eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
5.9هزار دنبال‌کننده
430 عکس
35 ویدیو
142 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نشست روش تدوین شبکه مسائل فقه‌های معاصر 🔹 گزارش نشست: https://eitaa.com/riicj_com/654 @riicj_com 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی علوم اسلامی، چیستی، ابعاد و چالش‌ها 🔹 ارائه: استاد 🔹سه‌شنبه ۵ دی ساعت ۱۰ 🔹قم، خ شهید فاطمی (دورشهر)، ک ۳۰، پ ۵۳ 🔹 لینک جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze @riicj_com 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
نشست امکان‌سنجی کاربست ابزاری پژوهش‌های کیفی در فقه و اصول 🔹ارائه: حجت الاسلام محمد شورکی (مدیرعامل مرکز علمی، فرهنگی و نیکوکاری بشری) 🔹ناقدان: حجت الاسلام د. رفیعی‌هنر (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) و حجت الاسلام د. رضا (عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه) 🔹دبیر علمی: حجت الاسلام د. محمدمهدی عباسی آغوی (مدرس حوزه و دانشگاه) 🔹۱۳ دی، ساعت ۱۸:۳۰، قم، ابتدای بلوار امین، دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه 🔹لینک مجازی: دریافت از @elmiboshra_admain @boshra_info 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش‌شناسی فقه التربیه 🔹ارائه: استاد مقیمی حاجی 🔹سه‌شنبه ۱۲ دی، ساعت ۱۶ 🔹 لینک شرکت: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2 @sijlir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
دیده نمی‌شد! 🔹«در جلسه‌ با مسئولین مختلف، حاج قاسم یک ‌ای می‌نشست که اصلاً . آدم گاهی اوقات می‌خواست بداند یا استشهاد کند، باید می‌گشت تا او را پیدا می‌کرد؛ خودش را قرار نمی‌داد، تظاهر نمی‌کرد ... از همه‌ خصوصیات بالاتر، اخلاص او بود ... ماها تمرین کنیم در خودمان اخلاص را». (رهبر انقلاب، ۱۳۹۸/۱۰/۱۸) 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
▫️استاد سید احمد مددی 🔹 مشکل ما با ابوحنیفه این است که برداشت‌های او از اسلام ذوقی است. الان در زمان ما چیزی که دارد خیلی متعارف می‌شود، از آن ذوقی ابوحنیفه هم بدتر است؛ چون ابوحنیفه سعی می‌کرد یک سر و سامانی به ذوقیاتش بدهد، الان چیزهایی که مطرح می‌شود، گاهی سر و سامانی هم ندارد. ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 7.mp3
21.84M
(۷) 🔹بخش خیارات، جلسه هفتم 🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روش‌شناسی کاربردی اجتهاد) @y_talabegi 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 7.pdf
220.8K
✅ تحلیل روشمند مکاسب (۷) 🔹فایل @y_talabegi 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
در علوم اسلامی (با تأکید بر دانش )؛ چیستی، ابعاد، آثار و چالش‌ها 🔹استاد 🔹یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۳۰ - ۱۴ 🔹 مکان: قم، خ شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰، پ ۵۳، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، طبقه دوم، اتاق جلسات 🔹 لینک ورود مجازی: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze @maalem_ir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فایل صوتی👇
یکشنبه های روش نشست 4.mp3
24.17M
✅ فایل صوتی نشست در علوم اسلامی (با تأکید بر دانش )؛ چیستی، ابعاد، آثار و چالش‌ها 🔹استاد 🔹 برگزارکننده: پژوهشگاه فقه معاصر، ۲۴ دی ۱۴۰۲ @riicj_com 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
گزارش نشست👇
گزارش نشست در علوم اسلامی (با تأکید بر دانش )؛ چیستی، ابعاد، آثار و چالش‌ها؛ استاد 🔹دو اثر بر روش‌شناسی متربت است: یکی اینکه انسان می‌تواند در مورد آثار دیگران داوری کند و دیگر اینکه نظر خود ما به یک قراری می‌رسد و طوری نیست که چونان شیخ مفید و دیگران در عین عقل‌گرایی ناگهان در موردی، اخباری‌گرا بشویم؛ الان هم کسانی داریم که عقل‌گرایانه حرف می‌زنند؛ ولی فتوای اخباری می‌دهند! 🔹برخی از بزرگان ما به خاطر فقدان روش، قرار ندارند؛ لذا برخی اوقات کاملا ضد مقاصد هستند، ولی در مثلا حیل ربا کاملا مقاصدی می‌شوند، گویا همه نصوص اسلام در خدمت مقاصد شریعت بوده است و ما اینجا این پرسش را داریم که اگر مقاصد نقش دارد، چرا در برخی موارد لحاظ می‌شود؟ ▫️مشروح گزارش: http://ijtihadnet.ir/?p=74736 @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
30.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مردم را دوست بدارید 🎥 رهبر انقلاب: 🔹یک نکته‌ دیگر در مورد امامت جمعه مسئله‌ دلسوز بودن و به مردم است ... مردم ما مردم خیلی خوبی‌اند؛ مردم ما مؤمن‌اند؛ حتّی کسانی که به حسب ظاهر به بعضی از هم ملتزم نیستند، این ملتزم نبودنِ عملی به معنای عدم التزام قلبی نیست؛ دلشان با خدا است، دلشان با معانی و مفاهیم معنوی است، دارای ایمانند. خب کوتاهی در عمل در همه‌ ماها هست؛ کدامِ ماها در عمل کوتاهی نداریم؟ هر کدام یک جور؛ بنده یک جور کوتاهی دارم، شما یک جور کوتاهی دارید، او هم یک جور کوتاهی دارد. مردم، مردم ی‌اند. 🔹مردم، مردم ی‌اند ... در این چهل و چند سال، چقدر در این کشور مسئله داشتیم، چقدر علیه ما توطئه شده ... چه کسی از نظام اسلامی دفاع کرده؟ همین مردم! مردم در فداکاری برای اسلام و کشور و نظام اسلامی، کم نگذاشته‌اند؛ هر آنچه باید و می‌شد انجام داد، انجام داده‌اند. 🔹مردم ما این‌جوری‌ هستند؛ مؤمن، علاقه‌مند، وفادار، هوشمند، قدر اینها را باید دانست، باید آنها را به معنای واقعی کلمه دوست داشت، مردم را دوست بداریم، اگر مردم را دوست داشتیم، یک امر است؛ شما که او را دوست داشتید، او هم شما را دوست می‌دارد، آن‌وقت، حرف شما در دل او . محبّت اکسیر است؛ رابطه وقتی که رابطه‌ محبّت‌آمیز و دوستانه بود، حرف شما در او اثر می‌گذارد. ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ @Khamenei_ir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
وبینار روش‌شناسی اجتهاد امام خمینی(ره) 🔹ارائه: استاد 🔹 پنجشنبه، ۲۸ دی ماه، ساعت ۱۵ 🔹 لینک: https://www.skyroom.online/ch/bonydvelayat/h_bagiyatollah_kharej 🔹برگزارکننده: مدرسه علمیه بقیة الله تهران @h_bagiyatollah_kharej 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
اجتهاد و تحول علوم انسانی؛ نشست سوم 🔹سخنران: استاد 🔹دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۴۵، قم، مدرسه علمیه امام کاظم (علیه السلام)، سالن سلمان فارسی @alidost_fiqh 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
تأثیر مقام معظم رهبری در احکام فقهی 🔹ارائه: استاد محمدحسین (مدرس خارج فقه و اصول) 🔹دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۸ الی ۱۰، قم، خ امیرکبیر (اراک)، انتهای ک ۱۷، مدرسه الامام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) 🔹 حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/amr313/jalasate-madreseh www.hamayesh.miu.ac.ir/khamenei/fa/ @khamenei_qorani 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فایل ویدیویی و صوتی👇
52.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ فایل ویدیویی وبینار روش‌شناسی اجتهاد امام خمینی(ره) 🔹ارائه: استاد 🔹 ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲، مدرسه علمیه بقیة الله تهران @h_bagiyatollah_kharej 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
14021028.mp3
49.75M
✅ فایل صوتی وبینار روش‌شناسی اجتهاد امام خمینی(ره) 🔹ارائه: استاد 🔹 ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲، مدرسه علمیه بقیة الله تهران @h_bagiyatollah_kharej 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فراخوان مقاله دوفصلنامه علمی تخصصی موضوع‌شناسی فقهی 🔹مبانی نظری موضوع‌شناسی: ضرورت موضوع‌شناسی/متصدیان شناخت موضوع/ منابع ابزارها و راه‌های شناخت و... 🔹روش شناخت موضوعات: روش شناخت موضوعات مستنبطه/ روش شناخت موضوعات عرفی منصوص و غیرمنصوص/ روش بهره برداری از سایر علوم در شناخت موضوعات و ... 🔹موضوعات فقه مضاف: اقتصادی،اخلاقی، اجتماعی، بنیادین، پزشکی، تغذیه، حقوقی، خانواده، سیاسی، کلامی، فرهنگی، هنری و ... 🔹به نویسندگان حق الزحمه پرداخت می‌شود 🔹ارسال مقاله https://www.mozooshenasimags.ir @Mozooshenasi1 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ضرورت اجتهاد برای مباحث اخلاقی/ گلایه از اهل‌ منبر! ▫️استاد آملی لاریجانی: 🔹فهم دین، مقدم بر دیگر نیازهای روحانیت است ولی منحصر در فهم فقه نیست؛ اجتهاد فقهی قسمتی از اجتهاد است، معارف قرآنی و روایی نیاز به اجتهاد ندارد؟ 🔹من برخی اوقات از اهل منبر گلایه کردم، در بحث فقهی بعضا سخت‌گیری می‌شود و سبب استخراج مطالب بسیاری می‌شود؛ اما در مباحث اخلاقی و توصیه‌های عقیدتی با یک روایت و استنباط ضعیف عبور می‌کنیم! (دانشگاه رضوی، ۱۴۰۱/۱۱/۱۴) @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
▫️رهبر انقلاب: 🔹در دهه فجر بر سر در هر خانه‌ای پرچم جمهوری اسلامی بزنید 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
گونه_شناسی روش_های اجتهاد در فقه امنیت.pdf
8.99M
مقاله گونه‌شناسی روش‌های اجتهاد در فقه امنیت 🔹نویسندگان: استاد ابوالقاسم علیدوست و یاسین پورعلی 🔹بخشی از مقاله: نتایج تحقیق نشان می‌دهد در ارتباط با روش‌شناسی استنباط گزاره‌های فقه امنیت، دو رویه وجود دارد: این دو رویه را می‌توان «همسان‌انگاری استنباط گزاره‌های فقه امنیت با ابواب دیگر» و «غیرهمسان‌انگاری استنباط گزاره‌های فقه امنیت با ابواب دیگر» نام گذاشت. 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
درآمدی بر روش اجتهاد در فقه نظام ▫️حجت‌الاسلام کمیل قنبرزاده، عضو شورای علمی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام 🔹روش مرسوم برخورد با مسائل مستحدثه روش است؛ در این رویکرد، از اصل سیستم پرسش نمی‌شود که آیا اصل و اساس این سیستم موافق اغراض شارع حکیم و تسهیل‌گر تحقق هدف‌های شریعت است یا نه؟ 🔹از باب نمونه، مسابقه‌ای در تلویزیون پخش می‌شد که ابتدا از شرکت‌کنندگان مبلغی را دریافت و سپس همه آنها را ملزم به خواندن محتوای خاصی می‌کرد و بعد مسابقه و پرسش‌ها را از همان محتوا تنظیم می‌کردند و هزینه‌ای که از همه شرکت‌کنندگان جمع کرده بودند، به شخص برنده تحویل می‌دادند، همان‌زمان، این نکته مطرح شد که این شیوه، قمار است، لذا استفتاء کردند و دیدند بله قمار است. آن‌گاه چاره‌ خواستند و به آنها با همین روش عدم مغایرت مرسوم، پاسخ داده شد که چون این مسابقه شما، پشتیبان مالی هم دارد، پول شرکت‌کنندگان را هزینه خود مسابقه کنید و در مقابل، پشتیبان مالی برنامه، هزینه برنده را پرداخت کند و هزینه جمع‌آوری شده از افراد شرکت‌کننده، صرف پشتیبانی مسابقه شود. در این صورت دیگر قماری‌ پیش نمی‌آید!! 🔹بله درست است که با راهکار فوق، صورت مسأله عوض شد، لکن باز همان سیستم مسابقه خاص با همان پیامدهای خاص فرهنگی اجتماعی‌اش پابرجاست؛ لذا در این زمینه ظاهرا مقام معظم رهبری یک اظهار نظر خاصی داشتند که با روش فقه نظام متناسب است، مضمون کلام ایشان در مورد نمونه مسابقه فوق این بود: ما مدام شعار تولید را می‌دهیم، اما در چنین وضعیتی، با وجود این‌گونه برنامه‌ها و مسابقات، ارزش‌گذاری‌های اقتصادی، جابه‌جا می‌‌شوند. ▫️نشست «اصلاح ساختار نظام بانکی بر اساس روش جامع استنباط فقه نظام» ▫️متن کامل در سایت پژوهشگاه فقه نظام: http://jiiss.ir/fa/weblog/161309/ @jiiss_ir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad