💠 حلاوت بندگی
🔹 #ایمان برای بسیاری از ما در حدّ تكلیف است؛ یعنی ما فلان عمل واجب را انجام می دهیم و فلان عمل حرام را ـ إِن شَاءَ اللَّه ـ ترك می كنیم؛ اما از نماز لذت ببریم، از روزه گرفتن لذت ببریم، از اعتكاف و حج و عمره لذت ببریم، از ادای وجوه شرعی لذت ببریم، این نصیب هر كسی نیست.
🔹 فرمود اگر كسی برای رضای خدا چشمش را پوشاند؛ نه برای ریا یا سمعه یا علل و عوامل دیگر، فقط برای رضای خدا به نامحرم نگاه نكرد، خداوند به او ایمانی عطا می كند كه مزه آن ایمان را این شخص می چشد: «إِیمَاناً یجِدُ طَعْمَه»؛ مزه نماز را، مزه گفتگو با خدای سبحان را می چشد. تزكیه، بهترین راهش، #غیرت_مداری است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام حجاب و عفاف
تاریخ: 1391/06/18
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 6.عبداللهی رمضان 1401.mp3
22.19M
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... #ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -(قسمت ششم)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆گروه قرآنی رحیق
https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
#نکات_کلیدی
#قرآن_کریم6
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 مراتب قرآن
🔹 قرآن درجاتی دارد مراتبی دارد؛ در آغاز سوره «زخرف» فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ٭ وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾ یك طرف آن عربی است، یك طرف آن نه عربی است نه عِبری است نه فارسی است، بلکه «عَلِی حَكِیم» است.
🔹 شما می بینید «ذریحِ مُحارِبی» رفته خدمت امام صادق (سلام الله علیه) عرض كرد: این آیه ﴿ثُمَّ لْیقْضُوا تَفَثَهُم﴾ یعنی چه؟ حضرت فرمود: «لِقَاءُ الْإِمَامِ». وقتی «ذرِیح» گفت من رفتم خدمت حضرت، حضرت فرمود این «لِقَاءُ الْإِمَامِ» است، برخی آمدند خدمت حضرت گفتند ما سالیانی است خدمت شما هستیم چنین تفسیری نكردید! فرمود: «مَنْ یحْتَمِلُ مَا یحْتَمِلُ ذَرِیح»؛ یعنی همان است كه فرمود برخی از احادیث ما «صعب» است «مستصعب» است «لَا یحْتَمِلُهُ إِلَّا نَبِی مُرْسَلٌ أَوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ»؛ فرمود شما شاگردی مثل «ذرِیح» پیدا كنید تا ما #اسرار را هم بگوییم؛ فرمود: «مَنْ یحْتَمِلُ مَا یحْتَمِلُ ذَرِیحٌ»؛ كسی كه #اسرار_ولایت_و_امامت را بتواند بشنود، چنین كسی است.
🔹 قرآن كتابی نیست كه مثل باران نازل شده باشد، خداوند قرآن را نینداخت، قرآن را آویخت؛ اینكه فرمود #حبل_متین است، اینكه فرمود یك طرف آن به دست شماست و یك طرف آن به دست خداست، خب اگر آدم قدری بالاتر برود مطلب دقیقتری را كسب می كند. آیا آنطوری كه پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فهمد، دیگران می فهمند؟! آنطوری كه ائمه (علیهم السلام) می فهمند، علما می فهمند؟! آنطوری كه علما می فهمند، توده مردم می فهمند؟! مرحوم كلینی(رضوان الله علیه) در همان جلد اول كافی نقل كرد كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در تمام مدت عمر به اندازه عقل خودش با كسی حرف نزد: «مَا كَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ(صلّی الله علیه و آله و سلّم) الْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ»؛ البته اهل بیت مستثنا هستند و حضرت با كُنه عقل خودش با #اهل_بیت حرف می زد؛ حضرت به اندازه عقل خودش با هیچ كسی حرف نزد جز با خواص مثل اهل بیت و اهل بیت هم همینطور بودند. اینكه وجود مبارك حضرت امیر فرمود: «هَا إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً» با چه كسی؟ گاهی دست كمیل را میگرفت به گوشه ای می برد و چند مورد را به او می گفت و می فرمود این سینه پر از علم است و من كسی را پیدا نكردم که بگویم! اگر كمیل پیدا شد یا افرادی مثل عمارِ یاسر و مقداد پیدا می شدند با آنها درد دل می كردند.
اینچنین نیست كه قرآن همین باشد كه ما در مسابقات و مانند آن نقل می كنیم، این كفِ قرآن است؛ ما اگر بالا بیاییم، از عربی مبین تا «عَلِی حَكِیم» خیلی راه است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ص جلسه 9
تاریخ: 1393/02/28
🌷🌷🌷
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 7.عبداللهی رمضان 1401.mp3
19.79M
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... #ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -حقیقت و ملکوت کلمه طیبه لا اله الا الله (قسمت هفتم)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆گروه قرآنی رحیق
https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
04_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nasha`at_1401_01_17_Mashhade_Moghaddas.MP3
13.56M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان
(قسمت چهارم)
🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه
🔉#برزخ_در_المیزان
📚 مروری قرآنی بر تجربیات نزدیک به مرگ
* معنای نکیر و منکر
* تجربه نزدیک به مرگ نباید پایه اعتقادی باشد!!
* هشدار به باور به نشئات در سوره واقعه
* وجه تسمیه سه دقیقه در قیامت
* رنگ و بوی دنیایی و قیامتی داشتن برزخ
* زمانه ظهور؛ تابش حقایقی از نشئه قیامت
* ظهور و رجعت رقیقه قیامت
* چوب دنیایی، مطابق با قواعد دنیایی
*چوب خدا در دنیا، برای دست برداشتن از عمل!!
* صدقه جاریه، دالان کسب در برزخ
* تذکر به خلقت برای اثبات نشئه بعد
* برخورد دوگانه اصحاب شمال نسبت به نشئه بعدی
* توسل به تجارب نزدیک به مرگ برای انکار حقایق: بسیار خطرناک!
* خفض و رفع در نزد خدا
* بلا، هم برای نعمت هم برای نقمت
* تصور انسان غافل نسبت به نعمت های الهی
* تعمیم اوضاع خوب در دنیا به حال خوب در آخرت؛ توهمات خام کافرانه
* عامل بهشتی شدن چیست؟
* عمل، عمل، عمل؛ ملاک در آخرت
* نوجوان و جوانم را چگونه به دین دعوت کنم؟
* کجامیرویم یا کجا میبرند ما را؟؟
* شکستن من، مبدا دین
⏰ مدت زمان: ۳۲:۳۶
📆1401/01/18
#دین
#برزخ
#عمل
#برزخ_در_المیزان
📌 شروع دوباره مباحث "آن سوی مرگ" با رویکرد جدید
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoo
#نکات_کلیدی7
#قرآن_کریم
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت به مؤمنین
#آیت_الله_شهید_دستغیب (ره)
وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلًا كَبِيرًا
#بشارت ده #اهل_ایمان را
به فضل بزرگ #خدا که برایشان آماده کرده است
ای #مومنین
«وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»
«أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا»
به به ای اهل ایمان ای اهل ایمان
خدای #عالم اجر بزرگی برای تو تدارک فرموده است
این «وَبَشِّرِ»، «يُبَشِّرُ» در قرآن چقدر است؟
بَشِيراً وَ نَذِيراً
برای چی است؟
که من و تو یک شوقی ان شاء الله
شوق #بهشت، شوق ثواب خدا، شوق لقاء الله فی جاور الله
پیدا بکنیم
اگر آن شوق آمد آن وقت سخت ترین امور می آید آسان می شود ...
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (134)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom 👇🏾👇🏾👇🏾
#کارگزاران_فرهنگی (134)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌿🌿🌿
⏪42-خستگی ناپذیری و تلاش مستمر
قَالَ رَبِّ إِنِّى دَعَوْتُ قَوْمِى لَيْلاً وَنَهَاراً (نوح/5)
(نوح) گفت: پروردگارا همانا من قوم خود را شب و روز دعوت كردم.
☑️ارشاد و تبليغ مردم و فعالیت های فرهنگی بايد مستمر باشد. «ليلاً و نهاراً»
☑️انبيا در رسالت خود كوتاهى نكردندفعالان فرهنگی نیز به پیروی از آنان باید در انجام مسئولیت خطیر فرهنگی تمام سعی خویش را مبذول دارند. «دعوت قومى ليلاً و نهاراً... دعوتهم جهاراً... اسررت لهم اسرارا»
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(226)
آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون*
🔰بحث روايى
⏪1- حرمان منافقان از نور رسالت و امامت
- عن الباقر (عليه السلام) فى قوله تعالى: (ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمات لا يبصرون): يعنى قبض محمد (صلى الله عليه وآله) فظهرت الظلمه فلم يبصروا فضل اهل بيته .
👈🏾اشاره: تطبيق مزبور، بيان مصداق كامل آيه است، نه تفسير مفهومى آن. رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) مصداق بارز آيه (وجعلنا له نورا يمشى به فى الناس) است و با ارتحال آن حضرت، نور ويژه وى قبض شد، ليكن منافق نه در زمان حيات آن حضرت بهره مند بود از ارتحال وى از قرآن و عترت كه يادگار آن حضرت (صلى الله عليه وآله) است بهره مى گيرد.
⏪2- اضلال كيفرى خداوند
- عن الرضا (عليه السلام): ان الله لا يوصف بالترك كما يوصف خلقه ولكنه متى علم انهم لا يرجعون عن الكفر والضلال منعهم المعاونه واللطف وخلى بينهم و بين اختيارهم
▫️(ترجمه در متن تسنیم نیست)
فرمود كه: خداى تبارك و تعالى وصف كرده نميشود بترك همچنان كه وصف كرده مىشود خلق، و ليكن چون ميداند كه ايشان باز نميگردند از كفر و ضلال باز ميدارد از ايشان معاونت و لطف خود را، و باز ميگذارد ايشان را در ميان ايشان، و باختيار خودشان.
👈🏾اشاره: اين روايت ناظر به همان معنايى است كه در خلال تفسير (تركهم) و نيز در تشريح لطايف و اشارات بازگو شد.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مزمل 4.mp3
7.52M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مزمل
#سوره_مزمل #مزمل
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره المزمل
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #مزمل
📌رحمت الهی و مدیریت رحیمانه خدا
🔘فرمود مگر نميخواهي مظهر من باشي؟ من چه کاره هستم؟ در عالم چه طور ميکنم؟ من عالم را با قهر اداره ميکنم؟ نه. يکجا قهر، يکجا مِهر؟ نه. آنجا که قهر است، نقشه را رحمت ميکشد، اين از آن غرر بيانات امام سجاد(سلام الله عليه) است: «أَنْتَ الَّذِي تَسْعَي رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه».
🔘چقدر اين حرف عظيم است، خود خدا ميداند! فرمود قبل از اينکه خدا يک غضب بکند و يک بگير و ببندي بکند، رحمتش را ميفرستد که نقشه بکشد که کجا رحيمانه و رئوفانه بگير و ببند داشته باشد. سخن از «يا من زادت رحمته غضبه» نيست، آن سرجايش محفوظ است؛ البته رحمت خدا بيش از غضب اوست. اين حرف علمي نيست که رحمت خدا بيش از غضب اوست. آن که علمي است، مستور است، مخفي است، در دسترس هر کسي نيست، بيان امام سجاد است که رحمت خدا امام غضب اوست، نه رحمت خدا بيشتر از غضب اوست.
🔘(رحمت)بيشتر را که همه ميفهمند. «يا من زادت رحمته علي غضبه» را که همه ما ميفهميم؛ اما فرمود امامتي در کلّ عالم است، همه مأموم هستند، يک امامي دارند، آن امام رحمت است: «أَنْتَ الَّذِي تَسْعَي رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه»، پيشاپيش که خدا غضب بکند، امام را ميفرستد، أمام را ميفرستد، رهبر را ميفرستد، نقشه ميکشد که اينجا جاي جهنم است. کلّ اين نقشه را رحمت ميکشد، پس ما غضبي به آن معنا در عالم نداريم؛ لذا فرمود: «وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْء». در «دعاي کميل» هم فرمود: «وَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ» اينطور است.
📼فرازی از #درسگفتار سوره المزمل جلسه چهارم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 8.عبداللهی رمضان 1401.mp3
14.6M
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... #ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -چه کسانی با لا اله الا الله انس دارند (قسمت هشتم)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆گروه قرآنی رحیق
https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
#نکات_کلیدی8
#قرآن_کریم
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #مصیبت #امتحان #عملکرد #انسان #خدا
🔅🔅🔅
🔰چرا در آیهای فرموده: «هر مصیبی به شما برسد، از عملکرد خودتان است»، در حالی که در آیات دیگری تصریح شده: «خدا با مصائب امتحان میکند»؟
🌱🌱🌱
⏺بیتردید شناخت واژگان، معنا و مفهوم آنها، نقش بسیار مؤثری از درک مقصود دارد و شاید بسیاری از ما، هنوز معنا، مفهوم و مصداق "امتحان = آزمایش" را درست درک نکردهایم و گمان داریم که فقط برخی از حوادث یا مصائب، آزمایش هستند و یا گمان داریم که خداوند سبحان ناگهان و بودن هیچ علت و سابقهای، یک بلایی میفرستد تا آزمایش کند! و این عدم شناخت و نیز اهانت و افترای به علم و حکمت خداوند ارحم الرّاحمین میباشد!
⏺در این عالَم، هیچ کاری نیست که محل، مورد و مصداق آزمایش نباشد، حتی در نوشیدن یک جرعه آب، خوردن یک لقمه نان، یا پوشیدن یک پیراهن! آزمایش میشویم که آیا رعایت کردیم جرعه آبی که مینوشیم، حلال باشد، پاک باشد، تمیز باشد، مال غیر نباشد، دیگری به آن محتاجتر نباشد، و در ماه مبارک رمضان که به هر علتی روزه نیستیم، در ملاء عام نباشد و ... .
⏺برای چه این پیراهن را برای پوشیدن انتخاب کردی؟! آیا از مال حلال تهیه شده؟ آیا مناسب و در شأن تو هست؟ آیا برای تفاخر به دیگران میپوشی؟! آیا به خاطر انجام گناهان دیگری چون نمایش بدن و زیباییها و جاذبههای جنسیات به عموم میپوشی ...؟! یا مناسب توست؟!
پس امتحان، اختصاصی به "مصیبت" ندارد، بلکه در هر آنی و هر موضع یا کاری، امتحان هست. حتی در اقامۀ دو رکعت نماز واجب نیز امتحان است که آیا "قُربةً الی الله" اقامه میکنی، یا خدایی ناکرده برای ریا و هر هدفی به غیر از قُرب به او؟! امتحان میشوی که آیا در نماز تداوم داری یا خیر؟ و آیا از این سرمایه کلان، محافظت مینمایی یا خیر؟!
«الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ - آنان كه بر نمازشان پيوسته و پايدارند / المعارج، 23» - «وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ - و آنان كه بر نمازهاشان محافظت مىكنند / المعارج، 34»
🔳مصیبت
"مصیبت" به هر امری گفته میشود که انسان با آن مواجه میشود؛ اما معمولاً به امور ناگوار گفته میشود.
وقتی تیری به هدف مینشیند، میگویند: «اصابت کرد». به قول مرحوم آیت الله حائری شیرازی: خداوند میفرماید: «تو با زنجیرهایی (تعلقات) به دنیا بسته شدهای، من به این زنجیرها تیر میزنم و خوب هم میزنم و درست به هدف اصابت میکند؛ اما به زنجیر تیر میزنم تا تو آزاد شوی، پس تو چرا آخ میگویی»؟!
●- در قرآن کریم، راجع به امتحان و مواضع مؤمنان میفرماید:
«وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» (البقره، 155 و 156)
- قطعاً همۀ شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مالها و جانها و ميوهها، آزمايش مىكنيم؛ و بشارت ده به استقامت كنندگان * همانها كه هر گاه مصيبتى به ايشان مىرسد، مىگويند: «ما از آنِ خدائيم؛ و به سوى او بازمى گرديم!»
یعنی: من از پدر و مادر و همسر و فرزند، پول، خانه، خودرو، ثروت و شهرت، و این بدن و مظاهر مادی زندگی در دنیا نیستیم و به سوی اینها بازنمی گردم که اگر لطمهای به اینها وارد شد، فریادم بلند شود و خود را ببازم، بلکه من از سوی خداوند سبحان خلق شدم و به سوی او بازمی گردم.
ادامه در پست پایین👇🏾👇🏾👇🏾
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن #فهم_قرآن #مصیبت #امتحان #عملکرد #انسان #خدا 🔅🔅🔅 🔰چرا در
👆🏽👆🏽👆🏽
🔳مصیبتها از عملکردهای خودتان است
«وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ» (الشوری، 30)
- هر مصيبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است كه انجام دادهايد، و بسيارى را نيز عفو مىنماید!
اگر چه دنیا، پایینترین مرتبۀ هستی و دار فناست؛ اما همین عالَم نیز علیمانه، حکیمانه و منظم خلق شده است؛ این دنیا در اصل، نمایشگاه عظمت و قدرت الهی، دانشگاه کسب علم و معرفت و اردوگاه آدمسازی؛ و البته محل لذت و معنوی و مادی برای انسان میباشد.
⏺مقدرات (اندازهها) و قوانینی چون "علت و معلول" بر این عالَم نیز حاکم میباشد؛ و چون آدمیان دچار کفر، شرک، غفلت و گناه میشوند، گاه با برخی از آثار و عواقب نامطلوب آن نیز مواجه میگردند. لذا فرمود: «بسیاری از گناهان را میبخشم»؛ یعنی همین عفو، خود علت میشود تا مصیبتهایی که معلول خطاهای آدمی است، به او باز نگردد؛ اما فرمود: برخی از نتایج مواضع و اعمال، به صورت مصیبت، به خودتان برمی گردد. و در آیۀ دیگری فرمود: بازگشت نتایج به خودتان، برای این است که بفهمید معادی در کار هست.
▪️به عنوان مثال: دریا برای غرق شدن انسان آفریده نشده است؛ چنان که کوه برای پرت شدن از آن به درّه آفریده نشده است؛ و چنان که زلزله، برای تخریب خانهها و مرگ یا جراحت ساکنان واقع نمیشود و ...؛ اما اگر کسی که شنا بلد نبود و خود را به آب دریا انداخت؛ یا کسی که کوهنوردی بلد نبود و مربی و تجهیزات نداشت، بدون هیچ مهارتی قصد فتح قلّه نمود؛ یا مردمان از روی نادانی، روی خط زلزله خانههای سست ساختند ...؛ حتماً با آثار و عواقب نامطلوبی (مصیبتهایی) مواجه میگردند.
▪️ هوا، خلق نشده تا آلوده گردد - آدمیان خلق نشدهاند تا کفر و شرک بورزند، یا ظلم و جنایت کنند - جوامع انسانی تشکیل نشده تا عدهای در آن از پرخوری بمیرند و عدهای از گرسنگی - انسان به زمین نیامده تا از صبح تا شب، دنبال تأمین معاشش بدود و به جز شکم و سایر نیازهای مادی، از همه چیز و حتی خداوند سبحان، معاد و خودش غافل گردد - عقل و شعور و منطق، برای حیله و فریب دیگران داده نشده است - اختیار، برای انتخاب بدترینها داده نشده است - هوای نفس که لازمۀ حیات مادی و حیوانی در زمین است، برای اطاعت و عبادت (بندگی) داده نشده است و ...؛ اما اگر آدمیان به جای اصلاح در مسیر افساد (تباهی) گام بردارند، حتماً در چارچوب نظام علّی و معلولی، با عواقبی که به صورت "مصیبت" به خودشان برمی گردد، مواجه میگردند.
🔳امتحان
بیان شد که آدمی در هر لحظه، هر موضع و هر کاری، امتحان میشود؛ لذا امتحان اختصاصی به مصائب ندارد. ثروتمند، با ثروتش امتحان میشود و فقیر با فقرش - مرفه با رفاهش امتحان میشود و گرفتار، با گرفتاریهایش - سالم با سلامتیاش امتحان میشود و بیمار با بیماریش ...، و هر کدام نسبت به دیگری نیز امتحان میشود. به عنوان مثال: مؤمن با کافر امتحان میشود که چگونه مواضع و رفتاری نسبت به او دارد؟ و کافر نیز با مؤمن و چگونگی تعاملش با او امتحان میشود ... و خلاصه همه چیز نوعی موضوع امتحان میشود.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس هشتم: مصاحف صحابه
⭕️پس از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و پذيرفته نشدن مصحف على عليه السلام ، علاوه بر زيد، عدۀ ديگرى از بزرگان صحابه به جمع قرآن پرداختند. از جمله: عبداللّهبن مسعود، ابّىبنكعب، مقدادبناسود، سالم مولى ابىحذيفه، معاذبنجبل و ابوموسى اشعرى.
⭕️مىگويند نخستين كسى كه سورههاى قرآن را مرتب نمود، سالم مولى ابىحذيفه بود. وقتى قرآن جمعآورى و روى اوراق نوشته شد، آنگاه خود و همكارانش گرد هم آمدند و دربارۀ نام آن به شور نشستند. برخى نام «سِفر» را پيشنهاد كردند، سالم و ديگران آنرا نپسنديدند؛ زيرا نام كتابهاى يهود بود. سپس سالم، عنوان مصحف را پيشنهاد كرد و گفت: همانند اين كتاب (صحيفههاى جمع شده) را در حبشه ديدم كه آنرا «مصحف» مىگفتند. همۀ حاضران نام مصحف را براى صحيفههاى جمع شده پذيرفتند. ١ پوشيده نماند كه قرآن، نام «ما يقرأ؛ آنچه خوانده مىشود» است، وقتى در صحيفهها بهصورت كتاب در آمد، نام «مصحف» به خود گرفت
پرسش❓
١. توقيفى بودن نظم آيات در سور به چه معناست؟
٢. طبق نظر مشهور چه زمانى نظم و ترتيب بين سورهها انجام شد و اولين كسى كه به اين امر همت گماشت چه كسى بود؟
٣. مصحف اميرالمؤمنين عليه السلام چه ويژگىهايى داشت؟
٤. به چه دليل در زمان خليفۀ اول اقدام به جمع آورى قرآن كريم شد؟
٥. روش زيد در جمع آورى قرآن چگونه بود و سرانجام آن مصحف چه شد؟
٦. چه كسانى علاوه بر اميرالمؤمنين عليه السلام اقدام به جمع آورى قرآن كردند؟
٧. معناى لفظى قرآن چيست و چه موقع نام مصحف به خود گرفت؟
آموزش علوم قرآنی، صفحه 68
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 128
#مثل #یهود#عالم #عمل #تورات #حمار #درازگوش #خر #اسفار #کتاب #تکذیب #آیات #الهی #ظالم
🔅🔅🔅
⏪37- مَثَل دراز گوش
(مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُواْ التَّوْرَلةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ ا لْحِمَارِ یَحْمِلُ اءَسْفَارًا* بِئْسَ مَثَلُ ا لْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَِایَتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لاَ یَهْدِی ا لْقَوْمَ الظَّلِمِینَ ) . (سورجمعه آیه 5)
((کسانی که مکلّف به تورات شدند ، ولی حق آن را ادا نکردند ، مانند درازگوشی هستند که کتابهایی حمل می کند ، (آن را بر دوش می کشد اما چیزی از آن نمی فهمد ! ) گروهی که آیات خدا را تکذیب کردند ، مثال بدی دارند ، و خداوند قوم ستمگر را هدایت نمی کند)) .
در مثل آنان که بر تورات چند
بار کرده گشته اند اندر پسند
حمل آن را پس نکردند آن کسان
آن چنانکه بود حقِّ حمل آن
بر مثال آن حماری کز عتاب
می نماید حمل اسفار و کتاب
بی خبر از پشت خویش آن بی تمیز
کآنچه در بار است می باشد چه چیز
بد بود مانا مثال آن گروه
که به آیات خداوند از وجوه
آن کسان تکذیب کردند از گمان
راه ننماید خدا بر ظالمان
🔰وجه تشبیه
خداوند متعال در این آیه ، قوم از خود راضی ((یهود)) را که تنها به نام تورات یا تلاوت آن قناعت کردند ، بی آنکه در محتوای آن اندیشه کنند و عمل نمایند ، به ((دراز گوشی تشبیه کرده )) که کتابهایی بر پشت آن حیوان بار کنند ، و او از کتاب چیزی جز سنگینی احساس نمی کند ، و برایش تفاوت ندارد که سنگ و چوب بر پشت دارد یا کتابهایی که دقیق ترین اسرار آفرینش و بهترین برنامه های زندگی در آن است .
🔶وجه شباهت ((حماقت و نادانی )) است که این حیوان در این جهت ضرب المثل خاصّ و عام است.
((این گویا ترین مثالی است که برای ((عالم بی عمل )) می توان بیان کرد که سنگینی مسؤ ولیت علم را بر دوش دارد بی آنکه از برکات آن بهره گیرد . و افرادی که با الفاظ قرآن سر و کار دارند ، ولی از محتوا و برنامه عملی آن بی خبرند ، مشمول همین آیه اند . این احتمال نیز وجود دارد که ((یهود)) با شنیدن آیات نخستین این سوره و مانند آن که از موهبت بعثت پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم سخن می گوید ، گفته باشند که ما نیز اهل کتابیم ، و مفتخر به بعثت ((حضرت موسی کلیم )) هستیم ، قرآن در پاسخ آنها می گوید : چه فائده ؟ که دستورهای ((تورات )) را زیر پا نهادید و آن را در زندگی خود هرگز پیاده نکردید .
▪️ولی به هر حال هشداری است به همه مسلمانان که مراقب باشند سرنوشتی همچون یهود پیدا نکنند ، این فضل عظیم الهی که شامل حال آنها شده ، و این ((قرآن مجید)) که بر آنها نازل گردیده ، برای این نیست که تنها در خانه ها خاک بخورد ، یا به عنوان ((تعویذ چشم زخم )) حمایل کنند ، یا برای حفظ از حوادث به هنگام سفر از زیر آن رد شوند ، یا برای میمنت و شگون خانه جدید همراه ((آیینه )) و ((جاروب )) به خانه تازه بفرستند ، و تا این حدّ آن را تنزّل دهند ، و یا آخرین همّت آنها تلاش و کوشش برای تجوید و تلاوت زیبا و ترتیل و حفظ آن باشد ، ولی در زندگی فردی و اجتماعی کمترین انعکاسی نداشته باشد و در عقیده و عمل از آن اثری به چشم نخورد)) .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 9.عبداللهی رمضان 1401.mp3
13.93M
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... #ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -کیفیت ذکر خاص و عام (قسمت نهم)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆گروه قرآنی رحیق
https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
#نکات_کلیدی
#قرآن_کریم9
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_مدثر #مدثر
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود)
یا ایها المزملُ قم اللیل الا قلیلا
🔰توضیحی کوتاه درباره سوره مبارکه مزمل
لحن آيات سورۀ مزمل به خوبى نشان مىدهد كه جزء سورههای مکی است و در سالهای نخستین بر نبی رحمت(ص) نازل شده است.
🔰بعضى از موضوعات اين سوره عبارتند از :
▪️دعوت پيامبر(ص) به عبادت خداوند و تلاوت قرآن در نیمههای شب
▪️دعوت آن حضرت به صبر و شكيبائى در برابر مشرکان
▪️هشدار به مشرکان و مخالفان پیامبر(ص) با اشاره به سرگذشت فرعون در مخالفت با حضرت موسی(ع)
▪️توصیه به مسلمانان برای قیام شبانه با در نظر گرفتن مشکلات و گرفتاريهاى آنان و تلاوت قرآن و خواندن نماز و انفاق در راه خدا و استغفار...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
مزمل-جلسه اول.mp3.mp3
12.44M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_مزمل #مزمل #المزمل
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) جلسه اول تفسیر آیات 1 تا 5
📌موضوعات درسگفتار
☑️ویژگی ها و فضیلت سوره مزمل
☑️بررسی خطاب های پیامبر(ص) در قرآن
☑️معنای واژه مزمل
☑️دستور خواندن نماز شب و قرآن به پیامبر(ص)
☑️مفهوم قائم الیل
☑️شیوه انجام مستحبات در اسلام
☑️علت تاکید قرآن بر عبادت در شب
☑️مفهوم ترتیل قرآن
☑️مفهوم ثقیل بودن قرآن
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
حجر.4.mp3
10.91M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_حجر #حجر
💢جلسه چهارم تفسیر سوره حجر (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #حجر را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 #مائده قرآن
🔹 فرمود: ﴿وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ﴾؛ اینكه بارها عرض شد قرآن یك كتاب عمومی است برای همین جهت است. شما كتاب علمی ای ندارید كه این كتاب علمی بخواهد به افراد تحصیل نكرده، مطلب بفهماند؛ هر كتاب علمی بالأخره موضوعی دارد محمولی دارد مبادی ای دارد، انسان باید مدتی درس بخواند تا آن را بفهمد؛ اما قرآن, آیاتی دارد كه این آیات, مطالب را به صورت مَثل و #داستان بیان میكنند که اگر كسی خواست قرآن را برای گروهی كه اهل تحصیل نیستند تفسیر كند كاملاً می فهمند.
🔹 فرمود ما #مَثل های زیادی ذكر كردیم؛ قصص انبیا از یك طرف مَثل های قرآن از یك طرف؛ ﴿لَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ﴾، ﴿لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ﴾. امثال فراوانی در قرآن كریم هست كه اگر كسی بخواهد جلسات موعظه و تفسیری داشته باشد، برای نوجوان ها می تواند, برای تحصیل نكرده ها می تواند, برای دانشجویان می تواند, برای علما هم می تواند؛ قرآن كتاب نوری است كه همه را روشن می كند. شما كه نباید توقع داشته باشید آن آقا كه تحصیل نكرده است آن آیات برهانی ﴿لَوْ كَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا﴾ را بفهمد؛ اینها هم اگر توفیق پیدا می كردند و به حوزه می آمدند مثل ما یا بالاتر می شدند. هیچ مطلبی در قرآن كریم نیست كه قابل تفهیم برای ساده ترین افراد نباشد منتها حالا آن گوینده باید این آیات را این مَثل ها را این قصه های انبیا را شناسایی بکند تنزّل هم بدهد تا در دسترس فهم آنها باشد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه روم جلسه 21
تاریخ: 1391/12/02
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom