eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
764 فایل
رحیق نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
مطففین 1تا6.قرائتی.mp3
877K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت10:تفسیر صوتی آیات 1 تا6 سوره مطففین 📼 استاد محسن قرائتی 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مطففین 7تا13 قرائتی.mp3
720K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت11:تفسیر صوتی آیات 7تا13 سوره مطففین 📼 استاد محسن قرائتی 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مطففین 14 تا17 قرائتی.mp3
652.8K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت12:تفسیر صوتی آیات 14 تا17 سوره مطففین 📼 استاد محسن قرائتی 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👇🏼👇🏼👇🏼
(7) 🔅🔅🔅 ❇ ارزشمندی فعالیت های فرهنگی الرحمن علم الانسان خلق الانسان (الرحمن/1و2) ازتقدم «علَّمَ الاُنسان» بر«خَلَقَ لاِنسان» می فهمیم که ارزش کار فرهنگی و آموزش مکتب و شریعت ، بیش از کارهای غیر فرهنگی است. ❇ ماندگاری کار فرهنگی درهمه زمان ها أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كلَمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فىِ السَّمَاءِ(ابراهیم/24) آيا نديده ‏اى كه خدا چگونه مثل زد؟ سخن پاك چون درختى پاك است كه ريشه ‏اش در زمين استوار و شاخه‏ هايش در آسمان است. 🔅🔅🔅 ☑ 1. در مثال‏هاى قرآن دقت كنيم. «أَ لَمْ تَرَ» ☑ 2. عقيده حقّ، كلمه‏ ى طيّبه ‏اى است كه اصل آن در قلب مؤمن ثابت است. «أَصْلُها ثابِتٌ» و از الطاف خداوند آن است كه مؤمنان را بر اين عقيده حفظ مى‏كند.«يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ» ☑ 3. كلام حقّ، پايدار و استوار و پابرجاست. «كَلِمَةً طَيِّبَةً ... أَصْلُها ثابِتٌ» 🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۵- اقامه ی در ردیف مبانی اعتقادی اقامه ی در ردیف مبانی اعتقادی نماز آنقدر دارای اهمیت است که گاهی بلافاصله بعد از ایمان به مبدأ و مطرح شده است؛ «انما یعمر مساجد اللّه من ءامن بالله و الیوم الاخر و اقام الصلوة» [۳]، همانگونه که نماز همتا و عِدل است. چون حضرت ابراهیم علیه السلام در دو مورد عبارت «و من ذریّتی» را به کار برده است؛ یکی در مورد نماز و دیگری در مورد امامت فرزندان خود؛ «ربّ اجعلنی مقیم الصلوة و من ذریّتی». [۴] وقتی خداوند به علیه السلام فرمود: تو را امام مردم قرار دادم، ابراهیم علیه السلام را برای ذریه و خود تقاضا کرد؛ «قال و من ذرّیّتی». [۵] ======= 🔅🔅🔅 [۳]: ۳. توبه / ۱۸. [۴]: ۴. ابراهیم / ۴۰. [۵]: ۵. بقره / ۱۲۴؛ 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 به سوی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: إذا التَبَسَت علَيكُمُ الاُمورُ كَقِطَعِ اللَّيلِ المُظلِمِ فعلَيكُم بالقرآنِ ؛ فإنّهُ شافِعٌ مُشَفَّعٌ وماحِلٌ مُصَدَّقٌ ، مَن جَعَلَهُ أمامَهُ قادَهُ إلَي الجَنّةِ ، ومَن جَعَلَهُ خَلفَهُ ساقَهُ إلَي النارِ ؛ هر گاه کارها همچون پاره های تار بر شما تاریک و ناک شد ، به قرآن روی آورید؛ زیرا قرآن است که شفاعتش پذیرفته است و شاکی و خصمی است که شکایتش قبول می شود . هر که را فرا رویِ خود قرار دهد ، او را به سوی کشاند و هر که آن را پشت سر خویش نهد ، به سوی دوزخش براند . 📚 نوادر الراوندیّ : 21 ، 22 🔅🔅🔅 👈 همراهی شما عزیزان با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق و حمایت از خادمان قرآن است.در پناه قرآن باشیم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۸۵ 📌 شفاعت از شفع گرفته شده و شفع به معنی جفت و يا جفت کردن است. بنابراين کسی که بتواند چيزی را که مناسب با چيز ديگری نيست آنها را با هم جفت کند يعنی اين را به آن برساند و مناسب کند است، پس اگر کسی توانست صفات ی ديگری را با دستوراتش از بين ببرد او را شفاعت خوبی کرده و از طرف تعالی به او و اجری داده می شود ولی اگر کسی ديگری را به صفات وادار کند و او را با بديها جفت نمايد او را بدی کرده و خودش نيز به ها مبتلا می شود. بنابراين الی برای خودش هم که شده واسطه رفع صفات رذيله و رساندن ها به باشد تا به موفّق گردد. 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 امنیّت 🔹 امنیت یك نعمت الهی است، این امنیت از یك طرف به درون ما راه ارتباط دارد و از طرف دیگر به بیرون. جامعه متمدّن اسلامی درون و بیرون را برای تنظیم رابطه با امنیت درست كرده و می ‌كند، جامعه ‌ای كه آن تمدّن اصیل و عریق اسلامی را ندارد یا هر دو راهش ویران است یا یكی از دو راه; توضیح مطلب این است كه جامعه ‌ای امن است كه خاطرش آرام باشد، مشكل درونی نداشته باشد و این آرامش درونی فقط از ناحیه ایمان حاصل می‌ شود كه خدایی هست و مسئولیتی هست و هر كسی در برابر كار خود مسئول است و باید جوابگو باشد. رابطه بیرونی ‌اش به اقتصاد وابسته است, اگر هر دو راه تأمین بود، یعنی جامعه از نظر عقلانیت مؤمن بود و از نظر اقتصاد نانش تأمین بود، برقراری امنیتش آسان است؛ سرقت كم است, دعوا كم است, پرخاشگری كم است و امثال آن و اگر هر دو راه بسته بود نه از درون مؤمن بود و نه از بیرون مشكل اقتصادی او حل شده بود، این هم راه سرقتش باز است, هم راه پرخاشگری و قتل و چیزهای دیگر و اگر یكی از این دو راه باز بود و راه دیگر بسته بود، به همان اندازه این آسیب ‌پذیر است. 🔹 در قرآن كریم وقتی از امنیت مردم حجاز سخن به میان می‌ آید می ‌فرماید: ﴿فَلْیعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیتِ ٭ الَّذی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ﴾،[1] فرمود اینها پروردگار این كعبه را بپرستند برای اینكه خداوند امنیت اقتصادی اینها را تأمین كرده چون امنیت اقتصادی اینها را تأمین كرده، امنیت ‌های بدنی و مادی و خونریزی و اینها را هم تأمین كرده، گرچه با كلمه «فاء و ثمّ» و مانند اینها ذكر نشده با «واو» عطف شده، ولی بالأخره امنیت اقتصادی قبل از امنیت بدنی ذكر شده است؛ فرمود: ﴿فَلْیعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیتِ٭ الَّذی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ﴾، جامعه گرسنه را نمی‌ شود امنیت داد و از آن امنیت خواست! اعتیاد, سرقت, دعوا, قتل و غارت در آن هست، اول سیر شدن شكم جامعه است، ﴿الَّذی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ﴾؛ بعد فرمود: ﴿وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ﴾. بیكاری, بدكاری و گرانی اینها مشكلاتی است كه به ناامنی دامن می ‌زند. كمك مردم در این است كه تولید كننده باشند تلاش و كوشش بكنند و اینها، هم بانك ‌ها باید خودشان را از این آلودگی نجات بدهند و راه اقتصاد را باز كنند, راه تولید را باز كنند, سوداگر نباشند. بنابراین اگر كسی آن طمأنینه درون را نداشت كه با هر مشكلی بسازد كه بسیار كم است، مشكل مالی و اقتصادی هم از بیرون تأمین نشد، توقّع امنیت بسیار سخت است. 🔹 بنابراین برگردیم به همان اصل كه مسئله دعاست، از خدا بخواهیم هم قلب ما, نظام ما, مردم ما را با روحانیت و دین و قرآن و عترت و اهل بیت (علیهم السلام) آشناتر بفرماید! دل‌ ها را نورانی كند! تا ظهور صاحب اصلی ‌اش این نظام را از هر خطری محافظت بفرماید! به همه مسئولین مخصوصاً به شما آقایان سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت كند! [1] . سوره قریش، آیات3 و 4. 📚 دیدار فرماندهی نیروی انتظامی با حضرت استاد تاریخ: 1394/06/26 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
امنیت.mp3
1.72M
💢 امنیّت 📚 دیدار فرماندهی نیروی انتظامی با حضرت استاد تاریخ: 1394/06/26 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(8) 🔅🔅🔅 ❇ اهداف کار : ⏪ 1-هدایت مردم شهر رمضان الذي انزل فيه القران هدى للناس و بينات من الهدى والفرقان ( 185/بقره) ماه رمضان، ماهى است كه در آن نازل شده است. (و قرآن كتابى است كه) هدايتگر مردم همراه با دلائل روشنِ هدايت و وسيله تشخيص حقّ از باطل است، ▫ ، داراى مراحلى است: يك مرحله‏ى عمومى است؛ «هدى للناس» و يك مرحله‏ ى خاصّ است. «وبيّنات من الهدى» 🔅🔅🔅 ⏪ 2-رشد و تعالی جامعه يهدي الى الرشد فامنا به و لن نشرک بربنا احدا (2/جن) (كه) به سوى رشد هدايت مى‏كند، پس به آن ايمان آورديم و هرگز احدى را شريك پروردگارمان قرار نمى‏دهيم. ▫ 1-هدايت قرآن دائمى است. «يهدى الى الرشد»کار فرهنگی باید استمرار داشته باشد. ▫ 2- رشد واقعى انسان، رشد معنوى وفرهنگی است. «يهدى الى الرّشد» ▫ 3- برخورداری از ابزارهای فرهنگی و وسيله رشد داشتن كافى نيست، رشد كردن مهم است. «قرآناً عجباً يهدى الى الرّشد فآمنّابه» ▫ 4- نشانه رشد، ايمان و اخلاص است. «يهدى الى الرشد فآمنّا به ولن نشرك» 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 37 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 ☑ 131. شجاعت: «لا أشجع من لبيب»[ شرح غررالحكم، ج6، ص373.]؛ كسي شجاع‌تر و دليرتر از عاقل نيست. ☑ 132. عفو و گذشت: «أعقل النّاس من لا يتجاوز الصمت في عقوبة الجهّال»[ همان، ج2، ص465.]؛ عاقل‌ترين مردم كسي است كه در عقوبت كردن جاهلان، از حدّ سكوت تجاوز نكند (در موردي كه جوابِ لازم، همان خاموشي باشد). ☑ 133. برخورد دلسوزانه با منكر: «ينبغي للعاقل أن يخاطب الجاهل مخاطبة الطبيب المريض»[ همان، ج6، ص444.]؛ سزاوار براي عاقل آن است كه با جاهل به گونه‌اي برخورد كند كه طبيب با مريض برخورد مي‌كند. ⏪ وظيفه اسلامي «نهي از منكر» اقتضا مي‌كند كه وجهه همّت انسان مسلمان، مبارزه با منكَر و گناه باشد، نه مبارزه با گناهكار. از اين‌رو بايد مانند طبيبي دلسوز، كمك كند تا گناهكار در ترك گناه، موفّق گردد. 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 65 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
دروغ 26.mp3
4.7M
(26) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:38دقیقه 🌿🌿🌿 📼دروغ 1 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
انعام 17.mp3
18.49M
17 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
استاد محمد شحات.سوره انسان.mp3
5.73M
🔅🔅🔅 📌 تلاوتی شنیدنی و گوش‌نواز با صدای «استاد محمود شحات انور» اجرا شده در ایران، سال 1390 🕑 زمان: 31 دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 247 (پيام به جشنواره سراسري كريم و ) 🔅🔅🔅 💢لذت هم کلامی با خدا ◽️قرآن، كلام متكلّمي است كه هماره سخن مي گويد و اگر گوش جان كسي شنوا باشد، كلمات آهنگين و دلنواز الهي را مي شنود و با تمام وجود هنگام شنيدن (يا أيّها الذين امنوا... ) تلبيه مي گويد و لذّت تكلّم خدا را بر هر لذّتي ترجيح مي دهد و كاميابي اطاعت از آن را بر هر التذاذي مقدم مي دارد، زيرا هم محتواي كلام بي مثيل است و هم اثرِ تكلّم بي نظير. آري! شبيه سخن خداي بي نديد را چشمي نديد و گوشي نشنيد: چنگ در گفته يزدان و پيمبر زن و رو كانچه قرآن و خبر نيست، فسانه است و هَوَس اول و آخر قرآن ز چه «با» آمد و «سين» يعني اندر رهِ دين رهبر تو قرآن بس [ديوان حكيم سنائي، ص 309.] 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
تفسیر آیه ۶۴ سوره اسرا.استاد ملکی.Mp3
1.64M
@ostad_maleki 🔅🔅🔅 📌تفسیر آیه ۶۴ سوره اسرا در باره قدرت و توانایی ابلیس ⏮ کارشناس قرآنی جناب استاد ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - صفحه ۱۸]   ۶ توجه به به هنگام «و أقیموا وجوهکم عند کل مسجد و ادعوه مخلصین له الدّین» [۱] مرحوم علامه رضی الله عنه می‌فرماید: منظور از وجه به هنگام ، این است که انسان دلش چنان متوجه باشد که از هر چیز دیگری منقطع شود. بنا بر این جمله ی «و اقیموا وجوهکم عند کل مسجد» به ضمیمه «و ادعوه مخلصین له الدّین» این معنا را افاده می‌کند که بر هر عابدی واجب است که توجه خود را از غیر منقطع سازد و یکی از چیزهایی که غیر خداست، همان اوست، پس حتی نباید به خود توجه کند. زیرا عبادت است نه چیزی که به او توجه شود. [۲] ---------- [۱]: ۱. اعراف / ۲۹. [۲]: ۲. المیزان / ج ۸ / ص ۱۰۲. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌کلام برتر پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: فَضلُ القرآنِ علي سائرِ الكلامِ كَفَضلِ اللّه علي خَلقِهِ ؛ برتری بر دیگر سخنان، همچون برتری است بر خلق خود. 📚بحار الأنوار : 92 / 19 / 18 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۹۶ ـ ۹۵ 📌جهاد با الی بايد بداند که نزد خدای تعالی از هر چيز مهمتر با نفس است، حتّی وقتی جهاد با نفس را با با کفّار مقايسه می کنند اين را اکبر و جهاد با کفّار را اصغر می نامند، خدای تعالی رکود و قعود را مذمّت فرموده و $مجاهدين را بر فضيلت داده است. لذا بايد الی با مقدماتی که در مراحل نفس انجام می دهد هر چه جدّی تر خود را به مرحله با برساند تا دارای شود و اجر بزرگی دريافت نمايد؛ يعنی مورد و مهربانی تعالی واقع گردد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (50) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى پانزدهم ▫ حرف مقطعه مقدمه و مفتاح سوره هاست. (140) صاحبان اين راى به برخى روايات استناد كرده اند كه مستند آنها در بحث روايى ذكر خواهد شد. برخى نيز گفته اند: حروف مقطعه جز افتتاح سوره ها هيچ نقش ديگرى ندارد. (141) ⏪ پاسخ: لازمه اين راى آن است كه همه سوره هاى قرآن داراى چنين مقدمه و مفتاحى باشد، در حالى كه 85 سوره قرآن فاقد آن است، همچنين با توجه به ناشناخته بودن حروف مقطعه، لازمه اين قول آن است كه حدود يك پنجم سوره هاى قرآن مبهم و ناشناخته باشد، زيرا اين حروف در آغاز يك پنجم سوره ها قرار گرفته و تا كنون معناى دقيق آنها ناشناخته است و وقتى كليد گنجيه اى روشن نبود آن گنجينه نيز مبهم است، زيرا از در بسته نمى توان وارد شد. ============================ 140- جامع البيان ، ج 1، ص 67 141- الحروف المقطعه فى القرآن الكريم ، ص 81 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (51) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ رای شانزدهم ▫ در مقابل راى و سخن بلند كسانى كه مى گويند حروف مقطعه ناظر به اسماى عظيم و اعظم الهى است و يا از تركيب آنها اسم اعظم خداى سبحان پديد مى آيد، برخى مستشرقان گفته اند: اين حروف ناظر به نامهاى كسانى است كه نسخه هاى قرآن را در اختيار داشتند، (142) مثلا س ناظر به نام سعد بن ابى وقاص و م ناظر به نام مغيره بن شعبه و ن ناظر به نام عثمان بن عفان و ه ناظر به نام ابوهريره و طه ناظر به نام طلحه و حم و ناظر به نام عبدالرحمن است كه در جمع آورى قرآن نيز نقشى داشته اند! ⏪ پاسخ: بى پايگى اين سخن روشن است، زيرا ▫ اولا، مبتنى بر اين اساس باطل است كه اين حروف جزء وحى و كلام خداى سبحان نيست و كلماتى است كه نص قرآنى افزوده شده و اين مخالف اجماع همه مسلمانان است كه معتقدند: قرآن كنونى، بدون هيچ كم و كاست، همان است كه از جهت لفظ و معنا بر قلب مطهر رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) نازل شده است. ▫ ثانيا، چنانكه در تاريخ ثبت شده و در روايات متعدد نيز آمده، پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نيز اين حروف را قرائت كرده اند. (143) ▫ ثالثا، نامبردگان كاتبان وحى و صاحبان نسخه هاى اصلى قرآن نبوده اند؛ قرآن كريم كه به صورت متواتر از لسان پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نقل شده در خانه آن حضرت و نزد بسيارى از صحابه بوده است . 🔅 حديث شريف ثقلين كه قرآن كريم و عترت طاهرين (عليهم السلام) را مرجع مسلمانان معرفى مى كند و همچنين روايات عرض على الكتاب كه از پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) نقل شده است و صحت هر حديثى (اعم از متعارض و غير متعارض) را در گرو هماهنگى با قرآن كريم مى داند، نشان مى دهد كه قرآن در عصر پيامبر (صلى الله عليه وآله) جمع آورى شده بود؛ نه اين كه سوره هايى پراكنده باشد كه بر روى چوب و پوست و كاغذ از صحابه بود نمى توانست مرجع عمومى هدايت امت و معيار سنجش روايات باشد. ▫ رابعا، اگر اين حروف ناظر به نامهاى صاحبان نسخه ها باشد، بايد مانند ساير علامتهاى اختصارى در صدر نسخه يا در پشت جلد نسخه نوشته شود، نه پس از آيه بسم الله... در حالى كه حروف مقطعه، پس از بسم الله آمده است. خامسا، صاحبان اين راى تنها براى برخى از حروف مقطعه چنين توجيهى ارائه كرده اند، نه براى همه آنها. ▪ اين راى از نظر سخافت نازلترين احتمالى است كه در تفسير حروف مقطعه گفته اند، چنانكه راى كسانى كه مى كوشند تا از تلفيق اين حروف اسم اعظم بسازند، گرچه نياز به اثبات دارد، برترين احتمال است ؛ ببين تفاوت ره از كجاست تا به كجا؟ =========================== 142- مباحث فى علوم القرآن ، ص 239. 143- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 270؛ تفسير برهان ، ج 1، ص 54 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت13:تفسیر آسان آیات 18 تا 28 سوره مطففین كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ «18» وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّيُّونَ «19» كِتابٌ مَرْقُومٌ «20» يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ «21» إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ «22» عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ «23» تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ «24» يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ «25» خِتامُهُ مِسْكٌ وَ فِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ «26»وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ «27» عَيْناً يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ «28» چنين نيست، همانا نامه عمل نيكوكاران در جايگاهى بلند است. و تو چه دانى كه علّيّين چيست؟ سرنوشتى است رقم خورده و (حتمى). كه مقرّبان الهى گواه آنند. همانا نيكوكاران در ناز و نعمت بهشتى‌اند. برتخت‌ها (تكيه زده و) مى‌نگرند. در چهره آنان خرّمى و طراوت نعمت را مى‌شناسى. از شرابى خالص و مُهر و موم شده به آنان نوشانند. مُهر آن از مُشك است و هر كس كه اهل مسابقه است، شايسته است كه در (رسيدن به اين نعمت‌ها) رقابت ورزد. و مخلوط آن، تسنيم است. چشمه‌اى كه مقرّبان (الهى) از آن مى‌نوشند. 🔅🔅🔅 ▫ «عِلِّيِّينَ» جمع «على» به معناى درجات و مراتب بلند تا بى‌نهايت است. ▫ از كتاب ابرار، سرنوشت نيكان در قيامت است و «مَرْقُومٌ» يعنى مشخص و نشان‌دار به گونه‌اى كه با ساير نوشته‌ها اشتباه نمى‌شود. ▫ «ارائك» جمع «اريكة» به معناى تختى است كه زينت شده و براى آرميدن مهياست. ▫ «نَضْرَةَ» به معناى زيبايى و خرّمى و «نَعِيمٍ» به معناى نعمت فراوان و «رَحِيقٍ» به معناى شراب خالص است. ▫ «تنافس» يا از «نفيس» است، يعنى دو نفر براى به دست آوردن يك شى‌ء نفيس تلاش مى‌كنند و يا از «نفس» است، يعنى دو نفر براى به دست آوردن چيزى، آخرين نفس خود را به كار برده و تلاش مى‌كنند. « تفسير راهنما » ⏪ پذيرايى در بهشت، مراتب و درجاتى دارد: ▫ براى گروهى‌ «يُسْقَوْنَ» و براى گروهى ديگر «سَقاهُمْ رَبُّهُمْ» « انسان، 21.» يعنى بعضى با واسطه و بعضى بى‌واسطه الطاف را دريافت مى‌كنند. ▫ بعضى گفته‌اند كه مراد از مسك در «خِتامُهُ مِسْكٌ»، ظرف شراب مُهر شده است. ▫ مقرّبان از تسنيم مى‌نوشند، ولى ابرار از نوشيدنى كه با تسنيم مخلوط شده، خواهند نوشيد. ▫ نوشيدنى‌هاى بهشتى انواعى دارد: بعضى در نهرها جارى است: «أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ، أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ‌، أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ، أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ» « محمّد، 15.» بعضى در ظرف‌هاى مُهر شده است: «خِتامُهُ مِسْكٌ» و بعضى از آسمانِ بهشت يا از طبقات بالاى آن فرو مى‌ريزد كه همان تسنيم است. « تفسير نمونه.» 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom