eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مسیحیت مصلوب 🔹 الآن ما در آستانه هستیم که عید مسیحی ‌هاست. وجود مبارك عیسای مسیح را پیامبر اسلام و ائمه (علیهم السلام) به خوبی شناختند و به ما معرفی كردند. در مكتب ما از ائمه (علیهم السلام) رسیده است كه وجود مبارك فرمود نه تنها به كسی جراحت و ظلم وارد نكنید، بلكه اگر كسی مجروح شد و شما او را درمان نكردید شریك جُرم كسی هستید كه او را مجروح كرده است: «اِنّ التّاركَ شِفاء المجروح مِن جُرحِهِ شریكٌ لِجارحِهِ». 🔹 چنین دینی الآن در اسارت آمریكاست, چنین دینی الآن زنجیری شده است؛ آمریكا نه تنها بسیاری از كشورها را به بند كشیده, را به بند كشیده, دین مسیح را زنجیری كرده, انجیل مسیح (سلام الله علیه) را كرده است! 📚 دیدار جمعی از مهمانان خارجی با حضرت استاد تاریخ: 1392/10/07 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن #فهم_قرآن #پلورالیزم #تکثرگرایی #دینی #پلورالیسم 🌷🌷🌷 پلو
🌷🌷🌷 پلورالیزم و قرآن (2) 📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟ ⏺۲ـ مواجهه با ادیان ناسازگار بعد از احساس ضرورت انتخاب دین و بعثت انبیا، انسان وقتی قدم در عرصه انتخاب دین می‏گذارد، در نگاه آغازین، متوجه وجود ادیان و مکاتب متکثری می‏شود که هر کدام کثیری از مردم را به سوی خود جذب کردند. در همین نگاه آغازین، متوجه تعارض بنیادین میان ادیان موجود می‏شویم، برای نمونه، می‏توان به ادیانی که به "آسمانی" معروفند، اشاره کرد. دین یهودیت و مسیحیت، هر یک به نوعی به شرک و تعدد "اله" معتقدند. آیین زرتشت با طرح دوگانه‏پرستی (یزدان و اهریمن) در عداد ادیان شرک‏آلود قرار گرفته است؛ و از سوی دیگر اسلام منادی توحید محض است و خطاب به قوم یهود و مسیح، در قرآن کریم آمده است: "یَـأَهْلَ الْکِتَـبِ تَعَالَوْاْ إِلَی کَلِمَةٍ سَوَآءِ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْـ?ا" (آل‏عمران، ۶۴). 🔹از وجود تناقصات در ارکان ادیان آسمانی موجود به راحتی می‏توانیم وضعیت ادیان دیگر را تشخیص بدهیم، مکاتب و ادیانی که یا به کلی منکر وجود امر قدسی هستند و یا فقط قایل به وجود امر قدسی و عالم ماوراء طبیعت هستند و منکر وجود خداوند و نبوت‏اند؛ مثل مکتب کمونیستها و آیین هندو. ⏺۳ ـ یک دین یا چند دین؟ در برخورد و مواجهه با ادیان مختلف این سؤال برای ذهن هر متفکری مطرح می‏شود که آیا به راستی همه این ادیان مختلف و بعضا متناقض، بر حقند؟ یا این‏که دین حق و صراط مستقیم یکی بیش نیست؟ و بقیه ادیان از حقیقت و خواسته الهی دور شده‏اند. 🔰حکم عقل به وحدت ادیان آسمانی 🔹آیا ممکن است که خداوند خیرخواه ادیان مختلف از حیث ماهیت برای بشر بفرستد؟ با تأمل در حکمت ضرورت دین که عبارت است از وجود نیازهای فطری و ثابت انسان و از سوی دیگر یکی بودن فرستنده ادیان، به نظر می‏رسد پاسخ سؤال مذکور چندان مشکل نباشد؛ زیرا فرستنده دین خداوند حکیم و خیرخواه است که با برآوردن نیازهای فطری انسان و به فعلیت رساندن استعدادهایش سعادت او را تأمین می‏کند. در این صورت، فرستادن ادیانی که با یکدیگر از حیث ماهیت مختلفند، توجیه‏پذیر نیست، زیرا تفسیر ماهوی یک برنامه و آیین در صورتی موجّه است که العیاذبالله ماهیت و لُبّ ادیان پیشین فاقد محتوا و توانایی لازم در جهت هدایت انسان باشد؛ خداوند دین ناقص فرستاده باشد. این فرض با براهین عقلی و فلسفی ناسازگار است و خرد آن را نمی‏پذیرد. 🔹فرض دیگر این‏که نقصان از سوی خود انسان باشد که به خاطر هوای نفسانی از قرار گرفتن در رکاب ره‏یافته‏گان سرباز می‏زند، لازمه این فرض، نه تغییر ماهوی دین، بلکه تأکید و راهنمایی و نصیحت بیشتر است. فرض سوم این‏که تغییر ماهوی ادیان مستند به تغییر شرایط زمانی و مکانی و نیازهای جدید بشری باشد. در پاسخ این احتمال ـ که امروزه طرفدارانی دارد ـ باید گفت که گوهر ادیان الهی مشتمل بر معارفی بنیادی است که ناظر به سعادت انسان و نیازهای فطری و ثابت اوست؛ مثلاً دین از انسان خواسته است که از خداوند و پیامبرانش اطاعت کنند و به اصول اخلاقی ثابت مثل نوع دوستی، عدالت پایبند باشند. ادیان الهی برای تعالی روح انسانی و برقراری عدالت نازل شده‏اند و این معارف و اصول نیز به هیچ وجه با گذشت زمان تغییر نمی‏کند. "مگر بشر چندگونه فطرت و سرشت و طبیعت می‏تواند داشته باشد."۴ 🔹بلی تغییر زمان و نیازهای جدید و غیر ثابت انسان، تغییر برخی احکام و فروع، یا تکمیل آن‏ها را می‏طلبد ولی لازمه آن تغییر و تکامل شریعت است؛ نه دین. شهید مطهری در این زمینه می‏گوید: "تفاوت و اختلاف تعلیمات انبیاء با یکدیگر از انواع اختلاف برنامه‏هایی است که در یک کشور هر چندبار به مورد اجراء گذاشته می‏شود و همه آن‏ها از یک قانون اساسی الهام می‏گیرد. همه آنان [پیامبران] مردم را به یک شاهراه و به سوی یک هدف دعوت می‏کردند."۵ ادامه دارد... ======== ۴. مجموعه آثار، ج ۳، ص ۱۶۰ / برای توضیح بیشتر، ر.ک: امدادهای غیبی، مقاله "خورشید دین هرگز غروب نمی‏کند". ۵. مجموعه آثار، ج ۳، ص ۱۵۸. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهارم:اسباب نزول 📌راه يافتن به اسباب نزول پى بردن به اسباب نزول بسى دشوار است؛ زيرا پيشينيان در اين زمينه - جز اندكى كه چاره ساز نيست - مطلب قابل توجهى ثبت و ضبط‍‌ نكرده‌اند. شايد يكى از علل عدم ضبط‍‌ دقيق، اين بوده كه پيشينيان خود به وضع آشنا بوده‌اند و ديگر نيازى نمى‌ديدند كه معلومات و شاهد مثال‌هاى خود را به عنوان سند براى آينده ثبت كنند. بعدها رواياتى در اين زمينه فراهم شد كه بيشتر داراى ضعف سند و غير قابل اعتماد بوده و احياناً اعمال غرض در كار وجود داشته است. به ويژه در دوران تاريك حكومت بنى اميه كه از روى غرض ورزى، آيات بى‌شمارى با تنظيم شأن نزول‌هاى ساختگى، به دلخواه تفسير و تأويل شده است. ▫️از امام احمد بن حنبل در اين‌باره نقل شده كه سه چيز اصل و پايۀ درستى ندارد: الف) رواياتى كه دربارۀ جنگ‌هاى صدر اسلام ثبت شده است؛ ب) رواياتى كه دربارۀ فتنه‌هاى آخرالزمان گفته شده است؛ ج) رواياتى كه دربارۀ تفسير و تأويل قرآن آمده است. ▫️امام بدرالدين زركشى از برخى محققان نقل مى‌كند: «مقصود اين است كه بيشتر روايات در اين‌باره قابل اعتماد نيست، نه اينكه همۀ آنها قابل اعتماد نباشد» ١. 🔹چون اسباب نزول از راه نقل روايت به‌دست مى‌آيد و متأسفانه وقايع و حوادث در گذشته ضبط‍‌ نمى‌شد، غالب روايات منقول، چندان منابع قابل اعتمادى نيستند. ▫️واحدى در اسباب النزول مى‌گويد: «جايز نباشد در اسباب نزولِ‌ آيات چيزى گفته شود؛ مگر آنكه روايت صحيح و قابل اعتمادى در دست باشد و از كسانى روايت شده باشد كه خود شاهد حوادث اتفاق افتادۀ آن زمان بوده باشند، نه آنكه از روى حدس و گفته‌هاى بى اساس، سخنى گفته باشند». 🔹سپس از ابن عباس روايت مى‌كند كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «از نقل حديث بپرهيزيد مگر بدان علم و شناخت صحيح داشته باشيد؛ زيرا هر كس بر من و قرآن دروغى ببندد، جايگاه خود را در آتش آماده ساخته است». ▫️محمدبن‌سيرين مى‌گويد: «از عبيده - يكى از سرشناسانِ‌ تابعين - دربارۀ تفسير آيه‌اى از قرآن پرسشى نمودم، گفت: رفتند كسانى كه مى‌دانستند قرآن از چه رو نازل شده‌است!». ▫️واحدى مى‌گويد: «در اين زمان بسيارند كسانى كه در اين زمينه دروغ‌ پردازى‌هاى فراوانى دارند، لذا براى رسيدن به حقايق قرآن بايد راه احتياط‍‌ پيمود» ١. ▫️جلال‌الدين سيوطى، با تمام توانش، نتوانسته است بيش از ٢٥٠ حديث مسند - اعم از صحيح و سقيم - جمع‌آورى كند ٢، ولى خوشبختانه در مكتب اهل‌بيت عليهم السلام روايات فراوانى است كه به طُرق صحيح از ايشان به‌دست ما رسيده‌است و تا به حال بيش از چهار هزار روايت در اين زمينه جمع‌آورى شده‌است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
109. 30- مَثَل عنکبوت (مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ اءَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ اءَؤْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ العنکبوتِ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِی مِن شَیْءٍ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ وَتِلْکَ الاَْمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ ) . (41 سورة عنکبوت) ((مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود بر گزیدند مَثَل عَنکَبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده ؛ در حالی که سست ترین خانه ها ، خانه عنکبوت است اگر می دانستند خداوند آنچه را که غیر از او می خوانند ، می داند و او شکست ناپذیر و حکیم است اینها مثالهایی است که ما برای مردم می زنیم و جز دانایان آن را درک نمی کنند)) . 🔅🔅🔅 🔹ب حیله عنکبوت نقّاش حیله ((عنکبوت نقّاش )) از همه جالب تر است . این نوع عنکبوتها که در مناطق گرم زندگی می کنند ، در وسط تارهای خود نقشی می بافند که کاملاً به خودشان شبیه است و خود در گوشه ای از تار ، در کمین طعمه و به انتظار آن می نشیند . پاره ای از زنبورها گول می خورند و به سوی آن نقش حمله می برند و تا هنگامی که به اشتباه خود پی ببرند ، عنکبوت خود را نجات داده است . 🔹ج حیله عنکبوت یک تاری ((عنکبوت استرالیایی )) به جای شبکه فقط یک تار از غدّه خود بیرون می دهد یک سر آن را با مادّه چسبناک به محلّی محکم می کند و سر دیگر آن را با یکی از پاهای خود نگاه می دارد و در کمین می نشیند و آن را در هوا می چرخاند . به محض اینکه حشره ای را نزدیک خود می بیند ، یک سر تار را به سوی او پرتاب می کند . اگر تار به بال مگس هم بخورد ، به آن می چسبد و خوراک عنکبوت مهیّاست. 🔹د حیله عنکبوت آفریقایی نوعی عنکبوت آفریقای جنوبی ، تمام روز روی شاخه درخت می ماند ، به قسمی که کسی نمی تواند او را از جوانه درخت تشخیص دهد . هنگام شب پس از اینکه دشمنانش به خواب رفته اند ، با الیاف چسبناکی شبکه ای مابین پاهای خود می تند که به اندازه تمبر پست است . اگر پروانه یا پشه ای نزدیک شود ، پاها را از یکدیگر دور می کند به قسمی که سطح آن شش برابر سطح اوّلیه اش می شود و آن را بر سر راه حشره می گیرد . حشره در دام می افتد و عنکبوت آن را می بلعد . 🔹ه قصر حبابی عنکبوت آبی عنکبوتهایی که در آب زندگی می کنند گوناگون هستند ، ولی مهم ترین و باهوش ترین آنها شاید ((عنکبوت زجاجی )) باشد که علاوه بر ساختن حباب بلور که برای تنفسش لازم است و حرکات او را در آب آسان تر و سریع تر می کند ، در موقعی که مزاحمتی از طرف جریان آب یا حشرات و ماهیهای مختلف احساس نکند ، شروع به ساختمان قصر باشکوهی می کند واز عجایب اینکه قصر او نیز مانند حباب بلورش مملوّ از هوای متراکم و فشرده و متبلور و درخشان و دارای قسمتهای جداگانه است که اطاق خواب و اطاق غذا خوری و حجله عروسی و اطاق زایمانش در آن قرار دارد ، منتها جانور آن را در تاریکی بنامی کند تا ازشرّ دشمنان مصون بماند . غذای او الک وعلفهای ریز وخزه می باشد . ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (1) 📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) 🔅🔅🔅 🔹یکی از روش های تفسیر قرآن که در دهه های اخیر مورد توجه بیشتری نسبت به گذشته قرار گرفته است، تفسیر موضوعی است. در این روش تفسیری، موضوع می تواند بر اساس یکی از موضوعات درون قرآنی، فراطبیعی و یا مرتبط با زندگی فردی و اجتماعی بشر انتخاب گردد. 🔹یکی از روش های تفسیر قرآن که در دهه های اخیر مورد توجه بیشتری نسبت به گذشته قرار گرفته است، تفسیر موضوعی است. در این روش تفسیری، موضوع می تواند بر اساس یکی از موضوعات درون قرآنی، فراطبیعی و یا مرتبط با زندگی فردی و اجتماعی بشر انتخاب گردد. 🔹تفسیر موضوعی بیان نکات و آموزههای مرتبط با یک موضوع خاص در آیات قرآن کریم است. مفسر در این شیوه، همه آیات پراکنده قرآن درباره یک موضوع خاص را گردآوری و به بررسی آن میپردازد. 🔹بسیاری از مفسران و محققان علوم قرآنی، بر اهمیت و جایگاه تفسیر موضوعی تأکید کرده اند؛ لذا آثار تفسیری فراوانی با رویکرد موضوعی تألیف شده است. 🔹در این میان تفسیر موضوعی «پیام قرآن» از جمله آثار ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی است که با توجه به ویژگی های منحصر به فرد آن و موضوعات مختلفی که در آن مورد بررسی تفسیری قرار گرفته ، در ١٢جلد نگاشته شده و می تواند مورد استفاده همگان قرار گیرد. در بریدهای از کتاب میخوانیم: «هنگامی که سخن از تفسیر قرآن به میان میآید فوراً نظرها به همان تفسیر معمولی (تفسیر ترتیبی) جلب میشود که آیات قرآن را به ترتیب مورد بحث وبررسی قرار میدهد و محتوا و حقیقت آنها را روشن میسازد. 🔹لیکن برای قرآن انواع دیگری از تفسیر نیز وجود دارد از جمله «تفسیر موضوعی» که آیات قرآن را براساس موضوعات مختلف مربوط به اصول و فروع اسلام، ومسائل اجتماعی و... مورد مطالعه و بررسی قرار میدهد. ✅«پیام قرآن» در یک نگاه قرآن كريم براي تمام اعصار زندگي بشر بوده و هر قدر كه از وجود قرآن مي گذرد معارف و علوم بيشتري از آن به دست مي آيد. 🔹در این بین «پیام قرآن» مجموعه ای ارزشمند است که دريايى از مطالب را با استمداد از قرآن مجيد و با استفاده از يك روش كاملا تازه، در خود جاى داده و درهاى تازهاى از معارف اسلامى را به روى پويندگان اين راه مىگشايد و آنها را از مراجعه به بسيارى از متون بىنياز مىسازد. 🔹در این اثر ارزشمند، که در حقیقت سبک تازه ای در زمینه تفسیر موضوعی است، ابتدا موضوعی مشخص شده، آیات مرتبط با آن آمده و سپس تفسیر و استنباط هایی مطرح شده است. 🔹مولّف در ابتدا به بحث و بررسى پيرامون معرفت و شناخت در قرآن و خداجويى و خداشناسى پرداخته و در ادامه، مباحثى همچون اسماء و صفات الهى، عدل، معاد، برزخ و منازل آخرت، نبوت، امامت، ولايت و حكومت در قرآن مجيد را بررسى نموده است. 🔹گشودن متشابهات قرآن و رفع ابهامهايى كه در بدو نظر در بعضى از آيات به چشم مىخورد، و نیز آگاهى از شرايط، خصوصيات، علل و نتايج موضوعات و مسائل مختلفى كه در قرآن مطرح است از جمله مهترین فواید این اثر محسوب می شود. 🔹هم چنین به دست آوردن يك تفسير جامع درباره موضوعاتى مانند «توحيد»، «خداشناسى»، «معاد»، «عبادات»، «جهاد»، «حكومت اسلامى» و موضوعات مهم ديگر و در نهایت به دست آوردن اسرار و پيامهاى تازه قرآن از طريق انضمام آيات به يكديگر از دیگر کارکردهای «پیام قرآن» به شمار می آید. 🔹گفتنی است در هر یک از مجلدات کتاب پیام قرآن، فهرست مطالب در ابتدا و فهرست آيات و روايات، در انتهاى همان جلد آمده است. در پاورقىها نیز علاوه بر ذكر منابع، برخى از كلمات و عبارات متن، توضيح داده شده است. 🌷🌷🌷 ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 توبه حقیقی 🔹 یك وقت كسی در اثر اینكه می ‌بیند فلان كار ضرر دارد نمی ‌كند یا در اثر پیری و كهنسالی دست از گناه برداشته است این یك است، این توبه ‌ای نیست كه فضیلت را به همراه داشته باشد. آن توبه ‌ای فضیلت دارد كه جهت ‌دار باشد یعنی و اقبال و ؛ لذا این دو قسم را در كنار هم ذكر فرمود؛ فرمود: ﴿وَ مَن تَابَ وَعَمِلَ صَالِحاً فَإِنَّهُ یتُوبُ﴾ یعنی «یرجع» ﴿إلی الله﴾، پس صِرف دست برداشتن از گناه نیست؛ اگر كسی از گناه دست بردارد ولی به طرف الله رجوع نكند این دیگر توبه نیست. 🔹 فرمود آن است كه انسان از سیئات دست بردارد و به طرف الله رجوع كند. پس آن كه می ‌بیند فلان كار برای او ضرر دارد از این جهت نمی ‌كند یا در اثر كهنسالی دیگر توان آن كار را ندارد، این یك توبه طبیعی و قهری است، این توبه‌ ای نیست كه فضیلت باشد؛ آن توبه‌ ای است كه ﴿یتُوبُ إِلَی اللَّهِ﴾ را به همراه داشته باشد. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 28 تاریخ: 1390/12/14 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
MOR7703.lite.mp3
6.95M
استاد_انصاری 💢تفسیر سوره مبارکه المرسلات جلسه سوم(پایان) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رعد.02.mp3
16M
💢جلسه دوم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تفسیر #نمونه #سوره_مرسلات #مرسلات #مکارم_شیرازی 🔅🔅🔅 🔰تفسیر سوره مرسلات 1 بسم الله الرحمن الرحي
نگاشت (1) 🔅🔅🔅 🔰تفسیر سوره الانسان سوره انسان (دهر) هفتاد و ششمین سوره قرآن است. اين سوره در مدينه نازل شده و ۳۱ آيه دارد . 📝محتوای سوره" انسان" ‏اين سوره در عين كوتاهی محتوای عميق و متنوع و جامعی دارد و از يك نظر می‌توان آن را به پنج بخش تقسيم كرد: ‏🔹در بخش اول از آفرينش انسان و خلقت او از نطفه" امشاج" (مختلط) و سپس هدايت و آزادی اراده او سخن می‌گويد. 🔹‏در بخش دوم سخن از پاداش ابرار و نيكان است كه شان نزول خاصی در مورد اهل بيت ع دارد كه به آن اشاره خواهد شد. ‏🔹در بخش سوم دلائل استحقاق اين پاداشها را در جمله‌هايی كوتاه و مؤثر بازگو می‌كند. ‏🔹در بخش چهارم به اهميت قرآن، و طريق اجرای احكام آن، و راه پرفراز و نشيب خودسازی اشاره شده. 🔹‏و در بخش پنجم سخن از حاكميت مشيت الهی (در عين مختار بودن انسان) به ميان آمده است. ▫️‏برای اين سوره نامهای متعددی است كه مشهورترين آنها سوره" انسان" و سوره" دهر" و سوره" هل اتی" است كه هر كدام از آنها از يكی از كلمات اوائل سوره گرفته شده است، هر چند در رواياتی كه بعدا در فضيلت سوره می‌خوانيم تنها از" هل اتی" ياد شده است. ...ادامه دارد 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (2) 🔅🔅🔅 🔰تفسیر سوره الانسان ‏📝آيا اين سوره در مدينه نازل شده است؟ ‏🔹در اينكه سوره" هل اتی" مدنی يا مكی است؟ در ميان مفسران گفتگو است، ولی اجماع علما و مفسران شيعه بر اين است كه همه يا حد اقل قسمتی از آيات آغاز سوره كه مقام ابرار و اعمال صالح آنها را بيان می‌كند در مدينه نازل شده، كه شان نزول آن يعنی داستان نذر علی ع و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسين ع و فضه مشروحا خواهد آمد. 🔹‏و همچنين مشهور در ميان علمای اهل سنت نيز نزول آن در مدينه است، همانگونه كه قرطبی مفسر مشهور اهل تسنن در تفسيرش می‌گويد: و قال الجمهور مدنية:" مشهور علما معتقدند كه در مدينه نازل شده است". ‏🔹از كسانی كه تمام اين سوره يا قسمتی از آيات آن را كه در بالا اشاره شد" مدنی" می‌دانند علماء زير را می‌توان نام برد: ‏۱- حاكم ابو القاسم حسكانی از ابن عباس تعداد آياتی را كه در مكه و در مدينه نازل شده به ترتيب مشروحا نقل كرده است، و اين سوره را جزء سوره‌های مدنی شمرده كه بعد از سوره" رحمن"، و قبل از سوره" طلاق" نازل گرديده‌. ‏صاحب كتاب" ايضاح" استاد احمد زاهد نيز همين معنی را از ابن عباس آورده است‌. ‏۲- در" تاريخ القرآن" ابو عبد اللَّه زنجانی از كتاب" نظم الدرر و تناسق الآيات و السور" از جمعی از بزرگان اهل سنت نقل كرده كه سوره انسان را در رديف سوره‌های مدنی آورده‌اند۴. ‏۳- و نيز در همان كتاب از" فهرست ابن نديم" از ابن عباس نقل شده كه سوره هل اتی را يازدهمين سوره مدنی می‌شمارد ‏۴- در" اتقان" سيوطی از بيهقی در" دلائل النبوة" از عكرمه نقل شده كه سوره هل اتی در مدينه نازل شده است‌. ‏۵- در" در المنثور" نيز همين معنی از ابن عباس به طرق مختلف نقل شده‌. ‏۶-" زمخشری" در" تفسير كشاف" شان نزول معروف آيات آغاز اين سوره را در مورد نذر علی ع و همسر و فرزندانش نقل كرده است‌. ‏۷- گذشته از موارد بالا جمع كثير ديگری از بزرگان اهل سنت نزول آيات آغاز اين سوره را (إِنَّ الْأَبْرارَ ...) در باره علی ع و فاطمه زهرا و حسن و حسين ع نقل كرده‌اند كه شهادتی است بر مدنی بودن آن (زيرا می‌دانيم تولد امام حسن و امام حسين ع در مدينه بوده است) مانند واحدی در" اسباب النزول" بغوی در" معالم التنزيل" سبط بن جوزی در" تذكره" گنجی شافعی در" كفاية الطالب" و جمعی ديگر۹. 🔹🔹‏اين مساله به قدری معروف و مشهور است كه" محمد بن ادريس شافعی" يكی از ائمه چهار گانه اهل سنت، در شعر معروفش می‌گويد: ‏الی م الی م و حتی متی؟ ‏اعاتب فی حب هذا الفتی! ‏و هل زوجت فاطم غيره؟ ‏و فی غيره هل اتی هل اتی؟! ‏تا كی تا كی و تا چه زمانی؟ مرا در محبت اين جوانمرد سرزنش می‌كنيد! مگر فاطمه به غير او تزويج شد؟ و مگر هل اتی در باره غير او نازل شده است؟!مدارك فراوان ديگری در اين زمينه وجود دارد كه به قسمتی از آنها به هنگام بيان شان نزول آيات‌ إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ‌ ... اشاره خواهيم كرد. ⏺‏اما با اين همه بعضی از متعصبان اصرار دارند كه آن را" مكی" بدانند، و تمام روايات مربوط به نزول آن در مدينه، و همچنين نزول اين سوره در باره علی ع و فاطمه زهرا و حسنين انكار كنند! راستی عجيب است، هر جا آيه و روايتی منتهی به فضائل علی و اهل بيت ع می‌شود گروهی داد و فرياد بلند می‌كنند و حساسيت فوق العاده‌ای نشان می‌دهند گويی اسلام به خطر افتاده! با اينكه ادعا می‌كنند علی ع را از خلفای راشدين، و از پيشوايان بزرگ اسلام می‌دانند و نسبت به اهل بيت ع اظهار علاقه می‌كنند، به اعتقاد ما اين عصبيت نتيجه حاكميت روح اموی بر افكار اين گروه است و زائيده تبليغات آن دوران شوم، خدا همه ما را از اينگونه اشتباهات حفظ كند. ...ادامه دارد 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات 1تا 9 📌پندهایی از آیات اول سوره لقمان الی باید از آیات اول سوره لقمان این استفاده ها را بکند: ۱ – بداند که آیات قرآن پر از است. ۲ – اگر نیکوکار و باشد، قرآن برای او و است. ۳ – را که عبادت فردی است، اول وقت با توجه کند. ۴ – را که عبادت است، به موقع بدهد. ۵ – با فکر کردن در آیات الهی به روز اعتقاد قوی داشته باشد. ۶ – هدایت کامل را از جانب پروردگار بداند و دریافت کند تا باشد. ۷ – کوشش کند که از مطالب که از راه خدا او را می کند، دوری نماید تا مبادا به عذاب خوار کننده ای از جانب پروردگارش گردد. ۸ – کوشش کند آیات کتاب الهی را با و خشوع استماع نماید و جزء آنهایی که گوششان در مقابل آیات الهی سنگین است واقع نشود. ۹ – ایمان و عمل داشته باشد تا به بهشت پر وارد شود و در آن جاویدان بماند. ۱۰ – باید بداند که وعده های الهی همه اش حق و است و خدای تعالی حکیم است. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 در قرآن کریم آمده است که حوا از آدم(ع) آفریده شده است: «وَ خَلَقَ مِنها زَوجَها». برخی از این آیه چنین نتیجه گرفته‌اند که حوا از دندۀ چپ آدم(ع) خلق شده است. منظور از این آیه چیست و نحوۀ خلقت آدم(ع) و حوا چگونه بوده است؟ 🔅🔅🔅 حرف «مِن» در عبارت «خَلَقَ مِنْها زَوْجَها» متحمل دو معنای «تبعیضیه» و «بیانیه» است. ▫️بنا بر معنای اول، خداوند زوج آدم را از قسمتی از وجود او آفریده و بنا بر معنای دوم، خداوند زوج آدم را از جنس او آفریده است. در نظر بسیاری از مفسران، «مِن» به کار رفته در این آیۀ شریفه «مِن» بیانیه است. ▫️درمقابل، بنا بر آموزه‌های تحریف‌شدۀ تورات که به برخی از طوایف اسلامی نیز سرایت کرده است، همسر آدم یعنی حوا از «ضلع اَیسَرِ» آدم یعنی از دندۀ چپ او آفریده شده است. ▫️امام باقر(ع) در حدیثی شریف این تلقی از خلقت زن را مردود می‌شمارد و بر بیانیه بودن «مِن» در آیۀ شریفه تأکید می‌ورزد. ▫️بنابراین حوا از خمیرمایۀ آدم(ع) آفریده شده است. پس هر آنچه در وجود آدم(ع) است، در وجود همسر او نیز یافت می‌شود و هر دو، پایاپای می‌توانند پله‌های ترقی و تکامل را طی کنند. 📚کتاب مشکاة،محمد علی انصاری، تفسیر قرآن کریم، ج۹، صص ۳۰۹‌-‌۳۱۱. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 فایده در ضمن تفسیر آیه «إنّ الله و ملائکته...» 🔷(ره) درباره فایده صلوات بر پیامبر(ص) گفته‌اند: صلواتی که ما می‌فرستیم اولاً از خودمان چیزی اهدا نمی‌کنیم بلکه به خدا عرض می‌کنیم و از او می‌خواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد. ثانیاً گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند ولی به ذات اقدس اله ‏نیازمندند و باید دائماً فیض الهی بر آنها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کرده‌ایم. بعد در ضمن مثالی فرموده‌اند: اگر باغبانی در باغی که همه‎ ‎گل‌ها و میوه‌هایش مِلک صاحب باغ است کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد و روز عید، یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد آیا عمل او موجب تقرب به‏ صاحب باغ هست یا نه؟ مسلّماً هست. این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ‏ادب ما را ثابت می‌کند واِلاّ ما که از خودمان چیزی نداریم. بلکه از ذات اقدس اله مسئلت ‏می‌کنیم که بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید. و همین عرض ادب برای ما باعث تقرّب است.‏ 📚هفته نامه معرفت 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
01-tavakkol.mp3
11.04M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع توکل 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
110. ⏪30- مَثَل عنکبوت (مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ اءَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ اءَؤْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ العنکبوتِ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِی مِن شَیْءٍ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ وَتِلْکَ الاَْمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ ) . (41 سورة عنکبوت) ((مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود بر گزیدند مَثَل عَنکَبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده ؛ در حالی که سست ترین خانه ها ، خانه عنکبوت است اگر می دانستند خداوند آنچه را که غیر از او می خوانند ، می داند و او شکست ناپذیر و حکیم است اینها مثالهایی است که ما برای مردم می زنیم و جز دانایان آن را درک نمی کنند)) . 🔅🔅🔅 🔹و - طناب مارپیچی عنکبوت دکتر ((ونسون )) می گوید : عنکبوت نوع موریس در وسط دام خود رشته ای سفید رنگ و نسبتاً ضخیمی به صورت مار پیچ می تند که همیشه آن را به حال تابیده نگاه می دارد . اگر حشرات کوچکی مثل مگس و پشه و غیره در دام افتادند ، سایر تارهای دام آنها را در خود فرو می گیرند و عنکبوت به طعمه خود دست پیدا می کند ولی اگر شکار بزرگی مثل ملخ در آن افتاد و نیروی تارهای متعدد برای نگه داشتن آن در تله مؤ ثر نبود رشته سفید رنگ و ضخیمی که به صورت مارپیچ در وسط دام تنیده ، باز می شود و چون کابل محکم و آهنینی گرداگرد جثّه ملخ را فرا می گیرد و او را عاجز می سازد و آنگاه عنکبوت به شکارلذیذ خود دست پیدا می کند . در واقع رشته سفید رنگ وسطائی چون قوای ذخیره ای است که جانور از آن برای به دام کشیدن حشرات بزرگ تر و قوی تر استفاده می نماید . 🔹ز - تارهای عنکبوت ((تارهای عنکبوت از مایع لزجی ساخته می شود که در حفره های بسیار کوچکی همچون سر سوزن در زیر شکم او قرار دارد ، این مایع دارای ترکیب خاصّی است که هرگاه در مجاورت هوا قرار گیرد ، سخت و محکم می شود . عنکبوت آن را به وسیله چنگال مخصوصش از این حفره ها بیرون کشیده و تارهای خود را از آن می سازد . ▫️می گویند : هر عنکبوت قادر است با همین مایع بسیار مختصر که در اختیار دارد ، در حدود پانصد متر از این تارها بتند ! بعضی نوشته اند که سستی این تارها بر اثر نازکی فوق العاده است وگرنه از تار فولادینی که به ضخامت آن باشد محکم تر است ! ▫️عجیب اینکه این تارها گاهی هر کدام از چهار رشته تشکیل شده و هر رشته نیز خود از هزار رشته تشکیل یافته که هر کدام از سوراخ بسیار کوچکی که در بدن او است ، بیرون می آید . اکنون فکر کنید هر یک از این تارهای فرعی چه اندازه ظریف و دقیق و باریک تهیه می شود . 🔘علاوه بر عجایبی که در مصالح ساختمانی خانه عنکبوت به کار رفته ، شکل ساختمانی و مهندسی آن نیز جالب است ، اگر ((به خانه های سالم عنکبوت )) دقّت کنیم ، منظره جالبی همچون یک خورشید با شعله هایش بر روی پایه های مخصوصی از همین تارها مشاهده می کنیم . البته این خانه برای عنکبوت خانه مناسب و ایده آلی است ، ولی در مجموع سست تر از آن تصوّر نمی شود ، و این چنین است معبودهایی که غیر از خدا می پرستند . (بنا بر این ) خانه عنکبوت و تارهای او با اینکه ضرب المثل در سستی می باشد ، خود از عجایب آفرینش است که دقّت در آن انسان را به عظمت آفریدگار آشناتر می کند . ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات 1تا 9 📌پندهایی از آیات اول سوره لقمان الی باید از آیات اول سوره لقمان این استفاده ها را بکند: ۱ – بداند که آیات قرآن پر از است. ۲ – اگر نیکوکار و باشد، قرآن برای او و است. ۳ – را که عبادت فردی است، اول وقت با توجه کند. ۴ – را که عبادت است، به موقع بدهد. ۵ – با فکر کردن در آیات الهی به روز اعتقاد قوی داشته باشد. ۶ – هدایت کامل را از جانب پروردگار بداند و دریافت کند تا باشد. ۷ – کوشش کند که از مطالب که از راه خدا او را می کند، دوری نماید تا مبادا به عذاب خوار کننده ای از جانب پروردگارش گردد. ۸ – کوشش کند آیات کتاب الهی را با و خشوع استماع نماید و جزء آنهایی که گوششان در مقابل آیات الهی سنگین است واقع نشود. ۹ – ایمان و عمل داشته باشد تا به بهشت پر وارد شود و در آن جاویدان بماند. ۱۰ – باید بداند که وعده های الهی همه اش حق و است و خدای تعالی حکیم است. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 عبد با تقوا، در زندگی نمی ماند 💠 اگر آسمان و زمین بسته باشد، و کسی باشد؛ سراسر برای او گشوده خواهد شد. این را در یکی از بیانات مبارک تلاوت می کنید که فرمود: (لو انّ السّماوات و الارض کانتا رتقاً علی عبد فاتّقی الله)*، اگر آسمانها و زمین بر بنده ای بسته بشود و این انسان باشد، و باشد، و عبودیتش را حفظ کند، این درهای آسمان و زمین گشوده خواهد شد؛ چون خدا فرمود: (و من یتّق الله یجعل له مخرجاً . و یرزقه من حیث لا یحتسب)*. ممکن نیست کسی بنده باشد و فرو بماند، چون کلید آسمانها و زمین به دست خدای سبحان است که (له مقالید السّماوات و الارض)*. --------------------------------------------- 📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۳۰ 📌 سوره طلاق / آیات ۲ و ۳ 📌 سوره زمر / آیه ۶۳ و سوره شوری / آیه ۱۲ 📋 سخنرانی تلویزیونی 📆 قم ؛ اردیبهشت ۱۳۶۵
🌷السلام علیک ایها الامام الرئوف یا علی بن موسی الرضا 🌷 ▫️در غروب چهارشنبه ۸ دی ماه روز زیارتی امام رضا علیه السلام توفیق الهی رفیق راه گشت و به حکم وظیفه ایمانی و همراهی در مسیر رشد نایب الزیاره و دعاگوی محبان ایشان بودم. ▫️و از باب شکر نعمت و اظهار نعمت لازم دانستم ارادت قلبی خویش را محضر عزیزان ابراز کنم. حافظ وظیفه تو دعا کردن است و بس... ارادتمند : سید🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Insan - 02 ss.mp3
6.14M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 2.docx
38.9K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 2.pdf
961.4K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌خلاصه ای از محتوای سوره انسان جلسه دوم ...پس انسان مي‎تواند به مقام نبوت و رسالت برسد و جن نمي‎تواند. بنابراين انسان برابر آيه سوره مبارکه «احزاب» که ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الأمَانَةَ عَلَي السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ﴾،[سوره احزاب، آيه72.] از سماوات و ارض بالاتر است البته به لحاظ روحش اما اگر فضايل روحي را رعايت نکند همين بدن باشد، در بخش‎هايي از قرآن کريم آمده است: ﴿أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها﴾،[سوره نازعات، آيه27] ﴿لَخَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاس﴾.[سوره غافر، آيه57.] ﴿إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَنْ تَبْلُغَ الْجِبالَ طُولا﴾;[سوره إسراء، آيه37.] اين سه چهار آيه نشان مي‎دهد که اگر انسان جنبه ملکوت نداشته باشد و فقط بدني بينديشد، آسمان از او بزرگ‎تر است، زمين از او بزرگ‎تر است، کوه‎ها از او بزرگ‎تر است، اينکه فرمود: ﴿لَخَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاس﴾ همين است. اگر جنبه روح باشد بله ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الأمَانَةَ عَلَي السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ﴾، کاري که انسان کرده است از آسمان و زمين ساخته نيست. اما اگر آن جنبه روحي انسان نباشد و انسان بدني بخواهد بينديشد آسمان از او بزرگ‎تر است زمين از او بزرگ‎تر است کوه‎ها هم از او بزرگ‎تر است. 📼فرازی از درسگفتار سوره الانسان جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(205) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔅🔅🔅 📌لطایف و اشارات ⏪2- عينيت فروشنده و كالا در معامله با شيطان 🔹عينيت فروشنده و كالا اختصاص به تجارت انسان با خدا ندارد، بلكه در تجارت انسان با شيطان نيز محقق است. كسى كه خود را به شيطان مى فروشد، ديگر مالك و صاحب اختيار خود نيست و خداى سبحان چنين تجارتى را بدترين معامله مى داند: (بئسما اشتروا به انفسهم ان يكفروا بما انزل الله)، (ولبئس ما شروا به انفسهم لو كانوا يعلمون) منافقان در بازار دنيا سرمايه فطرت و هدايت خويش را مى فروشند و ضلالت مى ستانند و اگر آدمى سرمايه ظاهرى را بفروشد، چون بايع غير از سرمايه است، راه براى تحصيل سرمايه جديد ندارد و منافقان و كافران كه خود به شيطان فروختند همه راههاى كسب و سود را بر روى خود بسته اند: (فما ربحت تجارتهم)؛ چنانكه راه تحصيل سرمايه مجدد را نيز مسدود كرده اند. 🔹شيطان نيز كه مشترى حقيقت انسانهاى منافق، كافر و تبهكار است، چنين نيست كه پس از خريدارى و تملك و نيز اسير كردن انسان خريدارى شده، نيست كه پس از خريدارى و تملك و نيز اسير كردن انسان خريدارى شده، بر او منت گذارد و آزادش كند، بلكه در دنيا انسان خود فروخته را تحت ولايت خويش مى گيرد و همواره به زبان او سخن مى گويد و با چشم او مى نگرد: اتخذوا الشيطان لامرهم ملاكا واتخذهم له اشراكا فباض و فرخ فى صدورهم ودب و درج فى حجورهم فنظر باعينهم و نطق بالسنتهم و در آخرت نيز قرين آنان است: (حتى اذا جائنا قال يا ليت بينى وبينك بعد المستشرقين فبئش القرين) و آنان از حشر با شيطان در رنجند. پس كسى كه سرمايه هستى خود را باخت، ديگر هدايت پذير نيست: (و ما كانوا مهتدين) و اين بر اثر سوء اختيار خود اوست. 🔹تعبير قرآن درباره منافقان كه هدايت دادند و در عوض آن ضلالت گرفتند، تعبيرى حقيقى است، نه مجازى ؛ زيرا آنان فطرت توحيدى و سرشت اصيل خود را از دست داده اند و شيطان كه در كمين گم شدگان و دورافتادگان از مسير فطرت و صراط دين است، آنان را تحت ولايت خود مى گيرد، و اگر عناوين مزبور تفاوتى با خريد و فروش يا سود و يا زيان كالاهاى تجارى دنيا دارد، تنها به لحاظ مصداق است، نه مفهوم جامع آن. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom