برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(122)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 3 ـ هدايت تكويني در قرآن كريم
در بحث تفسيري گذشت كه هدايت تشريعي همان راهنمايي از طريق وحي و قانونگزاري است و راه مشخص و محدود آن دريافت قانون از قرآن كريم و سنّت معصومان (عليهم السلام) براي آگاهي به حلال و حرام الهي است و به آن «ارائهي طريق»، يعني نشان دادن راه گفته مي شود. امّا هدايت تكويني كه از آن به «ايصال به مطلوب»، يعني رساندن به مقصود و مقصد تعبير مي شود مرز محدودي ندارد. اكنون به برخي از آيات قرآن كريم كه ناظر به هدايت تكويني است اشاره مي شود:
⏪ الف: (ومن يؤمن بالله يَهْدِ قلبه)[ سورهي تغابن، آيهي 11.]. از اين آيهي كريمه بر مي آيد كه هدايت تكويني آنگاه نصيب انسان مي شود كه بخشي از راه را پيموده باشد.
⏪ ب: (والّذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سُبُلنا)[ سورهي عنكبوت، آيهي 69.]. هدايتي كه پس از ايمان به خدا و مجاهدت در راه او نصيب مؤمنان مجاهد مي گردد همان هدايت تكويني است.
⏪ ج: (والّذين اهتدوا زادهم هديً واتاهم تقواهم)[ سورهي محمّد (صلي الله عليه و آله و سلم)، آيهي 17.]. خداي سبحان به هدايت يافتگاني كه اهل سلوك و عمل باشند پاداش مي دهد و پاداش آنان نيز هدايت است و اين هدايتِ دوم هدايت تكويني و پاداشي است كه با آن، پيمودن بقيّه راه آسان مي شود و به صورت كشش و جذبه اي است كه گاهي انسان آن را در درون خود مي يابد و او را مجذوب كار نيك مي كند.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(123)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 3 ـ هدايت تكويني در قرآن كريم
📐 گاهي نيز خداوند به هدايت تكويني خود به عنوان پاداشِ مؤمن، دلهاي ديگران را به او گرايش مي دهد: (إنّ الّذين آمنوا وعملوا الصالحات سيَجعل لهم الرّحمن وُدّاً) [سورهي مريم، آيهي 96.4]و آنگاه او، هم محبوب خداست و هم محبوب خلق خدا و از اين رو بندگان خدا كه محبّ اويند برايش دعا مي كنند و دعاي دل علاقه مند مؤثر است.
📐 در مقابلِ پاداشي كه به صورت هدايت تكويني به مهتديان و مجاهدان داده مي شود، اگر كسي پس از بينايي كوري را برگزيد: (فاستحبّوا العَمي علي الهُدي) [سورهي فصلت، آيهي 17.]و مستكبرانه با دين برخورد كرد و پس از مهلتي كه براي توبه به او داده مي شود بازنگشت، توفيق فهم آيات الهي و پذيرش حق از او گرفته مي شود: (سأصرف عن آياتي الذين يتكبرون في الأرض بغير الحقّ) [سورهي اعراف، آيهي 146.]و هم سفري ابدي برايش تعيين و به ولايت او سپرده مي شود: (ومن يعشُ عن ذكر الرّحمن نقيّض له شيطاناً فهو له قرين)[ سورهي زخرف، آيهي 36.].
⏪ د: (قد جاءكم من الله نور وكتاب مبين يهدي به الله من اتّبع رضوانه ُسُبل السّلام)[ سورهي مائده، آيات 15 ـ 16.]. اين آيه كريمه به خوبي بيانگر تفاوت هدايت تكويني و تشريعي است؛ زيرا از يك سو سخن از نور و كتاب مبيني دارد كه براي هدايت همهي انسانها از جانب خداي سبحان نازل شده است و در آياتي مانند: (هديً للنّاس) [سورهي بقره، آيهي 185.]، (ليكون للعالمين نذيراً) [سورهي فرقان، آيهي 1.]و (ذكري للبشر) [سورهي مدّثر، آيهي 31.]مطرح شده است و از سوي ديگر سخن از هدايت مؤمنانِ تابع و طالب رضوان دارد؛ آنان كه هر كاري را براي خدا انجام مي دهند و راهيان راه او هستند. خداي سبحان تكويناً در مرحلهي بقا از اينان دستگيري كرده، آنها را به سلامت و سهولت از گذرگاه پرخطر دنيا عبور مي دهد.
📁 (سُبُل السّلام) همان سلامت در نشئه هاي سه گانهي ميلاد، موت و مبعث است كه درباره حضرت مسيح (عليه السلام) وارد شده و نيز درسخن حضرت يحياي شهيد با اندكي تفاوت آمده است: (والسّلام عليّ يوم وُلدتُ ويوم أموت ويوم أُبعثُ حيّاً)[ سورهي مريم، آيهي 33.]. كسي كه با سلامت زيسته، با سلامت مي ميرد و كسي كه با سلامت مرده باشد، در قيامت به سلامت برانگيخته مي شود و اين همان هدايت به صراط مستقيم است: (ويهديهم إلي صراط مستقيم)[ سورهي مائده، آيهي 16.].
📁 هدايت به سُبُل السلام كه «با سلامت به مقصد رساندن» است و ويژهي طالبان رضوان الهي است، همان هدايت تكويني است وگرنه هدايت تشريعي كه فرستادن پيامبران و تبليغ احكام به وسيلهي آنان است اختصاص به مؤمنان ندارد.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
🍀🍀🍀
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 19.mp3
14.79M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 41
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 19
📁 دعای 23 : دعا برای عافیت و شکر بر عافیت
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ جَلِّلْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ حَصِّنِّی بِعَافِیَتِکَ ، وَ أَکْرِمْنِی بِعَافِیَتِکَ ، وَ أَغْنِنِی بِعَافِیَتِکَ ، وَ تَصَدَّقْ عَلَیَّ بِعَافِیَتِکَ ، وَ هَبْ لِی عَافِیَتَکَ وَ أَفْرِشْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ أَصْلِحْ لِی عَافِیَتَکَ ، وَ لَا تُفَرِّقْ بَیْنِی وَ بَیْنَ عَافِیَتَکَ فِی الدُّنْیَا وَ الآْخِرَةِ .
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
☘️☘️☘️
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 41 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 19 📁 دعای 23 :
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 41
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 19
📁 دعای 23 : دعا برای عافیت و شکر بر عافیت
وَ أَصْلِحْ لِى عَافِيَتَكَ، وَ لا تُفَرِّقْ بَيْنِى وَ بَيْنَ عَافِيَتِكَ فِى الدُّنْيَا وَ الاْخِرَةِ.
📈 آیا عافیت تنها به معنای تندرستی و سلامتی جسمی است؟
برداشت بسیاری از شارحان و مترجمان صحیفه از مقوله عافیت تندرستی و سلامتی جسمی است.عافیت خواستن فقط در بعد بیماری های جسمی و روان تنی کوچک کردن دایره مسئله است. انسان همواره در معرض ابتلائات و گرفتاری ها و مشکلات مادی و فرا مادی است. به نظرشما انسانی که دچار خودباختگی و بحران هویت شده است بیمار نیست؟ انسانی که دچار خود فریبی و نفاق در جامعه شده است بیمار نیست؟آیا انسانی که دچار توهم خود بهتر پنداری و خود شیفتگی شده است فرد سالمی است.؟و...
📁 انسان مومن برابر با آنچه در متون دینی آمده است همواره در ابتلاء و بلاست ودر همین رابطه در کتاب اُصول درکتاب الایمان والکفر، بابی با عنوان شدّة ابتلاءِ المومن، آمده است .و هرچقدر ریشه درخت ایمان به پروردگار و دستورات و فرامین او عمیق تر و گسترده تر باشد هجوم آسیب ها و آفات و خطرات بیشتر است. بنابر این پیامبران و رسولان خداوند گرفتاری های بیشتری را متحمل شده اند و درد و رنج بیشتری کشیده اند .
هرکه در این باب مقرب تر است جام بلا بیشترش می دهند
در این روایات ابتلای مومن عامل تذکر و بیداری از غفلت زدگی؛غریزه گرایی و حس گرایی و رفاه زدگی افراط گرایانه شمرده شده است.
📁 چندنکته قابل توجه این است که:
✅ 1- مومن ممکن است مبتلا به هر ابتلا و مصیبت بشود و البته برای رهایی از بلاها هم خود با استفاده از عقل و علمی که خدا به او داده است تلاش می کند و هم از آن قادر علیم حکیم معافی و دافع البلایا عافیت می خواهد. اما مومن بلاجویی نمی کند به تعبیری برای خود بلا سازی نمی کند .درد و رنج بیهوده و غیر عقلی برای خود درست نمی کند. بنابر این بلاجویی تحریم شده است .بنابر این ریاضت های وهم پندارانه عرفان های دروغین و رهبانیت و انزوای های غیر عقلانی مسیحیت نوعی بلاجویی تحریم شده است.
✅ 2- ابتلاء کار خداست برای ورزیدگی و آب دیده شده بنده در کوره ی بندگی ؛ و عافیت خواستن و درخواست نجات و رهایی از گرفتاری ها وظیفه ی بنده .
✅ 3- بازگشت همه عافیت خواهی ها به دریافت تمام عیار و کامل عافیت دینی وایمانی است. و البته آفات و آسیب هایی که دین و اعتقاد و باور ما را تهدید می کند تنها بیماری جسمی نیست بلکه آفت های خطرناک تر و کشنده تر از بیماری ها و آسیب های جسم و تن وجود دارند که برای انسان مومن خواستن عافیت الهی برای رهایی از آن ها در اولویت است. قرآن در باره یکی از این بیماری ها کد می دهد که: و فی قلوبهم مرض بیماری با نام نفاق و چند چهرگی
✅ 4- عافیت باید جهت مند باشد نه مطلق ...عافیت خواهی مطلق نه... عافیت خواهی جهت مند بله عافیت جهتمند عافیتی است که در جهت خیر و صلاح آدمی باشد و اصلح لی عافیتک...
عافیتی که فرصت ساز برای تلاش و کار در کشتزار دنیا باشد چرا که عرصه کار و تلاش بدون عافیت میسر نیست
📁 البته کشتزارزندگی می تواند دو نوع عافیت و محفوظ ماندن از آفات را داشته باشد
عافیتی کوتاه مدت که بازندگی دنیا پایان یابد و از مقصد کاروان آفرینش باز ماند و عافیتی ماندگار و جهت دار که از پل دنیا او را عبور دهد که فرمود الدنیا قنطرة الاخره، و از مسیر دنیا بگذرد و او را سالم و بی عیب و نقص به منزل همیشگی اش تحویل دهد . برای همین است که امام علیه السلام می فرمایند: و لا تفرق بینی و بین عافیتک فی الدنیا و الاخره
ودر این جمله نکته مهمی وجود دارد که عافیت مورد نیاز آخرت عافیت خدا محورانه و همان سبک زندگی مومنانه در دنیاست... رزقنا الله و ایاکم
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
☘️☘️☘️
نساء 29.mp3
10.71M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه29
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۲۵) _ صحنه هولناک مرگ
مگر تامّه #موت کار آسانی است؟! آنچنان به تمام اعضاء و جوارح فشار می آورد که زنده زنده این روح، بدن را رها می کند. مگر #جان_کندن کار آسانی است؟! الآن شما مختصری با یک قیچی یا سوزن دست تان را خون بیاورید، چقدر درد می آید! چون می خواهید این را بی روح کنید. زنده زنده اگر یک مختصری این پوست را بخواهید بکَنید، خیلی #درد می آید! زنده زنده این بدن را بی روح می کنند! چقدر ما باید تلاش کنیم، آماده باشیم که روح آمادگی پرواز داشته باشد و درد نیاید، و #قبض_روح برای #مومن به اندازه بوئیدن یک دسته گل باشد؟! کسی که _ معاذ الله _ با خدا و #قیامت و #اهل_بیت کاری ندارد ، او یادش نیست! 🔶 ر.ک الکافی / جلد ۱ / صفحه ۳۵
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#مرگ به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🍀🍀🍀
#عکس_نوشت #تصویر_نگاشت
@rahighemakhtoom
📌درنگ و تامل
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
#استاد_رنجبر
📌 مثل *آب* جوي!
يك جوي اگر خشك و بي آب باشد، خس و خاشاك در آنجا جمع ميشوند. جوي بي آب، نه جايي را سبز ميكند و نه كسي هوس ميكند كنارش بنشيند.
ما آدمها هم مثل جوي آبيم.
هيچ چيز براي جوي مثل آب نمي شود.
و هيچ چيز هم براي ما مثل خدا نخواهد شد.
يعني هيچ چيزي جاي خدا را پر نمي كند.
پر شويم از خدا وگرنه پر ميشويم از خَس و خاشاك و گرد و غبار گناه!
اگر خدا را بياوريم در زندگي، زيبا ميشويم، تماشايي ميشويم؛ هم خود سبز ميشويم و هم پيرامون خود را سبز و سرسبز خواهيم كرد.
📚 مثل شاخه های گیلاس - محمد رضا رنجبر
@rahighemakhtoom
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء۲۵
سوره فصلت
۱- وقتی بدی به تو میرسد ناامید نشو( ۴۹ )
۲- اگر بعد مشکلات ، خدا لطفی به تو می کند نگو به خاطر شایستگی خودم است( ۵۰ )
۳- وقتی نعمت به تو می رسد از خدا رو برنگردان و از خدا دور نشو (۵۱ )
سوره شوری
۴- در اختلافات، به قرآن مراجعه کن(۱۰)
۵- در دعوت مردم به دین پایداری کن و از هوس مردم پیروی نکن( ۱۵)
۶- مزد رسالت پیامبر را میخواهی بدهی؟ عشق به اهل بیت علیهم السلام (۲۳ )
۷-اگر (بر فرض) خدا روزی را بر بندگانش زیاد می ساخت انان در زمین ستم می کردند( ۲۷)
۸- هر مصیبتی در زندگی به تو می رسد به خاطر دستاوردهای خود توست (۳۰)
۹- می خواهی دعایت مستجاب شود ، ایمان و عمل صالح (۲۶)
۱۰- هرچه داری، کالای زندگی دنیاست ، ولی آنچه نزد خداست بهتر و پایدارتر است دنبال آن باش که بهتر و پایدارتر است (۳۶)
۱۱- اگر می خواهی به آنچه نزد خداست برسی، ایمان، توکل به خدا، ترک گناه،بخشش،مشورت،ظلم ستیزی،اصلاح،صبر (۳۶ )
۱۲-از گناهان بزرگ و کارهای زشت پرهیز کن(۳۷)
۱۳- هر وقت خشمگین شدی ببخش (۳۷)
۱۴- دعوت خدایت را بپذیر( ۳۸)
۱۵- در کارها با دیگران مشورت کن (۳۸)
۱۶- اگر کسی خواست به تو ظلم کند از دیگران کمک بگیر و ستم را دفع کن(۳۹)
۱۷- مجازات نکن ،ببخش و اصلاح کن (۴۰)
۱۸- هرکس شکیبایی بورزد و ببخشد، نشان از تصمیم استوار او در کارها ست( ۴۳ )
۱۹- دختر ،پسر، دختر و پسر و عقیم بودن دست خداست (۴۹-۵۰)
۲۰- زنان در زیورالات پرورش می یابند و در کشمکش ها بیان روشنگر ندارند( ۱۸ )
سوره زخرف
۲۱-خداوند رتبه برخی انسان ها را بر برخی برتری داده تا دیگران را به خدمت گیرند (۳۲)
۲۲- از یاد خدا غافل شوی ،شیطان همنشین تو می شود( ۳۶)
۲۳-فرعون قومش را خوار و خفیف کرد، او را اطاعت کردند. هیچ وقت خودت را خفیف نکن (۵۴)
۲۴- بهشت در مقابل جزای اعمال است نه بهانه (۷۲)
سوره دخان
۲۵- بر خدا برتری نجوی (۱۹)
سوره جاثیه
۲۶- از فضل خدا زیاد بهره ببر (۱۲)
۲۷- هیچ وقت خودت و دلت و هوست را معبود خودت قرار نده( ۲۳)
@feiz114
#قران_و_زندگی_امروز_بشر
#خیلی_زیبا
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 186
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان
📈 اصل هفتم. امام زمان (عج) همان انسان كامل معصومي است كه مظهر اسم اعظم خداست؛ نه طولاني بودن عمر پربركت آن حضرت گزندي به حيات وي مي رساند و نه غيبت آن ذات مقدس، آسيبي به آگاهي وي از پيدا و پنهان جامعه بشري، چون امام معصوم(عليهالسلام) گذشته از سِمَت رفع نيازهاي علمي و عملي امّت، خليفه مطلق الهي است و نظير حضرت آدم(عليهالسلام) و ساير خلفاي خداوند معلّم فرشتگان خواهد بود و ملائكه اصناف گونه گون اند كه مدبّرات امور نيز برخي از آنان به شمار مي آيند و مسئولان تدبير تكويني، تمام كارها را به امر خداوند انجام مي دهند.
📁 اثر انتظارِ وساطت و ترقّبِ دخالت حضرت ولي عصر(عج)، در اصلاح امور غيب و شهادت، آسمان و زمين، ارواح و ابدان فراوان خواهد بود؛ چه اينكه بركات بي شماري بر انتظار شفاعت آن حضرت در كارهاي مادي و معنوي، دنيوي و اخروي مترتّب است. براي نيل به چنان فيض و چنين فوز بايد مترنّم بود:
گر برود به هر قدم در ره ديدنت سري
من نه حريف رفتنم از در توبه هر دري
تا نكند وفاي تو در دل من تغيّري
چشم به خود نمي كنم تا چه رسد به ديگري
[كليات سعدي، غزليات، ص733.]
📁 ارج انتظار به كرامت منتظَر است و حُرمتِ تُرقّب به مقدار تأثير مُتَرَقَّبْ است، چون ولي عصر(عج) قلمرو تأثير او، اعم از معارفِ بود و نبود و مسائلِ بايد و نبايد است و منطقه وساطت وي، اعم از انسان و غيرانسان است و نصاب توانمندي او در اين است كه گستره آلوده تمام زمين به ظلم و جور را به پهنه پاك قسط و عدل تبديل مي كند و جهنم سوزانِ نظامِ سلطه را كه مايه پر شدن عرصه حيات بشر از غبار ستم و دود طغيان شده، با دست انتقام الهي خاموش و آرمانْ شهرِ بهشت گونه را كه لبريز از برابري و برادري و ميانه روي است، تأسيس مي نمايد، بنابراين منطقه انتظار مترصّدانِ حضرتِ ولي عصر(عج) كه جهان آراي واقعي است، به وُسْعَتِ قلمرو بشريّت است، زيرا همگان خواه و ناخواه به اميد طلوع چنان شمسي بي صبرانه به سر مي برند.
معرفتِ قديم را بُعدْ حجاب كي شود
گرچه به شخص غائبي در نظري مقابلم
آخرِ قصدِ من تويي، غايتِ جهد و آرزو
تا نرسم، زدامنت دست اميد نگسلم
[كليات سعدي، غزليات، ص644.]
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 186 پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گونا
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 187
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان
📈 اصل هفتم.
📐 عدل افشاني حضرت بقيّةالله(ارواح من سواه فداه) در سخنان گهربارِ اهل بيت وحي و عصمت(عليهمالسلام)، به ويژه حضرت حسين بن علي(عليهالسلام) سيّد شهيدان شاهد، از غابر و قادم و سالف و آنف چنين آمده است: «لولم يَبْقَ من الدّنيا الاّ يومٌ واحدٌ لطَوّلَ الله ذلك اليومَ حتي يَخْرُجَ رجلٌ مِن وُلْدي فَيَمْلَأها عدلاً وقسطاً كما ملئت جوراً وظلماً، كذلك سمعتُ رسولَ اللهِ يقول» [كمال الدين، ج 1 ص 317.]يعني ظهور قطعي خاتم اوصياي الهي براي آن است كه جامعه بشري به آرمان آفرينش خويش كه گستره عدل و داد و اَخْذ داد هر مظلوم از ظالم و جلوگيري از شكمبارگي جائر و گرسنگي مظلوم كه ميثاق مأخوذ خداوند از عالمان راستين دين است،[ نهج البلاغه، خطبه 3.]نايل گردد. منتظر چنين انسان معصومي بودن كمال مطلوب است؛ هرچه انتظار كامل تر تكاپوي حضور و ظهور بيشتر، آنكه متحجّرانه به سر مي برد، افسرده خواهد شد، آنكه اميدمندانه منتظر است، پويا مي گردد؛
آبي ميانِ جو روان، آبي لب جو بسته يخ
آن تيزرو، اين سست رو، هين تيزرَو تانَفْسَري
[ديوان شمس تبريزي.]
📐 البته نيل به چنان انتظار ارجمندي بدون حُبّ صادقِ بالغ كه از آن به عشق ياد مي شود، ميسور نيست و با آن همه مقصود حاصل است؛
از سَرِ پُستانِ عشق، چونك دمي شير يافت
قامت سروي گرفت، كودكك يك مَهَه[همان.]
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 38 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅
#تحلیل_و_بررسی 39
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ←← ناآگاهی از محکمات و متشابهات
آیههای قرآن از لحاظ بیان مطالب یکسان نیست و در دو طیف جداگانه تقسیمبندی میشود: نخست آیههایی که «محکم»اند؛ یعنی، در دلالتشان بر مراد و مقصود خداوند استوار و قطعیاند و احتمالات گوناگون درباره مفاد آنها وجود ندارد و دیگر آیههایی که معانی گوناگونی را بر میتابد و در دلالت بر مقصود گویایی و استواری دسته پیشین را ندارد. این آیهها به «متشابهات» نامبر دارند. قرآن خود به این نکته اشاره فرموده است:
«هو الذی انزل علیک الکتاب منه آیات محکمات هنام الکتاب و اخر متشابهات» [۱۹]
📐 شناخت این دو دسته عامل مهمی در برداشت و فهم صحیح از قرآن به شمار میآید؛ زیرا در پرتو این آگاهی، تکیهگاه فهم متشابهات، که آیههای محکماند، به خوبی روشن میشود و مخاطب برای فهم آن مستقیما به سراغ محکمات میرود، بی آنکه دچار لغزشی شود یا ندانسته احتمال غیر مراد آیه را بر قرآن تحمیل کند. بنابراین، آنکه به این ویژگی قرآن آگاهی ندارد یا آگاه است و از روی عمد بدان توجهی نمیکند دچار لغزش و انحراف میشود و چه بسا، گمان کند که آیههای قرآن با هم اختلاف و تناقض دارند - چنانکه عدهای در صدر اسلام به این گمان دچار شده بودند [۲۰] و یا براساس این آیهها به جبر گرایش پیدا کنند - آنگونه که برخی از مسلمانان از آیههایی مانند «لیسلک من الامر شیء...» [۲۱] و «و الله خلقکم و ما تعملون» [۲۲] عقیده جبر را فهمیدهاند و از آیههای دیگر، جسمانیت خداوند و دیده شدن او به چشم (در قیامت) را بر گرفتهاند؛ مانند: آیه «الرحمنعلی العرش استوی» [۲۳] و آیه «وجوه یومئذ ناضرة الی ربها ناظرة.» . [۲۴]
📐 به هر روی، ناآگاهی و بیدقتی درباره محکم و متشابه یا ناسخ و منسوخ (که مصادیقی از متشابهات است) موجب به هم ریختن آیهها (ضرب القرآن بعضه ببعض) خواهد شد، چنانکه ممکن است کسی آیه متشابهی را محکم تصور کند و بر اساس آن، آیههای دیگر را وارونه بفهمد؛ چه اینکه پیروان بسیاری از مذاهب انحرافی به آیههای قرآن تمسک کرده و درستی رای و مذهب خود را با آن تایید نمودهاند.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🍀🍀🍀
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 39 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅
#تحلیل_و_بررسی 40
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ←← ناآگاهی از قیدها و مخصصها
نزول قرآن در زمان طولانی سبب شد تا عامها و مطلقها در کلام الهی در برخی موارد، جدای از قیدها و مخصصها باشد و از آنجا که تمامی قرآن مجموعه واحدی است و مطالب آن با یکدیگر ارتباط دارد و آیهها شاهد و مصدق هم قرار میگیرند، لازم استبه هنگام فهم، از وجود یا عدم قید یا مخصصی در آیههای دیگر که مربوط به موضوع مورد بحث آیه است با خبر شویم و آنرا در فهم آیه دخالت دهیم. علاوه بر این، گاهی قیدی در خارج از قرآن در بیان معلمان قرآن (علیهمالسّلام) آمده که باید مورد توجه قرار گیرد و بر اساس آن، آیه شرح و معنا شود.
📐 بر این مبنا یکی از آسیبهای جدی فهم، نادیده انگاشتن قیدهای قرآنی و غیر قرآنی است که در فهم آیه مؤثر است. در چند آیه قرآن، خون جزو خوردنیهای حرام معرفی شده است؛ مانند: «انما حرم علیکم المیتة و الدم.» [۲۵] در این آیه و آیههای۳ مائده [۲۶] و ۱۱۵ نحل [۲۷] ، خون به طور مطلق و به هر شکلی که باشد حرام اعلام شده، ولی در آیه ۱۴۵ انعام [۲۸] قید «ریخته شده» را نیز بر آن افزوده است «او دما مسفوحا.» بنابراین، با توجه به این قید، خونهایی که پس از سربریدن حیوان در رگها باقی میماند حرام نیست و مراد از حرمت خوردن خون در آن چند آیه نیز صرفا حرام بودن خونی است که پس از سر بریدن از بدن حیوان خارج میشود.
📐 نمونههای دیگر از آیاتی که قید آن در روایات وجود دارد آیه ۲ سوره نور است: «الزانیة و الزانی فاجلدوا کل واحد منهما ماة جلدة.» [۲۹] آیه کریمه درباره حد زناست و اطلاق آن شامل همه زناکاران میشود، چه آنان که همسر دارند و در کنار او زندگی میکنند، چه کسانی که در جایی دیگر دور از او هستند و چه آنان که بیهمسرند. اما روایت حکم آیه را مختص غیر محصنه میداند (وقتی که زانی و زانیه همسر نداشته یا دسترسی به همسر خود نداشته باشند.) بنابراین، آیه به همین مورد مقید و از شمول آن کاسته میشود. [۳۰] پیداست که عدم پیجویی از چنین مواردی یا ناآگاهی با این ویژگی قرآن تا چه حد فهم ما را از مراد خدای متعال دگرگون میسازد.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🍀🍀🍀
#تکاثر
#امتحان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 پل صراط
📁 شیطان وقتی بخواهد یک عالم و یک روحانی را بفریبد او را با تکاثر مناسب با رشته اش می فریبد؛ می گوید من این مقدار شاگرد دارم، من این مقدار مأموم دارم، من این مقدار کتاب نوشته ام، من این مقدار درس گفته ام، من این مقدار مقلّد دارم، مقلدین من بیش از این هستند، کتاب هایی که من نوشتم بیش از کتاب هایی است که رقیب من نوشت، شاگردهایی که من تربیت کردم بیش از شاگردهایی است که او تربیت کرده است. هر چه که انسان را به غیر خدا مشغول کند «تکاثر به دنیا» است. یک رزمنده می گوید من چند بار رفتم جبهه، بیش از دیگران رفتم به جبهه، وقتی شیطان بخواهد بفریبد هر کسی را در رشتهٴ او می فریبد، این مقدار کار دقیق و این مقدار کار دشوار است که گفتند پل صراط از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است! تشخیص اش این مقدار سخت است!
📁 یک رساله ای مرحوم محقق طوسی دارد به نام «آغاز و انجام»، این رساله در مبدا و معاد است که انسان از کجا آمد و به کجا می رود و در چه مسیری است؛ یک رساله ای است فارسی، کوتاه و بسیار علمی و عمیق و در عین حال قابل هضم؛ در آن جا وقتی توحید و معاد را تبیین می کند، به قیامت می رسد و صراط را معنا می کند، می گوید اینکه صراط از مو باریک تر است و از شمشیر تیزتر است، هم تشخیص دادن وظیفه این چنین است و هم رفتن در راه وظیفه این مقدار سخت است. انسان تا بفهمد وظیفه اش چیست، مثل اینکه کاری که از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است می گذراند، بعد از اینکه وظیفه را تشخیص داد بخواهد درست به آن وظیفه عمل کند و امتثال کند از راهی که از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است می خواهد عبور کند. این طور نیست که انسان بخواهد به سرّ عبادت برسد کاری آسان باشد، هم در تشخیص بسیار مشکلات هست و هم در پیمودن.
📁 اگر خدای سبحان خواست یک روحانی را، یک عابد را، یک زاهد را، یک مولف را، یک محقق را، یک عالم و مرجع را بفریبد او را که با تکاثر زمین نمی فریبد، او نمی گوید من این مقدار زمین دارم یا این مقدار خانه دارم، هر کسی را شیطان با رشتهٴ خاص او می فریبد. گاهی به تعبیر مرحوم استاد علامهٴ طباطبایی (رضوان الله علیه) انسان عمری در تحت ولایت شیطان است و نمی داند، این است که هر روز باید حسابرسی کند! این صراط مستقیمی که می گوییم ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾[1] از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است؛ هم تشخیصش سخت است هم پیمودنش دشوار، البته وقتی انسان تشخیص داد و پیمود دیگر از هر فرشته ای فرشته خوی تر می شود، همهٴ فرشتگان خدمتگزار اویند، همهٴ ملائکه در خدمت اویند، درهای بهشت را ملائکه باز می کنند و به استقبال او می آیند، می گویند ﴿سَلاَمٌ عَلَیكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ﴾[2] اینکه این همه ملائکه به استقبال مؤمنی این چنین می آیند رایگان نیست! آن همه فرشتگان که خدمتگزار انسانند رایگان نیست! این همه فرشتگان که روزه دار را دعا می کنند رایگان نیست! این همه فرشتگان که از زمین تا عرش نمازگزار را در برمی گیرند رایگان نیست! چون تشخیص وظیفه بسیار سخت است و انجام آن وظیفه تشخیص داده شده بسیار سخت است، البته اگر خالص باشد! این است که می گویند صراط از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است، وگرنه یک پلی باشد فلزی، چوبی، سنگ و گل و امثال ذالک که به آن صورت نیست. دین که صراط مستقیم است در قیامت به صورت پل در می آید، آن پل باطن همین دین است. آن پل قیامت که روزی دو طرفش جهنم است و زیرش جهنم و فقط روی آن انسان راحت است، این باطن همین دین است، سرّ همین دین است.
[1]. سوره الفاتحه، آیه6.
[2]. سوره زمر، آیه73.
📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 10
تاریخ: 1363
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🍀🍀🍀
#عکس_نوشت #تصویر_نگاشت
@rahighemakhtoom
📌درنگ و تامل
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جز ۲۶
سوره احقاف
۱-میخواهی بدون ترس و غم زندگی کنی، بگو: پروردگار من خداست و در راه خدااستقامت کن(۱۴)
۲- به والدینت نیکی کن (۱۵)
۳- نشانه های انسان کامل ؛
روحیه شکرگذاری، استفاده بهینه از نعمتها، اصلاح نعمتهای والدین، رفتار صالح خداپسندانه، اصلاح نسل ،رجوع به سوی خدا، تسلیم فرمان خدا بودن( ۱۵ )
۴-درجه انسان به اندازه عمل اوست وپاداش اعمالش کامل به انسان می رسد( ۱۹)
سوره محمد(صلوات الله علیه و آله و سلم)
۵-میخواهی کارت سامان یابد ؛ایمان و عمل صالح و ایمان به قرآن (۲ )
۶-اگر خدا را یاری کنی ، خدا هم تو را یاری می کند و قدمت را ثابت میکند (۷ )
۷-اعمال و عبادات را باطل نکن (۳۳)
۸- سست نشو(۳۵)
۹- با سستی ،دشمن را به سازش دعوت نکن (۳۵) ۱۰- خدا با توست(۳۵)
۱۱-در کار تربیتی از زور استفاده نکن باعث میشود کینه ها برملا شود (۳۷ )
سوره فتح
۱۲- آرامش دل می خواهی؟ یاد خدا (۴)
۱۳- با زبان چیزی را بگو که در دل داری( ۱۱ )
۱۴-آرامش دل می خواهی دلت را خدایی کن (۱۸) ۱۵-پایبند آرمان تقوا باش( ۲۶ )
۱۶-مکتب اسلام با هدایت و ایین درست بر همه مکاتب دنیا پیروز میشود(۲۸)
۱۷- مسلمان واقعی باش؛
- بر کافران سختگیر باش
-با مردم مهربان باش
-رکوع و سجود داشته باش
-همیشه در حال تلاش و فضل الهی باش
- جویای رضای خدا باش
-چهره ات تابلوی معنویت و عبادت باشد (۲۹) ۱۸- مستقل باش و وابسته به کفر نباش (۲۹)
سوره حجرات
۱۹- دین سازی نکن(۱)
۲۰- حریم و حرمت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام را نگه دار(۲)
۲۱- اخباری را که در ماهواره و فضای مجازی میشنوی نپذیر، تحقیق کن که درست تصمیم بگیری(۶)
۲۲- اگر دو نفر یا دو گروه درگیر شدند بین آنها آشتی بده(۹)
۲۳- با دیگران برادر باش و بین برادران را اصلاح کن (۱۰)
۲۴-دیگران را مسخره نکن (۱۱ )
۲۵- عیب جویی نکن (۱۱)
۲۶- دیگران را با لقب زشت نخوان(۱۱)
۲۷- از گمان بپرهیز( ۱۲)
۲۸- در امور دیگران تجسس نکن( ۱۲)
۲۹- غیبت نکن (۱۲)
۳۰- به خاطر دینت بر خدا و دیگران منت نگذار(۱۷)
سوره ق
۳۱-خدا وسوسه های درونی را هم میداند ،از رگ گردن به تو نزدیکتر است (۱۶)
۳۲- مانع خیر نشو(۲۵)
۳۳-نسبت به حرفهای مخالفان دین صبور باش(۳۹)
سوره ذاریات
۳۴-شبها کم بخواب، مناجات کن(۱۷)
۳۵- سحرگاهان استغفار کن( ۱۸)
۳۶- در اموالت سهمی برای سائلان و محرومان قرار بده( ۱۹)
#قران_و_زندگی_امروز_بشر
#خیلی_زیبا
@feiz114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پست موقت
📌 مجموعه نیایشهای استاد علامه
محمدتقی جعفری
#علامه_جعفری
#استاد_جعفری
#نیایش
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۲۶) _ از نعمت در
حال غفلت بپرهیزید
گاهی می بینید انسان یکی دو بار می لغزد، و خدا #تنبیه نمی کند. فرمود: اگر دیدی مرتب #نعمت الهی می آید، شما هم مرتب #نا_فرمانی می کنید؛ بپرهیزید چون دفعتاً ممکن است بگیرد! اینها که در دریا #غرق می شوند، چون شنا در دریا لذیذ است؛ زیر پای اینها که استخر مستحکم بسته نیست، شن است؛ اینها یک مقدار می روند، دفعتاً می بینند غرق شدند! فرمود: اگر نعمت های الهی می آید، شما هم مرتب #بد_رفتاری می کنید؛ بدانید خدا ممکن است همان جا بگیرد! تعبیر #قرآن_کریم این است که: (حَتّی عَفَوا)، (عَفَوا) یعنی نعمت پُر شده است؛ (اَخَذناهُم بَغتَهً). 🔶️ ر.ک سوره اعراف / آیه ۹۵
✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#پرهیز
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📌عمل فريبکارانه وهّابي ها در کنار بقيع
🔸الآن كه متأسفانه در بعضي از مراحلِ بقيعِ ائمه اطهار(عليهم السلام) اين جمله نوشته شد كه «وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِن قِطْمِيرٍ»(🔺)؛ اينها خيال ميكنند ـ معاذ الله ـ شيعه كه به بقيع ميرود و عرض ادب به پيشگاه ائمه(عليهم السلام) ميكند اينها را مالك مستقل ميداند، اينها را خالق ميداند و مانند آن.
🔸البته آنهايي كه آگاهاند ميدانند تشيّع منزّه از كارهاي غير توحيدي است اما عدهاي را كه يا جاهلاند يا متجاهل، آنها را با فريب وادار ميكنند كه عليه تشيّع سخناني بگويند.
🔸خود ائمه(عليهم السلام) فرمودند تمام كارها و تدبيرها به دست خداي سبحان است، اما خدا موجوداتي را آفريد كه اينها مدبّرات امرند (يك)؛ خدا موجوداتي را آفريد، به اينها بركات و فيوضات فراواني داد (دو).
🔸الآن ما بسياري از كارهايمان را با شمس و قمر هماهنگ ميكنيم؛ اگر انرژي ميخواهيم، نور ميخواهيم، حرارت ميخواهيم، بركات ديگر ميطلبيم سعي ميكنيم از آفتاب كمك بگيريم.
🔸ما ـ معاذ الله ـ آفتابپرست كه نيستيم، چرا مرتب به سراغ آفتاب ميرويم؟
🔸اگر جايي ميخواهيم مزرعهاي داشته باشيم، باغي داشته باشيم، باغداري ما، مزرعه ما سعي ميكنيم محلّ نور باشد كه آفتابگير باشد؛ ميوهها را آفتاب، شيرين و پخته ميكند.
🔸بركات فراواني كه در وسائل انرژي هست از آفتاب است، ما ـ معاذ الله ـ جزء صابئين نيستيم كه ستاره و آفتاب را بپرستيم...
🔸علي و اولاد علي(صلوات الله عليهم اجمعين) كه هزارها برابر از شمس و قمر بالاترند، ما اگر از آفتاب نور بگيريم ـ معاذ الله ـ آفتابپرستيم؟!
🔸اينها علم دارند، معنويّت دارند، كرامت دارند، عزّت دارند(همين بركاتي كه در زيارت «جامعه كبير» براي اينها ثابت شده است) ... ما از اينها داريم اين نورها را استفاده ميكنيم، اين ديگر شرك نيست...
🔸خداي سبحان آب را آفريد كه رفع عطش كند، ما از آب چطوري استفاده ميكنيم؟ از هوا چطوري استفاده ميكنيم؟ مگر ما ـ معاذ الله ـ ماه را ميپرستيم يا هوا را ميپرستيم يا آب را ميپرستيم؟!
🔸آب، بركتي دارد كه مشكلات ما را حل ميكند ما هم به سراغ آب ميرويم؛ هوا بركاتي دارد كه مشكلات ما را حل ميكند ما هم به سراغ هوا ميرويم؛ اينها هم نورانيّت دارند، بركات دارند، درباره غفران ذنوب، حلّ حوايج و مانند اينها همين است.
🔸ديگر «مَا يَمْلِكُونَ مِن قِطْمِيرٍ» نوشتن و كنار بقيع نصب كردن ندارد!
🔸خود آنها يعني ائمه(عليهم السلام) اوّلين موحد عالَم بودند و همين توحيد را آنها منتشر كردند و همين توحيد را آنها تدريس كردند؛ همين توحيد را آنها ترويج كردند.
🔸بنابراين اين يا جهل است يا تجاهل!
↙️پی نوشت:
🔺-و خدايانى كه شما به جاى او مى خوانيد حتى به اندازه پوست نازک هسته خرمايي مالك نيستند(فاطر/13)
🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره فاطر، آیات 12 الی 17
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(124)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 3 ـ هدايت تكويني در قرآن كريم
📁 تذكّر: هدايت تكويني به معناي «با سلامت به مقصد رساندن» ويژهي مؤمنان است وگرنه به معناي عام آن (ايصال به مطلوب) عمومي است و اختصاصي به مؤمنان ندارد؛ زيرا خداي سبحان با هدايت تكويني خود همه را به مقصد مي رساند، هدفِ سالكْ الهي باشد يا شيطاني. هدايت تكويني كافران و فاسقان به سوي جهنّم نيز به امر الهي و به وسيلهي فرشتگان است: (فاهدوهم إلي صراط الجحيم) [سورهي صافات، آيهي 23.]؛ زيرا يكي از عذابهاي كافران در قيامت گم كردن راه مقصودشان (جهنّم) است و پس از حيرت و سرگشتگي، گروهي از فرشتگان آنان را به جهنّم مي رسانند. هدايت به جهنّم بدون ترديد هدايتي تكويني است؛ زيرا در آن روز بساط تشريع، تكليف و عمل اختياريِ مكلّفانه برچيده مي شود؛ چنانكه هدايت بهشتيان به بهشت نيز به هدايت تكويني
است: (الحمد لله الّذي هدانا لهذا)[ سورهي اعراف، آيهي 43.].
⏪ ه: (ولقد مَنَنّا علي موسي وهارون ونجّيناهما وقومهما من الكرب العظيم ونَصَرناهم فكانوا هم الغالبين وآتيناهما الكتاب المستبين وهديناهما الصّراط المستقيم) [سورهي صافات، آيات 114 ـ 118.]؛ بر موسي و هارون (عليهماالسلام) منّت[منّت همان نعمت بزرگ و سنگيني است كه حمل آن دشوار باشد.
📁 در قرآن كريم از آفرينش مجموع نظام آسمانها و زمين به «منّت» ياد نشده است، ولي از نعمت «رسالت» و «هدايت» به منّت تعبير شده است: لقد منّ الله علي المؤمنين إذ بعث فيهم رسولاً (سورهي آل عمران، آيه ي164)، بل الله يَمُنُّ عليكم أن هديكم للإيمان (سورهي حجرات، آيهي 17).]نهاديم و در جنگ پيروزشان كرديم و به آنان تورات داديم و به راه راست هدايتشان كرديم. اين هدايت تشريعي نيست؛ زيرا اگر هدايت تشريعي بود مخصوص موسي و هارون (عليهماالسلام) نبود، بلكه همه بني اسرائيل را شامل مي شد.
⏪ و: (فمن يرد الله أن يهديه يشرح صدره للإسلام ومن يُرِد أن يُضِلَّه يجعل صدره ضيّقاً حرجاً كأنّما يصَّعَّدُ في السماء كذلك يجعل الله الرجس علي الّذين لايؤمنون) [سورهي انعام، آيهي 125.]؛ آنان كه خدا هدايتشان را بخواهد، دلهاشان را مي گشايد و قلب گشاده و مشروح توانِ درك معارف بلند را دارد: «إنّ هذه القلوب أوعية فخيرها أوعاها» [نهج البلاغه، حكمت 147.]و هر كه را بخواهد گمراه كند قلبش را تنگ مي كند. هدايت گروه اول و اضلال گروه دوم هر دو تكويني است؛ زيرا در نظام تشريع، راه براي همه باز است و سخن از هدايت جهانيان مطرح است و اين هدايتِ تكويني است كه پس از هدايت عمومي و همگاني، براي راهيان راه راست به صورت «گشادگي سينه» و براي منحرفان به صورت «تنگ جاني» ظهور مي كند.
📁 سينهي گشاده و جان مشروح همانند دريايي عظيم است كه اگر چيزي بر آن وارد شود دگرگونش نمي كند واگر چيزي از آن برگرفته شود از آن نمي كاهد. قلب مشروح نه با حادثه اي تلخ اندوهگين و نه با پديد آمدن نعمتي گوارا، شادمان مي شود؛ زيرا هر دو را آزمون الهي مي داند.
🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(125)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 3 ـ هدايت تكويني در قرآن كريم
⏪ ز: (نحن نقصّ عليك نَبَأهم بالحقّ إنّهم فِتيةٌ آمنوا بربّهم وزدناهم هدي) [سورهي كهف، آيهي 13.]؛ اصحاب كهف رادمردان و جوانمرداني بودند كه به خدا گرويدند و خداوند بر هدايتشان افزود. هدايتي كه پس از هدايت آغازين افزوده مي شود، تبيين احكام نيست، بلكه آسان كردن سلوك و رهپويي به سوي خداست كه همان هدايت تكويني است.
⏪ ح: (وهُدوا إلي الطيّب من القول وهُدوا إلي صراط الحميد)[ سورهي حج، آيهي 24.]. هدايت بهشتيان به سخن نيك و پاكيزه نيز هدايتي تكويني است وگرنه خداي سبحان در هدايت تشريعي به همه فرمان نيكو سخن گفتن و پرهيز از سخنان گزنده داده است.
⏪ ط: (إنك لاتَهدي من أحببت ولكنّ الله يهدي من يشاء)[ سورهي قصص، آيهي 56.]. از اين آيهي كريمه امتياز هدايت تكويني از تشريعي به خوبي استفاده مي شود. همين مضمون در آيه ديگر به اين صورت آمده است: (وكذلك أوحينا إليك روحاً من أمرنا ما كنت تدري ما الكتاب ولا الإيمان ولكن جعلناه نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا)[ سورهي شوري، آيهي 52.].
📁 هدايتي كه شامل گروهي خاص (من يشاء) مي شود، هدايت تكويني است و گرنه هدايت تشريعي براي همهي انسانهاست. كار پيامبر تبليغ احكام دين به همهي انسانهاست: (وما علي الرسول إلاّ البلاغ) [سورهي مائده، آيهي 99.]و تنها گروه خاص بر اثر پذيرش هدايت تشريعي دلهايشان نوراني و به صراط مستقيم هدايت مي شوند.
📁 گروههاي فراواني نيز از پذيرش هدايت تشريعي سر باز مي زنند؛ همان گونه كه در غدير خُم، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بر اساس (يا أيها الرسول بلّغ ما أنزل إليك من ربّك) [سورهي مائده، آيهي 67.]خلافت و ولايت علي بن ابي طالب (عليه السلام) را به مردم ابلاغ كرد، ولي جز گروهي اندك همه از آن روي گردان شدند.
📝 تذكّر: همان گونه كه خداي سبحان در پاسخ عبد مستعين: (إيّاك نستعين)، راه برخورداري از استعانت را بيان كرده است: (استعينوا بالصبر والصلاة) [سورهي بقره، آيات 45و153.]، در پاسخ عبد سالكي كه طالب هدايت تكويني است: (اهدنا الصّراط المستقيم) نيز راههاي وصول و دستيابي به هدايت تكويني را بيان كرده است كه همان بهره بردن از هدايت تشريعي و گرويدن به آن و سپس اطاعت، عبادت، انابه و مانند آن است:
(ومن يؤمن بالله يهد قلبه) [سورهي تغابن، آيهي 11.]، (وإن تُطيعوه تهتدوا) [سورهي نور، آيهي 54.]، (يهدي إليه من أناب) [سورهي رعد، آيهي 27.]، (يهدي إليه من يُنيب) [سورهي شوري، آيهي 13.]، (نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا)[ سورهي شوري، آيهي 52.].
🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
🍀🍀🍀