eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
655 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آیات ۱۰۷ ـ ۱۰۶ 📌 الی باید ایمانش را کامل کند، قلبی را در خود به وجود آورد و به هیچ وجه و نداشته باشد زیرا در این صورت به بزرگ و الهی مبتلا می شود و موفّق به نمی شود و چون زندگی را بر ترجیح داده است، خدا او را از خاص خود می کند. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
21 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: ☑️دوم. قرآن كريم تفسير پذير است: 🔹1. چنان كه تفسير او ضروري و لازم مي باشد. 🔹2. امّا اينكه قرآن تفسير پذير است، براي آنكه از گزند تفريطِ بداهتْ، منزّه و از آسيبِ افراطِ تعميه و الغاز مصون مي باشد. نه آنقدر ساده و مبتذل است كه نيازي به تحليل مبادي تصوري و تصديقي نداشته باشد، نه آنچنان پيچيده و مبهم است كه نظر معمّا و لغز خارج از قانونِ مفاهمه و فرهنگ حِوار باشد و در دسترس تفسير قرار نگيرد؛ بلكه قرآن كريم در عين نور بودنْ، شمسي بر معارف بلند و مطالب ژرف است كه او را تفسير پذير مي نمايد. 🔹اما اينكه تفسير او ضروري و لازم است و بدون تفسيرْ قابل ادراك عموم نخواهد بود، براي همان است كه ضمناً اشاره شد و راز آن را خود قرآن بازگو مي كند. قرآن كريم چون، هم براي خود اوصافي ياد مي كند كه ضرورت تفسير آن را به همراه دارد و هم علومي را طرح مي نمايد كه بدون تفسيرْ ادراك نمي شود؛ زيرا از طرفي، هم خود را به عنوان سخن رصين و گفتار وزين و پر مغز مي ستايد: (إنّا سنلقي عليك قولاً ثقيلاً)[ سوره‌ي مزمل، آيه‌ي 5.]و هم سلسله‌ي جبال را در پيشگاه هَيْمَنَه و سيطره‌ي خود خاضع و خاشع و متصدّع و متلاشي مي داند: (لو أنزلنا هذا القران علي جبلٍ لرأيته خاشعاً متصدّعاً من خشية اللّه و تلك الأمثال نضربها للناس لعلّهم يتفكرون)[ سوره‌ي حشر، آيه‌ي 21.]و هم همگان، اعم از پري و انسان را به مصاف و مبارزه فرامي خواند و عجز آنان را در اين تحدّيِ نَفْس گير و جامع اعلام مي دارد؛ (قل لئن اجتمعت الإنس و الجن علي أن يأتوا بمثل هذا القران لا يأتون بمثله و لو كان بعضهم لبعضٍ ظهيراً).[ سوره‌ي اسراء، آيه‌ي 88.]ظهور اطلاقي جمله‌ي (لا يأتون)، اين است كه جامعه‌ي مجتمع انس و جن، براي هميشه‌ي تاريخ در اين پيكارِ اعجاز آميز فرسوده و ناتوان اند؛ چنان كه از جمله‌ي (فإن لم تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار الّتي وقودها الناس و الحجارة أُعدّت للكافرين)[ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 24.]، عجز جاودانه‌ي محاربانْ در اين نبرد معلوم مي شود. 🔹از طرف ديگر، علوم و معارف ويژه اي در جهان بيني توحيدي، اسماي حسناي الهي، صفات علياي ازلي، قضا و قدر، جبر و تفويض و اختيار، تجرّد روح، عصمت فرشتگان، عصمت و طهارت انبيا و ائمّه اهل بيت(عليهم السلام)، امامت و رهبري نظام اسلامي، داوري پيرامون مكاتيب ديگر، شرح ره توشه‌ي انبياء سلف، دستور اولياي خلف و دهها مسائل عميق حكمت نظري و عملي ديگر را ارائه مي نمايد كه بدون شرح و توضيح خردمندان، ادراك عمومي آن ميسور نخواهد بود؛ لذا ضرورت تفسير قرآن از دو لحاظ است: يكي آنكه كتابِ عميقِ علمي و وزينِ نظري قطعاً بدون تفسير ادراك نمي شود (از جهت علمي) و ديگر آنكه كتابِ هدايت اگر پيام او اين باشد كه: (إنّ هذا القران يهدي للّتي هي أقوم و يبشّر المؤمنين الذين يعملون الصالحات أنّ لهم أجراً كبيراً)[1]، به منظور اهتداء جامعه‌ي بشري، چاره اي جز تبيين مفاهيم و تفسير معاني آن نيست (از جهت عملي). 🔹ضرورت تفسير قرآن براي متضلّعانِ علومِ متنوّع و فنونِ متعدد آشكارتر است؛ لذا جريان تفسير قرآن از عصر نزول تا كنون به عنوان يك سنّت حسنه توسط حضرت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) و اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) و نيز به وسيله‌ي صحابه، تابعانِ اصحاب، قدماء و متأخران از علماي دين، دارج و رايج بوده است. گرچه بعضي از گذشتگان از بِدار به تفسير قرآن مجيد تحرّز داشته و برخي از آن تحاشي مي ورزيدند و گروهي نسبت به آن تحرّج مي نمودند، ليكن همگي از تفسير به مأثور بهره برداري مي كردند، گرچه عده اي از اظهار رأي خودداري مي كردند، كه شرح آن در فصل تفسير به رأي بيان شد، و تا قرن پنجم هجري غير از تفسير روايي روش ديگري به عنوان تفسير درايي و اجتهادي رواج نداشت، گرچه في الجمله مطرح بوده است؛ مانند آنچه پيرامون اجتهاد اَدَبي و لغوي در آثار سلف مشهود مي باشد. 👈🏾ادامه دارد..... 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(78) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼مراتب شرک 🕑 زمان:6دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
60 🔅🔅🔅 ⏪ مثَل سگ هار 3 ▫️حرص وولع وفزون طلبی نسبت به مال ومقام برای آدمی بسیارخطرناک می باشد که اگر آن را در کنترل عقل و شرع در نیاورد درّنده خویی در او بوجود خواهد آورد . از امام صادق علیه السّلام روایت است که فرمود : ((مَثَل الدُّنْیا کَمَثَلِ ماءِ الْبَحْرِ کُلَّما شَرِبَ مِنْهُ الْعطْشانُ ازْدادَ عَطَشاً حَتّی یَقْتُلَهُ ؛ (141) مثل دنیا (پرستی و جاه طلبی ) همانند آب دریاست که آدم تشنه هرچه از آن بیاشامد ، تشنگی اش زیادتر می شود (و آن قدر از آن می نوشد تا) سرانجام او را می کشد)) . ⏺از امام باقرعلیه السّلام روایت شده که فرمود : ((مَثَلُ الْحَریصِ عَلَی الدُّنْیا کَمَثَلِ دُودَةِ الْقَزِّ ، کُلَّمَا ازْدادَتْ عَلی نَفْسِها لفّاً کانَ اءَبْعَدَلَها مِنَ الْخُرُوجِ حَتّی تَموُتَ غَمّاً ؛ (142) مثل شخص حریص دنیا طلب ، همچون مثل کرم ابریشم است که هرچه بیشتر بر خود می تند راه بیرون آمدن و نجاتش دور تر می شود ، تا آن که از غصّه می میرد)) . 📋خطر بلعم باعوراهای هر عصر (عالمان دنیا گرا) همانگونه که ملاحظه کردید آیات مورد بحث نامی از کسی نبرده ، بلکه سخن از عالم و دانشمندی می گوید که نخست در مسیر حقّ بود ، آن چنان که هیچ کس فکر نمی کرد روزی منحرف شود ، امّا سرانجام دنیا پرستی و پیروی از هوای نفس چنان به سقوطش کشانید که در صف گمراهان و پیروان شیطان قرار گرفت . 🔹از روایات بسیار و کلمات مفسّران استفاده می شود که منظور از این شخص ، مردی به نام ((بلعم باعورا)) است که در عصر حضرت موسی علیه السّلام زندگی می کرد و از دانشمندان و علمای مشهور بنی اسرائیل محسوب می شد و حتّی موسی علیه السّلام از وجود او به عنوان یک مبلغ نیرومند استفاده می کرد و کارش در این راه آن قدر بالا گرفت که دعایش در پیشگاه خدا به اجابت می رسید ، ولی بر اثر تمایل به ((فرعون )) و وعد و وعیدهای او ، از راه حقّ منحرف شد و همه مقامات خود را از دست داد تا آنجا که در صف مخالفان موسی علیه السّلام قرار گرفت . ⏺از امام باقرعلیه السّلام روایت شده است که فرمود : ((اصل آیه در باره بلعم است ، سپس خداوند آن را به عنوان یک مثال در باره هر کسی که هوا پرستی را بر خدا پرستی ترجیح دهد ، بیان داشته است )) . (143) ▫️اصولاً کمتر خطری در جوامع انسانی به اندازه خطر دانشمندانی است که علم و دانش خود را در اختیار فراعنه و جبّاران عصر خود قرار می دهند و در اثر هوا پرستی و تمایل به زرق و برق جهان مادّه (وإ خلاد إ لی الا رض ) همه سرمایه های فکری خود را در اختیار طاغوتها می گذارند و آنها نیز برای تحمیق مردم عوام از وجود این گونه افراد حدّ اکثر استفاده رامی کنند . 🔹این موضوع اختصاص به زمان موسی علیه السّلام یا سایر پیامبران نداشته ، بعد از عصر پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و تا به امروز نیز ادامه دارد که ((بلعم باعوراها)) علم و دانش و نفوذ اجتماعی خود را در برابر درهم و دینار یا مقام و یا به خاطر انگیزه حسد در اختیار گروه های منافق و دشمنان حقّ و فراعنه و بنی امیّه ها و بنی عبّاسها و طاغوتها قرار داده و می دهند . (144) صدهزار ابلیس و بلعم در جهان همچنین بوده است پیدا و نهان این دو را مشهور گردانید اله تا که باشند این دو بر باقی گواه این دو دزد آویخت بر دار بلند ورنه اندر شهر بس دزدان بدند این دو را پرچم به سوی شهر برد کشتگان قهر را نتوان شمرد(145) 🔹امام خمینی قدّس سرّه در بخشی از پیامشان در سال 1367 به مناسبت سالگرد کشتار خونین حجاج ایرانی در مکّه ، مفتی های دربار سعودی را ((نوادگان بلعم باعورا)) خواند و فرمود : ((آری در منطق استکبار جهانی هر که بخواهد برائت از کفر و شرک را پیاده کند متّهم به شرک خواهد شد و مفتی ها(146) و مفتی زادگان این نوادگان ((بلعم باعورا))ها به قتل و کفر او حکم خواهند داد . . . )) . (147) =========== 141-اصول کافی ، ج 1، ص 136، ح 24. 142-اصول کافی ، ج 2، ص 143، ح 20. 143-تفسیر مجمع البیان ، ج 4، ص 500، ذیل آیه مورد بحث . 144-اقتباس از تفسیر نمونه ، ج 7، ص 14 16. 145-مثنوی معنوی ، دفتر اوّل ، چاپ انتشارات کلاله خاور، ص 65. 146-البتّه این مفتی ها حرف مفت می زنند، ولی مفت حرف نمی زنند، زیرا اجیر زر و زورند و در برابر حرفهای مفتشان اجرت می گیرند. 147-صحیفه نور، ج 20، ص 228. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔹گفتنى است، تورات و انجيل هاى چهارگانه، به اتفاق همه محقّقان مسيحى و ارباب كليسا سال ها پس از حضرت مسيح، از سوى عده اى به رشته تحرير درآمده است. ميلر نويسنده كتاب تاريخ كليساى قديم مى گويد: «خداوند ما، عيسى مسيح كلمه پاك خدا بود و در وى تمام خزاين علم و حكمت مخفى بود و لازم نبود كتابى نوشته به يادگار بگذارد». 🔹جان بى ناس نويسنده كتاب تاريخ جامع اديان مى گويد: «اين نكته مسلم است كه عيسى خود تعاليم خود را تحرير نكرد. عموم مورخان متفق اند: بعد از مرگ او (عيسى) بعضى از شاگردان وى آن كلمات و اقوال را به رشته كتابت درآوردند. از ديدگاه آنان مجموع نوشته ها در اثر اعمال مسيحيان صدر اول، رنگ هاى خاصى به خود گرفته و بعضى اقوال بر آن افزوده شده است كه به سهو و غلط آنها را به عيسى منسوب دانسته اند. باز روى هم رفته، همين مجموعه نوشته ها، نخستين منبع و تنها سرچشمه اطلاعاتى است كه نويسندگان انجيل متى و انجيل لوقا از آن اقتباس كرده اند. آنان بعدا از انجيل مرقس ـ كه قبلاً وجود داشته و در حدود سال 65 ميلادى كتابت شده است ـ نيز استفاده كرده اند. انجيل يوحنا از همه متأخر است و در آخر آن قرن نگاشته شده و بيشتر از منابع خصوصى ديگر كسب اطلاع كرده است». 🔹توماس ميشل كشيش كاتوليك مى نويسد: «مسيحيان معتقدند: خداوند كتاب هاى مقدس را به وسيله مؤلفان بشرى نوشته است. هر يك از آنان در عصرى خاص مى زيسته و به رنگ زمان خود در آمده بوده اند. همچنين اين مؤلفان مانند ديگر انسان ها با محدوديت هاى زبان و تنگناهاى علمى دست به گريبان بوده اند. اصولاً مسيحيان نمى گويند كه خدا كتاب هاى مقدس را بر مؤلفان بشرى املا كرده است؛ بلكه معتقدند او به ايشان براى بيان پيام الهى به شيوه خاص خودشان و همراه با نگارش مخصوص و سبك نويسندگى ويژه، توفيق داده است. به عقيده همه مسيحيان، اصل پيام از خدا آمده و در نتيجه حق است؛ اما شكل پيام تنها به خدا مربوط نمى شود؛ بلكه به عامل بشرى نيز ارتباط مى يابد. اين عامل بشرى، نويسنده كتاب است كه مانند همه مردم محدود و در معرض خطا است. گاهى اين نويسنده بشرى نظريات غلط يا اطلاعات اشتباه آميزى دارد كه اثر آن در متن كتاب باقى مى ماند». ⏺گفتنى است: گروهى از دانشمندان مسلمان معتقدند: در كتاب هاى آسمانى گذشته، تحريف لفظى صورت نگرفته؛ بلكه آنچه واقع شده تحريف معنوى و نيز گم شدن آنها و تحريف در ترجمه ها بوده است 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
12 ویلای بهشتی! 1 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود
برداشت از آیات ۱۰۹ ـ ۱۰۸ 📌 و الی باید با جدیت کامل از هر گونه کفر و دوری کند. زیرا نتیجه این است که رفته رفته چشم، گوش و دلش قدرتشان را از دست می دهند و بدون تردید زیادی خواهد کرد. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(132) 🔅🔅🔅 ✳️ آیه 5 - اولئك علی هدى من ربهم واولئك هم المفلحون ☑️ تفسير 📋رستگارى پرواپيشگان ▫️واژه فلاح چنانكه گذشت، فراتر از معناى رهايى از موانع، معناى رسيدن به مقصود را نيز در بر دارد. پرواپيشگان كه بر هدايت الهى مستقرند همان گونه كه تقواى آنان زمينه ساز بهره مندى از قرآن كريم بود، زمينه ساز فلاح و رستگارى آنان نيز هست: (واتقوا الله لعلكم تفلحون).. ▫️پرهيزكاران كه از افراط و تفريط، عصيان، بخل و شح نفس در امان و داراى حفاظ الهى تقوايند، رستگارند: (و من يق شح نفسه فاولئك هم المفلحون).. 🔹فلاح و رستگارى مقصود بالذات و هدف نهايى انسان است و چون فلاح انسان در رسيدن به كمال مطلق است و كمال مطلق جز خداوند سبحان نيست. پس فلاح انسان در لقاءالله است و براى رسيدن به لقاى الهى، گامهاى نخست را با هدايت فطرى و تقواى اعتقادى، عبادى و مالى بايد برداشت و آنگاه تا به سر منزل مقصود بايد از هدايت و رهبرى قرآن ناطق و صامت پيروى كرد. 🗓تذكر: اشاره با لفظ اولئك كه ناظر به دور است، براى بزرگداشت مقام متقيان است، چنانكه تكرار لاى كلمه با ذكر واو عاطف، براى تفهيم استقلال هر يك از هدايت و فلاح براى تكريم است. 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(71) 🔆🔆🔆 ⏪40- آموزش های خدا محور و مفید به حال جامعه وَ اتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّيَاطِينُ عَلىَ‏ مُلْكِ سُلَيْمَنَ وَ مَا كَفَرَ سُلَيْمَنُ وَ لَاكِنَّ الشَّيَطِينَ كَفَرُواْ يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَ مَا أُنزِلَ عَلىَ الْمَلَكَينْ‏ِ بِبَابِلَ هَرُوتَ وَ مَرُوتَ وَ مَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتىَ‏ يَقُولَا إِنَّمَا نحَْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَينْ‏َ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ مَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ يَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَ لَا يَنفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْترََئهُ مَا لَهُ فىِ الاَْخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَ لَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ(بقره/102) و از افسونى كه ديوها به روزگار پادشاهى سليمان مى‏خواندند پيروى كردند، و سليمان كافر نبود، ولى ديوها كه مردم را جادوگرى مى‏آموختند كافر بودند. و نيز آن افسون كه بر آن دو فرشته، هاروت و ماروت، در بابل نازل شد، در حالى كه آن دو به هر كس كه جادوگرى مى آموختند مى‏گفتند: كار ما فتنه است، مباد كافر شوى. و مردم از آن دو جادوهايى مى‏آموختند كه مى‏توانستند ميان زن و شوى جدايى افكنند و آنان جز به فرمان خدا به كسى زيانى نمى‏رسانيدند و آنچه مردم مى‏آموختند به آنها زيان مى‏رسانيد، نه سود. و خود مى دانستند كه خريداران آن جادو را در آخرت بهره‏اى نيست. خود را به بد چيزى فروختند، اگر مى‏دانستند. ☑️براى مقابله با علوم مضرّ و عقايد انحرافى، آگاهى صالحان از آنها لازم است. «ما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ» ☑️در مقام تعليم، معلّم بايد نسبت به كاربردهاى منفى علوم هشدار دهد. «وَ ما يُعَلِّمانِ» «حَتَّى يَقُولا» «فَلا تَكْفُرْ» ☑️انسان در بين دو آموزش قرار داد: هم وساوس شيطانى «يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ» و هم الهامات الهى. «وَ ما يُعَلِّمانِ» ☑️شعار"دانستن هرچیز بهتر از ندانستن آن است" غلط است. 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره عبس.docx
93.1K
📌 نگاشت 63: پویش موضوعی سوره عبس ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره عبس حاوی بیش از 1400 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. 🔰ثواب انتشار و استفاده این فایل را به پیشگاه امام جعفر بن محمد الصادق علیه السلام هدیه کنیم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
13 🔳 ویلای بهشتی! 2 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
9 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مهمانی و میزبانی ما ذات اقدس اله هستیم؛ یعنی خدا می کند، ما می رویم. اما آیا می توانیم او باشیم، او را دعوت بکنیم، او هم بیاید؟! بله. فرمود: در که صائمید، جزء هستید و من میزبان شما هستم؛ از من هم اگر دعوت بکنید، می آیم! (انا عند المنکسره قلوبهم)، شما یک پیدا کن، مرا دعوت می کند؛ من هم به همان جا می روم. پس ماه مبارک می تواند یک مهمانی و متقابل باشد. ✅ درس خارج فقه _ ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
برداشت از آیه ۱۱۰ 🔰 و الی باید شعارش هجرت، جهاد و باشد تا مورد و خاص خدای تعالی واقع گردد. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
14 🔳 سپر بلا 1 قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : عَلَيْكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ اَلدُّعَاءِ فَأَمَّا اَلدُّعَاءُ فَيَدْفَعُ عَنْكُمُ اَلْبَلاَءَ وَ أَمَّا اَلاِسْتِغْفَارُ فَيُمْحَى بِهِ ذُنُوبُكُمْ.(ص ۳۷ امالی صدوق) امام على عليه السّلام فرمود:وظيفه شما در ماه مبارك رمضان بسيار آمرزش خواستن و نيايش‌كردن است.امّا،نيايش بلا را از شما دور مى‌كند و آمرزش‌خواهى،گناهان شما را محو مى‌سازد. ⏪ کلید واژه های روایت: -ویژگی ماه رمضان –استغفارو آمرزش خواهی- کثرت استغفار-دعا-استغفار و محو گناهان- دعا و دفع بلا- دفع و رفع-محو گناه- 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
61 🔅🔅🔅 ⏪ مثَل سگ هار 4 ⏪ توضیح چند مطلب ☑️ 1 ((اِنْسَلَخَ)) از مادّه ((انسلاخ )) به معنای از پوست بیرون آمدن است ، همان گونه که مار از پوست خود بیرون می آید . به قصاب از این جهت سلاّخ می گویند که پوست گوسفندان را از بدنشان بیرون می آورد . این تعبیر نشان می دهد که آیات و علوم الهی در آغاز چنان بر ((بلعم باعورا)) احاطه داشت که همچون پوست تن او شده بود ، امّا او باگرایش به هوا پرستی از این پوست بیرون آمد و با یک چرخش تند ، مسیر خود را به کلّی تغییر داد ! (148) ☑️ 2 از تعبیر (فَاءَتْبَعَهُ الشَّیْطانُ) چنین استفاده می شود که در آغاز شیطان تقریباً از ((بلعم باعورا)) قطع امید کرده بود ، چراکه او کاملاً در مسیر حق قرار داشت ، امّا همین که دید تمایل به هواپرستی پیدا کرده و از راه حقّ منحرف شده است ، به سرعت او را تعقیب کرد و به او رسید و بر سر راهش نشست و به وسوسه گری پرداخت و سرانجام او را در صف گمراهان قرار داد(149) ؛ یعنی سگ درون که همان هوا پرستی و جاه طلبی است ، با سگ برون دست به دست هم دادند و ((بلعم باعورا)) را به خاک مذلّت نشاندند ؛ به عبارت دیگر دشمن داخلی ، یعنی خواهش های نفسانی و دشمن خارجی ، یعنی شیطان او را به سیه روزی کشاندند. از شرّ این دو دشمن خطرناک باید به خدا پناه برد چنان که در دعا آمده است :((واغَوْثاهُ بِکَ یا اَللّهُ مِنْ هَویً قَد غَلَبَنی وَمِنْ عَدُوٍّ قَدِ اسْتَکْلَبَ عَلَیَّ ؛ خدایا ! فریاد از (هوای نفس ) که بر من مسلّط شده و پناه بر تو از دشمنی که همچون سگ بر من حمله ور شده و مرا دنبال می نماید)) . (150) ☑️ 3 جمله (وَلَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ) به معنای این است که : ((اگر می خواستیم ، می توانستیم او را در همان مسیر حق به اجبار نگاه داریم و به وسیله آن آیات و علوم ، وی را مقام والا دهیم )) . ولی مسلّم است که نگهداری اجباری افراد در مسیر حق با سنّت پروردگار که سنّت اختیار و آزادی اراده است ، سازگار نیست و نشانه شخصیّت و عظمت کسی نخواهد بود ، لذا بلافاصله اضافه می کند : ما او را گذاشتیم و او به جای اینکه با استفاده از علوم و دانش خویش هر روز مقام بالاتری را بپیماید ، ((به پستی گرایید و بر اثر پیروی از هوا و هوس نفس سقوط کرد)) ؛ (وَلکِنَّهُ اخْلَدَ إِلَی الاَرْضِ وَاتَّبَعَ هَواهُ) . ((اخلد)) از مادّه ((اخلاد)) به معنای سکونت دائمی در یک جا اختیار کردن است ، بنا بر این (اَخْلَدَ إِلَی الاَرْض ) یعنی برای همیشه به زمین چسبید که در اینجا کنایه از جهان ماده و زرق و برق و لذّات نامشروع زندگی مادی است )) . (151) در پایان درباره این گونه افراد هوا پرست می گوید : (وَاءَنْفُسَهُمْ کانُوا یَظْلِمُونَ) ؛ ((اینها بر خویشتن ستم روا داشته اند)) . چه ستمی از این بالاتر که سرمایه های معنوی علوم و دانشهای خویش را که می تواند باعث سربلندی خود آنها و جامعه هایشان گردد ، در اختیار صاحبان ((زر)) و ((زور)) می گذارند و به بهای ناچیز می فروشند و سرانجام خود و جامعه ای را به سقوط می کشانند . (152) ================ 148-اقتباس از تفسیر نمونه ، ج 7، ص 12. 149-همان . 150-حاشیه مفاتیح الجنان ، کتاب باقیات الصالحات ، دعای حزین . 151-تفسیر نمونه ، ج 7، ص 13. 152-همان ، ص 17. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
22 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: ☑ سوم. تفسير قرآن گرچه شرايط و آداب متعددي دارد؛ ليكن مهم ترين شرط محوري آن لزوم روشن بودن قرآن از يك سو تا قابل ديدن و فهميدن مراجعه كننده باشد و بصير و بينا بودن مُفَسِّرين از سوي ديگر تا لايق ديدن و فهميدن مطالب آن باشند؛ زيرا گرچه مثلاً خورشيدِ تابان روشن است؛ ليكن اَعْمي، اَعْوَر، اَحْول، اَكْمَه يا اصلاً او را نمي بيند و يا او را آنچنان كه هست مشاهده نمي كند. 🔷 قرآن كريم گرچه نور است: (يا أيها الناس قد جائكم برهان من ربّكم و أنزلنا إليكم نوراً مبيناً)؛[ سوره‌ي نساء، آيه‌ي 174.](فامنوا باللّه و رسوله و النور الذي أنزلنا و اللّه بما تعملون خبير)؛[ سوره‌ي تغابن، آيه‌ي 8.](...و اتّبعوا النور الذي أنزل معه...)؛[ سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 157.](...قد جائكم من اللّه نور و كتاب مبين)[ سوره‌ي مائده، آيه‌ي 15.]، ليكن نوري است ثقيل و وزين؛ نه خفيف و سخيف: (إنّا سنلقي عليك قولاً ثقيلاً)[ سوره‌ي مزمل، آيه‌ي 5.]؛ لذا براي ديدن چنين نور وزيني چاره اي جز تحصيل بَصَر حديد و بينش عميق علمي نخواهد بود. 🔷 بلكه درباره‌ي قرآن كريم گفته اند: «القُرآن غريمٌ لا يُقْضي دَيْنُه و غريب لا يُؤدّي حقّه»؛ يعني قرآن طلبكاري است كه هرگز وام او پرداخت نمي شود و غريبي است كه هيچ گاه حق او اداء نخواهد شد؛ زيرا اوج معارف او و عمق مطالب او فقط ممسوس دست انديشه‌ي تابناك معصومين(عليهم السلام) مي باشد؛ (إنّه لقران كريم في كتاب مكنون لا يمسّه إلاّ المطهّرون).[ سوره‌ي واقعه، آيات 77 ـ 79.]از اين جهت، در تعريف مفهوم تفسير قرآن، قيد «به قدر طاقت بشري» اخذ شده است. بنابراين، ضمن لزوم بصير و بينا بودن مُفَسِّر، لازم است براي بهروري بيشتر از معارف قرآن كريم به «مطهّرون» كه همان اهل بيت عصمت و طهارت اند(عليهم السلام) رجوع نمود؛ البته قلمرو رجوع به سنّت معصومين(عليهم السلام) روشن خواهد شد. 👈🏾ادامه دارد..... 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ خیر الامور برای صراط مستقیم ما یک داریم، یک . آن کسی که خودش راه است، به او نمی گویند (خیرُ الامور اُوسطها)! ما ها که نیستیم، راهی صراط مستقیم هستیم؛ به ما می گویند: (متوسط). اما آن کسی که خودش صراط مستقیم است؛ چند بار یعنی چند بار وجود مبارک حضرت تمام مالش را داد! ما اگر تمام را بدهیم، همه می گویند کار بدی کردی؛ حتی دین! چرا؟ چون ما که راه نیستیم! اما آن کسی که (راه) است، معلوم می شود گاهی این کار را می توان کرد. در فضائل حضرت هست که دو یا سه وقت، تمام مالش را داد؛ چند بار هم از مالش بین تقسیم کرده است. خودش صراط مستقیم است. به صراط مستقیم نمی گویند آقا! یک قدری یواش تر!! ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۴۰۰/۰۱/۱۸