#مثالهای_قرآن 14
#مثال
#مثل
#تمثیلات
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
#منافقان
#تمثیلات_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 مثال منافقان 5
⏪ 3- نشانههای نفاق
در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به بعضی از نشانههای نفاق اشاره شده است.
حضرت در این روایت میفرماید: «ثلاث من کن فیه کان منافقا و ان صام و صلی و زعم انه مسلم: من اذا ائتمن خان، و اذا حدث کذب و اذا وعد اخلف ...»
📒 ترجمه و توضیح:
این سه صفت در هر کسی باشد منافق است، اگر چه روزه بگیرد و نماز بگذارد و تصور مسلمانی داشته باشد:
▪ اول- خیانتکاری. انسان خیانتکار منافق است؛ زیرا در ظاهر خود را امین نشان میدهد، ولی در باطن خائن است. بنابراین، نمیتوان اموال و بیت المال را بدو سپرد، گرچه بعضی در برابر اموال کم و اندک امین هستند؛ ولی در مقابل امانتهای گرانبها و اموال فراوان درون خیانتکارانه خود را آشکار میکنند.
▪ دوم- دروغگویی. انسان دروغگو منافق است؛ زیرا که با چرب زبانی کلامی، نیتی پلید و خلاف حق و حقیقت دارد؛ هر چند نماز بخواند و دعای ندبه و توسل و ... بر زبان جاری سازد.
▪ سوم- خلف وعده. کسی که به وعده و گفته خود عمل نمیکند، منافق است؛ زیرا عمل به وعده و پایبندی به گفته از نظر اخلاقی پسندیده و ضروری است و حتی از نظر فقهی نیز گاهی واجب است. «1» کوتاه سخن آن که هر گونه دوگانگی ظاهر و باطن در شخص، نفاق شمرده میشود.
(1)- میزان الحکمه، باب 3931؛ حدیث 20577. البته روایات دیگری نیز در این باب نقل شده است که در بعضی از آنها، نشانههای دیگری نیز برای نفاق ذکر شده است.
🌴🌴🌴
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 15
#مثال
#مثل
#تمثیلات
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
#منافقان
#تمثیلات_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 مثال منافقان 6
⏪ 4- تاریخچه منافقان
👈 اشاره
▪ در هیچ عصر و زمانی، جوامع انسانی از وجود منافقان خالی نبوده است و میتوان گفت از پیدایش انسان بر روی زمین، نفاق و منافقان نیز پیدا شده و دشمنی آنان با بشریت آشکار شده است.
▪ این که منافقان را خطرناکترین دشمنان در جوامع انسانی نامیدهاند، از آن جاست که منافق به لباس دوست درمیآید و در خفا دشمنی میورزد.
▪ دشمن ستیزی که یکی از صفات مشترک انسانهاست، درباره منافق کارایی خود را از دست میدهد؛ زیرا که منافق به ظاهر خود را دوست نشان میدهد و بدین خاطر است که از هر دشمنی، دشمنتر است و شاید به علت همین امر باشد که در قرآن، از منافق با شدیدترین تعبیرات یاد و اشاره شده است.
🌴🌴🌴
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نساء 52.mp3
17.75M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه52
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
@rahighemakhtoom
#روز_جهانى_مبارزه_با_مواد_مخدر
#جهل
#عزم_و_عمل
#معتاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📌عقل عملی
🗓 از فهم و از عقل نظر، یعنی عقل حوزه و دانشگاه هیچ كار عملی نباید توقّع داشت؛ این می فهمد, خوب سخنرانی می كند, خوب درس می گوید, خوب كتاب می نویسد، بله! اما كار برای عقل عملی است كه «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ»،[1] او اگر فلج شد انسان چه كار می تواند بكند؟! اشكال به این آقا کنیم تو كه می دانستی! تو كه آیه را تفسیر كردی! چرا خلاف میكنی؟! اشكال وارد نیست! برای اینكه فهم كه مشكل را حل نمی كند، فهم چراغ است بله چراغ خوبی است، ولی اگر كسی پایش فلج و لغزان است نورافكن قوی هم دستش است، شما چه اعتراضی دارید بكنید بگویید مگر شما چراغ نداشتید، بله چراغ داشتیم ولی چشم كه راه نمی رود، این پا باید راه برود که بسته است. «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِیرٍ»،[2] این بیان نورانی حضرت امیر ناظر به این است این كه باید كار بكند بسته است، این كه باید بفهمد ورّاجی می كند.
🗓 شما حرف می زنید بله, چشم شما قوی است، گاهی ممكن است دوربین داشته باشید, عینك داشته باشید, تلسكوپ داشته باشید, میكرسكوپ داشته باشید ریز و دور و درشت و نزدیك همه را ببینید، اما چشم از مار و عقرب فرار نمی كند، دست و پا را باید آزاد كرد! این زنجیری كه قرآن كریم گفت: ﴿جَعَلْنَا مِن بَینِ إِیدِیهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً﴾[3] از این آیات، وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) بهره گرفته گفته «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِیرٍ». هوا با عقل نظری كه كار ندارد، هوا مربوط به عمل است، هوس مربوط به عمل است اینها آمدند عقل عملی را زنجیر كردند.
🗓 این معتادها چرا حرف آدم را گوش نمی دهند؟! شما می خواهید نصیحت كنید؟ او كه هر شب با كارتن و جدول مأنوس است، از همه بیشتر او خطر را می فهمد، شما می خواهید نصیحت كنید و بگویید عاقبتت بد است؟! او آواره است و جدول خواب و کارتن خواب است! پس خطر را بیش از همه و پیش از همه او بلد است. تصمیم, عزم, كاملاً مرزش از استدلال و جزم جداست. جزم, استدلال, قیاس, برهان، اینها برای عقل نظری است كه به منزله چشم جان است؛ عزم, اراده, نیت و باور برای عقل عملی است كه به منزله دست و پای جان اند، این دست و پا فلج است! این بیان نورانی سوره «اعراف» این بود كه پیامبران آمدند دست و پای مردم را باز كنند ﴿وَیضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلاَلَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾[4] این شخص مشكل علمی ندارد این شخص آن نیرویی كه ـ عزم یعنی عزم, جزم یعنی جزم ـ باید اراده كند, نیت كند, اخلاص كند, تصمیم بگیرد این فلج است باید این را درمان كرد با نصیحت كه این درمان نمی شود!
🗓 این شخص مواظب است كه دست و بال او را نبندند، این علم برای همین است؛ اما اگر قدری مسامحه كرد اول مكروهات, بعد معصیت صغیره, بعد معصیت كبیره وقتی فلج شد «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ». اینکه ما این كلمات را میبوسیم, روایات را روی سر می گذاریم به همین جهت است، این بیان نورانی حضرت امیر است «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ ینْفَعُهُ»؛[5] خیلی از علما هستند كه كُشته جهل اند، این جهل در مقابل عقل عملی است، نه در مقابل علم.
[1] . الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص11
[2] . نهج البلاغه، حکمت211.
[3] . سوره یس، آیه9.
[4] . سوره اعراف، آیه157.
[5]. نهج البلاغه, حکمت107.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه یس ـ جلسه 6
تاریخ: 1392/10/18
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 22.mp3
8.39M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 43
🔅🔅🔅
✅ فراز دوم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ...
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 22
(دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن)
📼 قسمت: بیست و دوم
🕑 زمان:6 دقیقه
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 43
🔅🔅🔅
✅ فراز دوم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ...
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 22
(دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن)
📼 قسمت: بیست و دوم
پس از آن که با صلوات از فراز دوم رمز گشایی فرمود
📜 امام سجاد علیه السلام راه را به ما نشان میدهد.(ویژگی ها و خصوصیات عافیت جامع)
( وَ عَافِنِي عَافِيَةً ):خدایا به من عافیت بده اما نه از این عافیتهای معمولی که یک روز باشد و یک روز نباشد.(تنوین عافیةً برای عظمت نوع عافیت)( عافیةً كَافِيَةً شَافِيَةً عَالِيَةً نَامِيَةً ):یک عافیتی بده که این عافیت، عافیت کافی باشد، شافی باشد یعنی شفا بخش هم باشد، به من ضرر نزند. عافیتی باشد که (عالیة نامیةً) رشد کند،زیاد بشود.
⏪ ارکان اربعه انسان
امام سجاد علیهالسلام چهار صفت را برای عافیت فرمود«عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً» در اینجا، یک مطلب دقیق وجود دارد که فقط به آن اشاره می کنم. کَافِیَهً کفایتکننده باشد. شَافِیَهً شفادهنده باشد. عَالِیَهً انسان را بالا ببرد. نَامِیَهً افزایش و نمو داشته باشد.شاید به تعبیر بعضی از اهل معرفت مربوط به ارکان چهارگانه عالم کبیر باشد. ما یک عالم کبیر داریم. یک عالم صغیر داریم. خدا در انسان عالم کبیر قرار داد «أتزعم أَنَّکَ جِرْمٌ صَغِیرٌ وَ فِیکَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَکْبَرُ» خدای تعالی تمام عالم وجود را در انسان خلاصه کرد. تمام هستی را در انسان خلاصه کرد. این موجود موجود بزرگی است. امیرالمؤمنین میگوید «أتزعم أَنَّکَ جِرْمٌ صَغِیرٌ» تو فکر میکنی جرم کوچک هستی؟ «وَ فِیکَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَکْبَرُ» خدای تعالی همه عالم را در تو خلاصه کرده است.
🔅 خب حالا این عالم کبیر یعنی "انسان" یک ارکان اربعه ای دارد. طبع، جسم، نفس، عقل. این چهار رکن اصلی انسان است. جسم انسآنهم البته عالم صغیر است. بدنِ عنصری هم آن ارکان اربعه دارد.
🔅 به نظر میرسد اینجا که امام سجاد علیهالسلام میفرماید که عافیتی که کَافِیَهً و شَافِیَهً و عَالِیَهً و نَامِیَهً باشد به این چهار رکن اشاره دارد. اشاره داشته باشد که خدایا عافیت را به این ارکان بده. به طبع، کَافِیَهً. به جسم، شَافِیَهً. به نفس، عَالِیَهً. به عقل، نَامِیَهً.عقلم فزاینده باشد. نفسم بلندمرتبه باشد علو داشته باشد. جسمم شفا یافته باشد و طبیعتم هم کفایتکننده باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سه_دقیقه_در_قیامت
💢عالم پس از مرگ به روایت یک جانباز مدافع حرم
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۷ ـ ۷۶ #سوره_بقره
وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَاجُّوكُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّكُمْ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ۷۶أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ ۷۷
📌ضعف ایمان و عدم استقامت
📄سالک الی اللّه نباید آن قدر ضعیف باشد که با هر بادی بلغزد در مقابل مؤمنان خود را مؤمن معرفی کند و در مقابل منافقان بگوید من با شمایم.
📄 خدای تعالی می فرماید: همه بدانید این به خاطر آن است که این افراد اعتقاد کاملی به خدای تعالی ندارند و استقامت که از لوازم زندگی بشر است و سالک الی اللّه باید داشته باشد آنها ندارند، و حتّی روحشان مرده است و این دسته در زمره کفّار محسوب شده و از رحمت خدا دورند...
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
📌انسان#مسئول پیامدها كارهاي خویش
آيات بسياري بر موضوع #مسئولیت انسان در برابر اعمال خود، دلالت ميكند؛ از جمله:
⏮1. "كُلُّ نَفْسِم بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَهٌ ؛(مدثر،38) هر كس در گرو #اعمال خويش است."
⏮2. "لاَ يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلآ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَت؛(بقره،286) خداوند هيچ كسي را جز به اندازه تواناييش تكليف نميكند. ]#انسان[، هر كار ]نيكي[ را انجام دهد، براي خودانجام داده، و هر كار ]بدي[ كند، به زيان خود كرده است."
📎هم چنين آيات ديگري درباره #مسئوليت #انسان نسبت به كردار خويش، وجود دارد كه به بعضي از آنها اشاره ميشود: نسأ، 111ـ112؛ طور، 21؛ بقره، 134 و 202 و 225؛ زمر، 51 و...
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فتح_ایران
#حمله_اعراب_به_ایران
#دهه_کرامت
#شیعه
#تشیع
📌امامزادگان و گسترش تشیّع در ایران
این ایام، ایام #کرامت است؛ ما دسترسی به ذوات قدسی #ائمه (علیهم السّلام) نداریم، اما این #امامزاده ها حق عظیمی نسبت به ما دارند. مستحضر هستید که ایران را عُمَر فتح کرد نه #علی_بن_ابیطالب ! تمام سربازان، افسران، فرماندهان، رهبران، امیران لشکر یا تیمی بودند یا عَدی! اینها هاشمی نبودند، اینها اهل #غدیر نبودند؛ اینها سَقفی بودند. این اجداد بیچاره ما هم علی و غدیر را نمی شناختند. بسیاری از مردم ایران زمین سالیان متمادی #اهل_سنت و #سنی بودند. چگونه این کشور به لطف الهی علوی، فاطمی، حسنی، حسینی شد؟ همین #امام_زاده ها آمدند! ما اگر به ائمه دسترسی نداریم، قدر این امامزاده ها را باید بدانیم. ✅ درس اخلاق _ دماوند ؛ ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
💠 پنجم ذی القعده _ روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
📌هفت شهر محبت، در هفتم تیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#شهید_بهشتی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
#امکان_فهم_قرآن
🕳تعبیر حدیث فوق به خوبی نشان می دهد که اعتقاد به مبهم نبودن قرآن و امکان فهم آن برای مردم، چقدر کلیدی و سرنوشت ساز است و اگر این اعتقاد مورد خدشه واقع شود (چنانکه برخی کم و بیش به آن تمایل دارند) تا چه میزان موجب انحراف خواهد بود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
.
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
📐ای استاد و مربی!
اگر به مقام والایی که تصاحب کردهای، درست توجه کنی و اگر لذت بارور ساختن شخصیت مورد تربیت خودت را واقعاً بچشی، و مقداری حقوق ماهیانه و مقام رسمی ظاهری فریبت ندهد تا آنها را پاداش کار خود بدانی، به یقین احساس خواهی کرد پاداشی بزرگتر و ابدیتر و انسانیتر از آن نیست که دانشجویی از جایش برخیزد و از تو دربارۀ موضوعی که میدانی، سؤالی کند.
📐شما ای سؤالکنندگان!
استفهام خودتان را در صورت اعتراض و خودنمایی مطرح نکنید. هنگامی که سؤال به شکل اعتراض و خودنمایی مطرح میشود، در حقیقت، سؤالکننده یک سد پولادین میان مغز خود و روح پاسخگو ایجاد میکند و با دست خود، از جریان آب زلال معرفت به روح خویش جلوگیری میکند.
📐شما ای پاسخگویندگان!
بدانید انسانی که خدا او را شایستۀ داشتن یک مغز درککننده با پانزده میلیارد رابطۀ الکتریکی دانسته و کارگاه شگفتانگیز جهان هستی را به او عطا فرموده است، به دانستن یک موضوع ناچیز که تو میدانی و او نمیداند، شایستهتر است.
تفهیم این موضوع ناچیز را از سؤالکننده دریغ مدار! ما از کجا میدانیم همین پاسخ صمیمانه و مخلصانۀ تو، پیش از آنکه به معلومات سؤالکننده بیفزاید، روح باعظمت تو را به فعالیتهای عالیتر وادار نخواهد کرد؟
📄گناهی بس بزرگ است که انسانی یا گروهی از انسانها، تشنگی و گرسنگی روح خود را به معرفت و دانش، چه به زبان بیاورند و چه به هیچ وجه اظهار نکنند، در هر قیافه و کرداری که ممکن است به شما نشان بدهند، شما بدون اعتنا و دامنکشان، از پیش روی این تشنگان و گرسنگان بگذارید و به روی خود نیاورید که انسانهایی را در حال جان کندن دیدید، ولی خرامان خرامان به راه خود رفتید!
📚جعفری، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفه اخلاق، تعلیم و تربیت. ص ۱۸۴ و ۱۸۵
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom1
تفسير سوره اعلی جلسه 3.docx
44.2K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 28:تفسیر متنی سوره اعلی
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه سوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
Al-Ala03.mp3
5.82M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 28:تفسیر صوتی سوره اعلی
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه سوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره اعلی.docx
29.3K
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#پویش_موضوعی
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
📌 نگاشت 29: پویش موضوعی سوره اعلی
✅فایل متنی پویش موضوعی سوره اعلی حاوی بیش از 500 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند.
⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
#سوره_اعلی
📌 تلنگر : بی نقصِ بی نقصِ بی نقص
🔹 نگران است، خیلی نگران. وجود نازنین رسولالله را ببین که چگونه برای هدایت تکتک ما تلاش میکند، امّا وقتی میبیند خیلیها از هدایت او سود نمیبرند و برعکس آنقدر مقاومت میکنند تا به جهنم میروند، نگران میشوند. نکند اشکال از اوست؟
🔹 خدای عزّوجل وارد میدان میشود و به پیامبرش اطمینانخاطر میدهد: نه ای رسول من! خواندن وحی را ما به تو میدهیم و خودمان هم از آن محافظت میکنیم تا تو فراموش نکنی... پس تو نیز به هدایت و تذکر بپرداز که قطعاً این تذکر سودآور است.
🔹 امّا چگونه هدایت رسول سودبخش است، درحالیکه خیلیها نمیپذیرند؟ آری؛ این نتیجه هدایت و اتمامحجت است که اهل خشیت متذکر میشوند و اهل شقاوت از آن دوری میگزینند. اینها همانانی هستند که وارد بزرگترین آتش میشوند و در آن ماندگارند...
🔹 راستی! داستان سبزهزار را به یاد داری؟ خدایش او را رشد داد و سرسبز کرد ولی پس از آنکه ظرفیتش سرآمد، خشک و سیاه شد. و اینک خیلیها هستند که به اختیار خود از هدایت روی میگردانند؛ ظرفیت آنها نیز همین است...
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسى (6) إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما یَخْفى (7) وَ نُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرى (8) فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرى (9) سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشى (10) وَ یَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (11) الَّذی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرى (12) ثُمَّ لا یَمُوتُ فیها وَ لا یَحْیى (13)
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل
◀️نحوست ایام
🔸پرسش: اینکه در ماه صفر روایات رسیده که بعضی ایام نحس است...
🔸پاسخ: همان به مناسبت مظروف است؛ یک حادثه تلخی پیش آمد آن حادثه، آن زمان را آلوده کرد، آن مکان را آلوده کرد وگرنه خود این ظرفِ زمان یا ظرف مکان ذاتاً نحس باشند اینچنین نیست.ذاتاً شب قدر، رحمت باشد نیست، این نزول قرآن است که آن را رحمت کرده با اینکه تلخترین حادثه در شب بیست و یکم و شب نوزدهم اتفاق افتاد، اما نزول قرآن این شبها را شبهای قدر کرده، آن حادثه نتوانست این عظمت نزول قرآن را تحتالشعاع قرار بدهد.
🔸غرض این است که نحس میشود، بله یقیناً نحس است، بعضی روزها بد است، بعضی روزها خوب است؛ اما مظروف است که این ظرف را بد کرده ...حق، صدق، خیر، حَسن، برکت و مانند آن سعد است؛ باطل، کذب، شرّ و قبیح، نحس است.
🔸کار شماست، شما گرفتار اینها هستید، خودتان نحس هستید، خودتان مشئوم هستید، این شئامت در خود شماست «قَالُوا طَائِرُکُم مَعَکُمْ»حالا ما را تهدید میکنید به رجم یا عذاب الیم اینها یعنی چه؟! «قَالُوا طَائِرُکُم مَعَکُمْ» اگر متذکِّر باشید ما حرف خوب آوردیم دعوت کردیم، بیّنه هم اقامه کردیم، قبول و نکول به عهده شماست.
🔹درس خارج تفسیر / منبع پیشین
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
#روز_قوه_قضائیه
#بازی_با_خون_شهداء
#تکلیف
#رسوایی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌علم به تکلیف
🔹 همه بیانات ائمه شیرین است، فرمودند: «اخْوُكَ مَنْ صَدَّقَكَ لاَ مَنْ صَدَقَكَ»؛[1] برادر تو كسی است كه حرف راست به تو بزند، نه حرفت را تصدیق كند! «صَدیقُك مَنْ صَدَقَك لَا مَنْ صَدَّقَكَ»؛[2] بیان امام هشتم این است که فرمود: «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه»،[3] حضرت نفرمود عقلِ هر كسی دوست اوست، فرمود دوست هر كسی عقل اوست؛ این تقدیم خبر بر مبتدا برای افاده حصر است؛ یعنی انسان در عالم یك دوست دارد و آن عقل اوست، همین! «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه»، نه «عقل كلّ امریء صدیقه». نفرمود عقل هر كسی دوست اوست، فرمود انسان یك دوست دارد، آن فهمِ اوست. «صَدیقُك مَنْ صَدَقَك».
🔹 كمتر قاضی بود كه بی راهه برود و رسوا نشود، حواستان جمع باشد! حالا آن وقتی كه ما بودیم تا الآن، ذرّه ای بی راهه رفتن و با خون شهدا مبارزه كردن، مساوی صد درصد با رسوایی است؛ این را ما دیدیم و می بینیم! ممكن نیست كسی ذرّه ای با خون شهدا بازی كند و رسوا نشود: ﴿خِزْی فِی الدُّنْیا﴾[4] خِزی همان رسوایی است.
🔹 اما ناله اثر دارد, گریه اثر دارد, توسل اثر دارد, برگشتن اثر دارد، تا آن مقداری كه مقدور ماست؛ ولی مقدور ما نیست كه دیگر از ما نخواستند. آن مقداری كه مقدور ماست انجام بدهیم، بقیه را خودش تأمین می كند، وعده داد من از تو بیشتر از این نمی خواهم! [5] اینکه تمام بكند، تتمیم بكند و بقیه را اضافه بكند، یعنی همین! بیش از مقداری كه مقدور ماست از ما نخواستند؛ اما باید بدانیم كه تكلیف ما چیست.
[1]. أمثال و حكم، دهخدا، ج1، ص137.
[2]. الغارات (ط ـ الحدیثة)، ج2، ص712.
[3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص11.
[4]. سوره مائده، آیه33.
[5]. سوره بقره، آیه286.
📚 دیدار حجت الاسلام رئیسی با حضرت استاد
تاریخ: 1398/05/04
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
نساء 53.mp3
19.76M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه53
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
@rahighemakhtoom
📌 اثر بخشی تعلیم از راه دل
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#تعلیم
#تربیت
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
⚠️اینکه تأکید می شود متن قرآن ساده، روشن و گویاست و عموم مردم مستقیماً می توانند قرآن را بفهمند، به معنای این نیست که هر فهم و برداشت بی ضابطه ای توسط مردم انجام شود صحیح و قابل اتکاست. فهم عمومی و تدبری قرآن در عین همگانی بودن، روشمند و قاعده مند است. #امکان_فهم_قرآن
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom1
برداشت از آیات ۹۳ ـ ۸۹ #سوره_بقره
وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ89 بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ بَغْيًا أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَىٰ غَضَبٍ ۚ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُهِينٌ 90 وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَيَكْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَهُمْ ۗ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ91 وَلَقَدْ جَاءَكُمْ مُوسَىٰ بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ92 وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا ۖ قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَأُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ ۚ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمَانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ93
📌بیماردلی
#منافقان دارای امراض قلبی هستند تا جایی که می توانند #انبیاء و پاکان روزگار را بکشند و به جای آنها #بت ها و گوساله ها را بپرستند و به هیچ وجه تعهدی نداشته باشند. آنها با #عجب و #کبر به راه و روش خود در اثر #غفلت و بی توجهی به #حقیقت، مغرورند و حتّی فکر می کنند که #خدای تعالی به حساب آنها نمی رسد. پس باید #بندگی و اطاعت #خدا را بنمایند و آنچه خدا امر کرده با قدرت و قوت بگیرند ولی متأسفانه دلهای آنها مملو از #محبّت پرستیدن غیر خدا است و به #نفاق خود ادامه می دهند...
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
🔰خلوت و توجه در آن «شب سياه»،كه قلبم در راه گلويمايستاده بود،به آن جلوه روشنايى رسيدم.او در گوش صبحدم به من گفت :
🗓تو هيچگاهبه خودت نمىانديشى،اما به يك ليوان،بسيار... او در جلوه طلوع به من گفت :تو «خودت» را گم كردهاى.
گم شده تو، در تو خلاصه مىشود. او در اوج نيمروز،هنگامى كه از من جدا مىشد، زمزمه مىكرد :
🗓خيال مىكنى سرابها تو را سرشار مىكنند...؟!ببين قلب تو، در راه گلويت ايستاده،دل تو بوى مرگ مىدهد. آنها كه به يك ليوان پوچ، بيش از خودشان فكر مىكنند، آنها كه با خودشان و بر خودشان مرورى نداشتهاند، پيداست كه خودشان را گم مىكنند و در ابتذال زندگى روزانه رسوب مىكنند و فسيل مىشوند. و اين دل مرده و اين قلب گنديده، در راه گلويشان، در راه نفس كشيدنشان مىنشيند و عرصه را برايشان تنگ مىكند و انتقام مىگيرد.
🗓آخر مگر نه اينكه انسان از خودش عبور مىكند تا به دنياى بيرون مىرسد، پس چه شد كه اين منزل اول مجهول مانده و يا در نهايت به تحليل علمى دستگاه هاضمه و قلب و مغز اكتفا شده و از مقايسهها و تكبيرها بركنار مانده است. اين فرار از خويشتن و اين فرار از خلوت و از سكوت
و از مرور بر خويش، به خاطر انگيزههايى است كه اگر تحليل شوند، مىتوانند ما را از اين فرار و دل مردگى و گم شدگى نجات بدهند.
استاد #علی-صفایی_حائری
📗کتاب صراط صفحه ۱۷
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom