eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان (قسمت چهارم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 📚 مروری قرآنی بر تجربیات نزدیک به مرگ * معنای نکیر و منکر * تجربه نزدیک به مرگ نباید پایه اعتقادی باشد!! * هشدار به باور به نشئات در سوره واقعه * وجه تسمیه سه دقیقه در قیامت * رنگ و بوی دنیایی و قیامتی داشتن برزخ * زمانه ظهور؛ تابش حقایقی از نشئه قیامت * ظهور و رجعت رقیقه قیامت * چوب دنیایی، مطابق با قواعد دنیایی *چوب خدا در دنیا، برای دست برداشتن از عمل!! * صدقه جاریه، دالان کسب در برزخ * تذکر به خلقت برای اثبات نشئه بعد * برخورد دوگانه اصحاب شمال نسبت به نشئه بعدی * توسل به تجارب نزدیک به مرگ برای انکار حقایق: بسیار خطرناک! * خفض و رفع در نزد خدا * بلا، هم برای نعمت هم برای نقمت * تصور انسان غافل نسبت به نعمت های الهی * تعمیم اوضاع خوب در دنیا به حال خوب در آخرت؛ توهمات خام کافرانه * عامل بهشتی شدن چیست؟ * عمل، عمل، عمل؛ ملاک در آخرت * نوجوان و جوانم را چگونه به دین دعوت کنم؟ * کجامی‌رویم یا کجا می‌برند ما را؟؟ * شکستن من، مبدا دین ⏰ مدت زمان: ۳۲:۳۶ 📆1401/01/18 📌 شروع دوباره مباحث "آن سوی مرگ" با رویکرد جدید 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت به مؤمنین (ره) وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلًا كَبِيرًا ده را به فضل بزرگ که برایشان آماده کرده است ای «وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» «أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» به به ای اهل ایمان ای اهل ایمان خدای اجر بزرگی برای تو تدارک فرموده است این «وَبَشِّرِ»، «يُبَشِّرُ» در قرآن چقدر است؟ بَشِيراً وَ نَذِيراً برای چی است؟ که من و تو یک شوقی ان شاء الله شوق ، شوق ثواب خدا، شوق لقاء الله فی جاور الله پیدا بکنیم اگر آن شوق آمد آن وقت سخت ترین امور می آید آسان می شود ... @rahighemakhtoom
(134) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇🏾👇🏾👇🏾
(134) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 ⏪42-خستگی ناپذیری و تلاش مستمر قَالَ رَبِّ إِنِّى دَعَوْتُ قَوْمِى لَيْلاً وَنَهَاراً (نوح/5) (نوح) گفت: پروردگارا همانا من قوم خود را شب و روز دعوت كردم. ☑️ارشاد و تبليغ مردم و فعالیت های فرهنگی بايد مستمر باشد. «ليلاً و نهاراً» ☑️انبيا در رسالت خود كوتاهى نكردندفعالان فرهنگی نیز به پیروی از آنان باید در انجام مسئولیت خطیر فرهنگی تمام سعی خویش را مبذول دارند. «دعوت قومى ليلاً و نهاراً... دعوتهم جهاراً... اسررت لهم اسرارا» 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(226) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون* 🔰بحث روايى ⏪1- حرمان منافقان از نور رسالت و امامت - عن الباقر (عليه السلام) فى قوله تعالى: (ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمات لا يبصرون): يعنى قبض محمد (صلى الله عليه وآله) فظهرت الظلمه فلم يبصروا فضل اهل بيته . 👈🏾اشاره: تطبيق مزبور، بيان مصداق كامل آيه است، نه تفسير مفهومى آن. رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) مصداق بارز آيه (وجعلنا له نورا يمشى به فى الناس) است و با ارتحال آن حضرت، نور ويژه وى قبض شد، ليكن منافق نه در زمان حيات آن حضرت بهره مند بود از ارتحال وى از قرآن و عترت كه يادگار آن حضرت (صلى الله عليه وآله) است بهره مى گيرد. ⏪2- اضلال كيفرى خداوند - عن الرضا (عليه السلام): ان الله لا يوصف بالترك كما يوصف خلقه ولكنه متى علم انهم لا يرجعون عن الكفر والضلال منعهم المعاونه واللطف وخلى بينهم و بين اختيارهم ▫️(ترجمه در متن تسنیم نیست) فرمود كه: خداى تبارك و تعالى وصف كرده نميشود بترك همچنان كه وصف كرده مى‌شود خلق، و ليكن چون ميداند كه ايشان باز نميگردند از كفر و ضلال باز ميدارد از ايشان معاونت و لطف خود را، و باز ميگذارد ايشان را در ميان ايشان، و باختيار خودشان. 👈🏾اشاره: اين روايت ناظر به همان معنايى است كه در خلال تفسير (تركهم) و نيز در تشريح لطايف و اشارات بازگو شد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المزمل 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌رحمت الهی و مدیریت رحیمانه خدا 🔘فرمود مگر نمي‌خواهي مظهر من باشي؟ من چه کاره هستم؟ در عالم چه طور مي‌کنم؟ من عالم را با قهر اداره مي‌کنم؟ نه. يک‌جا قهر، يک‌جا مِهر؟ نه. آنجا که قهر است، نقشه را رحمت مي‌کشد، اين از آن غرر بيانات امام سجاد(سلام الله عليه) است: «أَنْتَ الَّذِي تَسْعَي رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه‏». 🔘چقدر اين حرف عظيم است، خود خدا مي‌داند! فرمود قبل از اينکه خدا يک غضب بکند و يک بگير و ببندي بکند، رحمتش را مي‌فرستد که نقشه بکشد که کجا رحيمانه و رئوفانه بگير و ببند داشته باشد. سخن از «يا من زادت رحمته غضبه» نيست، آن سرجايش محفوظ است؛ البته رحمت خدا بيش از غضب اوست. اين حرف علمي نيست که رحمت خدا بيش از غضب اوست. آن که علمي است، مستور است، مخفي است، در دسترس هر کسي نيست، بيان امام سجاد است که رحمت خدا امام غضب اوست، نه رحمت خدا بيشتر از غضب اوست. 🔘(رحمت)بيشتر را که همه مي‌فهمند. «يا من زادت رحمته علي غضبه» را که همه ما مي‌فهميم؛ اما فرمود امامتي در کلّ عالم است، همه مأموم هستند، يک امامي دارند، آن امام رحمت است: «أَنْتَ الَّذِي تَسْعَي رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه‏»، پيشاپيش که خدا غضب بکند، امام را مي‌فرستد، أمام را مي‌فرستد، رهبر را مي‌فرستد، نقشه مي‌کشد که اينجا جاي جهنم است. کلّ اين نقشه را رحمت مي‌کشد، پس ما غضبي به آن معنا در عالم نداريم؛ لذا فرمود: «وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ء». در «دعاي کميل» هم فرمود: «وَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ» اين‌طور است. 📼فرازی از سوره المزمل جلسه چهارم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه‏ لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -چه کسانی با لا اله الا الله انس دارند (قسمت هشتم) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔆گروه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰چرا در آیه‌ای فرموده: «هر مصیبی به شما برسد، از عملکرد خودتان است»، در حالی که در آیات دیگری تصریح شده: «خدا با مصائب امتحان می‌کند»؟ 🌱🌱🌱 ⏺بی‌تردید شناخت واژگان، معنا و مفهوم آنها، نقش بسیار مؤثری از درک مقصود دارد و شاید بسیاری از ما، هنوز معنا، مفهوم و مصداق "امتحان = آزمایش" را درست درک نکرده‌ایم و گمان داریم که فقط برخی از حوادث یا مصائب، آزمایش هستند و یا گمان داریم که خداوند سبحان ناگهان و بودن هیچ علت و سابقه‌ای، یک بلایی می‌فرستد تا آزمایش کند! و این عدم شناخت و نیز اهانت و افترای به علم و حکمت خداوند ارحم الرّاحمین می‌باشد! ⏺در این عالَم، هیچ کاری نیست که محل، مورد و مصداق آزمایش نباشد، حتی در نوشیدن یک جرعه آب، خوردن یک لقمه نان، یا پوشیدن یک پیراهن! آزمایش می‌شویم که آیا رعایت کردیم جرعه آبی که می‌نوشیم، حلال باشد، پاک باشد، تمیز باشد، مال غیر نباشد، دیگری به آن محتاج‌تر نباشد، و در ماه مبارک رمضان که به هر علتی روزه نیستیم، در ملاء عام نباشد و ... . ⏺برای چه این پیراهن را برای پوشیدن انتخاب کردی؟! آیا از مال حلال تهیه شده؟ آیا مناسب و در شأن تو هست؟ آیا برای تفاخر به دیگران می‌پوشی؟! آیا به خاطر انجام گناهان دیگری چون نمایش بدن و زیبایی‌ها و جاذبه‌های جنسی‌ات به عموم می‌پوشی ...؟! یا مناسب توست؟! پس امتحان، اختصاصی به "مصیبت" ندارد، بلکه در هر آنی و هر موضع یا کاری، امتحان هست. حتی در اقامۀ دو رکعت نماز واجب نیز امتحان است که آیا "قُربةً الی الله" اقامه می‌کنی، یا خدایی ناکرده برای ریا و هر هدفی به غیر از قُرب به او؟! امتحان می‌شوی که آیا در نماز تداوم داری یا خیر؟ و آیا از این سرمایه کلان، محافظت می‌نمایی یا خیر؟! «الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ - آنان كه بر نمازشان پيوسته و پايدارند / المعارج، 23» - «وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ - و آنان كه بر نمازهاشان محافظت مى‌كنند / المعارج، 34» 🔳مصیبت "مصیبت" به هر امری گفته می‌شود که انسان با آن مواجه می‌شود؛ اما معمولاً به امور ناگوار گفته می‌شود. وقتی تیری به هدف می‌نشیند، می‌گویند: «اصابت کرد». به قول مرحوم آیت الله حائری شیرازی: خداوند می‌فرماید: «تو با زنجیر‌هایی (تعلقات) به دنیا بسته شده‌ای، من به این زنجیرها تیر می‌زنم و خوب هم می‌زنم و درست به هدف اصابت می‌کند؛ اما به زنجیر تیر می‌زنم تا تو آزاد شوی، پس تو چرا آخ می‌گویی»؟! ●- در قرآن کریم، راجع به امتحان و مواضع مؤمنان می‌فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» (البقره، 155 و 156) - قطعاً همۀ شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مالها و جانها و ميوه‌ها، آزمايش مى‌كنيم؛ و بشارت ده به استقامت كنندگان * همانها كه هر گاه مصيبتى به ايشان مى‌رسد، مى‌گويند: «ما از آنِ خدائيم؛ و به سوى او بازمى گرديم!» یعنی: من از پدر و مادر و همسر و فرزند، پول، خانه، خودرو، ثروت و شهرت، و این بدن و مظاهر مادی زندگی در دنیا نیستیم و به سوی اینها بازنمی گردم که اگر لطمه‌ای به اینها وارد شد، فریادم بلند شود و خود را ببازم، بلکه من از سوی خداوند سبحان خلق شدم و به سوی او بازمی گردم. ادامه در پست پایین👇🏾👇🏾👇🏾 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👆🏽👆🏽👆🏽 🔳مصیبت‌ها از عملکردهای خودتان است «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ» (الشوری، 30) - هر مصيبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است كه انجام داده‌ايد، و بسيارى را نيز عفو مى‌نماید! اگر چه دنیا، پایین‌ترین مرتبۀ هستی و دار فناست؛ اما همین عالَم نیز علیمانه، حکیمانه و منظم خلق شده است؛ این دنیا در اصل، نمایشگاه عظمت و قدرت الهی، دانشگاه کسب علم و معرفت و اردوگاه آدم‌سازی؛ و البته محل لذت و معنوی و مادی برای انسان می‌باشد. ⏺مقدرات (اندازه‌ها) و قوانینی چون "علت و معلول" بر این عالَم نیز حاکم می‌باشد؛ و چون آدمیان دچار کفر، شرک، غفلت و گناه می‌شوند، گاه با برخی از آثار و عواقب نامطلوب آن نیز مواجه می‌گردند. لذا فرمود: «بسیاری از گناهان را می‌بخشم»؛ یعنی همین عفو، خود علت می‌شود تا مصیبت‌هایی که معلول خطاهای آدمی است، به او باز نگردد؛ اما فرمود: برخی از نتایج مواضع و اعمال، به صورت مصیبت، به خودتان برمی گردد. و در آیۀ دیگری فرمود: بازگشت نتایج به خودتان، برای این است که بفهمید معادی در کار هست. ▪️به عنوان مثال: دریا برای غرق شدن انسان آفریده نشده است؛ چنان که کوه برای پرت شدن از آن به درّه آفریده نشده است؛ و چنان که زلزله، برای تخریب خانه‌ها و مرگ یا جراحت ساکنان واقع نمی‌شود و ...؛ اما اگر کسی که شنا بلد نبود و خود را به آب دریا انداخت؛ یا کسی که کوهنوردی بلد نبود و مربی و تجهیزات نداشت، بدون هیچ مهارتی قصد فتح قلّه نمود؛ یا مردمان از روی نادانی، روی خط زلزله خانه‌های سست ساختند ...؛ حتماً با آثار و عواقب نامطلوبی (مصیبت‎هایی) مواجه می‌گردند. ▪️ هوا، خلق نشده تا آلوده گردد - آدمیان خلق نشده‌اند تا کفر و شرک بورزند، یا ظلم و جنایت کنند - جوامع انسانی تشکیل نشده تا عده‌ای در آن از پرخوری بمیرند و عده‌ای از گرسنگی - انسان به زمین نیامده تا از صبح تا شب، دنبال تأمین معاشش بدود و به جز شکم و سایر نیازهای مادی، از همه چیز و حتی خداوند سبحان، معاد و خودش غافل گردد - عقل و شعور و منطق، برای حیله و فریب دیگران داده نشده است - اختیار، برای انتخاب بدترین‌ها داده نشده است - هوای نفس که لازمۀ حیات مادی و حیوانی در زمین است، برای اطاعت و عبادت (بندگی) داده نشده است و ...؛ اما اگر آدمیان به جای اصلاح در مسیر افساد (تباهی) گام بردارند، حتماً در چارچوب نظام علّی و معلولی، با عواقبی که به صورت "مصیبت" به خودشان برمی گردد، مواجه می‌گردند. 🔳امتحان بیان شد که آدمی در هر لحظه، هر موضع و هر کاری، امتحان می‌شود؛ لذا امتحان اختصاصی به مصائب ندارد. ثروتمند، با ثروتش امتحان می‌شود و فقیر با فقرش - مرفه با رفاهش امتحان می‌شود و گرفتار، با گرفتاری‌هایش - سالم با سلامتی‌اش امتحان می‌شود و بیمار با بیماریش ...‌، و هر کدام نسبت به دیگری نیز امتحان می‌شود. به عنوان مثال: مؤمن با کافر امتحان می‌شود که چگونه مواضع و رفتاری نسبت به او دارد؟ و کافر نیز با مؤمن و چگونگی تعاملش با او امتحان می‌شود ... و خلاصه همه چیز نوعی موضوع امتحان می‌شود. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس هشتم: مصاحف صحابه ⭕️پس از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و پذيرفته نشدن مصحف على عليه السلام ، علاوه بر زيد، عدۀ ديگرى از بزرگان صحابه به جمع قرآن پرداختند. از جمله: عبداللّه‌بن مسعود، ابّى‌بن‌كعب، مقدادبن‌اسود، سالم مولى ابى‌حذيفه، معاذبن‌جبل و ابوموسى اشعرى. ⭕️مى‌گويند نخستين كسى كه سوره‌هاى قرآن را مرتب نمود، سالم مولى ابى‌حذيفه بود. وقتى قرآن جمع‌آورى و روى اوراق نوشته شد، آنگاه خود و همكارانش گرد هم آمدند و دربارۀ نام آن به شور نشستند. برخى نام «سِفر» را پيشنهاد كردند، سالم و ديگران آن‌را نپسنديدند؛ زيرا نام كتاب‌هاى يهود بود. سپس سالم، عنوان مصحف را پيشنهاد كرد و گفت: همانند اين كتاب (صحيفه‌هاى جمع شده) را در حبشه ديدم كه آن‌را «مصحف» مى‌گفتند. همۀ حاضران نام مصحف را براى صحيفه‌هاى جمع شده پذيرفتند. ١ پوشيده نماند كه قرآن، نام «ما يقرأ؛ آنچه خوانده مى‌شود» است، وقتى در صحيفه‌ها به‌صورت كتاب در آمد، نام «مصحف» به خود گرفت پرسش❓ ١. توقيفى بودن نظم آيات در سور به چه معناست‌؟ ٢. طبق نظر مشهور چه زمانى نظم و ترتيب بين سوره‌ها انجام شد و اولين كسى كه به اين امر همت گماشت چه كسى بود؟ ٣. مصحف اميرالمؤمنين عليه السلام چه ويژگى‌هايى داشت‌؟ ٤. به چه دليل در زمان خليفۀ اول اقدام به جمع آورى قرآن كريم شد؟ ٥. روش زيد در جمع آورى قرآن چگونه بود و سرانجام آن مصحف چه شد؟ ٦. چه كسانى علاوه بر اميرالمؤمنين عليه السلام اقدام به جمع آورى قرآن كردند؟ ٧. معناى لفظى قرآن چيست و چه موقع نام مصحف به خود گرفت‌؟ آموزش علوم قرآنی، صفحه 68 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 128 #عالم 🔅🔅🔅 ⏪37- مَثَل دراز گوش (مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُواْ التَّوْرَلةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ ا لْحِمَارِ یَحْمِلُ اءَسْفَارًا* بِئْسَ مَثَلُ ا لْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَِایَتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لاَ یَهْدِی ا لْقَوْمَ الظَّلِمِینَ ) . (سورجمعه آیه 5) ((کسانی که مکلّف به تورات شدند ، ولی حق آن را ادا نکردند ، مانند درازگوشی هستند که کتابهایی حمل می کند ، (آن را بر دوش می کشد اما چیزی از آن نمی فهمد ! ) گروهی که آیات خدا را تکذیب کردند ، مثال بدی دارند ، و خداوند قوم ستمگر را هدایت نمی کند)) . در مثل آنان که بر تورات چند بار کرده گشته اند اندر پسند حمل آن را پس نکردند آن کسان آن چنانکه بود حقِّ حمل آن بر مثال آن حماری کز عتاب می نماید حمل اسفار و کتاب بی خبر از پشت خویش آن بی تمیز کآنچه در بار است می باشد چه چیز بد بود مانا مثال آن گروه که به آیات خداوند از وجوه آن کسان تکذیب کردند از گمان راه ننماید خدا بر ظالمان 🔰وجه تشبیه خداوند متعال در این آیه ، قوم از خود راضی ((یهود)) را که تنها به نام تورات یا تلاوت آن قناعت کردند ، بی آنکه در محتوای آن اندیشه کنند و عمل نمایند ، به ((دراز گوشی تشبیه کرده )) که کتابهایی بر پشت آن حیوان بار کنند ، و او از کتاب چیزی جز سنگینی احساس نمی کند ، و برایش تفاوت ندارد که سنگ و چوب بر پشت دارد یا کتابهایی که دقیق ترین اسرار آفرینش و بهترین برنامه های زندگی در آن است . 🔶وجه شباهت ((حماقت و نادانی )) است که این حیوان در این جهت ضرب المثل خاصّ و عام است. ((این گویا ترین مثالی است که برای ((عالم بی عمل )) می توان بیان کرد که سنگینی مسؤ ولیت علم را بر دوش دارد بی آنکه از برکات آن بهره گیرد . و افرادی که با الفاظ قرآن سر و کار دارند ، ولی از محتوا و برنامه عملی آن بی خبرند ، مشمول همین آیه اند . این احتمال نیز وجود دارد که ((یهود)) با شنیدن آیات نخستین این سوره و مانند آن که از موهبت بعثت پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم سخن می گوید ، گفته باشند که ما نیز اهل کتابیم ، و مفتخر به بعثت ((حضرت موسی کلیم )) هستیم ، قرآن در پاسخ آنها می گوید : چه فائده ؟ که دستورهای ((تورات )) را زیر پا نهادید و آن را در زندگی خود هرگز پیاده نکردید . ▪️ولی به هر حال هشداری است به همه مسلمانان که مراقب باشند سرنوشتی همچون یهود پیدا نکنند ، این فضل عظیم الهی که شامل حال آنها شده ، و این ((قرآن مجید)) که بر آنها نازل گردیده ، برای این نیست که تنها در خانه ها خاک بخورد ، یا به عنوان ((تعویذ چشم زخم )) حمایل کنند ، یا برای حفظ از حوادث به هنگام سفر از زیر آن رد شوند ، یا برای میمنت و شگون خانه جدید همراه ((آیینه )) و ((جاروب )) به خانه تازه بفرستند ، و تا این حدّ آن را تنزّل دهند ، و یا آخرین همّت آنها تلاش و کوشش برای تجوید و تلاوت زیبا و ترتیل و حفظ آن باشد ، ولی در زندگی فردی و اجتماعی کمترین انعکاسی نداشته باشد و در عقیده و عمل از آن اثری به چشم نخورد)) . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه‏ لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -کیفیت ذکر خاص و عام (قسمت نهم) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔆گروه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد_انصاری 🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) یا ایها المزملُ قم اللیل الا قلیلا 🔰توضیحی کوتاه درباره سوره مبارکه مزمل لحن آيات سورۀ مزمل به خوبى نشان مى‏دهد كه جزء سوره‌های مکی است و در سال‌های نخستین بر نبی رحمت(ص) نازل شده است. 🔰بعضى از موضوعات اين سوره عبارتند از : ▪️دعوت پيامبر(ص) به عبادت خداوند و تلاوت قرآن در نیمه‌های شب ▪️دعوت آن حضرت به صبر و شكيبائى در برابر مشرکان ▪️هشدار به مشرکان و مخالفان پیامبر(ص) با اشاره به سرگذشت فرعون در مخالفت با حضرت موسی(ع) ▪️توصیه به مسلمانان برای قیام شبانه با در نظر گرفتن مشکلات و گرفتاري‌هاى آنان و تلاوت قرآن و خواندن نماز و انفاق در راه خدا و استغفار... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) جلسه اول تفسیر آیات 1 تا 5 📌موضوعات درسگفتار ☑️ویژگی ها و فضیلت سوره مزمل ☑️بررسی خطاب های پیامبر(ص) در قرآن ☑️معنای واژه مزمل ☑️دستور خواندن نماز شب و قرآن به پیامبر(ص) ☑️مفهوم قائم الیل ☑️شیوه انجام مستحبات در اسلام ☑️علت تاکید قرآن بر عبادت در شب ☑️مفهوم ترتیل قرآن ☑️مفهوم ثقیل بودن قرآن 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه چهارم تفسیر سوره حجر (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 قرآن 🔹 فرمود: ﴿وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ﴾؛ اینكه بارها عرض شد قرآن یك كتاب عمومی است برای همین جهت است. شما كتاب علمی ای ندارید كه این كتاب علمی بخواهد به افراد تحصیل ‌نكرده، مطلب بفهماند؛ هر كتاب علمی بالأخره موضوعی دارد محمولی دارد مبادی ای دارد، انسان باید مدتی درس بخواند تا آن را بفهمد؛ اما قرآن, آیاتی دارد كه این آیات, مطالب را به صورت مَثل و بیان می‌كنند که اگر كسی خواست قرآن را برای گروهی كه اهل تحصیل نیستند تفسیر كند كاملاً می ‌فهمند. 🔹 فرمود ما ‌های زیادی ذكر كردیم؛ قصص انبیا از یك طرف مَثل ‌های قرآن از یك طرف؛ ﴿لَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ﴾، ﴿لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ﴾. امثال فراوانی در قرآن كریم هست كه اگر كسی بخواهد جلسات موعظه و تفسیری داشته باشد، برای نوجوان ‌ها می ‌تواند, برای تحصیل ‌نكرده‌ ها می ‌تواند, برای دانشجویان می ‌تواند, برای علما هم می ‌تواند؛ قرآن كتاب نوری است كه همه را روشن می‌ كند. شما كه نباید توقع داشته باشید آن آقا كه تحصیل نكرده است آن آیات برهانی ﴿لَوْ كَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا﴾ را بفهمد؛ اینها هم اگر توفیق پیدا می ‌كردند و به حوزه می ‌آمدند مثل ما یا بالاتر می ‌شدند. هیچ مطلبی در قرآن كریم نیست كه قابل تفهیم برای ساده ‌ترین افراد نباشد منتها حالا آن گوینده باید این آیات را این مَثل‌ ها را این قصه‌ های انبیا را شناسایی بکند تنزّل هم بدهد تا در دسترس فهم آنها باشد. 📚 سوره مبارکه روم جلسه 21 تاریخ: 1391/12/02 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -جناب خدیجه بانوی بی بدیل رسول الله(ص) (قسمت 10/1) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔆گروه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
📌دعا راه خودسازی و خداشناسی ◽️نخستين شرط دعا شناخت كسی است كه انسان او را می‌خواند. ◾️‏شرط ديگر شستشوی قلب و دل، و آماده ساختن روح برای تقاضای از او است، چرا كه انسان هنگامی كه به سراغ كسی می‌رود بايد آمادگی لقای او را داشته باشد. ◽️‏شرط سوم دعا جلب رضا و خشنودی كسی است كه انسان از او تقاضايی دارد چرا كه بدون آن احتمال تاثير بسيار ناچيز است. ◾️‏و بالآخره چهارمين شرط استجابت دعا آن است كه انسان تمام قدرت و نيرو و توان خويش را به كار گيرد و حد اكثر تلاش و كوشش را انجام دهد، و نسبت به ما ورای آن دست به دعا بردارد و قلب را متوجه خالق كند. ◽️‏زيرا در روايات اسلامی صريحا آمده است كاری را كه انسان خود می‌تواند انجام دهد اگر كوتاهی كند و به دعا متوسل شود دعايش مستجاب نيست! ◾️به اين ترتيب دعا وسيله‌ای است برای شناخت پروردگار و صفات جمال و جلال او، و هم وسيله‌ای است برای توبه از گناه و پاك‌سازی روح، و هم عاملی است برای انجام نيكی‌ها، و هم سببی است برای جهاد و تلاش و كوشش بيشتر تا آخرين حد توان. 📚تفسیر نمونه ذیل آیه آخر سوره فرقان که آیه عجیبی است «رجوع کنید به تفسیر نمونه » 🍃صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان (قسمت پنجم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 📚 مروری قرآنی بر تجربیات نزدیک به مرگ * توجه به مخلوق بودن، اولین قدم حرکت * در برزخ زندگی اجتماعی نداریم. * اراده اکثریت، قانون دنیا * نحوه معاشرت و زندگی در برزخ * برزخ، سرای ظهور عمل * اثر گذاری و اثر پذیری، قاعده دنیا * نحوه لذت در آخرت * واضح بودن آخرت و عدم نیاز به اثبات آن * چه چیزی اصیل است در نشئه دنیا و آخرت؟؟ * براهین اثبات معاد * خواست خدا، حاکم در عوالم *توجه به مبدا، عین توجه به معاد * دوران جنینی به خواست خداوند متعال * تو تعیین می‌کنی در عالم آخرت چی باشی!! ⏰ مدت زمان: ۳۱:۵۴ 📆1401/01/19
🔰 (قسمت هشتم) 🔅🔅🔅 🌑 «مادر بت‌ها، بت نفس شما است».(۱) 🌴 قال الله تعالى: «وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً الىَ اللَّه وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللَّه؛ 🌴كسى كه از خانه‌اش بيرون شود در حالى كه هجرت كننده به سوى خدا و رسول اوست، آن گاه مرگ او را در يابد، پاداش او بر خدا واقع (و لازم) شده است.» (نساء- ۱۰۰) 🍃هجرت صورى و صورت هجرت عبارت است از هجرت با تن از منزل صورى به سوى كعبه يا مشاهد اولياء (ع). 🍃هجرت معنوى خروج از بیت نفس و منزل دنيا است إلى اللّه و رسوله. هجرت به سوى رسول و ولىّ نيز هجرت إلى اللّه است. 🍃تا وقتی كه نفس، تعلّقى به خويش و توجّهى به انّيّت دارد، مسافر نشده‌است. 🍃تا بقاياى انانيّت در نظر سالك است و دیوار شهر خودیت و اذان اعلام خود خواهى مختفى نشده، در حكم حاضر است نه مسافر و مهاجر. 🍃در مصباح الشّريعة آمده‌‌است: قالّ الصّادق عليه السّلام: 🔆«العبوديّة، جوهرة كنهها الرّبوبيّة، فما فقد من العبوديّة وجد في الرّبوبيّة، و ما خفى من الرّبوبيّة أصيب في العبوديّة؛ 🔆«بندگى، گوهرى است كه باطن آن ربوبيت است. پس، هر چه از بندگى به دست نيامده باشد، در ربوبيت يافته می‌شود. و هر چه از ربوبيت پوشيده و پنهان باشد، در بندگى حاصل می‌گردد.»(۲) ______________________ (۱)«مادر بت‌ها، بت نفس شماست زانكه آن بت مار و اين بت اژدهاست» (مولوى) (۲)مصباح الشّريعة، «في حقيقة العبودية»، باب ۱۰۰. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom