eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📚تفسیر سوره انسان آیه : 21و22 📝نگاشت: (22) 🔅🔅🔅 ...وَ سَقَاهُمْ‌ رَبُّهُمْ‌ شَرَاباً طَهُوراً(21)إِنَّ هَٰذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاءً وَكَانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُورًا(22) در پايان آيه 21 به عنوان آخرين و مهمترين نعمت از اين سلسله نعمتها مى‏فرمايد و پروردگارشان شراب طهور به آنها مى‏نوشاند ( و سقاهم ربهم شرابا طهورا). ▫️درست است كه در لابلاى اين نعمتها نيز سخن از نوشيدنيهاى گوارا ، از جامهائى كه از چشمه سلسبيل پر مى‏شود ، و بهشتيان از آن سيراب مى‏گردند ، درميان بود ، ولى ميان آنها و آنچه در اين آيه آمده است فرق بسيار است. ▫️زيرا از يكسو در آنجا ساقى ولدان مخلدون بودند ، اما در اينجا ساقى خدا است ، و چه تعبير عجيبى ؟ مخصوصا با تكيه بر كلمه رب خداوندى كه هميشه اين انسان را پرورش داده و مالك و مربى او است ، وى را در مراحل تكامل همواره به پيش برده تا به آخرين مرحله رسيده ، و اكنون نوبت آن است كه ربوبيتش را به حد اعلا برساند ، و با دست قدرتش از جام شراب طهور بندگان ابرار و نيكان را سيراب و سرخوش كند . ▫️و از سوى ديگر طهور به معنى چيزى است كه هم پاك است و هم پاك كننده به اين ترتيب اين شراب، جسم و روح انسان را از هر گونه آلودگى و ناپاكى پاك مى‏كند ، و آنچنان روحانيت و نورانيت و نشاط به او مى‏بخشد ، كه وصفش در هيچ عبارتى نمى‏گنجد ، حتى در حديثى از امام صادق (عليه‏السلام‏) نقل شده است : يطهر هم عن كل شى‏ء سوى الله : قلب و جان آنها را از همه چيز جز خداوند پاك مى‏كند. ▫️پرده‏هاى غفلت را مى‏درد ، حجابها را از بين مى‏برد ، و انسان را شايسته حضوردائم در جوار قرب خدا مى‏كند ، نشئه اين شراب طهور از هر نعمتى برتر ، و از هر موهبتى بالاتر است. ▫️اگر شراب آلوده دنيا عقل را زايل مى‏كند ، و انسان را از خدا دور مى‏سازد ، اما شراب طهورى كه با دست ساقى الست داده مى‏شود ، او را از ما سوى الله بيگانه كرده ، غرق در جمال و جلال او مى‏كند.كوتاه سخن اينكه لطفى كه در اين آيه و در اين نعمت نهفته است از همه برتر و بالاتر است. ◾️از حديثى كه از رسول خدا (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نقل شده استفاده مى‏شود كه چشمه شراب طهور بر در بهشت قرار دارد : فيسقون منها شربة فيطهر الله بها قلوبهم من الحسد ! ... و ذلك قول الله عز و جل و سقاهم ربهم شرابا طهورا : جرعه‏اى از اين شراب طهور به آنها داده مى‏شود و خدا به وسيله آن قلوب آنها را از حسد ( و هر گونه صفات رذيله ) پاك مى‏سازد . ▫️جالب اينكه تعبير به طهور در قرآن مجيد فقط در دو مورد آمده يكى در مورد باران ( فرقان 48 ) كه همه چيز را پاك و زنده مى‏كند و ديگر در آيه مورد بحث در باره شراب مخصوص بهشتى كه آن نيز پاك كننده و حيات بخش است . 🌱🌱🌱 📋و در آيه 22 آخرين سخن را در اين زمينه بيان كرده ، مى‏فرمايد : از سوى خدا به آنها گفته مى‏شود : اين نعمتهاى عظيم و مواهب بى‏نظير پاداش اعمال شما است ، و سعى و كوشش و تلاش شما در طريق اطاعت فرمان حق مقبول و مشكور است ( ان هذا كان لكم جزاءا و كان سعيكم مشكورا ) . ▫️مبادا كسى تصور كند كه اين مواهب و پاداشهاى عظيم را بى‏حساب مى‏دهند ، اينها همه جزاى سعى و عمل است ، و پاداش مجاهدتها و خودسازيها و چشم‏پوشى از گناه است. ▫️بيان اين مطلب خود لذت و لطف خاصى دارد كه خداوند بزرگ ، يا فرشتگان او ، ابرار و نيكان را مخاطب ساخته و به عنوان قدردانى و تشكر از آنها مى‏گويد : اينها همه پاداش اعمال شما است ، و سعى شما مشكور است ، بلكه به گفته بعضى از مفسران اين نعمتى است مافوق همه نعمتها و موهبتى است بالاتر از همه مواهب كه خدا از انسان تشكر كند. ▫️تعبير به كان كه فعل ماضى است خبر از گذشته مى‏دهد ، ممكن است اشاره به اين باشد كه اين نعمتها از قبل براى شما فراهم شده است ، چرا كه هر وقت كسى به ميهمان خود بسيار اهميت دهد وسائل پذيرائى او را از مدتها پيش آماده مى‏كند. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الجن 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️کسانی که می خواهند در باره حقیقت و ماهیت جن بیشتر بدانند .... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌جن را توان مقابله با ملکوت نیست 🔹اين بيان نوراني حضرت امير مفسِّر همين بخش است فرمود: «جَوَارِحُكُمْ‏ جُنُودُه‏‏»؛ سربازان خدا بيرون از تو نيستند، تمام هستي تو سرباز اوست. جايي مي‌روي، رسوا مي‌شوي! چيزي را امضا مي‌کني، رسوا مي‌شوي! غذايي را مي‌گيري، رسوا مي‌شوي! پولي را مي‌گيري، رسوا مي‌شوي! کاري، نگاهي مي‌کني، رسوا مي‌شوي! اين‌طور مي‌گيرد. اين‌طور نيست که اگر ذات أقدس الهي خواست کسي را بگيرد، از جاي ديگر سربازکشي بکند. 🔹(آن جن) گفت ما هر چه فکر کرديم که بخواهيم در قلمرو قدرت خدا راه پيدا کنيم، ممکن نشد. خواستم از قلمرو قدرت و تيررَس او بيرون بياييم، ديديم نشد! اين توحيد محض را خدا از اين جن‌ها نقل مي‌کند. اينکه ﴿لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ﴾، همين جن‌ها هستند که وارد بهشت مي‌شوند. 🔹اين دو تا حرف خيلي غني و قوي است. ﴿أَنْ لَنْ نُعْجِزَ اللَّهَ فِي الْأَرْضِ﴾، يک؛ يعني هيچ ممکن نبود که ما بتوانيم جلوي کار خدا را بگيريم، چون ما آسمان رفتيم، زمين آمديم، اينجا مکه است، ما رفتيم آسمان‌ها، ديديم آنجا راه نمي‌دهند. اينجا آمديم، حرف توحيد داريم مي‌شنويم: ﴿وَ أَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ نُعْجِزَ اللَّهَ فِي الْأَرْضِ﴾، يک قضيه کليه؛ دوم: ﴿وَ لَنْ نُعْجِزَهُ هَرَباً﴾، بخواهيم وارد قلمرو او بشويم، راه بسته است. بخواهيم از تيررس او نجات پيدا کنيم، فرار ممکن نيست، مي‌شويم عبد محض، چرا؟ براي اينکه خود ما سرباز او هستيم، اگر خود ما سرباز او هستيم، خواست ما را بگيرد که از جاي ديگر لشکرکشي نمي‌کند. 📼فرازی از سوره الجن جلسه چهارم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰می توانیم میزبان خدا شویم 💠 خدای سبحان فرمود: اینطور نیست که همیشه من میزبان باشم، شما مهمان؛ شما هم می توانید میزبان من باشید، آن هم زمان و زمین ندارد. همانطوری که سفره عام خدا زمان و زمین نداشت، ولی های خاصش زمان و زمین داشت، خدا هم یک میزبانی عام است که زمان و زمین ندارد، یک میزبانی خاصی است‌. هر وقت انسان موحد تامّ شد، از غیر خدا برید و گفت (الله)؛ من الهی ام، نام من الهی است و ذکر من الهی است، اله جویم و حق خواهم و مانند آن؛ اگر چنین شد در همه زمان و زمین میزبان خداست و خدا در این دل راه دارد؛ که فرمود: خدا با مومنین است، خدا مومن را رها نمی کند. و یک میزبانی خاص است که آن دیگر زمین خاصی ندارد، زمان مخصوصی هم ندارد؛ فرمود: (انا عند المنکسره قلوبهم)*. اگر قلبی بشکند و بگوید خدا، اگر دلی بشکند، از غیر خدا بگسلد و از همه جا دست بشوید و بگوید خدا؛ این دل میزبان من است، در این دل فیض من، فوز من، قدرت من و عنایت های من ظهور می کند. اگر صائمی توفیق داشت که سحرها را دریافت، روزها را دریافت و خیال نکرد که پایان دنیا قبر است، قلبش شکست و فهمید که از غیر خدا کاری ساخته نیست، این قلب میزبان خداست؛ (انا عند المنکسره قلوبهم). حالا خدا که این قلب شد، این قلب را چگونه می آراید و بالنده می کند و کجا می برد، خدا می داند و آن کس که رفته! -------------------------------------------- 📌 منیه المرید / صفحه ۱۲۳ 📆 قم ؛ فروردین ۱۴۰۱ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بسمه تعالی 🌹نکته های زیبا و ماندگار از جزء بیست و هشتم 🌹 1. در سخنان خود دقّت كنيم كه خداوند آنها را مى‏ شنود. «قَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتِي»1 2. پيامبر گرامى، با موقعيّت رهبرى جامعه، به راحتى در دسترس عموم بود و مردم در مورد مشكلات شان با او گفتگو مى ‏كردند. «تُجادِلُكَ» مجادله1 3. در بن بست ‏ها به خدا و اولياى او پناه ببريد. «تَشْتَكِي إِلَى اللَّهِ» 1 4. لازم نيست تمام دستورات در قرآن آمده باشد، بلكه هر امر و نهى كه در سخنان پيامبر آمده باشد بايد اطاعت شود. «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» حشر، 7 5. صداقت با عملكرد روشن مى‏ شود نه با شعار. يَنْصُرُونَ‏ ... الصَّادِقُونَ‏" حشر، 8 6. گذشت زمان، نقش الگوهاى دينى و معنوى را كم رنگ نمى‏ كند. حضرت ابراهيم مى‏ تواند براى امروز ما الگو باشد. «كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْراهِيمَ» ممتحنة، 4 7. يكى از امورى كه انسان را گرفتار مى ‏كند، علاقه به كسب رضايت ديگران به هر قيمتى است. «تَبْتَغِي مَرْضاتَ أَزْواجِك َ»تحریم 1 8. حرف اول را اراده انسان مى ‏زند،. ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا ... امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ‏» تحریم 11 9. مثل خواهى نشوى رسوا، هم رنگ جماعت شو، غلط است:آسیه بخاطر حق هم رنگ جماعت نشد. وَنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ » تحریم11 10. گشايش در كار ديگران، سبب گشايش خداوند در امور شماست. «فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ». گشايش، گشايش مى‏ آورد . مجادله 1 1 11. انسان فطرتاً به دنبال سود است، آن هم سودى ثابت و پايدار. «هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‏ تِجارَةٍ تُنْجِيكُمْ» صف 10 12. جلوى بلند پروازى‏ ها و تخيّلات نا به ‏جا را بايد گرفت. إِنْ زَعَمْتُمْ‏ ... فَتَمَنَّوُا» جمعه 6 13. در اسلام، تن‏ پرورى ممنوع است. «وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ» 10 14. تلاش براى رسيدن به امور معنوى و مادى، هر دو فرمان خداست. در آيه قبل فرمود: «فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِكْرِ اللَّهِ» و در اين آيه مى‏ فرمايد: «وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ» 9و10 15. به هر اظهار ارادت و ادّعاى حمايت دل خوش نكنيد. نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ‏ ... لَكاذِبُونَ‏» منافقون 1. 16. برنامه ‏ريزان اقتصادى در نظام اسلامى بايد به تعديل ثروت وعدم تمركز آن در دست يك گروه خاص توجه داشته باشند. كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِياءِ ... 17. ثروتمندانى كه در زمان حيات خود، اهل انفاق نبوده ‏اند، به هنگام مرگ، تأسف بسيار خواهند خورد. رَبِّ لَوْ لا أَخَّرْتَنِي‏ ... فَأَصَّدَّقَ‏» منافقون، آيه 11 18. در تربيت و تبليغ، ارائه نمونه ‏ى عينى و عملى و الگو لازم است. «قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» ممتحنة، آيه 4 19. در نهى از منكر، با تمام مظاهر منكر مبارزه كنيد، اعتقادى‏ «لا يُشْرِكْنَ»، اقتصادى‏ «لا يَسْرِقْنَ»، جنسى‏ «لا يَزْنِينَ»، خانوادگى‏ «لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ»، اجتماعى. «لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ» 20. حفظ آبروى مردم مهم است و ذرّه ‏اى نبايد خدشه دار شود. «لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ» منبع :کتاب نکته های تفسیری جزء 28 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌پرواز جان ها علامه حسن زاده آملی 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پرواز جان ها علامه_حسن_زاده_آملی (ره) چه شد ما را که نمی کنیم؟ خب شاید جناب عالی هم متقابلا به بنده بفرمایید که تو را چه شد که نمی کنی؟! آخر این حرفا که زده می شود گوینده دیگری است الآن بنده نیستم من یک نواری هستم یک جعبه ی صوتی هستم گوینده دیگری است بنده و جنابعالی هردو مستمع هستیم نفرما که شما چرا پرواز نمی کنی بنده و جناب عالی در این درد شرکیم هر کسی این هارو در خویشتن کرد به همان اندازه پرواز می کند به گفتن نیست آقا که به خواندن نیست که به کردن نیست جان باید تکان بخورد جان آمدند به داشتن با حقیقت عالم با کلام ناطق داشتن می جنگیدند شمشیر می آوردند برای کی؟ برای آن کسی که اصل حقیقت بهشت وجودش بهشت سرّش بهشت رفتارش بهشت آیینه ایزدنما حقیقت نما آیینه ای از آن بهتر موجودی از آن شریف تر بعد از اکرم ما کسی نشان ندارد آمدند به جنگ او شمشیر به روی او می آودند و حال اینکه پیشانی ها وصله زده پنهاه بر بس های طولانی داشته بودند جان نداشت... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی به زندگی پس از مرگ (قسمت چهاردهم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت یازدهم) 🌷🌷🌷 🍃 در همه عبادات - خصوصا نماز كه سمت جامعيّت دارد و منزله آن در عبادات، منزله انسان كامل و اسم اعظم بلكه خود اسم اعظم است- اين دو مقام ⬅️ يعنى مقام عزّ ربوبيّت كه حقيقت است و مقام ذلّ عبوديّت كه رقيقه آن است، مرموز است. 🍃 در اعمال مستحبّی ⬅️ «قنوت» و در اعمال واجب ⬅️ «سجده»، ویژگی‌ اختصاصى‌ای دارند كه پس از اين، ان شاء اللّه به آن اشاره خواهم كرد. 🍃 بايد دانست كه عبوديّت مطلقه از بالاترین مراتب كمال و رفیع‌ترین مقامات انسانيّت است كه جز اكمل خلق اللّه - محمّد صلّى اللّه عليه و آله _ و ديگر اولياى كمّل كسى ديگر را از آن نصيبى نيست. 🍃 پاى عبوديّت دیگران، لنگ است و عبادت و عبوديّت آنها معلّل است. 🍃 فقط با قدم عبوديّت است که می‌توان به معراج حقيقى مطلق رسيد. 🍃 به همین خاطر، در آيه شريفه فرمايد: ✨ «سُبحانَ الّذى اسْرى بِعَبْدِهِ...» 🍃 قدم عبوديّت و جذبه ربوبيّت، سير داد آن ذات مقدّس را به معراج قرب و وصول. 🍃 در «تشهدّ» نماز - كه بازگشت از فناى مطلقی است كه در سجده حاصل شده - باز توجّه به عبوديّت قبل از توجّه به رسالت است. 🍃 و ممكن است اشاره به آن باشد كه مقام رسالت نيز در نتيجه جوهره عبوديّت است. 🍃 و اين مطلب را دنباله بلندی است كه از وظيفه اين اوراق خارج است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس نهم:اختلاف مصحف‌ها 🔹ورود حذيفه به مدينه حذيفه در بازگشت از جنگ ارمنستان، در حالى كه از اختلاف مردم دربارۀ قرآن ناخشنود بود، با آن عده از اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله كه در كوفه بودند، دربارۀ حلّ‌ اين مشكل - پيش از آنكه جاهاى ديگر را فراگيرد - به مشورت پرداخت. نظر حذيفه اين بود كه عثمان را برآن دارد كه به يكسان نمودن مصاحف و الزام مردم به قرائت واحد اقدام كند؛ همۀ اصحاب به درستى اين نظر اتفاق كردند جز عبداللّه‌بن‌مسعود؛ لذا حذيفه با شتاب هرچه تمام‌تر به سوى مدينه شتافت تا عثمان را برانگيزد كه امّت محمّد صلى الله عليه و آله را پيش از پراكندگى دريابد. 🔸حذيفه به عثمان گفت: «اى خليفۀ مسلمين! من بدون پرده‌پوشى هشدار مى‌دهم؛ اين امّت را درياب پيش از آنكه گرفتار همان اختلافى شوند كه يهود و نصارى به آن گرفتار شدند». عثمان پرسيد: «موضوع چيست‌؟» حذيفه گفت: «در جنگ ارمنستان شركت داشتم. 🔸در آنجامردم شام، قرآن را به قرائت ابىّ‌بن‌كعب - كه حتى مواردى از آن‌را هم مردم عراق نشنيده‌اند - مى‌خواندند. مردم عراق از قرائت ابن‌مسعود - كه در مواردى مردم شام از آن بى اطلاع بودند - تبعيت مى‌كردند و هر گروه، گروه ديگر را تكفير مى‌كرد». ١از آنجا كه اين حوادث و نظاير آن، سرانجام نامطلوبى داشت، عثمان به‌طور جدّ در فكر يكسان كردن مصاحف برآمد. 🔸در آن هنگام يكسان نمودن مصاحف كارى بس بزرگ و پديده‌اى جديد بود و هيچ يك از پيشينيان به چنين كارى دست نزده بود. به‌علاوه مشكلات و موانعى در اجراى اين‌كار ديده مى‌شد؛ زيرا نسخه‌هاى متعددى از اين مصحف‌ها در اطراف و اكناف منتشر شده و در وراى هر يك، رجالى از بزرگان صحابه ايستاده بودند كه ناديده گرفتن شئون آنان در جامعۀ اسلامى آن روز، بسى دشوار بود. 🔸چه بسا ممكن بود كه اينان به حمايت و دفاع از مصحف خود برآمده و در اين راه موانعى بزرگ به‌وجود آورند. به همين دليل، عثمان آن عدّه از اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله را كه در مدينه بودند گرد آورد و در اين‌كار با آنان مشورت كرد و همگى بر ضرورت قيام به اين‌كار - به هر قيمتى - اتفاق نظر داشتند. ابن اثير مى‌گويد: «عثمان اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله را گرد آورد و موضوع را با آنان در ميان گذاشت و همگى نظر حذيفه را تأييد كردند». اميرالمؤمنين على عليه السلام نيز رأى موافق خود را با اين برنامه به‌گونه اصولى اظهار نمود. ابن‌ابى داود از سويدبن‌غفله روايت كرده‌است كه على عليه السلام فرمود: «سوگند به خدا كه عثمان دربارۀ مصاحف هيچ عملى را انجام نداد مگر اينكه با مشورت ما بود. او دربارۀ قرائت‌ها با ما مشورت كرد و گفت: به من گفته‌اند كه برخى مى‌گويند قرائت من بهتر از قرائت توست و اين چيزى نزديك به كفر است. به او (عثمان) گفتم: نظرت چيست‌؟ گفت: نظرم اين است كه فقط‍‌ يك مصحف در اختيار مردم باشد و در اين زمينه تفرقه و اختلاف نداشته باشند. گفتم نظر خوبى است». 🔸در روايت ديگرى آمده‌است كه على عليه السلام فرمود: «اگر امر مصحف‌ها به من نيز واگذار مى‌شد، من همان مى‌كردم كه عثمان كرد». پرسش ١. مصحف چه كسانى در كوفه، مدينه، بصره و شام مورد توجه مردم بود؟ ٢. چرا بين مصحف‌هاى صحابه اختلاف وجود داشت‌؟ اين اختلاف در چه مواردى بود؟ ٣. اختلاف مصحف‌ها چه مشكلاتى دربر داشت‌؟ ٤. چگونه عثمان به فكر يكسان كردن مصحف‌ها افتاد؟ ٥. نظر اميرمؤمنان عليه السلام در مورد يكسان كردن مصحف‌ها - كه در زمان عثمان صورت گرفت - چه بود؟ 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت سوم) 📚مقدمه مفسر 🔹مفسر محترم در ابتدای جلد ۱ مقدمه‌ای مختصر دارد که ضمن آن به انگیزه نگارش، آغاز تفسیر قرآن و چیستی و حقیقت آن، تفسیر به رای ، نیازها و ضرورتهای ویژه هر عصر، بیان شیوه کار گروهی، ویژگیها و منابع تفسیر، پرداخته است، ابتدای بعض مجلدات دیگر نیز مقدمه‌ای خیلی کوتاه درباره موضوعات مربوط به تفسیر نمونه، بیان داشته است. می‌توان روش ورود و خروج مفسر و همکاران را در سوره‌ها و آیات قرآن، به شرح ذیل ترسیم کرد. 📋پردازش مطالب 🔸ابتدای هر سوره را با نام آن، مکی ، مدنی بودن و تعداد آیات افتتاح می‌نماید، پس از آن به بیان «ویژگیهای سوره در طی چند نکته می‌پردازد، این نکات بطور معمول شامل فضیلت سوره، ثواب قرائت و جایگاه آن می‌باشد که معمولا محور این بخش روایات می‌باشد. «عنوان محتوای سوره»، مدخل دیگر مفسر برای بحث راجع به خطوط کلی سوره می‌باشد و آن را در قالب نکته‌ها، بیان می‌دارد. 🔸در مواردی نیز وجه تسمیه سوره را به شکل سؤال مطرح نموده به آن می‌پردازد. پس از پرداختن به موارد فوق بررسی آیات و تفسیر آنها آغاز می‌گردد، در این بخش، ابتدا دسته‌ای از آیات مرتبط بهم را مشخص نموده، ترجمه آنها را بیان می‌دارد. 🔸به شان نزول آیات، اهمیت داده آن را در این مقطع ذکر می‌کند، و در نهایت با تفسیر آیات، مطالب خود را در این بخش تکمیل می‌نماید. ضمن اینکه مقاطع آیات خود عنوان بخشند، عنوانهای دیگری را برای تفکیک مطالب از هم، به کمک می‌گیرند و این در تسهیل مطالعه و یافتن مطلب مورد نظر خواننده تفسیر، مؤثر می‌باشد. 🔸پس از تفسیر، عنوان «نکته‌ها» حاوی مطالب و پرسش و پاسخهای ارزشمندی می‌باشد، این بخش شامل عناوین متعدد، و حاوی مباحث موضوعی فراوانی (مانند بحث هدایت ،مقصود از قلب در قرآن ، پیدایش نفاق، ریشه‌ها و خصوصیات آن و...) می‌باشد. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 131 🔅🔅🔅 38- مَثَل چوب خشک (منافقان ) (وَإِذا رَاءَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ اءَجْسَامُهُمْ وَإِنْ یَقُولُواْ تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ کَاءَ نَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ ا لْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَتَلَهُمُ اللَّهُ اءَ نَّی یُؤْفَکُونَ(سوره منافقون آیه 4) ((هنگامی که آنها (منافقان ) را می بینی (ظاهر آراسته و) قیافه های آنان تو را در شگفتی فرو می برد (و جذّاب سخن می گویند که ) وقتی حرف می زنند تو نیز به حرفهایشان گوش فرا می دهی ! (و اما از نظر باطن چنان بی محتوی هستند که ) گویی چوبهای خشکی هستند که به دیوار تکیه داده شده اند ، هر فریادی از هر جا بلند شود ، آنرا بر ضدّ خود می پندارند ، آنها دشمنان واقعی تو هستند پس از آنان بر حذر باش ، خداوند آنها را بکشد ، چگونه از حقّ منحرف می شوند ؟ ! )) . ⏪وجه تشبیه خداوند متعال در این آیه ، ((منافقان )) را که ظاهری جذّاب و فریبنده و باطنی بی روح و پوچ دارند ، تشبیه کرده است به ((چوبهای خشکی )) که بر دیوار تکیه داده شده است ؛ یعنی منافقان هر چند ظاهری آراسته و قیافه و هیکلی فریبنده دارند ، ولی در باطن سست و توخالی و فاقد هرگونه استقلال و اراده هستند . ▪️((مُسَنَّدَة )) ، یعنی بر دیوار تکیه داده شده . این قید ممکن است ناظر به چوبهای توخالی و پوسیده ای باشد که به کار ساختمان سازی نمی آید و آنها را جدا نموده و کنار دیوار می نهند . این چوبها در ظاهر سالم به نظر می آیند ، ولی از داخل پوسیده و پوک شده اند که جز برای آتش کردن و سوزاندن ، به کار دیگری نمی آیند . منافقان نیز چنین هستند ، چون از درون مریضند ، جز فتنه انگیزی و فساد و آتش افروزی ، هیچ خاصیّت دیگری برای جامعه ندارند . ◾️بعضی گفته اند : شاید مراد از (خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ) ؛ ((چوبهای خشک بر دیوار تکیه داده شده )) ، بتهای تراشیده باشد که بر دیوار تکیه داده شده اند ، که در این صورت تشبیه منافقان به آنها در حسن صورت و بی فایده بودن آنان است . جمعی دیگر گفته اند : ((خشب )) جمع خشباء است و آن چوبی است که در اندرونش کرم افتاده و از داخل آن را خورده باشد که ظاهر آن صحیح و سالم وانمود می شود ، در این صورت معنایش آن است که منافقان در حسن ظاهر و خبث باطن و فساد عقیده مانند این چوبها هستند . 🔹از امام باقرعلیه السّلام در تفسیر جمله (کَاءَ نَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ) روایت شده که فرمود : ((مراد این است که آنها نه می شنوند و نه تعقّل می کنند)) ؛یعنی آنان همچون چوب خشک ، مرده و بی روح هستند و هیچ گونه تفکّر و شعور انسانی ندارند . ▫️خلاصه این تشبیه بیانگر تو خالی بودن و تزلزل درونی آنهاست لذا به دنبال آن می فرماید : (یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ) ؛ ((هر فریادی از هر جا بلند شود آن را بر ضدّ خود می پندارند)) . یعنی یک حالت سوء ظنّ و بدبینی جانکاه سر تا سر روح آنها را فرا گرفته و به حکم ((الخائن خائفٌ)) از همه چیز ، حتی از سایه خود می ترسند . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -رسول الله مظهر کامل صفت هوالغنی-(قسمت 25) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بسمه تعالی 🌹نکته های زیبا و ماندگار از جزء بیست و نهم 1. جوهره انسان در لابلاى گرفتارى ‏ها و تلخ و شيرينى ‏ها روشن مى ‏شود. «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ» ملک 2 2. رزق از سوى خداوند است، ولى براى به دست آوردن آن تلاش لازم است. «فَامْشُوا فِي مَناكِبِها وَ كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ» 15 3. ثروتى كه محرومان از آن بهره ‏مند نشوند، نبودنش بهتر است. «فَأَصْبَحَتْ كَالصَّرِيمِ» قلم 20 4. آنچه را ديروز انجام نداده ‏ايد، امروز جبران كنيد. «لَوْ لا تُسَبِّحُونَ‏- قالُوا سُبْحانَ رَبِّنا» 29 5. به جاى آنكه افراد را به خاطر يك لغزش طرد كنيم، آنها را تدارك كنيم، ضعف‏ها را برطرف و آنگاه به آنان مسئوليّت دهيم. تَدارَكَهُ نِعْمَةٌ مِنْ رَبِّهِ‏ ...» قلم 49 6. در مديريّت از نيروهاى سالم خود، دفاع كنيد و شبهات عليه آنان را برطرف سازيد. وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شاعِرٍ ... وَ لا بِقَوْلِ كاهِنٍ‏» الحاقه 41و42 7. پيامبر سعه صدرى داشت كه حتّى مخالفان دور او جمع مى‏ شدند. «عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ عِزِينَ» معارج 37 8. به هر اجتماع و استقبال گرم مردم، دلخوش نكنيد. «مُهْطِعِينَ ... عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ عِزِينَ» 36و37 9. تبليغات سوء، اثر خود را مى ‏گذارد. قالُوا لا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ‏ ... وَ قَدْ أَضَلُّوا كَثِيراً» نوح 23 10. گوش دادن به تلاوت قرآن، تاثيرگذار است. اسْتَمَعَ‏ ... فَقالُوا ... » جن 1 11. وسيله رشد داشتن كافى نيست، رشد كردن مهم است. «قُرْآناً عَجَباً يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ» جن 1 12. همه در برابر قانون الهى يكسانند و هيچ كس مصونيت ويژه ندارد. «قُلْ إِنِّي لَنْ يُجِيرَنِي مِنَ اللَّهِ أَحَدٌ» 22 13. دشمن با فكر و برنامه كار مى‏ كند. «إِنَّهُ فَكَّرَ وَ قَدَّرَ».مدثر 18 14. رفتار انسان، سازنده شخصيت اوست. «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ» 38 15. گذراندن عمر به بطالت، جرمى نابخشودنى است. «كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ» 45 16. لعن و نفرين بر دشمن، نه تنها جايز، بلكه لازم است. «فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ» 17. 6- قاطعانه برخورد كردن، ديگران را از طمع در تصرف باز مى‏ دارد. «لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْيَمِينِ» 18. از نظر قرآن، برخى مكان‏ها مى ‏تواند قداست مخصوص داشته باشد. أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا ... 19. خودسازى مقدم بر جامعه سازى است. كسى كه مى‏ خواهد جامعه را از آلودگى پاك كند، بايد خودش از هر آلودگى پاك باشد. «وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ» 20. قرآن بستر مناسبى براى هدايت بشر است، لكن هدايت شدن و بهره بردن از اين بستر، مشروط به خواست خود انسان است. «فَمَنْ شاءَ ذَكَرَهُ» منبع :کتاب نکته های تفسیری جزء 29 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌فرمانروای سخن 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🌙فصل رهایی 🔰فرمانروای سخن 💠 آن خطبه بلندی که همام عرض کرد: (صف لی المتّقین)، و حضرت همانطوری که سیل وار این خطبه را ایراد کرد؛ آن مستمعی که آماده بود، (صاحت صیحه کانت نفسه فیها)*. چون خود خودش را معرفی کرد، فرمود: (ینحدر عنّی السّیل)، من آن کوهی نیستم که یک بارانی از روی من به صورت آرام رد بشود! هر باران تندی که بیاید، آن کوهی که خیلی بلند است همیشه سیل دارد. فرمود: من آن خطیبی نیستم که کسی بتواند پای سخن من بنشیند و آرام بگیرد! من وقتی حرف می زنم، سیل تولید می شود؛ (ینحدر عنّی السّیل)؛ چه اینکه (و لا یرقی الیّ الطّیر)*. شما هم بخواهید من را بشناسید، مقدورتان نیست. نه فکر هیچ حکیمی به اوج من می رسد، نه هر شنونده ای آن توان را دارد که در دامن من قرار بگیرد. خود حضرت فرمود: (انّا لامراء البیان)*، ما فرمانده کلّ سخن و فصاحتیم؛ سخن در اختیار ماست. این سخن در اختیار ماست نه یعنی ما فصیحیم، بلیغیم، خوب حرف می زنیم؛ آن را همه می فهمند! فرمود: ما فرمانده کلّ سخنیم، سخن در اختیار ماست. بیست و پنج سال نباید حرف بزنیم، حرف نمی زنیم؛ این معنای فرمانروایی سخن است! اینکه فرمود: (انّا لامراء البیان) نه یعنی تنها افصح النّاس هستیم، ابلغ النّاس هستیم، امثال ذلک! یعنی ما فرمانده کلّ ادبیات هستیم. کجا حرف بزنیم، کجا حرف نزنیم؛ بیست و پنج سال حرف نزنیم، حالا هم که می خواهیم حرف بزنیم، چه جور حرف بزنیم؛ (فینا تنشّبت و علینا ...)*. فرمود: درخت از ماست، روی ما شاخه روئیده، روی ما میوه می دهد، ما می دانیم چه موقع حرف بزنیم، ما می دانیم چه موقع ساکت باشیم! ---------------------------------------------- 📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۹۳ _ (... یصف فیها المتّقین) 📌 نهج البلاغه / خطبه ۳ _ (... المعروفه بالشقشقیه ...) 📌 نهج البلاغه / خطبه ۲۳۳ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۶/۱۰/۰۷ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 23 تا 26 📝نگاشت: (23) إِنَّا نحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْك الْقُرْءَانَ تَنزِيلاً(23) فَاصبرْ لِحُكمِ رَبِّك وَ لا تُطِعْ مِنهُمْ ءَاثِماً أَوْ كَفُوراً(24) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك بُكْرَةً وَ أَصِيلاً(25) وَ مِنَ الَّيْلِ فَاسجُدْ لَهُ وَ سبِّحْهُ لَيْلاً طوِيلاً(26) 🌱🌱🌱 23 -مسلما ما قرآن را بر تو نازل كرديم.24 -پس در ( تبليغ و اجراى ) حكم پروردگارت شكيبا باش ، و از هيچ گنهكار و كافرى از آنان اطاعت مكن.25 -و نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور.26 -و در شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدارى طولانى از شب ، او را تسبيح گوى. 🌱🌱🌱 🔰تفسير : ▪️پنج دستور مهم براى موفقيت در اجراى حكم خدا 🔹آيات اين سوره از آغاز تاكنون در باره خلقت انسان و سپس معاد و رستاخيز او سخن مى‏گفت ، در آيات مورد بحث روى سخن را به پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) كرده ، دستورات مؤكدى براى هدايت انسانها و صبر و مقاومت در اين راه به او مى‏دهد ، در واقع اين آيات راه وصول به آنهمه نعمتهاى بى‏مانند را نشان داده است كه تنها از طريق تمسك به قرآن و پيروى از رهبرى چون پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) و الهام گرفتن از دستورات او امكان پذير است. ▫️نخست مى‏فرمايد:مسلما ما قرآن را بر تو نازل كرديم ( انا نحن نزلنا عليك القرآن تنزيلا). 🔹بعضى از مفسران تنزيلا را كه به صورت مفعول مطلق در آيه فوق آمده اشاره به نزول تدريجى قرآن دانسته‏اند كه اثر تربيتى آن روشن است ، و بعضى اشاره به عظمت مقام اين كتاب آسمانى و تاكيدى بر نزول قرآن از ناحيه خداوند ، مخصوصا با توجه به تاكيدات ديگر كه در آيه آمده ( تاكيد به وسيله ان و نحن و جمله اسميه ) مى‏دانند ، و در حقيقت پاسخى است به كسانى كه پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) را به كهانت و سحر و افترا بر خداوند متهم مى‏كردند. 🔹سپس پنج دستور مهم به پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) مى‏دهد كه نخستين آن دعوت به صبر و استقامت است ، مى‏فرمايد : اكنون كه چنين است در طريق تبليغ و اجراى احكام پروردگارت صابر و شكيبا باش ( فاصبر لحكم ربك ) . از مشكلات و موانع راه و كثرت دشمنان و سرسختى آنها ترس و هراسى به خود راه مده ، و همچنان به پيش حركت كن. 🔖قابل توجه اينكه : دستور به استقامت را ( با توجه به فاء تفريع در فاصبر ) فرع بر نزول قرآن از سوى خدا مى‏گيرد ، يعنى چون پشتيبان تو خدا است قطعا در اين راه استقامت كن ، و تعبير به رب اشاره لطيف ديگرى به همين معنى است . 🔹و در دومين دستور پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) را از هر گونه سازش با منحرفان بر حذر داشته مى‏گويد : از هيچ گنهكار و كافرى از آنها اطاعت مكن ( و لا تطع منهم اثما او كفورا ) : در حقيقت اين حكم دوم تاكيدى است بر حكم اول چرا كه جمعيت دشمنان تلاش مى‏كردند كه از طرق مختلف پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) را در مسير باطل به سازش بكشانند ، چنانكه نقل شده كه عتبة بن ربيعه و وليد بن مغيره به پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) مى‏گفتند از دعوت خود باز گرد ، ما آنقدر ثروت در اختيار تو مى‏گذاريم كه راضى شوى ، و زيباترين دختران عرب را به همسرى تو در مى‏آوريم ، و پيشنهادهاى ديگرى از اين قبيل ، و پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) به عنوان يك رهبر بزرگ راستين بايد در برابر اين وسوسه‏هاى شيطانى ، يا تهديداتى كه بعد از بى‏اثر ماندن اين تطميعات عنوان مى‏شود ، صبر و استقامت به خرج دهد ، نه تسليم تطميع گردد ، و نه تهديد . 🔹درست است كه پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) هرگز تسليم نشد ، ولى اين تاكيدى است بر اهميت اين موضوع در مورد آن حضرت (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) و سرمشقى است جاودانى براى ساير رهبران راه خدا . 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) جلسه سوم :تفسیر آیات 8 تا 13 📌موضوعات درسگفتار ☑️مراحل سیر و سلوک ☑️اهمیت ذکر و انواع آن ☑️ شیوه صحیح محبت و وابستگی از دیدگاه قرآن ☑️شیوه بیان ویژگی های جغرافیائی در قرآن ☑️مفهوم توکل و نتیجه آن در زندگی انسان ☑️اهمیت صبر در زندگی انسان ☑️دشواری صبر برگفتار دیگران ☑️ویژگی هجر وجدائی از دیدگاه قرآن ☑️نعمت عامل تکذیب انبیا الهی ☑️شیوه عقوبت مکذبین در قیامت 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه ششم تفسیر سوره حجر (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -رسول الله مظهر کامل صفت هوالغنی-(قسمت 26) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 دعای وداع 🔸 در حقیقت دو بخش است یكی اینكه با این ماه مبارك رمضان داریم خداحافظی می ‌كنیم یكی اینكه اگر ما رفتیم و اصلاً ماه مبارك رمضان را ندیدیم چه بكنیم؟ این «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیامِنَا إِیاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِی مَحْرُوماً» ناظر به همین است، آن بخش كه ماه مبارك رمضان باز می ‌آید گرچه شخص ماه مبارك رمضان نمی‌ آید ولی اینها یك دارند این ماه ها به هم مرتبط ‌اند، ماه مبارك رمضان ها به هم مرتبط‌ اند، این لیالی قدر به هم مرتبط ‌اند، اینها چیز روشن ‌اند روشن ها به هم مرتبط ‌اند. 🔸 الآن مثلاً كسی كه 50 سال عمر كرده نیمی از این عمرش به خواب بود شب ها و خواب ها به هم مرتبط نیست اما روزها و بیداری ها به هم مرتبط ‌اند؛ یعنی محصول مطالعاتی كه انسان در روز قبل دارد با مطالعاتی كه در روز بعد دارد اینها به هم مرتبط ‌اند خواب ها گسیخته و گسسته از هم ‌اند شب ها از هم گسیخته‌ اند ولی روزها و بیداری ها و مطالعات و نتایج روشن به هم مرتبط ‌اند ماه مبارك رمضان‌ها به هم مرتبط ‌اند در این دعاهای وداع آن است كه خدایا توفیقی بده كه ما ماه مبارك رمضان آینده را هم درك بكنیم و از الآن زمینه فراهم می ‌كنیم برای بعدی و الآن هم یك تودیع موقتی است. 🔸 بنابراین اگر مصلحت در این بود كه او هم ما را وداع كند ما هم او را وداع كنیم «فَاجْعَلنا من المَرْحُومین وَلا تَجْعَلنا من المَحْرُومین» و اگر ـ ان‌ شاء ‌الله ـ توفیقی شد كه ماه مبارك رمضان‌های بعدی را درك كردیم آن را به ما بده كه ما بتوانیم به ماه مبارك رمضان خدمت بكنیم. 📚 پیام تلویزیونی ماه مبارک رمضان در مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، سال 1384. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom