eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
778 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
37 🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 🔹 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ⏪چهارم. در جريان منع تفسير به رأي، گذشته از دليل عقلي و نيز دليل روايي فراوان، مي توان از متن قرآن كريم در اين زمينه استفاده نمود و اجمال صورت هاي ممنوع در تفسير قرآن به رأي عبارت است از: 🔹2. تفسير جاهلانه نسبت به اراده‌ي جدّي متكلم و اسناد محتوا به او؛ يعني مطلبي از آيه برداشت شود كه آن مطلب از جهت اسناد به برهانِ مناسب خود، اعم از عقلي، تجربي و نقلي، صحيح و تامّ مي باشد؛ ليكن از جهت اراده‌ي جدّي متكلم و اينكه وي همين محتوا را از آيه اراده نموده است، نيازمند به دليل معتبر مي باشد. 🔹دليلي كه عهده دار صحت استناد محتواي مزبور به متكلم است، يا عقلي است و يا نقلي. اگر دليل عقلي تام بر استحاله يا بطلان معناي ديگر و عدم تناسب محتواي ديگر با پيام آيه اقامه نشد يا دليل نقلي معتبر بر اراده‌ي خصوص معناي مزبور از آيه‌ي مورد نظر ارائه نشد، اسناد اراده‌ي جدّي و حتمي خصوصِ مطلبِ معهود به متكلم، از سنخ تفسير به رأيِ مذموم خواهد بود. وظيفه‌ي مفسّر در اين حال، استناد احتمالي معناي مزبور به متكلم مي باشد؛ يعني محتواي ياد شده را يكي از معاني احتمالي اراده‌ي متكلم بداند و بگويد: ممكن است متكلم، فلان محتوا را اراده كرده باشد؛ نه حتماً همين را اراده نمود ولاغير. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
73 🔅🔅🔅 ⏪ مثَل کور و بینا ، کر و شنوا 3 (مَثَلُ ا لْفَرِیقَیْنِ کَالاْعْمَی وَا لاْصَمِّ وَا لْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلاً اءَفَلاَ تَذَکَّرُونَ) . (هود / 24.) ((مثل این دو گروه (مؤ منان و منکران ) مثل نابینا و کر و بینا و شنواست ؛ آیا این دو همانند یکدیگرند ؟ ! آیا پند نمی گیرید ؟ ! )) . 🌱🌱🌱 ▫️مولوی می گوید : چشم آخِر بین تواند دید راست چشم آخُر بین غرور است و خطاست (196) بنا بر این چشم انسانی و دیدگاه ((مرآتی )) وسیله ای است که به آدمی بصیرت و بینش و ژرف نگری دینی می بخشد . ▫️صاحب تفسیر ((کشف الاسرار)) در ذیل آیه مورد بحث می گوید : ((نابینای به حقیقی اوست که نه دیده عبرت دارد تا از روی استدلال به ((آیات آفاق )) نظر کند ، نه دل فکرت دارد تا در ((آیات انفس )) تاءمّل کند نه بصیرت حقیقت دارد تا به نور فراست ، مکاشفات اسرار غیبی بیند . . . )) . (197) مراد از ((آیات آفاق )) آفریده های جهان طبیعت است ، همانند خورشید و ماه و ستارگان بانظام دقیقی که بر آنها حاکم است و انواع جانداران و گیاهان و کوهها و دریاها با عجایب و شگفتیهای بی شمارش و موجودات گوناگون اسرار آمیزش که هر یک آیه و نشانه ای است بر حقّانیّت ذات پاک خدا . منظور از ((آیات انْفُس )) درون انسان است ، همچون آفرینش دستگاههای مختلف جسم انسان و نظامی که بر ساختمان حیرت انگیز مغز و حرکات منظّم قلب و عروق و بافتها و استخوانها و انعقاد نطفه و پرورش جنین در رحم مادران و از آن بالاتر اسرار و شگفتیهای روح انسان می باشد که هر گوشه ای از آن ، کتابی است از معرفت پروردگار و خالق جهان . اصطلاح ((آفاق و انفس )) از خود قرآن گرفته شده که می فرماید : (سَنُرِیهِمْ ءَایَتِنَا فِی ا لاْفَاقِ وَفِیَّ اءَنفُسِهِمْ حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَهُمْ اءَ نَّهُ ا لْحَقُّ)(198) ؛ ((ما به زودی آیات و نشانه های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان می دهیم تا برای آنان آشکار گردد که او حقّ است )) . ▫️تمثیلی از شیخ شبستری شیخ محمود شبستری در کتاب ((گلشن راز)) اصحاب فرقه های مختلف و عقاید گوناگون را به انواع کوری و امراض چشم تشبیه نموده و می گوید : خرد را نیست تاب نور آن روی برو از بهر او چشم دگر جوی دو چشم فلسفی چون بود اَحْوَلْ(199) ز واحد دیدن حقّ شد معطّل ز نابینایی آمد راءی تشبیه (200) ز یک چشمی است ادراکات تنزیه تناسخ (201) زان سبب کفر است و باطل که آن از تنگ چشمی گشت حاصل چو اکْمَهْ(202) بی نصیب از هر کمال است کسی کورا طریق اعتزال (203) است کلامی کو ندارد ذوق توحید به تاریکی در است از غَیْم (204) تقلید رَمَد(205) دارد دو چشم اهل ظاهر که از ظاهر نبیند جز مظاهر از او هرچه بگفتند از کم و بیش نشانی داده اند از دیده خویش (206) ====================== 196-مثنوی معنوی ، انتشارات کلاله خاور، دفتر اوّل ، ص 52. 197-تفسیر کشف الاسرار و عدة الابرار، ج 4، ص 381. 198-فصّلت / 53. 199-((احول )): کج چشم ، دو بین . 200-((راءی تشبیه )): نظریه فرقه ای از مسلمانان که خدا را به مخلوقات تشبیه می کنند. 201-((تناسخ ))، نظریه گروهی است که معتقدند روح آدمی پس از مردن ، به بدن انسانی دیگر یا حیوان منتقل می شود. 202-((اکْمَهْ)): گنگ و کور. 203-((اعتزال )): یعنی مکتب معتزله . 204-((غَیْم )): یعنی ابر، تاریکی . 205-((رَمَد)): درد چشم ، ورم ملتحمه چشم . 206-گلشن راز، ص 56. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
سیرو سلوک.خطورات شیطانی.استاد شجاعی 88.mp3
3.84M
(88) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:خطورات شیطانی 4 🕑 زمان:31دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
JQR_Volume 2_Issue 7-8_Pages 98-127.pdf
223.4K
37 📝 موضوع:تفسیر علمی 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
📌 کن الإمامُ عليٌّ عليه السلام: مَن حَفَرَ بِئرا لِأخيهِ وَقَعَ فيها، و مَن هَتَكَ حِجابَ غَيرِهِ انْكَشَفَتْ عَوراتُ بَيتهِ.(تحف العقول : 88.) هر كه براى برادرش چاهى كند، خود در آن افتد و هر كه پرده [حرمت] ديگرى را بدرد، عيبهاى درون خانه او بر ملا شود. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی 👇👇👇 @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۹۱ 📌عفّت و هایی که الی هستند باید بدانند که اگر خود را کنند و خود را نگه دارند خدای تعالی آنها را دیگران قرار می دهد و بهتر از می توانند به برسند. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌هماهنگی نظام و 🔹جايگاه نظم در آفرينش جهان و ارتباط موجودات با همديگر خصوصاً آسمانها و زمين و گردش شب و روز آشكار است، جهان تكوين صفحاتي منظم از اراده الهي است. 🔹هماهنگي در نظام تكوين وجود نظم را در نظام تشريع ضروري مي‌سازد. با اندك دقتي در دستورات دين اين هماهنگي جلوه‌گر مي‌شود كه نظم در عبادات (مثل نمازها) از جمله آنهاست. امام علي ـ عليه السّلام ـ در آخرين لحظات حيات خود در وصيتي دلسوزانه همه را به نظم در امور فرا مي‌خواند. 🔹 آيات الهي قرآن كه به صورت مكتوب فراروي بشريت نهاده شده، از اين قاعده همگاني، يعني «نظم پذيري» مستثني نيستند. لذا خداي سبحان دستور به تلاوت قرآن به صورت ترتيل مي‌دهد: «و رتّل القرآن ترتيلاً» يعني كلمات قرآن را منظم، منسجم و هماهنگ بخوان. بدون اينكه حرفهاي آن مبهم باشد. يا اينكه بين كلمات فاصله بيندازي تا آنها را از انتظام و انسجام بازداشته و جدا كند. بايد نظم ظاهريش مانند: انتظام معنوي آن محفوظ بماند. 🔹براي بيان اين نظم در تلاوت از واژه ترتيل استفاده مي‌شود، زيرا واژه ترتيل از ماده رَتَل (بر وزن قمر) به معني منظم بودن و مرتب بودن است. لذا كسي كه دندان‌هايش خوب و منظم و مرتب باشد، عرب به او «رَتَل الاسنان» مي‌گويد. از اين جهت ترتيل به معني پي در پي آوردن سخنان يا آيات روي نظام و حساب مي‌باشد. 🔹لذا آيات قرآن گر چه با فاصله و در مدت ۲۳ سال نازل شده، امّا اين نزول نيز روي نظم و حساب و برنامه‌ بوده، به گونه‌اي كه در افكار رسوخ كند و دل‌ها را مجذوب خود سازد. 🔹در تفسير از پيامبر نقل شده كه به ابن عباس فرمود: «اذا قرأت القرآنَ فرتّله ترتيلاً» هنگامي كه قرآن مي خواني آن را با ترتيل بخوان، ابن عباس مي‌گويد پرسيدم ترتيل چيست؟ پيامبر ـ صلّي اللّه عليه و آله و سلم ـ فرمود: «بينه تبييناً و لا تنثره نثر الدغل (الرمل) و لا تهذه هذا الشعر قفوا عند عجائبه و حركّوا به القلوب و لا يكوننّ همّ احدكم آخر السورة: حروف و كلمات آن را كاملاً روشن ادا كن، نه همچون خرماي خشكيده (يا ذرات شن) آن را پراكنده كن، نه آن را همچون شعر پشت سر هم بخوان، به هنگام برخورد با عجائب قرآن توقف كنيد و بينديشيد و دلها را با آن تكان دهيد و هرگز نبايد همت شما اين باشد كه به سرعت سوره را به پايان رسانيد.» 🔹بنابراين همانگونه كه قرآن منظم نازل شده، بايد منظم تلاوت شود و اين نظم در تلاوت از تلاوت به صورت ترتيل استفاده مي‌شود. خداوند به ما توفيق تلاوت با تدبر به صورت ترتيل و عمل به دستورات اين كتاب حيات بخش آسماني را عطا فرمايد. 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱. تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي، ج ۱۵. ۲. تفسير موضوعي قرآن كريم، آيت الله جوادي آملي، ج ۹. ۳. تفسير موضوعي قرآن كريم، آيت الله جوادي آملي، ج ۱. ۴. پژوهشي پيرامون تدبر در قرآن، دكتر نقي پور فرد. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفي إجمالي قرن پانزدهم هجري(۴) 🔰تفسیر الکاشف اثر شیخ محمد جواد (1321 - 1401 ق) فرزند شیخ محمود مغنیه عاملی از علمای شیعه در لبنان و از محققین بلند آوازه معاصر (- آل مغنیه). این تفسیر در هفت مجلد به زبان عربی و شیوه ادبی شامل تمام قرآن کریم است. 🔹مؤلف در اثر خود پس از ذکر آیه، نخست به لغت و اعراب کلمات و بعد به معنی آیه می پردازد و آن را به نحو وافی شرح می کند. این کتاب کرارا تجدید طبع یافته است. اثـر دیـگر محمد جواد مغنیه تفسیر المبین نام دارد و آن در یک مجلد به زبان عربی و شیوه ادبی شامل تمام قرآن کریم است. 🔹مـؤلف در این اثر مانند تفسیر شبر یا جلالین مختصرا به شرح موجز آیات و عبارات قرآنی پرداخته است. این تفسیر مکررا در ایران طبع گردیده است. 📚منابع : تفسیر الکاشف، تفسیر المبین ؛ معجم الدراسات القرآنیه، 239. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 کتب 🔹کتاب «تفسیر قرآن برای جوانان» اثر ارزشمندی است که نویسنده سعی کرده به زبانی روان و شیوا، فهم آیات قرآنی را برای نسل مخاطب خود آسان کند، وی در مقدمه کتاب خود می گوید:«آیا می شود پذیرفت، خدایی که ما را بر اساس رحمت و محبت آفریده، به حال خود رهایمان کرده و راه رسیدن به خوشبختی را برای ما روشن نساخته باشد؟ «قرآن» آخرین کتابی است که خداوند به عنوان دفترچه راهنمای بشر فرستاده و راه سعادت و نیکبختی و همچنین عوامل هلاکت و بدبختی او را بیان فرموده است.» 🔹کتاب براساس تفسیر نور آقای محسن قرائتی نگارش یافته است و فعلا جلد اول آن منتشر شده است.روش نویسنده برآن است که مجموعه آیات مرتبط به هم را در بخشی مستقل و تحت عنوانی خاص به صورت یک درس ارایه کند، مثلا بعد از آنکه سوره حمد را به صورت یک درس ارایه کرده است، آیات 1 100 سوره بقره را در یازده درس جداگانه تحت عناوینی خاص که هر کدام بخشی از آیات را در بردارد به رشته تحریر درآورده است. عناوین درس ها عبارت اند از: 🔹 شناخت مومن و کافر، شناخت منافق، اعجاز قرآن، کرامت انسان، فرمان های الهی، نعمت آزادی و... نکته بسیار جالب کتاب آن است که بعد از هر آیه تحت عنوان «از این آیه می آموزیم که» نکاتی دسته بندی شده به خواننده عرضه می گردد. مثلا در ذیل آیه سوم سوره حمد (الرحمن الرحیم) چنین می گوید: 🔹از این آیه می آموزیم که: خداوند، موجودات را با رحمت و محبت خود تربیت می کند، زیرا قبل از«رب العالمین» و بعد از آن، خود را«الرحمن الرحیم» معرفی کرده است، یعنی تربیت با رحمت بخشایش آغاز، و به انجام می رسد. پس معلمان و مربیان جامعه، اگر بخواهند موفق باشند بر اساس محبت و دلسوزی عمل کنند. 🔰مشخصات کتاب: محمود ، قم: مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن، چاپ اول، زمستان 1377، تیراژ:5000 نسخه، قطع: پالتویی. 📚منبع: مجله خرداد و تیر 1378، شماره 11 📎مدرسه تفسير و علوم @rahighemakhtoom
عفاف و حجاب، با زور و فشار شدنی نیست 💠 گاهی نامه می نویسند که شما چرا ساکت هستید، درباره حرفی نمی زنید، درباره حرفی نمی زنید. درباره ؛ بر فرض با فشار انسان این را یک قدری جلو بیاورد، این که عفاف و حجاب نیست! این، آن را جلوگیری نمی کند!! (النکاح سنّتی)* است که جلوگیری می کند، (من تزوّج فقد احرز نصف دینه)* جلوگیری می کند. چرا نمی گیرید؟ چرا می دهید؟! این شیوع طلاق، این و طرفین؛ این خطر نیست؟! با ، حداکثر ممکن است ظاهر حفظ شود. ________________________________________________ * بحار الانوار / جلد ۱۰۰ / صفحه ۲۲۰ * الامالی للطوسی / صفحه ۵۱۸ و بحار الانوار / جلد ۱۰۰ / صفحه ۲۱۹ ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۹۶/۰۹/۰۶ 🔷️ بیست و یکم تیر ماه. روز عفاف و حجاب 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(157) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑️بحث روايى بررسى روايات تفسيرى در اين مبحث و مباحث ديگر نشان مى دهد كه بسيارى از نكات روايى مستنبط از جمع بندى آيات قرآنى است ؛ گرچه مطالب ابتكارى در تطبيق و مانند آن، در نصوص يافت مى شود. ▫️1- ختم كيفرى دلهاى كافران - عن الرضا (عليه السلام) فى قول الله عزوجل: (...ختم الله على قلوبهم و على سمعهم)، قال: الختم هو الطبع على قلوب الكفار عقوبه على كفرهم كما قال تعالى: (بل طبع الله عليها بكفرهم فلا يومنون الا قليلا (589) و (590). 👈🏼👈🏼اشاره: معناى استثناى قليل (فلا يومنون الا قليلا) يا ناظر به اين است كه امكان ايمان تا آخرين لحظه حيات محفوظ است و در نتيجه آيه محل بحث تقييد مى شود، يا اين كه ناظر به تبدل كفر به نفاق است كه در بعضى از نصوص وارد درباره ايمان قليل منافقان آمده است كه آنها براى دنيا و در حضور مردم ايمان مى آورند و اين گونه ايمان منافقان نه اندك و كم و بى ارزش است. عنوان، ختم، طبع، اغفال و مانند آن كه در قرآن كريم به خداوند اسناد داده شده با امور ويژه اى هموار است كه آشنايى به آنها در بحثهاى تفسيرى سودمند است: 🔹الف. عناوين مزبور عدمى است ؛ نظير عنوان عمى، جهل عجز و...، كه اگر هر كدام از اينها محمول قضيه اى قرار گيرد، آن قضيه موجبه معدوله خواهد بود، نه محصله. 🔹ب. عناوين ياد شده هرگز در ابتدا به خداوند اسناد داده نمى شود، بلكه از باب كيفر است و آن هم بعد از تماميت نصاب امهال. 🔹ج: معناى قضايايى كه در آنها يكى از عناوين مزبور به خداوند اسناد داده شده، امساك فيض خاص و عدم اعطاى نوال مخصوص است، نه آن كه خداوند امر وجودى خاصى را مثلا، به عنوان ختم يا طبع به كافران عطا مى كند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(93) 🔆🔆🔆 📎مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇👇👇
(93) 🔆🔆🔆 ⏪64- تاکتیک های دشمن را بشناسیم وَقَالَت طَّآئِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُواْ بِالَّذِيَ أُنزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُواْ آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (آل عمران/72) و جمعى از اهل کتاب (از يهود) گفتند: «(برويد در ظاهر) به آنچه بر مؤمنان نازل شده، در آغاز روز ايمان بياوريد؛ و در پايان روز، کافر شويد (و باز گرديد)! شايد آنها (از آيين خود) بازگردند! (زيرا شما را، اهل کتاب و آگاه از بشارات آسمانى پيشين مى‏دانند؛ و اين توطئه کافى است که آنها را متزلزل سازد). 🌱🌱🌱 1 . دشمنان براى انحراف مسلمانان، برنامه‏ريزى مى‏كنند. در آيه 69 خوانديم كه اهل كتاب دوست دارند شما را منحرف سازند، اين آيه به نقشه‏ى آنان براى رسيدن به آن هدف مى‏پردازد. «يُضِلُّونَكُمْ»، «قالَتْ طائِفَةٌ» 2 . چه بسا گروهى با نام اسلام، در صفوف مسلمانان نفوذ كرده و از پشت خنجر بزنند، لذا بايد هشيار بود. «آمِنُوا»، «وَ اكْفُرُوا»، «لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» 3 . مسلمان نبايد ساده انديش و زودباور بوده و به هر اظهار ايمانى، اعتماد كند. «آمِنُوا»، «وَ اكْفُرُوا» 4 . خداوند در مراحل حسّاس، از اسرار و توطئه‏هاى دشمنان پرده برمى‏دارد. «آمِنُوا»، «وَ اكْفُرُوا» 5 . بايد در مرحله‏اى از ايمان قرار بگيريم كه بازگشت برخى مسلمانان از دين، مايه‏ى تزلزل ما نگردد. «وَ اكْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» 6 . يكى از سياست‏هاى دشمن، ايجاد ارتباط و سپس قطع آن، به منظور ايجاد تزلزل در جامعه است. «لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
An-Nazi'at 04 ss.mp3
5.44M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت63: تفسیرصوتی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 4.docx
35.9K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت64: تفسیرمتنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 4.pdf
941.5K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت65: تفسیرمتنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یوسف ۴.mp3
15.52M
4 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
ازدواج در اسلام.mp3
2.47M
🆔 @a_javadiamoli_esra 🔸 ازدواج در اسلام 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۴ – ۹۲ 📌 وبندگی الی باید خود را به مقام برسانند و بدانند که همه به طرف خدای تعالی بر می گردند و اگر کارهای کنند اجرشان ندیده گرفته نمی شود و همه آنها در حسابشان می شود. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌عبارت "صدق الله العلي العظيم "در پایان تلاوت! 🔹عبارتي كه براي تأييد كلام الهي، در پايان قرائت قرآن، گفته مي شود «صدق الله العلي العظيم» است. 🔹طبق آنچه در «قاموس قرآن» در عبارت آمده است: واژه «علي» هشت بار و «عظيم» شش مرتبه وصف خداي متعال در قرآن آمده است؛ كه در دو مورد: «و هو العلي العظيم و او (خدا) بلند مرتبه و با عظمت است با هم آمده‌اند». 🔹گفتن آن عبارت در پايان قرائت قرآن، در ضمن دو روايت تأييد شده است؛ كه از هر كدام، قسمتي كه مربوط به بحث است خلاصه‌وار ذكر مي‌شود: 🔰۱. از ابن عباس نقل شده كه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ به امام علي ـ عليه السلام ـ دستور دادند تا به كفار، يهوديان و مسيحيان، براي دعوت به اسلام نامه بنويسد؛ وقتي نامه به دست يهوديان رسيد، عبدالله بن سلام تصميم گرفت به خدمت پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ برسد و سؤالات مشكلي از تورات، بپرسد، و در صورت شنيدن پاسخ صحيح مسلمان شود؛ وقتي به حضور حضرت رسيد، يكي از پرسش‌هاي او چنين بود: «به من خبر بده آغاز و پايان قرآن به چيست؟ حضرت پاسخ دادند: «يابن سلام! ابتداؤه بسم الله الرحمن الرحيم و ختمه صدق الله العلي العظيم: ابن سلام! آغاز قرآن (بسم الله الرحمن الرحيم) و پايان آن (صدق الله العلي العظيم) است.» 🔰۲. امام صادق ـ عليه السلام ـ به ام داود سفارش كرد، نيمه ماه رجب بعد از بجا آوردن نماز مخصوص و خواندن سوره‌هايي از قرآن، رو به قبله بگويد: «بسم الله الرحمن الرحيم صدق الله العلي العظيم لا اله الا هو الحي القيوم ذوالجلال و الاكرام...». 🔹ولي فراموش كردن كلمه «علي» در پايان قرائت قرآن اشكالي ندارد. امّا اميدواريم هيچگاه فراموش نكنيم. 🔹خداوند توفيق تلاوت قرآن و عمل به دستورات حيات‎بخش آن را به همة ما عطا فرمايد. ان شاء الله 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفي إجمالي قرن پانزدهم هجري(۴) 🔰المیزان فی تفسیر القرآن🔰 اثـر عـلامـه سـیـد محمد حسین طباطبائی (1321 - 1402 ق) فرزند سید محمد طباطبائی، از اعاظم حکما و مفسران امامیه. 🔹تفسیر مورد بحث در به زبان عربی شامل تمامی قرآن کریم است. تـرجمه فارسی آن نخستین بار در چهل مجلد توسط افاضل اساتید و محققین حوزه علمیه قم به عـمل آمده سپس استاد محمدباقر کل این اثر را به فارسی کرده است که کرارا در 40 جلد به طبع رسیده است. مؤلف در این تفسیر اساس کار خویش را بر (القرآن یفسر بعضه بعضا) قرار داده است. و نیز در مقدمه خود تصریح می کند: 🔹 در این تفسیر به منظور اینکه به اهل بیت (ع) تفسیر کرده باشیم تنها در جهات زیر بحث می کنیم : 🔹1) معارفی که مربوط است به اسماء خدای سبحان و او از حیات و و قدرت و سمع و بصر و یکتایی و امثال آن. 🔹 2) مـعارف مربوط به خدایتعالی چون خلق و امر و اراده و مشیت و هدایت و اضلال و قضاء و قدر و جبر و و رضا و غضب و امثال آن. 🔹 3) معارفی که مربوط است به واسطه هایی که بین باری تعالی و انسان هستند مانند حجابها و و قلم و و کرسی و بیت العمور و آسمان و زمین و و و و غیر ذلک. 4) معارفی که مربوط است به خود انسان در زندگی قبل از دنیا. 🔹5) معارفی که مربوط است به در . چـون تـاریخ پیدایش نوع او و خودشناسیش و شناسایی اصول اجتماعی و مساله نبوت و رسالت و وحـی و الـهـام و کـتـاب و دیـن و شریعت که از این باب است مقامات انبیاء که از داستانهای آنان استفاده می شود. همان داستانهایی که قرآن کریم از آن حضرات حکایت کرده است. 🔹 6) معارف مربوط به انسان در عوالم بعد از دنیا به معنی عالم و . 🔹 7) مـعـارف مـربـوط به اخلاق نیک و بد انسان که مقامات اولیاء در بندگی یعنی اسلام و ایمان و احسان و اخبات و اخلاص و غیر ذلک مربوط به این معارف است. و امـا آیـاتـی که مربوط است به دینی در این تفسیر پیرامون آنها بحث نشده چون که بحث پیرامون آنها مربوط به کتاب است نه تفسیر. 🔹سـپـس در هر چند آیه بعد از تمام شدن بحثها و بیانات تفسیری بحث هایی متفرق از روایات قرار داده ایـم و در آن به آن مقدار که برایمان امکان داشت از منقوله از رسول خدا (ص) و ائمه اهل بیت (ع) هم از طرق و هم نموده ایم. 🔹 نخست چند آیه از قرآن کریم را آورده سپس به طور مزجی قسمت قسمت از آیه را مجدد یـاد مـی کـنـد و بـه تـفسیر آن می پردازد و نیز اول تحت عنوان بیان بحثهایی ، اجتماعی، تـاریخی، علمی و پیش می آورد سپس با بحث و نقل روایات سخنان خویش را پایان می بخشد. تـفـسیر المیزان از مهمترین و جامعترین تفسیرهای شیعه در عصر جدید و به طور مطلق یکی از چند تفسیر عمده و اساسی در اخیر است و امروزه تفسیر نزد است. مؤلف از تالیف این تفسیر گرانقدر در 1392 ق فراغت یافت. 🔹 مـجـلـد اول در 1375 ق و مـجـلـد بیستم آن در 1392 ق در تهران توسط دارالکتب الاسلامیه و همزمان در بیروت توسط موسسه اعلمی طبع گردید و پس از آن در بیروت و تهران تجدید طبع گردیده است. ترجمه های نیز بارها تجدید طبع یافته است. 📚مـنـابـع : تـفسیر ، 1 - 20؛ تفسیر و تفاسیر جدید، 115؛ مؤلفین کتب چاپی فارسی و عربی، 2/863. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
74 🔅🔅🔅 ⏪مَثَل کف دست و آب (لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ وَالَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِهِی لاَیَسْتَجِیبُونَ لَهُم بِشَیْءٍ إِلا کَبَسِطِ کَفَّیْهِ إِلَی الْمَاَّءِ لِیَبْلُغَ فَاهُ(207) وَمَا هُوَ بِبَلِغِهِ ی وَمَا دُعَاَّءُ الْکَفِرِینَ إِلا فِی ضَلَلٍ) . (رعد / 14.) ((دعوت حق از آن اوست و کسانی که (مشرکان ) غیر از خدا را می خوانند به دعوت آنها پاسخ نمی گویند ! آنها همچون کسی هستند که کفهای (دست ) خود را به سوی آب می گشاید تا آب به دهانش برسد ، و هرگز نخواهد رسید . و دعای کافران ، جز در ضلال (و گمراهی ) نیست )) . 🌱🌱🌱 📋وجه تشبیه : طبق نظر اکثر مفسّران ، خداوند متعال در این آیه ، مشرکان و افرادی که غیر خدا را می خوانند ، به آدم تشنه ای تشبیه کرده است که بر کنار آبی که سطح آن از دسترس او دور است ، نشسته و به آن اشاره می کند ، به این امید که آب به دهان او برسد ! بدیهی است که هرگز آب به دهانش نخواهد رسید . این آرزو چون خواب و پندار بیهوده ای بیش نیست ، چنین کاری جز از یک انسان ساده لوح و دیوانه سر نمی زند ! 🔹این احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد که خداوند متعال ، بت پرستان را به آدمی تشبیه نموده که کف دستان خود را کاملاً صاف و افقی گرفته ، وارد آب می کند و انتظار دارد آب در دست او بند شود ، درحالی که به محض این که دست را از آب بیرون آورد ، قطرات آب از لابلای انگشتان و کفّ دست او بیرون می ریزد و چیزی باقی نمی ماند . 🔹تفسیر سوّمی نیز برای آیه کرده اند و آن اینکه بت پرستان که برای حل مشکلاتشان به سراغ بتها می روند ، مانند کسی هستند که می خواهد آب را در مشت خود نگاه دارد ! آیا هیچ گاه آب را می توان در مشت نگاه داشت ؟ 🔹از ضرب المثل معروفی در میان عرب گرفته شده که وقتی می خواهند برای کسی که کوشش بیهوده می کند ، مثالی بزنند می گویند : ((هُوَ کَقابِضِ الْماءِ بِالْیَدِ ؛ اومانند کسی است که می خواهد آب را بادست خود بگیرد)) . 🔹شاعر عرب می گوید : فاءَصْبَحْتُ فیما کانَ بَیْنی و بَیْنَها مِنَ الودِّ مِثْلُ قابِضِ الْماءِ بِالْیَدِ ((کار من به جایی رسیده که برای حفظ محبّت میان خود و او مانند کسی بودم که می خواست آب را در دست نگاه دارد)) . (210) 🔹بیت ذیل منسوب به امام علی علیه السّلام است که می فرماید : وَمَنْ یَصْحَبُ الدُّنْیا کَمَنْ مِثْلُ قابِضٍ عَلَی الْماءِ خانَتْهُ فُرُوجُ الاَْصابِع (211) ((کسی که با دنیا رفاقت و همنشینی کند مانند آدمی است که آب را در لابلای انگشتان باز خود نگه دارد)) . 🔹در فارسی نیز مثل ((آب در غربال )) در این باره به کار رفته می شود ، چنانکه گفته اند : قرار در کفّ آزادگان نگیرد مال نه صبر در دل عاشق نه آب در غربال به هر حال وجه شباهت در این تشبیه ((بیهودگی عمل و ناکامی )) است . 🔹خداوند در پایان آیه برای تاءکید این مطلب می فرماید : (وَمَا دُعَاَّءُ الْکَفِرِینَ إِلا فِی ضَلَلٍ ) ؛ ((درخواست کافران (از بتها چیزی ) جز (گام برداشتن ) در گمراهی و ضلالت نیست )) . چه ضلالتی از این بالاتر که انسان سعی و کوشش خود را در راهی که هرگز او را به مقصد نمی رساند ، به کار برد ، خسته و ناتوان شود ، امّا نتیجه و بهره ای نگیرد . (212) زیرا کسی که غیر حقّ را می خواند و از باطل که چیزی جز پندار و توهّم نیست ، حل مشکلش را می جوید ، رابطه دعا را از دست داده و در حقیقت دعایش را گم کرده است . بو العجب وردی به دست آورده ای لیک سوراخ دعا گم کرده ای بنا بر این خواستن از خدا که هم آگاهی دارد و هم قدرت بر انجام خواسته ، حق است و تقاضا از غیر خدا ، باطل و پوچ و بیهوده است . ==================== 210-تفسیر نمونه ، ج 10، ص 155 156، (با اندکی تصرف ). 211-امثال قرآن ، ص 179. 212-تفسیر نمونه ، ج 10، ص 156، (با اندکی تصرّف ). 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
38 🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 🔹 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ⏪چهارم. در جريان منع تفسير به رأي، گذشته از دليل عقلي و نيز دليل روايي فراوان، مي توان از متن قرآن كريم در اين زمينه استفاده نمود و اجمال صورت هاي ممنوع در تفسير قرآن به رأي عبارت است از: 🔹3. تفسير جاهلانه نسبت به اراده‌ي جدّي متكلم و اسناد اراده‌ي احتمالي به وي؛ يعني مطلبي از آيه برداشت شود كه مطابق با برهانِ مناسب با فنّ خود مي باشد؛ ليكن دليل عقلي يا نقلي معتبر قائم است بر اينكه متكلم در خصوص آيه‌ي محل بحث، حتماً آن را اراده نكرده است؛ بلكه محتواي ديگر را اراده نمود كه در اين حال، نه تنها اسناد قطعي مطلب مزبور به متكلم نارواست و از قبيل تفسير به رأيِ مذموم است، بلكه اسناد احتمالي آن به متكلم هم از اين قبيل خواهد بود؛ زيرا با قيام شاهد عقلي يا نقلي معتبر بر عدم اراده‌ي مطلب مزبور از طرف متكلم و اراده‌ي مطلب ديگر، نمي توان محتواي ياد شده را جزء معاني احتمالي آيه دانست. 🔹به هر تقدير، همه‌ي اينها از نظر قرآن كريم ممنوع اند و دليل قرآني آن بر منع امور ياد شده، يكي آيه‌ي (...ألم يُؤخذ عليهم ميثاق الكتاب أن لا يقولوا علي اللّه إلاّ الحقّ و درسوا ما فيه و الدار الآخرة خير للذين يتقون أفلا تعقلون)[ سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 169.]مي باشد؛ زيرا در اين آيه اسناد مطلب به خداوند در صورتي كه عالمانه نباشد، روا نيست و عالمانه نبودن آن به دو قسم است: يكي آنكه اصل مطلبْ مطابق علم نيست. دوم آنكه گرچه اصل مطلبْ صحيح و علمي مي باشد؛ ليكن اسناد مطلب علمي به خداوند بدون شاهد روا نيست. 🔹زيرا گرچه خداوند هر چه مي فرمايد عالمانه و علمي است، اما در خصوص آيه‌ي محل بحث، آيا فلان مطلب علمي را اراده كرده يا مطلب علمي ديگر را، نيازمند به دليل جداگانه است. اگر دليلي بر حصر مطلب صحيح اقامه شد، فقط همان مطلب محصور به صورت تعيين به خداوند اسناد داده مي شود؛ وگرنه به صورت احتمال به خداوند مستند خواهد بود. 🔹آيه‌ي ديگر بر منع اسناد چيزي به خداوند با عدم علم به استناد، آيه‌ي (... أتقولون علي اللّه ما لا تعلمون)[ سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 28 و سوره‌ي يونس، آيه‌ي 68.]مي باشد؛ زيرا چيزي را كه معلوم نيست خداوند گفته باشد، نمي توان به ذات اقدس وي اسناد داد؛ هرچند آن مطلب در جاي خود صحيح باشد؛ ولي اثبات اراده‌ي جدّي خداوند نسبت به آن مطلب معيّن از آيه‌ي محلّ بحث، نيازمند به دليل است و بدون دليل نمي توان چيزي را به خداوند اسناد داد. 🔹البته اگر آن مطلبْ باطل باشد، نظير شرك و بت پرستي، اسناد صحت آن به خداوندْ افتراء مهم و ظلم افحش است؛ وگرنه يعني اصل مطلب درست باشد، ولي در خصوص آيه‌ي محلّ بحث بدون دليل به خداوند اسناد داده، شود ظلم فاحش خواهد بود. تنها موردي كه مي توان به خداوند اسناد داد، جايي است كه اصل مطلبْ «في نفسه» صحيح باشد و استناد صدور آن به خداوند احراز شده باشد. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom