eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
32 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: ☑️دوازدهم. بررسي منهج تفسير قرآن به قرآن، جزء علوم قرآني محسوب است و تحليل روش تفسير قرآن به حديث، گذشته از لزوم آگاهي رشته‌ي علوم قرآني، نيازمند به حديث شناسي است و بايد از قواعدِ علم حديث پيروي نمايد و تحقيق پيرامون تفسير قرآن به عقل، گذشته از لزوم رشته‌ي علوم قرآني، نيازمند بررسي شرايط برهان و موانع آن است تا از بركت برهان عقلي بهره بُردْ و از آسيب مغالطه مصون ماند. 🔹زيرا عقلْ رسول باطني خداست. همان طوري كه مدّعي رسالت ظاهري گاهي صادق است يعني واقعاً نبيّ مي باشد و زماني كاذب است يعني واقعاً نبيّ نيست، ولي تنبّي دارد عقل كه رسول باطني خداست، گاهي داراي رسالت صادق است و آن وقتي است كه با شرايط ويژه‌ي برهان بينديشد و زماني كاذب است و آن وقتي است كه گرفتار مغالطه گردد؛ در اين حال، همانند متنبّي هيچ سهمي از رسالت الهي ندارد. البته رسول واقعي در عالم ظاهر، همواره معصوم است و هرگز نبيِّ خدا متنبّي نخواهد شد؛ ولي رسول باطني چنين نيست؛ زيرا ممكن است گاهي همانند متنبّي، گرفتار اشتباه شود. 🔹نكته اي كه در حديث شناسي مطرح بوده و در جريان عَرْض آن بر قرآن كريم سهم كليدي دارد، آن است كه اولاً سنّت به دو قسم منقسم است: ▫️يكي قطعي و ديگري غير قطعي و ▫️ثانياً آنچه بايد بر قرآن عرضه شود، همانا سنّت غير قطعي است و هرگز سنّت قطعي نيازي به عَرْض بر قرآن ندارد؛ زيرا صدور آن از مقام عصمتْ قطعي است و چنين صادري يقيناً به خداوند منسوب مي باشد. ▫️ثالثاً سنّت قطعي همانند قرآن كريم، گذشته از بي نيازي از عَرْض بر منبع ديگر، خودش به عنوان منبع جداگانه مورد عَرْضِ سنّت غير قطعي است؛ يعني حديث غير يقيني، همان طوري كه بر قرآن معروض مي شود، بر سنّت قطعي نيز معروض مي گردد. ▫️رابعاً گرچه سنّت قطعي از دو جهت همانند قرآن كريم است يعني در بي نيازي از عَرضْ بر منبع ديگر و در اينكه خودش منبع عرض سنّت غير قطعي مي باشد، همانند قرآن كريم است ليكن حجيّت و اعتبار آن متوقّف بر ثبوت رسالت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) است و رسالت آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم) متوقف بر معجزه بودن قرآن است (در صورتي كه رسالت پيامبر به معجزه ديگر تكيه نكند). 🔹بنابراين، رتبه‌ي حجيّت و اعتبار قرآن كريم، قبل از ثبوت رسالت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) مي باشد؛ در حالي كه ثبوت رسالت آن حضرتْ مقدّم بر اعتبار و حجيّت سنّت قطعي اوست؛ زيرا خود سنّتِ قطعيْ معجزه نيست تا ذاتاً معتبر و حجّت باشد؛ بلكه به واسطه‌ي رسالت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) به اعجاز قرآن كريم وابسته است. 🔹بنابراين، اعتبار سنّت قطعي همتاي حجيّت قرآن كريم نخواهد بود؛ بلكه از لحاظ رتبه متأخر از آن است؛ البته براي اثبات احكام شرعي چاره اي جز رجوع به سنّت، همانند منابع غني و قويّ ديگر نيست. 🔹البته سنّت قطعيْ فراوان نيست؛ زيرا مهم ترين حلقه ارتباطي امّت با سنّت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) همانا اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) بوده اند كه متأسفانه مهجور و محجور شدند؛ چنان كه نشر حديث و تدوين آن كه يكي از بهترين وسيله‌ي صيانت سنّت و بقاء و دوام آن بود، با تأسف تام تا مدّت مديدي محجور و ممنوع بود و اگر اهل بيت عصمت(عليهم السلام) محكوم به انزوا نمي شدند و كُرسيِ ثِقافَتْ و مَسنِد تدريس و تعليم از آنان غصب نمي شد و ديگران جامه‌ي خلافت را تقمّص نمي كردند، جريان علم شريف حديث به وضع بهتري ظهور كرده و محتواي آن نيز زهور بيشتري مي يافت؛ قهراً بر حجم سنّت قطعي افزوده مي شد. ☘️☘️☘️ ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:خطورات شیطانی 1 🕑 زمان:40دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قلعه توحید 🔸 امام رضا (علیه‌السلام) فرمود: «لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی»؛ كسی كه در قرار گرفت نه چیزی را از دست داده است تا غمگین باشد و نه چیزی را از دست می ‏دهد تا هراسان باشد. 📚 کتاب ولایت در قرآن، ص47. 🆔 @rahighemakhtoom
هرمونتیک و جواز تفسیر قرآن.docx
48.9K
31 🌿🌿🌿 ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل، تنها دوست انسان 💠 بیان نورانی (سلام الله علیه) این است که انسان یک سلسله ها و های دارد، و یک سلسله هایی دارد، و یک سلسله و هایی هم در درون او رشد می کند. حضرت فرمود: هر کسی، هر کسی است؛ هر کسی، دشمن هر کسی است. حضرت نفرمود عقل کلّ امرئ صدیقه، عقل هر کسی دوست اوست؛ فرمود: (صدیق کلّ امرئ عقله)*. این برای اهمیت و برای افاده حصر است. یعنی انسان بیش از یک دوست ندارد، و آن دوست او، اوست؛ صدیق کلّ امرئ عقله. این آدم را حفظ می کند. ________________________________________________ * الکافی / جلد ۱ / صفحه ۱۱ ✅ درس اخلاق _ قم ؛ فروردین ۱۳۸۳
برداشت از آیات ۴۶ – ۴۵ 📌 الی باید در حرکت کند که در این صورت از هیچ نباید بترسد. زیرا خدای تعالی با او خواهد بود و سخنان او را می شنود و کار او را می بیند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌حریم نگهدارید قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ. سوره اعراف آیه 33 بگو: پروردگارم فقط کارهای زشت را چه آشکارش باشد و چه پنهانش، و گناه و ستم ناحق را، و اینکه چیزی را که خدا بر حقّانیّت آن دلیلی نازل نکرده شریک او قرار دهید، و اینکه اموری را از روی نادانی و جهالت به خدا نسبت دهید، حرام کرده است. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آيا براي اداره جهان، تقوا كافي است كه قرآن سرانجام جهان را از آنِ پرهيزكاران مي داند ؟ در قرآن مي خوانيم : ( و العاقبه لِلمتقين ) [1] (و العاقبه للتقوي ) [2] يعني پيروزي نهائي براي پرهيزكاران است . 🔰تقوي ، به معناي وارستگي است ، نه وارفتگي . مديريت و حكومت نياز به لياقت و صلاحيت هاي خاصي دارد . قرآن مي فرمايد : ( اِن الارض يرثها عباديَ الصالحون ) [3] ▫️وارثان زمين دو شرط دارند : 🔹يكي بنده خدا بودن که همان تقواي الهي است : ( عبادي ) 🔹و يكي صلاحيت كه همان لياقت ها و تخصص ها و مديريت هاي لازم است : ( الصالحون ) . بنابراين آياتي كه مي فرمايد پيروزي نهائي براي پرهيزكاران است را بايد در كنار اين آيه معنا كرد . آري هرگاه خواستيم چيزي را به اسلام نسبت دهيم بايد آيات قرآن را در كنار هم مورد نظر قرار دهيم ، به علاوه بايد به روايات پيامبر و اهل بيت معصومش عليه السلام توجه كنيم تا به نتيجه برسيم . 🔹براي نجات از بيماري بايد تمام داروهايي را كه پزشك دستور مي دهد مصرف نمود و اگر تنها بعضي را مصرف و بعضي را رها كند ، ممكن است علاوه بر اينكه بهبود نيابد ، مرض او طولاني و يا به امراض ديگري مبتلا شود . 🔹چنانكه خداوند در قرآن از كساني كه به بعضي از آيات ايمان مي آورند و به بعضي ديگر ايمان نمي آورند ، به شدت انتقاد كرده است . [4] 🔹مگر مدارس و مراكز علمي به شاگرداني كه بعضي دروس را مي خوانند و بعضي ديگر را نمي خوانند ، نمره و مدرك مي دهند ؟ 🔹كدام دولت و نظام به كارمندي كه بعضي از بخشنامه ها را عمل و بعضي را بايگاني مي كند، حقوق مي دهد؟ 🔹كدام كارفرمايي به كارگري كه بعضي دستورات كارفرما را اجرا و بعضي را رها مي كند ، مزد مي دهد ؟ 📋پی نوشت: 1- سوره اعراف ، آيه 128. 2- سوره طه ،آيه 132. 3- سوره انبياء ، آيه 105 . 4- سوره نساء ، آيه 150 . 📚منبع: پرسش هاي مهم پاسخ هاي كوتاه، حجت الاسلام محسن قرائتي 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(86) 🔆🔆🔆 56- نماز پشتوانه مصونیت جامعه ومهمترین کارفرهنگی اتْلُ مَا أُوحِىَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَ أَقِمِ الصَّلَوةَ إِنَّ الصَّلَوةَ تَنهْى‏ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبرَُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ(عنکبوت/45) هر چه را از اين كتاب بر تو وحى شده است تلاوت كن. و نماز بگزار، كه نماز آدمى را از فحشا و منكر باز مى‏دارد و ذكر خدا بزرگ‏تر است و خدا به كارهايى كه مى‏كنيد آگاه است. 🔹 به پیامبر اکرم‏ گفته شد: فلانى هم نماز مى‏خواند و هم خلاف مى‏کند، فرمود:«انّ صلاته تنهاه یوماً» بالاخره نماز او روزى نجاتش خواهد داد. 🔹 امام صادق‏ (ع) فرمود: هر کسى دوست دارد قبولى یا ردّ نمازش را بداند، ببیند نمازش او را از فحشا و منکر باز داشته است یا نه. سپس امام‏ علی (ع) فرمود: «فبقدر ما منعته قبلت منه» به اندازه‏ اى که نماز، انسان را از منکرات باز مى‏ دارد، به همان اندازه قبول مى ‏شود. ☑ قرآن و نماز، در رأس برنامه ‏هاى تربیتى و فرهنگی است. «اُتلُ - أقِم» ☑نقش اصلاحى نماز در فرد و جامعه حدسى و پیشنهادى نیست، بلکه قطعى است. «اِنّ الصّلاة» (کلمه‏ «انّ» و جمله‏ اسمیه) ☑در نماز، انواع راز و رمزها، هنرها و سلیقه‏ ها نهفته است. «ما تصنعون» ☑ گسترش فرهنگ اقامه نماز و کارهاى نیک و معروف، به طور طبیعى مانع رشد منکر است. «الصّلاة تنهى» ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 40: نکات تفسیری آیه 24 سوره نازعات فَقَالَ‌ أَنَا رَبُّکُمُ‌ الْأَعْلَى‌ و گفت: من پروردگار بزرگ تر شما هستم. 🔹 «أناَ رَبُّکُمْ الأعْلی»: با توجّه به خاصّیّت نفسِ آفت‌زده طاغیان که کلمه حق و دعوت به آن، بر طغیان و غرورشان می‌افزاید و مال و منال و مقام گاهی به ادّعای الوهیّتشان می‌کشاند جنون پادشاهی هم فرعون مادیگرا را بر آن داشته است که در اوقات معمولی معبودهائی برای خود برگزیند و در لحظاتی خویشتن را یگانه معبود دیگران بداند و زمانی خود را معبود والایِ والا بنامد. همیشه تاریخ، شاهد خداگونه‌ها بوده و سخن قال یا حال ایشان را شنیده است. مگر از کافران بی‌ادب، جز این باید شنید؟ 🔸🔸🔸 ۱ - قوم فرعون، معتقد به خدایانى متعدد (أنا ربّکم الأعلى) ۲ - فرعون، خود را خداى مردم مصر قلمداد کرده، رتبه اش را از تمامى خدایان آنان برتر مى خواند. (أنا ربّکم الأعلى) ۳ - فرعون، در حضور مردم و با صداى بلند، خود را برترین تصمیم گیرنده درباره اداره زندگانى و تدبیر امور آنان معرفى کرد. (فنادى . فقال أنا ربّکم الأعلى) فرعون - براساس دیگر آیات قرآن - هم خود را «اله» مى خواند و هم براى خود «الهى» غیر خدا مدعى بود. بنابراین برگزیدن تعبیر «ربّ اعلى» درباره خود، براى تصریح به این نکته است که در رشد و تربیت مردم نیز، تصمیم اصلى را او مى گیرد. ۴ - فرعون، بر تمام امور زندگانى مردم مصر مسلّط بود. (أنا ربّکم الأعلى) ۵ - ادعاى ربوبیت برتر، موضع گیرى فرعون در برابر طرح توحید ربوبى از سوى موسى(ع) (و أهدیک إلى ربّک ... أنا ربّکم الأعلى) جمله «و أهدیک إلى ربّک» در آیات پیشین، سخنى بود که موسى(ع)، آن را با توجه به انکار ربوبیت خداوند از سوى فرعون، مطرح ساخت. فرعون در واکنش به این دعوت، برترین ربوبیت را براى خود قائل شد. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 41: نکات تفسیری آیه 25 سوره نازعات فَأَخَذَهُ‌ اللَّهُ‌ نَکَالَ‌ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى‌ پس خدا هم [به کیفر این ادعای نابجا] او را به عذاب آخرت و دنیا دچار ساخت. 🔹 «نَکَالَ»: تعذیب. عذاب و عقوبت. مفعول مطلق است و یا منصوب به نزع خافض است. 🔹 «الآخِرَةِ وَ الأُولی»: آن جهان و این جهان. چون عذاب آخرت مهم‌تر از عذاب دنیا است، ذکر آن پیشتر آمده است. ۱ - خداوند فرعون را در پى ادعاى ربوبیت، به عذاب سخت دنیا و آخرت گرفتار ساخت. (فأخذه اللّه نکال الأخرة و الأولى) فاء در «فأخذه...»، آن را بر آیه قبل (فقال أنا ربّکم الأعلى) تفریع کرده است. ۲ - عذاب فرعون در دنیا و آخرت، نمونه اى از برخورد شدید خداوند با مخالفان پیامبران و برحذر دارنده آنان از عواقب مخالفت (فأخذه اللّه نکال الأخرة و الأولى) ۳ - توجه دادن به عذاب آخرت، بازدارنده تر از تهدید به عذاب دنیوى است. (نکال الأخرة و الأولى) عذاب آخرت، ممکن است از آن جهت نکال و مایه عبرت باشد که توجه به آن در دنیا، دیگران را از فرجام کافران مى ترساند و از همسانى با گرفتاران به عذاب بر حذر مى دارد. در این صورت تقدیم «الأخرة» بر «الأولى»، بیانگر نقش برتر آن در عبرت آموزى است. ۴ - عذاب اخروى فرعون، از زمان مرگ او آغاز شده است.* (فأخذه اللّه نکال الأخرة) 🔹 فعل «أخذ» ماضى و حاکى از تحقق عذابى است که به «نکال الأخرة» توصیف شده است. این احتمال نیز وجود دارد که قطعى بودن عذاب آینده، سبب ماضى آوردن «أخذ» باشد. ۵ - هلاکت فرعون، هشدارى به مردم در امور دنیا و آخرت آنان بود. (فأخذه اللّه نکال الأخرة و الأولى) ۶ - خداوند، فرعون را به دلیل تکذیب رسالت و معجزه موسى(ع) و عصیانگرى و ادعاى ربوبیت، هلاک ساخت. (فکذّب و عصى ... فقال أنا ربّکم الأعلى . فأخذه اللّه نکال الأخرة و الأولى) ۷ - تکذیب پیامبران و معجزات آنان، سرپیچى از رهنمودهاى ایشان و بازداشتن مردم از گرایش به آنان، مایه گرفتارى به عذاب در دنیا و آخرت (فأخذه اللّه نکال الأخرة و الأولى) 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(149) 🔅🔅🔅 ✳آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑تفسیرراز بسته شدن دلهاى كافران 🔹 عقيده باطل و اخلاق رذيله و عمل باطل و ناپاك به صورت چرك و غبارى حجاب آيينه جان آدمى مى شود و از آن پس، نور هدايت در آن نمى تابد. 🔹 مردى به اميرالمومنين (عليه السلام) عرض كرد: توفيق نماز شب ندارم. آن حضرت فرمودند: گناهان تو پاى بند توست: جاء رجل الى اميرالمومنين (عليه السلام) فقال: يا اميرالمومنين انى قد حرمت الصلاه بالليل. فقال له اميرالمومنين (عليه السلام): انت رجل قد قيدتك ذنوبك . 🔹 قلب عاصى و تبهكار واژگون مى شود: (ونقلب افئدتهم) و از فهم حق بازداشته مى شود: (ثم انصرافوا صرف الله قلوبهم) و در نتيجه به تكذيب حق مى پردازد: (و ما يكذب به الا كل معتد اثيم) و اين گونه صحيفه نفس آدمى با قهر الهى مهر مى شود وگرنه خداى سبحان اضلال ابتدايى ندارد تا در ابتدا دل كسى را وارونه سازد و آن را مهر كند. ▪ قرآن كريم به نمونه هايى از گناهانى كه مايه انصراف قلب آدمى است اشاره مى كند؛ مانند تكبر كه عامل حرمان متكبر از فهم آيات الهى است: (ساصرف عن اياتى الذين يتكبرون فى الارض بغير الحق وان يروا كل آيه لا يومنوابها و ان يروا سبيل الرشد لا يتخذوه سبيلا...) 🔹 خوددارى از شركت در جهاد فى سبيل الله نيز باعث حرمان از درك حقايق ايمان مى گردد: (و اذا ما انزلت سوره نظر بعضهم الى بعض هل يريكم من احد ثم انصرفوا صرف الله قلوبهم...) آنگاه كه پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) آيات دفاع تا اگر كسى آنان را نمى نگرد در پناه كسى بيرون روند. در آيه ديگر درباره آنان مى فرمايد: (قد يعلم الله الذين يتسللون منكم لواذا) و خداى سبحان بر اثر اين رفتار ناشايسته، دلهايشان را منصرف مى كند و آنان ديگر آيات الهى را درك نمى كنند. ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 42: تفسیرصوتی سوره نازعات 📼 استاد شهید آیت الله مطهری - جلسه چهارم ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 راه نجات ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۴ – ۴۷ 📌برخورد بد الی باید به پیروی از علیهم السلام بدون هیچ گونه ترسی داشته باشد و را اظهار کند. الی باید هر قدر که او را فحش می دهند و او را می کنند، از راه و حرکت خود به سوی خدای تعالی دست نکشد و به خود ادامه دهد. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌رسولانی از جنس مردم يَا بَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ.سوره اعراف آیه 35 ای فرزندان آدم! چون پیامبرانی از جنس خودتان به سویتان آیند که آیاتم را بر شما بخوانند [به آنان ایمان آورید و آیاتم را عمل کنید]؛ پس کسانی که [از مخالفت با آنان] بپرهیزند و [مفاسد خود را] اصلاح کنند، نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین شوند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
توحید، مهمترین و اولین حرف 💠 مهم ترین مطلبی را که وجود مبارک (علیه السلام) فرمود، همین است: (کلمه لا اله الا الله حصنی)*. این است. این اولین و مهم ترین حرف ماست. هر وقت انسان بیراهه رفته است، این ( ) را فراموش کرده، خیال می کند که ذات اقدس اله او را نمی بیند، وصفی از اوصاف الهی را نادیده گرفته. اگر به غیر خدا مراجعه می کند، اگر به قدرت خودش تکیه می کند، اگر درباره آینده تردیدی دارد؛ وصفی از اوصاف الهی را نادیده گرفته. تمام این برکات و فضایل به توحید بر می گردد و همه به بر می گردد. ________________________________________________ * عیون اخبار الرضا / جلد ۲ / صفحه ۱۳۵ ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۹۴/۰۸/۱۳ ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خوشا ملکی که سلطانش تو باشی السلام علیک یا علی بن موسی الرضا علیه السلام توفیق الهی همراه شد تا در روز میلاد امام رئوف به پابوسی حضرتش نائل آیم. به حکم وظیفه ایمانی نایب الزیاره و دعاگوی شما هستم. فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی بجز ولای توام نیست هیچ دستاویز سید خادم صفحه قرآنی رحیق🌷 ارادتمند برادران و خواهران ایمانی خودم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 بهشت کجاست؟ بهشت را کجا و چگونه میشود دید؟ ویژگی بهشت چیست؟ "پدرت رو در اومده" یک ضرب المثل قرآنی! چه زمانی برای آیت الله بهجت مکشوف شد؟ 👤 حجت‌الاسلام 🌺 ویژه ولادت 🔆خانه طلاب جوان 🔆صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برداشت از آيات ۹۶ ـ ۹۱ 📌 مردم دو دسته هستند: ▫️يک دسته پولی ندارند و هستند ولی مايلند کارهای خيری انجام دهند، کنند و به بروند و حتّی اگر آنها را از انفاق و جهاد نمودن مانع شوند، از و اندوه اشکشان می ريزد و می شوند ▫️و از آن طرف دسته ديگری هستند که ولی دوست دارند که با زن و فرزندشان در خانه بنشينند، دلهايشان مرده است، نمی کنند، فقط خواهی می کنند و اصرار دارند که خدا و از آنها راضی شوند. آنها می گويند، اگر چه قسم بخورند که اين گونه نيستيم. اينها پليدند و هستند و خدا از راضی نمی شود. بنابراين الی نبايد خود را از دسته دوم قرار دهد. بلکه بايد کوشش کند که از مال دنيا خود را ثروتمند نمايد و کند و اگر نمی تواند اين کار را بکند بايد لااقل کارهای خوب را داشته باشد. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom