برای فائق شدن. 4⃣ حکیمانه می دیدند. " تا نباشد میل حق برگی نیافتد از درخت". می گفتند در این بلا خیری است و می گشتند پی حکمتش. حکمت را هم اغلب در هدایت می دانستند. بلا برایشان امتحان بود. آنهم آزمونی برای رشد و رفتن و نه ماندن. 5⃣ هر که در این بزم مقرب تر است، جام بلا بیشترش می دهند. روشن است؛ با بلا فخر ایمانی داشتند. 6⃣ مشهور بود "پایان شب سیه سپید است". پیران منبردیده و حکمت چشیده برای نوه هایشان قصه یوسف می گفتند تا انجا که خبر تلخ بنیامین به جناب یعقوب رسید و غم ایشان فزون یافت؛ اینجا بود که گلو صاف می کردند و از زبان حضرت یعقوب امید می دادند که "ولاتیاسوا من روح الله" و این غم را پایانی است. 7⃣ و آخر اینکه ورد زبان شان این بود: ان الله معنا. اینکه ورای همه چیز قدرت اوست. ایمان داشتند و کمتر از این را شرک می دانستند و از اینکه قدرت او برتر از همه اسباب عالم است آرامش می گرفتند. "چو تیر از شست او باشد خطا نیست..." ✅ و در نهایت اینکه راز معنوی تر شدن ملت ایران در کنار حوادث تلخ در همین حکیمانه های روائی و عرفانی است... 🌿درپناه حق باشید. @qurantehran
«این نیز بگذرد» همه ما روزهای بد داریم... اما چیزی که درسته اینه که... هیچ ابری اونقدر تیره نیست که آفتاب نتونه از بین اون بتابه! @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
25.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[بخش نخست] تو گویی پیامبرِ خاتم... به رسالت مبعوث نشد... مگر برای رساندنِ بزرگ‌ترین خبرِ عالَم که آن هم معرفی علی‌بن‌ابی‌طالب بود! دارم فکر می‌کنم... آن‌چه مرادِ حضرت حق بوده... اعلام ولایت و محبتِ امیرالمومنین... بوده و رسولِ خدا آمده... تا این را به گوشِ عالَم و آدم برساند! چه خوب گفت: قسم به اَشهَدُاَن‌لااِلَه‌اِلّاالله تو آمدی که بگویی علی‌وَلّیُ‌الله @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۳۳۱ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۳۳۱ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #انبیاء ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehra
(بهرامپور) 102 - صدای‌ دوزخ‌ ‌را‌ نمی‌شنوند و ‌در‌ آنچه‌ دل‌هایشان‌ بخواهد جاودانند 103 - ‌آن‌ دلهره‌ی‌ بزرگ‌تر ‌آنها‌ ‌را‌ غمگین‌ نکند و فرشتگان‌ استقبالشان‌ کنند [و گویند:] ‌این‌ همان‌ روزی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌به‌ ‌شما‌ وعده‌ داده‌ می‌شد 104 - روزی‌ ‌که‌ آسمان‌ ‌را‌ چون‌ طومار نوشته‌ها درهم‌ می‌پیچیم‌ چنان‌ ‌که‌ نخستین‌ بار [مخلوقات‌ ‌را‌] بیافریدیم‌ ‌آن‌ ‌را‌ باز می‌گردانیم‌ ‌این‌ وعده‌ای‌ ‌بر‌ عهده‌ی‌ ‌ما ‌است‌، و ‌ما بی‌تردید انجام‌ دهنده‌ی‌ آنیم‌ 105 - و همانا ‌در‌ زبور ‌پس‌ ‌از‌ تورات‌ نوشتیم‌ ‌که‌ زمین‌ ‌را‌ بندگان‌ شایسته ‌ما ‌به‌ ارث‌ خواهند برد 106 - ‌به‌ راستی‌ ‌در‌ ‌این‌ سخن‌ ‌برای‌ خداپرستان‌ پیام‌ روشنی‌ ‌است‌ 107 - و ‌ما تو ‌را‌ جز رحمتی‌ ‌برای‌ جهانیان‌ نفرستادیم‌ 108 - بگو: جز ‌این‌ نیست‌ ‌که‌ ‌به‌ ‌من‌ وحی‌ می‌شود ‌که‌ خدای‌ ‌شما‌ خدایی‌ یگانه‌ ‌است‌، حال‌ آیا ‌شما‌ تسلیم‌ می‌شوید! 109 - ‌پس‌ ‌اگر‌ روی‌ برتافتند، بگو: ‌به‌ همه ‌شما‌ ‌به‌ طور یکسان‌ اعلام‌ کردم‌ و ‌من‌ چه‌ می‌دانم‌ آیا آنچه‌ وعده‌ داده‌ می‌شوید نزدیک‌ ‌است‌ ‌ یا ‌ دور! 110 - آری‌ ‌او‌، ‌هم‌ سخن‌ آشکار ‌را‌ می‌داند و ‌هم‌ آنچه‌ ‌را‌ نهان‌ می‌دارید می‌داند 111 - و نمی‌دانم‌، شاید ‌آن‌ [تأخیر عذاب‌] ‌برای‌ ‌شما‌ آزمایشی‌ و [مهلت‌] برخورداری‌ ‌تا‌ زمانی‌ [معین‌] ‌باشد‌ 112 - [پیامبر] ‌گفت‌: ای‌ خدای‌ ‌من‌! ‌به‌ حق‌ داوری‌ کن‌ [و ظالمان‌ ‌را‌ کیفر ده‌]، و پروردگار ‌ما خدای‌ رحمان‌، ‌در‌ برابر آنچه‌ توصیف‌ می‌کنید، مورد استمداد ‌است‌ @qurantehran