eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تفسیر #نمونه #سوره_مرسلات #مرسلات #مکارم_شیرازی 🔅🔅🔅 🔰تفسیر سوره مرسلات 1 بسم الله الرحمن الرحي
نگاشت (1) 🔅🔅🔅 🔰تفسیر سوره الانسان سوره انسان (دهر) هفتاد و ششمین سوره قرآن است. اين سوره در مدينه نازل شده و ۳۱ آيه دارد . 📝محتوای سوره" انسان" ‏اين سوره در عين كوتاهی محتوای عميق و متنوع و جامعی دارد و از يك نظر می‌توان آن را به پنج بخش تقسيم كرد: ‏🔹در بخش اول از آفرينش انسان و خلقت او از نطفه" امشاج" (مختلط) و سپس هدايت و آزادی اراده او سخن می‌گويد. 🔹‏در بخش دوم سخن از پاداش ابرار و نيكان است كه شان نزول خاصی در مورد اهل بيت ع دارد كه به آن اشاره خواهد شد. ‏🔹در بخش سوم دلائل استحقاق اين پاداشها را در جمله‌هايی كوتاه و مؤثر بازگو می‌كند. ‏🔹در بخش چهارم به اهميت قرآن، و طريق اجرای احكام آن، و راه پرفراز و نشيب خودسازی اشاره شده. 🔹‏و در بخش پنجم سخن از حاكميت مشيت الهی (در عين مختار بودن انسان) به ميان آمده است. ▫️‏برای اين سوره نامهای متعددی است كه مشهورترين آنها سوره" انسان" و سوره" دهر" و سوره" هل اتی" است كه هر كدام از آنها از يكی از كلمات اوائل سوره گرفته شده است، هر چند در رواياتی كه بعدا در فضيلت سوره می‌خوانيم تنها از" هل اتی" ياد شده است. ...ادامه دارد 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (2) 🔅🔅🔅 🔰تفسیر سوره الانسان ‏📝آيا اين سوره در مدينه نازل شده است؟ ‏🔹در اينكه سوره" هل اتی" مدنی يا مكی است؟ در ميان مفسران گفتگو است، ولی اجماع علما و مفسران شيعه بر اين است كه همه يا حد اقل قسمتی از آيات آغاز سوره كه مقام ابرار و اعمال صالح آنها را بيان می‌كند در مدينه نازل شده، كه شان نزول آن يعنی داستان نذر علی ع و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسين ع و فضه مشروحا خواهد آمد. 🔹‏و همچنين مشهور در ميان علمای اهل سنت نيز نزول آن در مدينه است، همانگونه كه قرطبی مفسر مشهور اهل تسنن در تفسيرش می‌گويد: و قال الجمهور مدنية:" مشهور علما معتقدند كه در مدينه نازل شده است". ‏🔹از كسانی كه تمام اين سوره يا قسمتی از آيات آن را كه در بالا اشاره شد" مدنی" می‌دانند علماء زير را می‌توان نام برد: ‏۱- حاكم ابو القاسم حسكانی از ابن عباس تعداد آياتی را كه در مكه و در مدينه نازل شده به ترتيب مشروحا نقل كرده است، و اين سوره را جزء سوره‌های مدنی شمرده كه بعد از سوره" رحمن"، و قبل از سوره" طلاق" نازل گرديده‌. ‏صاحب كتاب" ايضاح" استاد احمد زاهد نيز همين معنی را از ابن عباس آورده است‌. ‏۲- در" تاريخ القرآن" ابو عبد اللَّه زنجانی از كتاب" نظم الدرر و تناسق الآيات و السور" از جمعی از بزرگان اهل سنت نقل كرده كه سوره انسان را در رديف سوره‌های مدنی آورده‌اند۴. ‏۳- و نيز در همان كتاب از" فهرست ابن نديم" از ابن عباس نقل شده كه سوره هل اتی را يازدهمين سوره مدنی می‌شمارد ‏۴- در" اتقان" سيوطی از بيهقی در" دلائل النبوة" از عكرمه نقل شده كه سوره هل اتی در مدينه نازل شده است‌. ‏۵- در" در المنثور" نيز همين معنی از ابن عباس به طرق مختلف نقل شده‌. ‏۶-" زمخشری" در" تفسير كشاف" شان نزول معروف آيات آغاز اين سوره را در مورد نذر علی ع و همسر و فرزندانش نقل كرده است‌. ‏۷- گذشته از موارد بالا جمع كثير ديگری از بزرگان اهل سنت نزول آيات آغاز اين سوره را (إِنَّ الْأَبْرارَ ...) در باره علی ع و فاطمه زهرا و حسن و حسين ع نقل كرده‌اند كه شهادتی است بر مدنی بودن آن (زيرا می‌دانيم تولد امام حسن و امام حسين ع در مدينه بوده است) مانند واحدی در" اسباب النزول" بغوی در" معالم التنزيل" سبط بن جوزی در" تذكره" گنجی شافعی در" كفاية الطالب" و جمعی ديگر۹. 🔹🔹‏اين مساله به قدری معروف و مشهور است كه" محمد بن ادريس شافعی" يكی از ائمه چهار گانه اهل سنت، در شعر معروفش می‌گويد: ‏الی م الی م و حتی متی؟ ‏اعاتب فی حب هذا الفتی! ‏و هل زوجت فاطم غيره؟ ‏و فی غيره هل اتی هل اتی؟! ‏تا كی تا كی و تا چه زمانی؟ مرا در محبت اين جوانمرد سرزنش می‌كنيد! مگر فاطمه به غير او تزويج شد؟ و مگر هل اتی در باره غير او نازل شده است؟!مدارك فراوان ديگری در اين زمينه وجود دارد كه به قسمتی از آنها به هنگام بيان شان نزول آيات‌ إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ‌ ... اشاره خواهيم كرد. ⏺‏اما با اين همه بعضی از متعصبان اصرار دارند كه آن را" مكی" بدانند، و تمام روايات مربوط به نزول آن در مدينه، و همچنين نزول اين سوره در باره علی ع و فاطمه زهرا و حسنين انكار كنند! راستی عجيب است، هر جا آيه و روايتی منتهی به فضائل علی و اهل بيت ع می‌شود گروهی داد و فرياد بلند می‌كنند و حساسيت فوق العاده‌ای نشان می‌دهند گويی اسلام به خطر افتاده! با اينكه ادعا می‌كنند علی ع را از خلفای راشدين، و از پيشوايان بزرگ اسلام می‌دانند و نسبت به اهل بيت ع اظهار علاقه می‌كنند، به اعتقاد ما اين عصبيت نتيجه حاكميت روح اموی بر افكار اين گروه است و زائيده تبليغات آن دوران شوم، خدا همه ما را از اينگونه اشتباهات حفظ كند. ...ادامه دارد 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات 1تا 9 📌پندهایی از آیات اول سوره لقمان الی باید از آیات اول سوره لقمان این استفاده ها را بکند: ۱ – بداند که آیات قرآن پر از است. ۲ – اگر نیکوکار و باشد، قرآن برای او و است. ۳ – را که عبادت فردی است، اول وقت با توجه کند. ۴ – را که عبادت است، به موقع بدهد. ۵ – با فکر کردن در آیات الهی به روز اعتقاد قوی داشته باشد. ۶ – هدایت کامل را از جانب پروردگار بداند و دریافت کند تا باشد. ۷ – کوشش کند که از مطالب که از راه خدا او را می کند، دوری نماید تا مبادا به عذاب خوار کننده ای از جانب پروردگارش گردد. ۸ – کوشش کند آیات کتاب الهی را با و خشوع استماع نماید و جزء آنهایی که گوششان در مقابل آیات الهی سنگین است واقع نشود. ۹ – ایمان و عمل داشته باشد تا به بهشت پر وارد شود و در آن جاویدان بماند. ۱۰ – باید بداند که وعده های الهی همه اش حق و است و خدای تعالی حکیم است. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 در قرآن کریم آمده است که حوا از آدم(ع) آفریده شده است: «وَ خَلَقَ مِنها زَوجَها». برخی از این آیه چنین نتیجه گرفته‌اند که حوا از دندۀ چپ آدم(ع) خلق شده است. منظور از این آیه چیست و نحوۀ خلقت آدم(ع) و حوا چگونه بوده است؟ 🔅🔅🔅 حرف «مِن» در عبارت «خَلَقَ مِنْها زَوْجَها» متحمل دو معنای «تبعیضیه» و «بیانیه» است. ▫️بنا بر معنای اول، خداوند زوج آدم را از قسمتی از وجود او آفریده و بنا بر معنای دوم، خداوند زوج آدم را از جنس او آفریده است. در نظر بسیاری از مفسران، «مِن» به کار رفته در این آیۀ شریفه «مِن» بیانیه است. ▫️درمقابل، بنا بر آموزه‌های تحریف‌شدۀ تورات که به برخی از طوایف اسلامی نیز سرایت کرده است، همسر آدم یعنی حوا از «ضلع اَیسَرِ» آدم یعنی از دندۀ چپ او آفریده شده است. ▫️امام باقر(ع) در حدیثی شریف این تلقی از خلقت زن را مردود می‌شمارد و بر بیانیه بودن «مِن» در آیۀ شریفه تأکید می‌ورزد. ▫️بنابراین حوا از خمیرمایۀ آدم(ع) آفریده شده است. پس هر آنچه در وجود آدم(ع) است، در وجود همسر او نیز یافت می‌شود و هر دو، پایاپای می‌توانند پله‌های ترقی و تکامل را طی کنند. 📚کتاب مشکاة،محمد علی انصاری، تفسیر قرآن کریم، ج۹، صص ۳۰۹‌-‌۳۱۱. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 فایده در ضمن تفسیر آیه «إنّ الله و ملائکته...» 🔷(ره) درباره فایده صلوات بر پیامبر(ص) گفته‌اند: صلواتی که ما می‌فرستیم اولاً از خودمان چیزی اهدا نمی‌کنیم بلکه به خدا عرض می‌کنیم و از او می‌خواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد. ثانیاً گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند ولی به ذات اقدس اله ‏نیازمندند و باید دائماً فیض الهی بر آنها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کرده‌ایم. بعد در ضمن مثالی فرموده‌اند: اگر باغبانی در باغی که همه‎ ‎گل‌ها و میوه‌هایش مِلک صاحب باغ است کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد و روز عید، یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد آیا عمل او موجب تقرب به‏ صاحب باغ هست یا نه؟ مسلّماً هست. این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ‏ادب ما را ثابت می‌کند واِلاّ ما که از خودمان چیزی نداریم. بلکه از ذات اقدس اله مسئلت ‏می‌کنیم که بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید. و همین عرض ادب برای ما باعث تقرّب است.‏ 📚هفته نامه معرفت 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
01-tavakkol.mp3
11.04M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع توکل 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
110. ⏪30- مَثَل عنکبوت (مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ اءَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ اءَؤْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ العنکبوتِ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِی مِن شَیْءٍ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ وَتِلْکَ الاَْمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ ) . (41 سورة عنکبوت) ((مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود بر گزیدند مَثَل عَنکَبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده ؛ در حالی که سست ترین خانه ها ، خانه عنکبوت است اگر می دانستند خداوند آنچه را که غیر از او می خوانند ، می داند و او شکست ناپذیر و حکیم است اینها مثالهایی است که ما برای مردم می زنیم و جز دانایان آن را درک نمی کنند)) . 🔅🔅🔅 🔹و - طناب مارپیچی عنکبوت دکتر ((ونسون )) می گوید : عنکبوت نوع موریس در وسط دام خود رشته ای سفید رنگ و نسبتاً ضخیمی به صورت مار پیچ می تند که همیشه آن را به حال تابیده نگاه می دارد . اگر حشرات کوچکی مثل مگس و پشه و غیره در دام افتادند ، سایر تارهای دام آنها را در خود فرو می گیرند و عنکبوت به طعمه خود دست پیدا می کند ولی اگر شکار بزرگی مثل ملخ در آن افتاد و نیروی تارهای متعدد برای نگه داشتن آن در تله مؤ ثر نبود رشته سفید رنگ و ضخیمی که به صورت مارپیچ در وسط دام تنیده ، باز می شود و چون کابل محکم و آهنینی گرداگرد جثّه ملخ را فرا می گیرد و او را عاجز می سازد و آنگاه عنکبوت به شکارلذیذ خود دست پیدا می کند . در واقع رشته سفید رنگ وسطائی چون قوای ذخیره ای است که جانور از آن برای به دام کشیدن حشرات بزرگ تر و قوی تر استفاده می نماید . 🔹ز - تارهای عنکبوت ((تارهای عنکبوت از مایع لزجی ساخته می شود که در حفره های بسیار کوچکی همچون سر سوزن در زیر شکم او قرار دارد ، این مایع دارای ترکیب خاصّی است که هرگاه در مجاورت هوا قرار گیرد ، سخت و محکم می شود . عنکبوت آن را به وسیله چنگال مخصوصش از این حفره ها بیرون کشیده و تارهای خود را از آن می سازد . ▫️می گویند : هر عنکبوت قادر است با همین مایع بسیار مختصر که در اختیار دارد ، در حدود پانصد متر از این تارها بتند ! بعضی نوشته اند که سستی این تارها بر اثر نازکی فوق العاده است وگرنه از تار فولادینی که به ضخامت آن باشد محکم تر است ! ▫️عجیب اینکه این تارها گاهی هر کدام از چهار رشته تشکیل شده و هر رشته نیز خود از هزار رشته تشکیل یافته که هر کدام از سوراخ بسیار کوچکی که در بدن او است ، بیرون می آید . اکنون فکر کنید هر یک از این تارهای فرعی چه اندازه ظریف و دقیق و باریک تهیه می شود . 🔘علاوه بر عجایبی که در مصالح ساختمانی خانه عنکبوت به کار رفته ، شکل ساختمانی و مهندسی آن نیز جالب است ، اگر ((به خانه های سالم عنکبوت )) دقّت کنیم ، منظره جالبی همچون یک خورشید با شعله هایش بر روی پایه های مخصوصی از همین تارها مشاهده می کنیم . البته این خانه برای عنکبوت خانه مناسب و ایده آلی است ، ولی در مجموع سست تر از آن تصوّر نمی شود ، و این چنین است معبودهایی که غیر از خدا می پرستند . (بنا بر این ) خانه عنکبوت و تارهای او با اینکه ضرب المثل در سستی می باشد ، خود از عجایب آفرینش است که دقّت در آن انسان را به عظمت آفریدگار آشناتر می کند . ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات 1تا 9 📌پندهایی از آیات اول سوره لقمان الی باید از آیات اول سوره لقمان این استفاده ها را بکند: ۱ – بداند که آیات قرآن پر از است. ۲ – اگر نیکوکار و باشد، قرآن برای او و است. ۳ – را که عبادت فردی است، اول وقت با توجه کند. ۴ – را که عبادت است، به موقع بدهد. ۵ – با فکر کردن در آیات الهی به روز اعتقاد قوی داشته باشد. ۶ – هدایت کامل را از جانب پروردگار بداند و دریافت کند تا باشد. ۷ – کوشش کند که از مطالب که از راه خدا او را می کند، دوری نماید تا مبادا به عذاب خوار کننده ای از جانب پروردگارش گردد. ۸ – کوشش کند آیات کتاب الهی را با و خشوع استماع نماید و جزء آنهایی که گوششان در مقابل آیات الهی سنگین است واقع نشود. ۹ – ایمان و عمل داشته باشد تا به بهشت پر وارد شود و در آن جاویدان بماند. ۱۰ – باید بداند که وعده های الهی همه اش حق و است و خدای تعالی حکیم است. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 عبد با تقوا، در زندگی نمی ماند 💠 اگر آسمان و زمین بسته باشد، و کسی باشد؛ سراسر برای او گشوده خواهد شد. این را در یکی از بیانات مبارک تلاوت می کنید که فرمود: (لو انّ السّماوات و الارض کانتا رتقاً علی عبد فاتّقی الله)*، اگر آسمانها و زمین بر بنده ای بسته بشود و این انسان باشد، و باشد، و عبودیتش را حفظ کند، این درهای آسمان و زمین گشوده خواهد شد؛ چون خدا فرمود: (و من یتّق الله یجعل له مخرجاً . و یرزقه من حیث لا یحتسب)*. ممکن نیست کسی بنده باشد و فرو بماند، چون کلید آسمانها و زمین به دست خدای سبحان است که (له مقالید السّماوات و الارض)*. --------------------------------------------- 📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۳۰ 📌 سوره طلاق / آیات ۲ و ۳ 📌 سوره زمر / آیه ۶۳ و سوره شوری / آیه ۱۲ 📋 سخنرانی تلویزیونی 📆 قم ؛ اردیبهشت ۱۳۶۵
🌷السلام علیک ایها الامام الرئوف یا علی بن موسی الرضا 🌷 ▫️در غروب چهارشنبه ۸ دی ماه روز زیارتی امام رضا علیه السلام توفیق الهی رفیق راه گشت و به حکم وظیفه ایمانی و همراهی در مسیر رشد نایب الزیاره و دعاگوی محبان ایشان بودم. ▫️و از باب شکر نعمت و اظهار نعمت لازم دانستم ارادت قلبی خویش را محضر عزیزان ابراز کنم. حافظ وظیفه تو دعا کردن است و بس... ارادتمند : سید🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Insan - 02 ss.mp3
6.14M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 2.docx
38.9K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 2.pdf
961.4K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌خلاصه ای از محتوای سوره انسان جلسه دوم ...پس انسان مي‎تواند به مقام نبوت و رسالت برسد و جن نمي‎تواند. بنابراين انسان برابر آيه سوره مبارکه «احزاب» که ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الأمَانَةَ عَلَي السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ﴾،[سوره احزاب، آيه72.] از سماوات و ارض بالاتر است البته به لحاظ روحش اما اگر فضايل روحي را رعايت نکند همين بدن باشد، در بخش‎هايي از قرآن کريم آمده است: ﴿أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها﴾،[سوره نازعات، آيه27] ﴿لَخَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاس﴾.[سوره غافر، آيه57.] ﴿إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَنْ تَبْلُغَ الْجِبالَ طُولا﴾;[سوره إسراء، آيه37.] اين سه چهار آيه نشان مي‎دهد که اگر انسان جنبه ملکوت نداشته باشد و فقط بدني بينديشد، آسمان از او بزرگ‎تر است، زمين از او بزرگ‎تر است، کوه‎ها از او بزرگ‎تر است، اينکه فرمود: ﴿لَخَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاس﴾ همين است. اگر جنبه روح باشد بله ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الأمَانَةَ عَلَي السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ﴾، کاري که انسان کرده است از آسمان و زمين ساخته نيست. اما اگر آن جنبه روحي انسان نباشد و انسان بدني بخواهد بينديشد آسمان از او بزرگ‎تر است زمين از او بزرگ‎تر است کوه‎ها هم از او بزرگ‎تر است. 📼فرازی از درسگفتار سوره الانسان جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(205) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔅🔅🔅 📌لطایف و اشارات ⏪2- عينيت فروشنده و كالا در معامله با شيطان 🔹عينيت فروشنده و كالا اختصاص به تجارت انسان با خدا ندارد، بلكه در تجارت انسان با شيطان نيز محقق است. كسى كه خود را به شيطان مى فروشد، ديگر مالك و صاحب اختيار خود نيست و خداى سبحان چنين تجارتى را بدترين معامله مى داند: (بئسما اشتروا به انفسهم ان يكفروا بما انزل الله)، (ولبئس ما شروا به انفسهم لو كانوا يعلمون) منافقان در بازار دنيا سرمايه فطرت و هدايت خويش را مى فروشند و ضلالت مى ستانند و اگر آدمى سرمايه ظاهرى را بفروشد، چون بايع غير از سرمايه است، راه براى تحصيل سرمايه جديد ندارد و منافقان و كافران كه خود به شيطان فروختند همه راههاى كسب و سود را بر روى خود بسته اند: (فما ربحت تجارتهم)؛ چنانكه راه تحصيل سرمايه مجدد را نيز مسدود كرده اند. 🔹شيطان نيز كه مشترى حقيقت انسانهاى منافق، كافر و تبهكار است، چنين نيست كه پس از خريدارى و تملك و نيز اسير كردن انسان خريدارى شده، نيست كه پس از خريدارى و تملك و نيز اسير كردن انسان خريدارى شده، بر او منت گذارد و آزادش كند، بلكه در دنيا انسان خود فروخته را تحت ولايت خويش مى گيرد و همواره به زبان او سخن مى گويد و با چشم او مى نگرد: اتخذوا الشيطان لامرهم ملاكا واتخذهم له اشراكا فباض و فرخ فى صدورهم ودب و درج فى حجورهم فنظر باعينهم و نطق بالسنتهم و در آخرت نيز قرين آنان است: (حتى اذا جائنا قال يا ليت بينى وبينك بعد المستشرقين فبئش القرين) و آنان از حشر با شيطان در رنجند. پس كسى كه سرمايه هستى خود را باخت، ديگر هدايت پذير نيست: (و ما كانوا مهتدين) و اين بر اثر سوء اختيار خود اوست. 🔹تعبير قرآن درباره منافقان كه هدايت دادند و در عوض آن ضلالت گرفتند، تعبيرى حقيقى است، نه مجازى ؛ زيرا آنان فطرت توحيدى و سرشت اصيل خود را از دست داده اند و شيطان كه در كمين گم شدگان و دورافتادگان از مسير فطرت و صراط دين است، آنان را تحت ولايت خود مى گيرد، و اگر عناوين مزبور تفاوتى با خريد و فروش يا سود و يا زيان كالاهاى تجارى دنيا دارد، تنها به لحاظ مصداق است، نه مفهوم جامع آن. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 علم پویا 🔹 بسیاری از بزرگان قبل از اینكه مطالعه كنند فكر می‌ كردند! بعضی از اساتید ما كه نگاه می‌ كردیم چند جلد كتاب بیشتر نداشتند؛ كتابخانه این‌طور بود، كتابخانه مرحوم این‌طور بود، اینها چند جلد كتاب بیشتر نداشتند. اینها بیش از آن مقداری که به كتاب مراجعه كنند و مطالعه كنند، می ‌كردند كه چه می ‌خواهیم بگوییم؛ موضوع چیست، محمول چیست، نسبت چیست، بعد شروع می ‌كردند به مطالعه كردن. این‌طور نیست كه انسان همین كه وارد منزل شد كتاب پهن كند و كتاب ببیند، آن ‌وقت این كتابی در می ‌آید! 🔹 می ‌بینید یك وقت كسی عوام است و درس خوانده، این مثل گُل‌ های مصنوعی است كه او را معطّر كنند؛ یك وقت است نه، یك محقّق درس‌خوانده است، تعاملی با كتاب دارد؛ یعنی یك مقدار فكر می ‌كند، با فكر خود و عَرضه خود به سراغ كتاب می ‌رود و با مؤلف گفتگو می ‌كند، در نتیجه چیز خوبی به دست می ‌آید می ‌شود عالِم، نه یك عوام درس‌خوانده! 🔹 كسی است كه فكر بكند و با صاحب كتاب تعامل و تدبّر داشته باشد تا یک محقّق بار بیاید. اگر محقّق بار آمد خودش هم می ‌تواند كتاب بنویسد، می ‌شود استاد بشود، نوآوری داشته باشد و حرف جدید داشته باشد، این می ‌شود ؛ اما اگر همه ‌اش استخر بود و آب را از بیرون گرفت خب یك وقت باران نیامد یك وقت آب نیامد یا آن لوله آب بسته بود این خشك می ‌شود؛ اگر از خودش بجوشد همیشه تر و تازه است. 📚 سوره مبارکه سبإ جلسه 16 تاریخ: 1392/07/20 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت ۲۱۹تا۲۲۱ استاد صادقی.mp3
7.1M
📚شرح و تفسیر حکمت 219 و 221(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 134 نهج البلاغه.mp3
802.2K
📚شرح و تفسیر حکمت 134(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#نهج_البلاغه #حکمتها #امام_علی 📚شرح و تفسیر حکمت 134(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محم
وَ قَالَ (علیه السلام): لَا يَكُونُ الصَّدِيقُ صَدِيقاً حَتَّى يَحْفَظَ أَخَاهُ فِي ثَلَاثٍ: فِي نَكْبَتِهِ وَ غَيْبَتِهِ وَ وَفَاتِهِ. و فرمود (ع): دوست را دوست نتوان گفت، مگر آن گاه، كه در سه جاى آبروى دوست خود نگه دارد. يكجا به هنگامى كه به بلايى گرفتار شود و يكى در هنگامى كه حاضر نباشد و يكى بعد از مرگش. 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 139.mp3
9.66M
180 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 139 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 180 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه از دعا‌های مأثور
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 139 روایت است که: « موسى (ع) عرضه داشت: پروردگارا! آدم (ع) چگونه توانسته است حق نعمت تو را سپاسگزارى کند که خود به دست خویش او را آفریدى و فرشتگان خود را به سجده کردن بر او واداشتى و در بهشت خویش او را مسکن دادى؟ خداوند به موسى (ع) وحى فرمود که آدم (ع) مى دانست این همه از من و به اراده من است و همین شکر او بود.». (جامع الأخبار ص 127 ) درجه دوم : شکر زبانی، «شکر زبانی» و تقدیر به وسیله زبان با ذکر «شکرا لله» «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین» تحقق پیدا می کند و انسان با سپاسگزارى زبانی نسبت به خداوند متعال در واقع لیاقت و شایستگى خود را نسبت به نعمتی که نسیبش شده اثبات مى کند . سوم : شکر رفتاری مرحله دیگر شکر گزارى آن است که انسان نعمت را در جاى خود مصرف کند دانشمندان گفته اند: «الشُّکر صرف العبد ما انعمه الله علیه فیما خلق له» (یعنى یکى از درجات سپاسگزارى این است که هر نعمتى را در جایى بکار ببرید که براى خاطر آن آفریده شده است.(آیة الله جعفر سبحانى، مربى نمونه / به نقل از سایت تبیان) و این امر با بهره گیری هر کدام از اعضاء بدن و توانمندی خود در جهت رضایت خداوند و انجام دستورات او تحقق پیدا می کند. از آن جمله «شکر دست و پا» تلاش برای خدمت رسانی به مردم و کوشش برای رشد و پیشرفت خویشتن است و «شکر چشم» نگاه مهربانانه به پدر و مادر و استاد و... و بهره گیری از چشم برای مطالعات مفید و تلاوت قرآن و... است و همین طور شکر دیگر اعضاء و توانمندیهای انسان. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 140.mp3
13.32M
181 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 140 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 181 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه از دعا‌های مأثور
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 140 وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي ، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي . 3-چگونه به جا آوردن شکر الهی از دیگر ابعادی که علمای اخلاق بدان پرداخته اند نحوه به جا آوردن شکر الهی می باشد و بهترین شیوه تشکر از الطاف و نعم الهی اینگونه مطرح نموده اند که : اولا : انسان با قلب خود اعتراف کند و بفهمد که این نعمت از جانب خدا به او داده شده است . از امام صادق(ع) روایت شده که : خداوند در پاسخ حضرت موسی(ع) که سؤال می کند خدایا چگونه حق شکر تو را به جا آورم می گوید: یا موسی شکرتنی حق شکری حین علمت ان ذلک منی ; ای موسی تو آنگاه که دانستی نعمتی که در دست توست از من به تو اعطا شده حق شکر مرا به جا آوردی )), (بحارالانوار, ج 13, ص 351). دوام دولت اندر حق شناسیست زوال نعمت اندر ناسپاسی است اگر فضل خدا بر خود بدانی بماند بر تو نعمت جاودانی چه ماند از لطف و احسان و نکویی؟ حرامت باد اگر شکرش نگویی سعدی و نیز امام صادق(ع) می فرماید: ((من انعم الله علیه بنعمه فعرفها بقلبه فقد ادی شکرها; هر کس که خداوند به او نعمتی عطا کرد و او با قلب خود فهمید که از جانب خداست شکر آن نعمت را بجا آورده است )), (اصول کافی , ج 2, ص 96) ثانیا مرحله دوم تشکر از خداوند این است که در مرحله عمل از خدا تشکر کند به این گونه که از محارم و گناهان اجتناب کند و اوامر و دستورات الهی را به جای آورد و نعمتی را که خداوند به او عطا کرده (همچون نعمت امنیت و فراغ بال و توان و استعداد و...) در راه طاعت از اوامر و نواهی خداوند بکار گیرد. در مقابل به کار گرفتن نعمت در معصیت خدا, کفران آن است . امام علی(ع) می فرماید: ((شکر المؤمن یظهر فی عمله و شکر المنافق لایتجاوز لسانه ; تشکر و قدردانی مؤمن , در عمل او آشکار می شود اما قدردانی منافق از زبانش تجاوز نمی کند و به مرحله عمل نمی رسد)), (میزان الحکمه , ج 5, ص 146 به نقل از غرر الحکم ). در ادامه این نکته را نیز یادآوری می نمائیم که یکی از راههای شکر الهی بجا آوردن سجده شکر پس از هر نماز می باشد که در روایات توصیه فراوانی نسبت به آن شده است . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#نگاشت_صوتی ۱۷۲ #زندگی_مومنانه #مفاتیح_الحیات #زندگی_قرآنی ☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنا
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه 25) عبد السلام بن صالح هروى عن الرضا علیه السلام :رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیا أَمْرَنَا، فَقُلْتُ لَهُ: فكَیفَ یُحْیى أَمْرَكُمْ؟ قَالَ: یتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یعَلِّمُهَا النَّاسَ، فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلامِنَا لاتَّبَعُونَا... (وسائل الشیعة ج۲۷ ص۹۲-میزان الحکمة، ج 8، ح 13797.-معانی الاخبار، ص180). -مفاتیح الحیات ص 82 و 83- 🔰برخی ازعلوم مورد نیاز عبد السلام بن صالح هروى گوید كه از ابو الحسن الرضا عليه السلام شنيدم كه مىفرمايد: «رحمت خدا بر آن بندهاى كه قضيّه ما را زنده گردانَد!». گفتم : چگونه قضيّه شما را زنده مىكند؟ فرمود : «تعاليم ما را فرا مىگيرد و آنها را به مردم مىآموزد ؛ زيرا مردم اگر زيبايىهاى سخن ما را بدانند ، بىگمان، از ما پيروى مىكنند» * امام علیه السلام برای کسانی که احیای امر اهل بیت کنند دعا فرموده است. * رحمت خداوند شامل شخصی می شود که امر معصومین علیهم السلام را تبلیغ و زنده کند؛ (رحم الله عبدا احیا امرنا.) * فراگیری معارف اهل بیت و تبلیغ آن احیای امر ائمه معصومین علیهم السلام است؛ (یتعَلّم عُلومَنا و یعلمَها... .) * بهترین راه تسخیر قلوب مردم و کشاندن آن هابه سوی اهل بیت علیهم السلام ـ اعم از مسلمان و غیرمسلمان ـ تبلیغ و گسترش سخنان گهربار معصومین علیهم السلام است؛ (لو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.) * علوم اهل بیت علیهم السلام چون به مبدأ وحی مرتبط است، زمینه ی پذیرش آن در هر انسانی که از فطرت الهی منحرف نشده باشد، وجود دارد؛ لاَتَّبَعُونا. * واقعیت موجود؛ یعنی، عدم پذیرش اسلام و مرام و مسلک اهل بیت علیهم السلام از سوی اکثر مردم دنیا، نشانگر نقص در تبلیغ آئین اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام از سوی مبلّغان اسلامی است ـ البته ناگفته نماند که بخش بزرگی از این نقیصه، ناشی از موانع متعددی است که دشمنان بر سر راه تبلیغ و گسترش دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام ایجاد کرده اند. 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 جلد 61 «تفسیر تسنیم» منتشر شد 🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 61 تفسیر گران سنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز نشر اسراء، منتشر شد. جلد 61 تفسیر تسنیم، به تفسیر آیات 35 تا 64 سوره مبارکه نور و آیات 1 تا 40 سوره مبارکه فرقان اختصاص دارد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است. علاقه‌ مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
📌 پاک زیستی 🔰 متأسفانه بعضی از منتظران، بر خلاف این که عبادات ظاهری را به خوبی انجام می‌دهند، اما در فضائل اخلاقی، در پایین‌ترین مرتبه هستند و این خود مانعی برای ظهور است. 🔹 تربیت اخلاقی به معنی پرورش فضایل اخلاقی، تقویت روحیهٔ ایمانی و ارزش‌گرایی در شخص منتظر است. ما باید بدانیم که با تقوی و اخلاق در مسیر هدایت قرار می‌گیریم و آسان‌تر به امام می‌رسیم. فضایل اخلاقی آنچنان اهمیت دارد که پیامبر می‌فرمایند: من برای به کمال رساندن اخلاق مبعوث شده‌ام.*۱ منظور از اخلاق گرایی، هم اخلاق فردی و هم اجتماعی‌ است. 🔻 اخلاق نامناسب، گناه را در قلب پرورش داده و روح را تاریک می‌کند. پس باید مشکلات روحی و اخلاقی‌مان را بشناسیم و برای رفعِ آن‌ها تلاش و روح و قلب خود را از آن‌ها پاک کنیم. در مرحلهٔ بعد باید خود را با اخلاق نیکو آراسته کنیم و مواردی که در مکتب مهدویت یاد گرفته‌ایم را در خود نهادینه کرده تا به ثبات اخلاقی برسیم. 🔅 باید همیشه خود را در محضر خدا و امام ببینیم، تا بتوانیم بر ترک گناه مواظبت کنیم. فراموش نکنیم اگر می‌خواهیم به پاک‌ترین فرد جهان برسیم، خودمان باشیم و پاک زندگی کنیم. 📚 ۱- مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۸
📌 تطبیقِ علائم ظهور ممنوع! ❓وقتی اهل‌بیت ما را از تطبیق علائم ظهور منع کرده‌اند، پس این علائم به چه دردی می‌خورد؟ منظور از علائم ظهور، نشانه‌هایی است که نزدیک شدن ظهور را نشان می‌دهد نه وقوع ظهور را، اما فوائدی نیز دارند که در ادامه به برخی از «آثار و فواید نشانه‌های ظهور» اشاره می‌کنیم: 🔰 با تحقق نشانه‌های ظهور، نور امید در دل منتظران زنده شده و مؤمنان خود را برای ظهور آماده‌تر می‌کنند. 🔰 نشانه‌های ظهور می‌تواند هشداری برای منحرفان و گمراهان باشد تا گذشتهٔ خود را جبران کنند. 🔰 علائم ظهور، حوادثی در آینده است، پس می‌توان برای مواجهه با آن‌ها برنامه‌ریزی کرد و با شناخت درست آن‌ها، مدعیان دروغگو را شناسایی و از آن‌ها دوری کرد. 🔅 اما اینکه گفته می‌شود نشانه‌های ظهور را تطبیق ندهید به خاطر این است که با وجود مشکلات سندی و محتوایی روایات و... مصداق‌یابی، کاری بسیار مشکل و نیازمند به تخصص است. از طرفی تطبیق‌های غیر عالِمانه و غیرمستند، باعث آسیب‌هایی مانند توقیت (تعیین وقت برای ظهور یا عدم ظهور) و... می‌شود، که در نهایت موجب بروز شک و یا انکار مهدویت می‌شود.*۱ 📚 ۱- مسیر یاری، ج ۱، ص ۱۵۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ⚜️ تندیس عصمت (۱) 🔰 زندگی قرآنی فاطمه زهرا (س) 💠 وجود مبارک (سلام الله علیها)، بیتش بیت و و بود. وجود مبارک (سلام الله علیها) در عین ، ذکری که بر زبان مطهرش جاری بود، توحید بود؛ فرزندش وجود مبارک همین که به حرف آمد و به جایی رسید که کلماتی بفهمد، وجود مبارک به او معارف توحید تعلیم داد‌. اصرار کبری (سلام الله علیها) این بود که زندگی کند‌. فرمود: (الحمد لله الّذی لا ینسی من ذکره و لا یخیب من دعاه)*. خدا را که و خود را فراموش نمی کند؛ و هیچ بنده ای که با او رابطه داشته باشد، امیدش قطع نمی شود و نمی شود. چون به جایی مرتبط است که فیضش ابدی است‌. حالا آن مقامات ذات مقدس صدیقه کبری سر جایش محفوظ، ولی زندگی اش بود. همین که در حرکت می کرد، کارها را انجام می داد، با بود. یک وقت است (سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله) می گوید، می گوید ببرد؛ آن یک است. یک وقت آیه را می کند، حدیث را تفسیر می کند در همین زندگی اش، فرزندش را با توحید آشنا می کند. بنابراین اگر به ما گفتند شما این ذوات قدسی است، یعنی همین؛ انسان موحدانه زندگی بکند، مواظب باشد نسبت به درون او؛ این سهم خود اوست. تا بتواند این سهم را به صاحب سهم بدهد. ----------------------------------------------------- 📌 فلاح السائل / صفحه ۲۵۱ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۱/۱۴ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo