eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «الميزان فى تفسيرالقرآن»(قسمت سوم) 📌ويژگی های تفسیر المیزان ⏪1- جمع ميان دو شيوه تفسيرى ترتيبى و موضوعی علامه با مراعات ترتيب در تفسير آيات، آيه به آيه و سوره به سوره، از جايگاه بلند تفسير موضوعى نيز كه اهميت آن امروزه روشن گرديده غافل نبوده و هر دو جنبه را با كمال دقت و ظرافت دنبال كرده و تفسيرى كامل در تمامى ابعاد عرضه داشته است. تفسير موضوعى از ديدگاه ايشان اهميت فراوانى داشته و ايشان به اين ترتيب مقاصد عالى و معارف جليل قرآن را دسته بندى كرده آماده و كامل به پژوهش‏گران عرضه داشته است. ⏪2- مطرح نمودن مساله وحدت موضوعى هر سوره هر سوره داراى هدف به خصوصى است كه آن را با مقدمه اى ظريف دنبال می كند وبا خاتمه اى بس شيوا به پايان می رساند و اختلاف عدد آيات سوره ها به همين امر بستگى دارد و تا مقصود نهايى انجام نگيرد، سوره به پايان نمی رسد و كوچكى و بزرگى هر سوره به كوتاهى و بلندى هدف و مقصود از هر سوره وابسته است. به عقيده علامه هر سوره صرفا مجموعه آيات پراكنده و بدون جامع واحدى نيست؛ بلكه يك وحدت فراگير بر هر سوره حاكم است و پيوستگى آيات را می رساند و مساله وحدت موضوعى يا وحدت سياق در هر سوره، كه از قراين كلامى قابل توجه است، از همين جا نشأت گرفته است. ⏪3- نظريه سريان و جريان يك روح كلى و حاكم بر سرتاسر قرآن اين نظريه بر تمامى آيات و سور سايه افكنده، حقيقت و جان كلام الهى را تشكيل می دهد. علامه بر اين باور است كه در پس ظاهر الفاظ و معانى حقيقتى والاتر نهفته است كه گوهر قرآن و بطن آن را تشكيل می دهد، داراى وحدتى استوار و از هر گونه تجزيه و تفصيل مبراست. آن حقيقت همانند روح در جسد، عينيت وجودى دارد و سر منشأ تمامى احكام و شرايع و بيانات قرآن می باشد كه نه از سنخ الفاظ و نه از سنخ مفاهيم است، بلكه از سنخ عالم امر و ملكوت است كه هرگز دست آلوده خاكيان به آن نمی رسد. ⏪4- عينيت بخشيدن به مساله« القرآن يفسر بعضه بعضا» علامه با قدرت و احاطه فوق ‏العاده به تمامى آيات مرتبط با يكديگر اين مساله را عينيت می بخشد، به گونه اى كه هر يك از آيات نسبت به آيات ديگر، رافع ابهام و شك آن بوده است. ⏪5- نحوه و چگونگى رسيدن به حقايق تفسيرى و دقائق تأويلى قرآن كريم‏ اين عمده ترين ويژگى است كه از جايگاه فطرت پاك و درون تابناك بايد نشأت گيرد و علامه بزرگ از همين صراط سوىّ به مبانى تفسير و معانى تأويل دست يافته است. توضيح اينكه قرآن در بيان مطالب و ارائه مقاصد- چه تفسير و چه تأويل- شيوه خاصى دارد كه از ساير شيوه ها جداست. قرآن براى رساندن مطالب خود و القاى مفاهيم عالى، روشى مخصوص به خود دارد و اگر كسى خواسته باشد از روش‏هاى معمولى براى رسيدن به معانى قرآن بهره گيرد، بسى اشتباه رفته، زيرا قرآن كلام الهى است و فروغى فروزان دارد كه هر دلى آمادگى تابش آن را ندارد. علامه طباطبايى با همين ديد روشن و نهاد پاك، پايه اين تفسير ارزشمند را پی ريزى نموده و كاملا در اين راه موفق گرديده و توانسته حقايقى گرانبها را براى امت اسلام به ارمغان آورد كه ديگران توان آن را نداشتند و خود را به دشوارى انداختند. تأويل از ديدگاه علامه واقعيتى است كه بيانات قرآنى از حكم و پند و حكمت بدان تكيه دارند و اين حقيقت در تمام آيات قرآنى- چه محكم و چه متشابه- موجود است و از قبيل مفاهيم و مدلول‏هاى الفاظ نيست؛ بلكه از امور عينى خارجى است و الفاظ آن را در برنمی گيرند و از آن رو، خداوند آن را با الفاظ به بند كشيد تا بشر را اندكى با حقيقت آن آشنا سازد. 🔹به باور علامه منظور از تأويل آيه، جنبه مفهومى آن نيست كه آيه بر آن دلالت می كند؛ بلكه تأويل از قبيل امور خارجى است. البته نه هر امر خارجى تا اينكه مصداق خارجى خبر، تأويل آن باشد؛ بلكه امر خارجى خاصى كه نسبت آن با كلام الهى نسبت ممثل با مثال و باطن با ظاهر است. خلاصه آنكه تأويل قرآن عبارت است، از حِكَم و مصالح نهفته كه منظور الهى بوده و تمامى احكام و معارف قرآن از همانجا نشأت گرفته است. ....ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس هشتم:جمع و تأليف قرآن 🔳روش زيد در جمع قرآن زيد به جمع آورى قرآن پرداخت و آن‌را از پراكندگى درآورد و در يكجا فراهم آورد. او اين‌كار را با همكارى گروهى از صحابه انجام داد. نخستين اقدام وى آن بود كه اعلام كرد: هر كس هرچه از قرآن نزد خود دارد، بياورد. يعقوبى مى‌گويد: ▫️وى گروهى مركب از ٢٥ نفر را تشكيل داد و خود رياست آن گروه را بر عهده گرفت. اين گروه هر روز در مسجد گرد هم مى‌آمدند و افرادى كه آيه يا سوره‌اى از قرآن در اختيار داشتند به اين گروه مراجعه مى‌كردند. اين گروه از هيچ كس چيزى را به‌عنوان قرآن نمى‌پذيرفتند مگر آنكه دو شاهد ارائه دهند. شاهد اول نسخۀ خطى بود؛ يعنى نوشته‌اى كه حكايت از وحى قرآنى داشته‌باشد. شاهد دوم شاهد حفظى بود؛ يعنى ديگران شهادت دهند كه آن‌را از زبان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله شنيده‌اند. بدين ترتيب زيد آيه‌ها و سوره‌هاى قرآن را جمع آورى كرد و آن‌را از پراكندگى و خطر از بين رفتن نجات داد؛ هر سوره‌اى را كه كامل مى‌شد در صندوقچه مانندى از چرم به‌نام «رَبْعه» قرار مى‌داد تا آنكه سوره‌ها يكى پس از ديگرى كامل شد؛ ولى هيچگونه نظم و ترتيبى بين سوره‌ها نداد. ١ اين صحيفه‌ها - كه سوره‌هاى قرآنى بر آن نگاشته شده‌بود - پس از اتمام به ابوبكر سپرده شد. ▫️اين مجموعه پس از ابوبكر به عمر انتقال يافت و پس از وفات وى نزد دخترش حفصه نگهدارى شد و هنگام يكسان كردن مصحف‌ها، عثمان آن‌را به عاريت گرفت تا نسخه‌هاى ديگر قرآن را با آن مقابله كند، سپس آن‌را به حفصه باز گرداند. چون حفصه درگذشت، مروان - كه از جانب معاويه والى مدينه بود - آن‌را از ورثۀ حفصه گرفت و از بين برد. ٢ 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت هفتم) 🔅🔅🔅 🌿ما آداب باطنی اين سلوك روحانى را به مقدار توان و تناسب، بيان می‌کنيم. 🌿شايد يكى از اهل ايمان، نصيبى از آن ببرد و باعث شود که رحمت الهی و توجهات غیبی، شامل حال این بازمانده از مسیر سعادت و گرفتار در زندان طبیعت و انانیت گردد. «انّه ولىّ الفضل و العناية.» 🌿اکنون درباره آدابى كه در تمام حالات نماز و سایر عبادات، ضروری است، مطالبی عرض می‌کنیم. 1️⃣ توجّه به عزّت پروردگار و ذلّت بندگی 🔸توجه به عزت حضرت حق، از منازل مهم سالك است. 🔸قوّت سلوك هر كس به مقدار قوّت اين نظر است. 🔸حتی بالاتر، كمال و نقص انسانيّت تابع كمال و نقص اين امر است. 🔸هر چه نظر انيّت و انانيّت و خودبينى و خودخواهى در انسان غالب باشد، از كمال انسانيّت دور و از مقام قرب پروردگار دور است. 🔸حجاب خودبينى و خودپرستى از همه حجاب‌ها ظلمانی‌تر است. 🔸عبور از اين حجاب، از تمام حجاب‌ها، مشكل‌تر است. 🔸عبور از این حجاب، مقدمه عبور از همه حجاب‌ها است و بلكه غيب و شهادت و باب الابواب عروج به كمال روحانيّت عبور از اين حجاب است. 🔸تا انسان به خود و كمال و جمال توهمیِ خود نظر دارد، از جمال مطلق و كمال صرف، محجوب و مهجور است. 🔸شرط اوّل سلوك إلى اللّه خروج از اين منزل است، بلكه ميزان در رياضت حق و باطل همين است. ⬅️پس سالكی كه با قدم انانيّت و خودبينى و در حجاب انّيّت و خود خواهى، طىّ منزل سلوك كند، رياضتش باطل و سلوكش إلى اللّه نيست، بلكه إلى النفس است. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
َعنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه‏ لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما (قسمت دوم) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢نکات کلیدی جزء دوم کریم خدا را یاد کنید تا خدا شما را یاد کند، در کارهای خیر از یکدیگر سبقت بگیرید، بدی‌ها و خوبی‌های دیگران را در کنار هم ببینید و منصف باشید. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماه بندگی(٢) 🔹 نخوردن؛ غذای خدا در ماه مبارک رمضان 🔸 «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله»؛ میزبانتان و میهماندارتان خداست خب، اگر كسی میهمان صاحبخانه ‌ای شد باید غذای صاحبخانه را بخورد، غذای صاحبخانه نخوردن است! چون خدای سبحان منزّه است، را به دعوت كرده است. مهمانی ‌ای كه در آن نخوردن است. 🔸 انسان وقتی مهمان خدا شد باید غذای الهیٰ بخورد، غذای الهی نزاهت از هر است وگرنه مهمان خدا نشد: «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ الله»؛ خُب چه كسی پیش خدا كریم است؟ غیر از یعنی ماه، است. «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ» 📚 (تفسیر سوره مبارکه بقره، جلسه ١٩٨، سال ١٣٦٤) 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🌙فصل رهایی (۲) 🔰معارف قرآن، غذای مهمانان خدا 💠 ، ماه خداست که انسان در این ماه، است. معلوم می شود گذشته از آن ظاهری که (انّ الله هو الرّزاق ذوالقوّه المتین)*، و گذشته از آن رزق که (ما بکم من نعمه فمن الله)*؛ های دیگری هم هست که در فرصت های مناسب توزیع می شود. و مهمترین روزی که در کنار این مائده و مادبه الهی در ماه مبارک به بندگان عطا می کنند، همان کریم است، و در کنارش سنت معصومان (علیهم السّلام) هست و برکات دیگر. این ماهِ نزول قرآن است؛ قهراً انسان می گیرد و به موفق است تا از این بهره ای ببرد و را ادراک کند. پس این ماه، ماه ضیافت خداست و غذایی که این ماه به انسان می دهد معارف قرآن است و چون قرآن از عترت جدا نیست در حقیقت در این ماه روزی مهمانان الهی اند. ما چه بکنیم که به اینجا برسیم؟ که این ماه، است و ما مهمان قرآنیم ...؛ البته نه تنها زیاد قرآن بخوانیم که باید بخوانیم؛ زیاد قرآن بخوانیم، ثوابش هم نثار ارواح انبیا و اولیا و ملائکه مقرّبین و صدیقین و شهدا اهداء بکنیم؛ هر چه بیشتر بخوانیم، بهتر است. اینطور نباشد کسی بگوید حالا که من قرآن (مثلاً) نمی دانم، چرا بخوانم! این یک کلام عادی نیست. این کلام الهی است، کتاب الهی است، آثار خاص خودش را در هر مقطعی دارد؛ ولی و درک قرآن این راهها را هم به همراه خواهد داشت. 📌 سوره ذاریات / آیه ۵۸ 📌 سوره نحل / آیه ۵۳ @rahighemakhtoom
💢سلام دوستان قبول باشه امیدوارم همه مون موفق به خواندن این نماز دورکعتی بشویم. نمازی کوتاه در عین حال دارای ملکوت و حقیقتی بسیار بزرگ نمازی که هم سر شب میشه خوند هم در انتهای شب چند ذکر کوتاه هم بعد از نماز داره که در مفاتیح الجنان بعد از دعای افتتاح و دعاهای شبانه ماه رمضان آمده. در باره این نماز صحبت کرده ایم که فایل صوتی آن درهمین صفحه قرآنی رحیق بارگذاری شده است. بهترین موقع دعا کردن برای همديگه بعد از این نماز است. به توفیق الهی فراموشتان نمی کنم. التماس دعا. این صدقه جاریه رو به یکدیگر هدیه کنیم. 🔰نماز را هدیه کنیم به پیشگاه مقدس شهید این ماه حضرت امیر مؤمنان علیه السلام. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان(قسمت اول) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔔 @Aminikhaah_Media 📌 شروع دوباره مباحث "آن سوی مرگ" با رویکرد جدید * موارد لازم و ضروری در طرح مباحث ملکوت * توصیه رهبری به طرح مباحث معاد * جواب استخاره برای شروع این بحث * تجربیات نزدیک به مرگ یک موهبت الهی است * در زمان حاضر خدای متعال دری از ملکوت به سمت ما گشوده است * این تجربیات تا چه حد درست است؟ * آسیب ها و آفات این تجربیات * اولین آسیب قضاوت عجولانه * اشتیاق غیر معقول نسبت به مرگ * چرا حال تجربه گران با بیان امام سجاد (ع) متفاوت است؟ * تغییر اعتقادات در لحظه جان دادن * سیمای نکیر و منکر * بعضی در قیامت برای خدا هم فیلم بازی می‌کنند * باید شنیدن این مباحث باعث ایجاد حال قدسی درون ما شود ۱۴۴۳ 📅 ۱۴۰۱/۰۱/۱۵ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد_انصاری 🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 📼 جلسه سوم تفسیر آیات 32 تا 56 📝 فهرست موضوعات جلسه: ☑️ویژگی سوگندهای قرآن ☑️علت بیان اسرار قیامت در قرآن ☑️تاثیر اعمال انسان در رهائی از نفس ☑️حکم رهن در فقه ☑️عبودیت، عامل رهایی وجود انسان از رهن ☑️گفتگوی اهل بهشت با مجرمین در قیامت ☑️عوامل ورود به جهنم ☑️مفهوم خوض در دین ☑️شیوه هدایت خداوند ☑️شرایط تاثیرگذاری شفاعت ☑️علت رویگردانی مشرکان از آیات قرآن ☑️مفهوم مقام تقوا و مغفرت خداوند 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه سوم تفسیر سوره حجر (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیات : 17 تا 19 📝نگاشت (19) 🔅🔅🔅 وَ يُسْقَوْنَ فيها کَأْساً کانَ مِزاجُها زَنْجَبيلاً17 عَيْناً فيها تُسَمَّي سَلْسَبيلاً18 وَ يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ إِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً19 سپس مى‏افزايد : در آنجا از جامهائى سيراب مى‏شوند كه لبريز از شراب طهورى است كه با زنجبيل آميخته ( و يسقون فيها كاسا كان مزاجها زنجيلا). بسيارى از مفسران تصريح كرده‏اند كه عرب جاهلى از شرابهائى كه آميخته با زنجبيل بود لذت مى‏برد زيرا كه تندى مخصوصى به شراب مى‏داد ، و قرآن در اينجا از جامهائى سخن مى‏گويد كه شراب طهورش با زنجبيل آميخته است ، ولى بديهى است ميان اين شراب و آن شراب تفاوت از زمين تا آسمان است ! و يا به تعبير ديگر تفاوت از دنيا تا آخرت است!. به نظر مى‏رسد كه عرب دو نوع شراب با دو حالت مختلف داشته يكى به اصطلاح نشاط آور و محرك ، و ديگرى سست كننده و آرام بخش كه اولى را با زنجبيل مى‏آميخته ، و دومى را با كافور ، و از آنجا كه حقايق عالم آخرت در قالب الفاظ اين جهان نمى‏گنجد چاره‏اى جز اين نيست كه اين الفاظ با معانى گسترده‏تر و والاترى براى آن حقايق بزرگ استخدام شود . گرچه در باره معنى زنجبيل تفسيرهاى مختلفى نقل شده ، ولى غالبا به همان ريشه معطر و خوشبوئى كه در ادويه مخصوص غذا ، و نوشابه‏ها به كار مى‏رود تفسير كرده‏اند. سپس مى‏افزايد : اين جامها از چشمه‏اى در بهشت پر مى‏شود كه سلسبيل ناميده مى‏شود ( عينا فيها تسمى سلسبيلا). سلسبيل نوشيدنى بسيار لذيذى را مى‏گويند كه به راحتى در دهان و گلو جارى مى‏شود و كاملا گوارا است ، بسيارى معتقدند كه از ماده سلاسه به معنى روانىگرفته شده ، همانگونه كه به عبارات روان و جالب نيز سليس گفته مى‏شود. بعضى ديگر گفته‏اند از ماده تسلسل گرفته شده كه به معنى حركت پى در پى است در نتيجه روان بودن چيزى را تداعى مى‏كند ، بنابر اين هر دو معنى به هم نزديك است ، و در هر صورت باء در آن اضافى مى‏باشد. بعضى نيز معتقدند كه اين واژه‏اى است مركب از دو كلمه سال و سبيل و بعضى نيز آن را مركب از سال و سبيل مى‏دانند كه در صورت اول مفهومش اين است راهى به طلب و در صورت دوم راهى طلبيد و معنى كنائى هر دو گوارا است. بعضىنيز تصريح كرده‏اند كه در لغت عرب كلمه سلسبيل وجود نداشته و اين از ابداعات قرآن مجيد است.ولى معنى اول از همه مشهورتر و مناسبتر است. سپس از پذيرائى كنندگان اين بزم پرسرور كه در جوار رحمت حق در بهشت برين برپا مى‏شود سخن به ميان آورده ، مى‏گويد : بر گرد آنها نوجوانان جاودانى مى‏گردند كه هر گاه آنها را ببينى گمان مى‏كنى مرواريدهاى پراكنده‏اند ! ( و يطوف عليهم ولدان مخلدون اذا رايتهم حسبتم لؤلؤا منثورا). هم خودشان در بهشت جاودانى هستند ، و هم طراوت و زيبائى و نشاط جوانى آنها جاودانى است ، و هم پذيرائىكردن آنان ، چرا كه تعبير مخلدون از يكسو ، و تعبير يطوف عليهم ( بر آنها طواف مى‏كنند ) از سوى ديگر بيانگر اين واقعيت است. تعبير به لؤلؤا منثورا ( مرواريدهاى پراكنده ) اشاره‏اى است به زيبائى و صفا و درخشندگى و جذابيت آنها ، و هم حضورشان در همه جاى اين بزم الهى و روحانى. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
با سلام خدمت دوستان بزرگوار🌷 📌یه خبر علمی دلها تون بهاری به توفیق الهی یکی از مباحث بسیار جدی و جذاب و مورد نیاز اعتقادی "تجربه نزدیک به مرگ" با رویکرد قرآنی و بر اساس تفسیر شریف المیزان با عنوان "برزخ در المیزان"با تبیین محققانه جناب حجت الاسلام و المسلمین مصطفی امینی خواه در صفحه قرآنی @rahighemakhtoom بارگذاری می گردد. 🔅بی تردید با گوش کردن قسمت اول آن ادامه آن را رها نخواهی کرد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه‏ لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما (قسمت سوم) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🌙فصل رهایی (۳) 💠حاجات را بدون واسطه می دهد 💠 درست است نظام عالم نظام سبب و مسبّب است؛ (او ابی الله ان یجری الامور الّا باسبابها)*؛ هم در بیانات نورانی (سلام الله علیه) است*، هم در بیانات نورانی (سلام الله علیه) است* که (کلّ قائم فی سواه معلول)؛ امّا این مطلب را وجود مبارک در دعای سحرهای که برداشت از آیات است به ما آموخت. درست است که سلسله علل منظم است و راس سلسله خداست، او علّه العلل است؛ امّا _معاذ الله_ معنایش این نیست که خدا جایش در آغاز سلسله است، راس سلسله است، بقیه امور را حلقات این سلسله انجام می دهند! انسان از دو راه می تواند از او کمک بگیرد؛ یکی از راه علل و اسباب، یکی هم بی سبب. در همین آن است که: خدایا! تو آن مبدایی هستی که بدون شفیعی و به وسیله ای (فیقضی لی حاجتی بغیر شفیع)*. اینکه _معاذ الله_ نمی خواهد شفاعت را انکار کند؛ می فرماید: تو با دو راه می توانی به ما کمک بکنی و می کنی؛ یکی از راه علل و اسباب عادی، یکی هم بدون سبب و بدون وسیله؛ با هر دو راه می توانی. یک همچنین خدایی اگر چنانچه مُلک عالم به دست اوست و او می شود (مَلِک)، مِلک عالم به دست اوست، او می شود (مالک)؛ پس باید حرف او را و دین او را اطاعت کرد، یک؛ رهنمود او را که بعد از این عالم، عالم دیگری هم هست پذیرفت، دو. ---------------------------------------------- 📌 الکافی / جلد ۱ / صفحه ۱۸۳ 📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۸۶ 📌 التوحید / صفحه ۳۵ 📌 اقبال الاعمال / صفحه ۶۷ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
💢مهندسی تلاوت ❇️ مروری بر بیانات رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ 1⃣درباره ماه مبارک رمضان 🔶ماه رمضان، ماه ضیافت است، ماه گستره‌ی بی‌نهایت رحمت الهی است. 🔶فرصتهای ماه رمضان: 🔹تقرّب به خدا 🔹روزه 🔹تلاوت قرآن 🔹اصلاح ذات‌البین 2⃣درباره انس با قرآن 🔶یکی از نامهای مبارک قرآن ذکر است. ذکر یعنی یاد؛ قرآن یادآورنده است. 🔶اگر یاد رفت، غفلت حاصل خواهد شد و در قرآن مکرّر نسبت به این غفلت پرهیز و زنهار داده شده. 🔶هر چه شما با قرآن بیشتر اُنس پیدا کنید، ذکر بیشتر خواهد شد. 🔶وقتی قرآن میخوانیم، خدا دارد با ما حرف میزند. با این چشم به تلاوت قرآن نگاه کنیم. 🔶باید تلاوت را تکرار کرد؛ باید قرآن را از اوّل تا آخر خواند. 🔶دین پیغمبر دین ابدی است، معجزه‌ی او هم بایستی ابدی باشد. 🔶عالی‌ترین مفاهیم مربوط به زندگی انسان را قرآن میتواند به ما معرفی کند. 3⃣نکاتی درباره مسائل مربوط به تلاوت در جمع 🔶بحمداللّه کشور ما از لحاظ قرّاء خوش‌خوان یکی از کشورهای برجسته و نمونه است. 🔶شما که خوب و درست میخوانید و مستمع را به هیجان می‌آورید، فکر نکنید کار تمام شد؛ هر وقتی که در هر جایی آدم فکر کرد دیگر به آخر خط رسیده، دیگر بالاتر از این چیزی نیست، همان جا نقطه‌ی سقوط انسان است. 🔶تلاوت در جمع جزو برترین هنرهای مقدّس است. باید در خدمت ذکر و در خدمت دعوت باشد. 🔶باید جوری تلاوت کنید که منِ مستمع، متذکّر بشوم، و به یاد خدا، قیامت و عوالم بالا بیفتم. 🔶بعضی از خودنمایی‌ها بر آن حالت تذکّر و مُذَکِّریّت و دعوت الی‌اللّه غلبه نکند. 🔶شما قرائت را با استعاذه شروع میکنید؛ [باید] این استعاذه حقیقی باشد. با این استعاذه واقعاً به خدا پناه ببرید از شرّ شیطان. 🔶یک نکته‌ مهندسی تلاوت است. باید این تلاوتتان را از پیش در ذهنتان مهندسی کنید. چند جور مهندسی هست: 🔹انتخاب لحن مناسب برای هر بخش لحن مناسب با آن مضمون را باید پیدا کنید. بعضی از قرّاء مصری در این کار حقّاً و انصافاً در سطح عالی‌اند. 🔹انخفاض و اعتلاء صدا باید تشخیص بدهید که کجا بایستی صدا را بلند کرد، کجا بایستی آرام خواند. 🔹کیفیت القاء تلاوت سوره‌ی مبارکه‌ی فاطر عبدالفتّاح شعشاعی [وقتی] میرسد به این آیه‌ی شریفه: یا اَیُّهَا النّاسُ اَنتُمُ الفُقَرآءُ اِلَی اللّه، این مجلس زیر و رو میشود! از بس با لحن مناسبی این را میخوانَد. این لحن متناسب را در نظر داشته باشید. 🔹کیفیت تجسم واقعه یعنی [قاری] جوری بخواند که شما که دارید می‌شنوید، کأنّه دارید می‌بینید واقعه را؛ که در این قضیّه استاد مسلّم انصافاً شیخ مصطفیٰ اسماعیل است. 🔶تلاوت قاری باید منشأ اثر باشد؛ تأثّر و اتباع در مستمع شما به وجود بیاید. 🔶نکته‌ای راجع به مسئله‌ی اختلاف قرائتها 🔹بعضی از قرّاء مصری در تلاوتهایشان مقیّد بودند قرائتهای مختلف و شاذ را هم بخوانند؛ این به نظر من هیچ وجهی ندارد، هیچ «ذکر» و «دعوتی» در این وجود ندارد. 🔹من البتّه خواندن اختلاف قرائت را رد نمیکنم، امّا محدود. 🔹از این جهت که زیبا میکند تلاوت را، [خواندنش] گاهی اوقات ایرادی ندارد به نظر ما. این دو قرائت ورش و حمزه را اگر بخوانند، بد نیست. 4⃣نکته‌ای درباره فعالیت‌های قرآنی 🔶در زمینه‌ی فعّالیّتهای قرآنی، کارهای خیلی خوبی شده؛ لکن اینها کافی نیست. 🔶یکی از پیشنهادهایی که به ما شد این است که مساجد یک محل هر کدام از اینها یک پایگاه قرآنی باشند: 🔹با هم ارتباط داشته باشند؛ 🔹اینها بروند به مهمانی آنها، آنها بیایند به جلسه‌ی اینها؛ 🔹با هم مسابقه بدهند. 🔶این بهترین مشوّق است برای اینکه جوانها و نوجوانها وارد وادی قرآن‌خوانی و بخصوص حفظ قرآن بشوند. 🔶ما در مشهد داشتیم این کار را؛ هم در مسجد کرامت، هم در مسجد امام حسن مجتبیٰ.
💢نکات کلیدی جزء سوم کریم خدا را یاد کنید تا خدا شما را یاد کند، در کارهای خیر از یکدیگر سبقت بگیرید، بدی‌ها و خوبی‌های دیگران را در کنار هم ببینید و منصف باشید. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰خداوند می‌فرمایند که: «سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه خود سرنوشت خود را تغییر دهند.» تزاحم ظاهری این آیه را با دستور به جهاد و دفاع از مستضعفین و حمایت از سایر ملل تحت ستم (مثل فلسطین) را توضیح می‌فرمایید؟ 📝متن آیه «لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ» (الرّعد، 11) 📝ترجمه - آدمى را فرشتگانى درپى است كه به فرمان خدا از پيش رو و از پشت سرش او را نگهبانى مى كنند و به راستى كه خداوند حال و كار هيچ قوم و مردمى را دگرگون نمى‌كند مگر آن كه آنان آن چه را در درون خودشان دارند دگرگون كنند (ايمان را به كفر و سپاس گزارى را به ناسپاسى مبدّل سازند)، و آن هنگام كه خداوند براى مردمى بدى بخواهد بازگشتى براى آن نيست (هيچ كس نمى‌تواند آن را برگرداند) و جز خدا براى آنان دوستى نيست (كه بتواند كمكشان كند). 🔹الف – وقتی گفته می‌شود: «تزاحم ظاهری یک آیه را توضیح دهید»، یعنی ابتدا یک حکم قطعی صادر شده که ظاهر آیه با مثلاً با مقولۀ امر به جهاد، تزاحم دارد و این حکم مورد پذیرش قرار گرفته و اکنون توضیحش درخواست می‌شود؛ در حالی که نسبت دادن "تزاحم و یا تناقض" آیات با یکدیگر [حتی در ظاهر]، دلیل می‌خواهد. 🔹ب – حتی در ظاهر این آیه با آیات جهادی، تزاحمی وجود ندارد که لازم باشد کسی آن را توضیح دهد، بلکه دقت در کلمات، جمله و پیام آن لازم است. ●- ابتدای آیه، سخن از این است که نظام هستی و حیات بسیار معظم، پیچیده و نظام‌مند است؛ و هر امری اسباب و مراتبی دارد و برای هر کاری، فرشته‌ای مأمور است ...، پس کسی گمان نکند که خودش، علمش، قدرتش، ثروتش و یا دیگرانی از نوع خودش، او را حفظ کرده‌اند؛ بلکه خداوند متعال حفظ می‌کند و برای این کار مأمورانی از فرشتگان قرار داده است. لذا در احادیث بیان شده که هنگام فرارسیدن زمان مرگ انسان، به آنها دستور داده می‌شود که برگردید. ●- سپس متذکر می‌گردد که تقریر سرنوشت هر کسی نیز به دست خداوند متعال است و کسی به صورت مستقل از ارادۀ الهی، نمی‌تواند "سرنوشت‌سازی" کند. ●- اما، برای این مردم گمان نکنند یک جبر محضی بر آنان حاکم شده است که گریزی از آن وجود ندارد و بالتبع تمامی جنایات و ظلم‌ها را نیز متوجه او کنند، به اختیار، انتخاب و عمل انسان تصریح نمود و فرمود: «باز هم سرنوشت را او تقریر می‌کند، اما قوانینی دارد، از جمله آن که تا آدمی خودش برای تغییر سرنوشتش همت نکند، سرنوشت او متغیر نخواهد شد. ادامه در پست پایین👇🏾👇🏾👇🏾 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👆🏽👆🏽👆🏽 📝نکات قابل توجه آیه: 1- فاعل خداوند متعال است (إِنَّ اللَّهَ)؛ 2- خداوند متعال برای تغییر سرنوشت، قانون گذاشته است و چگونگی سرنوشت را مشروط و منوط به اختیار و انتخاب و عملکرد آدمی قرار داده است؛ چنان که بسیاری از تحولات و امور دیگر را نیز "مشروط" نموده است، مانند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ - اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! اگر (آيين) خدا را يارى كنيد، شما را يارى مى‌كند و گامهايتان را استوار مى‌دارد / محمد صلوات الله علیه و آله، 7 » 3- سخن از "تغییر" است، یعنی: وضع موجود، به اوضاع دیگری مبدل گردد، یعنی: اکنون سرنوشت محتومی دارد، اما قابل تغییر می‌باشد. 🔹حال سرنوشت فعلی چیست؟! اگر آدمی کَر و کور باشد - خدا و خودش و حقایق عالَم هستی را نشناسد – در جهل، غفلت و گمراهی به سر برد – بنده و مطیع هوای نفس حیوانی خودش و دیگران باشد – همچون چارپایان و پست‌تر از آنان زندگی کند و ...، چه سرنوشتی برای او انتظار می‌رود؟ «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ» (الأعراف، 179) - به يقين، گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم؛ آنها دلها [عقلها]‌يى دارند كه با آن (انديشه نمى‌كنند، و) نمى‌فهمند؛ و چشمانى كه با آن نمى‌بينند؛ و گوشهايى كه با آن نمى‌شنوند؛ آنها همچون چهارپايانند؛ بلكه گمراهتر! اينان همان غافلانند (چرا كه با داشتن همه گونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند)! 🔹حال اگر این انسان، چشمش را باز کند تا ببیند، گوشش را باز کند تا بشنود، عقلش را به کار گیرد و تفکر نماید، پرده از قلب و فطرتش بردارد، خدا و معاد را بشناسد – ایمان بیاورد – عمل صالح انجام دهد و ...؛ آیا سرنوشتش "متغیر" نمی‌شود؟! ادامه در پست پایین👇🏾👇🏾👇🏾 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👆🏽👆🏽👆🏽 📝نکات قابل توجه آیه: نه فقط آیات جهادی، بلکه تمامی آیاتی که خداوند سبحان، در دو کتاب خلقت و وحی، برای آدمی تبیین نموده است؛ برای این است که آدمی بشناسد و بداند که چه باید بکند تا خداوند متعال، سرنوشت او را تغییر دهد. 4- نه فقط آیات جهادی، بلکه تمامی آیاتی که خداوند سبحان، در دو کتاب خلقت و وحی، برای آدمی تبیین نموده است؛ برای این است که آدمی بشناسد و بداند که چه باید بکند تا خداوند متعال، سرنوشت او را تغییر دهد. 🔹از جمله راه‌های تغییر سرنوشت از سوی خداوند سبحان، "جهاد" است؛ و باید دقت کنیم که جهاد با قتال (جنگ) فرق دارد، قتال یکی از انواع جهاد است. "جهاد"، یعنی تلاشی دشمن‌ستیز در راه خدا؛ چنان که امام خامنه‌ای فرمودند: ▫️«جهاد یعنی چه؟ جهاد یعنی تلاش در مقابله‌ی با دشمن؛ هر تلاشی جهاد نیست. خیلی‌ها تلاش می‌کنند، تلاشهای علمی زیادی می‌کنند، تلاشهای اقتصادی می‌کنند که خوب و به‌جا است، امّا جهاد نیست. جهاد یعنی تلاشی که هدف‌گیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد؛ این جهاد است. در اصطلاح اسلامی و منطق اسلامی، جهاد این [کاری] است که در مقابل دشمن انجام می‌گیرد.‌» (3/11/1400) ●- بنابراین، خداوند هادی، برای رهایی از وضع موجود و "تغییر" سرنوشت‌های نامطلوب و حتی دردناک، راه‌کارهایی را بیان می‌دارد، برنامه می‌دهد، کلیدهای "تغییر" را به دست انسان و جامعه می‌دهد که یکی از اهمّ آنها "جهاد فی سبیل الله" می‌باشد. می‌فرماید: «اگر خودت مجاهدت کنی، من سرنوشت تو را متغیر خواهم ساخت»! امروزه بیش از هر زمان دیگری، درک می‌شود که ملت‌ها به رغم تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی، نژادی، زبانی و ...، یکپارچه هستند و هر رویکرد یا اتفاقی در یک جامعه [اگر چه کوچک]، بر تمامی ملل جهان، اثر می‌گذارد، پس همگان در سرنوشت یکدیگر تأثیر می‌گذارند؛ لذا باید یکپارچه باشند، وحدت و تعاون داشته باشند، و به یاری یکدیگر بشتابند. *- پس، چنین نیست که گفته شود، «ملت ایران، ملت فلسطین، ملت عراق، ملت افغانستان، ملت یمن و ... به خودشان مربوط است، بروند سرنوشت خودشان را تغییر دهند!» ●- از منظر الهی، ابتدا هیچ تقسیم‌بندی خاصی وجود ندارد، همگان بندگان او هستند و مقابل یکدیگر مسئولند. سپس، تقسیم‌بندی‌ها به مؤمن و کافر – متقی و فاسد – قوی و ضعیف – ظالم و مظلوم و ... شروع می‌شود؛ و برای مواجه، تعامل و یا تقابل با هر یک، دستورالعمل‌هایی وضع و ابلاغ نموده است؛ از جمله مقابله با ظالمان و دفاع از مظلومان و یاری مستضعفان عالم، به ویژه در میان امّت اسلامی. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ...» (الفتح، 29) - محمّد (صلوات الله علیه و آله) فرستاده خداست؛ و كسانى كه با او هستند در برابر كفّار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند ... . ●- پس حتی ظاهر آیۀ مورد بحث، هیچ تزاحمی با آیات جهادی ندارد، بلکه دستورالعمل و راه‌کار برای "تغییر سرنوشت" می‌باشد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 127 🔅🔅🔅 ⏪36- مَثَل نور خدا و پف دهان ( یُرِیدُونَ لِیُطْفُِواْ نُورَ اللَّهِ بِاءَفْوَا هِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِی وَلَوْ کَرِهَ ا لْکَفِرُونَ*هُوَ الَّذِیَّ اءَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ ا لْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ ا لْمُشْرِکُونَ) . (414) ((آنان می خواهند نور خدارا بادهان خود خاموش سازند ؛ ولی خدا نور خود را کامل می کند هر چند کافران خوش نداشته باشند ! او کسی است که رسول خود را با هدایت و دین حقّ فرستاد تا او را بر همه ادیان غالب سازد ، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند)) . 🔰وجه تشبیه در این آیه آیین خدا و قرآن مجید و تعالیم اسلام به ((نور و روشنایی )) تشبیه شده و توطئه ها و تلاشهای مذبوحانه دشمنان به دمیدن و فوت کردن با دهان تشبیه گشته است که آنها می خواهند نور عالمتاب الهی را با پف کردن خاموش سازند . چقدر مضحک است که انسان نور عظیمی همچون نور آفتاب را بخواهد با پف کردن خاموش کند ! . آنها خفّاشانی هستند که گمان می کنند اگر چشم از آفتاب فرو پوشند و خود را در پرده های ظلمت شب فرو برند ، می توانند به مقابله با این منبع نور بر خیزند . زهی خیال باطل . شب پره گر وصل آفتاب نخواهد رونق بازار آفتاب نکاهد ▫️خداوند متعال با این تعبیر و تشبیه کوتاه و رسا دشمنان دین اسلام را به شدّت تحقیر و نقشه آنان را کور و ضعیف معرفی کرده است . ((تاریخ اسلام سند زنده ای است بر تحقّق عینی این پیشگویی بزرگ قرآن ، چراکه از نخستین روز ظهور اسلام توطئه های گوناگون برای نابودی آن چیده شد : ▪️گاه از طریق سخریه و ایذاء و آزار دشمنان . ▪️گاه از طریق محاصره اقتصادی و اجتماعی . ▪️گاه از طریق تحمیل جنگهای گوناگون در میدانهای احد ، احزاب ، حنین و . . . ▪️گاه از طریق توطئه های داخلی منافقان . ▪️گاه از طریق ایجاد اختلاف در میان صفوف مسلمین . ▪️گاه از طریق جنگهای صلیبی . ▪️گاه از طریق اشغال سرزمین قدس و قبله اوّل مسلمین . ▪️گاه از طریق تقسیم کشور عظیم اسلامی به بیش از چهل کشور . ▪️گاه از طریق برنامه تغییر خط و بریدن جوانان اسلام از فرهنگ کهن خویش . ▪️گاه از طریق نشر فحشا و وسائل فساد اخلاق و انحراف عقیده در میان قشرهای جوان . ▪️گاه از طریق استعمار نظامی و سیاسی و اقتصادی . و گاه از طرق دیگر . . . )) . ▫️ولی همانگونه که خداوند اراده کرده است ، این نور الهی روز به روز در گسترش می باشد و دامنه اسلام هر زمان نسبت به گذشته وسیع تر می شود ، و آمار نشان می دهد که جمعیّت مسلمانان جهان علی رغم تلاشهای مشترک ((صهیونیستها)) و ((صلیبی ها)) و ((ماتریالیستهای شرق )) رو به افزایش است ، آری آنها پیوسته می خواهند که نور خدا را خاموش سازند ، ولی خداوند اراده دیگری دارد ، ((و این یک معجزه جاودانی قرآن است )) . ...ادامه در پست زیر 👇🏾👇🏾👇🏾 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👆🏽👆🏽👆🏽 🔹قابل توجه اینکه این مضمون دوبار در آیات قرآن مجید ذکر شده با این تفاوت که در یک مورد (یُرِیدُونَ اءَنْ یُطْفِؤُا) آمده است (توبه / 32) ، ولی در اینجا (یُرِیدُونَ لِیُطْفُِواْ) می باشد . ▫️((راغب )) در ((مفردات )) در توضیح این تفاوت می گوید : آیه نخست اشاره به خاموش کردن بدون مقدمه است ، ولی دوّمی اشاره به خاموش کردن با توسّل به مقدّمات است ؛ یعنی خواه آنها مقدّمه چینی کنند یا نکنند قادر به خاموش کردن نور الهی نیستند . . . تعبیر به (اءَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ ا لْحَقِّ) به منزله بیان رمز پیروزی و غلبه اسلام است ، زیرا در طبیعت ((هدایت )) و ((دین حقّ)) این پیروزی نهفته است ، اسلام و قرآن نور الهی است و نور هر جا باشد آثار خود را نشان می دهد و مایه پیروزی است و کراهت مشرکان و کافران نمی تواند سدّی در این راه ایجاد کند . ▫️جالب اینکه این آیه نیز با مختصر تفاوتی سه بار در قرآن مجید آمده : یک بار در سوره توبه (آیه 32) و یک بار در سوره فتح (آیه 38) و یک بار در همین سوره صفّ . ولی نباید فراموش کرد که این تکرار و تاءکید در زمانی بود که هنوز اسلام در جزیره عربستان جا نیفتاده بود ، تا چه رسد به نقاط دیگر جهان ، امّا قرآن در همان وقت مؤ کّدا روی این مساءله تکیه کرد و حوادث آینده صدق این پیشگویی بزرگ را ثابت نمود و سرانجام اسلام هم از نظر منطق و هم از نظر پیشرفت عملی بر مذاهب دیگر غالب شد ، و دشمنان را از قسمتهای وسیعی از جهان عقب زد و جای آنها را گرفت و هم اکنون نیز در حال پیشروی است . البتّه مرحله نهایی این پیشروی به عقیده ما با ظهور ((حضرت مهدی ارواحنا فداه تحقق می یابد که این آیات خود دلیلی بر آن ظهور عظیم است )) . 🔅🔅🔅 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع ویژگی های دنیا و آخرت(10) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه‏ لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -نقش گفتار زبانی در پذیرش اسلام(قسمت چهارم) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo