eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
704 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🌙فصل رهایی 💠این، همان خداست 💠 همین مساله که امام (رضوان الله تعالی علیه) به آن اشاره کردند؛ همین بود که با یک مشت مشکل طبس حل شد! یعنی این زمین شناسی کرده، زمان شناسی کرده، دریا شناسی کرده، هواشناسی کرده، همه شناسایی ها را کرده، بعد آن نیروی نظامی را فرستاده به طبس؛ اینطور نیست که وقتی می خواهد نیرو در طبس پیاده بکند، هواشناسی نکند! ولی از شن با خبر نبود، شن طبس که به دست کسی نیست! با یک مُشت شن مساله حل شد. تمام نیروهای متخصص آمریکا تلاش و کوشش کردند که این نیروی نظامی را به طبس بفرستند، از آن جا بیایند این گروگان ها را آزاد کنند. اینکه خدای سبحان فرمود به یاد آن صحنه باشید؛ این خدا همان خداست، این دین همان دین است، این بادها همان بادها هستند. این را ما در جریان حمله نظامی طبس، کاملاً همه دیدیم. در درجه اول که مسئول درجه اول مملکت امام (رضوان الله تعالی علیه) بود بی خبر بود، مسئولین دوم بی خبر بودند، مسئولین سوم بی خبر بودند، مردم هم بی اطلاع بودند؛ بعدها امام فهمید، بعدها فهمیدند که یک گروهی نظلمی آمدند در طبس با شن روبرو شدند، مشکل حل شد! بنابراین اینکه شما می بینید به برکت همان راهها پنجاه تا یا شصت تا پرچم اگر در این شبهای حمله بود، شاید یک دانه پرچم سه رنگ _ایران مرز پر گهر_ بود؛ همه اش یا عباس، یا زهرا، یا حسین، یا علی؛ اینها بود! یک دانه پرچم سه رنگ بود. ما اگر بخواهیم کشور را به دست صاحب اصلی اش بدهیم، با مرز پر گهر نمی شود، با یا زهرا، یا زهرا می شود؛ برای اینکه آن که ما دیدیم این بود! پنجاه تا پرچم، یک دانه اش هم سه رنگ نبود. این که قصه تاریخ بیهقی و اینها نیست که از گذشته نقل کنیم، این که همه شما دیدید، همه ما هم دیدیم! بنابراین، این همان خداست. اگر چنانچه این کشور، این دین به لطف الهی بخواهد بماند، تنها راهش راه اسلام است. 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۲/۰۱/۲۷ ✴ پنجم اردیبهشت . سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به طبس @rahighemakhtoom
و اما باور ما 22.عبداللهی رمضان 1401.mp3
19.14M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -نام های رسول اعظم در قرآن (قسمت 22) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت دهم) 🔅🔅🔅 🌑هر چه ربوبيّت نفس كامل باشد و عزّ آن، منظور خواطر شود ⬅️ از عزّ ربوبيّت به همان اندازه كم شود و عز ربوبیت، ناقص می‌گردد. 🌑چرا كه اين دو، مقابل يكديگرند: «الدّنيا و الآخرة ضرّتان.» (۱) 🌾پس، ضروری است که سالك إلى اللّه به مقام ذلّ خود پى‌ببرد و ذلّت عبوديّت، و عزّت ربوبيّت، همیشه جلوی چشمش باشد. 🌾هر چه اين تفکر قوّت گيرد: 🔹عبادت روحانی‌تر می‌شود. 🔹روح عبادت، قوي‌تر می‌گردد. 🌾تا اگر به دستگيرى حقّ و اولياى كمّل عليهم السلام توانست به حقيقت عبوديّت و كنه آن واصل شود ⬅️ از سرّ عبادت، لمحه‌اى در می‌يابد. ___ (1)_ «دنيا و آخرت هووى يكديگرند.» عوالي اللّئالي، ج 1، ص 277، و ج 4، ص 115، نهج البلاغة، فيض الاسلام، «حكمت» 100. 🌱🌱🌱 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس نهم:اختلاف مصحف‌ها 🔸نمونه‌اى از اختلافات مردم دربارۀ مصحف‌ها و تعصب آنان نسبت به قرائت‌هاى صاحبان اين مصحف‌ها را در اينجا مى‌آوريم: ▪️حذيفه در بازگشت از جنگ سرزمين ارمنستان، به سعيدبن‌عاص گفت: «در اين سفر به موضوعى برخورد كردم كه اگر ناديده گرفته شود موجب اختلاف مردم در مورد قرآن خواهد شد و هيچ‌گاه نمى‌توان آن‌را چاره كرد». سعيد پرسيد: 🔹«موضوع چيست‌؟» حذيفه گفت: «مردمى را از حمص ديدم كه تصور مى‌كردند قرائت آنان بهتر از قرائت ديگران است و آنان قرآن را از مقداد فراگرفته بودند. ▪️مردم دمشق را ديدم كه مى‌گفتند: قرائت آنان بهتر از ديگر قرائت‌هاست. اهل كوفه را ديدم كه قرائت ابن‌مسعود را پذيرفته‌اند و دربارۀ قرائت او چنين عقيده‌اى دارند. همچنين مردم بصره را ديدم كه قرآن را طبق قرائت ابو موسى اشعرى قرائت مى‌كنند و مصحف او را لباب‌القلوب مى‌نامند». چون حذيفه و سعيد به كوفه رسيدند، حذيفه اين موضوع را با مردم در ميان گذاشت و از آنچه بيم داشت به آنان هشدار داد. صحابۀ پيامبر صلى الله عليه و آله و بسيارى از تابعين با وى موافقت كردند، اما اصحاب ابن‌مسعود به‌وى اعتراض كردند كه: چه ايرادى به ما دارى‌؟ مگر جز اين است كه ما قرآن را مطابق قرائت ابن‌مسعود قرائت مى‌كنيم‌؟ حذيفه و موافقان او به‌خشم آمدند و به آنان گفتند: «ساكت باشيد كه به خطا مى‌رويد». حذيفه گفت: «به خدا سوگند اگر زنده باشم اين موضوع را با خليفۀ مسلمين(عثمان) در ميان مى‌گذارم تا چاره‌اى بينديشد». ▪️حذيفه وقتى با ابن‌مسعود روبه‌رو شد مطلب را با او در ميان گذاشت؛ ولى ابن‌مسعود با حذيفه به درشتى سخن گفت. سعيد سخت عصبانى شد و مجلس را ترك كرد؛ مردم نيز پراكنده شدند و حذيفه با عصبانيت براى ملاقات با عثمان حركت كرد. 🔸همچنين يزيد نخعى مى‌گويد: «در زمان ولايت وليدبن‌عقبه - كه از جانب عثمان والى كوفه بود - به مسجد كوفه رفتم، در آنجاگروهى جمع بودند و حذيفه در ميان آن جمع بود. در آن وقت مسجد گماشته‌اى نداشت. كسى فرياد برآورد: آنان كه پيرو قرائت ابوموسى‌اشعرى هستند به زاويۀ نزديك باب رفته، آنان كه پيرو قرائت ابن‌مسعودند به زاويۀ نزديك خانۀ عبداللّه بيايند. دو گروه دربارۀ آيه‌اى از سورۀ بقره اختلاف داشتند؛ يكى مى‌گفت «وَاَتِمّوا الْحَجَّ‌ و الْعُمْرَةَ‌ لِلْبَيْتِ‌» و ديگرى مى‌گفت «وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ‌ وَ الْعُمْرَةَ‌ لِلّهِ‌» .حذيفه سخت برآشفت و گفت: «همين اختلافات پيش از شما نيز وجود داشت و موضوع مراجعۀ به عثمان را مطرح كرد». 🔸ابن اشته از انس‌بن‌مالك روايت كرده‌است كه: «مردم در زمان عثمان در كوفه نسبت به قرآن اختلاف داشتند؛ معلمى، قرآن را طبق قرائت يكى از صاحبان مصحف‌ها تعليم مى‌داد و معلمى ديگر، طبق قرائت ديگر. اين اختلاف بين جوانان كشيده مى‌شد و سپس به معلمان مى‌رسيد و هر يك قرائت ديگرى را غلط‍‌ مى‌شمرد. اين خبر به عثمان رسيد، گفت: در اينجا [مدينه] در قرآن اختلاف داريد و آن‌را به غلط‍‌ مى‌خوانيد، پس آنكه دورتر است بيشتر به بيراهه مى‌رود و آن را دستخوش اختلاف قرار مى‌دهد. اگر حوادثى از اين قبيل مربوط‍‌ به اختلاف قرائت قرآن به‌وسيلۀ مردانى آگاه همچون حذيفة‌بن‌يمان - كه خدايش رحمت كند - پيش‌بينى نمى‌شد، به حوادثى ناخوشايند و فتنه‌هايى بدفرجام منتهى مى‌گرديد. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت دوم) 📚 معرفی تفسیر ▫️تفسیر نمونه امروز یکی از رایج‌ترین و مقبول‌ترین تفاسیر شناخته شده در مجامع مذهبی و علمی می‌باشد که با ابتکار و اشراف استاد محقق و نامی حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و با همیاری جمعی از فضلا و دانشمندان حوزه علمیه قم ، به زبان فارسی تالیف و در ۲۷ جلد وزیری ارائه شده است. این تفسیر، تمامی آیات قرآن را در بر دارد که به شیوه ترتیبی از ابتدا تا به انتهای قرآن را، بررسی کرده است. ▫️روش این تفسیر را می‌توان روش اجتهادی- تحلیلی و عقلی بازشمرد که با مطرح کردن برخی مسائل علمی روز، قدمی در تبیین بیشتر بعضی آیات برداشته است، در کنار آن جنبه تربیتی خود را همچنان مد نظر داشته و به تبیین دیدگاههای قرآن در این زمینه می‌پردازد. در مسائل خلافی شیعه و اهل سنت نیز سعی داشته روش تقریب را برگزیند و از مطرح کردن تعصبات بیجا بپرهیزد. ▫️ضمن در بر داشتن این خصوصیات از تفسیر آیه به آیه برای توضیح بیشتر مضامین قرآنی بهره برده و نیز در مقاطع مختلف با مطرح و نقل کردن روایات اهل بیت «علیهم السلام»، در تبیین هرچه بیشتر آیات، تلاش نموده است. این تفسیر در طی مدت ۱۵ سال از ۱۳۹۶ تا ۱۴۱۰ هجری قمری، تحقیق و تالیف گشته است. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
12-osafe ahle akherat.mp3
8.02M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع ویژگی های اهل آخرت(12) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
13_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_01_27_Mashhade_Moghaddas.MP3
12.85M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان (قسمت سیزدهم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙فصل رهایی 🔰ماه آزادسازی 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🌙فصل رهایی 🔰ماه آزادسازی 💠 در این خطبه نورانی وجود مبارک پیامبر که حضرت فرمود: ماه است، همین است‌. حضرت فرمود: خیلی ها هستند که در اثر ارتکاب گناه، حالا به حق پدر، حق مادر، حق فرزند، حق همسر؛ حق در ذمّه آنها هست و ادا نکردند، ....؛ حقوق الهی دو جور است: یک وقت در دنیاست، اگر کسی بیراهه رفته، خلاف کرده؛ دستگاه قضایی است و حدود شرعی است، این برای نظم جامعه است. امّا خدا که بخواهد در برابر این حقوق داوری کند، خود انسان را به زندان می برد؛ نه وثیقه قبول می کند، نه آزاد می کند، نه زندان قصر و اوین و قزل قلعه و اینهاست؛ در خانه آدم، آدم را زندانی می کند! یعنی چه زندانی می کند؟ اینکه می بینید بعضی ها می گویند من نمی توانم ترک کنم، معلوم می شود در زندان است، این را بست. این بیان نورانی پیغمبر (علیه و علی آله الاف التحیّه و الثناء) در آن آخرین جمعه ماه شعبان که فرمود: ماه مبارک را دریابید، (انّ انفسکم مرهونه بذنوبکم ففکّوها باستغفارکم)*؛ این یعنی چه؟ اگر کسی گناهی کرد، خلافی کرد، بر خلاف قرآن عمل کرد یا بر خلاف دستور ائمه (علیهم السلام) که از خداست عمل کرد؛ بدهکار است. وقتی بدهکار شد، باید گرو بدهد. در محاکم دنیایی خانه را، زمین را، مِلک را وثیقه قبول می کنند؛ اما خدا هیچ وثیقه ای قبول نمی کند مگر اینکه خود انسان را گرو می گیرد! این که می بینید شخص برای او خیلی سخت است که آزاد بشود، برای بیان نورانی حضرت است؛ فرمود: (انّ انفسکم مرهونه)؛ (( )) یعنی چه؟ به چه چیز رهن می گویند؟ کسی که خلاف کرده، معصیت کرده، است. این بدهکار باید رهن بدهد، گرو بدهد؛ چه چیزی را گرو می دهد؟ فرمود خود آدم را گرو قبول می کنند. بیائید در ماه مبارک رمضان فکّ رهن کنید، (ففکّوها باستغفارکم). همان‌است که بگوید: (خدایا! من آمدم). این راه برای همیشه باز است. --------------------------------------------- 📌 عیون اخبار الرضاء (ع) / جلد ۱ / صفحه ۲۹۵ 📋 درس اخلاق 📆 دماوند ؛ ۱۳۹۶/۰۴/۲۲ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و اما باور ما 23.عبداللهی رمضان 1401.mp3
26.94M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -پیامبر عبد مطلق-مقام عبودیت-(قسمت 22) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(231) آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا (866) ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير 🔰تفسير ◾️زندگى پرهراس منافقان 🔹منافقان درمانده متحير مانند كسانى هستند كه در نيمه راه سفر گرفتار بارانى شديد همراه با ابرهايى غليظ و تاريك شده اند. آنان در فضايى سراسر تيرگى گرفتار رگبار تندباران شده اند، و افزون بر اينها گاهى ابرها با رعدى سهمگين و برقى مرگبار فضايى هراس انگيز ساخته است. 🔹اين مسافران باران زده بر اثر هراسى كه از نهيب رعدها و صاعقه ها پى در پى در دلهايشان افتاده، انگشتان در گوشها فرو برده اند تا خروش رعد به آنان آسيبى نرساند و آنان را به كام مرگ نكشاند. 🔹برق آسمان نيز به قدرى شديد است كه نزديك است نور چشمانشان را بربايد. هر برقى كه جستن مى كند، لحظه اى فضا را روشن مى كند و اينان اندكى به پيش مى روند و چون فروغ خيره كننده آن برق، باز ايستاد و در تاريكى غرقشان ساخت، متحيرانه بر جاى خود مى ايستند. اينان از يك سو براى نجات از رگبار تند باران و خروش رعد و آسيب برق آسمان، ناچار به پيمودن راهند و از سوى ديگر، با وجود شدت احتياج نور، از آن محرومند. 🔹در تطبيق اين مثل زيباى قرآنى بر ممثل مى توان گفت: اسلام صورى و ايمان ظاهرى منافقان همانند قطره اى باران، زمينه ساز پديد آمدن حيات است، اما چون درون منافق مالامال از كفر است و كفر جز تيرگى چيزى نيست، اسلام صورى با آن تيرگيها نفاق كه در درون دارند، خروشى ايجاد مى كند كه منافق را به هراس مى افكند. اگر اوضاع سياسى و اجتماعى مسلمانان آرام بود و حساسيتى نسبت به منافقان در نظام اسلامى پيش نيامد، با همان اسلام ظاهرى در جمع مسلمانان چند قدمى به پيش مى روند و از اين آرامش استفاده مى كنند، ولى هنگامى كه راز درونشان آشكار شد، بر جاى خود مى ايستند و توان هر كارى را از دست مى دهند. البته اگر خدا مى خواست از همان آغاز، نور ايشان را مى گرفت ولى چند روزى براى امتحان به آنها مهلت داد تا معلوم گردد كه در درون چه داشته اند. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Jinn03.mp3
5.71M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الجن 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️کسانی که می خواهند در باره حقیقت و ماهیت جن بیشتر بدانند .... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌ارتباط جن با فرشتگان و انسان 🔸...﴿وَ أَنَّا لَمَسْنَا السَّماءَ فَوَجَدْناها مُلِئَتْ حَرَساً شَديداً وَ شُهُباً﴾، اين جن به ديگران گفتند که يک خبر جديدي در عالم اتفاق افتاده است. ما قبلاً در اثر ارتباطي که با ملائکه داشتيم، چون ارتباط جن با ملائکه تقريباً قوي‌تر از ارتباط جن با انسان‌ها است، براي اينکه خود ابليس که ﴿كانَ مِنَ الْجِنِّ﴾، ساليان متمادي ـ شش هزار سال ـ در بين فرشته‌ها سرگرم عبادت بود. ارتباط اينها با يکديگر بيش از ارتباط جن با انسان‌هاست. اينها براساس اينکه ﴿وَ أَوْحي‏ في‏ كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها﴾، مسئولان تدبير امور آسماني فرشته‌هايي هستند که مدبرات امر هستند. 🔸اينها (جنیان)استراق سمع مي‌کردند که ببينند اين ملائکه چه مي‌گويند، چه دستوري مي‌گيرند، چه دستوري مي‌دهند. اين کار را مي‌کردند. حالا يا در راه حق اينها مؤمن دارند، کافر دارند يا در راه باطل. آنها که در راه باطل کار مي‌کردند، تمام اين مغالطه‌ها و شبهه‌ها از آنهاست که ﴿إِنَّ الشَّياطينَ لَيُوحُونَ إِلى‏ أَوْلِيائِهِمْ لِيُجادِلُوكُم﴾، عده‌اي هم که وارد مجلس پيغمبر و مسجد پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) مي‌شدند، اصلاً فقط به اين منظور مي‌آمدند که حرف خودشان را بزنند. 🔸در سوره مبارکه «انعام» فرمود اينها که در مسجد تو مي‌آيند، دو گروه هستند: يک عده مي‌آيند که فقط حرف خودشان را بزنند نه حرف تو را بشنوند، اينها نمي‌آيند که حرف تو را بشنوند، مي‌آيند حرف خودشان را بزنند. درباره آنها به يک‌ نحوه برخورد کن؛ اما آنهايي که به مجلس درس تو مي‌آيند، سلام ما را به آنها برسان، خودت به آنها سلام بکن: ﴿وَ إِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ﴾، وجود مبارک پيغمبر وقتي درس تفسير مي‌گفت، اوّل سلام مي‌کرد، حالا يا مستمعين «سلام الله» را تحويل مي‌گرفتند يا سلام را از رسول خدا تحويل مي‌گرفتند. فرمود اينها که مي‌آيند مجلس درس، سلام ما را به اينها برسان! 📼فرازی از سوره الجن جلسه سوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بسمه تعالی 🌹نکته های زیبا و ماندگار از جزء بیست و پنجم ۱. با سؤال، فطرت‏ هاى خفته را بيدار كنيد. أَ وَ لَمْ يَكْفِ‏ ...» فصلت 53 ادّعا بايد همراه با دليل باشد. «فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ وَ هُوَ يُحْيِ الْمَوْتى‏ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ» شوری 9 بيان دو ديدگاه و مقايسه ميان آنها، عامل رشد و انتخاب بهتر است. «لا يُؤْمِنُونَ بِها وَ الَّذِينَ آمَنُوا» مودت اهل البیت مصداق روشن ايمان و عمل صالح است. يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ‏ ... إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ »23 شوری شرط مزد رسالت، مودّت ودوستی اهل بیت است. «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏» 23 مودّت اهل بيت عليهم السلام، برجسته‏ ترين حسنه است. «الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً» 23 خداوند قدردان كسانى است كه به وظيفه خود در مودت اهل بيت عمل مى ‏كنند. «إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ» 23 در نوميدى بسى اميد است، پايان شب سيه سپيد است. «يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا» 28 شوری اولين گام اصلاح، پرهیز از گناه است، سپس خودسازى و جامعه سازى. «يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ» 37 مؤمن استبداد ندارد، اهل انزوا نيست و به رأى ديگران احترام مى‏ گذارد. «وَ أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَيْنَهُمْ» 38 خويشتن ‏دارى و گذشت (به جاى انتقام) مورد سفارش قرآن است. «وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ » 43 ملاك، لياقت فعلى افراد است، گرچه در گذشته وضعیت دیگری داشتند. ما كُنْتَ تَدْرِي‏ ... إِنَّكَ لَتَهْدِي‏» 52 قرآن به تنهايى كافى نيست، با اينكه قرآن نور هدايت است‏ نُوراً نَهْدِي بِهِ‏ ... لكن باز هم نياز به رسول است. «إِنَّكَ لَتَهْدِي» 52 از افراد لايقى كه براى مأموريّتى اعزام مى ‏كنيد، حمايت كنيد. «يَسْتَهْزِؤُنَ‏- فَأَهْلَكْنا» زخرف 8 حالات روانى انسان، در جسم او اثر مى‏ گذارد. «ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا» 17 زينت‏ طلبى و زيورگرايى، براى زنان و دختران امرى طبيعى است. «يُنَشَّؤُا فِي الْحِلْيَةِ» زخرف 18 اسلام دين جامع است و تعاليم همه‏ ى پيامبران پيشين را در بردارد. ما وَصَّى بِهِ نُوحاً ... وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى‏ وَ عِيسى‏ بدعت در دين و تشريع قوانين خارج از اذن خدا شرك به اوست. «شُرَكاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ ما لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ»21 توبه بايد همراه تغيير در رفتار و گفتار باشد و گرنه نوعى تظاهر و رياكارى است كه خدا مى‏ داند. «وَ يَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ »25 در قرآن، كلمه «اديان» نداريم، چون دين الهى يكى بيش نيست. أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ » شوری آیه 13 منبع :کتاب نکته های تفسیری جزء 25 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌙فصل رهایی 🔰 نعمت (مودّت) و (رحمت) 💠 این دو اصل است که را تامین می کند؛ یکی و عاقلانه، یکی رحم و و ، از دیگران گذشتن. اگر این مودّت و دوستی روی غریزه باشد، وقتی جوانی فروکش کرده، انسان میانسال شده، غریزه کم شده؛ مودّت کم می شود، خانواده متلاشی می شود، چه اینکه نظام غرب این است! و اگر و عاطفه و مهربانی و نباشد، خودخواهی طرفین باشد، باعث افزایش است. فرمود: این دو چیز است که خانواده را نگه می دارد، ما این دو نعمت را به شما دادیم؛ این را هدر ندهید، (و جعل بینکم مودّهً و رحمهً)*، این مودّت تان عاقلانه باشد. در بین ما ها علاقه زن و شوهر پیرمرد و پیرزن بیش از علاقه دو جوان نسبت به یکدیگر است، چون و مودّت اینها است. این پدر خوب درست می کند، مادر خوب درست می کند و زندگی را نگه می دارد و جلوی طلاق را می گیرد! بالاخره همه ما غیر از معصومین یک اشتباهاتی داریم؛ گاهی تندیم، گاهی کندیم، گاهی مسائل و مشکل مزاجی داریم، گاهی مسائل و مشکل اقتصادی داریم، گاهی یک حرف تندی می زنیم، گاهی یک حرف کندی می زنیم. اگر یکی از ما تندی کرد یا کندی کرد، دیگری فوراً بزرگواری کند و صرف نظر کند، برای اینکه خودش شرمنده می شود و عذرخواهی می کند! فرمود: این رحمت، این عاطفه، این گذشت زندگی خانواده را تشکیل می دهد. 📌 سوره روم / آیه ۲۱ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۱/۱۱/۰۹ 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و اما باور ما 23.عبداللهی رمضان 1401.mp3
26.94M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -پیامبر عبد مطلق-مقام عبودیت-(قسمت 23) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نکته های زیبا و ماندگار از جزء بیست وچهارم 1. دعا برای ديگران، يك ارزش پسنديده و توصیه قرآنى است. «وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا» غافر7 2. قدرت و امكانات ملاك رستگارى نيست. أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً ... فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ‏» 21 3. طاغوت‏ها هر كجا حكومت خود را در خطر ببينند خود را حامى مردم، طرفدار دين معرّفى مى ‏كنند. إِنِّي أَخافُ أَنْ يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَنْ يُظْهِرَ ... الْفَسادَ »26 4. براى ايجاد انگيزه در كارهاى شايسته، تشويق لازم است. مَنْ عَمِلَ صا لحا ...» 40 5. دشمن، جوانان و زنان را هدف مى‏ گيرد. اقْتُلُوا أَبْناءَ ... وَ اسْتَحْيُوا نِساءَهُمْ‏ » غافر 25 6. شك، اگر مقدّمه‏ ى تحقيق و حركت شود ارزش دارد ولى اگر سبب ركود و سوء ظن شود يك آفت است. «فَما زِلْتُمْ فِي شَكٍّ» 34 7. روش نو در بيان مطلب، انگيزه ‏اى براى شنيدن است. «حم تَنْزِيلُ» فصلت 1 8. تولى‏ و تبرى‏ بايد در كنار هم باشد. (تا انواع شرك را از خوددور نكنيم، يكتا پرست واقعى نمى ‏شويم). نُهِيتُ أَنْ أَعْبُدَ ... وَ أُمِرْتُ أَنْ أُسْلِمَ‏» 66 9. شادى اگر بر حقّ باشد، پسنديده است ولى اگر بر اساس باطل باشد مورد انتقاد است. تَفْرَحُونَ‏ ... بِغَيْرِ الْحَقِ‏» 75 10. دوست بد، همچون شيطان، زشتى ‏هاى انسان را زيبا جلوه مى ‏دهد. «زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ» «1»*، «فَزَيَّنُوا لَهُمْ»فصلت 25 11. كسانى كه حرف منطقى ندارند، مردم را از شنيدن حرف منطقى ديگران نيز منع مى ‏كنند. لا تَسْمَعُوا ...» 26 12. ايجاد پارازيت در كلام حقّ كار كفّار است. «وَ الْغَوْا فِيهِ» 26 13. بالاترين هديه‏ ى آسمانى، آرامش روحى و روانى است. «أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا» 30 14. سخنى ارزش دارد كه گوينده ‏ى آن اهل عمل باشد. «دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً» 33 15. برقرارى آرا مش و امنيّت، دستاويز طاغوت‏ها براى سركوب حركت ‏هاى دينى و اصلاحى است. أَقْتُلْ مُوسى‏ ... أَخافُ أَنْ... الْفَسادَ 26 16. اول حقّ را نشان دهيد، بعد انتقاد كنيد. ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ‏ ... فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ‏» 62 17. ارزش دوست به گرمى اوست. «وَلِيٌّ حَمِيمٌ» فصلت 34 منبع :کتاب نکته های تفسیری جزء 24 @rahighemakhtoom
📌نکته های زیبا و ماندگار از جزء بیست وششم 1. صلابت در كنار محبّت ارزش دارد. فَلا تَمْلِكُونَ لِي مِنَ اللَّهِ‏ ... وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ‏ احقاف، 8 2. احسان به والدين، از جايگاه ويژه ‏اى نزد خداوند برخوردار است. در قرآن، پنج بار كلمه‏ «وَصَّيْنَا» بكار رفته كه سه بار آن مربوط به والدين است. 15 3. استحكام بنياد خانواده و حفظ جايگاه والدين، مورد توجّه خاص خداوند است. «وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً» 15 4. والدين، در كنار رشد و تغذيه جسمى فرزند، مسئول رشد معنوى او نيز هستند. حَمَلَتْهُ‏ ... بَلَغَ أَشُدَّهُ‏ ... هُما يَسْتَغِيثانِ‏ ... وَيْلَكَ آمِنْ‏» 15 5. كفر به معاد و بدگويى و بى‏ ادبى گستاخى در برابر والدين، عذاب قطعى را به دنبال دارد. قالَ لِوالِدَيْهِ أُفٍ‏ ... أُولئِكَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ‏ 6. بى ‏تفاوتى ممنوع، مسلمان بايد مظهر حبّ و بغض باشد. «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» فتح 29 7. رشدى پايدار است كه طبيعى، مستقل و تدريجى باشد. كَزَرْعٍ أَخْرَجَ‏ ...» 29 8. تندروى ‏هاى خود را توجيه نكنيم. لا تُقَدِّمُوا ... إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏. حجرات، آيه 1 9. پيش از درخواست و دستور به كارى، بايد ابتدا زمينه‏ هاى روانى پذيرش را در مخاطب ايجاد كرد. جمله‏«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» ابتدا به مؤمنان شخصيّت مى ‏دهد و... 10. مسئوليت‏ هاى اجتماعى، نبايد مانع رسيدگى به امور خانوادگى شود. «صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ» 5 11. افراد مؤمن بايد اهل تحقيق و بررسى باشند، نه زودباور و سطحى‏ نگر. «بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا» 6 12. در مجادله و استدلال، دليل يا بايد فطرى و شهودى باشد، «أَ رَأَيْتُمْ» يا نقلى،«بِكِتابٍ» يا عقلى، «أَثارَةٍ مِنْ عِلْمٍ» و شرك هيچ دليلى ندارد. 13. جن نيز موجودى مثل انسان؛ داراى تكليف، مرگ و مير، حساب وكتاب و دريافت كيفر و پاداش است. أُمَمٍ‏ ... مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ‏ 14. اقدام بر اساس يك گزارش بررسى نشده، مى ‏تواند جامعه‏ اى را به نابودى بكشاند. «أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً» 6 15. غيبت كردن، نوعى درّندگى است. «يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً» حجرات، 12 16. انسان براى تكامل معنوى، به تكرار و تداوم عبادت نياز دارد. «قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ. وَ مِنَ اللَّيْلِ» ق 39 17. كمال فرزند، به علم و دانش است. «بِغُلامٍ عَلِيمٍ» ذاریات 28 18. زن، موجودى احساسى و عاطفى است و در مقابل آنچه مى‏ شنود معمولًا خيلى زود عكس العمل نشان مى‏ دهد. «فِي صَرَّةٍ فَصَكَّتْ» 29 19. فكر نكنيد كه هميشه راه توبه باز است و مجالى براى بازگشت وجود دارد. «فَأَنَّى لَهُمْ إِذا جاءَتْهُمْ ذِكْراهُمْ» سوره محمد (صلی الله علیه وآله) 18 20. لازمه‏ ى ايمان، اقدام عملى در جهت نشر و گسترش دين الهى است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ‏ ... منبع :کتاب نکته های تفسیری جزء 26 @rahighemakhtoom
. 🌙فصل رهایی 🔰چرا باید روزه بگیریم؟ 💠 فرمود: (جنّه من العقاب)*، (جنّه من‌النّار)* هم آمده؛ اینجا در خطبه دیباج (جنّه من العقاب) است. سپری است از آتش؛ این آتش به ما خیلی نزدیک است، بالاخره یک سپری لازم است. باید کاری بکنیم که این شعله نکشد، سرکشی نکند! ابن میثم نقل می کند که وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) به همسرش فرمود: (داومی قرع باب الجنه)*، مرتب درب بهشت را بزن. عرض کرد: بماذا؟ فرمود: (بالجوع)*، با . این درب جهنم است که می بندند، و گرنه درب بهشت را هرگز نمی بندند. درب جهنم در بسته است و اگر کسی خواست بکند، باید با فشار درب جهنم را باز کند، برود در آتش! شیاطین مغلولند، زنجیرند، اگر کسی بخواهد طعمه شیطان بشود باید این زنجیر را از دست و پای این کِلاب باز کند! درب بهشت هرگز بسته نیست. به هر تقدیر؛ فرمود به اینکه درب بهشت را مرتب بکوب، عرض کرد با چه چیز؟ فرمود: با گرسنگی. بودن یک مقدار انسان را به حال خود وا می دارد. این ابوالحسن عامری از یحیی بن معاذ نقل می کند که (انّ لله سبحانه و تعالی طعاماً یداوی به الصدیقین و هو الجوع)*. ایشان از یحیی نقل می کند که خداوند یک غذایی دارد که با او صدیقین را تامین می کند. تنها این نیست که (قوّت جبریل از مطبخ نبود)*، قوّت خیلی از علماء هم از آشپزخانه نبود! غالب نوشته های سیّدنا الاستاد مرحوم در ماه مبارک بود، شب را تا صبح بیدار بود و می نوشت. اینها شاگرد ماه رمضانند، شاگرد سحرند، شاگرد گریه اند، (گریه شام و سحر شکر که ضایع نگشت / قطره باران ما گوهر یک دانه شد)*. اینها شاگرد گریه اند، شاگرد ناله اند؛ کسی که بگوید خدایا آمدم، چیز می گیرد؛ این گرسنگی این خاصیت هم دارد، فرمود: گرفتن این است! ------------------------------- 📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۱۰ 📌 من لا یحضره الفقیه / جلد ۲ / صفحه ۷۴ 📌 عوالی اللآلی / جلد ۱ / صفحه ۲۷۳ 📌 مثنوی معنوی / دفتر سوم / بخش ۱ (سرآغاز) 📌 غزلیات حافظ / شماره ۱۷۰ 📋 نماز جمعه قم 📆 مصلی قدس ؛ ۱۳۷۸/۱۰/۰۳ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom