30.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مردم را دوست بدارید
🎥 رهبر انقلاب:
🔹یک نکته دیگر در مورد امامت جمعه مسئله دلسوز بودن و #محبّت_ورزیدن به مردم است ... مردم ما مردم خیلی خوبیاند؛ مردم ما مؤمناند؛ حتّی کسانی که به حسب ظاهر به بعضی از #ظواهر_شرعی هم ملتزم نیستند، این ملتزم نبودنِ عملی به معنای عدم التزام قلبی نیست؛ دلشان با خدا است، دلشان با معانی و مفاهیم معنوی است، دارای ایمانند. خب کوتاهی در عمل در همه ماها هست؛ کدامِ ماها در عمل کوتاهی نداریم؟ هر کدام یک جور؛ بنده یک جور کوتاهی دارم، شما یک جور کوتاهی دارید، او هم یک جور کوتاهی دارد. مردم، مردم #مؤمن یاند.
🔹مردم، مردم #وفادار یاند ... در این چهل و چند سال، چقدر در این کشور مسئله داشتیم، چقدر علیه ما توطئه شده ... چه کسی از نظام اسلامی دفاع کرده؟ همین مردم! مردم در فداکاری برای اسلام و کشور و نظام اسلامی، کم نگذاشتهاند؛ هر آنچه باید و میشد انجام داد، انجام دادهاند.
🔹مردم ما اینجوری هستند؛ مؤمن، علاقهمند، وفادار، هوشمند، قدر اینها را باید دانست، باید آنها را به معنای واقعی کلمه دوست داشت، مردم را دوست بداریم، اگر مردم را دوست داشتیم، #محبّت یک امر #طرفینی است؛ شما که او را دوست داشتید، او هم شما را دوست میدارد، آنوقت، حرف شما در دل او #اثر_میگذارد. محبّت اکسیر است؛ رابطه وقتی که رابطه محبّتآمیز و دوستانه بود، حرف شما در او اثر میگذارد.
۱۴۰۲/۱۰/۲۶
@Khamenei_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ وبینار روششناسی اجتهاد امام خمینی(ره)
🔹ارائه: استاد #مبلغی
🔹 پنجشنبه، ۲۸ دی ماه، ساعت ۱۵
🔹 لینک:
https://www.skyroom.online/ch/bonydvelayat/h_bagiyatollah_kharej
🔹برگزارکننده: مدرسه علمیه بقیة الله تهران
@h_bagiyatollah_kharej
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ اجتهاد و تحول علوم انسانی؛ نشست سوم
🔹سخنران: استاد #علیدوست
🔹دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۴۵، قم، مدرسه علمیه امام کاظم (علیه السلام)، سالن سلمان فارسی
@alidost_fiqh
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ تأثیر #مبانی_قرآنی مقام معظم رهبری در #استنباط احکام فقهی
🔹ارائه: استاد محمدحسین #ملکزاده
(مدرس خارج فقه و اصول)
🔹دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۸ الی ۱۰، قم، خ امیرکبیر (اراک)، انتهای ک ۱۷، مدرسه الامام علی بن موسی الرضا (علیه السلام)
🔹 حضور مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/amr313/jalasate-madreseh
www.hamayesh.miu.ac.ir/khamenei/fa/
@khamenei_qorani
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
52.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ فایل ویدیویی وبینار روششناسی اجتهاد امام خمینی(ره)
🔹ارائه: استاد #مبلغی
🔹 ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲، مدرسه علمیه بقیة الله تهران
@h_bagiyatollah_kharej
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
14021028.mp3
49.75M
✅ فایل صوتی وبینار روششناسی اجتهاد امام خمینی(ره)
🔹ارائه: استاد #مبلغی
🔹 ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲، مدرسه علمیه بقیة الله تهران
@h_bagiyatollah_kharej
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ فراخوان مقاله دوفصلنامه علمی تخصصی موضوعشناسی فقهی
🔹مبانی نظری موضوعشناسی: ضرورت موضوعشناسی/متصدیان شناخت موضوع/ منابع ابزارها و راههای شناخت و...
🔹روش شناخت موضوعات: روش شناخت موضوعات مستنبطه/ روش شناخت موضوعات عرفی منصوص و غیرمنصوص/ روش بهره برداری از سایر علوم در شناخت موضوعات و ...
🔹موضوعات فقه مضاف: اقتصادی،اخلاقی، اجتماعی، بنیادین، پزشکی، تغذیه، حقوقی، خانواده، سیاسی، کلامی، فرهنگی، هنری و ...
🔹به نویسندگان حق الزحمه پرداخت میشود
🔹ارسال مقاله
https://www.mozooshenasimags.ir
@Mozooshenasi1
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ضرورت اجتهاد برای مباحث اخلاقی/ گلایه از اهل منبر!
▫️استاد آملی لاریجانی:
🔹فهم دین، مقدم بر دیگر نیازهای روحانیت است ولی منحصر در فهم فقه نیست؛ اجتهاد فقهی قسمتی از اجتهاد است، معارف قرآنی و روایی نیاز به اجتهاد ندارد؟
🔹من برخی اوقات از اهل منبر گلایه کردم، در بحث فقهی بعضا سختگیری میشود و سبب استخراج مطالب بسیاری میشود؛ اما در مباحث اخلاقی و توصیههای عقیدتی با یک روایت و استنباط ضعیف عبور میکنیم!
(دانشگاه رضوی، ۱۴۰۱/۱۱/۱۴)
@ijtihad
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
▫️رهبر انقلاب:
🔹در دهه فجر بر سر در هر خانهای پرچم جمهوری اسلامی بزنید
#مردمی_کردن_جشن_انقلاب
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
گونه_شناسی روش_های اجتهاد در فقه امنیت.pdf
8.99M
✅ مقاله گونهشناسی روشهای اجتهاد در فقه امنیت
🔹نویسندگان: استاد ابوالقاسم علیدوست و یاسین پورعلی
🔹بخشی از مقاله: نتایج تحقیق نشان میدهد در ارتباط با روششناسی استنباط گزارههای فقه امنیت، دو رویه وجود دارد: این دو رویه را میتوان «همسانانگاری استنباط گزارههای فقه امنیت با ابواب دیگر» و «غیرهمسانانگاری استنباط گزارههای فقه امنیت با ابواب دیگر» نام گذاشت.
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ درآمدی بر روش اجتهاد در فقه نظام
▫️حجتالاسلام کمیل قنبرزاده، عضو شورای علمی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام
🔹روش مرسوم برخورد با مسائل مستحدثه روش #عدم_مغایرت است؛ در این رویکرد، از اصل سیستم پرسش نمیشود که آیا اصل و اساس این سیستم موافق اغراض شارع حکیم و تسهیلگر تحقق هدفهای شریعت است یا نه؟
🔹از باب نمونه، مسابقهای در تلویزیون پخش میشد که ابتدا از شرکتکنندگان مبلغی را دریافت و سپس همه آنها را ملزم به خواندن محتوای خاصی میکرد و بعد مسابقه و پرسشها را از همان محتوا تنظیم میکردند و هزینهای که از همه شرکتکنندگان جمع کرده بودند، به شخص برنده تحویل میدادند، همانزمان، این نکته مطرح شد که این شیوه، قمار است، لذا استفتاء کردند و دیدند بله قمار است. آنگاه چاره خواستند و به آنها با همین روش عدم مغایرت مرسوم، پاسخ داده شد که چون این مسابقه شما، پشتیبان مالی هم دارد، پول شرکتکنندگان را هزینه خود مسابقه کنید و در مقابل، پشتیبان مالی برنامه، هزینه برنده را پرداخت کند و هزینه جمعآوری شده از افراد شرکتکننده، صرف پشتیبانی مسابقه شود. در این صورت دیگر قماری پیش نمیآید!!
🔹بله درست است که با راهکار فوق، صورت مسأله عوض شد، لکن باز همان سیستم مسابقه خاص با همان پیامدهای خاص فرهنگی اجتماعیاش پابرجاست؛ لذا در این زمینه ظاهرا مقام معظم رهبری یک اظهار نظر خاصی داشتند که با روش فقه نظام متناسب است، مضمون کلام ایشان در مورد نمونه مسابقه فوق این بود: ما مدام شعار تولید را میدهیم، اما در چنین وضعیتی، با وجود اینگونه برنامهها و مسابقات، ارزشگذاریهای اقتصادی، جابهجا میشوند.
▫️نشست «اصلاح ساختار نظام بانکی بر اساس روش جامع استنباط فقه نظام»
▫️متن کامل در سایت پژوهشگاه فقه نظام:
http://jiiss.ir/fa/weblog/161309/
@jiiss_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
اصلاح ساختار نظام بانکی بر اساس روش جامع استنباط فقه نظام.mp3
35.62M
✅ فایل صوتی نشست اصلاح ساختار نظام بانکی بر اساس #روش_جامع_استنباط_فقه_نظام
🔹ارائه: حجت الاسلام کمیل قنبرزاده، عضو شورای علمی گروه فقه نظام اقتصادی مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام، ۱۳ دی ۱۴۰۲ ، مدرسه مشکات
🔹مقالهٔ «روش فقه نظام در طراحی نظام بانکداری اسلامی» منتشرشده در دوفصلنامه فقه نظام
🔹گزارش تفصیلی نشست در وبگاه فقه نظام
@jiiss_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
Neshast Elmi54_401_08_11_Shahbazi.MP3
28.7M
✅ ظرفیت منطقهای جدید و #هوش_مصنوعی در فرآیند استنباط
🔹حجة الاسلام علیرضا شهبازی
(فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی برق دانشگاه شریف و مدیر واحد هوش مصنوعی توضیح پذیر کلانپروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی؛ برهان)
@hoomas
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ همایش ملی منطق فهم دین (مدلها و نظریهها)
🔹#الگوریتم_اجتهاد یکی از محورهای اصلی این همایش است؛ سایر عناوین در پوستر و سایت همایش قابل دسترسی است
🔹مهلت ارسال اصل مقالات: پایان تیرماه ۱۴۰۳ - برگزاری همایش: زمستان۱۴۰۳
🔹اطلاعات تکمیلی:
www.iict.ac.ir/h-manteghdin
تماس با شماره ۰۹۳۰۸۶۹۹۳۷۵ (ساعت ۱۵ تا ۱۸) یا ارسال پیام در ایتا
@iictchannel
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
◾️درگذشت پژوهشگر فرهیخته و فروتن و عزیز، دکتر محمد خادمی را به خانواده بزرگوار و همه دوستان ایشان تسلیت عرض میکنیم
◾️پیام تسلیت استاد محمدتقی سبحانی:
بسم الله الرحمن الرحیم
و لنبلونکم بشیئ من الخوف و الجوع و نقص من الأموال و الأنفس و الثمرات و بشر الصابرین الذین إذا أصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت ناگهانی برادر عزیزمان جناب آقای محمد خادمی جانمان را سخت گداخت و در بهت و حیرت فروبرد.
فاضلی شریف و فروتن که شیفتگیاش نسبت به مکتب، شیفتگیها و دلدادگیهای دیگر را از روح او برده بود و #جهاد در راه راستین اندیشه الهی، او را از هر دلمشغولی دیگر بازداشته بود.
بیگمان جبهه پاسداری از خط اهلبیت (علیهم السلام) یاوری راهشناس و مدیری #اندیشمند وآیندهنگر را از دست داد که جای او را به سادگی نمی توان پر کرد.
به خانواده مکرمش که داغ سنگین فراق او را همیشه بر دل و جان خواهند کشید و به دوستانش که یاد مهربانیها و مجاهدتهایش را در ذهن و ضمیر آبیاری خواهند کرد، تسلیت و تعزیت می گویم.
باران رحمت و رضوان خداوند بر روح پاک او باد و عنایت خاصه صاحب الزمان(عج) که سخت شیفته و دلداده مولایش بود، بدرقه راهش.
◾️روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
جلسه ۳۷ خارج فقه - نقد کرامت ذاتی انسان.mp3
1.81M
✅🎧 مسئله کرامت انسان و اجتهاد
🔹استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
@ijtihad
🔹در نگاه برخی مجتهدان، کرامت انسان به عنوان یکی از ادله کلان میتواند در فرایند استنباط قرار گیرد؛ در این فایل صوتی این نگاه مورد بررسی انتقادی قرار گرفته است
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺با علم درست نمیشود!
▫️گاهی علم #فقه انسان را به جهنم میفرستد
▫️گاهی علم عرفان انسان را به جهنم میفرستد
▫️گاهی علم اخلاق انسان را به جهنم میفرستد ...
🎙حضرت امام خمینی(ره)
@motaleat_eslami
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
راهنمای-ورود-به-سامانه-پایان_نامه_ها.pdf
1.46M
✅ فایل راهنمای سامانه جدید ثبتنام پایاننامههای حوزوی
https://amoozesh.ismc.ir/category/me/
🔹 محورهای مرتبط با روششناسی اجتهاد نیز از موضوعاتی است که میتوان در پایاننامههای سطح سه و چهار مورد توجه قرار داد
▫️مرتبط:
سامانه پیشخوان برخط خدمات حوزه علمیه
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
▪️استاد بزرگوار، حضرت حجتالاسلام و المسلمین #واسطی
▪️درگذشت والده گرامیتان را تسلیت عرض میکنیم و از خدای رحیم برای آن بانو جنات النعیم و برای حضرتعالی و بازماندگان صبر و اجر عظیم را مسئلت داریم
▪️حلقه فقهی روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
✅ مشخصات یک #استدلال_فقهی صحیح از منظر آیت الله هاشمی #شاهرودی (بخش ۱)
▫️ لزوم اشراف و اطلاع دقيق بر #منابع و ادله اجتهادى
🔹یک استدلال فقهیِ متین و بهروز و مطابق با تکاملها و پیشرفتها و تعمیقهای انجامگرفته در استدلالات فقهیِ امروز کدام است و چه نکاتی در استنباط و اجتهاد در مسائل فقهیِ امروز لازم است که بدون آنها اجتهاد ناقص و سطحی است... امروز یک استدلال فقهی ما با استدلال ساده شیخ طوسی (رحمه الله) خیلی فرق میکند؛ چرا که عمیقتر، کاملتر، دقیقتر و وسیعتر شده است؛ البته به سبب زحمات خود آن بزرگواران هست که به تدریج این تحولات در فقه شکل گرفته است و این مشخصات و نکات را میتوان در ده مشخصه و نکته تلخیص کرد.
🔹نکته اول لزوم اشراف و اطلاع دقیق بر منابع و ادله اجتهادیِ فقهی است؛ مانند آیات شریفه و روایات صادره از معصومین (علیهم السلام) - کتاب و سنت - یعنی لزوم جمع آوری آیاتالاحکام که در آن مسئله فقهی دخیل است که آنها معمولاً در لابهلای استدلالات فقهی در کلمات فقها آمده است و همچنین روایاتی که پیرامون آن موضوع وارد شده است؛ چون این دو ادلهی اصلیِ اجتهادیِ استنباط حکم فقهی را تشکیل میدهند که عمدتاً منابع ما یا برگشت میکند به کتاب و یا سنت
🔹روایات هم باید از نظر اَسناد و متون بررسی شوند و این مستلزم اشراف بر قواعد رجالی و وثاقت روات و یا مسائلی که جایگزین وثاقت آنها است، میباشد و همچنین دستهبندی روایات هر مسأله که چند طائفه از روایات در آن مسئله وجود دارد و دلالت آنها و تنافی و عدم تنافی و جمع عرفی میان آنها است
🔹 این نکته مهمترین بخش استدلال فقهی را تشکیل میدهد؛ زیرا که موجب ایجاد دلیل اجتهادی - که اکمل و اقدمالادله است - میباشد؛ لذا میبینید فقهای ما در مسائل فقهی بیشترین بحثها و متراکمترین تحقیقاتشان بر روی همین بخش از استدلالات است.
🔹بحمدالله روایات فقه شیعه زیاد بوده و در همه مسائل وجود دارد و منابع روایی ما بسیار غنی و متراکم است. مثلا فقط در کتاب کافی بیش از ۱۶ هزار حدیث در احکام فقهی وجود دارد که بیش از مجموع روایات صحاح سته اهل سنت است که در اعم از فقه و غیر فقه وارد شده است و اساساً گفته میشود که مجموع روایات اهل سنت که در مسائل فقهی که از پیامبر (صلی الله علیه و آله) - معصوم (علیهالسلام) - نقل شده است، بسیار محدود و ناچیز است و سایر روایاتشان فتاوای صحابه است که برای مجتهدین حجیت ندارد.
(درس خارج فقه، ۱۳۹۳/۲/۶)
http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shahroudi/feqh/92/930206/
@Asre_jadid_57
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ نقش #اجتهاد در تحول #علوم_انسانی
▫️استاد #علیدوست:
🔹وقتی میگوییم «نقش اجتهاد در تحول علوم انسانی» مراد کدام اجتهاد است؟
🔹دو نوع اجتهاد وجود دارد:
▫️اجتهاد به معنای اخص؛ یعنی اجتهادی که فقط گزارههای هنجاری دین مانند واجب، حرام، صحیح، باطل، نجس، پاک و... را کشف میکند.
▫️اجتهاد به معنای اعم؛ این نوع از اجتهاد متکفل استنباط گزارههای هنجاری نیست. در این نوع اجتهاد ممکن است به یک مسئلهای پرداخته شود که ارتباطی با شریعت و فقه ندارد، اما با دین ارتباط دارد؛ مانند خلقت انسان یا اقتصاد. در واقع در این نوع از اجتهاد شخص به دنبال کشف یک «هست» است اما این کشف باید با اجتهاد صورت بگیرد.
🔹بر اساس اجتهاد به معنای اخص، علوم انسانی و فقه با همدیگر ارتباط دارند اما نقش توسعهای ندارند. علوم انسانی مصداق شناسی و موضوع شناسی انجام میدهد و اجتهاد به معنای اخص حکم را بیان میکند.
🔹 اما بر اساس اجتهاد به معنای اعم از آنجایی که این نوع از اجتهاد از «هستها» خبر میدهد و معمولاً علوم انسانی بیان هستها و مناسبات میکند، در این صورت موضوعاتی مانند خلقت انسان، تاریخ، مسائل اجتماعی و ... از حوزههایی است که فقه به آن میپردازد.
▫️نشست اجتهاد و تحول علوم انسانی، ۲ بهمن ۱۴۰۲
@OlomEnsaniEslami
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ مشخصات یک #استدلال_فقهی صحیح از منظر آیت الله هاشمی #شاهرودی (بخش ۱) ▫️ لزوم اشراف و اطلاع دقيق ب
✅ مشخصات یک #استدلال_فقهی صحیح از منظر آیت الله هاشمی #شاهرودی (بخش ۲)
▫️لزوم اشراف و اطلاع بر #اقوال فقهاء
🔹نکته دوم: لزوم اشراف و اطلاع بر اقوال فقهاء است؛ خصوصاً آراء قدمای از اصحاب که نزدیک به عصر معصومین علیهمالسلام بودند. این مسئله نیز از جهاتی مهم است:
🔹اولاً: اقوال فقها مخصوصاً قدما در خیلی جاها کاشفیت از #اجماعات و ارتکازات متلقی از معصومین (علیهم السلام) را مشخص میکند که به طور مستقیم سنت و قول معصوم را اثبات میکند و فهم این کاشفیت از قول معصوم (علیهم السلام) بدون مراجعه به اقوال دقیق علمای سابق و فهم جوّ فقهی آن مسئله در آن زمانها میسر نیست
🔹 ثانیاً: اقوال فقها دارای فایده غیرمستقیم نیز میباشد؛ زیرا که فقها هم این روایات در دستشان موجود بوده است و نزدیک به زمان معصوم (علیهم السلام) میزیستهاند ولذا #استظهارات آنها و نکاتی را که در استظهار ذکر کردهاند در فهم آنروایات بسیار مفید است و ممکن است قرائنی به دست بدهد که فهم این قرائن برای فقیه متأخر، خیلی کارگشا است. البته تصور نشود که اینها تأثیر انحرافی است؛ بلکه برعکس است، تأثیر درست در فهم روایات و استظهار از آنها است و خیلی وقتها که انسان میبیند همه فقهای گذشته این استفاده و استظهار را از روایتی مطرح میکنند مشخص میشود که این دلالت و استفاده صحیح است.
🔹همچنین اطلاع بر اقوال فقهاء گذشته ارتکازات متشرعه را درست میکند و به عنوان قرائن معنوی میتواند استظهاری را تشکیل دهد، فلذا میبینید فقهای ما در این قسمت هم به اقوال قدما و تتبع در آنها خیلی بها میدهند.
🌐http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shahroudi/feqh/92/930206/
@Asre_jadid_57
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ امکانسنجی به کارگیری #هوش_مصنوعی در #اجتهاد
🔹شنبه ۲۸ بهمن، ساعت ۱۹
🔹قم، خ شهدا، ک ۲۱، بیت الزهرا (سلام الله علیها)، طبقه اول، سالن جلسات اندیشکده مستعدان
🔹مجازی
https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7
@mstdnjthd
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ مشخصات یک #استدلال_فقهی صحیح از منظر آیت الله هاشمی #شاهرودی (بخش ۲) ▫️لزوم اشراف و اطلاع بر #اقو
✅ مشخصات یک #استدلال_فقهی صحیح از منظر آیت الله هاشمی #شاهرودی (بخش ۳)
▫️لزوم اشراف و اطلاع كافى از #سيره هاى عقلايى و #عرف
🔹نکته سوم لزوم اشراف و اطلاع کافی از سیرههای عقلایی و فهم عرف مخصوصاً در باب #معاملات است که در عقود و ایقاعات این سیرهها و بناهای عرفی و عقلائی و یا متشرعی موجود است و اساساً فهم عرف و نقش عرف در این ابواب در فقه خیلی مهم است ...
🔹یکی از امتیازات شیخ در #مکاسب همین تحلیلهای ایشان است و همچنین از امتیازات میرزای #نائینی در مکاسب ایشان این است که خیلی زیبا سیره عقلاء را در مکاسب توضیح میدهند و اشراف و ذوق عقلایی دقیق و مطابق با سیره و بناهای عقلایی دارند.
🔹مثلاً تقسیمبندی عقود به عقود عهدی و عقود اذنی و یا جواز و لزوم در خیارات به جواز و لزوم حقی و معاملی و جواز و لزوم حکمی که از بهترین تحلیلات ارتکازات عقلایی است، از ابداعات ایشان در فقه مکاسب است که شاید از بهترین مباحث عقود و ایقاعات رایج در دنیای امروز محسوب میشود و این دلیل بر آن اشراف و قدرت تحلیل عرفی و عقلائی ایشان است.
🔹همچنین یک فقیه باید در استفاده از سیره و بنای عقلاء #ریشه و تاریخ آن را ببیند که در زمان معصوم (علیه السلام) بوده است یا نه؟ تا از عدم ورود ردع بتواند امضاء و حجیت بفهمد؛ چون حجیت سیره همانگونه که گذشت از باب کاشفیت از سنت است و بایستی این کاشفیت به علم یا اطمینان برسد و حجیت آن نیازمند کشف امضای شارع است.
🔹یکی از اشکالات عمده که مطرح میشود این است که شاید این سیره که در حال حاضر وجود دارد، مستحدث باشد و در زمان شارع موجود نبوده است تا از عدم #ردع امضاء و تقریر آن را کشف کنیم. البته در بعضی از موارد روشن است که سیره در زمان معصومان (علیهم السلام) هم بوده است؛ لیکن برخی از سیرهها مشخص نیست که در آن زمان هم بوده است یا خیر و این احتمال برای عدم کشف قطعی کافی است؛ زیرا که احتمال میرود که سیرهای در کار نبوده که ردعی وارد نشده است و وقتی این احتمال آمد استدلال قطعی باطل میشود و نتیجه تابع أخسّ مقدمات است.
🔹فقهای محقق این اشکال را #پاسخ داده اند که راههایی میتوان جست که از این گونه سیرهها هم بتوان کشف امضا کرد، مثلاً اگر که سیره به این شکل در زمان معصوم (علیهم السلام) نبوده است ولی #مشابه آن با نکتهای که در آن و غیره مشترک است در آن زمان موجود بوده است و از آن نکته ردعی صورت نگرفته است، همین عدم ردع کفایت میکند و میرساند که آن نکته امضا شده و مقبول شارع است.
🌐http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shahroudi/feqh/92/930206/
@Asre_jadid_57
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad