eitaa logo
رستاخیز | محمدرضا سعادتی
301 دنبال‌کننده
308 عکس
225 ویدیو
29 فایل
محمدرضا سعادتی #طلبه_عصر_امام_روح_الله (پیام بَرِ دورانِ جدیدِ عالَم) گردآورنده کتابهای: ●آزادی یعنی آزادی ●پای درس خمینی مشهد ■علاقه مندی هایم: مطالعات مکتب امام (ره) اندیشه انقلاب فلسفه عرفان ادمین: @Mr_saadati14
مشاهده در ایتا
دانلود
24.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
1⃣ ⛔️ پيام ضعف به دشمنان؛ ممنوع... 📌 تحلیلی از شرایط کنونی و هشدار نسبت به برخی از رفتارها و مواضع سیاسیون! 🍀 به پیام قرآن برگردیم... 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
16.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
2⃣ ⛔️ خنده به دشمنان؛ ممنوع... 📌 ابراز مودّت به دشمنان، اوج خباثت است 🍀 به پیام قرآن برگردیم... 🎬 مرکز تنظیم‌ و نشر آثار استاد عابدینی ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 امام خمینی(ره) چون صدرالمتألّهین و سایر عرفا، جهانی بنشسته در گوشه ای نشد... 🎙 : 🔸ابتکار امام خمینی (ره) در فقه اکبر (فلسفه و عرفان) این است که ایشان نه تنها گوهر ذات را متحول کرد و در مقاطع چهارگانه و اسفار اربعه طی طریق کرد، که در همه جا حضور و ظهور پیدا کرد و همه چیز را زیر پوشش و اشراب و اشراف خود قرار داد، لذا حضرتش گاهی غرب متجاوز را به استیضاح میکشاند و زمانی شرق ملحد را به توحید ناب فرا میخواند . 🔹آن که نامه اش کاخ کرملین را به رعب می اندازد و قهر ولایی و استیضاح او کاخ سفید را کاخ سیاه میکند، «امام» است؛ آن که مکرر از «مناجات شعبانیه» و «كمال الانقطاع» دم میزند و در اوج عروج مناجات از «محرومین» نمی گذرد «امام» است. 🔸او (امام) چون صدرالمتألّهین و سایر عرفا، جهانی بنشسته در گوشه ای نشد، او جهانی است که میگوید اگر از فرودگاهی به فرودگاهی دیگر روانه ام کنید و روی زمین جایی نداشته باشم به همان سخن سالار شهیدان حضرت حسین بن علی بن ابی طالب عمل میکنم که فرمود: «لو لم يكن في الدّنيا ملجأ و لا مأوى لما بايعت يزيد بن معاوية» . 🔹مطالب این بخش به معنای کم ارج نهادن به مقام بلند سلف صالح نیست زیرا حضرت امام نیز از برکات علمی و عملی علمای پیشین تربیت شد؛ ولی حضرتش کاری کرد که دیگران تنها از آن سخن گفته بودند و توفیق عمل نصیب آنها نشده بود. 📗 کتاب بنیان مرصوص، ص۹۶ (ره) (ره) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 «از توحید تا تمدن»؛ آرزویی که محقق شد... 🖊 یادداشت پیرامون اقدام فوق العاده معاونت تهذیب حوزه های علمیه در طراحی و اجرای سیر مطالعاتی منظومه فکری مقام معظم رهبری ✏️محمدرضا سعادتی | طلبه حوزه علمیه قم 🔹 روزی بود و روزگاری، در میانه درس و بحث های طلبگی، در حوزه ای که در کوچه پس کوچه های بازار شهرمان بنا شده بود، استاد عزیزی که از قم به شهرمان آمده بود، به ما فرمود: «اندیشه انقلاب اسلامی، مکتب امام و منظومه فکری رهبری، است». عده ای از دوستانمان حرف را گرفتند و عده ای نیز... بگذریم. 🔸 دهه نود فرا رسید، میان هزاران اندیشه و اندیشمند، به یک دفعه، زمزمه کتابی سبز رنگ در میان اساتید، نخبگان، طلاب و دانشجویان پیچید. کتابی که به نظام فکری اعتقادی موجود، ویرایش جدی زد. چشم ها را به خود دوخت، نفس ها را در سینه اندیشمندان و نخبگان حبس کرد، تفکرها را عِقال کرد، مجامع علمی را به تب و تاب انداخت. محتوای کتاب، حرف های آتشین و از دل برآمده سید جوانی بود در مسجدی در کوچه پس کوچه های مشهد، در سالهای حضور غاصبانه شاهنشاهی. همان سخنان آتشین حالا بعد از سالها به اراده الهی، مانند گنجی از زیر خروارها خاک کشف و نام «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» زیبنده آن شد. کتابی که مجموعه سخنرانی های استادی جوان به نام سیدعلی خامنه ای بود، همان که تصویرش در صفحات آغازین کتاب آمده است و زیر آن چنین نوشته شده: "احیاگر تفکر نوین اسلامی". آری احیاگر...بگذریم. 🔹 کم کم دوره ای آغاز شد که باید نام آن را دوره "ریشه ها و جوانه ها" گذاشت. نگاه ها به رهبر انقلاب تغییر کرد، حالا او را فقط رهبر سیاسی نمی دیدند، اندیشمند اسلامی می دیدند. کتاب هایش جوانه زد و خود را به دست افراد بسیاری رساند. به تدریج کتاب ها افزایش یافت تا جایی که عده ای را به فکر فرو برد تا برای ترویج آن کاری کنند. 🔸 نکته ای در بین الهلالین: روزگاری این کتاب ها زندگی مان را ویرایش زد. خواستیم این لذت از حیات جدیدمان را به دیگران هم هدیه دهیم، اما... اما ساختار حوزه، اساتیدمان، مسئولین مان که بسیاری شان هم اصلا رهبری را در این سطح که اندیشمند اسلامی است تعریف نمی کردند، مانع بودند، تردید و ابهام داشتند. جان به لب می رسید تا اثبات کنیم این کتاب ها از نان شب برای طلاب واحب تر است؛ اما گوشی برای شنیدن نبود. خیلی سخت بود لذت چیزی را درک کنی ولی نتوانی در مقابل هیمنه ساختار و اساتید، بر آن ها فائق بیایی... بگذریم. 🔹 عده ای به فکر ترویج افتادند. افراد و مجموعه های اندکی برای معرفی کتاب ها، ترویج اندیشه ها سعی و تلاش کردند. در نهایت سیرهای مطالعاتی مختلف و متنوعی طراحی و اجرا شد. برخی از مدارس هم تن به آموزش این کتابها دادند. برخی خودشان خودجوش در بین طلاب و مدارس کتاب ها را تدریس می کردند. به تدریج دوران ریشه ها و جوانه ها به رونق رسید. 🔸 اما حالا به جایی رسیدیم که کار خیلی ارتقا پیدا کرده است. مسئولین بزرگواری در درون ساختار حوزه، در معاونتی از معاونت های حوزه، رسماً برای ترویج و گفتمان سازی منظومه فکری رهبری اقدام کردند. فکرش هم برای ما سخت است که روزگاری، در ساختار رسمی حوزه، معاونتی به نام معاونت تهذیب، این عَلَم را بلند کند و خودشان هم مُخلصانه زیر این عَلَم سینه بزنند. نفسِ این کار، ارزشمند است چرا که ساختار حوزه به این اوج و ارتقا و فهم رسیده است که نظام اندیشه رهبری را ترویج کند. حالا می توان دوره دوم را که دوره "اوج و جهش" است، بر آن اطلاق کرد. فعلا کاری ندارم در اجرای این طرح قوی هستند یا ضعیف، بلکه نفس این شجاعت و این آبرو گذاشتن و این فاخراندیشی مهم است که منجر به طراحی سیر مطالعاتی "از توحید تا تمدن" شده است‌. حالا دیگر ساختار حوزه با تمام وجود، پای کار آمده است و می خواهد به آنچه محصول دوره جوانه ها بود، شتاب دهد و کار را از یک سو در عُمق حوزه نهادینه کند و از سویی در مدارس و بین اساتید و طلاب ترویج کند. 🔻امروز آن آرزوی دیرینه، محقق شد. دیگر وقت آن است که دغدغه مندان و مجموعه هایی که شب و روز، برای ترویج نظام اندیشه رهبری تلاش می کردند و می کنند، با حفظ کارهای خود، همه زیر این بیرقی که ساختار حوزه آن را بنا نهاده جمع شوند. او را کمک کنند، نقد و بررسی کنند، ارزیابی دقیق انجام دهند. در اجرا، در تدریس، در ترویج، در گفتمان سازی، مدد دهند تا دوره دوم به ثبات برسد. اکنون آغاز دوره دوم است، نقطه آغاز اگر با کاستی و ضعف همراه باشد، اعتمادها سلب می شود، عده ای را ناامید می کند. راه حل این است که همه دغدغه مندان، مجموعه ها، تشکیلات حوزوی، مدارس و اساتید، این کار را هویت خود و برای خود بدانند.اگر در این مسیر کوتاهی کنیم، کفران نعمت است و معلوم نیست چه آینده ای برای ما رقم می خورد. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 مهم ترین کاری که انقلاب کرد... 🔻 : 🔸 مهم‌ترین کار اصولی‌ای که انقلاب کرده است، تبدیل به است؛ این مهم‌ترین کاری است که انقلاب کرده است؛ آن هم با الهام از ، نه با مکتبهای این نظریه‌پرداز و آن نظریه‌پرداز و نقصها و معارضاتی که در حرفهایشان هست؛ نه، با الهام از ، با الهام از ((اَلَّذینَ امَنوا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ وَالَّذینَ کَفَروا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ الطّاغوت))؛ نظام الهی در مقابل نظام طاغوتی است و جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی، نظام الهی را معنا کرد به نظام مردم‌سالاری دینی؛ جمهوری اسلامی یعنی این؛ تبدیل کرد نظام طاغوتی را به نظام مردم‌سالار؛ این مهم‌ترین کار است. (۱۳۹۶/۱۱/۲۹) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
❤️ ایران عزیز ۴۶ سالگی ات مبارک 🌕 رضا جان است شاه مردم ایران، رضا خان نه! ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۶۶) 🌀 المجالس بالأمانة یعنی چه؟ چه استثنائاتی دارد؟ 🔻 : 🔹«فِي الكافى عَنِ الصَّادِقِ عَلَيهِ السَّلامُ: المجالِسُ بِالأَمَانَةِ وَ لَيسَ لِأَحَدٍ أَن يُحَدِّثَ بِحَدِيثٍ يَكتُمُهُ صاحِبُهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِلَّا أَن يَكُونَ فِقهاً أو ذكراً لَهُ بِخَيرٍ». وقتی با دوستی، برادری جلسه ای دارید، مذاکراتی بین شما در آن جلسه رد و بدل می شود، این سخنانی که در آنجا می شنوید، امانت پیش شماست، بایستی آن را حفظ کنید. آنچه را شنیدید، اذاعه و افشا نکنید! ذیل بعدی، آن اطلاقی را که در صدر بود مقیّد می کند. پس این عدم جواز اذاعه و افشا در صورتی است که آن کسی که این حرف را در آن جلسه زده است دوست ندارد آن را پخش کنید. اگر حرفی است که او ابایی ندارد از اینکه پخش بشود و در غیر این مجلس گفته بشود، این ایرادی ندارد. اما اگر حرفی است که گوینده آن حرف، آن را مکتوم می دارد، حاضر نیست آن را افشا کند یا حاضر نیست از قول او بیان بشود _که کتمان گاهی متعلق به اصل آن خبر و آن حرف است، گاهی متعلق است به صدور آن حرف از این گوینده_ اگر او کتمان می کند شما حق ندارید آنچه را که او کتمان می کند افشا کنید مگر اینکه او اجازه بدهد. اگر خودش اجازه داد اشکالی ندارد. 🔸استثنای دیگر اینکه اگر آن سخنی که او به شما می گوید فقه است یعنی از معارف الهیه است، علمی از علوم الهی است هر چند که او نخواهد کلام او را پخش بکنید، اذاعه آن اشکالی ندارد؛ زیرا مصلحت اذاعه حِكَم و معارف الهی بالاتر از این مصلحت است. 🔹 یا اینکه ذکر خیر اوست؛ فرض بفرمایید می گوید: من روز عرفه توفیق داشتم این دعا را خواندم، یک داعی ای دارد که این مطلب را به شما بگوید، راضی هم نیست که شما این حرف را به دیگران منتقل کنید، لکن ذکر خیر اوست، می گویید اطلاع دارم که ایشان در روز عرفه، حال خوبی، توسل خوبی داشته است. 🔸... این یک درس بزرگ است. یکی از چیزهایی که انحلال و ضیاع (ضایع شدن) اخلاق در جامعه را گسترش می دهد این است که انسان درباره اسرار دیگران، حرف دیگران، گفتگویی که با دیگران دارد، هیچ قید و بندی برای خودش قائل نباشد. حرف این شخص را به جای دیگر ببرد، حرف شخص دیگر را به جای دیگر ببرد. غالباً این دست به دست شدن حرفها آن را کم و زیاد می کند، خیلی کم اتفاق می افتد که شما یک حرفی را به کسی بزنید، بعد اگر او نقل کرد و نقل او به گوش شما رسید، دقیقاً همان حرف شما را گفته باشد معمولاً یا چیزی از آن حرف کم می شود یا چیزی به آن زیاد می شود. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش ضمائم: راستی و امانت داری؛ ص ۳۴۱ و ۳۴۲ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
نظریه اعتباریات علامه طباطبایی.mp3
3.68M
🌀 مظلوم واقع شدن نظریه اعتباریات علامه طباطبایی 🎙 بخشی از جلسه شصت و هشتم درس «مبانی و اصول حکمت عملی» ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔹نباید بخاطر اشکالاتی که به طرح اعتبار وجوب علامه وارد است کل اعتباریات را کنار گذاشت 🔸آیت الله آملی لاریجانی و نظریه اعتباریات علامه 🔹روی دادن افعال انسانی در بستر اعتباریات صورت می گیرد 🔸ما در دل اعتباریات زندگی می کنیم 🔹عمل انسانی در دنیای اعتباری، مجرای تحقق پیدا می کند 🔸بعث انسان بخاطر اعتبار وجوب نیست ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 کسانی که در زندگی شان غم و غصه ای دارند که رهایشان نمی کند، از این شب و این عمل غفلت نکنند (از شاگردان آیت الله سعادت پرور) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ما تکلیف داریم آقا! 📌 اینطور نیست که حالا که منتظر امام زمان(عج) هستیم، پس در خانه بنشینیم و تسبیح دست بگیریم و بگوییم"عجل علی فرجه" (ره) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 این کتاب میان بُر است... 🖊 یادداشتی پیرامون کتاب «مبانی و اصول عرفان نظری» اثر ✏️ محمدرضا سعادتی |طلبه حوزه علمیه قم 📌 توجه: این یادداشت بعلت طولانی بودن در دو پُست منتشر شده است: پُست اول: کلیاتی درباره کتاب پست دوم: ویژگی های کتاب ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔻امام خمینی(ره): به جان دوست قسم که کلمات نوع آن‌ها (عارفان) شرح بیانات قرآن و حدیث است. (سرالصلوة؛ ص ۳۸) 📗 درباره این کتاب کم نظیر که حقیقتاً خلأ بزرگ و مهمی را برطرف کرده است نکاتی تقدیم می شود: 1️⃣ درباره شخصیت علمی : ایشان در قلّه دانش ایستاده است و در این مسیر مانند یک بسیجی در میدان، می کند. پروژه های علمی ایشان فراوان است ولی بصورت خلاصه باید گفت: خلأ هر دانشی را تشخیص می دهند، با مأموریت ویژه که ناظر به نیاز سر صحنه دانش و جامعه است وارد دانش می شوند، به بازخوانی صحیح، بازسازی و تولید دانش می پردازند. در واقع با استادی روبرو هستیم که با یک پروژه خاص و مأموریت ویژه در صحنه دانش حاضر شده است. ایشان خار راه را در مسیر علمی بر می دارند تا جویندگان علم از مسیر هموار به مقصد نائل شوند. در این کتاب هم به همین امر مهم پرداخته اند، یعنی در زمانی که نسبت به عرفان نظری بدبینی و بی مِهری وجود داشت، ایشان به این میدان آمدند و با تقریر صحیح از کلمات عرفا و بازخوانی و بازسازی مطالب، این خلأ را برطرف کردند. در ادامه به کار ویژه ایشان در این زمینه اشاره خواهد شد. 2️⃣ این کتاب، برگزیده بیست و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده است. همچنین به عنوان کتاب شایسته تقدیر در سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه انتخاب گردیده است. 3️⃣ مراحل شکل گیری: این کتاب حاصل مجموعه ۹۰ جلسه ای تدریس استاد در مرکز پژوهشی دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به موسسه امام خمینی(ره) است و توسط همان موسسه چاپ شده است. آیت اللّه مصباح یزدی (ره) با اینکه با برگزاری درس عرفان نظری در موسسه موافق نبودند، ولی چون از مشی استاد یزدان پناه اطلاع داشتند که با نگاه دقیق به این مسائل می پردازند، موافقت کردند و این جلسات در سال های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ در این موسسه برگزار شد و بعد به صورت کتاب منتشر شد. 4️⃣ میان بُر مسیر علمی: با توجه به ویژگی های بسیاری که این کتاب دارد، حقیقت این است که یک میان بُر بسیار مهم برای رسیدن و فهمیدن آثار عرفانی است و سرعت کار علمی را زیاد و بلکه چند برابر می کند. در چند سطح این میان بُر بودن قابل تصویر است: اول؛ برای کسانی که می خواهند در فلسفه و عرفان بصورت تخصصی وارد شوند، این کتاب برای فهم دقیق و نظام مند کتاب هایی همچون تمهید القواعد، فصوص الحکم و مصباح الانس کمک شایانی می کند. دوم؛ برای کسانی که قصد ورود تخصصی به عرفان نظری را ندارند بلکه قصد کار نیمه تخصصی در عرفان را دارند. این دسته با آموختن این کتاب، می توانند کتاب تمهید القواعد را کار نکنند و مستقیم به فصوص الحکم بپردازند و یا اگر میخواهند کتاب تمهیدالقواعد را هم فرابگیرند با سهولت بیشتری آن را فهم می کنند. سوم؛ برای کسانی که قصد ورود جدی (تخصصی یا نیمه تخصصی) به فلسفه و عرفان را ندارند، این کتاب نمای کامل و در حدّ عالی از عرفان نظری را همراه با ساختار قوی ارائه کرده است و برای آشنایی با عرفان در سطح بسیار بالا برای این دسته موثر است. چهارم؛ کسانی که قصد پرداختن به اندیشه های عرفانی امام خمینی(ره) را دارند، بعد از آموختن این کتاب می توانند کتاب مصباح الهدایه و دیگر کتب عرفانی و اخلاقی ایشان را بیاموزند. 5️⃣ برخی از مباحث در این کتاب وجود ندارد مانند تجدد امثال، قوسین، انواع معراج، صراط مستقیم، معاد و ... . برای استفاده و تکمیل این مباحث می توان به کتاب حکمت عرفانی اثر استاد امینی نژاد رجوع کرد که تحریری از درس های عرفان نظری استاد یزدان پناه است. 6️⃣ کتاب مبانی و اصول عرفان نظری توسط در ۶۰ جلسه تدریس شده است. پیشنهاد می شود این کتاب حتماً با تدریس ایشان همراه باشد. صوت جلسات در سایت موسسه نفحات موجود است. 7⃣ این کتاب فهم افراطی و تفریطی و نادرست نسبت به عرفان نظری ندارد. به مباحث عرفانی با نگاه منصفانه، حقیقی، دقیق و فنی پرداخته است لذا جایگاه بسیار مهمی در آثار عرفانی موجود دارد. برای فهم صحیح از کلمات عرفا و عرفان نظری پیشنهاد می شود حتماً این کتاب، به عنوان یک درس جدی تلقی شود، یعنی درس گرفته شود، مباحثه و تقریر نویسی همراه آن باشد. 📌 ادامه یادداشت درباره ویژگی های کتاب در پُست بعد... ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
ادامه یادداشت قبل 👇👇👇 8⃣ ویژگی های کتاب: 👈 بازخوانی، بازسازی و تقریر صحیح از آثار و کلمات عرفا و رفع خلأها: بسیاری از مخالفت ها با عرفان نظری ناشی از تقریر نادرست و جمع نادرست از کلمات عرفا است. استاد محترم با احاطه کامل بر آثار عرفانی بصورت دقیق، تقریر صحیح و فاخر از مباحث عرفان نظری را مطرح کرده اند. 👈 ساختار منسجم، نظام مند، فنی و دقیق از مباحث عرفانی: این کتاب مباحث عرفانی را ساختارمند کرده است و با نگاه فنی و رویکرد عرفانی به مباحث اصلی عرفان نظری پرداخته است. بسیار از مباحث چون نظام مند و با ساختار منظمی تبیین شده است جایگاه اصلی خود را یافته است که موجب فهم نظام کلان عرفانی می شود. مباحث در دو بخش "توحید چیست" و "موحد کیست" ارائه شده است. 👈 ارائه بدیع از وحدت وجود یا توحید عرفانی: بخش مفصلی از کتاب به این مسئله پرداخته است. در این بخش به مسائلی همچون: تفاوت نگاه عرفا با فلاسفه اسلامی و غربی، ادله و لوازم و فروعات این بحث، ارتقای این بحث در مکتب ابن عربی و ... پرداخته شده است. 👈 تبیین اصطلاحات عرفانی: بسیاری از اصطلاحات عرفانی شنیده می شود لکن چون تحلیل و تعریف درستی از آن وجود ندارد، جویندگان دانش را به خطا کشانده است. این کتاب اصطلاحات متعدد عرفانی که در آثار و کلمات عرفا به کار رفته است را بصورت دقیق تبیین کرده است و تفاوت و شباهت های هر اصطلاحی را بررسی کرده است. جایگاه اصطلاحات نیز در مباحث عرفا معلوم شده است. 👈 تقسیم بندی و ارائه ساختار دقیق از عوالم هستی: یکی از دشواری ها در عرفان نظری، ساختار عوالم هستی و جایگاه هر مرحله و تعریف صحیح از آن است. مقام ذات یعنی چه؟ چه ویژگی هایی دارد؟ آیا به این مقام دسترسی وجود دارد؟ بعد از مقام ذات، تعین اول است یا تعین ثانی؟ ویژگی های هر کدام از عوالم هستی چیست؟ تفاوت تعین اول با تعین ثانی چیست؟ چرا برخی از عرفا از تعین اول سخن به میان نیاورده اند؟ اسامی مختلف و متعدد هر مرحله چیست؟ صقع ربوبی و خارج از صقع ربوبی شامل چه عوالمی است؟ حضرات خمس یعنی چه؟ نفس رحمانی چیست؟ تفاوت نفس رحمانی با تعین اول و از این جمله مسائل به درستی و دقیق با استناد به سخنان عرفا بررسی شده است. 👈 پرداختن به اندیشۀ انسان کامل و قرابت آن به اندیشه شیعی: در این کتاب افراط و تفریط های موجود در این مسئله نفی شده است. هم به جنبه حقی و هم به جنبۀ خَلقی انسان کامل توجه شده است. مباحث ولایت، رسالت و نبوت و تقسیم بندی های مختلف آن در دیدگاه عرفا بررسی شده است. ختم ولایت و نبوت، تقسیم بندی های موجود ولایت و نبوت تبیین شده است. افزون بر تقریر صحیح از کلمات عرفا در این بحث، قرابت اندیشۀ آن ها به اندیشۀ شیعی آشکار شده است. 👈 استفاده از آیات و روایات: در مباحث از آیات و روایات و فهم دقیق و عمیق از آن ها سخن به میان آمده است. بخوبی نشان داده شده است که مباحث عرفانی چگونه در حل و فصل معارف موجود در آیات و روایات کمک می رساند. همچنین عدم تنافی بین مباحث عرفانی با آیات و روایات تبیین شده است تا جایی که کلمات عرفا، به عنوان عمیق ترین فهم از آیات و روایات معرفی شده است که بدون دست یافتن به آن مباحث، حل عمیق آیات و روایت حاصل نخواهد شد. 👈 استفاده از مباحث فلسفی: به عنوان مقدمه برای فهم آسان تر و صحیح تر از مباحث عرفانی، از مباحث فلسفی استفاده شده است. تفاوت و شباهت های مباحث عرفانی با فلسفی آشکار شده است و ارتقاهایی که عرفان از فلسفه داشته است نیز بخوبی بیان شده است. 👈 استناد به متون درجه یک عرفا: در جای جای مباحث، استنادهای دقیق به کلمات عرفا داده شده است یعنی عرفان با کلمات عرفا معنا پیدا کرده است. حتی در جاهایی که به ظاهر تعارضاتی وجود دارد با جمع سخنان، به رفع حقیقی آن منجر شده است. در مباحث مختلف با کلمات عارفان برجسته آشنایی حاصل می شود و انقطاع از تراث در این کتاب دیده نمی شود. 👈 پرداختن تفصیلی به تاریخ عرفان نظری و مراحل شکل گیری آن: این کتاب به تاریخچه تحولات عرفان نظری و ادوار آن پرداخته است. همچنین دوره سوم عرفان نظری که با ملاصدرا به اوج خود می رسد که جمع بین برهان و عرفان و قرآن نقطه برجسته آن است تبیین شده است. 👈 چیستی عرفان نظری و نسبت آن با شریعت و عقل: این بحث همیشه با انتقادهای جدی از مخالفین عرفان روبرو بوده است. در این بحث نسبت عرفان و شریعت، نسبت عرفان و عقل، میزان عام و خاص برای عرفان، جایگاه عقل و دل و ... تبیین شده است. همچنین تعریف دقیق، موضوع، مسائل و غایت عرفان نظری و عرفان عملی روشن شده است. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .