eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌خانه ای مبارک 🔰درباره قرآن و فضيلت و عظمت آن، سخنان فراواني در آيات و سخنان نبيّ مكرّم اسلام(ص) و ائمه معصومين(ع) وجود دارد. خداوند در سوره يونس مي فرمايد: "اي مردم! اندرزي از سوي پروردگارتان براي شما آمده، و درماني براي آنچه در سينه ها است،‌ (درماني براي دل هاي شما) و هدايت و رحمتي است براي مؤمنان".1 🔰رسول خدا(ص) فرمودند: "قرآن راهنماي گمراهي است و بينايي از هر كوري است، و سبب گذشت از لغزش ها است، و روشني در هر تاريكي است، و در پيش آمد ها و بدعت ها پرتو است،‌ و نگاهدارنده از هر هلاكتي است و ره جويي در هر گمراهي است. قرآن بيان كننده هر فتنه و اشتباهي مي باشد و انساني را از دنياي پست به سعادت آخرت رساند. در آن كمال دين شما است. هيچ كس از قرآن رو گردان نمي شود جز اين كه به سوي دوزخ رود".2 🔰امام صادق(ع) فرمود: "امير المؤمنين علي(ع) فرمودند: خانه اي كه در آن قرآن خوانده شود و ذكر خدا در آن بشود، بركتش بسيار گردد، و فرشتگان درآن بيايند و شياطين از آن دور شوند و براي اهل آسمان مي درخشند، چنان كه ستارگان براي اهل زمين مي درخشند. خانه اي كه در آن قرآن خوانده نشود و ذكر خدا در آن نگردد، بركتش كم شود، و فرشتگان از آن دور شوند و شياطين در آن حاضر گردند".3 📋پی نوشتها: 1. زمر (39) آيه 42. 2. نهج البلاغه (فيض الاسلام)، ص 1131، ‌ص 114. 3. ذاريات (51) آيه 56. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌نگاهی اجمالی به قرن اول(۲) 📚تفسیر ابن مسعود. 🔹اثر عبداللّه بن مسعود (30 پ ه ـ 32 یا 33 ق) از مشاهیر مفسران قرن اول و شیوخ قراء و از خواص اصحاب رسول اللّه (ص) او نخستین کسی بود که جهرا و با صدای رسا قرآن خواند و قریش به شکنجه اش پرداخت (دایرة المعارف تشیع، 1/363). 🔹وی از شاگردان حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در تفسیر و علوم قرآنی بود. تـفـسـیـر وی به شیوه روائی است و اکثر مفسران شیعه و سنی آن را طی تفسیرهای خود هنگام تفسیر آیات قرآن کریم نقل نموده اند از جمله فرات کوفی در تفسیر خویش. و نیز پس از ابن عباس اکثر روایات در تفسیر قرآن کریم از ابن مسعود است. مشهورترین شاگردان و روات تفسیر از ابن مسعود مسروق بن الاجدع همدانی و اسود بن یزید و علقمة بن قیس نخعی می باشند. و نـیـز بخاری در صحیح خود سه طریق نقل نموده است : نخست طریق الاعمش از ابی الضحی از مسروق بن الاجدع همدانی از ابن مسعود و طریق دوم از مجاهد از ابی معمر از ابن مسعود و طریق سـوم طـبـری طریق ابی روق از ضحاک از ابن مسعود را انتخاب نموده است و این تفسیر در طی تفاسیر سنی و شیعه چاپی و خطی ماثور است. 📚 مـنـابـع : جز آنچه در جلد اول دایرة المعارف تشیع ص 367 آمده است، اعلام، 4/137؛ اسد الغالة، 3/384؛ تاریخ بغداد، 1/147؛ تفسیر، فرات الکوفی، 206 به بعد؛ التفسیر و المفسرون، 1/83؛ تاریخ دمشق ابن عساکر، 14/43؛ تذکرة الحفاظ، 1/31؛ رجال، طوسی، 23؛ شذرات الذهب، 1/38؛ الجرح و الـتـعـدیل، 149؛ حلیة الاولیاء، 1/124؛ سیر اعلام النبلاء، 1/461؛ معجم رجال الحدیث، 10/322؛ طبقات القراء، ذهبی، 1/33؛ العبر، 1/33؛ النجوم الزاهرة، 1/89. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
امام صادق علیه السلام فرمود: إِذَا مَرَرْتَ بِآيَةٍ فِيهَا ذِكْرُ اَلْجَنَّةِ فَاسْأَلِ اَللَّهَ اَلْجَنَّةَ وَ إِذَا مَرَرْتَ بِآيَةٍ فِيهَا ذِكْرُ اَلنَّارِ فَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنَ اَلنَّارِ به هنگام قرآن وقتی به آیه ای رسیدی که در آن ذکر بهشت شده است، از خدا بهشت را بخواه، و وقتی به آیه ای رسیدی که در آن ذکر آتش به میان آمده است، به خدا از آتش پناه ببر.(بحار الأنوار، جلد ۸۹، صفحه ۲۱۶) 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
(89) 🔆🔆🔆 ⏪ 60- معرفت بخشی و آگاه سازی يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَقْرَبُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنتُمْ سُكَارَى‏ حَتىَ‏ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَ لَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِى سَبِيلٍ حَتىَ‏ تَغْتَسِلُواْ وَ إِن كُنتُم مَّرْضىَ أَوْ عَلىَ‏ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَائطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تجَِدُواْ مَاءً فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ عَفُوًّا غَفُورًا(نساء/43) ای اهل ایمان! در حالی که مستید به نماز نزدیک نشوید تا زمانی که [مستیِ شما برطرف شود و از روی هوشیاری] بدانید [که در حال نماز] چه می گویید. و در حال جنابت هم به نماز نزدیک نشوید تا غسل کنید مگر در حال سفر [که آب نیابید، پس با تیمّم نماز بخوانید]. و اگر بیمارید، یا در سفرید، یا یکی از شما از قضای حاجت [دستشویی] آمده، یا با زنان آمیزش کرده اید و آبی [برای وضو یا غسل] نیافتید، به خاکی پاک، تیمم کنید و بخشی از صورت و دست هایتان را [با آن] مسح نمایید؛ یقیناً خدا همواره گذشت کننده و بسیار آمرزنده است. ☑ عبادات ناآگاهانه، بى‏ ارزش است، گرچه تكليف را ساقط مى‏كند. «حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ» ☑ برپایى نماز با حالت حضور قلب امرى بایسته و سزاوار (حتى تعلموا ما تقولون) ملاک حرمت نماز در حال مستى توجه نداشتن و آگاه نبودن به اذکار نماز است. و این معنا به هنگام غفلت و فقدان حضور قلب نیز وجود دارد. ☑ در نماز، تنها اذكار وحركات كافى نيست، توجّه وشعور لازم است. حَتَّى تَعْلَمُوا ... 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اختلاف سلیقه 💠 در ، بیان نورانی (سلام الله علیه) این است که: (ردّوا الحجر حیث جآء فانّ الشّر لا یدفعه الا الشّر)*. سنگ از هر جا آمد، فوراً به همان جا برگردانید؛ این مال برون مرزی. دشمن های درونی هم اگر واقعاً همان دشمن برون مرزی اند، منتها آمدند در بین راه، زندگی می کنند؛ با آنها هم انسان همین جور رفتار می کند. 📋 اما اگر برادر مسلمان ما هستند، نظر هست، هست؛ اینجا نفرمودند یکدیگر را حذف کنید، اینجا نفرمودند یکدیگر را با سنگ پراکنی مصدوم کنید، اینجا نفرمودند دشمن را از پا در بیاورید؛ اینجا فرمودند: را از پا در بیاورید، نه دشمن را! بین این دو مکتب خیلی فرق است! _________________________________________ * نهج البلاغه / حکمت ۳۱۴ ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۸۲/۱۱/۰۹ 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
(153) 🔅🔅🔅 ✳آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑لطايف و اشارات ⏪ 4- حرمان قلب واژگون، از بركات آسمانی ▪ قلب انسان ظرفى مجرد و غير مادى است: ان هذه القلوب اوعيه كه چهره و روى آن در آغاز آفرينش به طرف خداى سبحان است: (فاتم وجهك للدين حنيفا فطرت الله التى فطر الناس عليها) ، ولى بر اثر كفر و تبهكارى واژگون مى شود و از باب تشبيه معقول به محسوس ‍ مى توان گفت: ظرف دل همانند ظروف مادى است ؛ ظروف مادى اگر رو به بالا باشد و به طور طبيعى قرار گيرد، هم از تابش آفتاب بهره مى برد و هم از باران آسمان پر مى شود، ولى اگر واژگون گرديد، باران از پشت آن مى لغزد و فرو مى ريزد و آفتاب نيز به دورنش نمى تابد تا از نور و حرارتش بهره اى بگيرد. ▪ ظرف مجرد جان آدمى نيز اگر رو به خدا باشد از پرتو نور وحى بهره مى گيرد و از آب زندگى پر مى شود، اما اگر واژگون و پشت به خدا و رو به زمين شد: (اثاقلتم الى الارض)، (اخلد الى الارض) همانند ظرف وارونه از بركات آسمانى محروم است، به طورى كه نه از حرارت و فروع (نور السموات والارض) بهره مند مى شود و نه از آب حيات وحى كه دلها را زنده مى كند بهره مى برد. 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
15 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 50: نکات تفسیری آیه 38 و 39 سوره نازعات وَ آثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا و زندگی دنیا را [بر زندگی ابد و جاوید آخرت] ترجیح داده، ۱ - آنان که زندگانى دنیا را برگزیده و آن را بر آخرت ترجیح دادند، کردار خویش را در قیامت به یاد آورده، جهنم را حاضر خواهند یافت. (یوم یتذکّر .... و برّزت الجحیم ... و ءاثر الحیوة الدنیا) ۲ - طغیان گران، دنیا طلبانى هستند که آن را بر آخرت ترجیح مى دهند. (من طغى . و ءاثر الحیوة الدنیا) ۳ - علاقه شدید به دنیا و ترجیح آن بر آخرت، پیامد طغیانگرى و سرپیچى از اطاعت خداوند است. (فأمّا من طغى . و ءاثر الحیوة الدنیا) ترتیبى که آیه شریفه در ذکر طغیان و دنیا طلبى به کار برده، ممکن است برخاسته از ترتّب خارجى آن دو باشد. 🌱🌱🌱 فَإِنَ‌ الْجَحِيمَ‌ هِيَ‌ الْمَأْوَى‌ پس بی تردید جایگاهش دوزخ است؛ ۱ - طغیان گران دنیاطلب، در قیامت، جز آتش سوزان دوزخ، جایگاهى نخواهند داشت. (فأمّا من طغى ... فإنّ الجحیم هى المأوى) «مأوى»; یعنى، منزل و مکان (لسان العرب). جمله «فإنّ الجحیم هى المأوى» به دلیل وجود «ال» جنس در خبر، مفید حصر است. ۲ - نادیده گرفتن مقام ربوبیت خداوند و زیاده روى در هواپرستى، فرجامى جز آتش دوزخ ندارد. (فأمّا من طغى ... فإنّ الجحیم هى المأوى) از آن جا که مراد از طغیان در «من طغى» - به قرینه «من خاف مقام ربّه و نهى النفس عن الهوى» (در آیات بعد) - بى اعتنایى به پروردگار و پیروى از هواى نفس است، تهدید به جحیم نیز، درباره کسانى است که این گونه باشند. ۳ - ترجیح دنیا بر آخرت، مایه گرفتارى به آتش دوزخ (و ءاثر الحیوة الدنیا . فإنّ الجحیم هى المأوى) 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 51: نکات تفسیری آیه 40 سوره نازعات وَ أَمَّا مَنْ‌ خَافَ‌ مَقَامَ‌ رَبِّهِ‌ وَ نَهَى‌ النَّفْسَ‌ عَنِ‌ الْهَوَى‌ و اما کسی که از مقام و منزلت پروردگارش ترسیده و نفس را از هوا و هوس بازداشته است؛ ۱ - حاضران در قیامت، به دو دسته متمایزِ طغیان گران و خداترسان دور از هوا و هوس، تقسیم خواهند شد. (فأمّا من طغى ... و أمّا من خاف مقام ربّه) ۲ - خداترسان دور از هواپرستى با حضور در صحنه قیامت، کردار خویش را به یاد آورده و جزاى آن را خواهند دید. (یوم یتذکّر ... و أمّا من خاف مقام ربّه و نهى النفس عن الهوى) ۳ - هراس از مقام ربوبى خداوند و عظمت آن، احساسى شایسته و ارزشى والا است. (و أمّا من خاف مقام ربّه) «مقام» اسم مکان است و «مقام ربّه»; یعنى، منزلت و مقامى که خداوند - به وصف ربوبیت - دارا است. ۴ - فرجام مخالفت با خداوند، هولناک و هراس انگیز است. (و أمّا من خاف مقام ربّه) مقام خداوند، همان منزلت وصفى است که مبدأ رحمت و عذاب مى باشد. ترس از آن مقام، همواره قرین ترس از عواقب مخالفت با خداوند است. ۵ - توجّه به ربوبیت خداوند، مایه هراس از فرجام مخالفت با او است. (و أمّا من خاف مقام ربّه) ۶ - سرنوشت انسان در آخرت، وابسته به کردار و خصلت هاى او در دنیا است. (و ءاثر الحیوة الدنیا ... خاف مقام ربّه) ۷ - جایگاه حضور نزد خداوند، مقامى رعب آور و شایسته دغدغه ی خاطر (و أمّا من خاف مقام ربّه) «مقام ربّه»، ممکن است به معناى «محضر پروردگار» باشد; یعنى، مقامى که خداوند براى حسابرسى بندگان، آنان را در آن مقام قرار مى دهد. این مقام، گرچه مستند به بندگان است; ولى چون آنان به فرمان خداوند در آن مقام قرار گرفته اند، عنوان «مقام ربّه» بر آن منطبق است. ۸ - ضرورت بیم داشتن از حسابرسى اعمال (و أمّا من خاف مقام ربّه) ۹ - خداوند، مراقب و مدبر انسان ها است. (مقام ربّه) ۱۰ - توجّه به وابستگى همه چیز به تدبیر خداوند، زمینه ساز ترس و نگرانى از فرجام کارها است. (و أمّا من خاف مقام ربّه) ۱۱ - ترس از خداوند، بازدارنده انسان از سرکشى در برابر او است. (فأمّا من طغى ... و أمّا من خاف مقام ربّه) تقابل طغیان گران و خداترسان در فرجام خویش، گویاى ناسازگارى خداترسى با طغیان گرى است. ۱۲ - خداترسان، از دل بستگى شدید به دنیا مبرّا هستند. (و ءاثر الحیوة الدنیا ... و أمّا من خاف مقام ربّه) ۱۳ - لزوم بازداشتن خویشتن از تمایلات و خواسته هاى ناروا (و نهى النفس عن الهوى) نفس هر انسان، خود او است و خواسته نفس انسان از وى، تعبیرى مجازى است; گویا شخص فرمان خودش را اطاعت مى کند. «هوى» مصدر، به معناى مفعول است; یعنى، آنچه محبوب نفس است. البته متعارف این است که کلمه «هوى» تنها در مورد خواسته هاى ناروا به کار رود. ۱۴ - خداترسى، مانع هواپرستى است. (و أمّا من خاف مقام ربّه و نهى النفس عن الهوى) ترتیبى که در ذکر خداترسى و نهى از هواى نفس مراعات شده، حاکى از ترتّب حقیقى آن دو است. ۱۵ - انسان، بر مهار نفس خویش از هوس هاى ناروا، توانا است. (و نهى النفس عن الهوى) ۱۶ - ربوبیت خداوند، مقتضى برخوردى سخت با هواپرستان (خاف مقام ربّه و نهى النفس عن الهوى) در آیه شریفه ترس هر کس از ربوبیت خداوند، مقدمه نهى خود از هوا و هوس قرار داده شده است. بنابراین هواپرستان، باید از خداوند به دلیل ربوبیت او، هراس داشته باشند. ۱۷ - هواى نفس، زمینه ساز گرفتارى به کیفر الهى (من خاف مقام ربّه و نهى النفس عن الهوى) ۱۸ - رهایى از هواى نفس، از میان برنده روحیه طغیان گرى است. (فأمّا من طغى ... و أمّا من ... و نهى النفس عن الهوى) ۱۹ - ترجیح دهندگان دنیا بر آخرت، پیروان هواى نفس خویش اند. (و ءاثر الحیوة الدنیا ... و أمّا من ... نهى النفس عن الهوى) 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۷ – ۲۵ 📌 الی باید خدا را کند و از هر و نقصی بداند و خود را بنده محترم خدای تعالی قرار دهد. زیرا وقتی که الی اللّه هستند محترم الهی می باشند و وقتی آنها در کلام بر خدای تعالی پیشی نگیرند و طبق او عمل می کنند سالکین الی اللّه که آنها هستند به طریق اولی باید این گونه باشند. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌قرائت به روش 🔰امام صادق (ع) در بيان آيه (وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتيلا) فرمودند: حضرت علي (ع) چنين فرموده اند: « بَيّنَهُ تَبْياناً وَلا تَهُذّه هَذَّ الشِعر ولا تَنْثره نَثْرَ الرَمْل ولكن اَقْرِعُوا بِهِ قُلُوبِكُمْ الْقاسية وَلا يَكُنْ هَمُّ احَدِكُمْ آخِرالسورة» (وسائل 4/856) [واضح كن قرآن خواندنت را ونه مثل شعر به سرعت بخوان و نه مثل شن و ريگ بيابان پراكنده بخوان، بطوري كه فاصله زياد شود، ولكن قلبهاي سخت و با قساوت خود را با قرآن خواندن بكوبيد و هرگز همّت شما رسيدن به آخر سوره نباشد (بلكه هميشه به دنبال كيفيت و اثر پذيري باشيد، نه به دنبال كميت و زياد خواني فقط] 🔰امام صادق (ع) فرمودند: «هُوَ اَنْ تَتَمَكَثْ فِيه وَ تَحْسُنَ بِهِ صَوْتِكَ» [«ترتيل»، مكث كردن و توقف در قرائت قرآن است، (كه نه زياد سريع خوانده شود، و نه بسيار كُند و آهسته ) واينكه نيكو كني صوت خود را در خواندن قرآن.] 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ترتیل قاري نوجوان احمد سعود - سوره نازعات نمونه ای از یک ترتیل زیبا التماس دعا🙏 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌نگاهی اجمالی به قرن اول (٣) 📚فضائل القرآن. 🔰اثر ابی بن کعب (م ح 19 تا 36 ق) از اصحاب رسول اللّه (ص) و سیدالقراء و کاتب وحی از مفسران شیعه. ابـن ندیم در الفهرست و سید حسن صدر در تاسیس الشیعه و آقابزرگ تهرانی در الذریعة ابی بن کـعـب را اولین مؤلف در علم تفسیر فضائل القرآن و فرات کوفی در تفسیر خود و سیوطی و شیخ طوسی و دیگران او را در طبقه اول مفسران از صحابه پیامبر اکرم (ص) می دانند. 🔰 صاحب مجالس المؤمنین می نویسد: نقل است که چون آیه لم یکن الذین کفروا من اهل الکتاب نـازل شـد جـبرئیل با حضرت رسول (ص) گفت : که پروردگار امر فرموده که آن را به ابی بن کعب بخوان. پس حضرت این معنی را به ابی اظهار نمود. 🔰ابی از روی خوش حالی از آن حضرت پرسید که آیا من در عالم بالا و ملاء اعلی مذکور شده ام ؟ آن حضرت فرمودند بلی. پس ابی گریه بسیار کرد... (ابی بن کعب، دایرة المعارف تشیع، 1/451). 📚 مـنابع : جز آنچه در جلد اول دایرة المعارف تشیع ص 451 آمده است، تاسیس الشیعه، 319؛ تفسیر فـرات الـکـوفـی، 405؛ الـتفسیر و المفسرون، 1/84؛ الدرجات الرفیعة فی طبقات الشیعة، 323؛ الذریعة، 16/262؛ الفهرست، ابن ندیم، 39؛ مجالس المؤمنین، 1/232؛ رجال، علامه حلی، 22. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
روزهای و در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۳۹(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۰۴(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢شرح دعای نهم 💢 موضوع دعا: دعای طلب آمرزش ؛شوق به طلب آمرزش از خداوند ⏺جلسه اول 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
١٢۲ 🛄 قسمت: صد و چهارم ۱۰۴ 📌واکاوی دعای 23 ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📋 اندیشه ورزی 16 ⏪رسول خدا (ص) در حجة الوداع فرمود: مردم! آگاه باشيد كه جبرئيل (روح الامين) به دلم انداخت كه هيچ انسانى از دنيا نمى ‏رود مگر بعد از آنكه رزقى كه برايش معين شده تا به آخر خورده باشد، بنا بر اين، از خدا بترسيد و در طلب رزق معتدل باشيد و دير رسيدن چيزى از رزق، شما را واندارد به اينكه آن را با ارتكاب يكى از گناهان طلب كنيد، زيرا خداى تعالى ارزاق را كه بين خلق خود تقسيم كرده حلالش را تقسيم كرده، نه حرامش را. بنا بر اين هر كس از خدا پروا كند و خويشتن‏دار باشد، خداى عز و جل رزق او را از راه حلال مى‏رساند و هر كس پرده پوشش خدايى را پاره كند و رزق خويش را از راه غير مشروع به دست بياورد خداى تعالى از باب قصاص همان مقدار از رزق حلال او را دريغ نموده، در عين حال در حساب او محاسبه مى‏كند..[ کافی، ج 5، ص 80،] *امّا رزق «من حیث لا یحتسب» برگرفته از آیات قرآن است؛ یعنی رزق غیر قابل پیش بینی همان روزی‌ای است که طالب است. الف. وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْراً و هر کس تقواى الهى پیشه کند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏‌کند، و او را از جایى که گمان ندارد روزى مى‌‏دهد و هر کس بر خدا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خلقت، آیینه خدا 💠 چیزی در عالم نیست که ( ) نباشد. (ع) از خداوند به تعبیر می کند. آیینه از خود چیزی ندارد؛ آیینه های معمولی هر کسی را که در مقابلش قرار بگیرد نشان می دهد، اما خلقت الهی آیینه ای است که تنها و تنها را نشان می دهد و این مساله آنقدر روشن است که خدای سبحان از کسانی که در آیینه خلقت، را نمی بینند تعبیر به (( )) می کند. ✅ دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی تهران _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 محبوب ترین های خداوند 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: اَحَبُّ الاَْعْمالِ اِلَى اللّه ِ مَنْ اَطْعَمَ مِنْ جوعٍ اَوْ دَفَعَ عَنْهُ مَغْرَما اَوْ كَشَفَ عَنْهُ كَرْبا 🔰پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: محبوب ترين كارها نزد خدا، سير كردن گرسنه يا پرداختن بدهى يا برطرف كردن گرفتارى اوست. نهج الفصاحه، ح76 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۳۶ 📌 کردن الی نباید کسانی را که اویند کند و احیانا دستورات آنها را به بگیرد زیرا این چنین کاری خدای تعالی را به می آورد. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 و فواید قرآن 📋قرآن برترين و مهمترين نعمتي است كه خداوند به انسان ارزاني داشته است. گواه اين مطلب آيات نخستين سوره است: «الرحمن، علّم القرآن، خلق الانسان، علّمه البيان»[۱] زيرا تنها در سايه تعليم خداوند و دريافت و تلقّي قرآن به كمال نهايي خود مي‌رسد.[۲] چون قرآن سرچشمه همه مواهب و وسيله وصول به هر اعم از مادي و معنوي است با اين كه خلقت انسان بر نزول قرآن تقدم دارد ولي خداوند به خاطر اهميت، قرآن را مقدم داشته است.[۳] يكي از اساسي‌ترين $مأموريت‌هاي پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ تلاوت قرآن بر مردم است.[۴] تا از فروغ آن شعله گيرند و از چشمه آب حياتش جرعه‌ها نوشند. بنابراين اولين مرحله بهره‌مندي از قرآن تلاوت آيات آن است به اختصار پاره‌اي از خواص تلاوت قرآن بيان مي‌شود: 🔰۱. تكلم با قرآن نامه محبوب است. راه انس با محبوب خواندن نامه اوست، زيرا به فرمايش امام صادق ـ عليه السّلام ـ : خداوند خود را در كلامش به مردم نشان داده است.[۵] 🔰۲. بهره گيري از قرآن تلاوت قرآن زمينه هدايت و تكامل معنوي را ميسور مي‌سازد زيرا با تلاوت قرآن با اوامر و نواهي و دستورات خدا آشنا شده و سعي مي‌كنيم به آن چه فرموده عمل كنيم و از آن چه نهي كرده دوري جوييم زيرا مؤمنان راستين تلاوت قرآن را مقدمه عمل مي‌دانند. امام صادق ـ عليه السّلام ـ تلاوت راستين را عبرت گيري از قرآن، گردن نهادن به اوامر و عمل كردن به احكام آن مي‌دانند.[۶] 🔰۳. تشويق به كسب ويژگي‌هاي لازم جهت بهره‌وري از قرآن: قرآن هدايت ويژه خود را مخصوص پيشگان ميداند.[۷] اين پروا پيشگان آراسته به صفتي چون شب زنده داري، در عبادت، در شدايد، و گذشت، ‌داري، نعمت‌هاي الهي و... هستند.[۸] تالي قرآن با خواندن اين صفات و تفسيرشان در روايات امامان ـ عليهم السّلام ـ آراسته شدن به اين خصال را طلب مي‌كند. 🔰۴. تصميم بر ترك هر اندازه دل انسان به زنگار گناه آلوده كرد به همان ميزان از فهم آيات الهي محروم مي‌شود. آشنايي با موانع قرآن كه در پرتو تلاوت ايجاد مي‌شود او را مصمم بر رفع اين موانع نموده. موانع از قبيل جهل[۹]، استكبار[۱۰]، كفر[۱۱]، فسق[۱۲]، ظلم[۱۳] و هوسراني[۱۴]. 🔰۵. استجابت انس دايمي با قرآن براي قاري شرافتي را فراهم مي‌آورد كه به حرمت اين هم نشيني و رفاقت نيازهاي معيشتي و مادي او برطرف مي‌شود. امام صادق ـ عليه السّلام ـ از قول خداوند مي‌فرمايد: هر كس به جاي درخواست از من به ذكر من مشغول شود به او بالاترين مقداري را عطاء خواهم كرد كه به هر كه از من درخواست نمايد عطا مي‌كنم.[۱۵] 🔰۶. عامل تلاوت قرآن مايه نورانيت انسان و ملكوتي شدن او مي‌شود رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ در سفارشي به ابوذر مي‌فرمايد: «عليك بتلاوه القرآن و ذكر الله كثيراً فانّه ذكرٌ لك في السماء و نورٌ لك في الارض» بر تو باد به تلاوت قرآن و كثرت ياد خدا زيرا تلاوت قرآن عامل ياد تو در ملكوت و مايه نوراني شدن تو در زمين است[16]. www.andisheqom.com 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom