هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جز ۲۶
سوره احقاف
۱-میخواهی بدون ترس و غم زندگی کنی، بگو: پروردگار من خداست و در راه خدااستقامت کن(۱۴)
۲- به والدینت نیکی کن (۱۵)
۳- نشانه های انسان کامل ؛
روحیه شکرگذاری، استفاده بهینه از نعمتها، اصلاح نعمتهای والدین، رفتار صالح خداپسندانه، اصلاح نسل ،رجوع به سوی خدا، تسلیم فرمان خدا بودن( ۱۵ )
۴-درجه انسان به اندازه عمل اوست وپاداش اعمالش کامل به انسان می رسد( ۱۹)
سوره محمد(صلوات الله علیه و آله و سلم)
۵-میخواهی کارت سامان یابد ؛ایمان و عمل صالح و ایمان به قرآن (۲ )
۶-اگر خدا را یاری کنی ، خدا هم تو را یاری می کند و قدمت را ثابت میکند (۷ )
۷-اعمال و عبادات را باطل نکن (۳۳)
۸- سست نشو(۳۵)
۹- با سستی ،دشمن را به سازش دعوت نکن (۳۵) ۱۰- خدا با توست(۳۵)
۱۱-در کار تربیتی از زور استفاده نکن باعث میشود کینه ها برملا شود (۳۷ )
سوره فتح
۱۲- آرامش دل می خواهی؟ یاد خدا (۴)
۱۳- با زبان چیزی را بگو که در دل داری( ۱۱ )
۱۴-آرامش دل می خواهی دلت را خدایی کن (۱۸) ۱۵-پایبند آرمان تقوا باش( ۲۶ )
۱۶-مکتب اسلام با هدایت و ایین درست بر همه مکاتب دنیا پیروز میشود(۲۸)
۱۷- مسلمان واقعی باش؛
- بر کافران سختگیر باش
-با مردم مهربان باش
-رکوع و سجود داشته باش
-همیشه در حال تلاش و فضل الهی باش
- جویای رضای خدا باش
-چهره ات تابلوی معنویت و عبادت باشد (۲۹) ۱۸- مستقل باش و وابسته به کفر نباش (۲۹)
سوره حجرات
۱۹- دین سازی نکن(۱)
۲۰- حریم و حرمت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام را نگه دار(۲)
۲۱- اخباری را که در ماهواره و فضای مجازی میشنوی نپذیر، تحقیق کن که درست تصمیم بگیری(۶)
۲۲- اگر دو نفر یا دو گروه درگیر شدند بین آنها آشتی بده(۹)
۲۳- با دیگران برادر باش و بین برادران را اصلاح کن (۱۰)
۲۴-دیگران را مسخره نکن (۱۱ )
۲۵- عیب جویی نکن (۱۱)
۲۶- دیگران را با لقب زشت نخوان(۱۱)
۲۷- از گمان بپرهیز( ۱۲)
۲۸- در امور دیگران تجسس نکن( ۱۲)
۲۹- غیبت نکن (۱۲)
۳۰- به خاطر دینت بر خدا و دیگران منت نگذار(۱۷)
سوره ق
۳۱-خدا وسوسه های درونی را هم میداند ،از رگ گردن به تو نزدیکتر است (۱۶)
۳۲- مانع خیر نشو(۲۵)
۳۳-نسبت به حرفهای مخالفان دین صبور باش(۳۹)
سوره ذاریات
۳۴-شبها کم بخواب، مناجات کن(۱۷)
۳۵- سحرگاهان استغفار کن( ۱۸)
۳۶- در اموالت سهمی برای سائلان و محرومان قرار بده( ۱۹)
#قران_و_زندگی_امروز_بشر
#خیلی_زیبا
@feiz114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پست موقت
📌 مجموعه نیایشهای استاد علامه
محمدتقی جعفری
#علامه_جعفری
#استاد_جعفری
#نیایش
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۲۶) _ از نعمت در
حال غفلت بپرهیزید
گاهی می بینید انسان یکی دو بار می لغزد، و خدا #تنبیه نمی کند. فرمود: اگر دیدی مرتب #نعمت الهی می آید، شما هم مرتب #نا_فرمانی می کنید؛ بپرهیزید چون دفعتاً ممکن است بگیرد! اینها که در دریا #غرق می شوند، چون شنا در دریا لذیذ است؛ زیر پای اینها که استخر مستحکم بسته نیست، شن است؛ اینها یک مقدار می روند، دفعتاً می بینند غرق شدند! فرمود: اگر نعمت های الهی می آید، شما هم مرتب #بد_رفتاری می کنید؛ بدانید خدا ممکن است همان جا بگیرد! تعبیر #قرآن_کریم این است که: (حَتّی عَفَوا)، (عَفَوا) یعنی نعمت پُر شده است؛ (اَخَذناهُم بَغتَهً). 🔶️ ر.ک سوره اعراف / آیه ۹۵
✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#پرهیز
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📌عمل فريبکارانه وهّابي ها در کنار بقيع
🔸الآن كه متأسفانه در بعضي از مراحلِ بقيعِ ائمه اطهار(عليهم السلام) اين جمله نوشته شد كه «وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِن قِطْمِيرٍ»(🔺)؛ اينها خيال ميكنند ـ معاذ الله ـ شيعه كه به بقيع ميرود و عرض ادب به پيشگاه ائمه(عليهم السلام) ميكند اينها را مالك مستقل ميداند، اينها را خالق ميداند و مانند آن.
🔸البته آنهايي كه آگاهاند ميدانند تشيّع منزّه از كارهاي غير توحيدي است اما عدهاي را كه يا جاهلاند يا متجاهل، آنها را با فريب وادار ميكنند كه عليه تشيّع سخناني بگويند.
🔸خود ائمه(عليهم السلام) فرمودند تمام كارها و تدبيرها به دست خداي سبحان است، اما خدا موجوداتي را آفريد كه اينها مدبّرات امرند (يك)؛ خدا موجوداتي را آفريد، به اينها بركات و فيوضات فراواني داد (دو).
🔸الآن ما بسياري از كارهايمان را با شمس و قمر هماهنگ ميكنيم؛ اگر انرژي ميخواهيم، نور ميخواهيم، حرارت ميخواهيم، بركات ديگر ميطلبيم سعي ميكنيم از آفتاب كمك بگيريم.
🔸ما ـ معاذ الله ـ آفتابپرست كه نيستيم، چرا مرتب به سراغ آفتاب ميرويم؟
🔸اگر جايي ميخواهيم مزرعهاي داشته باشيم، باغي داشته باشيم، باغداري ما، مزرعه ما سعي ميكنيم محلّ نور باشد كه آفتابگير باشد؛ ميوهها را آفتاب، شيرين و پخته ميكند.
🔸بركات فراواني كه در وسائل انرژي هست از آفتاب است، ما ـ معاذ الله ـ جزء صابئين نيستيم كه ستاره و آفتاب را بپرستيم...
🔸علي و اولاد علي(صلوات الله عليهم اجمعين) كه هزارها برابر از شمس و قمر بالاترند، ما اگر از آفتاب نور بگيريم ـ معاذ الله ـ آفتابپرستيم؟!
🔸اينها علم دارند، معنويّت دارند، كرامت دارند، عزّت دارند(همين بركاتي كه در زيارت «جامعه كبير» براي اينها ثابت شده است) ... ما از اينها داريم اين نورها را استفاده ميكنيم، اين ديگر شرك نيست...
🔸خداي سبحان آب را آفريد كه رفع عطش كند، ما از آب چطوري استفاده ميكنيم؟ از هوا چطوري استفاده ميكنيم؟ مگر ما ـ معاذ الله ـ ماه را ميپرستيم يا هوا را ميپرستيم يا آب را ميپرستيم؟!
🔸آب، بركتي دارد كه مشكلات ما را حل ميكند ما هم به سراغ آب ميرويم؛ هوا بركاتي دارد كه مشكلات ما را حل ميكند ما هم به سراغ هوا ميرويم؛ اينها هم نورانيّت دارند، بركات دارند، درباره غفران ذنوب، حلّ حوايج و مانند اينها همين است.
🔸ديگر «مَا يَمْلِكُونَ مِن قِطْمِيرٍ» نوشتن و كنار بقيع نصب كردن ندارد!
🔸خود آنها يعني ائمه(عليهم السلام) اوّلين موحد عالَم بودند و همين توحيد را آنها منتشر كردند و همين توحيد را آنها تدريس كردند؛ همين توحيد را آنها ترويج كردند.
🔸بنابراين اين يا جهل است يا تجاهل!
↙️پی نوشت:
🔺-و خدايانى كه شما به جاى او مى خوانيد حتى به اندازه پوست نازک هسته خرمايي مالك نيستند(فاطر/13)
🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره فاطر، آیات 12 الی 17
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(124)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 3 ـ هدايت تكويني در قرآن كريم
📁 تذكّر: هدايت تكويني به معناي «با سلامت به مقصد رساندن» ويژهي مؤمنان است وگرنه به معناي عام آن (ايصال به مطلوب) عمومي است و اختصاصي به مؤمنان ندارد؛ زيرا خداي سبحان با هدايت تكويني خود همه را به مقصد مي رساند، هدفِ سالكْ الهي باشد يا شيطاني. هدايت تكويني كافران و فاسقان به سوي جهنّم نيز به امر الهي و به وسيلهي فرشتگان است: (فاهدوهم إلي صراط الجحيم) [سورهي صافات، آيهي 23.]؛ زيرا يكي از عذابهاي كافران در قيامت گم كردن راه مقصودشان (جهنّم) است و پس از حيرت و سرگشتگي، گروهي از فرشتگان آنان را به جهنّم مي رسانند. هدايت به جهنّم بدون ترديد هدايتي تكويني است؛ زيرا در آن روز بساط تشريع، تكليف و عمل اختياريِ مكلّفانه برچيده مي شود؛ چنانكه هدايت بهشتيان به بهشت نيز به هدايت تكويني
است: (الحمد لله الّذي هدانا لهذا)[ سورهي اعراف، آيهي 43.].
⏪ ه: (ولقد مَنَنّا علي موسي وهارون ونجّيناهما وقومهما من الكرب العظيم ونَصَرناهم فكانوا هم الغالبين وآتيناهما الكتاب المستبين وهديناهما الصّراط المستقيم) [سورهي صافات، آيات 114 ـ 118.]؛ بر موسي و هارون (عليهماالسلام) منّت[منّت همان نعمت بزرگ و سنگيني است كه حمل آن دشوار باشد.
📁 در قرآن كريم از آفرينش مجموع نظام آسمانها و زمين به «منّت» ياد نشده است، ولي از نعمت «رسالت» و «هدايت» به منّت تعبير شده است: لقد منّ الله علي المؤمنين إذ بعث فيهم رسولاً (سورهي آل عمران، آيه ي164)، بل الله يَمُنُّ عليكم أن هديكم للإيمان (سورهي حجرات، آيهي 17).]نهاديم و در جنگ پيروزشان كرديم و به آنان تورات داديم و به راه راست هدايتشان كرديم. اين هدايت تشريعي نيست؛ زيرا اگر هدايت تشريعي بود مخصوص موسي و هارون (عليهماالسلام) نبود، بلكه همه بني اسرائيل را شامل مي شد.
⏪ و: (فمن يرد الله أن يهديه يشرح صدره للإسلام ومن يُرِد أن يُضِلَّه يجعل صدره ضيّقاً حرجاً كأنّما يصَّعَّدُ في السماء كذلك يجعل الله الرجس علي الّذين لايؤمنون) [سورهي انعام، آيهي 125.]؛ آنان كه خدا هدايتشان را بخواهد، دلهاشان را مي گشايد و قلب گشاده و مشروح توانِ درك معارف بلند را دارد: «إنّ هذه القلوب أوعية فخيرها أوعاها» [نهج البلاغه، حكمت 147.]و هر كه را بخواهد گمراه كند قلبش را تنگ مي كند. هدايت گروه اول و اضلال گروه دوم هر دو تكويني است؛ زيرا در نظام تشريع، راه براي همه باز است و سخن از هدايت جهانيان مطرح است و اين هدايتِ تكويني است كه پس از هدايت عمومي و همگاني، براي راهيان راه راست به صورت «گشادگي سينه» و براي منحرفان به صورت «تنگ جاني» ظهور مي كند.
📁 سينهي گشاده و جان مشروح همانند دريايي عظيم است كه اگر چيزي بر آن وارد شود دگرگونش نمي كند واگر چيزي از آن برگرفته شود از آن نمي كاهد. قلب مشروح نه با حادثه اي تلخ اندوهگين و نه با پديد آمدن نعمتي گوارا، شادمان مي شود؛ زيرا هر دو را آزمون الهي مي داند.
🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(125)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 3 ـ هدايت تكويني در قرآن كريم
⏪ ز: (نحن نقصّ عليك نَبَأهم بالحقّ إنّهم فِتيةٌ آمنوا بربّهم وزدناهم هدي) [سورهي كهف، آيهي 13.]؛ اصحاب كهف رادمردان و جوانمرداني بودند كه به خدا گرويدند و خداوند بر هدايتشان افزود. هدايتي كه پس از هدايت آغازين افزوده مي شود، تبيين احكام نيست، بلكه آسان كردن سلوك و رهپويي به سوي خداست كه همان هدايت تكويني است.
⏪ ح: (وهُدوا إلي الطيّب من القول وهُدوا إلي صراط الحميد)[ سورهي حج، آيهي 24.]. هدايت بهشتيان به سخن نيك و پاكيزه نيز هدايتي تكويني است وگرنه خداي سبحان در هدايت تشريعي به همه فرمان نيكو سخن گفتن و پرهيز از سخنان گزنده داده است.
⏪ ط: (إنك لاتَهدي من أحببت ولكنّ الله يهدي من يشاء)[ سورهي قصص، آيهي 56.]. از اين آيهي كريمه امتياز هدايت تكويني از تشريعي به خوبي استفاده مي شود. همين مضمون در آيه ديگر به اين صورت آمده است: (وكذلك أوحينا إليك روحاً من أمرنا ما كنت تدري ما الكتاب ولا الإيمان ولكن جعلناه نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا)[ سورهي شوري، آيهي 52.].
📁 هدايتي كه شامل گروهي خاص (من يشاء) مي شود، هدايت تكويني است و گرنه هدايت تشريعي براي همهي انسانهاست. كار پيامبر تبليغ احكام دين به همهي انسانهاست: (وما علي الرسول إلاّ البلاغ) [سورهي مائده، آيهي 99.]و تنها گروه خاص بر اثر پذيرش هدايت تشريعي دلهايشان نوراني و به صراط مستقيم هدايت مي شوند.
📁 گروههاي فراواني نيز از پذيرش هدايت تشريعي سر باز مي زنند؛ همان گونه كه در غدير خُم، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بر اساس (يا أيها الرسول بلّغ ما أنزل إليك من ربّك) [سورهي مائده، آيهي 67.]خلافت و ولايت علي بن ابي طالب (عليه السلام) را به مردم ابلاغ كرد، ولي جز گروهي اندك همه از آن روي گردان شدند.
📝 تذكّر: همان گونه كه خداي سبحان در پاسخ عبد مستعين: (إيّاك نستعين)، راه برخورداري از استعانت را بيان كرده است: (استعينوا بالصبر والصلاة) [سورهي بقره، آيات 45و153.]، در پاسخ عبد سالكي كه طالب هدايت تكويني است: (اهدنا الصّراط المستقيم) نيز راههاي وصول و دستيابي به هدايت تكويني را بيان كرده است كه همان بهره بردن از هدايت تشريعي و گرويدن به آن و سپس اطاعت، عبادت، انابه و مانند آن است:
(ومن يؤمن بالله يهد قلبه) [سورهي تغابن، آيهي 11.]، (وإن تُطيعوه تهتدوا) [سورهي نور، آيهي 54.]، (يهدي إليه من أناب) [سورهي رعد، آيهي 27.]، (يهدي إليه من يُنيب) [سورهي شوري، آيهي 13.]، (نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا)[ سورهي شوري، آيهي 52.].
🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
🍀🍀🍀
#انبعاث
#سخت_تر_از_عمل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
📌 برتر از عمل!
📁 «وَ النِّیةُ أَفْضَلُ مِنَ الْعَمَلِ»؛[1] نیت از کار بهتر است، چون نیت اگر خالص و قوی بود انسان را به کار وادار می کند. نیت مشکل تر از کار است، اینکه گفتند «نِیةُ الْمُؤْمِنِ خَیرٌ مِنْ عَمَلِهِ»؛[2] نیت انسان مومن از عمل او بالاتر است و با اینکه گفتند «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها»؛[3] هر عملی که دشوارتر باشد ثوابش بیشتر است، این نه برای آن است که نیت با اینکه آسان است از عمل ثوابش بیشتر است، این دو اصل دینی را که وقتی کنار هم بررسی می کنید می بینید نتیجه اش آن است که نیت بسیار مشکل است. یک اصل این است که «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها»؛ یعنی همهٴ اعمال حسنه که دارای فضیلت هست هرکدام که دشوارتر باشد فضیلت و ثوابش بیشتر است، این یک اصل؛ اصل دیگر اینکه «نِیةُ الْمُؤْمِنِ خَیرٌ مِنْ عَمَلِهِ» در تعبیرات دینی معصومین (علیهم السلام) فرمودند که نیت مومن از عمل او بهتر است. خب اگر بهترین عمل آن است که دشوارترین عمل باشد، نیت چگونه بهتر از عمل هست؟! مگر نیت آسان نیست؟ می فرمایند نه، نیت «أَحْمَزُ الأَعْمالِ»است است است از عمل سنگین تر نیت است. انسان ممکن است در جبهه ها شرکت بکند و کشته هم بشود، کشته شدن خیلی سخت نیست آن «إِخْلَاصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ»[4] سخت است! مگر خلوص ضمیر و نیت طاهر تهیه کردن مثل کشتن است که آسان باشد؟! کشته شدن آسان است اما آن زیر نفس و شیطان را رها کردن سخت است، آن نیت خالصه از هر عملی سخت تر است؛ لذا در این روایت حضرت فرمود: «وَ النِّیةُ أَفْضَلُ مِنَ الْعَمَلِ»، چون نیت جان عمل است.
📁 اینکه می گویند در هنگام عبادت نیت کنید، نه یعنی هنگام نماز مثلاً این معنا را در ذهن ترسیم کنید که چهار رکعت نماز ظهر بجا می آورم «قُرْبَةٌ إِلَى اللَّهِ»، این به تعبیر اهل معنا نیت است به حمل اولی و غفلت است به حمل شایع! اینکه نیت نیست! نیت آن انبعاث و پرش روح است، آن را نیت می گویند. اگر انسان از طبیعت پر کشید و بالا آمد می گویند نیت کرده، چون به حمل شایع است، وگرنه این یک اخطار حصولی به مفهوم ذهنی است، اینکه نیت نیست! این برای همین حداقل عبادت ماست که واجب انجام بشود و اعاده و قضا نخواهد، همین! اما آن نیتی که باطن عمل به او بسته است و از عمل بالاتر است، آن انبعاث روحی است که روح پرواز کند، آن را می گویند نیتی که افضل از عمل است، با این نیت گفتند از خدای سبحان مسئلت کنید.
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص16.
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص84.
[3]. بحارالانوار، ج67، ص191.
[4]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص403.
📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 11
تاریخ: 1363
🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
🍀🍀🍀
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
🔅🔅🔅
📌نگاشت13:نکته ها ی تفسیری آیات6تا8 سوره غاشیه
✅ لَيْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلاَّ مِنْ ضَرِيعٍ
🔹 «ضَرِیعٍ»: گیاهخارداری که شبرق نامیده میشود. خشکیده آن را ضَریع میگویند. گویا ناگوارترین و تهوّعآورترین گیاه است و هیچ حیوانی آن را نمیچرد، جز شتر که تا تَر است آن را میخورد و چون خشکید از آن کنارهگیری میکند. اگر در جاهائی طعام دوزخیان منحصر به زقّوم و در موردی محدود به غِسْلین شده است، بدان خاطر است که دوزخیان مختلفند و عذاب هم دارای انواع و اقسام است، و هر یک از آنها برای گروهی از ایشان است. یا این که این الفاظ، تعبیرها و تمثیلهائی از غذای دوزخیان است.
✅ ۱ - دوزخیان، گرفتار گرسنگى و نیازمند غذا خواهند شد. (لیس لهم طعام)
✅ ۲ - تنها خوراک موجود براى برخى از دوزخیان، گیاه خاردار و بى ارزش و بدبوى جهنم است. (لیس لهم طعام إلاّ من ضریع)
🔹 «ضریع» (از ریشه «مضارعة» به معناى «مشابهة») خارى است که شتر آن را، از خارهاى مشابه تشخیص نمى دهد و خوردن آن به او صدمه مى زند و سودى نمى رساند (مجمع البیان).
🔹 برخى آن را خار ساقه و تنه درخت خرما و برخى دیگر، گیاه بدبویى دانسته اند که بر اثر موج دریا بیرون مى افتد. این کلمه به معناى پوشش نازک روى استخوان نیز استعمال شده است. (قاموس)
✅ ۳ - بى غذایى و تن در دادن دوزخیان به خوردن خار بى ارزش و صدمه زننده، از شکنجه ها و عذاب هاى جهنّم است. (لیس لهم طعام إلاّ من ضریع)
🔅🔅🔅
✅ لاَ يُسْمِنُ وَ لاَ يُغْنِي مِنْ جُوعٍ
🔹 «لا یُسْمِنُ»: چاق و فربه نمیسازد. «لا یُغْنی»: بینیاز نمیگرداند. «جُوعٍ»: گرسنگی.
✅ ۱ - دوزخیان، همواره ضعیف و لاغر مانده و در شدت گرسنگى به سر خواهند برد. (لایسمن و لایغنى من جوع) کلمه «جوع»، نکره است و چون کلام منفى است، بر عموم دلالت دارد. بنابراین هر گونه گرسنگى که به تصور مى آید، درباره دوزخیان مصداق خواهد داشت.
✅ ۲ - گیاه خوراکى دوزخیان، فاقد انرژى است و از لاغرى آنان نمى کاهد. (لایسمن) «سِمَن»، نقطه مقابل لاغرى است. (مفردات راغب)
✅ ۳ - خوردن گیاه «ضریع»، دوزخیان را از گرسنگى نجات نخواهد داد. (و لایغنى من جوع)
✅ ۴ - معاد، جسمانى است. (لایسمن) چاقى و لاغرى، تنها در مورد اجسام تصور دارد.
🔅🔅🔅
✅ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاعِمَةٌ
🔹 «نَاعِمَةٌ»: شادان و شاداب. در خوشی و رفاه. دارای نعمت و لذّت.
✅ ۱ - برخى از حاضران در صحنه قیامت، در رفاه، خوش گذرانى و حالتى شایسته به سر برده، آثار برخوردارى از نعمت در چهره آنان نمودار خواهد شد. (وجوه یومئذ ناعمة) براى تمامى معانى گوناگونى که ماده «ن. ع. م،» براى آنها به کار مى رود، یک اصل وجود دارد که بر «داشتن رفاه، خوب زندگى کردن و شایستگى» دلالت دارد (مقاییس اللغة). «ناعمة»; یعنى، کسى که زندگى و تغذیه نیکو دارد (قاموس). توصیف «وجوه» به این وصف، بیانگر بروز نشانه هاى آن حالت در چهره ها است.
✅ ۲ - چهره حاضران در صحنه قیامت، نمایانگر فرجام آنان است. (وجوه یومئذ ناعمة)
✅ ۳ - مردم در عرصه قیامت، در دو گروه متفاوت قرار خواهند گرفت: یا خوار و ذلیل خواهند بود و یا در ناز و نعمت.* (وجوه یومئذ خشعة ... وجوه یومئذ ناعمة)
✅ ۴ - کسانى که در قیامت در ناز و نعمت اند، هول و هراس آن روز را احساس نخواهند کرد. (وجوه یومئذ ناعمة)
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
🔅🔅🔅
📌نگاشت14:نکته ها ی تفسیری آیات9تا 11سوره غاشیه
✅ لِسَعْيِهَا رَاضِيَةٌ
🔹 «لِسَعْیِهَا»: حرف لام به معنی (ب) و برای تعلیل است. یا این که برای تعلیل نمیباشد . یعنی به خاطر سعی خود، یا از سعی خود.
✅ ۱ - بهره مندان از ناز و نعمت آخرت، از تلاش هاى خویش در دنیا، به وجد آمده و نسبت به آن احساس رضایت خواهند کرد. (لسعیها راضیة)
✅ ۲ - نعمت هاى آخرت، پاداش کار و تلاش در دنیا است. (ناعمة . لسعیها راضیة)
✅ ۳ - افرادى که در قیامت، در رفاه و خوش گذرانى به سر مى برند، دستیابى به آن را مرهون تلاش هاى دنیایى خود مى بینند. (ناعمة . لسعیها راضیة)
✅ ۴ - اهتمام ورزیدن به کارهایى که پاداش اخروى دارد، مطلوب و مایه خرسندى در قیامت است. (لسعیها راضیة)
🔹 «سعى» به معناى راه رفتن سریع است که در مورد «جدیت در هر کار» نیز استعمال مى شود. (مفردات راغب)
✅ ۵ - احساس رضایت و خشنود بودن از عاقبت کار و تلاش خویش، از زمره نعمت هاى الهى در آخرت است. (ناعمة . لسعیها راضیة)
🔹 جمله «لسعیها راضیة» و جمله هاى پس از آن، توضیح وصف «ناعمة» است.
🔅🔅🔅
✅ فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ
🔹 «عَالِیَةٍ»: عالیقدر و ارزشمند. برین. بالا و والا.
✅ ۱ - انسان هاى کوشا و آخرت طلب، از بین مناطق گوناگون بهشت، بوستانى ارجمند و عالى رتبه، در اختیار خواهند داشت. (لسعیها راضیة . فى جنّة عالیة)
🔹 «عالیة»، ممکن است وصف توضیحى بوده و بهشت موعود را به علوّ رتبه توصیف کرده باشد. هم چنین مى تواند وصف احترازى باشد; حاکى از این که برخى از بوستان هاى بهشت، در مقایسه با دیگر بوستان هاى آن، رتبه برترى دارند. برداشت یاد شده، نظر به احتمال دوم دارد.
✅ ۲ - بخش هاى متعدد بهشت، در ارزش و موقعیت جغرافیایى، باهم برابر نیستند. (فى جنّة عالیة) «عالیة» مطلق بوده و ممکن است به علوّ مکانى، یا رتبه اى و یا هر دو نظر داشته باشد.
✅ ۳ - بهشت، در مکانى بلند و رفیع (فى جنّة عالیة) وصف «عالیة» در برداشت یاد شده، وصفى توضیحى لحاظ شده است.
✅ ۴ - بهشت برین، از نعمت هاى الهى براى انسان هاى کوشا و آخرت طلب (ناعمة ... فى جنّة عالیة)
🔅🔅🔅
✅ لاَ تَسْمَعُ فِيهَا لاَغِيَةً
🔹 «لا تَسْمَعُ»: نمیشنوند. نمیشنوی. این فعل میتواند متعلّق به (وُجُوهٌ) باشد، و یا به مخاطبی برگردد که شایستگی چنین مکانی را برای خود فراهم میسازد. «لاغِیَةً»: یاوه. سخنان پوچ و بیهوده. مصدری است همچون لَغْو.
✅ ۱ - بهشتیان، هیچ گونه صدا و سخن بیهوده اى در بهشت برین نمى شنوند. (لاتسمع فیها لغیة) «کلام لغو»; یعنى، آنچه قابل اعتنا نیست و بدون تأمل و اندیشه گفته شده است (مفردات راغب) و کلمه «لاغیة»; یعنى، سخن زشت (قاموس) گفتنى است که «لاغیة» اسم فاعل و وصفى مناسب با گوینده سخن است. توصیف سخن به وصفى که مخصوص گوینده آن است، بر مبالغه دلالت دارد; یعنى، سخنى که حتى اندکى از «لغو» را پدید آورد، به گوش بهشتیان نخواهد خورد.
✅ ۲ - اهل بهشت، هیچ گونه سخن لغو و بیهوده اى در آن جا نمى گویند. (فى جنّة ... لاتسمع فیها لغیة) شنیده نشدن «لغو»، نشانه نبودن آن است.
✅ ۳ - نشنیدن سخن لغو و بیهوده، از نعمت هاى الهى براى بهشتیان (ناعمة ... لاتسمع فیها لغیة)
✅ ۴ - پرهیز از گفتن و شنیدن سخنان نسنجیده، بى ثمر و زشت، کارى پسندیده و مطلوب است. (لاتسمع فیها لغیة) پیراسته خواندن بهشتیان از شنیدن گفتار «لغو»، بیانگر ناروا بودن آن است.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📌 می دانیم فقیریم اما نميدانيم به چه چيزي محتاجيم
🔸اگر ما به این آیه (یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ) خوب توجه میکردیم ... و اگر ما این را میفهمیدیم و توجه به آن داشتیم به جای اشک، خون جاری میکردیم ...
🔸چرا؟ برای اینکه این آیه آمده به ما حیات داده ... برای اینکه ما فقرمان را همه میدانیم، چه کسی است که نداند فقیر است؟ ما صدر و ساقه زندگی ما نیاز است؛ ما به هوا نیاز داریم، به آب نیاز داریم، به غذا نیاز داریم، به خاک نیاز داریم، به خواب نیاز داریم، به دارو نیاز داریم؛ همه نیاز هست دیگر، فقیر بودنِ انسان یک چیز مجهولی نیست که تا آیه نازل شود که ای انسان! شما فقیر هستی.
🔸بله معلوم است ما فقیریم و محتاجیم اما تمام مشکل این است که نمیدانیم به چه چیزی محتاجیم.
🔸این آیه میگوید حلّ تمام نیازهای شما فقط به دست خداست؛ این معنی توحید است (أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ)
🔸وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ که این ضمیر فصل (هُوَ) با معرفه بودن خبر، مفید حصر است.
🔸فرمود تمام مشکل این است که ما آن قید را نمیدانیم کجاست، انسان فقیر به طرف کیست؟ محتاج به طرف کیست؟ خیال میکند خودش احتیاج خودش را برطرف میکند یا خیال میکند روابط یا ضوابط حل میکند.
🔸همه اینها ابزارند که تحت تدبیر یک مدیر کلّاند که رَبُّ الْعَالَمِین است.
🔸ما اگر این جمله آیه را خوب میفهمیدیم که ما به چه کسی محتاجیم، آن وقت در برابر غیر او سر فرود نمیآوردیم؛ نه به خود اتّکا داشتیم نه میگفتیم «به خودمان معتمدیم»، نه میگفتیم «به مردم معتمدیم»؛ خودمان و مردم ابزار الهی هستیم، میگفتیم «به الله معتقدیم؛ خود ما را الله اداره میکند، مردم را الله اداره میکند، رابطه ما و مردم را الله اداره میکند»، موحّداً زندگی میکردیم ...
🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره فاطر، آیات 12 الی 17
@rahighemakhtoom
شهد شهادت-معتمدی.mp3
4.66M
@rahighemakhtoom
🔅 #مناجات
سیدمحمد معتمدی
🔅خداوندا دری از غیب بگشای/ جمال شاهد لا ریب بنمای
@salmanraoofi
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء۲۷
سوره ذاریات
۱-به خدا پناه ببر( ۵۰)
۲-خدا تو را افرید برای اینکه او را عبادت کنی و او را بپرستی (۵۶)
۳- پند بده که پند، مومنان را سود دهد (۵۵)
سوره طور
۴- هر کس در گرو اعمال خویش است( ۲۱)
۵- تنها عاملی که خانواده را در بهشت دور هم جمع میکند ، ایمان است( ۲۱)
۶- قرآن کتاب خداست، اگر باور نداری سخنی مانند آن بساز (۳۴ )
۷-بر حکم پروردگارت صابر باش، چون زیر نظر خدایی( ۴۸)
۸- پاسی از شب و هنگام رفتن ستارگان خدا را تسبیح کن(۴۹)
سوره نجم
۹-از گمان و هوای نفس پیروی نکن(۲۳)
۱۰- در حالی که از سوی پروردگارت هدایت آمده ،از هوای نفس پیروی نکن(۲۳)
۱۱- از کسانی که از یاد خدا اعراض کرده و فقط دنبال زندگی دنیا هستند رو برگردان( ۲۹)
۱۲- خدا میبخشد (۳۲)
۱۳- انسان جز نتیجه تلاش خود را نخواهد دید و نتیجه تلاشش را حتماً خواهد دید( ۳۹)
۱۴- پایان کار با پروردگار توست( ۴۲ )
سوره قمر
۱۵- روز قیامت کافران میگویند: این روز سختی است (۸ )
۱۶- خدا قرآن را برای پندگیری آسان کرد ،آیاپند میپذیری؟( ۱۷)
۱۷- اگر می خواهی اهل نجات باشی سپاسگزار باش(۳۵)
۱۸- هرچه کرده ای، خرد و کلان در نامه اعمال تو ثبت است( ۵۲ -۵۳)
سوره الرحمن
۱۹- بزرگترین نعمتی که خدا به تو داده ،تعلیم قرآن است (۲)
۲۰- معیار اندازه گیری(حق) را بدان ، تا در اندازه گیری طغیان نکنی( ۸)
۲۱- کدام یک از نعمت های پروردگارت را انکار میکنی؟( ۱۳)
۲۲-هر چه بر زمین است فانی است فقط خدا باقی است ،بقا میخواهی؟ با خدا باش (۲۶-۲۷ )
۲۳-آیا پاداش احسان جز احسان است؟( ۶۰ )
سوره واقعه
۲۴-خوشگذرانی ،اصرار بر گناهان بزرگ و تکذیب قیامت دروازه ورود به جهنم است( ۴۵-۴۷)
۲۵- اگر میخواهی به معارف قرآن دست پیدا کنی پاک باش (۷۹)
سوره حدید
۲۶- از آنچه خدا تو را در آن جانشین کرده ، انفاق کن( تو امانت داری)(۷)
۲۷- چه شده که در راه خدا انفاق نمیکنی؟ در حالی که میراث آسمانها و زمین برای خدا ست(۱۰)
۲۸- به خدا وام بده «قرض الحسنه بده» تا چندین برابر آن را زیاد کند (۱۱)
۲۹- فریب آرزوها را نخور،تردید نکن، که عاقبتش آتش است(۱۴ )
۳۰- وقت آن نرسیده که دلت به یاد خدا و قرآن نرم گردد ؟ (۱۶)
۳۱- به سوی مغفرت الهی و بهشت سبقت بگیر (۲۱) ۳۲-هر مصیبتی که برایت اتفاق میافتد در کتاب علم الهی ثبت است (۲۲)
۳۳- چیزی را از دست دادی غصه نخور و چیزی به دست آوردی سرمست نشو( ۲۳)
۳۴- بخیل نباش و مردم را به بخل وادار نکن( ۲۴)
#قران_و_زندگی_امروز_بشر
#خیلی_زیبا
@feiz114
#ذاریات
#نکته_ها
@rahighemakhtoom
📌 برداشت از آیات ۵۱ – ۳۱ سوره ذاریات
🔅 از قصه های انبیاء که در این آیات ذکر می شود باید این درسها را آموخت:
📜اول: سالک الی اللّه باید معتقد باشد که ملائکه برای رحمت و برای عذاب از جانب خدا فرستاده می شوند و به دستور پروردگار مجرمین را عذاب می کنند آن گونه که قوم لوط را عذاب کردند و دقیقا بیشترین عذاب برای اسراف کنندگان خواهد بود ولی اگر خانواده ای مؤمن باشند و اسراف نکنند و تزکیه نفس نمایند از میان مجرمین نجات پیدا می کنند و از آیات استفاده می شود که اسراف از بزرگترین جرم هایی است که بشر مرتکب می گردد.
📜دوم: باید بکوشد که نسنجیده به اولیای خدا و انبیاء تهمت نزند و آنها را بی عقل نداند.
📜سوم: از نعمت های الهی بهره برداری کند و از اوامر پروردگارش سرپیچی نکند و الا به عذاب الهی مبتلا می گردد.
📜چهارم: کوشش کند نعمت های الهی را همیشه منظور نماید و نگاهی به آسمان و زمین کند و از نشانه های الهی پند بگیرد.
📜پنجم: باید بداند که همه حقایق را خدای تعالی در عالم ارواح به او تعلیم داده ولی در وقت تولد آنها را فراموش کرده تا امتحان بشود.
📜ششم: خدای تعالی برای این که کمکی به بشر در امتحانشان بکند پیامبران و کتب آسمانی را یادآوری کننده نازل فرموده است.
📜هفتم: باید به سوی خدا با شتاب حرکت کند و مراحل تزکیه نفس و کمالات را بگذراند.
📜هشتم: به نتیجه سیر و سلوکش برسد و مقام توحید را تجربه کند و به کمالاتی که از ناحیه پیامبران به او راهنمائی شده موفق گردد.
☘☘☘
نساء 31.mp3
8.57M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه31
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🍀🍀🍀
🌹راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست وهفتم قرآن کریم #عکس_نوشت #تصویر_نگاشت
@rahighemakhtoom
📌درنگ و تامل
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
#اسرار_صلوات
#نور_مومن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 ذکر صلوات
📁 معنای صلوات فرستادن بر رسول خدا آن است که خدایا رحمت خود را بر پیامبر و آل پیامبر نازل کن! وقتی این رحمت بر حضرت نازل شد به دیگران هم می رسد، چون او مجرای فیض است. خیر اگر بخواهد به دیگران برسد، باید اول به عنوان رحمت خاصه بر حضرت نازل بشود تا به دیگران برسد؛ لذا سخنی امیرالمومنین (علیه السلام) ـ آن طوری که در «نهج البلاغه» است ـ دارد که حضرت فرمود هر گاه حاجتی داشتید، دعایی کردید یا چیزی از خدا خواستید قبلاً همراه با آن یا بعداً صلوات بر پیامبر را فراموش نکنید؛ زیرا صلوات بر آن حضرت یک دعایی است مستجاب، وقتی انسان صلوات فرستاد این دعا مستجاب است، در کنار صلوات وقتی حاجت خود را خواست خدای سبحان این چنین نیست که یکی را برآورده کند و دیگری را برآورده نکند؛[1] لذا گفتند اگر خواستید دعا کنید و چیزی را از خدای سبحان بخواهید، اول از خدای سبحان درود بر پیامبر را مسئلت کنید تا در پرتو این صلوات که یک دعایی است مستجاب سایر دعاها و نیایش ها هم مستجاب بشود؛ لذا امام سجاد (سلام الله علیه) که برنامه های آموزنده اش مثل اعلای نیایش و دعا به ما می آموزاند، در بسیاری از فرازهای ادعیهٴ امام سجاد (سلام الله علیه) صلوات به چشم می خورد؛ یعنی هر مطلبی را که امام سجاد (سلام الله علیه) از خدا می خواهد، قبلش صلوات، بعدش هم صلوات، در این وسط دعای خود را می خواهد، چون آن اول و آن آخر را خدا مستجاب می کند این وسط را هم مستجاب خواهد کرد، این خاصیت صلوات است!
📁 مطلب بعدی آن است که این صلوات را خدا بر پیامبرش فرستاد، ملائکه بر پیامبر می فرستند، بر مومنین هم خدا صلوات می فرستد. این مؤمن چه مقامی دارد که خدای سبحان بر او صلوات می فرستد؟ اما آن صلوات خدا بر پیامبر همین آیهٴ معروف است که ﴿إِنَّ اللَّهَ وَمَلاَئِكَتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلَّوا عَلَیهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیماً﴾؛[2] یعنی تحقیقاً خدای سبحان و همهٴ فرشتگانِ خدای سبحان بر پیامبر صلوات می فرستند. اما مطلب دوم که دربارهٴ مومنین در سورهٴ «احزاب» آمده، فرمود: ﴿هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ لِیخْرِجَكُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ﴾؛[3] فرمود خدا بر شما صلوات می فرستد، ملائکهٴ خدا بر شما صلوات می فرستند تا شما را از ظلمت ها و تاریکی ها به نور و روشنی بیرون بیاورد. مومن به جایی می رسد که خدا بر او صلوات می فرستد تا او را به فضای نور منتقل کند، مؤمن به جایی می رسد که فرشتگان بر او صلوات می فرستند تا او را به فضای روشن منتقل کنند. اگر خدا فرمود ﴿هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ﴾ معلوم می شود صلوات خاصیتش نورانی کردن است! فرمود خدا بر شما صلوات می فرستد، صلوات خدا که صفت فعل خداست همان نورانی کردن است، این طور نیست که خدا لفظاً بگوید «اللهم صلّ» یا «اُصلّی». قول خدا همان فعل خداست، لفظ خدا همان کار خداست، وقتی خدای سبحان توفیقی داد که یک مؤمن نورانی بشود، یعنی براو صلوات فرستاد؛ وقتی توفیقی نصیب یک انسان شد و او در فضای دلش تاریکی احساس نکرد، معلوم می شود صلوات فرشته ها نصیب او شد؛ زیرا در همین آیهٴ سورهٴ «احزاب» فرمود خدای سبحان بر شما صلوات می فرستد تا شما را نورانی کند ﴿هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ﴾ خدا آن مبدأی است که بر شما صلوات می فرستد و ملائکهٴ او به فرمان خدا بر شما صلوات می فرستند تا شما را از ظلمت ها به نور بیرون بیاورد.
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح), حکمت361؛ « إِذَا كَانَتْ لَكَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ حَاجَةٌ فَابْدَأْ بِمَسْأَلَةِ الصَّلَاةِ عَلَى رَسُولِهِ (صلى الله علیه وآله) ثُمَّ سَلْ حَاجَتَكَ فَإِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ یسْأَلَ حَاجَتَینِ فَیقْضِی إِحْدَاهُمَا وَ یمْنَعَ الْأُخْرَى».
[2]. سوره احزاب, آیه56.
[3]. سوره احزاب, آیه43.
📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 12
تاریخ: 1363
@rahighemakhtoom
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 188
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان
📈 اصل هشتم.
📐 انتظار فرج ولي عصر(عج) از بهترين عبادت ها است، معناي انتظارْ هماهنگ با اميد و منزّه از آرزوي خام است، قرآن كريم ضمن امضاي رجا، امنيّه را خُرافه مي داند؛ (ليس بامانيّكم ولااماني اهل الكتاب).[ سوره نساء، آيه 123.]اُمْنيّه عبارت از آرزوي نپخته است كه با مبادي همراه نيست.
📁 اميد ميوه قابل نضج است كه با مقدمات پختگي آميخته است. مادر كه به رشد كودك خود اميدوار است، در شير دادن او كوتاهي نمي كند، باغبان كه به بالندگي نهال خويش اميد دارد، در غرس، هرس، آبياري و نگهداري آن قصور نمي نمايد.
📁 حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «إنّما الاَمَل رحمةٌ من اللهِ لامّتي، لولا الاَمَلُ ما اَرْضعَتْ امٌّ ولداً ولاغَرَسَ غارسٌ شجراً».[ نهج الفصاحه، ج1، ص387.]
◽ بنابراين، منتظرِ واقعي طلوع مهدي موجود(عج) هماره در تكاپو است تا فرهنگ نابْ، از علم به عين آيد و از گوش به آغوش، لذا هر متخصص فنّ آوري، در ارائه صحيح تخصّصِ متعهّدانه، هيچ قصوري را روا نمي دارد و اگر حضرت امام صادق(عليهالسلام) فرمود: «ليُعِدّنَ اَحَدُكم لخروج القائم(عليهالسلام) ولوسهماً، فانّ الله اذا عَلِمَ ذلك من نيّته رَجَوْتُ لان يُنْسِي في عُمْرِه حتي يُدْرِكَه ويكونَ مِن اعوانه وانصاره)عليهم السلام(»[بحار الأنوار، ج52، ص366.]؛ يعني منتظر براي ظهور آن حضرت(عليهالسلام) حتي يك تير هم كه شد، آماده نمايد...، صبغه تمثيل دارد، نه تعيين، زيرا آنكه تخصّص نظامي دارد، وظيفه او آمادگي رزمي است و آنكه فنّ آور اقتصادي است، رسالت او تمهيد حلّ تورم و رفع بيكاري و تعديل تقاضا و عرضه و تقليل فاصله رنج آور طبقاتي و تعطيل اِسراف و اِتراف و ترفّه است و آنكه مجتهد فقهي يا حقوقي يا سياسي است، مأموريت او جهل زدايي، ايستادگي در تجاه تهاجم فرهنگي و بالاخره تبيين، تعليل و حمايت عالمانه از مباني اعتقادي است. آنكه بين انتظار مثبت و منفي فرق مي نهد و انتظار تن پروري بدن را از انتظار سروري روح جدا مي داند، چنين مي سرايد:
طَمَع تن نوال تو، طمع دل جمال تو
نظر تن به نان تو، هوس دل بَنان تو
[ديوان شمس تبريزي.]
بنابراين، انتظار آباد از انتظار ويران فرسنگ ها جداست.
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
#تحلیل_و_بررسی 41
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ←← ناآگاهی از ظاهر و باطن قرآن
معارف قرآن همه آن نیست که از دلالت ظاهر آیات به دست میآید، بلکه در ورای آنچه از ظاهر آیه فهمیده میشود مراحل بالاتری وجود دارد که در زبان معلمان قرآن از آن به «باطن قرآن» یاد شده است.
📐 به عقیده برخی از عالمان قرآن پژوه، با تدبر در قرآن میتوان از ظهور معنای ساده و ابتدایی گذشت و به معانی پیچیدهتر که در پس این معنا نهفته است دست یافت؛ مثلا، از آیه کریمه «و لا تشرکوا به شیئا» [۳۱] در ابتدا فهیمده میشود که نباید بتها را پرستید، ولی با نظری وسیعتر، این معنا را مییابیم که انسان نباید به غیر اذن خدا از دیگران اطاعت کند و با نظری گستردهتر، از اینکه انسان حتی از دلخواه خود نباید پیروی کند و با نظری عمیقتر، نباید از خدا غفلت کرد و به غیر خدا توجه داشت؛ زیرا پرستش بتها به این دلیل ممنوع است که خضوع در برابر غیر خداست و بت بودن معبود خصوصیتی ندارد، چنانکه قرآن اطاعت شیطان را عبادت او شمرده است: «ان لا تعبدوا الشیطان» [۳۲]
📐 با تحلیلی دیگر، معلوم میشود که فرقی در اطاعت از دیگران با پیروی از خواهشهای نفسانی خود وجود ندارد، چنانکه قرآن میفرماید: «افرایت من اتخذ الهه هواه» [۳۳] با تحلیل دقیقتر، معلوم میشود که اصلا نباید به غیر خدای متعال توجه و التفات داشت و از او غفلت کرد؛ زیرا توجه به غیر خدا همان استقلال برای غیر او و تواضع نشان دادن در برابر عبادت و پرستش خداست و خداوند غفلت کنندگان را وعده عذاب داده است: «و لقد ذرانا لجهنم کثیرا من الجن و الانس... اولئک هم الغافلون». [۳۴] [۳۵]
اما میتوان گفت که همه معانی باطنی قرآن در دسترس فهم افراد عادی نیست و در این زمینه، باید به معلمان قرآن مراجعه کرد؛ زیرا دانش ظاهر و باطن قرآن در همه سطحها در اختیار آنان است.
📐 (عن ابیجعفر (علیهالسّلام) انه قال: «ما یستطیع احد ان یدعی ان عنده جمیع القرآن کله ظاهره و باطنه غیر الاوصیاء»؛ جز اوصیا (جانشینان پیامبر (علیهمالسّلام) [۳۶] کسی نمیتواند مدعی دانش تمامی قرآن (ظاهر و باطن) باشد.)
📁 بنابراین، همه نمیتوانند مدعی دانستن معارف باطنی قرآن باشند، به ویژه اگر بخواهند از پیش خود و بدون شاهد قرآنی یا روایی یا عقلی معنای نهفته در ورای ظاهر آیه را بیان کنند؛ چه در این صورت راه سوء فهم و برداشت به خوبی باز است و دلیلی بر درستی آن نخواهیم داشت.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🍀🍀🍀
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 41 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅
#تحلیل_و_بررسی 42
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📂←← ناآگاهی از جنبههای آسیب
بنابراین، آسیبی که از این ناحیه به نظر میرسد از دو جنبه است:
⏪۱- محدود و منحصر کردن مفاد آیه بر ظاهر آن؛ زیرا در این صورت، اگر راه صحیحی به دستیافتن آدمی بر معنای باطنی باشد - مانند اینکه شاهدی از قرآن یا روایت معتبر داشته باشیم - از معارف درون آیه محروم خواهیم ماند.
⏪۲- بیپروایی و بی ضابطگی در بیان معنای باطنی؛ که هر چه به نظر آید به عنوان باطن آیه مطرح گردد.
◽️نکتهای که یادآوری آن در اینجا ضروری است آن که برخی افراد از باطن داشتن آیههای قرآن سوء استفاده کرده و معتقد شدهاند که مراد از قرآن باطن آن است، نه ظاهرش که با دانش لغت و اصول محاوره فهمیده شود و نسبتباطن به ظاهر مانند نسبت مغز استبه پوست و عمل به باطن قرآن آدمی را از ظاهر آن بینیاز میسازد. [۳۷] [۳۸] اینان، که به دلیل این عقیده به «باطنیان» مشهورند، هیچ دلیلی شرعی بر این باور خود ندارند، بلکه حتی همه آیههای اعتقادی و احکام قرآن و روایات و سیره پیشوایان دین برخلاف این مدعاست.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🍀🍀🍀
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
👌درنگ و تامل
عداوت و تنفرى که در میان انسانها بروز میکند، به هیچ وجه قابل مقایسه با خصومت و کشتار دیگر حیوانات نیست! ما در عالم حیوانات جنگ و پیکارهاى خونین را سراغ داریم که تنها از احتیاج به غذا یا اعمال قدرت محض ناشى میگردد. در صورتى که جنگ و پیکار انسانها داراى موضوعات زیر هم میباشد:
🔸خودخواهى با قیافههاى گوناگونش!
🔸با اینکه آدمى از شیرینى و عظمت جان فرد دیگر اطلاع دارد، باز سلاح برّان به دست میگیرد!
🔸با اینکه میداند هیچ دلیل و علتى براى نابود کردن طرف خصومت ندارد، احساس کمترین ننگ او را وادار به کشتار مینماید!
🔸بیمارى خونریزى (سادیسم) در هیچ یک از انواع جانداران دیده نمیشود، ولى تاریخ بشرى افراد فراوانى از این بیماران را که عوامل این بیمارى را خود به وجود آوردهاند، نشان میدهد!
🔸آیا تاکنون شنیدهاید که جاندارى پس از سیر شدن از غذاى خود، به غذاى مورد احتیاج جاندار دیگرى تعدى کند؟! و اگر آن جاندار گرسنه براى دفاع از حیات خود دست به مقاومت بزند، خونش ریخته شود؟! هرگز چنین پدیدۀ پستى میان حیوانات وجود ندارد، در صورتى که قسمت عمدهاى از کارزارها و کشتارهاى بشرى را در تاریخ همین پدیده تشکیل داده است.
🔸حیوانات مانند انسانها داراى پیامبران و مصلحان و خیرخواهان و دانشمندان و فلاسفه نیستند که براى لزوم تعدیل قدرت قدرتمندان و اتحاد آنان فریادها برآورند، و فداکارىها نمایند. در حالى که انسانها به اضافۀ عقل و وجدان درونى، از وجود چنان پیشروان انساندوست برخوردار بودهاند.
🔸حیوانات، فتنه و آشوبهاى کشنده برپا نمیکنند، در صورتى که انسانها اینگونه تلاطمها را به وجود میآورند و همۀ ارزشها و اصول و قوانین را مختل میسازند.
🔸حیوانات از تفکر دربارۀ تحولات سازنده و نیروهایى که تحولات مزبور را به وجود بیاورد، محروم هستند، ولى انسان با داشتن تفکر و نیروهاى مزبور، هنوز نتوانسته است قدرت تحولآفرین خود را به سود همهجانبۀ خود و دیگران به جریان بیاندازد؛ به این معنى که انسان به هر دگرگونى که اقدام کرده است، بدان جهت که خودخواهىهایش را نتوانسته است مهار کند، اغلب تحولاتى را که به وجود آورده، به زیان دیگران تمام کرده است!
#جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۳، ص ۱۰۰ و ۱۰۱، چاپ قدیم (۲۷ جلدی)
@rahighemakhtoom