eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
707 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
36 🆔 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 🗓 آیه «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآن‏» لزوم تفسیر قرآن به قرآن 📃اوصاف دیگر قرآن، همانند هدایت، نور، بیان، مبین و ذکر نیز بسان کلمه «تبیان» می‌توانند ما را به تفسیر قرآن به قرآن راه نمایند؛ مانند نور که مُظهِر غیر خود است و خود را نیز نشان می‌دهد. 📐ب. روایات فراوانی داریم که تأکید دارند خود قرآن مفسّر خود است و باید در تفسیر آیات از قرآن استفاده کرد. امام علی(ع) می‌فرماید: «کتاب خدا بعضی از آن، بعضی را تصدیق [7] و «بعضی از آیات تفسیر بعض دیگر، و برخی گواه برخی دیگر است».[8] امام باقر(ع) می‌فرماید: «هیچ مطلبی در کتاب خدا یافت نمی‌شود مگر این‌که در همان کتاب، دلیلی گویا از خداوند بر آن دلالت دارد، از چیزهایی که مردم نمی‌دانند».[9] امامان معصوم(ع) در عمل، این روش را پیش گرفته و آن‌را به شاگردانشان نیز آموخته‌اند. 📃علامه طباطبایی(ره)، برای اثبات بهترین روش تفسیری، یعنی تفسیر قرآن به قرآن، می‌نویسد: در تفسیر آیات قرآنی یکی از سه ‏راه را در پیش داریم: 🔹تفسیر آیه به تنهایی با مقدمات علمی و غیر علمی که در نزد خود داریم. 🔹تفسیر آیه به کمک روایتی که در ذیل آیه از معصوم رسیده است. 🔹تفسیر آیه با استمداد از تدبّر و استنطاق(به سخن درآوردن قرآن برای خود) معنای آیه از مجموع آیات مربوطه و استفاده از روایت در صورت امکان. ▫️طریق اول، قابل اعتماد نیست و در حقیقت از قبیل تفسیر به رأی می‌باشد مگر در جایی که با طریق سوم توافق کند. ▫️طریق دوم، روشی است که علمای صدر اسلام داشتند و قرن‌ها رایج و مورد عمل بود و تاکنون نیز میان اخباریین اهل سنت و شیعه مورد عمل می‌باشد و طریقه‌ای است محدود در برابر نیاز نامحدود؛ زیرا ما در ذیل شش هزار و چند صد آیه قرآنی صدها و هزارها سؤالات علمی و غیر علمی داریم، پاسخ این سؤالات و حل این معضلات و مشکلات را از کجا باید دریافت نمود؟ آیا به روایات باید مراجعه نمود؟ در صورتی که آنچه نام روایت نبوی می‌شود بر آن گذاشت از طریق اهل سنت و جماعت به دویست و پنجاه حدیث نمی‌رسد، گذشته از این‌که بسیاری از آنها ضعیف و برخی از آنها غیر قابل قبول می‌باشند و اگر روایات اهل بیت را که از طریق شیعه‏ رسیده در نظر آوریم درست است که به هزارها می‌رسد و در میان آنها مقدار قابل توجهی احادیث قابل اعتماد یافت می‌شود، ولی در هر حال در برابر سؤالات نامحدود کفایت نمی‌کند، گذشته از این‌که بسیاری از آیات وجود دارد که در ذیل آن از طریق عامه و خاصه حدیث وارد نشده است. ▫️طریق سوم همان روشی است که پیغمبر اکرم(ص) و اهل بیت او در تعلیمات خود به آن اشاره فرمودند.[10] 🌿🌿🌿 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. ☘️☘️☘️
پاورقی [1]. ر.ک: «پیشینه روش تفسیر قرآن به قرآن»، سؤال 42342. [2]. نساء، 82: «آیا درباره قرآن نمی‌اندیشند؟! اگر از سوی غیر خدا بود، اختلاف فراوانی در آن می‌یافتند». [3]. ر.ک: طباطبایی، سیدمحمد حسین، قرآن در اسلام‏، ص 85 – 100، تهران، ‏دار الکتب الاسلامیة، چاپ دوم، 1353ش.‏ [4]. زمر، 23: «خداوند بهترین سخن را نازل کرده، کتابی که آیاتش [5]. ر.ک: طباطبایی، سیدمحمد حسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن‏، ج ‏17، ص 255 – 256، قم، اسماعیلیان‏، چاپ دوم، 1371ش. [6]. نحل، 89: «و ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیز است». [7]. «إِنَّ کِتَابَ اللَّهِ لَیُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً»؛ شیخ صدوق، التوحید، محقق، مصحح، حسینی، هاشم‏، ص 255، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1398ق. [8]. «وَ یَنْطِقُ بَعْضُهُ ببَعْضٍ وَ یَشْهَدُ بَعْضُهُ عَلَی بَعْض»؛‏ شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، صبحی صالح، خطبه 133، ص 192، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [9]. «لَیْسَ شَیْ‏ءٌ مِنْ کِتَاب اللَّهِ إِلَّا عَلَیْهِ دَلِیلٌ نَاطِقٌ عَنِ اللَّهِ فِی کِتَابهِ مِمَّا لَا یَعْلَمُهُ النَّاسُ»؛ برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین،‏ ج ‏1، ص 270، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق. [10]. قرآن در اسلام‏، ص 87 – 89. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 178 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی @rahighemakhtoom ✅مرقوم حضرت استاد در دفتر يادبود 🔅🔅🔅 بسم الله الرّحمن الرّحيم و إيّاه نستعين 📂آستان قدس رضوي(عليه‌السلام) بيت معموري است كه (فيه رجال يُحِبّون أنْ يَتَطهّروا).[ سوره توبه، آيه 108.]لازم است مسئولان عِمران چنين بَيْتي كه (اَذِنَ اللهُ اَنْ تُرْفَع) [سوره نور، آيه 36.]، فرشته وشَاني باشند كه از انديشه سره و انگيزه ناب دلمايه گرفته باشند، وگرنه «چو پرده دار به شمشير مي زند همه را» كسي مقيم حريم حَرَم نخواهد ماند. 📐سقايت زائران رضوي(عليه‌السلام) و عمارت فيزيكي ابنيه آن، خدمتي است مهمّ و نَشْرِ معارفِ قرآن و نَثْرِ مآثر عترت(عليهم‌السلام) از منظر عقلِ شكوفا شده، اطاعتي است اهمّ، به طوري كه نه اعتناي به مهمّ از اهتمام به اهمّ بكاهد و نه احرام براي اهمّ از حرمت مهمّ كاهش دهد. 📃علوم سه گانه «آيتِ محكم، فريضه عادلْ و سنّتِ قائم»، با تفسير جامع خويش، همه نيازهاي معرفت شناسانه احساس و تجربه اولاً، ودانش هاي استدلالي رياضي ثانياً، و براهين جهان بيني حكمت و كلام ثالثاً، و تبيين قلّه علوم و سلطان معارف و ملكه دانش ها، يعني وحي و الهام رابعاً را دربرمي گيرد، و بنياد محترم پژوهش هاي اسلامي توليت آن را به عهده دارد و فنّ آوري بديع را بر خدمات فرهنگي قبلي خويش مي افزايد و زيادت دانش را بر اساس (ربّ زِدني عِلْماً) [سوره طه، آيه 114.]با شدّت همه جانبه نيروي جزم نظري و عزم عملي هماهنگ مي كند؛ (عَلَّمَه شديدُ القُوي).[ سوره نجم، آيه 5.] 📂چون وحي الهي همانند مَهْبَطِ خود، يعني كعبه، نه زائر است و نه موزون، بايد تمام مكتب هاي اعتقادي جهان كه استطاعت عَرْض بر آن و توزين با آن را دارند، بر وحي الهي عَرضه شوند و با آن سنجيده گردند تا سره از ناسره جدا شود؛ فحل چنان عرض و سلحشور چنين توزين، بنياد پژوهشگري است كه قلمرو اطلاع مجتهدانه وي از همه عقائد مبرهنْ وسيع، و منطقه آگاهي متخصصانه او از همه «ايسم ها» گسترده و حوصله عَرْض و توزين وي به نصاب كامل رسيده باشد. مراحل ميانه اين اقدام فرهنگي در پرتو (و استعينوا بالصبر و الصلاة) [سوره بقره، آيه 45.]تأمين مي شود، ليكن معارج پاياني آن قيام قرآني و روايي در ظِل (استعينوا بالله و اصبروا) [سوره اعراف، آيه 128.]، حلّ شدني است. 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 179 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی @rahighemakhtoom ✅مرقوم حضرت استاد در دفتر يادبود 🔅🔅🔅 📐آنچه محصول ديدار رهگذرانه ام از بنياد وزين پژوهش هاي اسلامي بود، مايه اميد رُقّي برتر و پايه عروج والاتر بود، همان طوري كه شفاهاً در جمع محققّان گرانقدر بنياد معروض شد، كتباً در اين دفتر ياد بنياد مرقوم مي شود كه : ⏪1. تفسير و حديث به عنوان درس رسمي حوزه اعلام گردد تا از متعلّمان اين فنّ عده اي براي كارآموزي بنياد انتخاب و افراد ويژه اي از بين مُنتخبان براي پژوهش و داوري و اظهار رأي نهايي اجتباء، تا بنيادمرجع رسمي فرهيختگان گردد. ⏪2. تحرير مناجات هاي معصومان(عليهم‌السلام)، شرح ادعيه مأثور از آن ذوات قدسي، تحليل عميق خطبه ها همراه با تبيين سياسي، اجتماعي... خطابه هاي دوده طاها و ياسين(عليهم‌السلام) ، تا بنياد ملجأ جدّي دلباختگان زمزمه با خدا و شيفتگان خدمت به بندگان وي شود. ⏪3. تخصيص لَجْنه اي جامع بين درايت و ولايت، جهت ميراث وَحياني حضرت صدّيقه كبرا فاطمه زهرا)صلوات الله عليها( كه از مُصحَف آن حضرتٍّ نقل شد و از خطبه و نيز خطابه آن مقام منيع پيرامون خلافت، فدك... بدست آمد و از كلمات حكيمانه به جا مانده از آن ذات قدسي است كه چنين تحقيق عريق و عميقي بيانگر اهتمام الهي به انزال حضرت جبرئيل بر او و مبادرت اميرمؤمنان علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) به كتابت املاي آن بانوي ملكوتي است. پروردگارا! بر توفيق همگان بيفزا! حرّره بيمناه الداثره عبدالله الجوادي الطبري الاملي مرداد 1382، جمادي الثانية 1424 مشهد مقدّس 📚سروش هدايت جلد2، صفحه 238 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️
@rahighemakhtoom 💢ضیافت الهی 📂 روزی رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) سخنرانی کرد خطبه ای ایراد کرد، فرمود «أَیهَا النَّاسُ‏ قَدْ أَقْبَلَ‏ إِلَیكُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ»،[1] این خطاب «أَیهَا النَّاس» یک هشدار عمومی است. فرمود مردم ماه خدا رو کرده! سخن از آمدن نیست، سخن از نزدیک شدن نیست، فرمود به طرف شما ماه خدا رو کرده و این ماه خدا با این همراهانش دارند می آیند «بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ»؛ این ماه با رحمت و برکت و مغفرت دارد می آید، مواظب باشید، به استقبالش بروید، آماده باشید که او را درست درک کنید! 📂برکت آن خیر مستدام است، چیزی که می ماند برکت هست. آن حوض ها و حوضچه های بیابان و آن گودال هایی که آب ها در آن جمع می شود و فرو نمی رود آن را برکه می گویند، برکه یعنی آن ظرفی که آب درش می ماند و نفوذ نمی کند و از بین نمی رود. چیزی که خیر است و با دوام است به او می گویند برکت، فرمود این ماه بابرکت روکرده دارد می آید، به همراهش رحمت است، به همراهش مغفرت است. رحمت و مغفرت تنها آمرزش از گناهان نیست، آن درجات عالیه را هم خدای سبحان رحمت می نامد، رحمت خاصه که مخصوص مومنین است ﴿إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ﴾[2] در این ماه تحصیلش آسان است، این ماه با آن رحمت آمده است. 📂«شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ» این ماه از دیگر ماه ها افضل است، اما افضلیت آن را خدا تعیین کرده و پیش خدا افضل است. همان طوری که پیش خدا هر انسانی که با تقوا باشد پیش خدا گرامی تر است، هر ماهی که پربرکت تر و پررحمت تر و مغفرت تر باشد افضل است، «شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ» خود این ماه این چنین است. برای ماه مبارک رمضان دو دستور هست یکی دستور عمومی و یکی دستور خصوصی، دستور عمومی آن است که کل این ماه مبارک رمضان را انسان به عنوان یک واحد بداند و برای این واحد نیت کند و عبادت را در کل ماه مبارک رمضان قصد کند؛ در شب اول ماه مبارک رمضان می تواند قصد کند که تا آخر ماه مبارک رمضان یک ماه روزه بگیرد که یک وحدت این چنینی دارد؛ البته برای هر روزش هم یک تکلیف مستقل و جدایی است. 📂ماه هم روزت را شامل می شود و هم شب را، هم برکات روز را و هم برکات شب را «وَ أَیامُهُ أَفْضَلُ الْأَیامِ وَ لَیالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیالِی» تمام روزهای ماه مبارک رمضان از تمام ایام سال افضل است و تمام شب های ماه مبارک رمضان از تمام شب های ایام لیالی سال افضل است «وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ». 📂 در این جملهٴ شریفه فرمود «هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ» شما در این ماه مهمان خدایید، صاحب خانه را در دعاهای این ماه به ما معرفی کردند فرمود «یطْعِمُ‏ وَ لا یطْعَمُ‏ وَ یجِیرُ وَ لا یجارُ عَلَیهِ‏»[3] امثال ذالک «یهْلِک مُلُوکاً وَ یسْتَخْلِفُ آخَرِینَ»[4] اینها را به عنوان اوصاف برجستهٴ مهمان دار معرفی کردند، بعد به ما گفتند شما مهمان همچو خدایید! مهمان همچو خدایید! [1]. الامالی(للصدوق، ص93. [2]. سوره اعراف، آیه56. [3]. إقبال الأعمال(ط - القدیمة)، ج1، ص113. [4]. تهذیب الاحکام، ج3، ص110. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 8 تاریخ: 1363 ☘️☘️☘️ 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا تو کمک کن @rahighemakhtoom خودت خوب میدونی شدیدا گرفتاریم مشکل ما جهل نیست مشکل ما چشم پوشی از آگاهی هاست جَهل نیست نادانی نیست شُبهه نیست بَیِنَه ست (آشکاره) با بینه انکار کردیم این انکار ها نافع نیست (منفعتی نداره) شاهد ها از خود ماهستند ذره ذره وجودمون چشممون شهادت میده دل ما شهادت میده کار حرومی که میکنیم میخواییم کسی نفهمه ولی خودمون میفهمیم چشمِ ما میفهمه این خیانت رو قلب ما میفهمه، هار میشه قلب مگر تو درمانش کنی😔 توعنایت کنی یا طبیب القلوب نصف رمضان داره میگذره ذره ذره میگذره خدایا تو به ظلمی که ما به خودمون داریم میکنیم به آتیشی که به خرمنمون داریم میزنیم تو اجازه نده، تو دستمون رو بگیر تو مارو از ظلم به خودمون از جنایت به خودمون از سوختن هستی مون تو منع نکن تو درمان کن تو مداوا کن ☘️☘️☘️ 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️
واکاوی دعای23 صحیفه سجادیه 18.mp3
14.37M
40 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 18 📁 دعای 23 : دعا برای عافیت ( وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا سَأَلَ اللهَ الْعَافِیَةَ وَ شُکْرَهَا ) 📐 و از دعاهاى آن حضرت (ع) است چون از خداى تعالى تندرستى و بهبودى مى‏خواست و توفیق شکرگذارى بر عافیت مى‏طلبید اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ جَلِّلْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ حَصِّنِّی بِعَافِیَتِکَ ، وَ أَکْرِمْنِی بِعَافِیَتِکَ ، وَ أَغْنِنِی بِعَافِیَتِکَ ، وَ تَصَدَّقْ عَلَیَّ بِعَافِیَتِکَ ، وَ هَبْ لِی عَافِیَتَکَ وَ أَفْرِشْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ أَصْلِحْ لِی عَافِیَتَکَ ، وَ لَا تُفَرِّقْ بَیْنِی وَ بَیْنَ عَافِیَتَکَ فِی الدُّنْیَا وَ الآْخِرَةِ . [1] خدایا درود بر محمد و آل او فرست و جامه عافیت در من پوشان که سراپاى مرا فراگیرد و مرا در حصار عافیت جاى ده و به عافیت گرامى دار و بى‏نیاز کن و بر من صدقه ده و مرا عافیت بخش، بستر عافیت براى من بگستر و آن را شایسته من گردان و میان من و عافیت در دنیا و آخرت جدائى میفکن‏ 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘☘☘
40 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 18 📁 دعای 23 : دعا برای عافیت وافرشنی عافیتک و اصلح لی عافیتک و لا تفرق بینی و بین عافیتک فی الدنیا و الاخره 📐 صلاح و فساد در مقابل یکدیگر بکار می روند ؛صلاح یعنی مفیدبودن ،کارابودن ،موثربودن و دارای خاصیت سودمند ؛اهلیت و شایستگی برای وجود و فساد یعنی مضر،بی خاصیت،تباهی. 📁 خدایا! مرا شایسته عافیت خود قرار بده.مرا صلاحیتی عنایت فرما تا شایسته دریافت عافیت و آن ساختار و نظام جامع سلامت مادی و معنوی ؛دنیوی و اخروی باشم. عافیتی عنایت فرما که به وسیله آن بتوانم مفید،موثر و کارا در زندگی باشم. 📈 ترکیب و عبارت و اصلح لی در متون دینی با نگاهی به مقوله اصلاح در متون و آموزه های دینی می یابیم که در خواست عافیت از خداوند که در دعای امام با عناوین گوناگونی ترکیب شده بسیار فراتراز درخواست عافیت جسمی و درخواست مصون ماندن از بیماری و ناخوش احوالی جسمانی است.در متون نیایشی رسیده از امامان معصوم علیهم السلام اصلاح همه جانبه خواسته شده است و این به معنی دریافت عافیت تمام عیار از خداوند است. همه امور فوق ریشه و شاخ و برگ های درخت وجود انسان هستند 📐 اصلاح نفس روایت امام صادق علیه السلام در قرب الاسناد «رَبِّ أَصْلِحْ لِی نَفْسِی فَإِنَّهَا أَهَمُّ الْأَنْفُسِ إِلَیَّ»؛ خدایا نفْسم را اصلاح فرما.چرا؟ فَإِنَّهَا أَهَمُّ الْأَنْفُسِ إِلَیَّ ؛زیرا جان من مهم‏ترین جان‌ها برای خودِ من است. یعنی، اینکه من نفْسم را از ملکات رذیله اصلاح کنم، بدونِ تعارف اهمیتش برای من بیشتر است تا اصلاحِ نفْسِ شما؛ چون در بحث اصلاحِ نفْس، جان من پیش خودم عزیزتر از جان دیگران است. 📐 اصلاح نسل و ذریه و فرزندان رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي(15 احقاف) پروردگارا! مرا توفيق ده تا نعمتى را كه بر من و بر پدر و مادر من لطف كردى، شكرگزارى كنم و عمل شايسته اى انجام دهم كه تو آن را بپسندى و فرزندانم را براى من صالح و شايسته گردان، 🔸 فرزند و نسل صالح، افتخارى براى والدين است. «أَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي» 🔸 بهترين دعا آن است كه انسان، هم به والدين و هم به فرزندان توجّه داشته باشد. عَلى والِدَيَ ... أَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي 📐 اصلاح دوستان و وابستگان و خویشان وَ كَانَ أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ فِي دُعَائِه‏: رَبِّ أَصْلِحْ لِي نَفْسِي فَإِنَّهَا أَهَمُّ الْأَنْفُسِ إِلَيَّ، رَبِّ أَصْلِحْ لِي ذُرِّيَّتِي فَإِنَّهُمْ يَدَيِ وَ عَضُدِي، رَبِّ وَ أَصْلِحْ لِي أَهْلَ بَيْتِي فَإِنَّهُمْ لَحْمِي وَ دَمِي، رَبِّ أَصْلِحْ لِي جَمَاعَةَ إِخْوَتِي وَ أَخَوَاتِي وَ مُحِبِّي فَإِنَّ صَلَاحَهُمْ صَلَاحِي‏ امام صادق علیه السلام: پدرم كه ـ رضوان خدا بر او باد ـ در دعاى خويش مى گفت: خدايا نفْسم را اصلاح فرما، زيرا با اهميت ترين كس براى من است. خدايا فرزندانم را اصلاح فرما زيرا آنان دست و بازوى منند. خدايا خانواده ام را اصلاح فرما، زيرا آنان گوشت و خونِ منند. خدايا جمع برادران و خواهران و دوستانم را اصلاح فرما، زيرا صلاح ايشان صلاح من است.( قرب الاسناد: 8 ح26؛ عنه البحار: 92 / 351 ضمن ح2) 📐 اصلاح دین و باورهای دینی 📐 اصلاح معاش و زندگی سالم برای زمینه سازی معاد مطلوب اِلهی اَصلِح لی دینی، الّذی هُوَ عِصمَةُ اَمری، وَ اَصلِح لی دُنیایَ الّتی فیها مَعاشی، وَ اَصلِح لی آخرتیَ الّتی الَیها مَعادی(دعای حضرت زهرا در تعقيب نماز عصر) اللَّهُمَّ أَصْلِحْ لِي دِينِي فَإِنَّهُ عِصْمَةُ أَمْرِي‏؛ خدايا دين مرا اصلاح فرما كه دين مايه حفظ همه شئون من است وَ أَصْلِحْ لِي آخِرَتِي فَإِنَّهَا دَارُ مَقَرِّي وَ إِلَيْهَا مِنْ مُجَاوَرَةِ اللِّئَامِ مَفَرِّي‏؛ و عالم آخرتم را اصلاح فرما كه آنجا منزل ابدى من است و جايگاه قرار من از آزار مردم پست دنيا است.(دعای روز سه شنبه) برای محافظت خود و جامعه از افتادن در فتنه ها و گمراهی های گوناگونی که سلامت اعتقادی و اخلاقی را به خطر می اندازد باید از خداوند درخواست کنیم و اصلح لی عافیتک 📐 اصلاح همه شئون زندگی و اصلح لی جمیع احوالی(دعای ابوحمزه ثمالی) ضرورت فراهم کردن زمینه های لازم برای اهلیت درخواست عافیت الهی فمن آمن و اصلح فلا خوف علیهم ولا هم یحزنون انعام 48 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘☘☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۶) _ سکوت، بهترین راه در هر مجلسی مجبور نیستی حرف بزنی، تا ندانستی سخن مگو، تا ضرورت نبود سخن نگو؛ اگر خدای ناکرده چیزی را نمی دانستی، می خواستی بگویی؛ یا حرف می زنی، یا مبتلا به می شوی. اگر مربوط به حقائق تکوین باشد، چون از کسی خبر نمی دهی، فقط اظهار نظر می کنی؛ می شود . اگر مربوط به اشخاص و شخصیت های مردمی باشد، چون خبر نداری می شود کذب؛ یا جهل است، یا کذب. (وَ اَمسِک عَن طَریق اِذَا خِفتَ ضَلالَتَهُ)، راهی را که نمی دانی و احتمال می دهی، آن راه را نرو. (فَاِنَّ الکَفَّ عِندَ حَیرَهِ الضَّلالَه خَیر مِن رُکُوبِ الاَهوال). وقتی یک چیزی را نمی دانی، بهترین راه است و فراگیری . 🔶 ر.ک نهج البلاغه / نامه ۳۱ _ (وَصیتهُ لِلحسن بن علی (ع)) ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۰/۰۸/۲۶ @rahighemakhtoom
تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی @rahighemakhtoom 📌 شیطان اهل صلح و صفا و سازش نيست! 🔸اينكه ما قرآن را مي‌بوسيم بالاي سر مي‌گذاريم اين يك حرف نو براي ما دارد؛ فرمود دشمني كه انسان دارد دو قسم است: 🔸يا انسان مي‌جنگد -كه يا آن را از پا در مي‌آورد يا خودش از پا در مي‌آيد- ... يا با آن صلح و صفا مي‌كند بالأخره دشمني از بين مي‌رود... 🔸اما تنها دشمني كه فقط يك راه دارد، شيطان است. 🔸ما با چه كار مي‌خواهيم رضايت او را تأمين كنيم؟ با او صلح بكنيم؟! او دشمن سوگند يادكرده ی ماست كه اصلاً دست‌بردار نيست! 🔸ما اگر صلح كرديم و تابع شديم تازه مي‌شويم حزب‌الشّيطان ... هيچ گرگي، هيچ پلنگي، هيچ ببري، هيچ مار و عقربي مثل شيطان نيست. 🔸شما مي‌بينيد در هند و غير هند خيلي از خانواده‌ها هستند با اين حيوانات اُنس مي‌گيرند، با پلنگ‌ها، با سگ‌ها، با گرگ‌ها، با مارها، با عقرب‌ها اُنس مي‌گيرند، اين مار و عقرب روي سر و صورت اينها هست، اينها را مي‌بينيد. 🔸بالأخره مي‌شود با مار كنار آمد، با عقرب كنار آمد؛ اين را ديديد خانواده‌اي با ببر زندگي مي‌كنند، با آنها كنار مي‌آيند، آن مارهاي سمّي را در بغل مي‌گيرند، اينها را ديديد. 🔸تنها دشمني كه نمي‌شود با او كنار آمد شيطان است ...، لذا ما تا زنده‌ايم و نفس مي‌كشيم در جهاديم ... 🔸بنابراين ما يك دشمن مداوم داريم كه هرگز دست‌بردار نيست و وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) و اهل بيت اينها را رام كردند؛ مثل كسي كه اين مار و عقرب را رام كرده است؛ نه با او دوست شد!، نمي‌گذارد نيش بزنند، همين!؛ وگرنه با او نمي‌شود صلح كرد، او اهل صلح و صفا و سازش نيست، اين فقط نيش مي‌زند... 🔸اينجا كه فرمود «إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً» بعد فرمود «إِنَّمَا» براي همين جهت است، اين دست‌بردار نيست تا مستقيماً خودش و هم‌حزبش را به طرف جهنم ببرد. 🔹گزیده درس /سوره فاطر، آیات5 الی 8 ☘☘☘
نساء 24.mp3
4.46M
🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom 📌درنگ و تامل 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. 🍀🍀🍀
لیاقت والای روزه دار @rahighemakhtoom 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. 🍀🍀🍀
نکات جزء ۱۷ سوره انبیا ۱- اگر چیزی را نمی‌دانی از اهل فن بپرس ،پرسش کلید علم و دانایی است (۷) ۲-مرگ حتمی است ،خدا ما را با بدی‌ها و خوبی‌ها کاملاً آزمایش می‌کند (۳۵) ۳- روز قیامت اگر عملت به اندازه دانه خردلی هم باشد به حساب آورده می‌شود. (۴۷) ۴-دنبال خدایی باش که او تو را حفظ کند نه این‌که تو مواظبش باشی از بین نرود. (۶۸) ۵- خودت را به خدا بسپار اگر تو را در آتشم بیندازند، آتش را برایت سرد و سلامت می‌ کند (۶۹) ۶- خودت را به خدا بسپار اگر دشمن برایت نقشه بکشد، خدا آن را برمی‌گرداند (۷۰) ۷- هر وقت گرفتار شدی مثل نوح دعا کن خداوند تو را از اندوه بزرگ نجات می دهد (۷۶) ۸-اگر در دریای مشکلات غرق شدی ،تسبیح خدا کن تو را نجات خواهد داد(۸۸) ۹- در انجام کار نیک سرعت بگیر،خدا را با شوق بخوان،خاشع باش،تا دعایت مستجاب شود(۹۰) ۱۰- مریم پاکدامن بود،خداهم به او پسری داد که نشانه ای معجزه آسا برای جهانیان باشد(۹۱) ۱۱- آینده جهان دست بندگان صالح خداست(۱۰۵) سوره حج ۱۲-کسانی که از روی تکبر مردم را از راه خدا گمراه کنند در دنیا دچار رسوایی و در آخرت دچار عذاب سوزان می‌شوند (۹) ۱۳- اگر خدا را فقط هنگام منافع پرستش کرده، با رسیدن نیکی آرام شده و با آزمایش سخت از او رو برگردانی، در دنیا و آخرت زیان می‌بینی (۱۱) ۱۴- حرمت‌های الهی را بزرگ بشمار «حرمت خدا را نگهدار»(۳۰) ۱۵-نشانه‌های خدا را بزرگ بشمار، این کار حاکی از تقوای دل توست (۳۲) ۱۶-خداوند از کسانی که ایمان آورده‌اند دفاع می کند (۳۸) ۱۷- خداوند خیانت پیشگان بسیار ناسپاس را دوست ندارد (۳۸) ۱۸- هر وقت امکانات و قدرت پیدا کردی اول نماز را اقامه کن بعد زکات بده و امر معروف نهی از منکر کن(۴۱) ۱۹-آنچه در آسمان‌ها و زمین است فقط از آن خداست (۶۴) ۲۰-مردم را همیشه به سوی پروردگار دعوت کن (۶۷) ۲۱- به خدا واقعا معرفت پیدا کن (۷۴) ۲۲- اگر می‌خواهی رستگار شوی، ایمان ،رکوع ،سجده، پرستش خدا و کار نیک انجام بده (۷۷) @feiz114
Al-Ghashiya02.mp3
7.29M
🔅🔅🔅 📌نگاشت8:تفسیر صوتی سوره الغاشیه 📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📼 جلسه دوم ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
تفسير سوره غاشیه جلسه 2.docx
67.7K
🔅🔅🔅 📌نگاشت9:تفسیرمتنی سوره الغاشیه 📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📼 جلسه دوم ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برشی از کتاب گرانسنگ (118) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅صراط مستقيم و سُبُل انحرافي ✔️صراط و سبيل گرچه از نظر معنا به هم نزديك است، امّا در قرآن كريم كلمه‌ي صراط همه جا به صورت مفرد به كار رفته است، برخلاف سبيل كه هم به صورت مفرد و هم به صورت جمع (سُبُل) آمده است: (وأن هذا صراطي مستقيماً فاتّبعوه ولا تتّبعوا السُّبُل)[ سوره‌ي انعام، آيه‌ي 153.]. سرّ تعددناپذيري صراط آن است كه به خدا استناد دارد و راه مستقيم الهي يكي بيش نيست و هر چه بر خلاف آن باشد، «سبيل الغيّ» است؛ اما راههاي انحرافي (سُبُل) فراوان است. اين بزرگراه محفوظ كه يكي بيش نيست از يك سو به خداي سبحان مرتبط است و از سوي ديگر در فطرت يكايك انسانها قرار دارد و هر كس آن را طي كند به لقاي مهر خدا مي رسد. 📂صراط مستقيم، بزرگراهي است كه ورود به آن، ورود به حوزه‌ي امنيّت، سلامت و هدايت است و از اين رو در روايات بر قرآن و امام معصوم (عليه السلام) تطبيق شده است و همچنين در زبان عربي از بزرگراه به اين جهت كه رهرو در آن از گم شدن مصون است، به «امام» تعبير مي شود: (وإنهما لَبِإمامٍ مبين)[ سوره‌ي حجر، آيه‌ي 79. يعني دو شهري كه در حادثه‌ي هلاكت انطاكيه ويران شد، بر سر بزرگراه مكه به شام بود.]. حركت به دنبال قرآن و امام معصوم (عليه السلام) نيز گام نهادن در بزرگراهي است كه يقيناً به مقصد منتهي مي شود و صراط، همين بزرگراه است. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (119) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅صراط مستقيم و سُبُل الهي ✔️قرآن كريم در برابر راههاي انحرافي كه از پيروي آنها نهي شده است: (ولاتتّبعوا السُّبُل) [سوره‌ي انعام، آيه‌ي 153.]، از «سُبل الله» نيز ياد مي كند و وعده‌ي هدايت اهل مجاهدت به سبل مزبور را مي دهد: (والذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا)[ سوره‌ي عنكبوت، آيه‌ي 69.]. سبل الله همان راههاي كوچكي است كه به بزرگراه (صراط) مي پيوندد و اگر سبيلي به صراط منتهي نشد، همان راههاي ضلالتي است كه انسانها از پيروي آن نهي شده اند؛ زيرا به پرتگاه منتهي مي شود. ✔️دستورهاي صحيح اخلاقي، فقهي، حقوقي راههاي فرعي است كه به صراط مستقيم توحيد مرتبط است؛ چنانكه راههاي انحرافيِ اخلاقي و مانند آن سبيلهاي فرعي است كه به شرك مرتبط است. ✔️سُبُل الله كه كثير است از صراط مستقيم كه واحد است جدا نيست و رابطه سبل الله با صراط مستقيم به دو گونه قابل تصوير است: الف: اين كه سُبُل راههايي فرعي باشد كه به صراط مي پيوندد؛ همانند نورهاي ضعيف گوناگون كه به خورشيد منتهي مي شود. ب: اين كه صراط مستقيم با وحدت انبساطي و گسترده اي كه دارد راههاي فرعي (سُبُل) را نيز زير پوشش خود داشته باشد. بر اساس اين تصوير راههاي فرعي نيز در حقيقتْ متن صراط است و از مراحل اصلي آن محسوب مي شود. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت10:نکته ها و پیام های آیات 12تا 16سوره غاشیه فِيهَا عَيْنٌ جَارِيَةٌ*فِيهَا سُرُرٌ مَّرْفُوعَةٌ*وَأَكْوَابٌ مَّوْضُوعَةٌ*وَنَمَارِقُ مَصْفُوفَةٌ*وَزَرَابِىُّ مَبْثُوثَةٌ در آنجا چشمه‌اى جارى است.در آنجا تختهایى است برافراشته. و سبوهایى چیده شده؛و بالشهایى ردیف شده؛و فرش‌هایى گسترده شده. 📝نکته ها 🔹كلمه «عین» به معناى چشمه، بر یك یا چند چشمه قابل تطبیق است و به دلیل آیه 15 سوره ذاریات، چشمه‌هاى بهشتى متعدد است. «ان المتقین فى جنّات و عیون» 🔹«سُرر» و «سرور» از یك ریشه است. سریر به تختى گفته مى‌شود كه براى سرور باشد و كلمه «مرفوعة» نشانه جایگاه بلند تخت‌هاى بهشتى است كه بر صحنه‌هاى دیدنى بهشت اشراف دارد. 🔹«اكواب» جمع «كوب» بر وزن خوب به معناى قدحى است كه دسته ندارد. در سوره واقعه آیات 17 و 18 انواع ظرف‌ها آمده است. «باكواب و اباریق و كأس من معین» 🔹«نمارق» جمع «نمرقة» به معناى بالش و پشتى كوچك است. «زرابىّ» فرش فاخر و زربافت است. 📂پيام ها: ✅ 1- عظمت چشمه‌هاى بهشتى قابل شناخت نیست. «فیها عین جاریة» (كلمه «عین» نكره آمده است. ✅ 2- جایگاه بهشتیان، رفیع و بلند است، نه آنكه روى زمین بنشینند. «سُرر مرفوعة» 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت11:نکته ها و پیام های آیات 17تا 20سوره غاشیه أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ*وَإِلَى السَّمَآءِ كَيْفَ رُفِعَتْ*وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ*وَإِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ‏* آیا به شتر نمى‌نگرند كه چگونه آفریده شده؟و به آسمان، كه چگونه برافراشته شده؛و به كوه كه چگونه برپا داشته شده؛و به زمین كه چگونه گسترده شده است؟ 📝نکته ها: 📂اگر روحیه تفكر در انسان باشد، همه هستى كلاس درس است. یك چوپان در بیابان هم گویى در بزرگترین كتابخانه‌هاى دنیاست؛ زیر پایش زمین است، بالاى سرش آسمان، در اطرافش كوهها و جلوى رویش شترها، و اگر در هر یك دقت كند، اسرار بسیارى را كشف مى‌كند. مثلاً شتر از اسب بیشتر مى‌دود، از الاغ بیشتر بار مى‌برد. در میان حیوانات بعضى براى سوارى، بعضى براى گوشت و بعضى براى شیر مورد استفاده قرار مى‌گیرند، ولى شتر همه چیزش قابل استفاده است. پلك‌هایش در برابر باد و خاك بیابان مقاوم است، در كوهان خود چربى و غذا را ذخیره كرده و در برابر گرسنگى مقاوم است. در بدنش آب را نگهدارى كرده و در برابر تشنگى مقاوم است، راه را مى‌داند، چنان رام است كه صدها شتر تسلیم یك ساربان مى‌شوند، كف پاى او براى ریگزار آفریده شده، گردن او پله سوار شدن و اهرم بار برداشتن و خلاصه به قول عربها، شتر كشتى بیابانهاست. قوى‌ترین، كم خرج‌ترین، پرفایده‌ترین و آرام‌ترین و بردبارترین حیوان است. ▫️پیدایش آسمانها و كوهها و زمین تصادفى نیست، بلكه كاملاً حكیمانه آفریده شده و در جاى خود قرار داده شده‌اند. ▫️در هر نعمتى یك جهتى برجستگى دارد (در شتر، نحوه‌ى آفرینش؛ در آسمان، بلندى؛ در زمین، گستردگى و در كوهها نحوه‌ى نصب شدن). ▫️آسمان‌ها، كرات، مَدار كرات، نظم و حساب آنها كه هر روز گوشه‌اى از عجایب آنها كشف مى‌شود، از عرصه‌هاى همیشگى مطالعه و كشف و تأمّل هستند. 📃كوه‌ها و ریشه‌هاى آنها در دل زمین، مثل میخها و حلقه‌هاى زنجیر زمین را از تزلزل و اضطرابى كه در اثر مواد گداخته درون زمین پدید مى‌آید، حفظ مى‌كنند، برفها را در خود ذخیره نموده و به تدریج روانه مى‌كنند، جلو طوفان‌ها را گرفته و سبب تصفیه هوا مى‌شوند، مخزن انواع معدن‌ها و مواد صنعتى بوده و علاماتى براى مسافران و بسترى براى پرورش بعضى از گیاهان هستند. دیگر كوهها از طریق انواع سنگهاى قیمتى و زینتى مثل عقیق یا سنگهاى عمرانى همچون مرمر در ساختمان‌ها، سرمایه‌اى پایان‌ناپذیر براى بشر هستند و خلاصه در این آیات به مسائل جهان‌شناسى و حتّى تمام مسائلى همچون كشاورزى، دامدارى، صنعت و امور فضایى به نحوى اشاره شده است. 📂پيام ها: ✅1- كسانى كه در كشف حقایق هستى عمیق نمى‌شوند، مورد سرزنش خداوند هستند. «افلا ینظرون» ✅ 2- از محسوسات عبور كنید تا به معقولات برسید. «افلا ینظرون...» ✅ 3- در معاد و نعمت‌هاى ویژه بهشتیان شك نكنید، مگر آفریده‌هاى عجیب خدا را در دنیا نمى‌بینید؟ «افلا ینظرون الى الابل» ✅4- همان گونه كه اصل آفریده‌ها دلیل بر وجود خداست، چگونگى و پیچیدگى آفریده‌ها هم دلیل بر قدرت و علم و حكمت اوست. «كیف، كیف، كیف...» 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۷) _ کارایی ممتاز توبه هیچ ممکن نیست عملی که ما ده، بیست سال قبل انجام دادیم، ما را رها بکند! ممکن است ما یادمان برود، ولی او ما را رها نمی کند. برای اینکه نه نظام، نظام رهاست، نه این عاملش را رها می کند! لذا انسان درگیر عمل خودش است، (کُلُّ امرِئ بِمَا کَسَبَ رَهین)، (کُلُّ نَفس بِمَا کَسَبَت رَهینَه) و مانند آن. عمل را تبدیل می کند. نظیر این که ذات اقدس اله در نظام احسن کود بدبو را به صورت یاس در می آورد. ما تا زنده ایم، جا برای و و هست. توبه یک تحولی در ایجاد می کند. توبه از بین نمی برد، او را تبدیل می کند؛ (یُبَدِّلُ اللهُ سَیّئاتِهِم حَسَنات)، آنوقت انسان طیّب و طاهر می شود. 🔶 ر.ک سوره طور / آیه ۲۱ ، سوره مدّثر / آیه ۳۸ و سوره فرقان / آیه ۷۰ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۲/۰۷/۱۰ https://eitaa.com/rahighemakhtoom @rahighemakhtoom
💢معراج 📂 تعبیرات خود قرآن کریم نسبت به سیر انبیا (علیهم السلام) یکسان نیست، متفاوت است. در سوره مبارکه «اعراف» از وجود مبارک موسای کلیم (سلام الله علیه) که به میقات الهی طبق وعده الهی رفت، در آیه 143 دارد که ﴿وَ لَمَّا جاءَ مُوسی‏ لِمیقاتِنا﴾، آغاز آن با سیر و سلوک خود موسای کلیم شروع می‌شود، فرمود موسی آمد! از آن به بعد ﴿وَ قَرَّبْناهُ نَجِیا﴾؛[1] اما در جریان معراج پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از همان آغاز فرمود خدا او را برد، نه اینکه او آمد؛ این ﴿سُبْحانَ الَّذی أَسْری‏﴾،[2] سرفصل قصّه معراج است، از همان اوّل فرمود خدا او را برد؛ ولی در جریان مناجات موسای کلیم این‎ طور نبود که از اوّل موسای کلیم را برده باشد، از اوّل موسای کلیم، طبق قرارداد و وعده‌ ها و اذن الهی آمد! این گروه را می‌ گویند اینها سالک مجذوب هستند؛ یعنی اوّل یک مقدار راه را باید بروند، بعداً فیض الهی شامل حال ایشان بشود. اینها سالکی هستند که بعداً جذبه الهی نصیب آنها می ‌شود، اینها مشکلی ندارند، برای اینکه آن مقداری که مربوط به خودشان بود به طور عادی راه را رفتند، بعد فیض و جذبه الهی نصیب آنها شد؛ گرچه همه توفیقات با فیض الهی است. 📂 آن مقداری که ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾[3] است، آن قسمت مربوط به روح انسان است؛ مثل الآن! در اینجا درس و بحث که روحانی نیست، ما بدنی داریم که از راه دور و نزدیک به این مسجد می‌ آییم، جایی هم می‌ نشینیم، با وسیله ‌ای هم می ‌آییم، حرف‌ می‌ زنیم، حرف می ‌شنویم، اینها بدنی است؛ اما آن مطالبی که می ‌فهمیم که در مسجد نیست، مربوط به بدن نیست. اینکه ما از آن مرحله ‌ای که ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، بپرسیم آن‎جا بُراق حضور داشت یا نه؟ اصلاً آن‎جا جای بدن نیست تا جای بُراق باشد! الآن صحیح است که از ما سؤال بکنند که شما از منزل تا مسجد با چه وسیله‌ای آمدید؟ می ‌گوییم یا پیاده آمدیم یا با فلان وسیله آمدیم. این جا هم که می ‌نشینیم، یک مکان معینی است که می ‌نشینیم، یک زمان معینی است می ‌نشینیم، حرف ‌می ‌زنیم، حرف‌ می ‌شنویم، اینها بدنی است، اینها درست است؛ اما این مطلبی که می ‌فهمیم، این کجاست؟! این مربوط به بدن نیست. جریان معراجِ حضرت، تا آن‎ جا که مربوط به بدن بود، رفتن بود، امثال آن حالا یا با بُراق بود یا با غیر بُراق بود، امر بدنی و امثال آن است؛ اما از آن بخشی که مربوط به قلب مطهّر حضرت است، فرمود: ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، آن‎جا دیگر جا برای بُراق نیست، جا برای بدن نیست، اصلاً سؤال راه ندارد؛ مثل اینکه درباره خود ما هم این جا سؤال راه ندارد. در عین حال که ما بدن داریم، حرف می ‌زنیم، حرف می ‌شنویم، این مطالب بدنی نیست. در عین حال که حضرت بدن داشت، سیر بدنی و مکانی داشت؛ اما آن مطالب فرمود: ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، آن‎ جا دیگر جا برای بُراق و بدن و امثال آن نیست. [1]. سوره مریم، آیه52. [2]. سوره اسراء، آیه1. [3]. سوره نجم، آیه11. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه نجم ـ جلسه 12 تاریخ: 1395/12/24 https://eitaa.com/rahighemakhtoom @rahighemakhtoom
📌درنگ و تامل 📁چشاندن طعم حیات، اساسی‌ترین قضیۀ تربیت است. منتها چون مسئله‌ای کلی است، باید برای کودکان از امور جزئی شروع کرد. مثلاً در درس‌شان مورچه را بررسی کنند و به آنان بگویند: این مورچه، گندم‌ها را به لانۀ خود می‌برد تا توشۀ زمستانی فرزندان خود را آماده سازد؛ اگر با چوب به او بزنیم، احساس درد خواهد کرد. به عنوان مثال، بگوییم: بچه‌ها، آیا می‌دانید درد یعنی چه؟ دست خود را بالا بیاورید تا یک چوب بخورید و درد را احساس کنید. به این وسیله، کودک باید متوجه شود که ایجاد درد برای دیگران چگونه است. کودکان را باید از این مرحله بالاتر آورد تا کم‌کم مفهوم جنگ را درک کنند و چنان‌چه روزی مدرسی در دانشگاه گفت: «جنگ در طبیعت انسان است»، این حرف در او اثر نگذارد. کودک باید از ابتدا حیات و ارزش آن را بفهمد. علی‌بن ابی‌طالب(ع) پس از ضربت خوردن فرمود: «شنیده‌ام ابن ملجم در هیجان است؛ تا زمانی که من زنده هستم، این مرد به هیجان و اضطراب نیفتد!». معنای این سخن آن است که: زندگی با هیجان و اضطراب، خلاف قانون است. بارالها! على(ع) با قاتل خود چه کرد؟! آن هم با شقی‌ترین فرد که بشریت را از یک وجود نورانی محروم ساخت. استاد @rahighemakhtoom